Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen en laadregelaars


frank1964

Aanbevolen berichten

Wie is er een beetje bekend met de prijzen van zonnepanelen en laadregelaars. Ik heb op deze site : http://www.koopgoedkoop.nl een aanbieding gezien voor een set met een 100 watt paneel. Zoals ik het nu zie, kan ik voor 300 euro een setje neerzetten met een 105 Ah accu. Wie weet hoe je de berekening kunt maken voor het verbruik van omvormers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi frank,

 

Kijk eens op Victronenergy.nl, zeker geen prijsvechter.

Dit geeft een indruk vsn wat zoal kan en wat goede spullen kosten.

 

Wat bedoel je met" het verbruik van omvormers" ?

Watt ( vermogen) is stroom ( ampere of I) maal spanning (volt of V) dit zou veel moeten kunnen oplossen samen met,

Kilo watt uur (KWh) is een 1000 watt gedurende een uur.

 

Wat wil je berekenen?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans, die berekening ken ik inderdaad. Maar deze lijkt me niet op te gaan wanneer je 12 V omzet naar 220V. Ik neem aan dat de omvormer meer A nodig heeft om de spanning om te kunnen zetten. Wellicht is het handig wanneer ik eerst eens op zoek ga naar de gegevens van die omvormers, dan moet het volgens mij ook duidelijk zijn. Ik zal eens gaan kijken op die site. Bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi frank,

 

Denk dat je nu rendament bedoeld?

Bij een goede converter tussen de 90 en 97%

Vaak zijn kabelverliezen al groter bij zonneinstallaties, maar goed dan zijn we al ver aan het gaan....

Nou ja het is eigenlijk de basis!

 

Als je aan 220 kant 5 amp nodig hebt dus stel even 1000 watt dan het je hetzelfde vermogen aan de 12 volt kant nodig dus ongeveer 100 ampere (5 maal 220 delen door 12, om precies te zijn.) het is nog steeds simpel gebracht maar je moet ergens beginnen..

Tel daar nog je verliezen bij op enz..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans,

 

Dat is dus precies het antwoord wat ik zoek. Het wattage blijft gelijk, maar het amperage stijgt. 1000 Watt aan 220 V vraagt dus om rond de 84 Ampere aan de 12 V kant. Zonder verlies berekening. Dus met verlies zeg maar 90A

Daarmee kan ik dus bedenken hoeveel opslagcapaciteit ik wil hebben in 12 Volt. thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Gast gerbewoner

Hier kunnen we wel wat mee. Er staat al wat nuttige info in ook.

 

Ik heb nu nog een probleem. Ben net pas thuis en het is heul koud hier. Kan niet echt typen. Ik zal morgen even een mooi verhaal op papier zetten. Is meteen dan voor @Mrsjones die nog zat te worstelen met een autonoom systeem voor in haar nieuwe residentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie is er een beetje bekend met de prijzen van zonnepanelen en laadregelaars. Ik heb op deze site : http://www.koopgoedkoop.nl een aanbieding gezien voor een set met een 100 watt paneel. Zoals ik het nu zie, kan ik voor 300 euro een setje neerzetten met een 105 Ah accu. Wie weet hoe je de berekening kunt maken voor het verbruik van omvormers?

 

 

ik heb zelf van de zomer zonnepanelen in makkum gekocht via marktplaats voor nog geen euro euro per watt ( dus 100 watt zonnepaneel voor 82 euro )

ik raad je een steca laadregelaar aan die gebruik ik al een paar jaar en werkt echt goed en als je 1 neemt met lcd schermpje ( een steca 1010 of 2020 of 3030 )kun je precies bijhouden wat je gebruikt aan stroom, hoeveel de panelen laden en wat je accu spanning is . niet te gebruiken volgens mij voor een 220 volt instalatie ( terug leveren aan het net)

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/accessoires-en-onderhoud/m641184876-20-t-m-140w-kleine-zonnepanelen-voor-camper-boot-en-tuinhuis.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Het opzetten van een autonoom zonnestroom systeem is niet moeilijk. Waar het voornamelijk om gaat is dat je de onderdelen in het systeem op elkaar afstemt. Je neemt geen groter systeem dan nodig is vanwege de kosten en een te klein systeem zorgt ervoor dat je zonder stroom zit of dat je je accu’s te snel leeg trekt.

 

De beschrijving die ik geef is gebaseerd op een paar jaar experimenteren met een autonoom systeem is huis. Hierbij ben ik uitgegaan van kwaliteit en levensduur. Het zal zeker mogelijk zijn met andere componenten een dergelijk systeem op te zetten, dat is ieders keuze.

 

Disclaimer: ik ben geen electrotechnicus. Ik heb hier nooit een opleiding voor gevolg. Dientengevolge kan het best zijn dat ik eenheden verkeerd uitdruk maar uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit, tenzij je een elektrapurist bent.

 

Het opzetten van een autonoom systeem is van heel veel factoren afhankelijk. Al deze factoren hebben een relatie met elkaar. Lees dus eerst het verhaal door en laat het even zinken voordat de vragen komen.

 

Hoeveel stroom heb je nodig?

 

Dit is altijd een lastige vraag. Wat heb je nodig en wat verwacht je in de nabije toekomst. Omdat de stroom geleverd wordt door de accu’s die worden uitgedrukt in ah (ampère per uur) en door een omvormer die in watt wordt uitgedrukt moeten we wat rekenen.

 

Ieder apparaat heeft een voltage en een wattage. Hiermee kunnen we het aantal ampères berekenen.

 

Het amperage bereken je door het aantal watts te delen door het voltage. 100 watt bij 12 volt is daarom 8,3 ampere terwijl diezelfde 100 watt bij 230 volt 0,43 ampere is. Bij hetzelfde aantal watts neemt het amperage dus af als het voltage omhoog gaat. Hou die even vast voor straks.

 

Nu is het een kwestie van het maken van een lijstje van alle apparaten die je zou willen gebruiken. Kijk hiervoor op typeplaatjes of online naar het wattage en het voltage. Daarna ga je een inschatting maken van hoe vaak het apparaat aan zal staan om te bepalen wat het apparaat per dag zal gebruiken.

 

Soms helpt een leverancier je al een beetje door te zeggen dat bijvoorbeeld een vriezer bij een omgevingstemperatuur van 20 graden op jaarbasis 150kwh gebruikt. 150kwh is 150000 wh. (1 kilowatt uur is 1000 watt uur). Als we die 150000 delen door 365 dagen van het jaar dan zien we dat bij continue gebruik het apparaat 410wh per dag zal gebruiken. In sommige gevallen moet je gokken, of je koopt bij de bouwmarkt voor 15 euro een meter waarmee je over een paar dagen kunt meten wat het apparaat nu verbruikt.

 

Maak voor jezelf eens een lijstje van apparaten met daarbij hun dagverbruik en het piekverbruik. Die heb je later weer nodig voor het bepalen van de capaciteit van de omvormer.

 

Het lijstje zou er als volgt kunnen uitzien:

 

Vaste verbruikers

 

Wat Piek Dag

Koelkast 125 70

Vriezer 125 150

 

 

Variabele verbruikers

 

Wasmachine hottfill 235 300

Stofzuiger 1200 600

 

Als je dit doet heb je een lijstje met zaken die altijd stroom aan het verbruiken zijn en zaken die variabel zijn.

In dit geval hebben we per dag een vast verbruik van 220wh. Aan variabele verbruikers hebben we 900wh maar daarvan kunnen we zelf bepalen wanneer we ze gebruiken.

 

Bepalen accuspanning

 

Als we nu even uitgaan van het maximale dan zouden we op een dag dus 1120 wh gebruiken. Bij 230 volt is dat 4,8ah. Als we deze stroom echter uit een 12 volt accu willen halen dan hebben we het over 93ah.

 

Als we de piekbelastingen bij elkaar optellen komen we uit op 1685wh. Op 12 volt trek je dan 140.4 ampère uit de accu. We hebben gezien dat als het voltage toeneemt, het amperage afneemt. Voor autonome systemen waar enkele zwaardere verbruikers op worden aangesloten zul je dus al snel afzien van een 12 volt systeem. Hoe hoger het amperage hoe dikker je kabels moeten zijn. Je zult dus al snel over willen stappen naar 24 of zelfs 48 volt. Bij een 24 volt systeem daalt de 140,4 ah namelijk naar 70,2 ah. De bekabeling kan dan flink dunner worden.

 

Zelf gebruik ik de tabellen uit onderstaande link erg veel, omdat je daar snel kunt zien wat voor dikte kabel je moet gebruiken over een bepaalde lengte bij een bepaald voltage en amperage.

 

http://www.rfsystems.nl/techniek/Kabeldoorsnede_12V_24V_LED.pdf

 

Uiteraard zakt bij 48 volt het amperage nog meer, maar voor 24 volt zijn ook veel standaard apparaten te vinden. Mijn voorkeur bij een kleine tot middelgrote installatie gaat dan ook uit naar 24 volt. Deze 24 volt kun je bereiken door accu’s in serie te schakelen. Het amperage van je accu’s blijft dan gelijk en het voltage gaat omhoog.

 

http://www.accudienst.nl/h/354-hoe-schakel-je-accus-parallel-in-serie-of-serie-parallel.html

 

Maak voor jezelf de keuze of je met 12 of 24 volt wilt gaan werken. Denk ook aan de toekomst voor als je wilt gaan uitbreiden. Deze keuze is essentieel want je gaat je hele systeem hierop afstemmen.

 

Later gaan we het hebben over de keuze van de grootte van je accu’s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

De onderdelen van het systeem

 

Nu we weten hoeveel stroom je per dag nodig denkt te hebben en welk voltage het systeem moet krijgen is het tijd om de verschillende onderdelen in het systeem eens te gaan benoemen.

 

Zonnepanelen

Ook wel daglichtpanelen genoemd omdat ze ook stroom leveren als de zon niet schijnt maar het wel licht is. Deze komen in veel soorten en maten. Hierover is veel te vinden op internet. Voor mij is het het belangrijkste dat de panelen voldoende stroom kunnen leveren voor ons doel. Er zullen best wel kwaliteitsverschillen in panelen zijn maar ik kies voor de goedkopere Chinese panelen. Ik koop ze in Nederland met garantie dus als er wat mis is heb ik een leverancier om op terug te vallen.

 

De 230 volt omvormer

Deze zorgt ervoor dat de stroom uit je accu’s wordt omgezet naar 230 volt zodat je er gewone elektrische apparaten op kunt aansluiten. Kies de capaciteit van je omvormer ruim genoeg en hou rekening met piekbelastingen. Motoren hebben vaak een hoge aanloopstroom. Zo kan een koelkast van 125 watt op het typeplaatje kortstondig 8 keer zoveel stroom trekken als de motor aanslaat. Met een 250 watt omvormer die een piek kan hebben van 600 watt ga je het dan ook niet redden. Hou hier rekening mee want het zou zonde zijn als de omvormer uitschakelt als de koelkast wil aanspringen terwijl de vriezer ook al draait.

 

 

Accu’s

Ook hier is veel over te lezen op internet. Je hebt goedkope en dure accu’s. De duurdere accu’s kunnen er beter tegen om verder ontladen te worden dan goedkopere. In je auto zit een “goedkope” accu. Deze hoeft namelijk maar voor een hele korte periode stroom te leveren en daarna wordt deze meteen weer bijgeladen door de dynamo. In ons systeem wordt de accu gedurende een langere tijd ontladen en dan weer opgeladen. Het mooiste zijn zogenaamde natte cellen van 2 volt per stuk ook wel vorkheftruckaccu’s genoemd. Deze zijn echter nogal prijzig. Wil je een zuinig huishouden in Nederland hiermee van stroom voorzien reken dan op ongeveer 3000 euro voor een set die ongeveer 12 jaar meegaat. Voor de start kun je ook prima uit de voeten met zogenaamde bootaccu’s. Deze zijn beter bestand tegen ontladen gedurende de nacht tegen een wat aantrekkelijker prijs. Als je de accu’s niet te ver leeg trekt kunnen die ook best een jaar of 5 meegaan.

 

De accumonitor

Heel belangrijk om de status van je accu’s in de gaten te houden. Meten is weten en goed weten hoeveel stroom onttrokken wordt en wat de restcapaciteit is is van groot belang omdat je op basis hiervan de keus kan maken je wasmachine wel of niet aan te zetten.

 

De acculader

Deze zet de stroom uit je panelen om in laadstroom voor je accu’s. Je hebt twee soorten. PWM en MPPT. MPPT laders zijn wat efficiënter en hebben dus een voordeel in gebieden waar het vaker bewolkt is. Nadeel is dat ze wat duurder zijn. PWM laders hebben wat meer verliezen maar die neem je voor lief als de zon toch de hele dag schijnt.

 

DC-DC omvormer

Als je je systeem op 24 volt gaat zetten kan het zinvol zijn om een omvormer van 24 naar 12 volt in te zetten. Hiermee kun je dan bijvoorbeeld een radio of LED lampje direct op je systeem aansluiten zonder transformatoren en dergelijke.

 

Naast deze onderdelen heb je ook nog diverse andere spulletjes nodig zoals een zekeringenhouder, kabel en bevestigingsmaterialen.

 

In het volgende deel de relatie tussen accucapaciteit en de lader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf van de zomer zonnepanelen in makkum gekocht via marktplaats voor nog geen euro euro per watt ( dus 100 watt zonnepaneel voor 82 euro )

ik raad je een steca laadregelaar aan die gebruik ik al een paar jaar en werkt echt goed en als je 1 neemt met lcd schermpje ( een steca 1010 of 2020 of 3030 )kun je precies bijhouden wat je gebruikt aan stroom, hoeveel de panelen laden en wat je accu spanning is . niet te gebruiken volgens mij voor een 220 volt instalatie ( terug leveren aan het net)

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/accessoires-en-onderhoud/m641184876-20-t-m-140w-kleine-zonnepanelen-voor-camper-boot-en-tuinhuis.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

Bedankt voor de heldere info!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

De accucapaciteit

 

Eerder hebben we berekend hoeveel stroom we op een dag gebruiken. Ik neem nu alleen even het vaste verbruik. Later wordt duidelijk waarom.

 

Stel, we hebben een vast verbruik berekend van 440wh per dag. Bij een systeem van 24 volt is dat 16,6 ampere per dag. We ronden voor het gemak even af op 17 ampere. We maken gebruik van standaard bootaccu’s en die willen we eigenlijk niet verder ontladen dan 80% lading. We kunnen dus 20% gebruiken. Incidenteel kunnen we best dieper ontladen maar dat is niet goed voor de levensduur van de accu’s dus dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Met 17 ampere kunnen we dus volstaan met een accu van 100 ah. (in dit geval twee keer 12 volt natuurlijk). Zo makkelijk komen we er echter niet vanaf. De zon schijnt niet altijd. Op slechte winterdagen hebben we nauwelijks opbrengst uit onze panelen. We moeten dus een marge inbouwen van drie dagen. We hebben dus rekening te houden met 50ah gebruik. Onze accubank moet dus eerder 250ah groot worden om ook op zonloze dagen stroom te hebben. Voor de juisheid tellen we hier dan nog 10% bij op om kabelverliezen en omvormerverliezen te kunnen dekken en zo komen we op 275 ah uit. En dat is alleen voor die koelkast en die vriezer he!

 

In het volgende deel, de lader

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

De lader

Om de accu’s in goede conditie te houden moeten ze met e juiste laadstroom geladen worden. Iedere goede lader is intelligent genoeg om de juiste voltages toe te passen om de accu in goede conditie te houden. Daar maken we ons nu niet zo heel druk over. Waar moeten we wel op letten:

 

Het systeemvoltage

Een 24 volt systeem vraagt om een lader die dat voltage aan kan. Veel laders kunnen werken op 12 en 24 volt maar er zijn uitzonderingen waarbij je de lader koopt voor het specifieke voltage. Vandaar dat de keus voor 12 of 24 volt bepalend is voor de rest van je componenten. Koop een lader passend bij je systeemvoltage.

 

Het voltage van je zonnepaneel

Een zonnepaneel heeft een variabel voltage. Bij weinig zon is dit voltage laag en bij veel zon hoog. Bij heel veel zon loopt door opwarming van het paneel het voltage weer terug maar je moet weten wat er maximaal uit je paneel kan komen. Veel panelen uit de watersport of kampeer sector zijn afgestemd op een 12 volt systeem. Deze hebben dan een maximale spanning van 20 volt en daar kunnen we niks mee om een 24 volt accu te laden. Het voltage van je paneel moet een aantal volts boven je systeemspanning uitkomen om te kunnen laden. Hierdoor is een MPPT lader ook in het voordeel bij weinig zon. Een MPPT lader kan een lager voltage omzetten in een hoger voltage. Welliswaar gaat hierdoor het amperage omlaag maar je kan dan wel je accu’s laden als je panelen bijvoorbeeld maar 22 volt leveren tewrijl je er 29 nodig hebt om te gaan laden. In gebieden waar de zon de hele dag schijnt is dat minder van belang.

De meeste panelen die op een huis gelegd worden hebben een voltage van 45 of 48 volt. Je lader moet hier wel mee om kunnen gaan. De eerder in dit topic genoemde Steca laders kunnen uit mijn hoofd bijvoorbeeld maximaal 29 volt aan. Hou hier rekening mee bij de aanschaf.

 

De laadcapaciteit

Om je accu’s in goede staat te houden moeten deze het liefst geladen worden met een laadstroom die 20% van de accucapaciteit bedraagt. Net waren we uitgekomen op een accubank van 275ah. Idealiter zouden we die dus laden met een lader die 55ah kan laden. Waar de kritische grens ligt weet ik zo niet maar ga in ieder geval niet beneden de 10%.

 

We zoeken dus een lader die een maximaal voltage van 50 volt heeft aan de zonnepaneelkant en die een 24 volt accubank met minimaal 27 ah kan laden.

 

Hiervoor zijn enkele merken in de markt. Zelf gebruik ik al een jaar of 5 een MPPT lader van IVT Hischau. Deze is voor een aantrekkelijke prijs te koop bij Conrad. Het gemis aan een display maken we goed door gebruik te maken van een goede accumonitor.

 

In het volgende deel, de zonnepanelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

De zonnepanelen

 

We hebben nu voldoende accucapaciteit en een lader die de accu’s met voldoende stroom kan laden. Wat volgt is de puzzel om de juiste panelen erbij te verzinnen.

 

Voor het gemak rekenen we met panelen die 48 volt leveren. Op deze manier worden ze echter niet te koop aangeboden. De leverancier heeft het over wp (watt piek). Dit is het vermogen dat het paneel kan leveren onder ideale condities. Stel we nemen een paneel van 200 watt piek. Deze heeft een maximale spanning van 48 volt. Dat is dus 4,1 ampère bij 48 volt. Globaal laden we ons 24 volt systeem met maximaal 29 volt dus delen we die 4,1 door 29 volt en vermenigvuldigen we dat met 29. Dan komen we op ongeveer 7 ampere. Dat 200 watt paneel kan onze accu’s dus met 7 ampere laden. Om aan onze minimale laadstroom te komen hebben we dus 4 van deze panelen nodig. In totaal dus 800wp. Dit is wel een minimum. Afhankelijk van lokale omstandigheden kan het zijn dat je meer laadstroom nodig hebt. Het aardige is dan dat je gewoon nog een paar panelen kunt bijplaatsen met een eigen lader. Je mag dus meerdere laders op een accubank aansluiten. Vanwege het budget gaan we dus voor 800wp aan panelen.

 

Welke panelen het moeten worden is weer een hele andere keus.

 

In het volgende deel, de omvormer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

De omvormer

De omvormer zorgt ervoor dat de 24 volt uit je accu wordt omgezet naar 230 volt.

Eerst een stukje achtergrond.

 

Als we het over 230 volt hebben, bedoelen we daar eigenlijk altijd wisselspanning mee. Deze wisselspanning heeft een sinus van 50 hertz. Deze sinus is een mooie golfbeweging. Heel vloeiend allemaal en daardoor erg lastig te maken. Om nu toch goedkoop een omvormer op de markt te zetten kwamen er omvormers die een bloksinus hadden. Deze zijn goedkoop te maken maar gevoelige apparatuur kan daar slecht mee omgaan. Adapters gaan brommen of apparaten doen het gewoon helemaal niet. Daar kwam toen de gemodificeerde sinus in de plaats. Deze heeft vorm van een piramide met stompe punt. De meeste apparaten draaien hier wel op, maar een echte sinusomvormer blijft de meest betrouwbare oplossing. De fabrikanten die ik heb gevonden vermelden allemaal welk soort sinus de omvormer produceert.

 

Bij het omvormen van de stroom gaat er altijd wat verloren in het apparaat zelf. Goede apparaten hebben een rendement van 94%, mindere aparaten hebben een rendement van 87 of nog lager. Concreet betekend dit dat van iedere 10 ampere die je uit je accu haalt er zomaar tussen de 0,6 en 1,3 ampere kan verdwijnen. Vandaar dat ik eerder al 10% extra accucapaciteit had genomen om verliezen ook op te kunnen vangen.

 

Daarnaast heb je te maken met het nominale en piekvermogen. Het piekvermogen is van belang om ook motoren goed te kunnen starten. Op basis van de berekeningen die je hebt gemaakt kun je inschatten wat het nominale vermogen van je omvormer moet zijn. Dit is het vermogen dat je constant wilt kunnen gebruiken. De piek kun je meten met een meter die het verbruik kan meten van een apparaat. Voor apparaten met een motor zoals een koel- of vriekast maar ook een plafondventilator hou ik voor de zekerheid maar 8 keer het nominale vermogen aan. Natuurlijk starten de apparaten niet allemaal tegelijk dus tel niet alle piekvermogens bij elkaar op.

 

Voor ons genoemde systeem met de koelkast een de vriezer zou je nominaal genoeg moeten hebben aan 250 watt al ze beiden tegelijk draaien. Zouden ze beiden gelijk starten dan heb je tegen de 2000 watt aan piekvermogen nodig.

 

Zelf heb ik een omvormer hangen die nominaal 1300 watt kan leveren en een piekbelasting heeft van 3000 watt. Hier kan ook een wasmachine goed op draaien met een 250 watt motor.

 

In het volgende deel, de accumonitor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duur, valt toch mee als je ziet dat je bij de panelen ook een laadregelaar/omvormer geleverd krijgt plus aansluitmateriaal (bedrading) en bevestiging voor op je schuine dak.

82 eurocent per watt = 492 euro plus omvormer 325 euro= 817 euro

Wat de bekabeling en de dakbeugels die er bij zitten kosten weet ik niet maar voor 940 euro krijg je het totaal pakket thuis afgeleverd. Dus is denk ik een zeer redelijk aanbod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...