Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Adlens Sundials


Gast

Aanbevolen berichten

[ATTACH=CONFIG]17003[/ATTACH]

 

Review Adlens Sundials

 

Voor de Prepshop en uiteraard Preppers.nl, had ik het genoegen om de Adlens Sundial zonnebril op sterkte te reviewen.

Omdat er meerdere reviewers waren, heb ik er bewust voor gekozen om andere en eerder geplaatste reviews niet te lezen en zo tot een eerlijk en onpartijdig oordeel te komen over deze bril.

Door een behoorlijk goede en aanhoudende griep (de killer als er ooit een allesverwoestende Apocalyps zal huishouden) in huize Gamble en te samen met wat onverwachte ontwikkelingen op het werk waardoor ik genoodzaakt was dit review niet eerder af te kunnen ronden, is mijn review dus iets verlaat.

Mijn excusses hiervoor.

 

[ATTACH=CONFIG]17010[/ATTACH]

 

Ik kreeg van @Simurgh de Adlens zonnebril.

Het principe achter de bril is best simpel. Er zitten twee lensen over elkaar heen die je middels schroefjes aan het uiteinde van de bril op jouw gewenste sterkte kan draaien.

Voor een ieder in een noodsituatie en brildragend, in theorie uiteraard DE oplossing om in de BOB, auto of elders binnen handbereik te hebben, mocht je eigen bril om wat voor reden dan ook niet meer bruikbaar zijn.

Noodoplossingen zijn survival items en zodoende een waardevolle toevoeging voor de prepshop.

Theorie is uiteraard anders dan praktijk en ondanks de griep en de werkomstandigheden waarin ik verkeerde, heb ik de bril nu wel langer kunnen testen en uiteindelijk een vrij goed beeld kunnen krijgen over de Adlens bril.

Laten we dan ook bij het begin beginnen:

[ATTACH=CONFIG]17005[/ATTACH]

 

Mijn eerste reactie op de bril was dat het een redelijk hippe bril is, waarmee je goed voor de dag kan komen.

Geen zins merkte mijn omgeving op (zonder dat ik het vertelde) dat dit een bril anders dan gewone zonnebrillen was.

Nadeel vond/vind ik wel dat de bril vrij smal is en dat het zichtvermogen met lenssterkte zelfs nog smaller is (maar daar straks meer over).

Ook was het eerste wat me opviel dat er geen poetsdoekje bij de bril meegeleverd word.

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

Doordat er twee lensen over elkaar heen zitten, kan je niet ertussen poetsen. Om de kosten te drukken is besloten om geen doekje mee te leveren. Of men is er van uit gegaan dat jij als brildrager standaard wel een poetsdoekje bij de hand hebt.

Elk van deze antwoorden zouden mogelijk kunnen zijn en misschien was het wel een combinatie van de drie.

Gelukkig doet een T-shirt ook wonderen en later heb ik even een extra doekje bij mijn brillenwinkel gehaald. Deze was geheel kostenloos omdat ik natuurlijk al klant ben.

 

[ATTACH=CONFIG]17006[/ATTACH]

 

Bij de bril zit een korte beschrijving van het op de juiste manier afstellen van de bril op sterkte.

Misschien kwam het door de aankomende griep en een beginnend verhit lichaam toen ik de bril kreeg, maar op het moment dat ik mijn handpalm gekromd voor de bril hield was deze gelijk beslagen.

Aangezien er dus geen doekje bij zat, was ik genoodzaakt om mijn T-shirt te gebruiken en kwam ik al gelijk tot de ontdekking dat door de twee lensen over elkaar je gewoon 5 minuten moet wachten voordat het zicht weer teruggekomen is.

Dit ondervond ik als een nadeel en zeker nadat ik de bril 's nachts in de auto liet liggen, 's ochtends met vochtvorming enig zins hinderlijk.

Daarbij wil ik wel nadrukkelijk toevoegen dat ik de bril niet als noodbril heb gebruikt, maar als een alledaagse bril en dat dit verschil zeker in acht gehouden dient te worden.

In ieder geval heb ik de juiste brilsterkte bereikt door in plaats van mijn handpalm een onderzetter voor het oog te houden en eenmaal afgesteld, kon ik van perfect zicht genieten.

 

De Adlens heeft voor en nadelen.

Mijn zicht was geoptimaliseerd, doch gecentreerd in het midden. Doordat het een vrij smalle bril is en de lensen zelfs nog smaller, heb je maar een beperkt zichtvermogen.

Kijk je recht uit door de bril, dan zie je de wereld om je heen heel goed. Het beeld vanuit je ooghoeken echter (of als je probeert naar links of rechts in 1x te kijken) wordt vrij wazig en beperkt.

Met name autorijden en rekening houden met de dode hoek of spiegels kijken, word hierdoor zelfs levensgevaarlijk.

Ik raad het dan ook af om de bril in de auto te gebruiken, anders dan zijnde een noodsituatie waarin je zonder bril nog gevaarlijker zult zijn (voor de hele erge plus en min brilgangers dus).

 

Wel heb ik nu naar een paar weken zelf de ultieme balans gevonden wat betreft het autorijden met de bril en ben tot de conclusie gekomen dat er geen betere test was om de bril te testen dan het in de auto te doen.

 

De Adlens is heel gevoelig met betrekking tot stof en vuil. Een test doen door hem bijvoorbeeld in de modder te gooien, zou lijden tot onherstelbare schade en zodoende heb ik dit dan ook gelaten.

Na het gebruik van de bril, raad ik dan ook aan om deze weer netjes op te bergen in het bijgeleverde hoesje of zelfs een hoesje met hardere kaft ter bescherming aan te schaffen.

 

Plus en minpunten

 

De smalle lens en zodoende het scherpe zicht enkel en alleen als je recht door de bril voorruit kijkt, is een nadeel waarvan ik hoop dat Adlens dit in de toekomst verbetert.

Ook het moeilijk poetsen van de lens tussen de lens is nog voor verbetering vatbaar.

 

Echter...

 

Voor de prijs van de bril (nog geen 35 euro geloof ik), heb je een uitstekende back up voor eventuele noodsituaties.

Mocht je eigen bril om wat voor reden dan ook weg komen te vallen, dan heb je aan de Adlens een heel goed en tijdelijke oplossing waar menig brildrager dankbaar voor zal zijn.

Het redelijk hippe ontwerp zorgt er ook nog eens voor dat je goed voor de dag komt en als je Prepper bent en op elke situatie voorbereid wilt zijn, dan kun je deze bril als brildrager eigenlijk niet laten ontbreken in je Survival scenario's en als antwoord op het: Wat te doen als...

 

Ik ben uiteindelijk redelijk positief over de Adlens Sundials en geef hem als cijfer een 7,5 welke hoger uit kan vallen, als Adlens verbeteringen aan deze bril in de toekomst aanbrengt.

In ieder geval is het een item die standaard op mijn tochten meegaat en die ik zeker gelijk in mijn BOB zal zetten als de nood aan de man komt en ik met onmiddellijke ingang dien te vertrekken van huis.

 

[ATTACH=CONFIG]17007[/ATTACH]

 

Ik heb nog een kort filmpje gemaakt over de Adlens welke ik zo spoedig mogelijk zal uploaden en in deze review zal plaatsen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gamble

 

[ATTACH=CONFIG]17008[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mooi review Gamble! Lekker duidelijk en praktisch.

 

Maarre.....je zit toch niet met een aangestoken sigaret in de auto terwijl je kid in de Maxi-Cosi erachter zit?!

 

Never nooit niet! Maar soms als ik alleen ben...... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een Gamble om Gamble zo'n bril te laten reviewen maar wat een goede keuze was dat van mij zeg :-)

 

Dank.

 

Weten jullie ondertussen al of de Adlens brillen in het assortiment van de prepshop zullen worden opgenomen? Mijn indruk van de reviews tot nu toe is dat de meesten niet erg overtuigd zijn, of zien jullie dat anders. Enig idee wat de prijsstelling dan zou worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten jullie ondertussen al of de Adlens brillen in het assortiment van de prepshop zullen worden opgenomen? Mijn indruk van de reviews tot nu toe is dat de meesten niet erg overtuigd zijn, of zien jullie dat anders. Enig idee wat de prijsstelling dan zou worden?

 

Gelukkig mag @Simurgh daar over beslissen. Volgens mij zou de prijsstelling rond de 30 euro gaan kosten en misschien als er veel vraag is een inkoop actie ermee doen, als mensen aangeven ik wil hem perse hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten jullie ondertussen al of de Adlens brillen in het assortiment van de prepshop zullen worden opgenomen? Mijn indruk van de reviews tot nu toe is dat de meesten niet erg overtuigd zijn, of zien jullie dat anders. Enig idee wat de prijsstelling dan zou worden?

 

Misschien dat mijn review niet goed overkwam op je, maar ik ben op enkele in mijn ogen kleinigheden na (uitgezonderd autorijden) uitermate tevreden en overtuigd van de meerwaarde van de Adlens.

Het is een noodbril voor noodsituaties em dat moeten we niet vergeten. Aan de prijs ligt het niet en als tijdens bv een hiking of vakantietocht of anders, er iets met de bril mocht gebeuren, dan zou ik daar gelukkig in tegenstelling met mijn normale bril niet wakker van liggen.

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat mijn review niet goed overkwam op je, maar ik ben op enkele in mijn ogen kleinigheden na (uitgezonderd autorijden) uitermate tevreden en overtuigd van de meerwaarde van de Adlens.

Het is een noodbril voor noodsituaties em dat moeten we niet vergeten. Aan de prijs ligt het niet en als tijdens bv een hiking of vakantietocht of anders, er iets met de bril mocht gebeuren, dan zou ik daar gelukkig in tegenstelling met mijn normale bril niet wakker van liggen.

;)

 

Jawel dat komt wel goed over in je review maar de ervaringen zijn nogal afhankelijk van je specifieke oog afwijking. Heb je ondertussen de reviews van de anderen en mij gelezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel dat komt wel goed over in je review maar de ervaringen zijn nogal afhankelijk van je specifieke oog afwijking. Heb je ondertussen de reviews van de anderen en mij gelezen?

 

Zo juist gelezen (ik kom net van werk). Op jouw cilindrische afwijking na, lijkt het er op dat de reviews vrij overeen komen en men de Adlens als noodbril best zien zitten.

Het is natuurlijk ook een noodbril en niet meer dan dat. Ik moet zeggen dat ik door de bril langer te gebruiken, steeds minder last had van de nadelen en ermee leerde om te gaan.

Wat jouw cilindrische afwijking betreft, daar heb ik uiteraard geen ervaring mee.

Daarom is het ook goed dat er reviews gedaan worden door meerdere mensen zodat als de bril wel opgenomen word in het assortiment, @Simurgh hier een juist en passend advies per persoon bij kan geven.

Mooie review trouwens van jou en de anderen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag trouwens op de Adlens website dat ze nu ook verstelbare brillen ontwikkelen die wel specifiek voor iemands afwijking kunnen worden geleverd, via een opticien dus. Die zijn ongetwijfeld ook flink duurder maar passen dan dus wel veel beter bij de specifieke persoon en bieden zo te zien een veel beter zicht opperlak. Onhaalbare zaak natuurlijk voor de prepshop maar wilde er toch even melding van maken.

 

https://www.adlens.com/product/adlensfocuss-quantum/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

even een achtergrond info

De opticien in mijn winkelcentrum vertelde mij dat hij de bril wel kon, en dat het een uitvinding van een aantal studenten was om een goedkope bril voor de derde wereld landen te maken!

 

de uitvinding op zich is natuurlijk revolutionair en heel goed voor ons preppers te gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL

Ik wilde vanochtend het filmpje uploaden, maar als je het ook een goed idee vind dan maak ik een kleine aanpassing en neem een stukje mee over jouw cilindrische afwijking.

 

Daar heb ik natuurlijk geen bezwaar tegen, het is zeker belangrijk dat mensen zich alle (on-)mogelijkheden van de bril realiseren. Lees daarbij ook vooral de review van @Nomad_404 , hij is tenslotte iemand die echt weet waar hij het over heeft :)

http://preppers.nl/forum/threads/12173-Review-adlens-interface

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik natuurlijk geen bezwaar tegen, het is zeker belangrijk dat mensen zich alle (on-)mogelijkheden van de bril realiseren. Lees daarbij ook vooral de review van @Nomad_404 , hij is tenslotte iemand die echt weet waar hij het over heeft :)

http://preppers.nl/forum/threads/12173-Review-adlens-interface

 

Dan ga ik er zo mee beginnen, maar word het filmpje pas na dit weekend ge-upload aangezien mijn zoon gisteren 7 werd en ik het weekend een huis vol visite heb ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet helemaal.

 

Als eerste : ik heb al vanaf mijn jeugd een aardige sterke bril nodig.

 

Waarom zou ik als reserve een dure verstelbare bril kopen als ik net zo goed er twee bij specsavers* kan kopen als reserve ?

Ik heb een veiligheidsbril voor mijn werk en een reservebril voor het autorijden.

 

Dus waar zit nu het "handige" voor de prepper ?

 

* willekeurige opticien/brillenschuiver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sanp het niet helemaal.

 

Als eerste : ik heb al vanaf mijn jeugd een aardige sterke bril nodig.

 

Waarom zou ik als reserve een dure verstelbare bril kopen als ik net zo goed er twee bij specsavers* kan kopen als reserve ?

Ik heb een veiligheidsbril voor mijn werk en een reservebril voor het autorijden.

 

Dus waar zit nu het "handige" voor de prepper ?

 

* willekeurige opticien/brillenschuiver.

 

Omdat 2=geen en daarnaast kun je wellicht ook anderen (in jouw team) helpen met de noodbril.

Daarnaast kun je de noodbril gebruiken als leesbril en voor ver weg, als je geen varifocus glazen hebt kan dat niet met een gewone bril.

Ook zal de bril lichter zijn dan de meeste maar da's wel het minst belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat 2=geen en daarnaast kun je wellicht ook anderen (in jouw team) helpen met de noodbril.

Daarnaast kun je de noodbril gebruiken als leesbril en voor ver weg, als je geen varifocus glazen hebt kan dat niet met een gewone bril.

Ook zal de bril lichter zijn dan de meeste maar da's wel het minst belangrijk.

 

Beetje raar antwoord. hoeveel brillen wil je bij je hebben ?

EN je hebt maar één juiste sterkte voor jezelf. Dus eenmaal ingesteld heb je verder niets te verstellen. En ik heb al heel wat gedaan met bril op. Enige extra is een koordje er aan voor op actieve vakanties.

Wil je er vier als reserve dan koop je er vier op sterkte. Of misschien slimmer alleen extra glazen. Maar dat werkt niet als je je bril verliest. Maar goed als je je verstelbare bril verliest ben je ook de pineut. Leesbrillen koop je per zak bij de action voor 2 euro per stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje raar antwoord. hoeveel brillen wil je bij je hebben ?

EN je hebt maar één juiste sterkte voor jezelf. Dus eenmaal ingesteld heb je verder niets te verstellen. En ik heb al heel wat gedaan met bril op. Enige extra is een koordje er aan voor op actieve vakanties.

Wil je er vier als reserve dan koop je er vier op sterkte. Of misschien slimmer alleen extra glazen. Maar dat werkt niet als je je bril verliest. Maar goed als je je verstelbare bril verliest ben je ook de pineut. Leesbrillen koop je per zak bij de action voor 2 euro per stuk.

 

Beetje rare reactie...

-je hebt deze Adlens zelf niet getest toch? Deze moet je, afhankelijk van je afwijking, steeds opnieuw afstellen voor dichtbij en veraf, het werkt niet hetzelfde als een voorgeschreven bril.

-Die 4 brillen waar je het over hebt zijn dus alleen door JOU te gebruiken, de Adlens min of meer door iedereen, je kunt er dus ANDEREN mee helpen, die weer jou kunnen helpen. Handig toch als prepper? Overigens zijn 4 brillen op sterkte redelijk prijzig, duurder dan een Adlens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje rare reactie...

-je hebt deze Adlens zelf niet getest toch? Deze moet je, afhankelijk van je afwijking, steeds opnieuw afstellen voor dichtbij en veraf, het werkt niet hetzelfde als een voorgeschreven bril.

-Die 4 brillen waar je het over hebt zijn dus alleen door JOU te gebruiken, de Adlens min of meer door iedereen, je kunt er dus ANDEREN mee helpen, die weer jou kunnen helpen. Handig toch als prepper? Overigens zijn 4 brillen op sterkte redelijk prijzig, duurder dan een Adlens...

 

ah zo had ik hem nog niet gelezen: je koopt een verstelbare bril voor een ander.

Ok, goede zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet helemaal.

 

Als eerste : ik heb al vanaf mijn jeugd een aardige sterke bril nodig.

 

Waarom zou ik als reserve een dure verstelbare bril kopen als ik net zo goed er twee bij specsavers* kan kopen als reserve ?

Ik heb een veiligheidsbril voor mijn werk en een reservebril voor het autorijden.

 

Dus waar zit nu het "handige" voor de prepper ?

 

* willekeurige opticien/brillenschuiver.

Je hebt gelijk. Dat kan en dan heb je hem niet nodig.

Zelf heb ik maar 1 bril (was goedkoper zo) en is dit een perfecte en betaalbare back up.

Tevens kan ik zoals @AWOL zegt, hem delen met mijn vrouw die ook brildragend is en ook enkel in het bezit van 1 bril.

In mijn voorbereidingen, hoort ook de verzorging van van schoonmoeders bij. Eveneens brildragend, maar ook maar 1 bril bezittend.

Zo kan voor nog geen 30 tot 35 euro de Adlens in geval van nood voor drie man dienst doen als back up.

Vind ik zelf een goede zaak dan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik snap het niet helemaal.

 

Als eerste : ik heb al vanaf mijn jeugd een aardige sterke bril nodig.

 

Waarom zou ik als reserve een dure verstelbare bril kopen als ik net zo goed er twee bij specsavers* kan kopen als reserve ?

Ik heb een veiligheidsbril voor mijn werk en een reservebril voor het autorijden.

 

Dus waar zit nu het "handige" voor de prepper ?

 

* willekeurige opticien/brillenschuiver.

 

Cool dat jouw brilsterkte nooit verandert.

Dus vanuit jouw perspectief gezien heb je genoeg aan 1 reservebril.

Bij de meeste mensen is dat helaas niet het geval.

 

Goeie review @Gamble en gefeliciteerd met je 7-jarige zoon. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...