PDA

Bekijk Volledige Versie : Wasmiddel

Kans
15-07-12, 16:25
Nog niet gezien maar er is al heelveel dus mischien dubbel?

Was al een paar weken aan het wachten op een wasmiddelaanbieding.
Ik vermoed dat die bij tshtf ook snel verdwenen zijn.
En ja hoor bij de colruyt was het raak 40% korting bij afname van 4 pakken a 77 wasbeurten.
Dus nu voor ruim een jaar waspoeder voor de bonte was.

Het blijft leuk dit leverd dus eigenlijk gewoon geld op!

Zou me niet verbazen als ik er nog vier ga halen (je hebt wel een kortings pasje nodig)

Grt
Kans

frank1964
15-07-12, 16:40
Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding. Maar wanneer je het zonder soda doet, heb je ook een zeep die je kunt gebruiken voor je lichaam, shampoo en als handzeep uit een pompje. Wil m antiseptisch maken dan gebruik je water waar je dennennaalden in heb meegekookt en natuurlijk kun je ook lavendelwater gebruiken. In deze verhouding gebruikt, levert het 312 liter allround middel op als je uit gaat van 5 kilo.Zolang je het niet aanmaakt zijn de vlokken onbeperkt ( droog) houdbaar.
Neemt niet weg dat de aanbieding die jij op de kop hebt getikt een hele mooie is :D

Kans
15-07-12, 17:32
Ik heb het al vaker in een mail gezien, waar hebben ze die marseile zeep vlokken?

frank1964
15-07-12, 17:33
Ik heb het al vaker in een mail gezien, waar hebben ze die marseile zeep vlokken?

Ik heb ze hier vandaan. Bezorging binnen 2 dagen.

http://www.vitexnatura.com/c-323394/marseille-zeep-vlokken/

Kans
15-07-12, 17:50
Thanks frank!

prepper053
15-07-12, 18:51
personelijk staat wasmiddel niet echt op mijn voorraad lijstje. Dit heeft ermee te maken dat waterschaarste tijdens en na de shtf erg hoog zal zijn. ik heb wel wat pakjes op voorraad voor handwas, maar veel zal het niet zijn. Nu zullen er preppers zijn die zeggen dan was ik het wel met regenwater of met water uit een vijver ofzo. maar bedenk wel dat als je het vuile zeepwater weggooit dat het in je eventueele waterbron kan komen er daarmee je het water kan vervuilen.

Kans
15-07-12, 18:55
Hoe staat het eigenlijk met het riool?
Als er geen stroom is wordt het dan niet meer afgevoerd, of komt het dan bij de laagste putten er gewoon uit?
Of te wel wat is de kans dat het riool niet meer werkt, en dan bedoel ik dat ik mijn wc niet meer mwt regenwater kan spoelen?

prepper053
15-07-12, 19:03
Hoe staat het eigenlijk met het riool?
Als er geen stroom is wordt het dan niet meer afgevoerd, of komt het dan bij de laagste putten er gewoon uit?
Of te wel wat is de kans dat het riool niet meer werkt, en dan bedoel ik dat ik mijn wc niet meer mwt regenwater kan spoelen?

ik weet het niet, voor zover ik weet werkt het riool op het zwaartekracht principe. maar ze maken natuurlijk wel op centrale plaatsen gebruik van pompen.

zuiveringsinstalaties zullen niet meer werken dus ik ga ervan uit dat tijdens de shtf je het liefste zo hoog mogelijk wilt wonen, want de shit hits the streets

ik wil daarom een porta potti aanschaffen, is schoner dan meeste opties en verbruikt minder water dan een gewoon toilet.

Kans
15-07-12, 19:07
Ik zit redelijk hoog, weet van stortbuien dat het dan een paar honderd meter verder omhoog komt en dat is dus te dichtbij....

frank1964
15-07-12, 19:26
Riolen werken uiteindelijk niet meer en alles stroomt naar het laagstepunt. De shit verstopt letterlijk de uiteindelijke aanvoer naar de rioolwater zuivering en dan loopt alles vol en dus terug. Een goed voorbeeld is regenwater afvoer. Als dit te hard gaat zie je ook overal problemen ontstaan, alleen dan in een vele malen versneld tempo. Ik heb een maatje die werkt bij een bedrijf dat riool inspecties doet. We staan er in het dagelijks leven niet bij stil hoeveel controle en onderhoud een goed rioleringssysteem in een grote stad vraagt.

Dick Berts
15-07-12, 19:32
Ik heb hier weinig verstand van. Wel weet ik, dat onze buurt is aangesloten op een rioolpersleiding. Dat belooft niet veel goeds if shit hits the fan. En het bewijst hoe goed gekozen die benaming is.

prepper053
15-07-12, 19:52
nu weet ik niet in hoeverre de riool dan nog kan worden gebruikt aangezien er geen water aanvoer naar de toiletten zal zijn. dus mischien dat het gebrek aan water ons dan nog een beetje ellende bespaart.

frank1964
15-07-12, 19:57
Heb je een punt,dat zou best eens kunnen ja.
In antwoord op het watergebrek en dus niet wassen, zoals eerder geschreven, klopt idd dat je heelzuinig moet wezen met water, maar wanneer je er een aantal liter van weet te reserveren voor het wassen, kun je dit water meerdere keren gebruiken. Telkens na het wassen laten bezinken en het water zonder drap weer hergebruiken, lukt heel aardig, omdat vuil, samen met de zeep neerslaat.

Chinook
15-07-12, 20:07
Dat van die riolen zet me ook wel weer aan het denken.. bij ons zie je inderdaad zeer snel problemen ontstaan bij hevige regenval.
Hoop dus niet dat straks de straten vollopen met rioolwater, dan wordt het echt een zeer onhygiŽnische bende en moet je maken dat je wegkomt :)
En wat bij een overstroming? Dan komt ook alles omhoog, moet er niet aan denken ;)

Ivan
15-07-12, 20:19
Riool waterzuiverings installatie (RWZI)worden ontworpen aangaande het hydraulische profiel. Dat betekend in de praktijk dat het water de zuivering in komt bij het influent gemaal. Hier wordt het water dat ongezuiverd binnenkomt omhoog gepompt naar een bepaalde hoogte en dan vervolgens via vrijverval door de verschillende componenten loopt. Eerst worden de tastbare verontreinigingen door een rooster er uitgehaald. Vaak heeft men dan een grof rooster en een fijn rooster. Vervolgens een zandvang installatie. Daarna gaat het na een voorbezinktank. Deze tanks zijn rond en hebben een ruimerwerk. Aan de bovenzijde wordt vet na de vetput aan de buiten rand getransporteerd. aan de onderzijde zit een logaritmische ruimer die het primaire slib naar het midden van de tank verplaatst. Vervolgens gaat het water dat via een overstort weer verder gaat naar de beluchtingstank. Hier vindt door deels te beluchten en ook niet te beluchten een biologische zuivering plaats. Daarna gaat het naar een nabezinktank. Deze lijkt op een voorbezinktank.

Liefst gebruikt men vrijverval leidingen dit gaat echter niet voor grote afstanden. Het verval van een vrijvervalleiding is namelijk 2 cm per tien meter. Heb je een leiding van 10 km dan kom je op een diepte uit van 200 meter Zo nu en dan wordt het water dan in een gemaal tot weer werkbaren hoogte opgepompt. Dit is een gemengd systeem. Dit gaat echter niet altijd. Er wordt dan gekozen om het water naar een volgende pompput te persen.

RWZI hebben met verschillende debieten te maken. DWA droogweer afvoer en RWA regenwater afvoer. De RWZI kunnen RWA normaal gesproken aan maar bij hevige regenval storten zij over op het oppervlakte water. Bijkomend voordeel is de door de hevige regenval de vervuiling behoorlijk verdunt is.

RWZI en gemalen worden ontworpen op bedrijfszekerheid. Maar het is bij een totale SHTF situatie niet ondenkbaar dat de gemalen stoppen. Meestal betekend dit dat het riool niet meer werkt of slechts ten dele. Je merkt het door dat het water niet meer wegspoelt of dat dit langzaam gaat. Zit je in een buitengebied of laag zodat je afhankelijk bent van een persleiding of op de onderste verdieping van een flat gebouw. Haal dan de ventilator maar van het toilet af.

prepper053
15-07-12, 20:21
tja, daarom is de duur dat ik in de stad blijf ook een beetje seizoens gebonden. stel shtf zou in december gebeuren dan blijf ik nog zekers tot april in de stad. gebeurd het in de lente/zomer maanden dan zou ik hooguit tot mijn voorraden op zijn blijven dus een anderhalve maand. hoe dan ook, in de stad zal het op den duur een bron van ziektes worden omdat er zoveel mensen opeen gepropt zitten zonder enige facilliteiten.

maar zoals ik al zei: wasmiddel staat echt niet op mijn voorraad lijst. Natuurlijk de preppers die voorbereiden op een instorting van de euro en dat soort dingen, die doen dan wel een goedekoop.

prepper053
15-07-12, 20:24
Maar het is bij een totale SHTF situatie niet ondenkbaar dat de gemalen stoppen. Meestal betekend dit dat het riool niet meer werkt of slechts ten dele. Je merkt het door dat het water niet meer wegspoelt of dat dit langzaam gaat. Zit je in een buitengebied of laag zodat je afhankelijk bent van een perleiding of op de onderste verdieping van een flat gebouw. Haal dan de ventilator maar van het toilet af.

ik woon 6 hoog dus ik zit redelijk veilig.... maar voor de zekerheid ga ik me een paar laarsen kopen

Tove
15-07-12, 20:59
Over wasmiddel, je kan hiervoor ook sunlightzeep gebruiken, die van een euro voor twee stukken in de supermarkt. 80 - 100 gram raspen met een gewone rasp en oplossen in kokend water. Het is wat minder 'droog' dan marseillezeep, dat slaat nogal op je keel als je het zelf raspt. Maar het werkt allebei.

Het water aanvullen met warm water tot je in totaal 10 liter water bij hebt gedaan. Voor witte was kan je een schep soda toevoegen. Je kan het (zonder soda) ook gebruiken als allesreiniger of als scheerschuim. Of douchegel. Net als marseillezeep ook geschikt voor gevoelige huid.

jolanda
15-07-12, 21:05
Ik heb twee kanalen voor het huis waaruit wij ook water kunnen pompen :rolleyes:

Groet Jolanda

frank1964
15-07-12, 21:11
Over wasmiddel, je kan hiervoor ook sunlightzeep gebruiken, die van een euro voor twee stukken in de supermarkt. 80 - 100 gram raspen met een gewone rasp en oplossen in kokend water. Het is wat minder 'droog' dan marseillezeep, dat slaat nogal op je keel als je het zelf raspt. Maar het werkt allebei.

Het water aanvullen met warm water tot je in totaal 10 liter water bij hebt gedaan. Voor witte was kan je een schep soda toevoegen. Je kan het (zonder soda) ook gebruiken als allesreiniger of als scheerschuim. Of douchegel. Net als marseillezeep ook geschikt voor gevoelige huid.

Klopt helemaal. We hebben in de voorraad ook blokken sunlightzeep liggen. Dit is omgerekend net weer iets goedkoper dan de Marseillezeep. Het grote verschil is dat het ene al geraspt gekocht wordt en dus arbeidsbesparend is. Beide zepen doen het idd prima als zo'n beetje alles,maar dan ook alles reiniger :D

Dick Berts
15-07-12, 21:16
Over wassen gesproken. Ik heb via Marktplaats zo'n ouderwetse wasketel gekocht. Twee stapels stoeptegels er onder. Een houtvuurtje en wassen maar ! Nu heb ik er -als extra veiligheidsvoorziening- twee jerrycans met petroleum in staan.

frank1964
15-07-12, 21:32
Over wassen gesproken. Ik heb via Marktplaats zo'n ouderwetse wasketel gekocht. Twee stapels stoeptegels er onder. Een houtvuurtje en wassen maar ! Nu heb ik er -als extra veiligheidsvoorziening- twee jerrycans met petroleum in staan.

En dat levert mij weer een idee op :D Heb hier een grote geemailleerde pan staan van het bierbrouwen,die ik niet meer wil gebruiken omdat aan de binnenkant er een stukje emaille af is. Die is 40 liter en kan prima dienst doen als wasketel!! Zoooo, vrouw ook weer blij ;)

prepper053
15-07-12, 21:58
Ik heb twee kanalen voor het huis waaruit wij ook water kunnen pompen :rolleyes:

Groet Jolanda

Dat is altijd handig, maar let er wel op als het kanalen zijn met bootvaart, dan kunnen er zware metalen inzitten. Ook zijn er vaak huishoudens of bedrijven die er weleens op lozen. Kortom, als je het voor drinkwater wil gebruiken filter het goed.

dR3
15-07-12, 22:19

Dank voor de tip Frank, was al enige tijd op zoek naar wat grotere verpakkingen zeep. Aangezien het bijna niet vergaat is het prima om wat kilo's achter de hand te hebben :)

Chinook
16-07-12, 00:52
Inderdaad bedankt voor de tip, die Marseillezeep lijkt me wel wat. Even kijken waar mijn prioriteiten liggen volgende maand.. :p

frank1964
16-07-12, 06:50
graag gedaan! Wij hebben er inmiddels een paar wassen mee gedraaid. Het wordt echt wel schoon, dus het werkt :D

Tove
16-07-12, 10:53
Je moet trouwens wel zo nu en dan je wasmachine leeg & op 90 graden laten draaien, anders krijg je last van wasluis, zeker als je vaak op lage temperaturen wast.

frank1964
16-07-12, 21:45
Je moet trouwens wel zo nu en dan je wasmachine leeg & op 90 graden laten draaien, anders krijg je last van wasluis, zeker als je vaak op lage temperaturen wast.
Dat heb ik idd gelezen ja, goed dat je het even aantipt. Las ook dat mensen dat doen met een kopje chloor er in, maar las ook azijn. Jij ervaring mee?

Tove
16-07-12, 22:24
Ja maar dat is vlg mij gewoon bedoeld als wasverzachter en niet tegen de narigheid? Althans, ik gebruik het soms in een vlaag van goed huisvrouw-schap. Schijnt ook goed te zijn voor het behoud van de kleuren, blabla. Gewoon een scheutje bij de was, het ruikt niet zuur na het wassen ofzo. Ook niet als het is opgedroogd.

Preppie
17-07-12, 02:41

Heb je ook een wringer/mangel aangeschaft.
Ik heb zo'n oude mangel op standaard (inklapbaar) via Marktplaats aangeschaft. Scheelt een helehoop werk.

Preppie
17-07-12, 02:42

Bedankt voor de site Frank.

Preppie
17-07-12, 02:52
ik wil daarom een porta potti aanschaffen, is schoner dan meeste opties en verbruikt minder water dan een gewoon toilet.

Al eens gedacht aan een composttoilet? We hebben er hier gemaakt van een oude nachtspiegel. Gaat ook prima van grote type luieremmer (bijv.bij Blokker) met deksel. Evenzo campingtoilet (hoge emmer met bril en deksel) te koop in kampeerartikelen zaken.
Voor dit type toilet is geen water nodig. Wel zaagsel (over van hout zagen) en/of as (van de houtkachel).
Na iedere toiletgang zaagsel of as erover: dat houdt het geurvrij.
Als de toiletemmer vol is, gaat alles in een emmer met deksel. Twee jaar buiten laten composteren en dan gebruiken we het in de tuin.

Tove
17-07-12, 09:29
Van de 12 ambachten, het nonolet:

http://www.de12ambachten.nl/nonolet.html

Het Nonolet is het sinds 2003 beproefde waterloze toilet, uitgevonden en ontwikkeld door Sietz Leeflang, stichtingsvoorzitter van De Twaalf Ambachten.
Het Nonolet is een scheidingstoilet. Dat wil zeggen dat de urine gescheiden van de fecaliŽn wordt opgevangen. Daar hoeft de gebruiker niets voor te doen: zowel bij zittend als staand gebruik vindt deze scheiding plaats.

Het principe van het gebruik van het Nonolet. In dit geval wordt de urine samen met het andere huishoudelijk afvalwater door een helofytenfilter gezuiverd.

Het Nonolet draagt niet alleen zorg voor een ontlasting van ons zwaar belaste rioolstelsel – het geeft ons tevens de mogelijkheid om opnieuw plaats te nemen in de natuurlijke kringloop van voedsel en afval, waar ieder levend wezen van nature een plaats in heeft.
Met het Nonolet bespaart een gezin van vier personen gemiddeld 80.000 liter drinkwater per jaar.
De inhoud van het Nonolet kan in de gft-fabriek (en ook op de eigen composthoop) verwerkt worden tot hoogwaardige compost.

Maar dit gaat niet echt meer over wasmiddel... :)

noodv
17-07-12, 11:31
Al eens gedacht aan een composttoilet? We hebben er hier gemaakt van een oude nachtspiegel. Gaat ook prima van grote type luieremmer (bijv.bij Blokker) met deksel. Evenzo campingtoilet (hoge emmer met bril en deksel) te koop in kampeerartikelen zaken.
Voor dit type toilet is geen water nodig. Wel zaagsel (over van hout zagen) en/of as (van de houtkachel).
Na iedere toiletgang zaagsel of as erover: dat houdt het geurvrij.
Als de toiletemmer vol is, gaat alles in een emmer met deksel. Twee jaar buiten laten composteren en dan gebruiken we het in de tuin.

Het is niet heel verstandig om dat in de tuin te gebruiken. Menselijke mest is juist slecht voor planten.

Tove
17-07-12, 12:18
Het is niet heel verstandig om dat in de tuin te gebruiken. Menselijke mest is juist slecht voor planten.

Volgens dit artikel niet.

http://www.lowtechmagazine.be/2010/02/kunstmest-landbouw-humanure-compost.html

Maar je moet natuurlijk niet rechtstreeks bovenop je slaplantjes gaan zitten poepen nee.

frank1964
17-07-12, 12:39
Los van het effect op je slaplantjes, het volgende. De micro organismen in onze ontlasting kunnen schadelijk voor ons zijn. Deze zijn pas echt veilig , wanneer het een paar jaar in een goed functionerende composthoop heeft gelegen. Goed functionerend betekend, voldoende warmte genererend door de omzettingsprocessen. Anders blijft er een risico zitten aan mest en compost van menselijke orgine.

noodv
17-07-12, 13:17
Volgens dit artikel niet.

http://www.lowtechmagazine.be/2010/02/kunstmest-landbouw-humanure-compost.html

Maar je moet natuurlijk niet rechtstreeks bovenop je slaplantjes gaan zitten poepen nee.

Dat heeft er, voor zover ik weet, mee te maken wat de mens eet. Als je alleen natuurlijk voedsel eet, is het geen probleem. Omdat er tegenwoordig veel onnatuurlijke zaken inzitten, komen die er weer uit bij de uitscheiding, en is dat dan ook geen goede mest.
Maar laten we het maar bij wasmiddel houden... Heeft er ook iemand ervaring met de handwasser? Lijkt me nl. een leuk ding.
http://www.amazon.com/The-Laundry-Alternative-Wonderwash-SpinDryer/dp/B002C8HR9A/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1342523820&sr=8-4&keywords=handwasher

Kaat
17-07-12, 16:48
Heeft er ook iemand ervaring met de handwasser? Lijkt me nl. een leuk ding.
http://www.amazon.com/The-Laundry-Alternative-Wonderwash-SpinDryer/dp/B002C8HR9A/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1342523820&sr=8-4&keywords=handwasher

Dan kun je het volgens mij net zo goed op de hand doen in een emmertje. Of een tupperware-wasemmer gebruiken. VOlgens mij zijn ze er nu niet meer, maar tweedehands nog wel. wasgoed er in, sop er in, deksel er op en dan schudden. Lucht er uit, weer schudden. Weer lucht er uit. Jaren lang op de camping gebruikt.

Preppie
17-07-12, 19:27
Maar laten we het maar bij wasmiddel houden... Heeft er ook iemand ervaring met de handwasser? Lijkt me nl. een leuk ding.

Ja, deze heb ik aangeschaft in een kampeerartikelen zaak. Het deksel sluit goed af en de hendel draait de trommel makkelijk rond. Het waterverbruik valt mee.

Een andere eenvoudige oplossing is voor degenen die een schommelstoel hebben: zet de afgesloten emmer met wasgoed op de schommelstoel en doe de was al schommelend.

Kans
17-07-12, 19:46
Ja, deze heb ik aangeschaft in een kampeerartikelen zaak. Het deksel sluit goed af en de hendel draait de trommel makkelijk rond. Het waterverbruik valt mee.

Een andere eenvoudige oplossing is voor degenen die een schommelstoel hebben: zet de afgesloten emmer met wasgoed op de schommelstoel en doe de was al schommelend.

Ik zie weer een voordeel van kinderen hebben:rolleyes:

noodv
17-07-12, 20:27

Kan je zeggen welke zaak? Ik heb hem nog niet eerder ergens gezien.

Preppie
17-07-12, 20:43
Kan je zeggen welke zaak? Ik heb hem nog niet eerder ergens gezien.

Geen idee meer Noodv. Heb voor je gegoogled en er een gevonden op Marktplaats:
http://watersport.marktplaats.nl/accessoires-en-onderhoud/574614983-te-koop-wonderwash.html

backschless
12-08-12, 21:59
Heb vandaag 5 liter zeep gemaakt van 80gr marseille zeep vlokken en de 5 ltr water eerst laten trekken met lavendel ruikt zeer goed.
Mijn vrouw had een berekening gemaakt van de 5 kg marseille vlokken +- 300ltr voor 34 euro, en de wasmiddelen (wit,bont,zwart) /verzachter/handzeep/ en de rest van de wasspullen dat we op jaarbasis zo'n 1000euro besparen (huishouden met 2 jonge kinderen dus veel wasjes).

frank1964
13-08-12, 00:06
Heb vandaag 5 liter zeep gemaakt van 80gr marseille zeep vlokken en de 5 ltr water eerst laten trekken met lavendel ruikt zeer goed.
Mijn vrouw had een berekening gemaakt van de 5 kg marseille vlokken +- 300ltr voor 34 euro, en de wasmiddelen (wit,bont,zwart) /verzachter/handzeep/ en de rest van de wasspullen dat we op jaarbasis zo'n 1000euro besparen (huishouden met 2 jonge kinderen dus veel wasjes).

Lekker spul he!! We gebruiken het nu 3 weken intensief en de was wordt goed schoon. ruikt ook heerlijk fris, vooral als het buiten gedroogd is. Overigens hebben we vooral lekker veel vlokken geprept. kunnen we behoorlijk vooruit als de SHTF.

vheeswijk
13-08-12, 02:53
Weer on-topic: wasmiddel en wassen. Voor een provisorische was (als gebrek aan water een probleen is) kan bv. witgoed (lakens, ondergoed) mogelijk op gras of beter een grindpad vlak worden gelegd als het flink regent. Oplosbare verontreinigeingen kunnen zo worden uitgeloogd. Vetvlekken en zo uiteraard niet. Niet te lang laten liggen na de bui, i.v.m. vogelpoep en dergelijke. Je hebt in ieder geval een frisse onderbroek. Als radio-actieve fall-out wordt vermoed kan de onderbroek echter radio-actief zijn! ;)

Kans
13-08-12, 16:32
Ook sneeuw reinigt goed.
Gewoon de vieze spullen door de sneeuw rollen of kneden, en laten intrekken.
Op de sneeuw leggen tijdens een sneeuwbui werkt ook goed, wel zorgen dat je je spullen kan terug vinden mocht er wat meer sneeuw vallen dan verwacht:rolleyes:

Grt kans

12gauge
13-08-12, 23:58
alles behalve gele sneeuw

backschless
14-08-12, 07:46
Lekker spul he!! We gebruiken het nu 3 weken intensief en de was wordt goed schoon. ruikt ook heerlijk fris, vooral als het buiten gedroogd is. Overigens hebben we vooral lekker veel vlokken geprept. kunnen we behoorlijk vooruit als de SHTF.

Hoeveel gebruik je in een volle machine ongeveer?

Dr.Prepper
02-10-12, 11:02
Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding.

Nou Frank, eindelijk je tip opgevolgd en deze zeep gekocht. Aangezien jij er al zoveel ervaring mee hebt twee vraagjes:

Hoeveel is 'een goede schep' soda ongeveer? 1 handvol?
Is het mengsel met soda ook veilig voor de gekleurde was? Op http://www.vitexnatura.com/a-26466687/marseille-zeep-vlokken/marseillezeep-vlokken-1000g/ benoemen ze de soda enkel voor de witte was.

Dank!

Chinook
02-10-12, 13:00
Ben ook benieuwd! Dit wasmiddel staat vrij hoog op mijn prioriteitenlijstje :)

Stuudje
02-10-12, 18:55
In Belgie en Frankrijk is het een stuk goedkoper. Zo kan je nůg goedkoper wassen dus.

backschless
02-10-12, 19:14
Nou Frank, eindelijk je tip opgevolgd en deze zeep gekocht. Aangezien jij er al zoveel ervaring mee hebt twee vraagjes:

Is het mengsel met soda ook veilig voor de gekleurde was? Op http://www.vitexnatura.com/a-26466687/marseille-zeep-vlokken/marseillezeep-vlokken-1000g/ benoemen ze de soda enkel voor de witte was.

Dank!

We gebruiken de soda voor alle was, heb het standaard in de zeep gedaan toen ik het water kookte en al onze was komt nog steeds goed uit de machine.
Heb met het koken van het water lavendel meegekookt voor de frisse geur en werkt goed.
Ik was er ook mijn kokskleren mee en die komen ook goed uit de was en schoon.
succes

Vantazzy
02-10-12, 19:17
Ben ik goed genaaid dan, want ik woon op het laagste punt van de hele buurt... Straks maar ff pur inslaan zodat ik hele zaakje kan dichtmaken, anders is het letterlijk SHTF voor mij... :P

backschless
02-10-12, 19:24
Ben ik goed genaaid dan, want ik woon op het laagste punt van de hele buurt... Straks maar ff pur inslaan zodat ik hele zaakje kan dichtmaken, anders is het letterlijk SHTF voor mij... :P
????????????? niet echt een goede wasmiddel pur;)

Vantazzy
02-10-12, 20:04
????????????? niet echt een goede wasmiddel pur;)

Oeps heb ik nu het antwoord bij de verkeerde rubriek geplaatst? lol OEPS!!!!

Nahja, wasmiddel dus...

Nou je kunt ook gewoon je kleren wassen met je eigen urine, daarna uitwassen met water, op laten drogen met gewichtjes eraan en dan weer aantrekken. Voor als je geen wasmiddel voor handen hebt.

Amero
02-10-12, 20:45
Ik heb wasnoten, maar of dat ook werkt met koud water heb ik nog niet getest. (i know, shame on me:o)

frank1964
03-10-12, 10:10

Dank!

Hoi DrP

wij gebruiken het in de combinatie met soda alleen voor de witte was. toen wij er wasmiddel van maakten heb ik een grote soeplepel vol erbij gegooid. Inmiddels zijn we een stapje verder gegaan. We hebben een keer een soort thee getrokken van laveldel, en dat als het water gebruikt waar we het wasmiddel van maken. Het ruikt niet zo sterk als die chemische wasmiddelen, maar het heeft een heerlijk luchtje als het buiten heeft kunnen drogen.
Denk erom dat je wanneer je dit gaat gebruiken, je wasmachine af en toe eens leeg laat draaien op een heet programma, met een kopje chloor erin, dit om zeepresten te voorkomen.

Dr.Prepper
03-10-12, 10:17
Dank voor de extra info frank1964!

Stuudje
03-10-12, 10:32
Denk erom dat je wanneer je dit gaat gebruiken, je wasmachine af en toe eens leeg laat draaien op een heet programma, met een kopje chloor erin, dit om zeepresten te voorkomen.
Kleine aanvulling. Je kan sowieso maandelijks een hete was met soda draaien met je dweilen en vaatdoekjes...
De aanslag die door zeepresten ontstaat heet vetluis. Eigenlijk gebruik je dan teveel wasmiddel, probeer eens te minderen. Zoek de juiste dosis voor jouw wasmachine.
Wat uitgebreidere uitleg (http://www.wasautomatenverhuur.nl/uploads/vetluisinstructie.pdf) over vetluis, zeep en de sodabehandeling van je wasmachine.

frank1964
03-10-12, 11:02
Kleine aanvulling. Je kan sowieso maandelijks een hete was met soda draaien met je dweilen en vaatdoekjes...
De aanslag die door zeepresten ontstaat heet vetluis. Eigenlijk gebruik je dan teveel wasmiddel, probeer eens te minderen. Zoek de juiste dosis voor jouw wasmachine.
Wat uitgebreidere uitleg (http://www.wasautomatenverhuur.nl/uploads/vetluisinstructie.pdf) over vetluis, zeep en de sodabehandeling van je wasmachine.

Dank je wel Stuudje, een waardevolle aanvulling. Die vaatwastabletten had ik ook overwogen, maar ik kwam nergens tegen of dit wel of niet veilig zou zijn. Wel dus, die gaan we dan toepassen! De chloor die ik beschrijf, werd mij aangeraden juist voor de bacterieen, die in de combinatie warmte en chloor, zeker dood gaan. misschien een idee om dat om en om te doen?

Stuudje
03-10-12, 17:36
Ik ben aardig bekend met wasmachineprobleempjes. Maar nooit eerder een tip gehoord over chloor.
Dus ůf ik ben toch niet goed op de hoogte, ůf iemand geeft je een "leuke gedachte" door als feitelijke tip.

Daarnaast ben ikzelf geen voorstander of gebruiker van chloor.
In mijn huishouding maak ik vooral gebruik van een simpele zeep(marseille) schoonmaakazijn, zilversoda en baking soda.

Mijn logica zegt ook dat een 90 graden was wel genoeg aan viezigheid wegspoelt, zeker als je dat maandelijks doet.
Ander beetje logica, je kan je sowieso niet tegen alle bacteriŽn beschermen en een overreactie op bacteriŽn kan ook zorgen voor overgevoeligheid voor een klein beetje bacteriŽn. Met als gevolg verminderde weerstand voor bacteriŽn en het opbouwen van een allergie, en misschien zelfs een fobie voor alles waar bacteriŽn in voor komen. Maar goed, dat is mijn mening.

slapp
04-10-12, 20:08

Tof! Ik zocht nog een adres waar dat redelijk goedkoop te vinden was. Wij wassen al een jaar met niet anders meer dan zelfgemaakt wasmiddel; 80 gram zeep + 80 gram soda + 5 liter water, nachtje laten staan, klaar. Binnenkort wordt het hier luiers wassen (katoenen luiers), gebruiken we ook alleen die zeep. is nog goed ook want irriteert niet bij babys.

Davena
05-10-12, 12:37
Dit had ik ook al geplaatst onder de BOB, maar is misschien hier ook wel handig:
Ik heb in elk geval soda in huis en groene Biotex poeder (is ook gelijk goed tegen ontstekingen).

Momenteel verkopen ze bij de Wibra een navul/ geconcentreerde Dasty, dat is een reinigingsmiddel/ontvetter, in een handig klein flesje en kun je dan later indien nodig aanlengen met water. Dus je moet niet de spuitbus zelf hebben. Daar kun je kleding mee wassen en mee afwassen.

Ik heb ook marseillezeepvlokken, maar ook blokken. Je kunt ook gewoon blokken Marseille zeep kopen (is goedkoper, vooral bijv. op vakantie in Frankrijk te vinden op markten) met een handige kleine handrasp kun je er dan zelf wat vlokken afraspen om mee te wassen.

Op rommelmarkten kun je ook nog vaak goedkoop ouderwetse Sunlight zeep, groene zeep of Hema zeep vinden, dat is na jaren nog prima te gebruiken en neemt minder ruimte in dan een doos/pak wasmiddel.

Oja, ik heb een emmer met deksel gekocht bij http://www.brouwmarkt.nl/emmer-wit-deksel-metalen-hengsel-inh-liter-p-1034.html daar kan ik dan de was in laten weken en ermee schudden (wanneer ik wel water heb maar geen stroom) Kan ook een maatje groter of kleiner. Ik ga er wat BOB spullen in bewaren.

Mrsjones
05-10-12, 12:52
hier bij mr en mrs jones word de zeep zelf gemakt, savon de marseille is 70% olijfolie,20% kokosolie of palmolie en 10% castor olie. je kun kijken bij soapcal.com na receptten. zeep maken is niet moelijk moet allen voorzichtig bij zijn, de lye, weet niet hoe dat heet in het nederlandse, die nodig is voor de chemische reactie is gewoon ontstopper. wij makken zelf ook azijn ,daar spoellen wij mee, ook onze haren na het wassen.zeep is ook een goede ruil middel ook nu leuk als vejaardag cadeau, home made soap.

Mrsjones
05-10-12, 12:54
oh ja, wij makken ook groene zeep om alles in huis schon te maken. ik koop alleen wat bleek en amonia.ben niet een volledig laboratorium(nog niet).

frank1964
05-10-12, 12:54
Ander beetje logica, je kan je sowieso niet tegen alle bacteriŽn beschermen en een overreactie op bacteriŽn kan ook zorgen voor overgevoeligheid voor een klein beetje bacteriŽn. Met als gevolg verminderde weerstand voor bacteriŽn en het opbouwen van een allergie, en misschien zelfs een fobie voor alles waar bacteriŽn in voor komen. Maar goed, dat is mijn mening.

Denk je dat de weerstand van je wasmachine achteruit gaat, want daar hadden we het toch over? :p
Overigens ben ik het zonder meer met je eens hoor, maar als houder van kippen, hond, kat en aquaria in een niet al te superclean georganiseerd huishouden ben ik daar niet zo bang voor. ;)

dR3
05-10-12, 13:29
hier bij mr en mrs jones word de zeep zelf gemakt, savon de marseille is 70% olijfolie,20% kokosolie of palmolie en 10% castor olie. je kun kijken bij soapcal.com na receptten. zeep maken is niet moelijk moet allen voorzichtig bij zijn, de lye, weet niet hoe dat heet in het nederlandse, die nodig is voor de chemische reactie is gewoon ontstopper. wij makken zelf ook azijn ,daar spoellen wij mee, ook onze haren na het wassen.zeep is ook een goede ruil middel ook nu leuk als vejaardag cadeau, home made soap.

Interessant! Misschien kun je wat topics maken over hoe je zelf zeep en andere huishoudelijke middelen kunt maken?

Yoyo
05-10-12, 14:04
@ Mrs.Jones: lye is in het Nederlands loog

Davena
05-10-12, 14:09
Over zeepmaken is al een ander forum: http://gilde.vanderleden.com/viewtopic.php?t=335 Ik heb ook nog wel het boek 'zeep & geurtjes' met recepten te koop voor de liefhebber.

Mrsjones
05-10-12, 16:30
Interessant! Misschien kun je wat topics maken over hoe je zelf zeep en andere huishoudelijke middelen kunt maken?

ik zal mandag een paar basis recept erop zetten. dit weekend wordt mijn oudste 15, en haar lieveling uitspraak is; there is less bateria on a toilet sit then in a boy mouth, kijk zo hoef je als moeder niet bang te zijn voor tiener zwangerchap.

dR3
05-10-12, 16:40
Over zeepmaken is al een ander forum: http://gilde.vanderleden.com/viewtopic.php?t=335 Ik heb ook nog wel het boek 'zeep & geurtjes' met recepten te koop voor de liefhebber.

Over alles is wel een forum, maar ik vind het juist handig als alle prepper gerelateerde zaken ook op 'ons' forum handig te vinden zijn en besproken worden :)

Davena
06-10-12, 18:04
Over alles is wel een forum, maar ik vind het juist handig als alle prepper gerelateerde zaken ook op 'ons' forum handig te vinden zijn en besproken worden :)
Je hebt gelijk, maar ik wilde de andere preppers alleen even tippen als ze er meer over willen lezen...

Mrsjones
06-10-12, 19:33
@ Mrs.Jones: lye is in het Nederlands loog

thanks,honey.

Davena
16-10-12, 07:33
Nog even een goedkoop alternatief voor de Franse zeep: er is bij AH gewoon nog ouderwetse Sunlight zeep te koop in blokken. Erg goedkoop, neemt weinig ruimte in en erg geschikt als wasmiddel/reinigingsmiddel.

robbie
16-10-12, 10:04
@ lotto. Ik heb het ook op voorraad. Mijn moeder waste haar haren hier vroeger ook mee in tijden van nood.

noodv
12-12-12, 19:35
Er loopt nu bij Samenkopen.net een mooie actie voor de zeephamsteraars. Savon de Marseille zeep voor (naar mijn ervaring) lage prijzen.
http://samenkopen.net/action_products/862812

Amazing Dree
05-12-13, 20:14
Vandaag kreeg ik een vraag van een medeprepster :), om het recept voor vloeibaar wasmiddel.
En omdat ik dacht, misschien zijn er meer die hier iets aan hebben, moet maar op het forum:

Hier komt tie dan:

Lege wasmiddelflessen
1 liter water tegen de kook
80 gram Sun Light Zeep vlokken (Jumbo,AH dacht 1,30 E voor 300 gram)
80 gram soda (blauwe) (prijs weet ik niet meer, maar rond 1,50 ?)
4 liter heet water uit de kraan.

Breng 1 liter water tegenaan de kook
Rasp ondertussen 80 gram van de Sun Light zeep
Water tegen de kook > 80 gram zeepvlokken erdoor roeren
Wanneer deze zijn opgelost, de 80 gram soda erdoor roeren voor 1 minuut, dan pan van t vuur
en in een schone emmer gooien, 4 liter heet water erbij, en weer doorroeren.
Dan laten afkoelen, en de volgende dag het mengsel, wat dikker is geworden, nog even goed doorroeren en in lege wasmiddelflessen doen.

Om eventueel je wasmiddel wat op te leuken, kun je er druppels etherische olie indoen, van een geur die je lekker vind, maar dat hoeft niet.
Je kan ook zelfgemaakte zeep gebruiken, maar dat heb ik al eens geprobeerd, en dat ging niet helemaal naar wens (mengsel niet egaal en niet dikker), heb het toch opgebruikt, en dat ging wel.

Mijn wasmachine draait nu, met mijn nieuwe zelfgemaakte wasmiddel :D
Ik wil de volgende keer Marseille zeep gebruiken, maar dat kon ik niet vinden in de winkel.

Ik wil nog wel even vertellen, dat ik dit recept niet van mezelf heb, maar gewoon op internet gevonden, daar haal je ook genoeg info over hoe je dit soort dingen heel goedkoop zelf kan maken.

Op deze manier heb je dus vloeibaar wasmiddel 5 !!! liter voor ongeveer 60 cent, dus de wasmiddel fabrikanten worden niet voor niks zo rijk !
In deze financieel moeilijkere tijden, kunnen we dat geld beter zelf gebruiken.

Het is helaas wel zo, heb ik gemerkt, dat DIY produkten ineens veel duurder worden.
Ik gebruik ook amandelolie voor crŤmes, begin dit jaar 26 euro voor 1 liter, nu ineens 55 euro voor een liter :mad: bah.

Afijn, succes voor degene die zelf wasmiddel willen maken, bij problemen kun je me altijd vragen wat je wil weten.

Stuudje
05-12-13, 20:22
De soda toevoeging is vooral voor de witte was. Voor de bonte was is sodaniet nodig.
Zelf gebruik ik 80 gram zeep op 5 liter water. Of de Sunlight zeep of Marseillezeep. Die laatste is ook geraspt te koop.Per kilo, tweeenhalf kilo of vijf kilo.

http://www.vitexnatura.com/a-26480022/welkom-bij-vitexnatura/marseille-zeepvlokken-1000g/

Amazing Dree
05-12-13, 20:28
De soda toevoeging is vooral voor de witte was. Voor de bonte was is sodaniet nodig.
Zelf gebruik ik 80 gram zeep op 5 liter water. Of de Sunlight zeep of Marseillezeep. Die laatste is ook geraspt te koop.Per kilo, tweeenhalf kilo of vijf kilo.

http://www.vitexnatura.com/a-26480022/welkom-bij-vitexnatura/marseille-zeepvlokken-1000g/

Word het mengsel zonder soda ook dikker ?

Stuudje
05-12-13, 20:36
Word het mengsel zonder soda ook dikker ?Ja. Soda is toegevoegt als witmiddel, niet als verdikkingsmiddel.
En het zelfgemaakte wasmiddel is naast wasmiddel ook te gebruiken als vloeibare zeep. Ik vul de zeeppompjes er ook mee.

Recept van de site waar ik de vlokken koop:
Neem 5 liter water en laat het koken.
Zet het vuur uit en voeg 80 gram Marseille zeepvlokken toe.
Goed roeren tot het is opgelost.
Doe het mengsel in flessen met een brede hals.
Zodra het helemaal is afgekoeld zult u zien dat het dikker wordt.
Met dit mengsel kunt u ook natuurstenen vloeren poetsen, handen wassen etc. etc.

Tip: Laat uw wasmachine 1x per maand draaien (heet) zonder was en voeg daar schoonmaakazijn aan toe. Zo blijft uw wasmachine schoon, kalk en vetvrij.

Amazing Dree
05-12-13, 20:43
Stuudje

Heel hartelijk bedankt voor de info, wat een prachtig forum toch he, zo kun je een hoop leren van elkaar ! :D

Stuudje
05-12-13, 20:57
Ow, en geen idee waar je woont, maar marseillezeep is in Belgie veel goedkoper en gewoon en zelfs geraspt in de supermarkt te koop.
Per kilo vier euro meen ik.

GuywithAplan
05-12-13, 23:39
Stuudje ben echt een leek op dit gebied doet me vrouw altijd (ja ik weet het lekkere emancipatie) maar hoor steeds meer over Marseillezeep denk dat ik het toch is ga proberen is et echt zo veelzijdig?

Stuudje
05-12-13, 23:56
Weet je, ik weet werkelijk even niet wat ik met deze vraag moet.
Gisteren stelde ik een vraag op het forum en kreeg als repliek dat ik te lui was om het maar zelf uit te zoeken. Terwijl ik gewoon om meer informatie vroeg.
Nu vraag jij me wat...en ik vraag me werkelijk af welke reactie er nu van mij verwacht wordt.
Ook een lollig zoek het zelf maar uit? Om zo de lachers op de hand te krijgen? Of is dit forum echt voor het delen van informatie.

Ik ben ervan in de war.

GuywithAplan
06-12-13, 00:10
en was ik degene die zei zoek het zelf maar uit? maarja weet genoeg thanks for nothing

Stuudje
06-12-13, 00:27
Nee, dat was jij niet...
Maar ik snap het niet dat een ander zoiets blijkbaar wel mag vragen en ik niet...
Nou ja, sorry...zoals ik zei, ik ben er van in de war...

En ja marseillezeep is tof, zoals in dit hele topic ook al beschreven was.
De marseillezeep blokken gebruik ik ook, ik gebruik de lavendelvariant, wassen met marseillezeep heeft gezorgd dat mijn eczeem weg is.
Marseillezeep is op oliebasis en dat is toch een stuk beter voor de huid, iets met ph waardes enzo.

Lovetea
06-12-13, 10:48

Waar kan je sodaniet kopen?
ook bij de supermarkt??

Stuudje
06-12-13, 13:17
http://juffrouwzwabber.nl/wp-content/uploads/wp-post-thumbnail/vnLz3W.jpg
Te koop in de supermarkt.

Tips:Schoonmaken met Soda

Een zakje soda kost vaak nog geen euro en is voor tal van schoonmaak-werkzaamheden te gebruiken, we hebben de meest voorkomende huishoudelijk schoonmaak werkzaamheden waarbij het gebruik van soda ideaal is voor je op een rijtje gezet.
Witte was

Om de witte was weer stralend wit te krijgen of om deze stralend wit te houden. Voeg je in het zeepbakje van de wasmachine twee eetlepels soda toe aan het wasmiddel.

Snijbloemen

Een beetje soda bij het water houdt je snijbloemen langer goed.

Plantenpotten of bloemenvaas

Plantenpotten en bloemenvazen kunnen behoorlijk gaan stinken. Zeker als de planten en bloemen er net te lang in hebben gestaan. De nare luchtjes verdwijnen als je de pot of vaas omspoelt met warm sodawater. Bovendien doodt je dan ook meteen eventuele bacteriŽn.

Wasmachine

Doe een paar flinke handen vol met soda in de wasmachine en laat deze draaien op 90 graden. De vieze luchtjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Sponzen

Leg de vieze spons in een emmer heet sodawater en laat deze daar zeker twee minuten in weken. Daarna kun je de spons met koud water grondig uitspoelen. En net als bij de plantenpotten en bloemenvazen dood je zo de meeste bacteriŽn.

Regenlaarzen

Muffe regenlaarzen, kun je weer fris laten ruiken door in beide laarzen een flinke handvol soda te stoppen, knijp dan de laars bij de schacht dicht en schud deze even flink om, daarna zeker een dag laten staan, sodakorreltjes er weer uit halen en klaar zijn de regenlaarzen.

Zweetlucht

Laat kleding die naar zweet ruikt een uurtje of 3 weken in warm sodawater, kijk voor je de warme kraan opendraait wel even naar het wasetiket, voor de juiste temperatuur. Na het weken, kun je het kledingstuk even met koud water omspoelen en gewoon met de was in de wasmachine mee laten draaien.
Waarschuwing: Wol en zijde mag niet in sodawater weken.

Haarborstels en kammen

Haarborstels en kammen hebben door het gebruik, van allerlei haarverzorgings-producten nogal wat te leiden. Om de borstel of kam weer schoon en vetvrij te krijgen, kun je ze een half uurtje in warm sodawater laten weken, verwijder wel eerst alle losse haartjes. restjes die niet goed losgeweekt zijn kun je verwijderen met een wattenstaafje.
Waarschuwing: Borstels en kammen met houten handvatten, of met varkenshaar, of van aluminium en borstels met een rubberen kussen mogen niet in sodawater weken.

Bierglas

Om te voorkomen dat bier snel dood slaat kun je het glas afwassen met sodawater, daarna goed afspoelen met koud water en gewoon op een keukenpapiertje laten drogen.

Kristal

Kristallen glazen of beeldjes krijgen meer glans als je ze afwast in warm sodawater, wel even goed na spoelen met koud water en net als bij het bierglas laten drogen op een keukenpapiertje.

Afvoerputje

Doe een paar flinke scheppen soda in het verstopte afvoerputje van de gootsteen en giet er vervolgens kokend heet water overheen, als je dit regelmatig doet, wordt de kans op verstoppingen aanzienlijk kleiner.
Glazen potten en glazen flessen.

Glazen potten en flessen moet je natuurlijk goed reinigen voor je er eten of drinken in kunt bewaren of serveren. Spoel ze om met kokendheet sodawater. Daarna goed omspoelen met koud water en laten drogen op een keukenpapiertje.

Luchtverfrisser

Los een schepje soda en het sap van 1 citroen op 500ml. warm water, Daarna kun je het overgieten in een plantenspuit. En klaar is de luchtverfrisser.

Pannen

Breng de aangekoekte pan gevuld met sodawater aan de kook, zodra het kookt kun je het gas iets lager draaien en nu kan het aangekoekte vet losweken, daarna gewoon afwassen en klaar is de pan.
Waarschuwing: met een aluminiumpan kan dit niet.

Afwasmachine

Soda kun je ook gebruiken om je vaatwasser te reinigen. I.p.v. de dure middelen te gebruiken.

Doe een flinke hand soda los in de vaatwasser en draai deze leeg op het lange programma. En schoon is je vaatwasser. Het lost namelijk de achter gebleven vetresten op. Doe dit eens in het kwartaal en je vaatwasser gaat langer mee.

daisy
06-12-13, 13:40
Ja. Soda is toegevoegt als witmiddel, niet als verdikkingsmiddel.
En het zelfgemaakte wasmiddel is naast wasmiddel ook te gebruiken als vloeibare zeep. Ik vul de zeeppompjes er ook mee.

Ik gebruik het ook voor handzeep.
Maar omdat ik nogal snel droge, ruwe handen heb, doe ik er een beetje glycerine bij. Werkt verzorgend.

Stuudje
06-12-13, 14:17
Als handzeep gebruik ik de marseillezeep, die verzorgt van zichzelf, hoef ik niets aan toe te voegen.

gerbewoner
06-12-13, 14:57
Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding. Maar wanneer je het zonder soda doet, heb je ook een zeep die je kunt gebruiken voor je lichaam, shampoo en als handzeep uit een pompje. Wil m antiseptisch maken dan gebruik je water waar je dennennaalden in heb meegekookt en natuurlijk kun je ook lavendelwater gebruiken. In deze verhouding gebruikt, levert het 312 liter allround middel op als je uit gaat van 5 kilo.Zolang je het niet aanmaakt zijn de vlokken onbeperkt ( droog) houdbaar.
Neemt niet weg dat de aanbieding die jij op de kop hebt getikt een hele mooie is :D
Voor de donkere was kun je de soda beter achterwege laten. Het kan je kleur nogal snel laten vervagen. Voor de witte was is de soda perfect. Ik maakte altijd twee verschillende soorten.

En naspoelen met natuurazijn in het wasverzachterbakje. Heb je ook geen wasverzachter nodig.

Davena
06-12-13, 14:59
In dit draadje staan ook nog wat tips:http://preppers.nl/forum/threads/2388-Schoonmaak-en-onderhoudsmiddelen?highlight=Dasty

Bv over het middel Dasty vd Wibra.

Lovetea
07-12-13, 22:52
Oh wacht,ik was gisteren niet helemaal wakker Stuudje haha.
Sodaniet moest apart van elkaar zijn hihi
Nee soda ken ik wel,heb ik een kilo 7 van staan op dit moment:o
Kadotje van mijn mams die had via een kennis een heleboel zakjes aan kunnen komen.

calimero
14-12-13, 17:08
Zeep kruid kun je ook gebruiken, wat water erbij en je kunt er van alles mee.
Hier geen grote pakken met zeep of wasmiddel, gewoon een paar potten met zeepkruid.
Verzamelen in de zomer, drogen en oppotten.
Wassen.....
Buiten op het gras leggen of ophangen en schoon is alles!
Soda gebruik ik wel voor andere dingen onze huidige was (lees kleren) kan daar niet tegen.
Pas als we onze eigen kleren gaan spinnen ed dan krijg je weer betere kwaliteit zonder rommel ( giftige kleurstoffen en zwak materiaal)

Stuudje
14-12-13, 18:19
Zeep kruid kun je ook gebruiken, wat water erbij en je kunt er van alles mee.
Hier geen grote pakken met zeep of wasmiddel, gewoon een paar potten met zeepkruid.
Verzamelen in de zomer, drogen en oppotten.
Wassen.....
Buiten op het gras leggen of ophangen en schoon is alles!
Soda gebruik ik wel voor andere dingen onze huidige was (lees kleren) kan daar niet tegen.
Pas als we onze eigen kleren gaan spinnen ed dan krijg je weer betere kwaliteit zonder rommel ( giftige kleurstoffen en zwak materiaal)Kan je ook uitleggen wat je verzamelt van het zeepkruid...ik lees namelijk de wortel,en uit je tekst haal ik niet meteen dat je de wortel verzamelt.

"Zelfs tegenwoordig gebruiken mensen die oude delicate wollen stoffen moeten restaureren het zeepkruid wel als wasmiddel. De wortel werd vroeger afgekookt en samen met het gekneusde kruid opgeklopt tot het een beetje schuimde, en daarmee werd het wasgoed op de bleekveldjes gelegd, zodat het mooi in de zon kon bleken. Als de zon het schuim gedroogd had werd het er af geborsteld. En heb je geen shampoo in huis maar wel gedroogd zeepkruid… (de kans daarop zal niet erg groot zijn, maar toch, dan kun je zeepkruid (wortel en stengel) afkoken om het als shampoo te gebruiken, eventueel aangevuld met rozemarijn ) Hier vind je een pdf-verslag van iemand die geŽxperimenteerd heeft met het gebruik van zeepkruid, positief met de stengel als huidlotion en niet zo positief over de waskracht van de wortel." http://www.astrologie.ws/kruiden/zeepkruid.htm

Raycoupe
14-12-13, 18:57
http://juffrouwzwabber.nl/wp-content/uploads/wp-post-thumbnail/vnLz3W.jpg
Te koop in de supermarkt.

Tips:Schoonmaken met Soda

Een zakje soda kost vaak nog geen euro en is voor tal van schoonmaak-werkzaamheden te gebruiken, we hebben de meest voorkomende huishoudelijk schoonmaak werkzaamheden waarbij het gebruik van soda ideaal is voor je op een rijtje gezet.

Ik zoek nog steeds de 'gewone' soda, dus niet die kristalsoda die voor een enorm percentage gewoon uit water bestaat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zouthydraat

Piroska
14-12-13, 19:53

same here! We maken zeep van varkensvet met zonnebloemolie of olijfolie. (zijn hier goed te krijgen andere olieen zijn mij te duur) aangevuld met geurolie op basis van kruiden voor de lekkere geur. (lavendel, pepermunt, citroen etc)
Van deze zeep kan je ook weer wasmiddel maken. Ik heb het nog niet gedaan want toen eindelijk mijn voorraad wasmiddel uit de winkel op was kocht mijn man weeeeeer 10 liter die in de aanbieding was :mad:

Mrsjones
14-12-13, 21:09
same here! We maken zeep van varkensvet met zonnebloemolie of olijfolie. (zijn hier goed te krijgen andere olieen zijn mij te duur) aangevuld met geurolie op basis van kruiden voor de lekkere geur. (lavendel, pepermunt, citroen etc)
Van deze zeep kan je ook weer wasmiddel maken. Ik heb het nog niet gedaan want toen eindelijk mijn voorraad wasmiddel uit de winkel op was kocht mijn man weeeeeer 10 liter die in de aanbieding was :mad:

dat is ook het mooi van zeep maken, iedere vet is te gebruiken ,ieder vet breng wel een kwaliteit mee, olive olie zorg voor een zacht zeep ,alleen olijfolie is erg slimmerig, varken vet is mooi wit en hard ,eingelijk een van de weinig vet die je alleen kun gebruiken.
hier komen wij juist om in de cocosvet ,maar als ik zeep maakt van 100 %cocos breek je teen als de zeep erop valt ,zo hard word die dan.ik kook bijna altijd met coconut oil.

calimero
15-12-13, 17:08
Kan je ook uitleggen wat je verzamelt van het zeepkruid...ik lees namelijk de wortel,en uit je tekst haal ik niet meteen dat je de wortel verzamelt.

"Zelfs tegenwoordig gebruiken mensen die oude delicate wollen stoffen moeten restaureren het zeepkruid wel als wasmiddel. De wortel werd vroeger afgekookt en samen met het gekneusde kruid opgeklopt tot het een beetje schuimde, en daarmee werd het wasgoed op de bleekveldjes gelegd, zodat het mooi in de zon kon bleken. Als de zon het schuim gedroogd had werd het er af geborsteld. En heb je geen shampoo in huis maar wel gedroogd zeepkruid… (de kans daarop zal niet erg groot zijn, maar toch, dan kun je zeepkruid (wortel en stengel) afkoken om het als shampoo te gebruiken, eventueel aangevuld met rozemarijn ) Hier vind je een pdf-verslag van iemand die geŽxperimenteerd heeft met het gebruik van zeepkruid, positief met de stengel als huidlotion en niet zo positief over de waskracht van de wortel." http://www.astrologie.ws/kruiden/zeepkruid.htm
Stuudje
Ik verzamel de wortel voor de winter en je kunt in de zomer het verse kruid proberen of gebruiken.
In de winter kun je nl niet makkelijk aan zeepkruid komen.
Deze verdwijnt in de grond om in het voorjaar weer naar boven te komen.

Als er een totale puinhoop van het land is of in de wereld dan gebruik ik zeepkruid.
Tja en wat een ander doet daar heb ik wel een beetje maling aan!
Ik geloof niet alles wat op het internet geschreven staat, wel wat ik zelf ondervind.
Ik zou zeggen zelf proberen en zelf je conclusies er uit trekken!
En voor diverse vlekken kun je ook andere dingen gebruiken zoals bij inktvlekken; wat melk, bij smeervlekken een beetje (ja) zeep op de vlek wrijven en in het weefsel wrijven en wassen de vlek verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Zo heb je diverse remedies voor de kleding met vlekken, zonder dat je woning vol staat met wasmiddel.

:cool groet Calimero

Stuudje
15-12-13, 17:33
Heel leerzaam, dank je voor je uitleg calimero, ik ga deze zomer maar eens op zoek naar dat zeepkruid.

houthe
15-02-14, 17:40
Ik heb zojuist zelf maar eens een keer wasmiddel gemaakt. met sunlight zeep en soda, staat nu lekker af te koelen en morgen maar eens een testwasje mee draaien, handoeken of zo :) ben benieuwd hoe het word en wast.

Stuudje
15-02-14, 17:46
Goesso houthe. Zelf testen en uitzoeken of en hoe het voor jou het beste werkt.
Wast prima is mijn ervaring. Zoek wel even goed uit welke hoeveelheid wasmiddel je in je was doet. Een klein scheutje zoals kantenklaar-wasmiddel is te weinig. Zou sneu zijn als je dat doet en je dan tot de conclusie komt dat het niet goed wast.

Peerke
15-02-14, 17:55
Ik zoek nog steeds de 'gewone' soda, dus niet die kristalsoda die voor een enorm percentage gewoon uit water bestaat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zouthydraat

Soda bevat meer dan de helft aan kristalwater. Doe een zak in een koekenpan, zet deze op laag vuur, en roer totdat de soda droog is (blijft niet meer aan lepel plakken)
! - zet de afzuigkap aan
! gebruik een stofmasker
! bewaar de droge soda in een weckpot

houthe
15-02-14, 17:58
Goesso houthe. Zelf testen en uitzoeken of en hoe het voor jou het beste werkt.
Wast prima is mijn ervaring. Zoek wel even goed uit welke hoeveelheid wasmiddel je in je was doet. Een klein scheutje zoals kantenklaar-wasmiddel is te weinig. Zou sneu zijn als je dat doet en je dan tot de conclusie komt dat het niet goed wast.
ik zat te denken om als dosering een wasbolletje bijna vol te doen, dat is ruim meer dan normaal wasmiddel, lijkt mij voldoende dan.

Raycoupe
15-02-14, 17:59
Soda bevat meer dan de helft aan kristalwater. Doe een zak in een koekenpan, zet deze op laag vuur, en roer totdat de soda droog is (blijft niet meer aan lepel plakken)
! - zet de afzuigkap aan
! gebruik een stofmasker
! bewaar de droge soda in een weckpot

Vroeger hadden we een grote ton 'gewone' soda van m'n pa's werk, idioot dat ik voor water moet gaan betalen en dan zelf gaan klooien in een koekenpan.
Zou liever het echte spul kopen.

houthe
16-02-14, 01:03
Af en toe een keer door geroerd nu, en het is nu afgekoeld en behoorlijk dik, dikker dan ik al verwacht had. Het voelt al echt als wasmiddel, dikker dan bijvoorbeeld de euroshopper wasmiddel. Ben echt benieuwd hoe het wast. Ik hou jullie op de hoogte.

eva1986
16-02-14, 01:27
Ik krijg zelfs babypoep er rompers met dit recept hoor! Gaat goed komen! Ik gebruik alleen zuiveringszout (=bakingsoda) en geen soda kristallen uit de supermarkt... (Of heb jij dan ook gebruikt?!) anyways... Gaat helemaal goed komen hoor! Eventueel wat ossengal of sunlight op erge vlekken wrijven vooraf!

houthe
16-02-14, 13:35
Ik krijg zelfs babypoep er rompers met dit recept hoor! Gaat goed komen! Ik gebruik alleen zuiveringszout (=bakingsoda) en geen soda kristallen uit de supermarkt... (Of heb jij dan ook gebruikt?!) anyways... Gaat helemaal goed komen hoor! Eventueel wat ossengal of sunlight op erge vlekken wrijven vooraf!
ik heb er nu driehoek fine soda in zitten, en dan die uit de zak, niet de duurder kristal soda.

Raycoupe
16-02-14, 14:17
ik heb er nu driehoek fine soda in zitten, en dan die uit de zak, niet de duurder kristal soda.

Google maakt me niet veel wijzer, is Driehoek fijne soda gewone soda zonder water (dus niet de kristal soda) of bakingssode (natriumbicarbonaar)?
Als het gewone soda is, heb ik m'n bron van gewone soda weer gevonden en ga ik morgen snel naar de winkel!

Gevonden! Natriumcarbonaat, dus gewone soda: http://www.carellurvink.nl/files/item/veiligheidsblad/Carel%20Lurvink%20veiligheidsblad%20Driehoek%20Fij ne%20soda%20zak%201000gr%20%20940.pdf

daisy
16-02-14, 18:28
Af en toe een keer door geroerd nu, en het is nu afgekoeld en behoorlijk dik, dikker dan ik al verwacht had. Het voelt al echt als wasmiddel, dikker dan bijvoorbeeld de euroshopper wasmiddel. Ben echt benieuwd hoe het wast. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik moet zeggen dat het mij heeft verrast. Mijn was is en ruikt heerlijk schoon.

Dat was meestal wel anders. Ik ben heel rommelig, dus voor ik het weet ligt er een hoop natte was een week op te stapelen. En na het wassen vergeet ik de was ook vaak, waardoor het vaak een dag later pas opgehangen wordt. Resultaat: zure muffe was.

Maar de sunlightwasmiddel overtreft al mijn verwachtingen. Zelf mŪjn was ruikt schoon! ;)

Net Marseillezeep gekocht, kijken hoe dat bevalt.

Stuudje
16-02-14, 18:36
De marseillezeep-rasp met water tot vloeibare zeep gemaakt, eigenlijk zelfde recept als voor wasmiddel maar dan zonder soda, zit bij mij ook in de zeeppompjes bij de wastafels en in de douche in een pompje. Ik was me ermee.
Ik heb normaal enorm snel allergische reacties van vanalles, maar sinds ik de marseillezeep gebruik heb ik geen nieuwe oplevingen van allergie gehad. Daarnaast is het natuurlijk goedkoper dan de navullingen voor zeeppompjes.

daisy
16-02-14, 18:54
De marseillezeep-rasp met water tot vloeibare zeep gemaakt, eigenlijk zelfde recept als voor wasmiddel maar dan zonder soda, zit bij mij ook in de zeeppompjes bij de wastafels en in de douche in een pompje. Ik was me ermee.
Ik heb normaal enorm snel allergische reacties van vanalles, maar sinds ik de marseillezeep gebruik heb ik geen nieuwe oplevingen van allergie gehad. Daarnaast is het natuurlijk goedkoper dan de navullingen voor zeeppompjes.

Ik ga van de zeeppompjes afstappen. Eigenlijk is het pure verspilling. Je koopt vooral water in een plastic verpakking.
Navullen met eigen gemaakte zeep kan natuurlijk ook, maar ik ga gewoon weer terug naar een ouderwets stukje zeep. Kijken hoe dat bevalt!

luna1988
16-02-14, 20:43
Even kijken of ik het goed begrepen heb.
Voor de bonte was alleen Marseille zeep?
Voor de witte was Marseille zeep en soda (maakt niet uit welke)
Voor 1 wasbeurt 75ml doseren?
En het wast net zo schoon als een duur wasmiddel?

Stuudje
16-02-14, 20:53
Voor de bonte was alleen Marseille zeep? Ja
Voor de witte was Marseille zeep en soda (maakt niet uit welke) Ja
Voor 1 wasbeurt 75ml doseren? Ik lees doseringen op internet tussen 75 en 150 ml
En het wast net zo schoon als een duur wasmiddel? Ja (ook de babyluiers als die aanwezig zijn)

luna1988
16-02-14, 21:20
Awesome! Nu nog mijn vrouwtje overtuigen.

Richa
16-02-14, 22:40

Heb net toevallig wasmiddel en douchegel gemaakt van eveneens zelfgemaakte yoghurt/olijfolie zeepstukken. De douchegel is wel wat dun geworden, waarschijnlijk doordat ik er nog wat olie voor de huid door heb gedaan. Verder werkt het wasmiddel prima, een liter of 6 gemaakt. Heerlijk! Wasmiddel zonder troep of wat dan ook er doorheen. Die dennennaalden, daar was ik nog niet opgekomen, neem ik mee voor de volgende keer thanks.

frank1964
16-02-14, 22:51
Heb net toevallig wasmiddel en douchegel gemaakt van eveneens zelfgemaakte yoghurt/olijfolie zeepstukken. De douchegel is wel wat dun geworden, waarschijnlijk doordat ik er nog wat olie voor de huid door heb gedaan. Verder werkt het wasmiddel prima, een liter of 6 gemaakt. Heerlijk! Wasmiddel zonder troep of wat dan ook er doorheen. Die dennennaalden, daar was ik nog niet opgekomen, neem ik mee voor de volgende keer thanks.

leuk dat het onderwerp nog courant is :D succes ermee!

houthe
17-02-14, 00:20
Ah oke, dus de 'batch' die ik nu gemaakt heb met sunlight en soda kan ik beter alleen wit mee doen? dan maar ook een batch maken met alleen zeep. Het wasmiddel vanavond verdeeld over 2 lege melk kannetjes, en morgen word er een was mee gedaan, witte dus :)

hadden vandaag ook aardig wat visite ivm de verjaardag, en er waren er toch meerdere verrassend positief over het wasmiddel koken, hoewel de eerste reactie meer was dat men het raar vond, wie gaat er nou wasmiddel maken. Als je dan uitleg geeft en vooral de kosten noemt word het interessant. 3 personen wilden het recept wel om zelf te gaan proberen, mits ons wasresultaat positief is. Toch afwachtend de meeste mensen.

Stuudje
17-02-14, 01:01
Nog even een kleine aanvulling voor die-hard veganisten:
Je kan Sunlight zeep gebruiken, deze bevat echter dierlijke vetten en is dus niet plantaardig.
Marseille-zeep is wel een plantaardige zeep, maar bevat palm-olie dat ontbossingen van het regenwoud veroorzaakt. Dit geldt helaas ook voor bijna alle biologische zepen.
De enige plantaardige zeep zonder palm-olie is Aleppo-zeep op basis van olijfolie.
Info komt van Green Eveline: http://wordpress.bespaarenergie.com/wasmiddel-maken
De blog van Green Evelien bevat heel veel informatie, over downsizen, consuminderen,zelf maken, groener leven.

FincaInSpanje
17-02-14, 07:50
Vooralsnog blijf ik lekker wasmiddel bij de Lidl kopen wanneer deze in de aanbieding is. Doordat er enzymen inzitten zou e zelfs met water van 15 graden kunnen wassen. Dat doen we ook weer niet 30-40 graden n zo nu een dan een kookwas om d bacteriŽn te doden.

Het is wel handig te weten hoe je zelf zeep maakt, maar zo duur is het tegenwoordig ook weer niet. Straks een jaar of twee voorraad, dan zingen we de ergste wtshtf situatie wel uit.:(

Als iemand nog tips weet voor een voor de natuur beter wasmiddel, dan hou ik me wel aanbevolen.

luna1988
17-02-14, 23:28
Mijn vrouwtje vraagt of je ook zwitsal zeep kan gebruiken inplaats van sunlight?
Ze vind dat lekkerder ruiken :o

Charlie
17-02-14, 23:36

Yes, thanks Frank, daar zocht Amazing Dree ook al een tijdje naar. Ze heeft nu ook zelf vloeibaar wasmiddel gemaakt, maar dat moet je na het volschenken van je wasbol met een schaar afknippen.

Stuudje
17-02-14, 23:39
Mijn vrouwtje vraagt of je ook zwitsal zeep kan gebruiken inplaats van sunlight?
Ze vind dat lekkerder ruiken :oNooit van gehoord, ook geen idee wat de ingrediŽnten zijn van de Zwitsalzeep...
Wel is op internet te vinden dat je geur toe kan voegen door druppels etherische olie. (wel te vinden als je googelt)
Zelf nooit gedaan, schoon ruikt schoon, niet naar een dennenbos of lavendelstruik.

verzamelaar
25-02-14, 20:01
Google maakt me niet veel wijzer, is Driehoek fijne soda gewone soda zonder water (dus niet de kristal soda) of bakingssode (natriumbicarbonaar)?
Als het gewone soda is, heb ik m'n bron van gewone soda weer gevonden en ga ik morgen snel naar de winkel!

Gevonden! Natriumcarbonaat, dus gewone soda: http://www.carellurvink.nl/files/item/veiligheidsblad/Carel%20Lurvink%20veiligheidsblad%20Driehoek%20Fij ne%20soda%20zak%201000gr%20%20940.pdf

http://www.vitexnatura.com/a-27895893/marseille-zeep-vlokken/natriumbicarbonaat-baking-soda1000g/

Maarre, die marseille zeepvlokken, die kan je dus in Belgie gewoon in de supermarkt halen? Op voornoemde website moeten er verzendkosten betaald worden en daar heb ik geen zin in.

Raycoupe
25-02-14, 20:04
http://www.vitexnatura.com/a-27895893/marseille-zeep-vlokken/natriumbicarbonaat-baking-soda1000g/

Dat is natriumbicarbonaat, dat kan ik hier nog goedkoper krijgen bij de Sligro.

Natriumcarbonaat, dat is Soda en zie je in de supermarkt dus eigenlijk alleen in de vorm van kristal soda, dus met een hoop water erbij. Driehoek fijne soda is dus wel natriumcarbonaat, zie link in mijn post die je quote.

Marseille zeep is weer wat anders, zeker geen natriumbicarbonaat, ook wel bakpoeder, baking soda, etc genoemd. Zoals de naam al zegt, is Marseille zeep zeep.

verzamelaar
25-02-14, 20:22
Marseille zeep is weer wat anders, zeker geen natriumbicarbonaat, ook wel bakpoeder, baking soda, etc genoemd. Zoals de naam al zegt, is Marseille zeep zeep.

jaja, snap ik, was ook meer een algemene vraag, niet specifiek naar jou gericht maar naar iedereen, liefst degene die het antwoord weet.:o

hamster
25-02-14, 22:51
zonder verder te lezen:p gebruik je nog een bepaald merk soda of maakt dat niks uit?

grtzz hamster

Raycoupe
25-02-14, 22:58
jaja, snap ik, was ook meer een algemene vraag, niet specifiek naar jou gericht maar naar iedereen, liefst degene die het antwoord weet.:o

Oh, dat snapte ik even niet, aangezien je mij post quote. Ik woon niet in Belgie, dus moet je het antwoord schuldig blijven.

hamster
26-02-14, 08:14
in de trend van zelf wasmiddeltjes maken ken je deze al Kans ?

afwasmiddel maken:
soda
citroensap, vers of uit een flesje
lege afwasmiddelflacon of ander leeg flesje

Een beetje soda, een paar schepjes in een lege fles doen, wat citroensap erbij, en aanvullen met heet water, even schudden , klaar.

Hamster.

Nog niet gezien maar er is al heelveel dus mischien dubbel?

Was al een paar weken aan het wachten op een wasmiddelaanbieding.
Ik vermoed dat die bij tshtf ook snel verdwenen zijn.
En ja hoor bij de colruyt was het raak 40% korting bij afname van 4 pakken a 77 wasbeurten.
Dus nu voor ruim een jaar waspoeder voor de bonte was.

Het blijft leuk dit leverd dus eigenlijk gewoon geld op!

Zou me niet verbazen als ik er nog vier ga halen (je hebt wel een kortings pasje nodig)

Grt
Kans

frank1964
26-02-14, 18:12
zonder verder te lezen:p gebruik je nog een bepaald merk soda of maakt dat niks uit?

grtzz hamster

Hoi Hamster,

Nee hoor, gewone supermarkt soda, zo goedkoop mogelijk :-)

hamster
26-02-14, 18:34
thanks, de vlokken zijn al besteld nog even wachten en dan proberen heb een kilo besteld eerst zien dan geloven zeg ik altijd. nu maar hopen dat het werkt :p

Hoi Hamster,

Nee hoor, gewone supermarkt soda, zo goedkoop mogelijk :-)

frank1964
26-02-14, 18:36
hamster Je hebt helemaal gelijk, en als je een lekker geurtje aan je wasmiddel wil, gebruik je ipv heet water een lavendel aftreksel....

edit: voor de bonte was GEEN soda toevoegen!!

houthe
09-03-14, 23:46
edit: voor de bonte was GEEN soda toevoegen!!
De eerste 'batch' van 2,5 liter met soda die ik 3 weken geleden gemaakt heb hebben we veelvuldig gebruikt nu met witte was en ook voor de handdoeken was, meeste zijn wit of heel licht al. Wasmiddel voldoet boven verwachting. De was ruikt gewoon echt fris, niet muf, zelfs niet als het muffe natte was van dagen oud is. Vlekken gaan er ook boven verwachting uit, hadden zelfs ondergoed van de kinderen met bloed er in van schaafplekken, en dat ging er gewoon in 1x uit. We zijn nog geen was tegengekomen die niet schoon is geworden na 1x.

Vandaag eindelijk tijd gevonden om de versie zonder soda te maken voor gekleurde was, daar hebben we dankzij de kids veel meer van ook. Staat nu lekker af te koelen en morgen is ie klaar voor gebruik. Bijkomend voordeel ook is dat wanneer je klaar bent met 'koken' dat heel je huis fris ruikt, net alsof er net een grote schoonmaak is geweest :) (binnenkort komt de broodbakmachine, die geur is toch lekkerder nog dan een fris huis :) )

frank1964
10-03-14, 07:13
De eerste 'batch' van 2,5 liter met soda die ik 3 weken geleden gemaakt heb hebben we veelvuldig gebruikt nu met witte was en ook voor de handdoeken was, meeste zijn wit of heel licht al. Wasmiddel voldoet boven verwachting. De was ruikt gewoon echt fris, niet muf, zelfs niet als het muffe natte was van dagen oud is. Vlekken gaan er ook boven verwachting uit, hadden zelfs ondergoed van de kinderen met bloed er in van schaafplekken, en dat ging er gewoon in 1x uit. We zijn nog geen was tegengekomen die niet schoon is geworden na 1x.

Vandaag eindelijk tijd gevonden om de versie zonder soda te maken voor gekleurde was, daar hebben we dankzij de kids veel meer van ook. Staat nu lekker af te koelen en morgen is ie klaar voor gebruik. Bijkomend voordeel ook is dat wanneer je klaar bent met 'koken' dat heel je huis fris ruikt, net alsof er net een grote schoonmaak is geweest :) (binnenkort komt de broodbakmachine, die geur is toch lekkerder nog dan een fris huis :) )

Kijk, als dat geen review is.....:D Leuk dat het zo goed werkt, en allemaal Marseille zeep gaan preppen. ;)

houthe
10-03-14, 12:37
Kijk, als dat geen review is.....:D Leuk dat het zo goed werkt, en allemaal Marseille zeep gaan preppen. ;)
ik maak het met Sunlight zeep trouwens, zelf raspen :) Sunlight is ook iets makkelijker te verkrijgen, in elke supermarkt hebben ze het (Jumbo is de goedkoopste, scheelt toch weer 6 cent :) )

frank1964
10-03-14, 12:58
ik maak het met Sunlight zeep trouwens, zelf raspen :) Sunlight is ook iets makkelijker te verkrijgen, in elke supermarkt hebben ze het (Jumbo is de goedkoopste, scheelt toch weer 6 cent :) )

thanx voor de info, nog maar even wat inslaan dan ;)

Stuudje
10-03-14, 13:16
Voor diegenen voor wie rekening houden met diervriendelijkheid enzo Sunlight bevat verzeept rundvet.
Sunlight is prima, maar is niet helemaal plantaardig zoals Marseillezeep en Aleppozeep wel zijn.

houthe
24-03-14, 16:25
Gisteren via http://www.baking-soda.nl/bs-kopen.htm 10 doosjes besteld (niet allemaal voor mezelf, dat maak ik niet op). Prijs kwam incl. verzendkosten uit op €1,97 per doosje, toch zeker de helft goedkoper dan ik tot nog toe gezien had, de dichtstbijzijnde toko hier kost het meer dan 4 euro voor 1 pakje.

Bestellen ging wat 'ouderwets' via een mail en zelf het bedrag overmaken, maar ik kreeg toch vrij snel een bevestiging van de bestelling en dat deze verzonden zou worden als het geld binnen was. Vandaag een 2e mailtje dat het geld al binnen is (vind ik vrij snel, zondagavond van ING naar Rabo overgemaakt) en het pakketje is onderweg, incl track&trace gegevens. Goede snelle service tot nog toe, zal hier nog update posten als het binnen is. Enige vreemde is dat PostNL aangeeft dat het pakket 2000gram weegt, terwijl 10 doosjes van 454 gram volgens mij toch meer moet wegen :)

Morgen avond gelijk maar weer een ronde 'color' wasmiddel maken, de mix zonder soda dus enkel met Sunlight zeep viel ons toch een klein beetje tegen qua resultaten, ik vermoed dat het met dit een stuk beter gaat worden.

houthe
25-03-14, 18:05
Vandaag het pakketje ontvangen, erg snel vind ik voor deze manier van bestellen, goede winkel dus. 10 doosjes, ik kan er weer even mee vooruit, en ze hadden er ook een gratis pakje met 125gr citroenzuurpoeder bij gedaan.

Daarnaast heb ik mijn vriendin uitgelegd hoe ze het wasmiddel kan maken, dus doet ze dat nu ook zelf :) win-win voor mij

Raycoupe
25-03-14, 18:47
Gisteren via http://www.baking-soda.nl/bs-kopen.htm 10 doosjes besteld (niet allemaal voor mezelf, dat maak ik niet op). Prijs kwam incl. verzendkosten uit op Ä1,97 per doosje, toch zeker de helft goedkoper dan ik tot nog toe gezien had, de dichtstbijzijnde toko hier kost het meer dan 4 euro voor 1 pakje.

Bestellen ging wat 'ouderwets' via een mail en zelf het bedrag overmaken, maar ik kreeg toch vrij snel een bevestiging van de bestelling en dat deze verzonden zou worden als het geld binnen was. Vandaag een 2e mailtje dat het geld al binnen is (vind ik vrij snel, zondagavond van ING naar Rabo overgemaakt) en het pakketje is onderweg, incl track&trace gegevens. Goede snelle service tot nog toe, zal hier nog update posten als het binnen is. Enige vreemde is dat PostNL aangeeft dat het pakket 2000gram weegt, terwijl 10 doosjes van 454 gram volgens mij toch meer moet wegen :)

Morgen avond gelijk maar weer een ronde 'color' wasmiddel maken, de mix zonder soda dus enkel met Sunlight zeep viel ons toch een klein beetje tegen qua resultaten, ik vermoed dat het met dit een stuk beter gaat worden.

Exact dezelfde doosjes zijn ook te koop bij de Sligro (voor wie een pasje heeft of een kennis met zo'n pasje)
Exacte prijs is me ontschoten, maar staat me iets van 1,50 bij inclusief BTW.

wiskers
31-03-14, 21:42
Zo, ook Marseille zeep aangeschaft.. ivm drukte op t werk komend weekend even lekker wat wasmiddel maken..

Goede tip, ruikt ook al lekker zonder meer..

PS gekocht bij VitexNatura, vlot geleverd inclusief recept en toepassingsvoorbeelden en..... een aardigheidje erbij (wat verzorgingsmonsters voor de man) erg leuk!

Bedankt voor de tip(s) Stuudje e.a,

hhpp
15-04-14, 14:34
Ik heb de marseille zeep bij http://www.bewustwinkelen.nl/ besteld. Het wordt dan bezorgd bij een drogist bij je in de buurt wat verzendkosten bespaart.

Zat nu ook te denken, is het ook mogelijk eerst zelf de zeep te maken (hele goedkope olijfolie en caustic soda) en daar dan weer wasmiddel mee te maken? Wordt het nog goedkoper...

Shadow
15-04-14, 14:45
hhpp: Dat is mogelijk en nog niet eens zo moeilijk.

Ik heb het twee keer geprobeerd, ťťnmaal met enkel olijfolie en ťťnmaal met een mix van olijfolie en zonnebloemolie.
Het duurt wel vrij lang voordat de blokken zeep uitgehard zijn. (Vrij lang als in "enkele maanden". Je ruikt bij beide een olieachtige lucht.)

hhpp
15-04-14, 17:32

Ik heb het twee keer geprobeerd, ťťnmaal met enkel olijfolie en ťťnmaal met een mix van olijfolie en zonnebloemolie.
Het duurt wel vrij lang voordat de blokken zeep uitgehard zijn. (Vrij lang als in "enkele maanden". Je ruikt bij beide een olieachtige lucht.)

En daar dan weer wasmiddel van maken dus.

Stuudje
15-04-14, 17:40

Klopt, de droogtijd is lang.

Aleppozeep wordt bv gemaakt van olijfolie en loogkruid, een woestijnplant(of tegenwoordig ook met soda)
Aleppozeep droogt zes maanden.

http://www.anthemis.nl/beeld/Aleppogewelf.jpg

Meer (http://www.anthemis.nl/Aleppozeepzieder.htm)over het aleppozeep proces

Shadow
15-04-14, 21:42
En daar dan weer wasmiddel van maken dus.

Inderdaad.

Overigens, met name die mix-zeep heeft een krachtige ontvettende werking.
Als ik die gebruik na het controleren en bijvullen van m'n motorolie, heb ik zo schone handen, terwijl dat met commerciŽle zeep niet het geval is.

hhpp
15-04-14, 21:57
Inderdaad.

Overigens, met name die mix-zeep heeft een krachtige ontvettende werking.
Als ik die gebruik na het controleren en bijvullen van m'n motorolie, heb ik zo schone handen, terwijl dat met commerciŽle zeep niet het geval is.

Okť, dat ga ik dus ook proberen.
Had al eerder de zeepcalculator gevonden:
http://zeep.vanderleden.com/calculator/

Shadow
16-04-14, 08:45
hhpp: Die heb ik ook gebruikt, het is een handige leidraad.
Laat je niet afschrikken door stellingen dat gewichten en temperaturen exact moeten kloppen.
Een grammetje meer of minder maakt niet zoveel uit, levert of een iets vettere of een iets minder vette zeep op.

noodv
16-04-14, 10:45
Als het goed is komt de Marseillezeep binnen afzienbare termijn ook in de prepshop...

Peerke
16-04-14, 10:54
Okť, dat ga ik dus ook proberen.
Had al eerder de zeepcalculator gevonden:
http://zeep.vanderleden.com/calculator/

Denk aan je veiligheid als je zelf zeep gaat maken. Je werkt met een kokende loog-oplossing ! 1 druppel in je oog is funest ! Gebruik rubberen handschoenen en een veiligheidsbril !

Simurgh
16-04-14, 11:19
STANDBY!!!!!

Inkoop actie olijfzeep komt er aan!

rupsjenooitgenoeg
16-04-14, 12:16
http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

Deze calculator is ook een mooie.
Je kan de eigenschappen van de vetten en olieen erin zien.
Zo zag ik dat olijfolie een cleansing heeft van 0, en cocos 76.
Ook zie je van welke olie de bubbels komen en de condition.
Met deze stel ik zelf mijn recepten samen.

phaelin
07-05-14, 16:34
Ik heb wat van het zelfgemaakte wasmiddel van marseillezeep vlokken en soda meegegeven aan een tante die voor heel veel katten zorgt. Die heeft 't uitgetest op haar smerigste dekentjes (poep, bloed en kots vlekken) en was verbaasd over het resultaat. Dit gaat voor haar ook een behoorlijke besparing opleveren met al die dekentjes die ze wekelijks wast.

wiskers
07-05-14, 21:33
Het werkt echt goed en het is nog eens leuk om te maken ook.. (Marseillezeep)

Mariskaexcentriek
29-11-14, 17:01
Dit wasmiddel had iemand voor me gemaakt, werkt razend goed!

Breng 0,5 liter water aan de kook, los 40 gram geraspte sunlight zeep op, blijf roeren.
Als dit gedaan is, gas uit.
Meng er 40 gram huishoud soda door.
Meng er dan 2 liter water door. Regenwater kan prima.
Voeg een scheut azijn toe.
Laat 1 nacht met open deksel staan.
Daarna afsluiten en je wasmiddel is bruikbaar.

Je kunt een paar druppels etherische olie toevoegen, bijvoorbeeld lavendel.
Het wordt afgekoeld een soort gel, ik gebruik een oude pollepel om mee te scheppen.

Tanfana
29-11-14, 17:05
Dit past ook in het draadje http://preppers.nl/forum/threads/1034-Wasmiddel?highlight=Wasmiddel+maken

@mods ?

Mariskaexcentriek
29-11-14, 17:35
Stuudje: ok, weet nog niet hoe het hier werkt lol, al doende leert men:o

Mariskaexcentriek
29-11-14, 17:43
geen idee hoe dat werkt. op andere sites worden ze nooit zo groot...

Mariskaexcentriek
29-11-14, 17:55
Stuudje bedankt hoor maar ik ken wel andere sites om foto's te verkleinen, dat is mij geheel niet onbekend. maar zoals ik al zei, op andere sites heb ik dit niet. misschien is er iets met dat paneel waar de foto's in staan.

Mariskaexcentriek
29-11-14, 18:12
Stuudje, heb net een nieuw bericht gezet in tuinieren, met een foto. wormen in de warmtebak heet het. wil je kijken of het verkleind is? ik kon namelijk bij de grotere foto's alleen in een flits zien dat ze erg groot waren, daarna werden ze bij het plaatsen meteen normale grootte.