Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] SOG Seal Pup Elite [knivesandtools.nl]


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Allereerst bijzondere dank aan KnivesandTools voor het ter beschikking stellen van dit fijne mes, de SOG Seal Pup Elite. Aangezien ik volgende week ga kamperen, heden een voorschot op mijn voorlopige ervaringen met dit mes.

 

Dit is de opvolger van de Seal Pup en een uitstekend mes met indrukwekkende 'Rapportcijfers'. De SOG Seal Pup Elite (SPE) is 'Navy Seal Tested, including a 14-day salt water immersion test', heeft AUS 8 stalen lemmet dat doorloopt tot in het einde van het handvat, een Rockwell hardheid van 57-58HRC dus blijft lang scherp en goed zelf scherp te houden en is licht van gewicht (165 gram). Dat komt ook doordat de SPE geen groot mes is; een lemmet van 11,5cm en totale lengte van 23cm.

[ATTACH=CONFIG]587[/ATTACH]

 

Maar wat een STOER mes! Uit de doos komt het mes apart verpakt; als je het kartonnetje eraf haalt vallen allereerst de fraaie kartels en Bowie-achtige hobbels op de rug van het mes op; van opzij bekeken charmeert mij met name de vorm van het snijvlak geweldig. Dat net even wat rondere stuk op ¾ lengte vanaf het handvat is heel prettig bij diverse klusjes. Het handvat past ook goed, ondanks dat ik redelijk grote handen heb. Mijn vrouw met kleinere handen vond het handvat ook prettig passend.

Het zwarte handvat is gegoten van Zytel (nylon met glasfibervezels) met diamantpatroon ribbels en even met de natte hand getest, dan heb je nog redelijk grip maar dat is mede dankzij de vingergroeven. Achterin zit een gat voor een touwtje of lus....en die zit er niet bij. Eerste dat ik ga fiksen.

De schede is ook een geval op zich. Er is een uitvoering met een nylon hoes, waarin ook een vakje zit, maar die gaat omslachtig open volgens wat mensen, getuige filmpjes op youtube. Zelf leek het mij wel een handig ding. De schede bij mijn SPE is die van een keihard en krasvast kunststof, Kydex, met een opvallende uitsparing waardoor het mes gedeeltelijk bloot komt te liggen, AHA, een gordelsnij constructie. Heel slim. Practisch? Misschien.

[ATTACH=CONFIG]589[/ATTACH]

De SPE zit stijf in de schede, bijna zuigende passing, er valt niets te rammelen, geweldig knap gemaakt. Aan de achterzijde zit een zware klittenband constructie om deze aan je riem te maken, evenals een losse MOLLE/PALS schuifklem. Dat wordt het tweede klusje, het verplaatsen van de hoogte van de klittenband, zodat de SPE niet net boven mijn knie loopt te bengelen. Op de foto's is het verschil duidelijk te zien; later stuitte ik op een youtube filmpje van iemand die dat ook had gedaan, en die verder de verbinding schede-klittenband verbeterde met stukken binnenband, dus dat heb ik ook meteen gedaan. Overigens is er dermate veel ruimte op de schede dat fabrieksmatig er best al wat gaten gemaakt zouden kunnen worden. De schroefjes netjes vastgezet met Loctite, dat zaten ze niet, apart, want dit is een mes waar mee gerammeld moet worden.

Er zijn naast verschillende uitvoeringen van de hoes, ook drie types van het lemmet; er is een partiële serrated versie en er kan gekozen worden voor blank staal of zwarte TiNi coating.

[ATTACH=CONFIG]588[/ATTACH]

Voor de mensen die niet kunnen wachten op mijn gebruikerservaring, wordt aangeraden op youtube te kijken naar deze en

video. Eerst ga ik 2 weken kamperen en ik neem mee...de SOG Seal Pup Elite. Eerlijk gezegd ben ik niet van plan mijn SPE gruwelijk te mishandelen, maar ben wel benieuwd of het net zo scherp blijft, nu kan ik me er mee scheren. En als het mes botter is, hoeveel moeite het dan kost om het weer te wetten.

 

GEBRUIKSERVARING EN OORDEEL

De SPE is degelijk gemaakt, blijft prima scherp en kost 10 minuten werk om te wetten en zo weer scherp te krijgen, het staal is lekker hard. Ik heb er geen stammen mee gespleten, maar wel flink staan hakken op stevig droog hout in de jungle van Bakkum, Noord-Holland. Door het kleinere formaat en gewicht kost het meer moeite, maar het mes doet de truc. Het handvat is redelijk, maar ik prefereer toch iets dat minder 'hard' aanvoelt. Kwestie van smaak denk ik. Je hebt wel het gevoel dat dit een mes is dat je niet in de steek laat. Ook de schede voldoet, waarbij opgemerkt dat dit naar mijn mening door het verlagen van de insert voor de riem beter functioneert qua draagcomfort.

 

Eindoordeel

GIZMO-Heb factor: 8

Staal / blad: 9

Handvat: 6

Schede: 7

Functioneren: 8

Prijs/kwaliteit: 7,5

Overall indruk: 8

 

Waarom (maar?) een 8 als overall indruk? - De SPE is naar mijn mening toch nèt iets aan de kleine kant, het handvat zou stroever mogen of van ander materiaal gefabriceerd (alhoewel enkele rammen op een steen hoegenaamd niets deden met het handvat). Tsja, het is natuurlijk de PUP, wellicht verdient het daarom wel een 9, maar in het licht van andere, iets grotere en vooral zwaardere survival knives, verdient het eerder een 7. In ieder geval is het zondermeer een goed mes en een geweldige steun en toeverlaat in de BOB van mijn vrouw. Ik verwacht niet dat ik voor haar ooit nog een ander mes hoef aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze staat zeker nog op mijn verlanglijstje ik heb de reviews gezien maar wacht jouw ervaringen nog even af. Ik zou hem echter wel kopen met een vlak lemmet aangezien ik er dan ook houtbewerking mee kan doen. Ik weet wel dat ik niet zo'n voorstander ben voor Serrations voor mijn survivalknife..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Sog is een aardig mes. Niks mis mee zolang je 'm gebruikt waarvoor ie gemaakt is. Dat AUS8 staal is niet zo heel bijzonder hoor. Ben er persoonlijk geen voorstander van omdat het niet zo heel lang ook scherp blijft bij deze harding.

Geen idee wat je met je mes gaat doen tijdens kamperen, ik neem aan takken snijden en groentes snijden oid? Misschien een scheerlijntje inkorten of wat struiken kortwieken? Dat lukt me ook met een Mora mes van carbon staal. En zelfs met een Victorinox. Oke, een stammetje splijten wordt lastig met een Vic, maar een. Mora doet dat ook nog steeds.

Mijn voorkeur is een TAK-1 en of een Ranger Knifes RD-4. Of....een RAT-3, Fallkniven F1, etc etc. De TAK-1 gaat toch eigenlijk altijd wel mee....samen met een Victorinox Handyman.

 

Succes met je Sog en veel plezier met kamperen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi mes. Maar ik vraag me wel af in welke mate je objectief kunt blijven als je zo in de watten wordt gelegd door een leverancier.

Ja dat is lastig; goed punt, heb ik ook over nagedacht. Ik weet ook niet of ik uit een heel scala aan messen met 100 euro op zak deze zou kopen. Desalniettemin is het mes mijns inziens prima, gekregen of niet. De schede zou ik anders doen zoals je hierboven kunt lezen, en zou ook zeker een overweging zijn bij aanschaffen ja of nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat AUS8 staal blijft inderdaad niet zo super lang scherp, maar is gemakkelijk opnieuw te wetten en vooral,

het is zeer roest bestendig en is veelgebruikt bij kwaliteitsmessen.

SOG maakt goede kwaliteit, zou me dus verwonderen dat dit mes dat ook niet is.

Mooi geschreven review en proficiat met je mes Keyser Suze !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm is dat klittenband iets wat er sinds kort bij zit? Bij mijn versie zat alleen de molle aansluiting. De eerste generatie v/h foedraal was volgens mij van nylon oid. Voor degene die de molle aansluiting beter wil bekijken, ik heb een foto gemaakt:

 

[ATTACH=CONFIG]590[/ATTACH]

 

Zo te zien heeft KS de blanke versie, zonder serration en met kartels op de rug. Ik heb de gecoate versie, met serration en geen kartels op de rug:

 

[ATTACH=CONFIG]591[/ATTACH]

 

Vraag me overigens af wat het nut is van die kartels op de rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kartels is handig voor touw door te snijden.

 

Een scherpe plain edge snijdt ook makelijk door touw.

 

Zitten er kartels op de rug!? Lijkt me buitengewoon onpractisch voor een outdoormes, batoning wordt er dan ook niet makkelijker op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het (goed) kunnen slijpen van messen is denk ik haast belangerijker dan een mes scherp kopen. Wat me opvalt is dat iedeen zo veel op heeft met hoe scherp een mes "out of the box" komt. Boeiend......bot gaat ie zowieso worden, dus leer 'm goed te slijpen. Dan kan je ook touw makkelijk snijden met een "plain edge" lemmet. Want dat snijdt gewoon door elk touw heen, mits dus goed geslepen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dik nylon koord geraak je met een gewoon niet gekarteld scherp mes nooit zo snel door als eentje met kartels. Een goed duikersmes heeft dan ook kartels in het lemmet.

 

In mijn ervaring komt een plain edge met een dikke recurve net zoals makkelijk een gemiddelde serated edge.

 

Ik heb ook nog een serrated mes met recurve (cold steel vaquero), dit is het beste mes waar ik touw meegesneden heb. Zo heel groot is het verschil met een niet gekarteld mes echter ook niet. Als je een mes wil omdat je daar voornamelijk touw mee gaat snijden kan het een goede keuze zijn. Voor af en toe eens wat touw te snijden zou ik het echt niet willen omdat dit dus ook prima gaat met een gewoon mes.

 

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen een half gekarteld mes voor outdoor willen. Het is echt vervelend tijdens 9 van de 10 dingen die je wilt doen. Bovendien is het in het veld ook nog eens lastiger te slijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen een half gekarteld mes voor outdoor willen. Het is echt vervelend tijdens 9 van de 10 dingen die je wilt doen. Bovendien is het in het veld ook nog eens lastiger te slijpen.

Inderdaad, volledig mee eens. Vaak slijpt men dan ook de kartelingen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, volledig mee eens. Vaak slijpt men dan ook de kartelingen niet.

 

Dus zinloos. Die kartels werken nog redelijk, ook al zijn ze enigzins bot. Niet slijpen omdat het lastig is lijkt me zinloos.... En onvoldoende aanvulling hebben.

Inderdaad zitten ze ook vaak in de weg voor kleiner snijwerk en wat meer precies snijwerk. Ik vind het niet praktisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook geen fan van serrations bij een survivalmes zoals ik al aangaf. Ik heb liever een mes zonder serrations zodat ik er eventueel houtsnijwerk mee kan doen of batoning. Maar sommige zeggen dat een mes met serrations langer scherp blijft(als het normale gedeelte bij wijze van spreke al bot is dan snij je er nog gewoon mee) en deze functie gebruik je voornamelijk bij het doorsnijden van bijvoorbeeld touw of vlees. Door de kartels worden er meer vezels mee gescheurd waardoor je in sommige gevallen beter door het materiaal heen komt dan met een gewoon vlak snijvlak. Maar in mijn ogen meer nadelen dan voordelen. Een gewoon scherp mes kan in mijn ogen hetzelfde, plus het slijpen is zoals vele weten een nachtmerrie met serrations. Serrations beperken naar mijn mening je opties met het mes(als ze er dan toch op moeten doe ze dan op de achterkant van het lemmet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

En geen foto's van je mes tijdens het gebruik? Schaam je........zit ik alleen een beetje droge tekst te lezen.........

 

KS je gaf aan binnen 10min scherp, wat is scherp in jou ogen? Hoelang heb je dan staan hakken op die droge takken? Waarmee heb je het mes geslepen? Mijn gereedschap/mes is pas scherp als ik er mijn bovenarm haartjes af kan scheren, dus scheermes scherp. Heb je er ook mee in de regen gewerkt (je was immers in NL :D ). Dan wordt je handvat nat, en is de kans op doorslippen van je hand groter.......

 

Eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht van dit mes. Deze beoordeling had ook een Mora 2000 ook kunnen krijgen..... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

En geen foto's van je mes tijdens het gebruik? Schaam je........zit ik alleen een beetje droge tekst te lezen.........

 

KS je gaf aan binnen 10min scherp, wat is scherp in jou ogen? Hoelang heb je dan staan hakken op die droge takken? Waarmee heb je het mes geslepen? Mijn gereedschap/mes is pas scherp als ik er mijn bovenarm haartjes af kan scheren, dus scheermes scherp. Heb je er ook mee in de regen gewerkt (je was immers in NL :D ). Dan wordt je handvat nat, en is de kans op doorslippen van je hand groter.......

 

Eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht van dit mes. Deze beoordeling had ook een Mora 2000 ook kunnen krijgen..... :D

 

Een mes wordt niet geslepen maar gewet, op een serie wetstenen met olie. Maar goed, dat weet jij ook. En voor minder dan scheermes scherp doen we het niet inderdaad.

Nattigheid is inderdaad bij dit harde handvat een issue, meer dan bij een rubber coating. Ik heb ook een Buck type weet ik even niet, groot zwaar en zwart, met laagje rubber, die is beter. Ik heb ook wel vissen staan fileren, dan heb je ook vet en bloed overal, dat is de ultieme test maar niet uitgevoerd, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...