PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom we bang moeten zijn.

Kans
29-06-14, 09:49
We leven in een ongekende luxe, of we daar ook allemaal gelukkig van worden is wat anders.
De vraag is of deze luxe, en zijn trend om maar beter te worden, houdbaar is, of we dat als het zou kunnen zouden moeten nastreven is ook weer wat anders.

Het probleem van groei is dat elke vorm van groei in een gesloten systeem per definitie niet houdbaar is.
Als we procentuele groei willen hebben dan worden de grenzen alleen maar sneller bereikt.

Of we momenteel al op het punt zitten dat verdere groei niet mogelijk is weet ik niet, ik denk zelf van niet.
Ik denk wel dat verdere groei in welvaart voor hele grote groepen, het westen, eigenlijk absurt is en we eigenlijk op zoek moeten naar een situatie waarin we gelukkiger zijn ipv meer matrialistische zaken.

Waar ik nog meer van overtuigt ben is dat er andere fundamentele zaken fout zitten.
Als er personen zijn die echt niet weten wat ze met hun vergaarde rijkdom moeten en tegelijkertijd mensen die omkomen van de honger of een onmenselijk leven hebben, dan is er iets redelijk mis.

Een heel ander probleem is het gebrek aan kennis bij de meeste mensen dat en wat er precies fout zit.
Heel snel worden er naar populistische oplossingen en problemen gewezen en die hebben zoals altijd een gewillige voedingsbodem.
Aangezien een redelijk groot deel van de bevolking het domweg moeilijk heeft om de touwtjes aan elkaar te knopen zijn de standaard zondebokken snel uit de la te halen:
Goedkope buitenlandse arbeiders, die hier enkel voor een laag loon komen werken omdat het elders nog veel fouter in elkaar steekt, worden graag als zondebok neergezet.
Het minimumloon verhogen daar heeft die zelfde groep meestal ook weinig problemen mee, zonder te beseffen dat dit symtoom bestrijding is ipv een oplossing (en uiteindelijk de race naar de bodem alleen versneld).
Het maar gaan halen bij de extreem rijken, en natuurlijk daarna bij de rijken, en daarna bij de middenklasse en uiteindelijk alles kapot belasten, is ook zo'n valkuil.
Heel simpel als we nu al het geld bij de 0,1 of 1 of zelfs 10% van de rijkste weghalen zal het huidige systeem even langer in stand houden, maar is weer symtoom bestijding en geen oplossing, er zitten dingen fundamenteel fout en die moet je aanpakken.
( waarbij ik extreme rijkdom wel als een van de problemen zie, maar me wel afvraag of dat niet een gevolg is van mistoestanden of zelf een oorzaak is..)

Een van onze grootste problemen is onze monetaire toestand.
Het feit dat banken met geld van de burgers mogen speculeren, en daarbij alle winst in eigen zak steken en eventuele risico's inclusief het potentieel omvallen weer bij de brugers neerleggen is absurt.
Dat die zelfde banken daarbij door overheid en wetten vrijspel hebben gekregen is niks anders dan crimineel.
Dit duivelse pakt tussen overheid en banken is blijkbaar niet te stoppen.
De 'oplossing' is zoals al vaker in de geschiedenis gebeurt is meer macht en controle door de overheid en minder vrijheden voor die burger.

En als je even rustig naar wat ontwikkelingen kijkt dan is dat wel heel moeilijk te ontkennen?
De bail-in wetten voor als banken omvallen.
Toenemende belastingsdruk, inflatie en stabiele tot dalende netto inkomens.
Steeds meer wetten, minder vrijheden, meer censuur.
Steeds meer onrust, steeds meer oorlogen die ook steeds dichterbij komen.
En ga maar door, en dan te bedenken dat dit nog maar de eerste stappen zijn.
De volgende stappen zullen nog harder de huiskamer gaan binnenkomen.

Het is niet zozeer dat de problemen niet op te lossen zijn.
Het probleem is dat sommige problemen niet opgelost mogen worden door de partijen die aan de macht zijn.
En dat de oplossingen die wel gekozen worden niet goed zijn voor de burger.

En dat zijn de redenen dat we bang moeten zijn.
Laat het je niet verlammen:

Prep ze

K a n s

Dr.Prepper
29-06-14, 10:13
Laat het je niet verlammen.

Ik vervang bang liever door boos. En pak die daarbij vrijkomende energie om mensen om je heen ook de ogen te openen.

jens
29-06-14, 10:16
We zijn net terug uit NormandiŰ, waar we de feesten rond 70 jaar D-day hebben meegevierd.
Het werd daar ook weer zonneklaar: het enige, dat er nodig is voor een oorlog zijn ontevreden inwoners en ÚÚn charismatische gek...
Ik vind dat best zorgelijk.
Bang wil ik niet zijn, ik wil niet in angst leven.
Ik ben wel voorzichtig en neem mijn eigen maatregelen.

Cyberbeer
29-06-14, 11:00
Ik ben ook eerder boos dan bang.

phtvs
29-06-14, 11:15
Hoorde Rutte op de veteranendag zeggen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat hij de mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben erg respecteerd. Ondertussen forse bezuinigingen op ons leger Ún onze ouderen die juist voor die vrijheid geknokt hebben doorvoeren. En de mensen aldaar maar flink in de handen klappen vanwege de mooie maar loze woorden van Rutte.
Daar zit namelijk het probleem. We wijzen met zijn allen naar de overheid, die doet alles fout en heeft totaal geen respect, visie of fatsoen. Maar ondertussen vergeten we dat wij die overheid gekozen hebben en dat wij alles pikken. Het is dus helemaal onze eigen schuld. Daarnaast is een meerderheid van de mensen het blijkbaar wel eens met wat er allemaal gebeurd als ik even een blik werp op de laatste peilingen.

MyronPrps
29-06-14, 11:15
In een bepaalde manier moet je er toch zeker bang voor zijn want iedereen prept hier keurig maar niemand weet hoe een echte (inter)nationale shtf eruit ziet en hoe je hierop reageert. Dat alles langzaam naar de ventilator schuift weten we maar bij elke nieuw nieuwsbericht over welke situatie dan ook komen we steeds maar weer dichterbij die echte ramp waarvoor we preppen en daarvoor is bang zijn heel natuurlijk.

Mvg, MP

rescue
29-06-14, 12:12
Hoorde Rutte op de veteranendag zeggen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat hij de mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben erg respecteerd. Ondertussen forse bezuinigingen op ons leger Ún onze ouderen die juist voor die vrijheid geknokt hebben doorvoeren. En de mensen aldaar maar flink in de handen klappen vanwege de mooie maar loze woorden van Rutte.
Daar zit namelijk het probleem. We wijzen met zijn allen naar de overheid, die doet alles fout en heeft totaal geen respect, visie of fatsoen. Maar ondertussen vergeten we dat wij die overheid gekozen hebben en dat wij alles pikken. Het is dus helemaal onze eigen schuld. Daarnaast is een meerderheid van de mensen het blijkbaar wel eens met wat er allemaal gebeurd als ik even een blik werp op de laatste peilingen.

Precies, dus wat doen we zelf om je direct omgeving te verbeteren, en niet (geheel) afhankelijk te zijn van overheid, bestuur, banken, werkgevers etc. Je veranderd de wereld niet een paar dagen. Zowel je weerbaarheid, en leefbaarheid kan je vergroten door kennis te vergaren en een paar praktische tips.

Je kan rustig je weerbaarheid, incasseringsvermogen en flexibiliteit vergroten, zonder je te laten leiden door angst. maar je laat leiden door gezond boeren verstand en praktische tips en weten waar je kennis moet zoeken..
In de normale leven, kan al veel gebeuren, die jouw planning al geheel op de kop kan zetten., Ziekte, ongevallen, brandje, ontslag, En daar kan je met handige tips en trucs langzaam naar toe werken, dat het geen te grote impact op je leven hebt. De continu´teit van je leven hangt af van je weerbaarheid, en ook kunnen loslaten van je oude zekerheden, en flexibel reageren.

Ook bij grote calamiteiten blijft angst een slechte raadgever.. Een dosis GBV helpt enorm. Preppen is niet alleen een spulletjes, locaties, infrastructuur, verzamelen en fysiek trainen.. maar in ieder geval voor mij een mindset, om de weerbaarheid voor mij en mijn gezin te vergroten. Het is mooi om te weten, dat je het niet alleen hoeft te doen, maar je moet zeker een flinke bijdrage leveren om het effectief te laten zijn. Spulletjes, infrastructuur, uitwijk, stroomvoorziening maken het de eerste paar dagen je weerbaarheid beter te maken.

Maar je mindset, kennis en geoefendheid maken je meer weerbaar en minder bang.

FincaInSpanje
29-06-14, 12:31
Bang ben ik nooit geweest, niet voor het leven, niet voor pijn en verdriet en niet voor de dood. Onze wereld wordt steeds extremer en gekker om het idiote systeem en de kennelijk idiote wensen van de mensen te rechtvaardigen.

Gelukkig wordt de groep mensen die het hier niet mee eens zijn ook steeds groter en groter. Ik hoop dat die groep zijn verantwoordelijkheid gaat nemen en het systeem veranderd.

Keyser Suze
29-06-14, 12:34
Het probleem is dat sommige problemen niet opgelost mogen worden door de partijen die aan de macht zijn.

Prep ze

K a n s

Weer eens een uitstekende tekst! Ten aanzien van angst en woede: dit zijn prima gevoelens, of emoties, die congruent zijn met de situatie. De vraag is, wat doe je ermee als individu, of in dit geval, als samenleving? Als er een beer voor je neus staat als je door het Vondelpark loopt, is het functioneel om bang te zijn - je adem gaat 'plots' sneller, je hartslag gaat omhoog, je spieren en je brein worden meer doorbloed, je pupillen worden wijd - allemaal doordat de beer op je netvlies zorgt voor afgifte van adrenaline en noradrenaline, cortisol en nog wat stofjes. Bij woede is dat ook zo. Je maakt je klaar om te vechten of vluchten. Ik vertel uiteraard niets nieuws. De vraag nogmaals, wat doe je ermee? Mensen die langdurige stress ondervinden (en hun lijf en brein staat dus langdurig in de vecht of vlucht stand), worden depressief, ontwikkelen een angststoornis of slaan door. Het huidige beleid (en ja, ik weet het, wij allemaal keuren dat impliciet goed) van het systeem, stevent af op een financiŰle crisis maar ook op een doorslaan van de psychisch getergde bevolking. Een mens, een samenleving, kan niet lang zoveel narigheid verduren. Dan wordt zij bang of somber en wat is er nou makkelijker voor een overheid om zo'n terneergeslagen club burgers allerlei beperkende, controlerende, privacy-indammende wetten en regels, door de strot de duwen?

Als de bevolking dan wŔl een keer wakker wordt, dan is het lek boven, als deze boosheid en angst gekanaliseerd wordt. Ik ben dan ook benieuwd, welke oplossingen / maatregelen je als eerste zou instellen Kans. Ik zoek namelijk mensen voor het Nationaal Panel, om de overheid te vervangen als de grote crisis toeslaat.

Stuudje
29-06-14, 12:40
Bang is op zich okee. Niet bang is niet zo goed.
Zonder die "gezonde angst" zou je zonder uitkijken blind de weg oversteken, zonder voorbereiding een berg beklimmen, zonder water meenemen de woestijn inlopen.
Gezonde angst zet aan tot je voorbereiden, maatregelen treffen, opletten, wakker en alert zijn. Een gewone dosis van deze gezonde angst is niet beklemmend of lastgevend.
Lastgevend wordt het als het doorslaat, zoals Keyser Suze hierboven uitlegt.

prepass
29-06-14, 12:45
Goede post, kan ik weinig meer aan toevoegen!

Precies, dus wat doen we zelf om je direct omgeving te verbeteren, en niet (geheel) afhankelijk te zijn van overheid, bestuur, banken, werkgevers etc. Je veranderd de wereld niet een paar dagen. Zowel je weerbaarheid, en leefbaarheid kan je vergroten door kennis te vergaren en een paar praktische tips.

Je kan rustig je weerbaarheid, incasseringsvermogen en flexibiliteit vergroten, zonder je te laten leiden door angst. maar je laat leiden door gezond boeren verstand en praktische tips en weten waar je kennis moet zoeken..
In de normale leven, kan al veel gebeuren, die jouw planning al geheel op de kop kan zetten., Ziekte, ongevallen, brandje, ontslag, En daar kan je met handige tips en trucs langzaam naar toe werken, dat het geen te grote impact op je leven hebt. De continu´teit van je leven hangt af van je weerbaarheid, en ook kunnen loslaten van je oude zekerheden, en flexibel reageren.

Ook bij grote calamiteiten blijft angst een slechte raadgever.. Een dosis GBV helpt enorm. Preppen is niet alleen een spulletjes, locaties, infrastructuur, verzamelen en fysiek trainen.. maar in ieder geval voor mij een mindset, om de weerbaarheid voor mij en mijn gezin te vergroten. Het is mooi om te weten, dat je het niet alleen hoeft te doen, maar je moet zeker een flinke bijdrage leveren om het effectief te laten zijn. Spulletjes, infrastructuur, uitwijk, stroomvoorziening maken het de eerste paar dagen je weerbaarheid beter te maken.

Maar je mindset, kennis en geoefendheid maken je meer weerbaar en minder bang.

Vladimir
29-06-14, 12:53
Dat de wereld door een klein aantal mensen wordt gerund die met name op eigen belang uit zijn is iets van alle tijden.
Daar kan ik wel bang van of boos over worden maar kan mijn tijd en energie beter besteden.
Accepteer dat de wereld is zoals hij is en probeer het maximale te halen uit het systeem waar je in leeft in plaats van het proberen te veranderen, de geschiedenis leert dat dit toch redelijk kansloos is.

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

homerun
29-06-14, 13:17
We leven in een ongekende luxe, of we daar ook allemaal gelukkig van worden is wat anders.
De vraag is of deze luxe, en zijn trend om maar beter te worden, houdbaar is, of we dat als het zou kunnen zouden moeten nastreven is ook weer wat anders.

Het probleem van groei is dat elke vorm van groei in een gesloten systeem per definitie niet houdbaar is.
Als we procentuele groei willen hebben dan worden de grenzen alleen maar sneller bereikt.

Of we momenteel al op het punt zitten dat verdere groei niet mogelijk is weet ik niet, ik denk zelf van niet.
Ik denk wel dat verdere groei in welvaart voor hele grote groepen, het westen, eigenlijk absurt is en we eigenlijk op zoek moeten naar een situatie waarin we gelukkiger zijn ipv meer matrialistische zaken.

Waar ik nog meer van overtuigt ben is dat er andere fundamentele zaken fout zitten.
Als er personen zijn die echt niet weten wat ze met hun vergaarde rijkdom moeten en tegelijkertijd mensen die omkomen van de honger of een onmenselijk leven hebben, dan is er iets redelijk mis.

Een heel ander probleem is het gebrek aan kennis bij de meeste mensen dat en wat er precies fout zit.
Heel snel worden er naar populistische oplossingen en problemen gewezen en die hebben zoals altijd een gewillige voedingsbodem.
Aangezien een redelijk groot deel van de bevolking het domweg moeilijk heeft om de touwtjes aan elkaar te knopen zijn de standaard zondebokken snel uit de la te halen:
Goedkope buitenlandse arbeiders, die hier enkel voor een laag loon komen werken omdat het elders nog veel fouter in elkaar steekt, worden graag als zondebok neergezet.
Het minimumloon verhogen daar heeft die zelfde groep meestal ook weinig problemen mee, zonder te beseffen dat dit symtoom bestrijding is ipv een oplossing (en uiteindelijk de race naar de bodem alleen versneld).
Het maar gaan halen bij de extreem rijken, en natuurlijk daarna bij de rijken, en daarna bij de middenklasse en uiteindelijk alles kapot belasten, is ook zo'n valkuil.
Heel simpel als we nu al het geld bij de 0,1 of 1 of zelfs 10% van de rijkste weghalen zal het huidige systeem even langer in stand houden, maar is weer symtoom bestijding en geen oplossing, er zitten dingen fundamenteel fout en die moet je aanpakken.
( waarbij ik extreme rijkdom wel als een van de problemen zie, maar me wel afvraag of dat niet een gevolg is van mistoestanden of zelf een oorzaak is..)

Een van onze grootste problemen is onze monetaire toestand.
Het feit dat banken met geld van de burgers mogen speculeren, en daarbij alle winst in eigen zak steken en eventuele risico's inclusief het potentieel omvallen weer bij de brugers neerleggen is absurt.
Dat die zelfde banken daarbij door overheid en wetten vrijspel hebben gekregen is niks anders dan crimineel.
Dit duivelse pakt tussen overheid en banken is blijkbaar niet te stoppen.
De 'oplossing' is zoals al vaker in de geschiedenis gebeurt is meer macht en controle door de overheid en minder vrijheden voor die burger.

En als je even rustig naar wat ontwikkelingen kijkt dan is dat wel heel moeilijk te ontkennen?
De bail-in wetten voor als banken omvallen.
Toenemende belastingsdruk, inflatie en stabiele tot dalende netto inkomens.
Steeds meer wetten, minder vrijheden, meer censuur.
Steeds meer onrust, steeds meer oorlogen die ook steeds dichterbij komen.
En ga maar door, en dan te bedenken dat dit nog maar de eerste stappen zijn.
De volgende stappen zullen nog harder de huiskamer gaan binnenkomen.

Laat het je niet verlammen:

Prep ze

K a n s
Dank zij u moet ik nu nog harder preppen. En bedankt daar voor want preppen vind ik echt geweldig

Lekker
29-06-14, 14:43
Het blijft mij verbazen dat "men" niet in actie komt en alles maar toestaat.
Wij mensen hebben de macht, maar dan moeten we wel allemaal van onze luie reet afkomen en je scheur opentrekken!
Zoals bijvoorbeeld die ABN-Amro bestuurders, iedereen spreekt er schande van, ook de politiek, en dan, ... dan gebeurd er verder niets. Ze komen er mee weg om dat wij dat laten gebeuren.
We hebben het nog te goed, lekker voor de teevee sbs6 kijken naar een nieuwe quiz of serie. In onze woning met net wat te hoge hypotheek (mag geen risico lopen mijn baan te verliezen!).
De mensen gaan niet de barricades op omdat ze niet direct worden geraakt door dit soort acties of omdat ze er te lui voor zijn om ergens voor te knokken, letterlijk? Ik weet het niet..

Kans
29-06-14, 15:24
Bedankt voor de mooie en goede reacties.

BANG.

Ik heb dit keer vrij bewust voor dit woord gekozen, geloof dat ik er wel een seconden over heb nagedacht :o

Angst is een goede, efficiente en nuttige reactie.
Het lichaam reageerd hier heel direct op door het aanmaken van adrenaline enz.
Het lichaam is gereed voor fysieke actie, de zintuigen worden scherper.

In een enkele extreme reactie wordt door het lichaam 'tunnelvisie' afgedwongen de hele omgeving wordt genegeerd en je wordt 'gedwongen' om met al je zintuigen op de dreiging te focussen.
Deze reactie is een aangeboren iets en heeft meestal voordelen.
In een nog extremere situatie kun je door deze lichamelijke reactie zelfs tijdelijk 'verlamt' raken.

Deze laatste extreme vorm is vaak niet meer effectief en kan vaak meer schade dan nutig effect te weg brengen.
Met training kun je deze te extreme reacties vaak voorkomen.
Je kunt door training veel voorkomende scrikreacties of angsten voorkomen.

De eerste keer dat je ooit echt beschoten wordt of een geladen wapen op je gericht wordt is zoiets waar effectief op getrained kan worden en een te extreme schrikreactie is dan vaak goed te voorkomen.

De door mij genoemde angst is dus volgens mij een wenselijke reactie.
Ik denk dat hooguit een enkeling redelijk is voorbereid op wat er komen gaat.
En ik denk dat wat er komen gaat, net als echt beschoten worden, een situatie is waarbij; geen angst meer hebben eerder een risico is dan voordelen heeft.

Natuurlijk moet je zien te voorkomen de reactie te extreem wordt.
Vandaar ook mijn opmerking:
"Laat het je niet verlamen"

Prep ze,
K a n s

Silversurfer
29-06-14, 21:52
Ik maak me meer "zorgen" om de val van de Dollar die gewoonweg niet kan uitblijven en dat is zo goed als zeker.
Volgens verschillende bronnen zal het niet zo lang meer gaan duren voordat landen als China en Rusland hun dollars massaal gaan dumpen, iets waar ze nu al op kleine schaal aan het doen zijn door dollars in te ruilen voor goud.
Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat er straks een crisis kan ontstaan waarbij die uit 1932 nog maar een kleintje is.
Van de ene op de andere dag valt heel je wereld in duigen en is niets meer vanzelfsprekend.
Niets meer in de winkels, geen benzine meer bij de pomp, andere zaken zullen ook uitvallen want waarom zou iemand nog naar zijn werk gaan als ze alles op alles moeten zetten om iets te eten of drinken bij elkaar te sprokkelen.
Kan niet gebeuren denkt men, maar dat dacht men in 1932 vast ook.
Gelukkig zijn er mensen zoals jullie die ook wakker zijn en zich hier op voorbereiden, maar toch zal de klap hard aankomen zelfs al ben je voorbereid.
Bang is voor mij dus niet het juiste woord, bezorgd is voor mij meer van toepassing.

Hier nog een stukje over dit onderwerp van Micheal Maloney.
https://www.youtube.com/watch?v=OgNb83Y0CoY

lewieke
29-06-14, 22:35
Bang. Het woord alleen al, de klank. Ik weet zeker dat een indianenstam in de Amazone die het woord niet kent en het voor het eerst hoort al begint te huiveren, alleen al door de klank.

Toch weiger ik bang te zijn. Een beetje nerveus, dat wel, alert, dat ook. Maar bang ? Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit was, behalve misschien die ene keer toen ik als vierjarige werd aangevallen door een zwerfhond. Jarenlang werd ik panisch als er een hond in de buurt kwam. Op vandaag valt het eerder mee, al ga ik niet spontaan tussen 5 dobbermans staan. Honden schrikken me nog altijd af. Verder is er niets waar ik bang van word.

Het heeft ook te maken met mijn state of mind. Een controlefreak word ik wel eens genoemd en dat klopt vast ook wel. Het geeft me het gevoel dat ik invloed heb op mijn omgeving. In de meeste omstandigheden vind ik wel een uitweg, een escape route, een oplossing, heel vaak door te denken 'out-of-the-box'. Misschien denk je dat ik uit mijn nek klets ? Echt niet. Ik heb intussen de reputatie bij vrienden, collega's dat ik vaak een creatieve oplossing kan bedenken voor een op het eerste gezicht moeilijk probleem. Er wordt me vaak om advies gevraagd en mensen hebben de neiging het te volgen.

Of ik een wereldbrand zou overleven ? Daar heb ik echt geen flauw idee van. Het heeft vast ook wel met geluk te maken. En met durf en voorbereiding. Over heel veel scenario's denk ik na. Heel vaak heb ik een plan B. Dat is niet altijd nodig maar het geeft gemoedsrust.

Deze week ga ik nog maar een keer naar de bank. Ik gooi er een stapel contanten op tafel om een hypotheek versneld af te betalen. Daarmee krijg ik mijn schuldgraad onder de 4%. Fuck them all.

Of ik wel eens in de knoei raakte ? Echt wel, en serieus. Wat ik al meemaakte ? Een lijstje misschien ?

- Er werd toen ik jong en na´ef was een geladen pistool op me gericht, ik had de verkeerde boos gekregen.
- Ik werd ooit per abuis opgepakt bij een flinke raid van de veiligheidstroepen in Frankrijk (Compagnie rÚpublicaine de sÚcuritÚ)
- Ik startte een procedure tegen een schoolbestuur omdat onrechtmatige een diploma niet werd uitgereikt. Het resultaat is dat ik er vandaag 2 heb.
- Ik mocht me als student verantwoorden voor de raad van bestuur van een instelling hoger onderwijs omdat ik misbruiken aan de kaak stelde. En won de zaak.
- Ik regelde drie geschillen met de fiscus op een manier die voor iedereen (en vooral voor mezelf) aanvaardbaar was.
- Vier jaar geleden noemde ik een rechter onbekwaam in een burgerlijk geschil en weigerde verder mee te werken aan de lopende procedure. Ik opteerde voor een dure beroepsprocedure. En kreeg gelijk.
- Een vergunning werd onrechtmatig niet uitgereikt door een plaatselijke commissaris, die na een telefoontje van BiZ bakzeil haalde.
- De bank herzag een financiering met vaste rentevoet over twintig jaar en verleende een veel lager tarief. Zonder kosten.
- Ik raakte uit een patstelling veroorzaakt door de economische crisis en verkocht een bedrijfsgebouw. Zonder akoord van de bank, zonder registratierechten en zonder herziening van de te betalen BTW. Dit was de moeilijkste waar ik ooit uitraakte. Het werd best warm en ik ging bijna kopje onder.