Ga naar inhoud
GENEGEERD

EDCBOB testen in het bos


Dauntless

Aanbevolen berichten

Vandaag ging ik samen met een vriend mijn EDCBOB testen die het volgende bevat:

1x tarp 2x2,5

1x veldfles gevuld met water

1x shelterpakket 1.0: Poncho, 4 piketten, 3x 2 meter vuilzakken

1x Mess tin met pan, pot en deksel

1x Sawyer mini met alle accessoires

1x SAS survival handboek

1x Silva kompas

1x bol vlastouw

In het voorvak:

3x reddingsdeken

10x theezakjes

1x doosje bouillonblokjes

1x Opinel outdoor

1x firesteel

1x spork

1x buisje suiker

1x kaars

1x Terra kids fixed Blade

1x fatwood

1x alumat van Bo-camp

In apart zakje aan schouderriem:

1x Swiss Army 2laags mes

3x aansteker

1x Ehbo set

10x waterzuiverings tabletten

20x antimisselijksheid tabletten

1x watten

1x koper draad

10x lucifers

1x maped slijper

 

Mijn vriend nam zijn survivalrugzakje ook mee dat het volgende bevatte:

500x lucifers

1x mess tin

1x liter water

1x beker

1x rolmeter 3m

4x royco soepjes

2x pakje zakdoekjes

x aantal suiker

3x bouillon blokjes

1x bolletje touw

zout

1x mes

2x kaarsen

1x thermisch deken

1x verrekijker

1x fire steel

1x spork

1x tinder dust

1x zaklamp

 

Onze bevindingen:

Toen we aankwamen spanden ik de tarp op de manier dat we zowel grondzeil en een dak boven ons hoofd hadden. Ik rolde de alumat uit en we konden beginnen. @Nykiyi maakte een vuurtje met zijn Tinderdust en ik zette de net gekochte Esbitbrander op. Op de verpakking stond dat 5 minuten genoeg was voor 250 ml water te laten koken met 2 tabletten. In 6 minuten hadden we water dat warm genoeg was voor thee. :cool: We goten het in @Nykiyi zijn beker, en genoten van een heerlijk kopje thee. Het duurde in het begin wel even voor we het aan kregen, maar met de hulp van de tinderdust en wat kaars vet kregen we het voor elkaar. Het vuurtje was zeker groot genoeg om een avondmaal te koken. De alumat was heel goed, het verschil tussen de grond en de mat was geweldig.

Het was een geslaagd kampement.

Het reddingsdeken was verbazend warm voor zijn pakmaat. We hebben het daarna iets langer en dikker ingepakt gekregen dan de originele grootte.

Binnen een uur zaten we onder de tarp thee te drinken en in 5 minuten hadden we afgebroken.

Zo, dat was het dan.

Groeten Dauntless

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Stuudje alle bomen en planten waren een beetje raar, met het SASboek geprobeerd, maar ze waren allemaal onidentificeerbaar.
Je hebt vast een fototoestel, of kan er misschien een lenen, maak een foto en ga thuis op je gemak eens een plant determineren. Welke bladvorm het heeft, hoe de nerven zijn, welke kleuren er in de plant zitten...en dan met de pc eens uitzoeken. Als je er helemaal niet uitkomt kan je de foto ook posten en om raad vragen.

Als je dit elke tocht met één plant of boom doet, doe je veel kennis op, van bomen en planten in zomer en winter. Want het klopt wel,soms zien ze er niet uit als de tekening of foto, maar je moet planten elk moment kunnen herkennen. Oefenen dus.

Wat mij ook hielp was blaadjes en planten natekenen. Ik ben geen kunstenaar geworden daarmee, maar helpt wel goed om op te letten hoe een plant er uit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er nog iemand tips?

 

Ga een keertje op een tuincentrum of kwekerij kijken naar de bomen e.d dan staan de namen er bij. Foto maken en details opschrijven zoals jij die ziet.

dit later in het bos vergelijken.

Bladvorm is goed te leren vooral als je ze naast elkaar legt zie heel goed de verschillen bij de meeste.

De stam verschillen, glad, ruw, wittig, grijs viltig enz

de zaden en bessen , tamme kastanjes, hazelnoten, beukennootjes enz is nu de tijd, dat kan niet missen.

neem wat bladeren mee leg ze te drogen tussen een oud boek met wat gewicht, kan er een soort naslagwerkje van maken als ze droog zijn. Opplakken plus info.

heb ik op geschool ook gemaakt als proefwerk, echt leuk om te doen, ben je daar mee klaar dan zit het wel goed ingeprent.

veel plezier ermee, leuk dat je al zo actief ermee bezig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem wat bladeren mee leg ze te drogen tussen een oud boek met wat gewicht, kan er een soort naslagwerkje van maken als ze droog zijn. Opplakken plus info.

heb ik op school ook gemaakt als proefwerk, echt leuk om te doen, ben je daar mee klaar dan zit het wel goed ingeprent.

veel plezier ermee, leuk dat je al zo actief ermee bezig bent.

Jaaaa, een herbarium maken. Heb ik vroeger ook gedaan. Niet voor school, maar omdat ik een herbarium van opa of oma gevonden had en er zelf ook een wilde maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er nog iemand tips?

 

Yep. Neem een tekenhaak van Enetorpet mee. De plastic uitvoering kost maar 3 euro. Beter is de rvs-uitvoering (voor de kleine teekjes) maar deze kost 15 euro.

En doe je broekspijp in je sok. Nadeel daarvan is dat er dan takjes en ander vuil in je schoenen komt. Zelf heb ik Gaiters van FjallRaven over mijn onderbenen. Maar deze kun je ook zelf maken door de pijpen (ongeveer 30 cm) van een oude broek te knippen. En deze dan met postbode-elastieken vast te maken om je onderbenen. Daarna inspuiten met Zeckenfrei anti-teek. Geeft geen garantie maar jaagt het grootste deel van de teken weg.

 

Bijna vergeten: nadat (!) je de teek hebt verwijdert, wondje deppen met 90% bio-ethanol. Heb ik zelf in een pipetflesje (te koop bij de apotheek) zitten.

 

Toen ik 10 was heb ik ook heel fanatiek een herbarium gemaakt. Daardoor op jonge leeftijd al veel kennis gekregen van wilde planten.

 

Succes! Goed bezig jongens!

 

Pfff...ik blijf aan het wijzigen. Neem een aantal lange (30cm) tie-wraps mee. Kost niks en weegt ook niks, maar reuze handig om dingen te verbinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de hopper om de hoek kost een tekentang een euro of 5, die staat ook op het lijstje

 

Pas daar mee op, de ene tekentang is de andere niet.

Met name de "tangen" zijn vaak te groot/grof om een "verse" teek goed te verwijderen.

Leuk om een volgezogen teek na 3 dagen van je hond te verwijderen maar niet echt geschikt voor de kleinere exemplaren.

Ik heb er vele geprobeerd maar de Enetorpet is tot nu toe de beste. Ook simpel online te bestellen.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik denk dat ie al heel wat meer zinnigs heeft gedaan dan de gemiddelde 12-jarige...

 

Zelf zie ik ze liever thee drinken onder een trap dan al hangend energydrankjes drinken.

 

Helemaal mee eens!!

 

Goed gedaan kerel, Je zou een voorbeeld moeten zijn voor leeftijdsgenoten.

 

Trouwens, bij kringloopwinkels zijn vaak leuke boekjes zoals veldgidsen e.d. te krijgen voor een paar duppies>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...