Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Advies gevraagd] Fixed blade BOB voor <100 euro


Nameless

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

Voor in mijn BOB ben ik op zoek naar een vast mes. Mijn EDC is een Eden 106, dus ik heb al een klein zakmes voor fijne werkzaamheden. Voor in de BOB wil ik daarom een groter mes. Mijn eisen zijn:

 

- Lengte lemmet tussen 10,5 en 13 cm;

- (Relatief) makkelijk te slijpen;

- Stevig genoeg voor zwaardere werkzaamheden, maar toch ook handelbaar genoeg voor lichtere werkzaamheden (ga een vouwzaag aanschaffen dus hoef in principe geen bomen om te kunnen hakken o.i.d.);

- Minder dan 100 euro;

- Er moet een sheath bij zitten.

 

Uiteraard heb ik al flink gezicht op het forum en op internet, maar vind het toch lastig om een keuze te maken. Messen die mij interessant leken zijn bijvoorbeeld de Cold Steel SRK en de SOG seal pup elite. Ik sta echter ook open voor andere suggesties. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het maken van een keuze. Ik weet dat er genoeg 'knifenuts' actief zijn op het forum.

 

 

Alvast bedankt!

 

**** IK HEB BESLOTEN OM TOCH (NET ALS VEEL ANDEREN) TE STARTEN MET EEN GOEDKOPE MORA COMPANION. DAN GA IK EERST DAAR WAT ERVARING MEE OPDOEN (OOK LEREN SLIJPEN). BEDANKT VOOR DE ADVIEZEN ALLEMAAL!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat is een hele lastige om voor mij of voor iemand anders om daar een antwoord op te geven.

Er zitten hier heel veel preppers op het forum waarbij bijna iedereen weer een andere voorkeur voor mes heeft. (en meestal is dat een eigen exemplaar)

Zo heeft m'n partner een Boker Arbolito Tampero die heel functioneel is en niet kapot te krijgen en ook zeker een mooi mes voor het oog en kan hem zeker aanraden maar ik vind deze alleen zelf juist weer niet lekker in de hand liggen.

http://www.countrystore.nl/jacht/shop/messen-tools-bijlen/messen/vast/boker-arbolito-trampero.html

En was ik zelf verkocht aan iets duurdere maar voor mij een veel prettiger mes van Eka (Nordic A10) :o

Het beste lijkt mij dan ook om naar een speciaalzaak te gaan waarbij je in ieder geval het mes even vast mag houden zodat je weet en voelt wat je in je handen hebt voordat je deze hebt aangeschaft, hierdoor kun je een hoop leergeld besparen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste lijkt mij dan ook om naar een speciaalzaak te gaan waarbij je in ieder geval het mes even vast mag houden zodat je weet en voelt wat je in je handen hebt voordat je deze hebt aangeschaft, hierdoor kun je een hoop leergeld besparen..

 

Goede tip! Heb vrij grote handen, dus dat zal ook wel een rol spelen om een mes te vinden dat goed in de hand ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Vempain. Je zou natuurlijk eerst een Mora kunnen kiezen, en die later als je een "persoonlijk"mes hebt uitgezocht die als backup gebruiken. Dan heb je iig alvast een goed mes.http://prepshop.nl/catalog/product/view/id/32/s/mora-companion-mg/category/33/

 

Ik ben zelf voor alledaags gebruik fan van de Fallkniven vaste messen, met name de S1, maar heb ook een Mora en een Eden 106. Beide zijn zeer goed voor de prijs en zeer geschikt voor dagelijks gebruik. De mora doorstaat een beetje licht hakken ook prima,

 

Op deze manier heb je een vast mes, en bewaar je een behoorlijk budget voor een wat beter mes wat goed in jou hand ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Goedemiddag allemaal,

 

Voor in mijn BOB ben ik op zoek naar een vast mes. Mijn EDC is een Eden 106, dus ik heb al een klein zakmes voor fijne werkzaamheden. Voor in de BOB wil ik daarom een groter mes. Mijn eisen zijn:

 

- Lengte lemmet tussen 10,5 en 13 cm;

- (Relatief) makkelijk te slijpen;

- Stevig genoeg voor zwaardere werkzaamheden, maar toch ook handelbaar genoeg voor lichtere werkzaamheden (ga een vouwzaag aanschaffen dus hoef in principe geen bomen om te kunnen hakken o.i.d.);

- Minder dan 100 euro;

- Er moet een sheath bij zitten.

 

Uiteraard heb ik al flink gezicht op het forum en op internet, maar vind het toch lastig om een keuze te maken. Messen die mij interessant leken zijn bijvoorbeeld de Cold Steel SRK en de SOG seal pup elite. Ik sta echter ook open voor andere suggesties. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het maken van een keuze. Ik weet dat er genoeg 'knifenuts' actief zijn op het forum.

 

 

Alvast bedankt!

 

Ik ben het met @Vempain eens: gewoon in je hand houden, liefst nog even gebruiken ook is het beste.

 

Kom volgende week even langs, misschien zie je dan een paar messen. :p

 

http://preppers.nl/forum/threads/9985-S-C-Brabant-18-19-20-21-september?highlight=brabant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor die taken dat je opnoemt de gerber big rock camp knife, het enige mes onder de 100 euro waar ik niets aan heb gedaan qua mods. Ligt lekker in de hand en heb ook vrij grote handen.

 

Voor onder de 50 euries per stuk kan je er zelfs 2 kopen. Je hebt er met en zonder serraties

 

Gerber%20Big%20Rock%20Camp%20Knife%20Fine%20Edge%2022-01589%20-%20Serrated%20Edge%2022-01588.jpg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nameless: je noemt zelf 2 prima messen mijns inziens en de reacties zijn ook allemaal prima. Maar je rept ook over een vouwzaag en waarom niet gecombineerd in de Sog Seal Rotating full tang mes/zaag?

sog-seal-bowie-zaag.JPG.a1eef6456c86a16c609a31bc8fff0e3e.jpg

 

Je slaat hier 2 vliegen mee in 1 klap.

 

edit: ik verwacht er zelf 1, poosje geleden besteld.

 

Dit is niet full tang het zwakke punt is het onderdeel waar het lemmet op roteert. Batonnen om hout te splijten is dus af te raden, plus er is een grote kans dat er speling komt op het mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot Ik ben bang dat ik als daar messen ga bekijken en proberen dat ik dan uiteindelijk flink over mijn budget heen ga haha:p

 

Er is best keuze onder de 100 euro.

Zelf ben ik erg tevreden over m'n Boker Plus Bushcraft (iets meer dan 60 euro)

 

attachment.php?attachmentid=12697&stc=1

 

Als backup uiteraard een Mora. :p

 

Ik zou sowieso niet teveel geld uitgeven aan je eerste fixed blade en dan er gewoon mee gaan werken. Pas dan weet je wat je voorkeur is en kan je een meer afgewogen beslissing maken.

Kijk eens naar het draadje 'Het aller beste mes voor een prepper' http://preppers.nl/forum/threads/99-Het-allerbeste-mes-voor-een-prepper?highlight=prepper

 

Zoveel mensen zoveel wensen. Mocht je daarna iets op het oog hebben, kunnen de mensen je hier wel meer vertellen over je eventuele keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet full tang het zwakke punt is het onderdeel waar het lemmet op roteert. Batonnen om hout te splijten is dus af te raden, plus er is een grote kans dat er speling komt op het mes.

 

Ik weet niet wat jouw definitie is van full tang, maar dit is objectief gezien full tang. Immers het blad loopt door tot en met het einde van het handvat. Speling zou ik niet bang voor zijn want ieder mes is vastgezet met pinnen of bouten of schroeven en dat is bij deze niet anders. Anders is dat het blad kan draaien over een van die pinnen maar ook weer vastgezet met de tweede pin. En anders is dat de ene kant een mes is en de andere kant een zaag, maar het is 1 full tang blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet full tang het zwakke punt is het onderdeel waar het lemmet op roteert. Batonnen om hout te splijten is dus af te raden, plus er is een grote kans dat er speling komt op het mes.

 

Ik weet niet wat jouw definitie is van full tang, maar dit is objectief gezien full tang. Immers het blad loopt door tot en met het einde van het handvat. Speling zou ik niet bang voor zijn want ieder mes is vastgezet met pinnen of bouten of schroeven en dat is bij deze niet anders. Anders is dat het blad kan draaien over een van die pinnen maar ook weer vastgezet met de tweede pin. En anders is dat de ene kant een mes is en de andere kant een zaag, maar het is 1 full tang blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot Ik ben bang dat ik als daar messen ga bekijken en proberen dat ik dan uiteindelijk flink over mijn budget heen ga haha:p

 

Wel als je ze allemaal koopt. :p

 

Er zitten echt een paar goeie bij binnen jouw budget en een paar duurdere, waar je voor zou kunnen sparen, allemaal afhankelijk van wat jou het beste bevalt.

 

Je bent in ieder geval welkom. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat jouw definitie is van full tang, maar dit is objectief gezien full tang. Immers het blad loopt door tot en met het einde van het handvat. Speling zou ik niet bang voor zijn want ieder mes is vastgezet met pinnen of bouten of schroeven en dat is bij deze niet anders. Anders is dat het blad kan draaien over een van die pinnen maar ook weer vastgezet met de tweede pin. En anders is dat de ene kant een mes is en de andere kant een zaag, maar het is 1 full tang blad.

 

Dus heel het gebeuren hangt vast met 2 bouten en het handvat is niet tegen het blad geklemd... dit is een roterende folder, het handvat zit niet over de hele lijn vast aan het lemmet. bij een full tang kan je het mes nog gebruiken als het handvat faalt, dit lijkt me met dit ding toch iets te pijnlijk...

 

Aan het filmpje te zien zaagt de zaag voor geen meter tegenover een bahco of een silky vouwzaag. Wil je een goede zaag en mes in 1 dan kan ik de sawbacks van tops adviseren "die zagen als de tering" ( quote van @Keyser Suze ) maar die zijn duurder dan 100 euro. Als je linkshandig bent dan zijn de serraties goed gezet of je moet em als rechtshandige als draw knife gebruiken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...