Ga naar inhoud
GENEGEERD

Moestuinieren


Charlie

Aanbevolen berichten

Al langere tijd waren wij van plan een moestuin aan te leggen. Het bleef bij wikken en wegen, waar aan te leggen, hoe groot, wat te doen met de kippenren... Allemaal vragen en mogelijkheden.

Drie van de vier kippen hebben de afgelopen maanden (al of niet met wat hulp) het loodje gelegd wegens ouderdom. De laatste is een taaie tante.

 

Maar nu er nog maar ene kip over was, was de reden om de ren in stand te houden ook weg. Dus Amazing Dree begon met het slopen van de ren, het opruimen van de rotzooi daarachter en daaronder. De laatste hen loopt nu in een verplaatsbare, flexibele ren.

Afijn, voor ik er erg in had stonden we uit te meten hoe groot de moestuin moest worden. Eerst zou het een vierkant worden met aan weerszijden nog wat gras. Dat vond ik niks, "Trek het toch over de hele breedte van de tuin, moestuin heb je nooit genoeg", zei ik met mijn grote mond. Aldus geschiedde.

 

Nu weet ik niet of jullie wel eens in Zeeuwse klei gespit hebben...? Ik kan jullie vertellen, dat spitten in droge Zeeuwse klei ongeveer gelijk staat aan een fysieke training van de Special Forces in volle bepakking in de tropen. Over spitten in natte Zeeuwse klei gaan we het maar niet hebben, daar bestaat geen vergelijkende beeldspraak voor!

 

We hebben het spitwerk uitgesmeerd over een dag of zes, de temperaturen lagen boven de 20 graden en dat was zwaar, echt zwaar. Alles bij elkaar betreft het bijna 30 m2 wat we aan tuin opgeofferd hebben voor moestuin. We staken blokken klei uit welke omgekeerd werden teruggezet op hun plaats. Na elke rij moesten we even pauzeren. Man, wat is die grond zwaar!

 

Vorige week dinsdag werd er regen afgegeven en moest ik nog een meter of 6, plus wat buxus verplanten. Dat laatste vond plaats bij de eerste buien. Glibberend en glijdend, met twee kilo klei aan mijn klompen heb ik de laatste struikjes verplant. Maar het resultaat mag er wezen.

 

Charlie-digging.jpg.07a8c32fe8154ad1e4b74d078db9eba3.jpg

De eerste meters

 

Moestuin-aanleg.JPG.1e1457b043b720aaf83a0c11476605d9.jpg

Blokken terugzetten

 

Schatten hebben we niet gevonden, wel veel stukken steen, een half hoefijzer en .... een wapen:

 

Gun.jpg.deb255478ac3fce18cffee647d3cc836.jpg

Bewijsstuk A

 

 

 

Maar het resultaat mag er wezen. De eerste tomatenplanten, courgettes, bloemkolen en nog zo wat, staan in de grond. Deze waren opgekweekt in potten.

 

Moestuin.jpg.b107a06c9e0c8beb77f347a565a1848b.jpg

Een beginnende moestuin.

 

 

 

Charlie

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Wat een klus hee. Respect Charles en Dree.

Doen jullie ruggen het nog?

 

Ik had wel eens gelezen, dat je klei-grond kan verbeteren.

Moet je maar even rondvragen.

 

http://www.moestuinforum.nl/hoe-kan-ik-mijn-kleigrond-verbeteren-t859-10.html

 

Mulchen vind ik zelf ook wel prettig. Deze keer eens hooi aan het uitproberen (3 euro/flinke baal, in de buurt). Dat werkt ook goed.

 

Succes met de plantjes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om klei te spitten zijn er speciale smalle spades. De betuwse kleispade en de kabelspade. Familieleden van mij hebben die ook. Eerst moest ik daar om lachen. Ik zit op zand dus hier spit ik met een gewone spade of zelfs met een bats. Maar op klei is die smalle spade een uitkomst.

Ik heb respect voor jullie harde werk.

Mulchen zoals Heks zegt is een goed idee. Dan hoef je voortaan niet meer te spitten.

 

Leuk die leiboompjes tegen de schutting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een klus hee. Respect Charles en Dree.

Doen jullie ruggen het nog?

 

Ik had wel eens gelezen, dat je klei-grond kan verbeteren.

Moet je maar even rondvragen.

 

http://www.moestuinforum.nl/hoe-kan-ik-mijn-kleigrond-verbeteren-t859-10.html

 

Mulchen vind ik zelf ook wel prettig. Deze keer eens hooi aan het uitproberen (3 euro/flinke baal, in de buurt). Dat werkt ook goed.

 

Succes met de plantjes! :)

 

Dank voor de tip. Het is ook onze bedoeling de grond gaandeweg wat losser te maken. In het najaar compost erdoor, elk voorjaar wat bemeste tuinaarde en de zaak een spade diep omscheppen.

Ik heb geen hekel aan spitten, maar nu moesten de blokken echt omgekeerd vanwege de grasmat. Dat hoeft in het vervolg niet zo strikt.

 

Enja, onze ruggen doen het nog. Ik kan al bijna weer rechtop staan. :cool:

We hebben het bewust over meerdere dagen uitgesmeerd, om te voorkomen dat we ons over de kop zouden werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dank voor de tip. Het is ook onze bedoeling de grond gaandeweg wat losser te maken. In het najaar compost erdoor, elk voorjaar wat bemeste tuinaarde en de zaak een spade diep omscheppen.

Ik heb geen hekel aan spitten, maar nu moesten de blokken echt omgekeerd vanwege de grasmat. Dat hoeft in het vervolg niet zo strikt.

 

Enja, onze ruggen doen het nog. Ik kan al bijna weer rechtop staan. :cool:

We hebben het bewust over meerdere dagen uitgesmeerd, om te voorkomen dat we ons over de kop zouden werken.

 

Onze tuin is wat groter, dus aan dat spitten ga ik niet gauw beginnen.

Voor mij liever de permacultuurmethode, met karton - compost - mulch/mest.

Maar jullie moesten ook wel, om het luchtig te maken. Bij ons is het veel losser allemaal, veel zand.

Wel goede bodem, klei. Lekker voedzaam voor de plantjes. Daar moeten wij juist weer extra compost e.d. aan toevoegen.

 

Iemand van het forum liet een tijdje geleden een stevige spitvork zien, om grond losser te maken.

Zag er erg handig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om klei te spitten zijn er speciale smalle spades. De betuwse kleispade en de kabelspade. Familieleden van mij hebben die ook. Eerst moest ik daar om lachen. Ik zit op zand dus hier spit ik met een gewone spade of zelfs met een bats. Maar op klei is die smalle spade een uitkomst.

Ik heb respect voor jullie harde werk.

Mulchen zoals Heks zegt is een goed idee. Dan hoef je voortaan niet meer te spitten.

 

Leuk die leiboompjes tegen de schutting!

20140608_154716.jpg.30a94e26314cf2e1485b60a947d3ebd7.jpg

Hier diverse spades voorhanden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip. Het is ook onze bedoeling de grond gaandeweg wat losser te maken. In het najaar compost erdoor, elk voorjaar wat bemeste tuinaarde en de zaak een spade diep omscheppen.

Ik heb geen hekel aan spitten, maar nu moesten de blokken echt omgekeerd vanwege de grasmat. Dat hoeft in het vervolg niet zo strikt.

 

Enja, onze ruggen doen het nog. Ik kan al bijna weer rechtop staan. :cool:

We hebben het bewust over meerdere dagen uitgesmeerd, om te voorkomen dat we ons over de kop zouden werken.

 

Charlie even een tip. spitten en bemesten doe je bij kleigrond bij voorkeur voor de winter.

 

"Spitten is een kerende grondbewerking van de bovenste laag van de grond (bouwvoor). Hierbij wordt deze laag zodanig omgedraaid dat het onkruid en de eventueel opgebrachte stalmest of kunstmest onder de grond komt.

Spitten wordt gedaan om de structuur van de bodem te verbeteren, gewasresten en mest onder te werken en onkruid te bestrijden.

Kleigrond moet voor de winter gespit worden, zodat door de vorst de grond kan stuk vriezen en zo de structuur verbeterd wordt".

 

bron:

-http://nl.wikipedia.org/wiki/Spitten

-En mijn opleiding op de land en tuinbouwschool :cool:

 

 

Het werk echt weet ik uit ervaring. Door de kleigrond voor de winter te spitten verbeter je de structuur. Door de vorst zet het water in de klei uit. Hierdoor vriezen de kluiten stuk en krijg je losse en luchtige structuur. Erg handig in het voorjaar met zaaien en planten.

Maar waarschijnlijk wist je dit al.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand van het forum liet een tijdje geleden een stevige spitvork zien, om grond losser te maken.

Zag er erg handig uit.

 

Ken je de grelinette ook? Lijkt me een ramp op klei. Maar het is ideaal op zandgrond.

grelinette.jpg.023aea42356a047a88ad81598c3a80de.jpg

 

Deze is te koop bij Boerengoed. Maar ik heb er een laten maken door mijn buurman. Kan er nu even geen foto van maken omdat die van mij op mijn werk staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken je de grelinette ook? Lijkt me een ramp op klei. Maar het is ideaal op zandgrond.

grelinette.jpg.023aea42356a047a88ad81598c3a80de.jpg

 

Deze is te koop bij Boerengoed. Maar ik heb er een laten maken door mijn buurman. Kan er nu even geen foto van maken omdat die van mij op mijn werk staat.

Het lijkt wel op het ding waar ik prei mee plant . Alleen staan de pinnen bij jou wat dichter .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert deze pinnen zijn langer en dunner. De lange pinnen zijn 25 cm, de 2 korte 20 cm. Die van mezelf is de voetlat 50 cm. Als je hem zelf gaat maken kun je hem aanpassen op je eigen lichaamslengte. let wel op dat er een hoek zit tussen de voetbalk en de verticale stangen.

Maar ik moet zeggen dat mijn jongste zoon er zelfs mee kan werken als de grond niet te hard is.

 

grelinette-2.jpg.edcc37f9b136e8b6f4458a385d16717f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

En dat we groentjes zijn, dat willen we weten, ongelofelijk, zoveel geleerd dit jaar, voornamelijk over wat je niet moet doen :o

 

Kreeg van een vriendin bloemkoolplantjes, dus oke, die gingen gelijk de moestuin in.

Ik gelijk slakkenkorrels er rond gestrooid, en ze groeiden voorspoedig. Vond het wel een beetje vreemd dat er niet een soort bloemachtig kooltje uitkwam.............

Uiteindelijk werd het een soort bol achtig wittig ding, met hier en daar een stengel eruit groeiend, Charlie ook eens gekeken, en we snappen er niets van, moest dat nou bloemkool worden ?

Tot we van iemand hoorden, dat het koolrabi was, nou, dan voel je je wel een duts hoor, hahahahahahaha

 

Tomatenplanten, wel super, wel 12 planten, ook van de bolster (van Maarten, het VPRO programma), geweldig, alle zaadjes uit. Nog een paar planten erbij gekocht, en in de tuin gezet.

Recht voor de courgetteplanten.................

Uiteindelijk is het een tomatenplanten woestenij geworden, die zo groot werd, dat de courgettes veel te weinig zonlicht kregen...............

Door de vochtige maand augustus zijn al mijn tomatenplanten ten onder gegaan door die schimmelziekte, zo triest, zo weinig tomaten eraf kunnen halen, en de planten stonden ook veels te dicht op elkaar......

De hele bende eruit gesnokt, en warempel, de courgette planten kregen weer licht, met als gevolg, dat ik me vorige week rot schrok, want er groeide een monster in mijn tuin, een reuze courgette, hahahahahaha

Tijdens de perenpluk struikelde ik er bijna over.

 

De boerenkool doet het prima, de knoflook in de bakken komt nu ook ineens nog boven (of dat nog iets word.....), en de courgettes, misschien krijg ik nog wel een paar late.

 

Boontjes heb ik ook nog kunnen oogsten, dacht alleen dat het lage plantjes werden, waren het stokbonen.................

 

Augurkenplantjes kreeg ik van mijn vader, en ook daar heb ik van geoogst, had ze alleen veel te groot laten worden...........

 

De pompoen deed trouwens ook raar, die is wild gaan groeien de fruitbomen in, hing er ineens een pompoen in de lucht, echt bizar......

 

Afijn, dit waren dat de eerstejaars moestuin perikelen van Dree en Charlie, hoop dat jullie het net zo vermakelijk vonden als wij, en volgend jaar een nieuwe poging :D

 

Een paar fotootjes.......

 

Hayday2.jpg.cc71b8961bcb2c5c1c88a566fb52c608.jpg

 

Wel veel peren van drie peer-leibomen.

 

Hayday4.jpg.34874bfd02783ad7bd197e7df8eb067a.jpg

 

Mijn kraampje, hahahahahahahahaha, met natuurlijk mijn monster courgette

 

Hayday3.jpg.fbdc180e1c8faaec3a1803b49274d1bb.jpg

 

Peren ingemaakt.

 

Hayday5.jpg.007f5782afc58273eedfcba3222ecdbb.jpg

 

Voor t eerst in mijn leven augurken ingemaakt, hoop dat ze gelukt zijn, ongeveer @Raycoupe zijn recept gevolgd, maar zonder geelwortelpoeder en mosterdzaadpoeder, niet te krijgen hier, dus maar inmaakkruiden van Silvo gekocht.

 

Groetjes Amazing Dree

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...