Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Powerbase 2000mAh NiMH AA - Action


Nomad_404

Aanbevolen berichten

De Action staat bekend om zijn laage prijzen, maar helaas ook om zijn lage kwaliteit.

Eerder had ik slechte ervaringen met hun gereedschap, inbus sleutels die breken enzo.

 

Afijn, mijn huidige set batterijen (2100mAh Varta) is inmiddels aan zijn 14e jaar bezig. De capaciteit is niet meer wat het geweest is.

Een deel is al vervangen door GP batterijen, vergelijhkbaar met Eneloops. Maar die zijn prijzig en omdat die ook 'maar' 2000mAh zijn dacht ik, laat ik die van de Action eens proberen.

 

Voor een pakje van 4 stuks betaal je *tropmgeroffel* €2,99. Dat is dus helemaal niks. Het betreft de NiMH variant, ze zijn 2000mAh en eerlijk gezegd zien ze er helemaal niet slecht uit. Ondanks dat dit natuurlijk per expresse uit China komt. voelen ze niet echt zo aan. De labels zijn netjes, de contacten zien er netjes uit. Ik begin positief!

 

De batterijen zijn erg licht zo uit de verpakking, dus ze zijn bijna leeg. Per vier stop ik ze in mijn Aldi lader en inderdaad, ze moeten eerst opgeladen worden. Ik heb niet gekeken hoe lang het duurde voordat ze vol waren, want ik ga er niet naast zitten wachten. Maar met 500mAh laadstroom zal dat ongeveer 4 uur zijn.

 

Heel erg uitgebreid heb ik ze nog niet kunnen testen. Ik heb er al een dag mee in mijn GPS rondgelopen (Garmin Dakota), daarin merk ik geen verschil met mijn andere GP batterijen. In de O-Light S15 Baton, waar ik eerder een review van schreef merk ik wel wat verschil.

De lamp brand de eerste 15 minuten op high, vervolgens 10 op medium en dan nog 15 minuten op low om dan over te gaan op (bijna) moonlight stand. Daarmee zit ik ongeveer 5 minuten onder mijn oude batterijen.

 

Afhankelijk van het apparaat zal deze batterij misschien beter of slechter functioneren. Ik moet ze nog testen in mijn flitsers. Maar als ze het minder doen in 'zware apparaten' dan zal dat geen optie zijn.

 

De prijs is echter zo laag dat er niet echt een reden is om ze niet te kopen. Mijn GPS draait er prima op, en voor het geld kun je makkelijk een extra setje meenemen. Misschien ben ik wat voorbarig geweest om gelijk 5 pakjes te kopen, dat zal blijken als ik ze langer gebruik. Mochten er nog noemenswaardige nadelen aan het licht komen dan zal ik deze review updaten.

 

Voorlopig houd ik het hier op: goedkope batterijen van een redelijke kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper
De batterijen zijn erg licht zo uit de verpakking, dus ze zijn bijna leeg.

 

Euh batterijen worden niet zwaarder als je ze oplaad hoor :p

Ben benieuwd wat jou langere termijn ervaringen met deze batterijen gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het algemeen heb ik slechte ervaring met action batterijen . Vb ik heb zo een elektronisch keuken weegschaal en telkens ik dit nodig heb zo een keer of 3/4 in de week zijn de batterijen leeg . Maar ik heb er voorlopig nog genoeg in geslagen voor de rest van het jaar . Daarna betere kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh batterijen worden niet zwaarder als je ze oplaad hoor :p

Ben benieuwd wat jou langere termijn ervaringen met deze batterijen gaat worden.

 

Niet? :p

 

Toen ik nog bij een helpdesk werkte eens een klant wijsgemaakt dat hij kon voelen aan het gewicht of een floppy disk leeg of vol was. En dat je de data kon comprimeren door de zijkant zachtjes op het bureaublad te tikken. Dan zakt de data wat in en kan er weer wat bij :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden ook GP batterijen gehad en was daar helemaal niet tevreden over. De Eneloops die ik nu heb zijn veel beter. Ik durf alleen niet te zeggen dat dat een eerlijke vergelijking is want er zit zo'n tien jaar tussen de GP's en Eneloops en de technologie zal in die periode wel vebeterd zijn. Die goedkope action batterijen (AAA) gebruik ik in mijn huistelefoons en dat gaat tot nu toe prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh batterijen worden niet zwaarder als je ze oplaad hoor :p

Haha, ik kon het niet laten ^_~

@Geert, je moet inderdaad erg uitkijken wat je daar koopt. Ik heb er een keer gewone alkaline batterijen vandaan die eigenlijk direct de afvalbak konden zo snel waren ze leeg.

Ze hebben ook een type batterijen van Panasonic, die voor apparaten zijn met een laag energie verbruik, klokken, afstandsbedieningen en dergelijke. Die zijn in een lamp zo leeg, maar doen het prima in een klok over de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen bv eneloops en de action accu's zit hem in het feit dat eneloops een erg lage zelfontlading hebben waardoor je deze opgeladen heel lang kunt bewaren zonder dat de leeglopen.

Die van de action lopen snel leeg als je ze opgeladen weglegt of in een apparaat laat zitten wat je niet gebruikt. Hierdoor moet je de action accu's wat vaker opladen wat dan weer de levensduur verkort.

Uiteindelijk zijn eneloops dus voordeliger al is de aanschafprijs een stuk hoger ;-)

 

Ik gebruik die van de action overigens wel veel, maar in mijn prep voorraad zitten alleen eneloop accu's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen bv eneloops en de action accu's zit hem in het feit dat eneloops een erg lage zelfontlading hebben waardoor je deze opgeladen heel lang kunt bewaren zonder dat de leeglopen.

Die van de action lopen snel leeg als je ze opgeladen weglegt of in een apparaat laat zitten wat je niet gebruikt. Hierdoor moet je de action accu's wat vaker opladen wat dan weer de levensduur verkort.

Uiteindelijk zijn eneloops dus voordeliger al is de aanschafprijs een stuk hoger ;-)

 

Ik gebruik die van de action overigens wel veel, maar in mijn prep voorraad zitten alleen eneloop accu's.

 

Goeie tip, wist ik nog niet, thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Interne weerstand van eneloops is waarschijnlijk ook vele malen lager dan die van de action batterijen.

Laatste testje gedaan met eneloops, gp en lidl batterijen maar die van de lidl hebben een 8 keer hogere interne weerstand dan een eneloops.

Gp is al een stuk beter maar toch 1.5 - 2x zo veel interne weerstand dan een eneloop.

Wat houdt dit effectief in? Eigenlijk heel simpel weerstand zorgt voor warmte en een lidl penlite word dus 8x meer stroom omgezet in warmte dan een eneloop bij zware toepassingen.

Ook zal de batterij dus slechter presteren met zware toepassingen.

 

Zal morgen even een setje halen bij de action en dan meet ik die dingen eens door.

 

Even kleine disclaimer je kan de interne weerstand niet meten met een multimeter op de ohm stand want dan sluit je kort ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragalot dat hoor je morgen na mn testjes ;)

 

Hier ben ik erg benieuwd naar.

 

Ik heb ze inmiddels in m'n flitsers gehad. In het begin prima, daarna worden ze wat trager met recyclen.

Ah well, pick your battles. Zolang je de Actions niet in zware apparatuur gebruikt gaat het wel.

 

Wat @phtvs al zei, geen cheapos in de prep voorraad.

Ik denk dan ook dat ik mijn GP ’flits batterijen' doorschuif naar algemeen gebruik en eneloops in m'n flitsertjes stop. Plus een paar extra setjes voor in de prepvoorraad. Maar voorlopig eerst de Powerbase AA's even gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Net even naar de lader gekeken en een beetje geschrokken van de eerste resultaten van de hele langzaam ontlaad en laad test.

Er gaat gemiddeld zo'n 1700 mah in maar het ergste is nog dat de laagste waarde 1498mah en de hoogste 1842mah is.

Heb de lader nu ingesteld op 500 mah ontlading en 100 mah laden en laat hem vannacht weer lekker draaien.

 

Overigens laad ik iedere batterij individueel op met een computergestuurde lader met 4 uitgangen die zeer exact is.

Iedere batterij genummerd en houdt de boel bij in een tabel. (Tijd+ aantal mah ontladen, tijd+ aantal mah laden en de voltages er van)

Ben heel benieuwd naar de kruis grafiek van mah ontladen ten opzichte van het voltage.

 

Eerste conclusie de lidl batterijen zijn beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed werk @ghostwhiper. Maar daar schrik ik ook wel van.

Met gemiddeld 1700mAh presteren ze dus gemiddeld 15% onder de maat.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, maar vrees dat ik een miskoop heb gedaan.

Vorige week heb ik een hele batterij van die batterijen gekocht. Naja, voor de prijs van een pakje van 4 Eneloops heb ik er 20.

Voor oo mijn verlanglijstje: Eneloops ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Langzaam ontladen en laden kom ik weer op ongeveer dezelfde aantal mah per penlite. (Ik houdt ongeveer 5% foutmarge aan)

Ook haal je er minder uit dan dat je er in stopt vergeleken met eneloops en lidl cellen.

 

Wat me sowieso opvalt als ik de ontlaad voltage curves over elkaar heen leg dan zakt het voltage van de ene cel ook sneller dan de andere cel bij dezelfde belasting.

Dit hangt overigens wel samen met het verschil in mah per cel.

Test 2x uitgevoerd met gelijkwaardige resultaten.

 

Ga nu sneller ontladen (750) mah en sneller (250mah) laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens laad ik iedere batterij individueel op met een computergestuurde lader met 4 uitgangen die zeer exact is.

Iedere batterij genummerd en houdt de boel bij in een tabel. (Tijd+ aantal mah ontladen, tijd+ aantal mah laden en de voltages er van)

Ben heel benieuwd naar de kruis grafiek van mah ontladen ten opzichte van het voltage.

 

Eerste conclusie de lidl batterijen zijn beter.

Kun je iets meer vertellen over die lader ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Invictus Ik laad nu met 2 stuks robbe power peak eternity laders.

Maar ik moet wel zeggen dat ik een behoorlijke ruime keuze heb in laders en wil het wel in een andere checken of de resultaten daar hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...