Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Snoeizaag Pocketboy 130-8 rood


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen:)

 

Voordat ik begin wil ik @Mr. Gold en @Simurgh heel erg bedanken voor de kans om iets te reviewen, ik ben hier heel erg dankbaar voor en wil dus ook een zo’n goed mogelijke review plaatsen. Daarom als ik iets vergeten ben of je wil gewoon nog iets weten over de zaag, vraag maar raak in dit topic of via PM en ik zal mijn best doen om zo goed mogelijk antwoord te geven, nu verder met de review.

 

Waar hebben we het precies over?

 

De zaag die ik kreeg voor de Review is de Snoeizaag Pocketboy 130-8 rood van Silky.

 

(http://www.silky-europe.com/webshop/tuin-_-park/snoeiwerk/silky-handzagen/1/KSI534613#.VAGRsvl_uYV )

 

De zaag is te krijgen voor €37 plus €5 verzendkosten als je minder dan €75 euro besteed in hun webshop.

 

De eerste indruk,

 

De zaag komt in een plastic schede-hoes met een metalen haak zodat je hem aan je riem kunt hangen, hierbij hangt hij wel ietwat los sommigen vinden dat geweldig en anderen niet, persoonlijk hou ik alles liever wat steviger tegen mij aan maar het is geen groot nadeel.

 

De zaag voelt goed aan alleen is het blad erg flexibel misschien wel iets te, maar het voelt erg goed.

 

in het pakketje van de zaag zit verder een brief over gebruik en verkeerd gebruik samen met een Silky logo sticker.

attachment.php?attachmentid=12502&stc=1attachment.php?attachmentid=12503&stc=1

ik persoonlijk was geen fan van een doorzichtige hoes omdat voorbijgangers dan precies kunnen zien wat je aan je riem draagt en natuurlijk vanwege opsec heb ik deze dus een ander kleurtje gegeven namelijk mooi groen

attachment.php?attachmentid=12504&stc=1

 

Maar genoeg over de eerste indruk, hoe gedraagt de zaag zich in het veld.

 

ik heb voor deze review naar een paar dingen gekeken,

Is het een One Tool Option?

 

oftewel zou ik dit gereedschap kunnen dragen en zou het alles voor mij kunnen doen wat ik wil? zou het hout voor een vuur kunnen verwerken, hulp met shelters bouwen en zou het wat "fine carving" kunnen doen?

 

heel simpel gezegd nee, het is ideaal voor het bouwen van natuurlijke shelters en het kleiner maken van hout voor een vuur, het splitten gaat niet zo snel als een bijl maar voor snel kleine stukken maken is dit zaagje ideaal.

 

Voor basic shelters ook een geweldig stuk gereedschap, ik ben de bossen ingetrokken om te beginnen met een soort lean to shelter te maken van kleine boompjes en dit ging erg snel maar zeker ook bijna moeiteloos, het enige waar ik toch wel alert op moest zijn is dat er geen gewicht op het zaagblad zelf kwam omdat hierdoor de zaag vastloopt en het voelt alsof het blad elk moment kan knappen, oftewel een extra zaagblad voor WSHTF is een aanrader.

 

voor shelters bouwen en het verwerken van vuurhout is dit zeker een aanrader en verdiend zeker een plekje in je BOB of aan je riem.

attachment.php?attachmentid=12505&stc=1

Algemeen gebruik en "feel",

 

De zaag voelt gewoon simpel gezegd erg fijn aan, tijdens alle drie de testdagen regende het erg veel en waren de bossen dus erg vochtig en "vies" zelfs met allerlei viezigheid bleef het handvat erg veel grip bieden waardoor het zagen toch een stuk beter verliep, dit viel mij heel erg op omdat toen zelfs mij handen onder allerlei groen spul zaten omdat ik wou kijken wanneer ik grip zou verliezen bleef de zaag geweldig in mijn hand liggen en voerde het handvat de smurrie als het ware gewoon weg.

 

het zagen zelf verloopt gewoon heerlijk, ik kwam met gemak door kleine boompjes heen zonder al teveel moeite te hoeven doen en was hierdoor erg verbaasd. normaal ben ik toch een bijltjes man omdat als je deze scherp houd ook eventueel je mes kan ondersteunen (ik heb een iets kleiner mes dus met batoning is dit onhandig daarom draag ik altijd een kleine hunters axe)

 

ik wou dus ook bekijken of ik deze zaag zou kunnen dragen ipv mijn bijltje.

attachment.php?attachmentid=12506&stc=1

 

voor mij persoonlijk is de bijl meer een toevoeging dan een vervanging, voor mij is de bijl toch iets meer multi-functioneel,

 

Dit betekent niet dat de zaag geen geweldig stukje gear is want dit is het zeker! en dit kan ik ook niet genoeg benadrukken.

 

Maar MP zo´n zaagje is mooi he maar ik heb hier een prachtige draadzaag en die kost maar een paar euro.

 

ik heb ook een draadzaagje meegenomen en het kan dan aan mijn skills liggen maar ik kreeg meer rook dan boom weg met een draad zaag en dit is een stukje gear wat zeker zijn geld waard is zeker als je regelmatigde bossen in trekt..

 

Nu even een dipje in de opsec want ik wou natuurlijk wel een filmpje maken voor jullie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=sJRRc8TMUq0&feature=youtu.be

 

Misschien wel het begin van een youtube kanaal haha

 

voor Fine Carving is de zaag toch wat minder geschikt, het is hier ook niet voor bedoeld maar ik wil toch gear hebben wat meer kan dan de "aangegeven" doeleinden.

 

een simpele notch voor bijv. een kook systeem lukt wel maar een punt word al moeilijker,

 

attachment.php?attachmentid=12510&stc=1

 

Eindoordeel:

 

Het is een geweldig stukje gear waar ik erg enthousiast over ben en zeker nog meer zal gebruiken, hij kan soms een beetje instabiel aanvoelen maar als je weet hoe je hem moet gebruiken ga je er zeker een lange tijd mee doen en is hij zelfs geschikt van kleine boompjes tot hele kleine takjes die je met een haal zo van de boom scheidt.

 

Als vervanging voor mijn bijltje zou ik hem zeker niet ruilen maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren, ik moet zeggen dat ik altijd een beetje twijfelachtig tegenover pocket zagen stond maar deze kleine pocketboy heeft mij zeker overtuigd en vind dit een heerlijk stukje gereedschap die zeker een plekje heeft verdiend in mijn BOB.

Ik zal hem ook meenemen naar SC Brabant waar ik de hele SC bij ben en kun je hem dus gebruiken als je nog twijfelt over de pocketboy om je eigen ervaringen op te doen met dit geweldig stukje gear.

 

Als iemand nog vragen of "verzoekjes" heeft, vraag maar raak! ik wil iedereen een zo´n compleet mogelijk beeld geven van deze zaag dus bijna geen enkele vraag is te gek.

 

ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan deze review en dat ik niet compleet de mist in ben gegaan haha.

 

Met Vriendelijke Groet,

 

MyronPrps.

 

PS: je kunt bijna nooit een product echt goed reviewen zonder dat je er heel wat maanden of jaren ervaring mee hebt dus houd hier rekening mee, als je meer ervaring hebt met pocketzagen zul je hem ook anders gebruiken dan ik. voor een nieuwkomer zoals ik beviel hij mij geweldig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bedankt voor je review, ik wil ook nog steeds eens zo'n klapzaagje kopen.

Het zou interessant geweest zijn als er een vergelijking was gemaakt met een goedkope klapzaag van een bouwmarkt, Aldi/Lidl enz. die vele malen goedkoper zijn maar wellicht ook vele malen van mindere kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review.

 

Wat ik ook nog zou willen weten is of de zaag (door jezelf) te slijpen is en hoe snel de zaag slijt.

Dit laatste is natuurlijk lastig te meten zonder een "ikea" test opstelling te maken.

 

Ik heb het voorjaar een liddl klapzaag gekocht. In de tuin heel wat snoei en zaag werk gedaan (van beuk tot confifeer) en het ding werkt goed. Hoe lang het goed gaat blijft natuurlijk een vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig revue .

Maar ik ben al jaren in het bezit van de rode en de zwarte . En wil dit nog toe voegen .

Het metalen hangertje aan de kunststoffen schede kan je ook gewoon achter jou broekriem schuiven . Je hoeft jou rien niet open te maken om het aan jou riem te bevestigen .

Het lemmer kan in 2 standen geplaatst worden ten opzichte van het handvat .

En het is een trekzaag . Dit wil zeggen dat het hout wegneemt als je naar jou toe haalt . Laat de zaag zagen en niet jij .

Over de tanden . Het zijn gebrande tanden ( extra gehard ) moeilijk zelf te vijlen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL dit kan ik misschien voor je regelen, ik ga er even mee bezig en kom er nog op terug.

 

Ik kan mijn Lidl pocketzaag wel meenemen. Ben wel benieuwd naar een vergelijking, 7 euro of 37 euro is nogal een verschil.

Over dat Lidl ding ben ik behoorlijk tevreden namelijk, gebruik hem vaak in de tuin en heb er altijd eentje op voorraad liggen.

 

Het kan namelijk gebeuren dat je lekker fanatiek aan het zagen ben en plots de zaag vastloopt. Dan druk je het ding zo krom als een hoepel en is het tijd voor een nieuwe. Dit overkwam mij niet alleen met die van de Lidl, m'n allereerste van Gardena is ook zo gesneuveld en die was ook redelijk duur. Coniferen zijn nu eenmaal taai en bevatten hars. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk met vouwzagen is dat er een spouwblokje of er een soort van druk is om de snede achter de zaag open te houden, de meeste vouwzagen zijn trekzagen: als de zaag vast komt te zitten en je gaat met kracht duwen... zo heb ik het puntje van m'n bahco afgebroken.

 

M'n review van de zwarte pocketboy komt na de sc waar ik ook een vergelijking zal doen met m'n bahco en een black en dekker vouwzaag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk met vouwzagen is dat er een spauwblokje of er een soort van druk is om de snede achter de zaag open te houden, de meeste vouwzagen zijn trekzagen: als de zaag vast komt te zitten en je gaat met kracht duwen... zo heb ik het puntje van m'n bahco afgebroken.

 

M'n review van de zwarte pocketboy komt na de sc waar ik ook een vergelijking zal doen met m'n bahco en een black en dekker vouwzaag

 

Is dat een Vlaams woord? Geen idee namelijk en Google maakt me niet wijzer...

 

Nu ja, we zien het binnenkort wel, weer wat te leren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...