Ga naar inhoud
GENEGEERD

Testje Wouxun uvd1p porto


Kans

Aanbevolen berichten

Vandaag even snel een testje gedaan met de porto's (70 cm band, 440 mhz)

Vrouw met kid naar de ene plek gesuurd, ik met andere kids naar de andere plek gegaan.

Afstand hemelsbreed 13,8 km.

 

Op de laag vermogen stand kraakhelder.

Dit is wel een zichtverbinding, twee hoge uitkijktorens, met een 8 maal verrekijker kun je dan wel elkaar zien, mensen zien staan, maar ik kon ze niet herkenen.

Een van de kids hield vol wel 'mama' te kunnen zien, twijfelachtig :rolleyes:

 

Helaas moesten we de test al snel onderbreken omdat er een bui aan kwam en we die wilde zien te ontwijken, helaas niet gelukt :cool:

Maar de tweede test is dus ook succesvol, de kids vinden een bui niet echt erg.

Snel naar huis droge kleren aan, kachel aan en even opwarmen...

We hadden wel een regenjas bij maar geen regenbroek, nou ja ik wel maar wilde natuurlijk solidair zijn met de kids....

 

Ik was wel benieuwd of we ook tussen de bomen of bebouwing nog een verbinding zouden hebben, dan is 10km meestal al onmogelijk.

Die test moet weer even wachten.

 

Dit heb ik met name gedaan omdat een zicht verbinding is wat het zegt.

En dat zie je terug met de test van @Communicator : http://preppers.nl/forum/threads/9527-De-Grote-Portofoon-Test-25-04-2014

 

image.jpg.4a2d2fc32115833152592c5762a480d6.jpg

 

Waarbij er geen zicht is en dus de afstanden erg klein worden waarbij je verbinding hebt.

Antenne plaatsing/hoogte is alles wat van belang is bij dit soort verbindingen.

Als je wilt communiceren na tshtf is dit een van de balangrijkste zaken.

Dus denk hieraan bij de keuze van je bol, reisplannnen enz.

 

Ik hou bv in mijn gps alle mooie zend locaties bij.

Dus elke kerktoren, flat, zendmast, berg, heuvel, brug, boom of wat dan ook boven het landschap uitsteekt.

 

En voor de herhaling, hier kun je als je de antennehoogte weet de te behalen afstand berekenen(de limitatie is de kromming van de aarde):

http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooie test @Kans. Komt een beetje overeen met m'n eigen test. Ik heb destijds met m'n kg833 zo'n 14,8km zonder problemen kunnen overbruggen in de Belgische Ardennen. Beiden lokaties konder elkaar zien vanaf 2 heuveltoppen. Vermogen stond op 1watt en geprogrammeerd in de pmr band. Met 5watt haast de hele route door dal haast volledig te volgen via de porto.... Hier in NL haal ik hooguit zo'n 3-5km in dicht bebouwd gebied(stad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...