Review “Goud en het geheim van geld” van Willem Middelkoop

• Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Preppers

De boekhandel belde mij vanmiddag met het bericht dat het door mij gereserveerde boek “Goud en het geheim van geld” van Willem Middelkoop klaarligt. Gek, ik kan me helemaal niet herinneren dat ik het besteld had? Had mijn vrouw het bij wijze van kado voor me gereserveerd? Nee, zij weet ook van niks. Toch gaat er een lampje branden en ik vraag de verkoopster of ze kan zien van wanneer de bestelling is? “Goh ja, al van augustus vorig jaar, ruim 15 maanden geleden dus”. De herkenning is dat ook groot wanneer ik lees dat Middelkoop zijn boek begint met een woord van excuus dat het ruim een jaar langer heeft geduurd om te verschijnen. Ach never mind, beste Willem, het is er nu en dat is het belangrijkste.

Geld, goud en de crisis

“Er is geen manier om de totale ineenstorting van de economie te voorkomen als deze op schulden is gebouwd.” Deze woorden van de Oostenrijkse econoom Ludwig von Mises gebruikt Middelkoop om de essentie van het boek mee weer te geven. Het probleem is het teveel aan macht bij de bankiers en het ontbreken van elke vorm van parlementaire controle op ons geldsysteem. Ook onze hoogleraren economie krijgen er flink van langs, die als pion in dit systeem het ontstaan van de huidige crisis mede hebben veroorzaakt. Volgens Middelkoop is maar de vraag of de euro de huidige crisis gaat overleven. Daarbij komt de rol van goud vervolgens om de hoek, want goud is als “de kanarie in de kolenmijn” en waarschuwt wanneer het mis gaat met onze valuta.

Q & A stijl

Ook dit laatste deel van zijn trilogie over ons geldsysteem heeft de makkelijk leesbare vraag & antwoord stijl, met fundamentele vragen als “Waarom werd de gouden standaard losgelaten?”, “Wanneer begonnen overheden op grote schaal geld te lenen?” en “Wat wordt bedoeld met fractioneel bankieren?”. De uitleg volgt in één a anderhalve pagina. En niet in de gebruikelijke politiek-economische bullshit-bingo-lingo, maar gewoon. In heldere taal. Nee, gelukkig ook niet Jip-en-Janneke-stijl, want dat is voor kinderen en die hoeven nog niet te weten hoe de grote boze wereld in elkaar zit. Maar in taal waar iedereen die het wíl snappen, ook gewoon een normaal antwoord op de eveneens normale vragen krijgt.

Manipulatie van goudprijs

Vanzelfsprekend wijdt Middelkoop een heel hoofdstuk aan ‘War on Gold’. Hij is al tijden zeer fanatiek in het opsporen en aantonen van manipulaties van de goudprijs. En terecht, want het is een van de grootste schandalen waarvoor we allen de kop in het zand steken. We willen het sprookje van Ridder Fiat Geld tegen Draak Goud maar te graag geloven, want o wee wat zou het gevolg zijn als ons volk het vertrouwen in onze valuta verliest? De rampzalige voorbeelden staan ook in dit boek.

Naast het Nederlands bezit en gedrag rond goud, kijkt Middelkoop ook uitgebreid naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Japan, Zwitserland, China en uiteraard de USA. Hij eindigt met de vraag “Leuk hoor al die analyses, maar wat is nu jouw oplossing voor de crisis?” Hij meldde in april op Twitter dat hij een antwoord op deze vraag had, maar ook hier niet eentje in de categorie die de wereld weer een beetje gezonder maakt. Helaas.

Conclusie

Elk boek, film, anekdote, bericht of radio/tv programma dat ons – als deelnemers van de maatschappij – probeert te onderwijzen over iets zó elementairs als ons geldsysteem, verdient in mijn ogen een pluim. Om Henry Ford hierbij aan te halen: “It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.” Maar van alle bronnen is Willem Middelkoop is toch echt de Jamie Oliver onder de financieel deskundigen. Hij zou met complexe analyses de haute-me-taute als doelgroep kunnen kiezen, maar maakt slim de keuze om de grote middengroep te informeren en inspireren. Niet alleen is dat de grote groep die hopelijk voldoende kritisch massa bereikt om de wanpraktijken in het geldsysteem te bestrijden, maar daar zit natuurlijk ook het volume om ook dit boek in rap tempo een best seller te laten worden. Wat ik hoop, want hoe meer mensen dit weten, hoe groter de kans dat we het in de toekomst beter gaan doen.

Goud en het geheim van geld” is te koop bij Bol.com voor € 17,50 (207 pagina’s, paperback). Dit boek en deze first-look-review worden uitgebreider besproken op het Preppers.nl forum. Je kan het hoofdstuk ‘War on gold’ gratis previewen.

Tot slot: Als je geboeid bent door de edelmetalen goud en zilver, dan mag zeker het boek “Geld, goud en zilver” van Eric Mecking en Elmer Hogervorst niet in je collectie ontbreken. Dat gaat op een aantal aspecten van de edelmetalen nóg een stuk dieper in, is rijkelijk voorzien van beeldmateriaal en geeft zeer uitgebreid tips voor de aankoop van munten en baren.