PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de ideale bijl?

koningsjef
29-08-12, 23:25
Hallo allen,

Ik heb nog een bijl (en wellicht meerdere) nodig. Heb er nu nog geen maar wil er minimaal 1 en wellicht meerdere hebben. Maar waar moet ik nu als leek op letten bij de aanschaf? Ik wil uiteraard een bijl die niet zomaar afbreekt. Ik heb zodoende begrepen dat een Hickory steel erg goed is?

Maar wat willen de verschillende gewichten van een bijl nu precies zeggen? Is bijv. een bijl van 550 gram minder dan een van 700?

Wat ik zoal met de bijl zou willen doen is brandhout hakken, bomen omhakken maar bijvoorbeeld ook hout uithakken om er iets van te maken. Voor de eerste twee activiteiten kan ik me indenken dat ik een grotere, zwaardere bijl nodig heb en voor het laatste, fijnere werk heb ik waarschijnlijk meer aan een kleinere lichtere bijl.

Maar zoals dus al eerder gevraagd wat is dan goed? Welke staalsoort? Gewicht? Steel?

Dick Berts
29-08-12, 23:34
Hallo Koningsjef. Ik heb geen verstand van bijlen, maar Gransfors schijnt goed te zijn. In ieder geval 20 jaar garantie. Hierbij een link naar hun te downloaden bijlen boek.

http://www.gransfors.com/downloads/pdf/yxboken_nl.pdf

Rothbard
29-08-12, 23:49
Is bijv. een bijl van 550 gram minder dan een van 700?

Wablief?..

koningsjef
29-08-12, 23:49
Hallo Koningsjef. Ik heb geen verstand van bijlen, maar Gransfors schijnt goed te zijn. In ieder geval 20 jaar garantie. Hierbij een link naar hun te downloaden bijlen boek.

http://www.gransfors.com/downloads/pdf/yxboken_nl.pdf
Goh wat een goed boekje Dick ! Nooit geweten dat er nog zoveel verschil zat in die bijlen. Heb er nu misschien meer nodig dan ik dacht ! Erg prettig ook dat er allerlei tips instaan over het gebruik enzo.

koningsjef
29-08-12, 23:51
Wablief?..
Is een bijl van 550 gram minder dan een van 700 gram? Lijkt me heldere vraag toch? :P Ik zag enkele van die getallen langskomen.. maar het gewicht van een bijl zegt mij weinig. Heb nu met het boekje van Dick in ieder geval al meer inzicht.

luciën
30-08-12, 00:37
als er een gewicht bij staat is dat meestal het gewicht van de kop
en een bijl steel breekt niet zomaar af dan moet je er toch echt dingen mee doen waar hij niet voor bedoelt is
voor bomen om te hakken zo ik toch voor een gränsfors bruks forest axe of Gränsfors American Felling Axe gaan en en als je dingen wil gaan maken van hout zou ik je de handbijl, mini bos bijl of de beeldhouwbijl aanraden
en als je budget wat kleiner is kan je kijken naar fiskars die hebben ook hele goede bijlen alleen stel je zou met de steel tegen iets hards aan komen is er een hele kleine kans dat de steel breekt en kan je die niet zo reapareren dat je je hem nog goed kan gebruiken bij een gränsfors bruks zou je een nieuwe steel kunnen kopen of zelf maken(let er dan wel op dat de nerf goed loopt)
en als je een bijl hebt met een houten steel moet je hem niet vergeten te behandelen anders kan die breken of scheuren
je kan ook bij john neeman tools kijken en hij maakt echt hele mooie bijlen ga misschien zelf ook 1 bij hem bestellen
https://www.facebook.com/neemantools
ik hoop dat je er wat aan hebt

hakin9
30-08-12, 07:13
ik heb 2 van deze
http://s3.amazonaws.com/voordeelmuis/470/470132.gif

Deze blijven met mijn DC4 mooi scherp en doen hun werk perfect.
Voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

In mijn ogen het meeste (mobiele) bijl voor dit geld.
Het is natuurlijk geen canadian axe om bomen van 50 cm doorsnee om te leggen.

Keyser Suze
30-08-12, 07:16
Koop gewoon deze en stop met zeuren: http://www.promobutler.be/nl/winkels/Aveve/freund-keukenbijl-1123875

In Nederland te koop bij de Welkoop, evenals zijn grotere broer. Voor minder dan 90 euro twee prima bijlen, das redelijk veel geld. Nadeel van al die 'lichtgewicht plastic stelen' is dat als steel breekt, je lastig even een houten eraan zet. Zelfde is met die Buck en Gerber bijl het geval.

Hiro Protagonist
30-08-12, 07:55
Een bijl waarbij je makkelijk de steel kan vervangen is zeker voor mensen die er niet regelmatig mee in de weer zijn wel heel handig. Toen ik als puber voor het eerst hout ging kloven voor m'n pa, had ik in no time een bijl gemold door vol met de steel op het te kloven hout te rossen. Pa niet happy maar gelukkig makkelijk te repareren. Ik heb zelfs een houten steel een keer kunnen lijmen (zuivere breuk) + ijzerdraad er omheen, ook die doet het (opmerkelijk genoeg) nog prima! Wat jaartjes en duizenden gekloofde houtjes verder zal dat me niet weer gebeuren maar het is toch zonde als je in een SHTF wat regelmatiger een bijl ter handen moet nemen en die door zo'n stom ongeluk sneuveld.

Ik denk niet dat je een fancy merk nodig hebt. Beter voor hetzelfde geld twee eenvoudige handbijlen en twee grotere (kloof/hak bijlen) kopen en eventueel nog een reservesteel of twee. Redundancy FTW.

sormano
30-08-12, 09:03
ik heb 2 van deze
http://s3.amazonaws.com/voordeelmuis/470/470132.gif

Deze blijven met mijn DC4 mooi scherp en doen hun werk perfect.
Voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

In mijn ogen het meeste (mobiele) bijl voor dit geld.
Het is natuurlijk geen canadian axe om bomen van 50 cm doorsnee om te leggen.

Waar is deze te koop??

Simurgh
30-08-12, 09:47
Iedere gamma heeft wel zo'n model

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

hakin9
30-08-12, 12:06
Waar is deze te koop??

praxis, gamma, hornbach, intratuin, karwei.

Ik denk dat ik m van de praxis heb, de prijzen kunnen wat uiteenlopen.

groggy
30-08-12, 13:57
Ik ben grote fan van fiskars bijlen, onbreekbare steel & snijdt als gek.
Heb er momenteel 3 in gebruik.

de x5, x7, en de x17

Ik hou ze scherp met het fiskars slijpmolentje.
Niet goedkoop, wel topmateriaal.

Gr
Groggy

Chinaka
30-08-12, 14:43
Wablief?.. Hij bedoelt waarschijnlijk in gebruik en niet in gewicht :-)

Kans
30-08-12, 18:32
Je hebt het boekje van dick gelezen, dus je weet nu dat het handig is als je weet wat je met een bijl wilt doen.
Kloven is vrij specifiek, kampeer handelingen zijn vrij specifiek, en houtbewerking als zijnde om met hout te bouwen is specifiek.
Je kunt 1 compromie kiezen , een bijl die alles redelijk kan, maar nergens echt fijn voor werkt.
Het andere uiterste is 4 a 6 bijlen, waarmee je een perfecte bijl hebt voor bijna elke toepassing..

Grt
Kans

netuyas
03-09-12, 21:44
gebruik nu toch al wel een paar jaar regelmatig een bijl. ben begonnen met zo een bouwmarkt ding, totdat de kop een keer losschoot, rakelings langs mijn enkel. Nummer 2 brak de steel al na een paar weken. Een paar jaar geleden een grote Wetterlings gekocht, en naast het feit dat het bijlblad van een veel betere kwaliteit is, is voor mij het belangrijkste de veel betere balans van de bijl waardoor je better, en met meer controle kunt hakken. Hiermee inmiddels toch al wel een 15 tal echte bomen mee omgehakt. Inmiddels ook de kleine keukenbijl van Wetterlings erbij aangeschaft voor het haardhout. Voor mij dus geen bouwmarktkwaliteit meer.
Het advies dat je beter 2 of 3 goedkope bijlen kunt kopen dan een goede vind ik dan ook geen goed advies.
Na een mes en zaklamp is een bijl een van de meest essentiele "tools"die je in mij optiek moet hebben.

Archie Bunker
05-09-12, 12:44
Ik heb deze bijl gekregen toen ik 17 was van mijn vader, recent heb ik de bijl zwart gespoten en geslepen.
Ik kan niks anders zeggen dat het een goed robust werkende bijl is
830831

nvd72
05-09-12, 15:44
Ik heb deze bijl gekregen toen ik 17 was van mijn vader, recent heb ik de bijl zwart gespoten en geslepen.
Ik kan niks anders zeggen dat het een goed robust werkende bijl is
830831

wat weegt dit bijltje als ik vragen mag?
ik vind hem er nogal zwaar uitzien maar, maarja je hebt wel 3 stukjes gereedschap in 1

Archie Bunker
06-09-12, 11:09
Ik ga het voor u wegen! zelf heb ik er even naar gegoogeld maar veel kan ik er niet over vinden
A: Word/werd gemaakt in Rusland
B: Word ook genoemd als reis set...?
C: Gewicht is 1,349 Gr (compleet)

Communicator
11-09-12, 15:52
Ik heb vandaag een bijl gekocht bij de Gamma...

1250Gr voor .... euh ... voor euh... (kan het bonnetje niet meer vinden) voor 14,95 OF 24,95 ... ben het ff kwijt... damn...

Tyler Durden
11-09-12, 17:23
Heb vorige week bij de Gamma ook wat van die bijltjes in m'n handen gehad. Maar voor de BOB leken me ze toch wat aan de zware kant.

Heb zelf inmiddels een Fiskars X7. Erg mooi dingetje en lekker licht. Moet 'm nog wel even goed uittesten.

Blanky
11-09-12, 20:43
Ik hou ze scherp met het fiskars slijpmolentje.
Niet goedkoop, wel topmateriaal.

Bij IKEA heb je ze ook voor € 6,99 http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/57145296/
Als je op de achterkant kijkt dan staat er ingedrukt dat Fiskars de fabrikant is.

Bij Qvist (slechte service overigens) kost het apparaatje € 10,95 maar dan heb je wel het Fiskars logo :rolleyes: http://www.qvist.nl/fiskars-axe-knifesharpener.html

Adios Blanky,

ruben072
06-10-12, 00:50
Ik heb zelf een kleine handbijl. Weegt niet veel en is makkelijk mee te nemen. Maar het ligt er volgens mij vooral aan wat voor werk je ermee wilt verrichten. Wanneer je het wil gebruiken voor middel kleine takken is dit goed, maar voor het zwaardere werk heb je volgens mij toch echt een grote bijl nodig.

hakin9
06-10-12, 11:04
wel eens iets gehakt met een grote bijl? dat vergt echt veel oefening! Een houtje kloven met een kloofbijl is tot daar aantoe maar met een grote bijl een boompje omhakken.... success.
wedden dat er eerst 3 steken sneuvelen voor het eerste 20cm dikke boompje om is.....

dR3
06-10-12, 14:35
wel eens iets gehakt met een grote bijl? dat vergt echt veel oefening! Een houtje kloven met een kloofbijl is tot daar aantoe maar met een grote bijl een boompje omhakken.... success.
wedden dat er eerst 3 steken sneuvelen voor het eerste 20cm dikke boompje om is.....

Precies; naast dat hakken fysiek zwaar werk is, is het ook gevaarlijk met slecht materiaal: kop/steel kan breken en wegvliegen. Ook met een goede bijl kun je uitschieten en een lichaamsdeel raken. Zorg dus dat je de instructies kent hoe je een bijl vervoert, draagt en ermee gaat hakken.

Daarnaast: koop een goede opvouwbare zaag (prima t/m 10cm doorsnede van hout) en een boomzaag. Zoiets: http://www.dhzdiscount.nl/pictures_big/42-053.jpg

Zagen kost minder energie dan hakken, en maakt minder lawaai, ook kun je het hout vervolgens makkelijker splitsen. Dunnen takken verwijderen gaat prima met een mes. Bij het vellen van een boom zou ik pas overstappen op een bijl als je zaagblad niet lang genoeg is, of omdat hakken leuker is ;)

Advivo
06-10-12, 14:58
Gerber Kick Axe :

1057

dR3
06-10-12, 15:00
Gerber Kick Axe :

1057

Leuke gadget maar ik vraag me af of het erg praktisch is en zelf te repareren indien het stuk gaat...

Keyser Suze
06-10-12, 15:43
Gerber Kick Axe :

1057

Leuk ding, hoog wannahave gehalte.....de vraag is altijd hoeveel winst qua ruimte je nou daadwerkelijk boekt ten opzichte van verlies aan kwaliteit van een vaste steel met bijl. Nog los van het feit dat ik zelf nogal hard sla met een bijl en bijna zeker weet dat ik de scharnier punten kapot sla.

Advivo
06-10-12, 16:07
Leuk ding, hoog wannahave gehalte.....de vraag is altijd hoeveel winst qua ruimte je nou daadwerkelijk boekt ten opzichte van verlies aan kwaliteit van een vaste steel met bijl. Nog los van het feit dat ik zelf nogal hard sla met een bijl en bijna zeker weet dat ik de scharnier punten kapot sla.

Hij is ook niet bedoeld om het tropisch regenwoud mee te vellen ...
Deze is ideaal voor takken, brandhout en het gewone kamp-werk.

De snede is derhalve ook recht (en niet afgerond, zoals bij een vel-bijl).

hakin9
06-10-12, 17:52
Koop nou gewoon zo'n huis tuin en keuken bijl bij de gamma / praxis voor 6.99 ~ 14,99 Eurootjes. Als je die hebt versleten mag je iets anders kiezen ;)

Ik heb ondertussen 2 van die goedkope en gebruik ze vooral in plaats van een snoeischaar voor reeds afgezaagde takken. Als je m ff goed slijpt sla je zijtakken zo weg (lukte me niet met mijn coldsteel machette) daarnaast gebruik ik m ook om bijvoorbeeld iets te merken in de tuin, wilgenteen doorslaan, punt er aan en met de achterkant van de bijl in de grond rammen.

1 kop kwam wat los, meteen een spiesje in geslagen, zit nu weer hardstikke vast.

Ook gebruik ik deze bijl icm een kleine moker (of een mooi stuk hout) vaak om van niet gekloofd beukenhout (tot +/- 10 cm doorsnee) 's avonds binnen aanmaak houtjes te maken. Blijven splijten tot ze flinter dun zijn (de echte dunnetjes tik ik vaak nog een keer door met mijn elcheapo gelaste rambo mes.). Met een mooie variatie aan maten maak ik de volgend dag mijn vuur weer aan met wat resterende vonken van de dag ervoor.

Afgelopen December 2 weken op BOL gezeten en 2 met aansteker uur aangestoken.

natuurlijk als ik zoiets zie:

http://www.gerbergear.com/Outdoor/Gear/Gator-Combo-Axe-_31-001054
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRK_IbdTo1yEKIpXJIV32jlKw2W0GO4L bM9tDsHV5NV-W9M7S0L

dan vindt ik dat ook wel gaaf. Maar deze weegt toch stiekem ook gewoon 600 Gram. Doe mij dan maar een simpel stuk staal voor 7 euro...

Advivo
06-10-12, 19:05
Bij het merk Gerber wel altijd even goed opletten dat er géén "Bear Grylls" op staat.

Of deel uitmaakt van hun " Zombie Apocalypse Survival Kit " (http://www.amazon.com/Gerber-30-000601-Zombie-Apocalypse-Survival/dp/B00842AIX0) (...)

Want dan weet je zeker dat je rotzooi in huis haalt.

wodan
06-10-12, 21:13
Ter info: Van de machete van Bear Grylls van Gerber is er een terugroepactie geweest omdat het handvat kan loslaten...

Lekker
06-10-12, 21:34
Wat is de ideale bijl?
Die vraag is alleen te beantwoorden met: Wat ga je er mee doen?

We kunnen we van alles typen (kies deze, nee, kies deze!) maar niemand heeft gevraagd wat hij/zij er mee van plan is te gaan doen?

Alleen wat kamperen, snoeien of het hele woud van Brazilië naar beneden halen??

Dus... Wat ben je van plan te gaan doen met een bijl??

prepperpappa
06-10-12, 21:42
Waar is deze te koop??

Zo'n zelfde is bij de praxis voor 6,99 te koop met 2 jaar garantie.
Een maat groter iets van 12 euro en een redelijk grote voor rond de 16 euro.

Archie Bunker
07-10-12, 13:27
Ter info: Van de machete van Bear Grylls van Gerber is er een terugroepactie geweest omdat het handvat kan loslaten...

Haha wat een blunder

Renanim
07-10-12, 20:56
Bij het merk Gerber wel altijd even goed opletten dat er géén "Bear Grylls" op staat.

Of deel uitmaakt van hun " Zombie Apocalypse Survival Kit " (http://www.amazon.com/Gerber-30-000601-Zombie-Apocalypse-Survival/dp/B00842AIX0) (...)

Want dan weet je zeker dat je rotzooi in huis haalt.

Ik wil niet bijdehand doen, maar de derde van rechts uit de ZombieApocalypseSurvival is wel een LMFII. Dit is zeker geen rotzooi. Ik heb zelf het kleine broertje hiervan, de Prodigy. Heb hem nu 4 jaar en echt ruig gebruikt. Slechts een paar keer moeten slijpen.

Ok, ff weer ontopic. Heb zelf een handbijl van IronSide. Voor het kleinere werk is dit goed te doen. Heb daarnaast met mijn zwager een aantal bomen geveld. Dit gebeurde echter met een kettingzaag. En daarna met een kloofbijl mooie handzame blokken gemaakt voor de openhaard.

Let er even op als je een grote hakbijl koopt, deze ook goed bij je postuur, lengt past. Ik ben zelf maar een klein tenger mannetje. Mij moet je geen bijl met een 90cm steel in de handen drukken, dan val ik bij de eerste hak al om.

dR3
08-10-12, 15:21
Let er even op als je een grote hakbijl koopt, deze ook goed bij je postuur, lengt past. Ik ben zelf maar een klein tenger mannetje. Mij moet je geen bijl met een 90cm steel in de handen drukken, dan val ik bij de eerste hak al om.

Makkelijke truc: pak de bijl vast aan de kop en met de snijkant van je af gericht, als de steel nog onder je oksel past dan heb je een prima maat. Groter is onveilig en inefficiënt. Enige uitzondering is een kloofbijl.

overleven
09-10-12, 08:19
Ik gebruik prive als op mijn werk een paar verschillende bijlen, en deze zijn allemaal van het merk Gransfor. Ik gebruik de Small forest axe het meest. De grote en het gewicht van deze bijl is goed. Wat ik al veel heb gezien is dat mensen met een te grote en te zware bijl te grote bomen wil omhakken. Ik denk altijd hoe groter een boom is hoe meer werk je er aan hebt om te verwerken.
Een Gransfors die ik afgelopen zomer heb gekocht is de outdoor axe en ondanks dat ie klein en een stuk duurder is vond ik het een heel fijn klein bijltje. Handig om mee te werken en vanwege het formaat ga je gewoon niet te snel te groot.

Gamma achtige bijlen zou ik persoonlijk heel ver links laten liggen als je niets anders hebt prima maar als je wilt investeren ga voor een Gransfors. Let wel op hoe de nerf van het hout loopt, of de bijl recht op de steel zit.

prepper053
10-10-12, 17:01
ik ben een stadsurvivor, ik zou zelf voor een tactical tomahawk gaan.

Richard
27-10-12, 16:41
Gransfors small forest axe!!!

Geniaal

Toverlevingsdrang
27-10-12, 17:00
De perfecte bijl is een zaag;)

tim!
27-10-12, 17:44
je kan kijken bij de link van dick, mooie boekje je moet maar kijken wat jij het best vindt en het meest bij je past en wat je wilt gaan doen ermee

VictorPre
07-03-13, 14:39
Voor de mensen die in de toekomst nog bij dit topic terecht komen voor advies over bijlen wil ik toch even het een en ander toevoegen. Ik zocht nog een kleine handbijl en had na het lezen van de meningen hier zo'n bijltje van een bouwmarkt aangeschaft voor een tientje. Ik had er niet veel van verwacht maar dat het zo erg zou zijn had ik niet gedacht. Het metaal was zo fragiel dat het gewoon niet te slijpen was, telkens als ik er een snijvlak aan sleep, hoe voorzichtig ook, braken er flinters/sliertjes metaal af aan de snede. In plaats van een scherpe snede had je dan werkelijk een plat breukvlak. Verder was de oriëntatie van de houtnerf ten opzichte van het bijlblad bij ieder bijltje in het schap volledig willekeurig, en verschilde de vormen van bijlblad en snede ook aanzienlijk.

Dit is het soort bijlen dat gewoon simpelweg kan breken, zeker de fiberglas varianten (zoals van de eerder genoemde fabrikant Gerber, google maar). Een bijl die kan breken is wat mij betreft absoluut onaanvaardbaar voor een prepper. Voor 30-40euro heb je bij de boeren bond een degelijke bijl, het hoeft niet meteen een Gransfors te zijn, hoewel ik zelf inmiddels er van overtuigd ben dat die het geld waard zijn.

Stevan
12-03-13, 09:58
Er zijn veel goede bijlen en veel slechte.
De bijl die ik het meeste en liefst gebruik is een Gransfors Brucks Wildlife Hatchet. Door het relatief rechte snijvlak kan deze in veel gevallen je mes vervangen bij snij-activiteiten zoals bijvoorbeeld feather sticks maken.

Een andere die ik vaak gebruik is de Hultafors classic mini hatchet, omdat deze makkelijk plat in de rugzak past (korte steel) en ook geweldig presteert.

Thuis heb ik ook grotere bijlen om het zware werk makkelijker te maken, maar ik denk er niet over deze in een rugzak of tas mee te nemen.

prepperpappa
14-03-13, 03:56
Handige tips als je met een bijl gaat werken.
http://www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

Ray mears legt uit.

Wilbert
18-04-14, 08:43
ik ben een stadsurvivor, ik zou zelf voor een tactical tomahawk gaan.

Ik denk dat de kans dat je daarmee een ongeluk veroorzaakt, veel groter is dan de kans dat je er een leven mee redt. Een bijl met een punt in plaats van hamervlak aan de achterkant is heel gevaarlijk in het gebruik.Het is ook niet voor niets dat dergelijke bijlen maar zelden worden gebruikt voor hout hakken. Je kunt daarmee jezelf of iemand die naast je staat levensgevaarlijk verwonden.

Je kunt bijvoorbeeld per ongeluk een gat in je schedel of borst slaan of een oog kwijtraken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren, als je de bijl met kracht terugtrekt als hij klem zit in hout. Of je kunt de punt van de bijl op je voet laten vallen en daardoor ernstig gewond raken, terwijl een ziekenhuis niet bereikbaar is, enzovoort.

Bij een houten steel kan ook de steel breken tijdens hakken, waardoor de gevaarlijke scherpe stalen bijlkop er met hoge snelheid af kan vliegen. Stel dat daardoor je levenspartner of je kind verongelukt.

Als je in een rampsituatie in een vreemd huis zou moeten overnachten, omdat je anders doodvriest, kun je daarvoor toestemming vragen aan de bewoners, en daarvoor betalen met geld of door het doen van werk als tegenprestatie. Bij een ramp is goede voorbereiding belangrijk, en het is nodig dat mensen elkaar dan helpen, maar dat lukt niet als iedereen zich vooral voorbereid met wapens en wantrouwen.

Peerke
18-04-14, 08:59
Ik heb een klein kampeerbijltje van Buck. Bevalt me prima.
http://www.countrystore.nl/jacht/shop/messen-tools-bijlen/bijlen/buck-757bk-bijl.html
Sindskort ook een machete, besteld bij de prepshop.

Wilbert
18-04-14, 09:09
een bijl steel breekt niet zomaar af dan moet je er toch echt dingen mee doen waar hij niet voor bedoelt is.Bij langdurig gebruik, is er een reële kans dat de metalen bijlkop van een houten steel afglijdt tijdens het hakken, of dat de houten steel breekt. Dat komt door de vele grote schokken die een bijl te verduren krijgt.

hhpp
18-04-14, 10:15
Heb deze week voor 't eerst met 2 fiskars bijlen hout gekloofd. Een kleine handbijl en een grote bijl. Beide superscherp (sneed een plakje vlees van mijn duim af toen ik langs snijvlak voelde) en ook beide 2x zo licht als vergelijkbare bijlen. Maar wat kloofden deze 2 makkelijk zeg. Na 10 kruiwagens bleken beide nog even scherp te zijn. Toen sneed ik nog steeds makkelijk door een stuk papier. Dus hard staal., lichtgewicht en superscherp en de ideale vorm voor kloven en hakken. Dit zijn de beste bijlen die ik tot nu toe heb gebruikt! Dubbel en dwars de prijs waard.

Marc67NL
18-04-14, 10:36
[Review] Handbijl Fiskars X5 (http://preppers.nl/forum/threads/2758-Review-Handbijl-Fiskars-X5?highlight=fiskars)
Heb er nog steeds veel lol aan. Moet toch toegeven dat het niet kunnen gebruiken als hamer een minpuntje is.

prepper053
18-04-14, 11:04
Ik denk dat de kans dat je daarmee een ongeluk veroorzaakt, veel groter is dan de kans dat je er een leven mee redt. Een bijl met een punt in plaats van hamerkop aan de achterkant is heel gevaarlijk in het gebruik.Het is ook niet voor niets dat dergelijke bijlen maar zelden worden gebruikt voor hout hakken. Je kunt daarmee jezelf of iemand die naast je staat levensgevaarlijk verwonden.

Je kunt bijvoorbeeld per ongeluk een gat in je schedel of borst slaan of een oog kwijtraken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren, als je de bijl met kracht terugtrekt als hij klem zit in hout. Of je kunt de punt van de bijl op je voet laten vallen en daardoor ernstig gewond raken, terwijl een ziekenhuis niet bereikbaar is, enzovoort.

Bij een houten steel kan ook de steel breken tijdens hakken, waardoor de gevaarlijke scherpe stalen bijlkop er met hoge snelheid af kan vliegen. Stel dat daardoor je levenspartner of je kind verongelukt.

Als je in een rampsituatie in een vreemd huis zou moeten overnachten, omdat je anders doodvriest, kun je daarvoor toestemming vragen aan de bewoners, en daarvoor betalen met geld of door het doen van werk als tegenprestatie. Bij een ramp is goede voorbereiding belangrijk, en het is nodig dat mensen elkaar dan helpen, maar dat lukt niet als iedereen zich vooral voorbereid met wapens en wantrouwen.

ehm, check eerst even het product waarover je oordeelt. En met elk gereedschap kan je jezelf of een ander verwonden het gaat er altijd om dat je weet hoe je iets moet gebruiken.

En jah, bij een shtf een vreemde in mijn huis laten?? zo beginnen horror films. Mag ik even de telefoon gebruiken, mijn auto doet het niet meer. ahum, of wat meer realistisch: de hedendaagse babbeltruc. Shit ik laat niet eens de politie meer binnen tenzij ik eerst contact heb gehad met het bureau.

Wilbert
18-04-14, 13:09
En met elk gereedschap kan je jezelf of een ander verwonden het gaat er altijd om dat je weet hoe je iets moet gebruiken.

En jah, bij een shtf een vreemde in mijn huis laten?? zo beginnen horror films. Mag ik even de telefoon gebruiken, mijn auto doet het niet meer. ahum, of wat meer realistisch: de hedendaagse babbeltruc. Shit ik laat niet eens de politie meer binnen tenzij ik eerst contact heb gehad met het bureau.

Voorbeeld: Toen in 1953 de dijken waren doorgebroken in Zuidwest-Nederland, gingen de evacuees niet de straat op met bijlen en breekijzers om elkaar zonodig te kunnen doden, en om gebouwen open te breken. Maar dankzij de grote onderlinge steun en solidariteit konden velen toen worden gered en opgevangen. Hetzelfde geldt voor Fukushima en zeer vele andere ernstige rampen. Waarbij ik toegeef dat er uitzonderingen zijn geweest, waarbij geweld wel een rol speelde.

Als honderdduizenden of zelfs miljoenen slachtoffers bij een evacuatie door een ramp vooral wapens meenemen in plaats van de meest noodzakelijke overlevingsartikelen, is er grote kans dat het drama nog veel groter wordt.

Als strijdbijlen met een scherpe stalen punt op de achterkant zo veilig waren, zouden ze waarschijnlijk vaker gebruikt worden.

Wilbert
18-04-14, 13:22
En jah, bij een shtf een vreemde in mijn huis laten?? zo beginnen horror films. Mag ik even de telefoon gebruiken, mijn auto doet het niet meer. ahum, of wat meer realistisch: de hedendaagse babbeltruc. Shit ik laat niet eens de politie meer binnen tenzij ik eerst contact heb gehad met het bureau.Tijdens een enorme ramp kunnen niet getroffen burgers zo nodig ook gezamenlijk opvang organiseren voor slachtoffers in kerken, schuren, sportzalen, scholen, enzovoort.

phtvs
18-04-14, 13:31
Voorbeeld: Toen in 1953 de dijken waren doorgebroken in Zuidwest-Nederland, gingen de evacuees niet de straat op met bijlen en breekijzers om elkaar zonodig te kunnen doden, en om gebouwen open te breken. Maar dankzij de grote onderlinge steun en solidariteit konden velen toen worden gered en opgevangen. Hetzelfde geldt voor Fukushima en zeer vele andere ernstige rampen. Waarbij ik toegeef dat er uitzonderingen zijn geweest, waarbij geweld wel een rol speelde.
Moet jij eens opletten als er 3 dagen geen water en voedsel beschikbaar is, hoe de behulpzame burgers dan reageren ;-)

prepper053
18-04-14, 13:42

Als honderdduizenden of zelfs miljoenen slachtoffers bij een evacuatie door een ramp vooral wapens meenemen in plaats van de meest noodzakelijke overlevingsartikelen, is er grote kans dat het drama nog veel groter wordt.

Als strijdbijlen met een scherpe stalen punt op de achterkant zo veilig waren, zouden ze waarschijnlijk vaker gebruikt worden.

Nou, nu weten wij ook hoe jij denkt over gereedschap en de mensen op zich. Persoonlijk denk ik eerder dat tijdens de dijk doorbraak mensen breekijzers en bijlen gebruikten om deuren open te maken om mensen en dieren te bevrijden die anders verdronken omdat ze opgesloten zaten. Dat men dergelijk gereedschap KAN gebruiken om iemand te doden betekend nog niet dat diegene dat ook doet. In dat geval is een schroevendraaier ook een dodelijk wapen.

Dat ik voor een tactical Tomahawk heb gekozen is simpelweg dat ze degelijk zijn gemaakt Moderne technologie en materialen, lichter van gewicht dan de gemiddelde bijl, makkelijker te hanteren en ga zo maar door. Ik ga er niet vanuit dat ik complete bomen ermee moet vellen maar wel dat ik een paar houtjes me kan splijten. De scherpe punt aan de achterzijde is ideaal om in een groter stuk hout te laan en dan kan je het makkelijker mee slepen naar je kamp. Maarja, dat is mijn point of view.

Ken je het gezegde: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. ? Zo niet, zoek het op.

prepper053
18-04-14, 13:45
Moet jij eens opletten als er 3 dagen geen water en voedsel beschikbaar is, hoe de behulpzame burgers dan reageren ;-)
Zelfs een goed mens zou de ergste dingen kunnen doen om zelf te overleven, en nog ergere dingen om het leven van zijn/haar familie te beschermen.

12gauge
18-04-14, 21:03
Ik denk dat de kans dat je daarmee een ongeluk veroorzaakt, veel groter is dan de kans dat je er een leven mee redt. Een bijl met een punt in plaats van hamervlak aan de achterkant is heel gevaarlijk in het gebruik.Het is ook niet voor niets dat dergelijke bijlen maar zelden worden gebruikt voor hout hakken. Je kunt daarmee jezelf of iemand die naast je staat levensgevaarlijk verwonden.

mijn levenspartner of kind verongelukt? ik stook voor de kost (essent mag de gaskraan dichtdraaien van mij)
tijdens het kloven met een bijl wil ik niks levends behalve mezelf zien, geen beesten of mensen
daarbij telefoons en dergelijke binnen laten liggen
geen afleiding of mogelijke slachtoffers in de buurt
leer je vrouw jouw pas te roepen als je handen van de zaag(tafel) zijn, of je bijl op de grond staat.

tevens bij het hakken/zagen/noem het maar op altijd werkschoenen/handschoenen/veiligheidsbril/oordoppen/zaagbroek etc dragen
ik weet niet hoe lomp jij tekeer gaat met een bijl als ik het zo lees maar je moet je hoofd erbij houden

een bijl zo los willen trekken dat hij jezelf kan raken hoeft niet, ALTIJD van je af drukken, nooit naar je toe trekken

Cat Weasel
19-04-14, 15:25
Toevallig net gelezen, de finse hefboombijl.

http://www.vipukirves.fi/english/index.htm

Volgens 'no tech magazine' de beste bijl.
Weegt blijkbaar maar 1.9 kg, wat heel wat minder is dan de kliefhamer van 3.9 kg waar ik nu mee werk.
Tot hiertoe vond ik die kliefhamer de beste oplossing, maar ik merk dat al een paar mensen gewezen hebben op dit hefboom principe.
Als ik de mogelijkheid heb zo'n bijl te kopen voor een redelijke prijs (kleine 200 euro vind ik wel wat veel), zou ik hem zeker proberen.

Cat Weasel
19-04-14, 15:38
Wat mij altijd stoort is dat ze zo'n bijlen in die filmpjes altijd testen op boomstronken zonder weer.
Terwijl de weren juist het probleem zijn.
Naast mijn kliefhamer heb ik ook kliefbeitels en een voorhamer in gebruik om lastige stukken toch klein te krijgen.
En dan komt het volgens mij toch op gewicht/ impact aan.
Maar ik kan er naast zitten, want zoals ik al zei heb ik nooit zo'n assymetrische bijl gebruikt.

Geert
19-04-14, 16:18

Weegt blijkbaar maar 1.9 kg, wat heel wat minder is dan de kliefhamer van 3.9 kg waar ik nu mee werk.
Tot hiertoe vond ik die kliefhamer de beste oplossing, maar ik merk dat al een paar mensen gewezen hebben op dit hefboom principe.
Als ik de mogelijkheid heb zo'n bijl te kopen voor een redelijke prijs (kleine 200 euro vind ik wel wat veel), zou ik hem zeker proberen.

Volgens mij ben je beter af met jou kliefbij . Hou meer fantasie er aan zo een bij is hoe on praktischer . En zeker in hout met knopen .

Geert

carismo
19-04-14, 18:15
Ik een Duits kliefbijltje dat ik weet ik niet meer waar gekocht of gekregen heb, voldoet prima voor kleine taken

Bijltje, en klauwhamer.

Heb ze al op webshops gezien voor 15 euro

9566

Momenteel bezig aan een 5mm dikke full tang axe tool in rvs, hoop deze af te krijgen tegen de volgende sc

12gauge
19-04-14, 18:39
de tering 200 euro voor een bijl
voor dat geld koop je een aardige klover, hoef je niks te hakken alleen te rapen en te stapelen

Joris Driepinter
21-04-14, 00:42
Ik gebruik prive als op mijn werk een paar verschillende bijlen, en deze zijn allemaal van het merk Gransfor. Ik gebruik de Small forest axe het meest. De grote en het gewicht van deze bijl is goed.

Gamma achtige bijlen zou ik persoonlijk heel ver links laten liggen als je niets anders hebt prima maar als je wilt investeren ga voor een Gransfors. Let wel op hoe de nerf van het hout loopt, of de bijl recht op de steel zit.Dit is wat mij betreft het beste antwoord op de vraag "Wat is de ideale bijl?".

Ray Mears (http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/67-Gransfors-Small-Forest-Axe/) denkt er overigens net zo over.

https://www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

Voordeel van een "gewone" of "echte" bijl ten opzichte van tomahawks of allerhande andere bijltjes met één of andere plastic handle constructie (zoals bijvoorbeeld Fiskars), is dat je de steel kan vervangen (https://www.youtube.com/watch?v=SpCK5X0aBgQ), mocht die ooit breken.

Vladimir
21-04-14, 01:08
Dit is wat mij betreft het beste antwoord op de vraag "Wat is de ideale bijl?".

Ray Mears (http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/67-Gransfors-Small-Forest-Axe/) denkt er overigens net zo over.

https://www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

Voordeel van een "gewone" of "echte" bijl ten opzichte van tomahawks of allerhande andere bijltjes met één of andere plastic handle constructie (zoals bijvoorbeeld Fiskars), is dat je de steel kan vervangen (https://www.youtube.com/watch?v=SpCK5X0aBgQ), mocht die ooit breken.

Eens, perfecte bijl.

XytraS
22-04-14, 17:36
Ik heb 2 tomahawks, beiden met houten en dus eveneens vervangbare steel, maar qua serieus kapwerk kan je daarmee uiteraard niet op tegen een echte bijl.
Heb ook 3 'echte' bijlen, een tweebladige 'Kelly Works' (hangt aan de muur want bot gelaten en steel is te oud en uitgedroogd om nog veilig te kunnen gebruiken), een Homestead (van Collins) en een 'Warren', alledrie tussen de 100 en 50 jaar oud en uit de VS.

Bolo
07-05-14, 16:27
Ben niet snel enthousiast....

Maarre....

I10021

10022

10023

James Helm (google hem maar) was de smid. Man man man man.

Wat een ding...

:o

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

IsaBo
07-05-14, 23:36

Ja, heb ik ook over gelezen. Lijkt me heel fijn omdat je niet zo veel kracht nodig hebt en hij zet zich niet vast in het hout. Eenmaal vast krijg ik een gewone bijl niet of met veel moeite uit het hout. Deze staat bij mij op het verlanglijstje. De autoband ook.

12gauge
08-05-14, 07:31
als je het trucje van het kloven eenmaal onder de knie hebt kun je prima uit de voeten met een standaard kloofbijl van de bouwmarkt,
voldoet voor mij prima niet hip of hightech maar werkt prima

IsaBo
08-05-14, 10:06
als je het trucje van het kloven eenmaal onder de knie hebt kun je prima uit de voeten met een standaard kloofbijl van de bouwmarkt,
voldoet voor mij prima niet hip of hightech maar werkt prima

Tuurlijk jongen. Als je een grote sterke vent bent zal het zeker zo zijn. Maar niet als je een reumatische vrouw van middelbare leeftijd bent met amper kracht in de handen. Dan ben je heel blij als je zo iets leuks kunt doen gewoon door de aanschaf van goed gereedschap. Verdorie. Ik kan met mijn handen nog geen cellofaan verpakking van de ham openen. :mad:

12gauge
08-05-14, 10:54
Tuurlijk jongen. Als je een grote sterke vent bent zal het zeker zo zijn. Maar niet als je een reumatische vrouw van middelbare leeftijd bent met amper kracht in de handen. Dan ben je heel blij als je zo iets leuks kunt doen gewoon door de aanschaf van goed gereedschap. Verdorie. Ik kan met mijn handen nog geen cellofaan verpakking van de ham openen. :mad:

het kloven zit vooral in het goed laten vallen van de bijl, door het gewicht en de VORM van een kloofbijl zijn werk te laten doen (laat het gereedschap zn werk doen)
je moet juist de "swing" zn werk laten doen, de goede plek om te kloven pakken (niet haaks op jaar ringen/naast het midden)
als ik een boompje om te kloven heb liggen mag je wel een keer komen kijken hoe het werkt, ik wil je best er mee helpen om er wat techniek in te krijgen
evt zou je met wiggen kunnen werken icm een moker in het gewenste gewicht https://www.youtube.com/watch?v=8ANL4Z5COTo
al heb ik nog geen wiggen (staan wel in de planning)
en tegenwoordig heb je hamers/bijlen met kunstof steel, die wegen al wat minder

ow en ik ben niet groot en sterk, zo ruik ik alleen maar ;)

f150
02-06-14, 16:08
KLAX - "It's more than an Ax", kopt het kickstarter project dat drie dagen terug gestart is voor de ontwikkeling van een Klax: de combinatie van een multitool en een bijl. Voor de multitool opties loop ik niet zo warm, maar het lichtgewicht titanium, waarbij het blad makkelijk los mee te nemen is maakt het tot een mooi stuk gereedschap. De titanium versie is wel onevenredig veel duurder dan de stalen uitvoering - elke gram minder kost je meer dan een euro - maar dat heeft de crowdfunders er niet van weerhouden in 2 dagen het startkapitaal bij elkaar te brengen. Wat toch ook wel iets zegt. Zie het filmpje van de sympathieke ontwerper op:

https://www.kickstarter.com/projects/1826434149/klax-its-more-than-an-ax

10631

carismo
02-06-14, 17:17
KLAX - "It's more than an Ax", kopt het kickstarter project dat drie dagen terug gestart is voor de ontwikkeling van een Klax: de combinatie van een multitool en een bijl. Voor de multitool opties loop ik niet zo warm, maar het lichtgewicht titanium, waarbij het blad makkelijk los mee te nemen is maakt het tot een mooi stuk gereedschap. De titanium versie is wel onevenredig veel duurder dan de stalen uitvoering - elke gram minder kost je meer dan een euro - maar dat heeft de crowdfunders er niet van weerhouden in 2 dagen het startkapitaal bij elkaar te brengen. Wat toch ook wel iets zegt. Zie het filmpje van de sympathieke ontwerper op:

https://www.kickstarter.com/projects/1826434149/klax-its-more-than-an-ax

10631

Doet me denken aan de Haket van Tops. maar dan zonder die multitool-uitsparingen

prepass
02-06-14, 17:53
f150 mooi initiatief. Ik vraag me alleen af of titanium wel een goede keuze is voor zoiets. Mission Knives heeft messen van titanium welke best bijzonder en goed zijn. Ze blijven alleen sterk achter met het behouden van hun scherpte tov koolsotf staalsoorten. Zeker voor een bijl vraag ik me ook af of dit wel een goede combinatie is. Ik ben benieuwd.

Raycoupe
02-06-14, 18:01
f150 mooi initiatief. Ik vraag me alleen af of titanium wel een goede keuze is voor zoiets. Mission Knives heeft messen van titanium welke best bijzonder en goed zijn. Ze blijven alleen sterk achter met het behouden van hun scherpte tov koolsotf staalsoorten. Zeker voor een bijl vraag ik me ook af of dit wel een goede combinatie is. Ik ben benieuwd.

Titanium is simpelweg niet zo hard te krijgen als andere metaalsoorten/legeringen.

Titanium: Sporadisch gebruikt als lemmetmateriaal voor ontmijningsmessen, maar door de lage hardheid (50 HRC) niet geschikt voor buitensporters. Als duikmes wel erg geschikt want titanium kan niet roesten
Bron: http://www.hiking-site.nl/materialen_messenentools_messen_metaalsoorten.php

Nickx
02-06-14, 18:48
Ik blijf me verbazen over die prijzen en dat het zo snel bij elkaar gebracht word. Ik denk als ik me een avondje inspan dat ik er ook een paar heb.
Wel een leuk ontwerp overigens... maar een lichte bijlkop hakt toch niet lekker?

f150
02-06-14, 19:09
Ik blijf me verbazen over die prijzen en dat het zo snel bij elkaar gebracht word. Ik denk als ik me een avondje inspan dat ik er ook een paar heb.
Wel een leuk ontwerp overigens... maar een lichte bijlkop hakt toch niet lekker?

Je kunt voor een derde van die prijs ook de stalen uitvoering (http://www.kleckerknives.com/klax-lumberjack/) kopen. Met de opmerkingen van prepass is dat misschien zelfs wel een beter alternatief voor minder geld. En het kan gekker hoor met crowdfunding. Deze week haalde een 360cam (https://www.kickstarter.com/projects/giroptic/the-worlds-first-full-hd-360-camera?ref=discovery) binnen 24 uur $750.000 op - 5x meer dan nodig was.
Als je een goed idee hebt, zien we die binnenkort wel op kickstarter;)

Nickx
02-06-14, 19:38
Jeetje... :eek:

Archie Bunker
15-06-14, 13:00

De vraag is of een bijl zeer scherp moet zijn.. In mijn optiek zeer zeker niet.
Het probleem zit in het gewicht, zodra je een bijl hebt waarvan de kop netjes op gewicht is , hakt deze aardig ten opzichte van een bijl die zeer weinig gewicht in de kop heeft. Visa versa met het dragen van een bijl.
Misschien zou de beste bijl een bijl moeten zijn waarvan de kop gevuld kan worden met aarde of water. Zodra je de bijl weer gaat vervoeren kan het gewicht achter gelaten worden.

Enki
15-06-14, 13:56
Zowiezo bestaat "de ideale bijl" niet. Heel simpel. Wat de beste bijl is hangt 100% af van de taak die je er mee wilt doen. Voor het omhakken van bomen heb je een andere kop dan 't daarna verwijderen van takken en weer een andere voor 't klieven. De ideale bijl is dus niet 1 maar een hele collectie aan bijlen en de kennis welke je waarvoor gebruikt. Vlijmscherp is ook niet alles; de juiste techniek is veel belangrijker, een te scherpe bijl blijft continue vast zitten! Een te botte bijl is uiteraard ook niks. Maar de foute techniek is nog veel rampzaliger, buiten dat 't hakken 10x zo lang duurt, is de kans op ernstige verwondingen een stuk groter.

Heksenboot
15-06-14, 14:09
Zowiezo bestaat "de ideale bijl" niet. Heel simpel. Wat de beste bijl is hangt 100% af van de taak die je er mee wilt doen. Voor het omhakken van bomen heb je een andere kop dan 't daarna verwijderen van takken en weer een andere voor 't klieven. De ideale bijl is dus niet 1 maar een hele collectie aan bijlen en de kennis welke je waarvoor gebruikt. Vlijmscherp is ook niet alles; de juiste techniek is veel belangrijker, een te scherpe bijl blijft continue vast zitten! Een te botte bijl is uiteraard ook niks. Maar de foute techniek is nog veel rampzaliger, buiten dat 't hakken 10x zo lang duurt, is de kans op ernstige verwondingen een stuk groter.

Helemaal gelijk in.
Maar nu de oeroude preppervraag.
WTF stop ik dan in die BOB?

:p

lewieke
15-06-14, 14:16
Nu vraag ik me af hoeveel van de preppers al eens een bijl, een spade, een houweel, een machete hebben gebruikt. Dat zal best wel tegenvallen. Als je nu niet met die tools overweg kan, waarom zou je het kunnen bij SHTF ? Als ik even terugkijk naar mijn eigen opa (overleden in 1998 op 95-jarige leeftijd), die had een twintigtal tools. Heel veel daarvan had stelen die hij zelf had gemaakt. En hj had één bijl. Maar kon er ook mee overweg.

wodan
15-06-14, 14:21
Ik heb ervaring met bijl, machete, boomzaag, kettingzaag... Ik kan inderdaad een stukske zagen :D
Zelf maken doe ik enkel als het rendabel is of er geen alternatief is...

Tom
15-06-14, 14:40
Ik vind een Cold steel Shovel wel een goede combi.
Heb zelf een soortgelijke die nog opgeklapt kan worden, uit militaire voorraad

http://www.youtube.com/watch?v=EIsFWIJoClc

prepass
15-06-14, 15:12
Een goede zaag? :D ik vraag me af of een bijl wel in je BOB hoort? Voor zover iets erin of er juist niet erin "hoort"....wie ben ik om dat te bepalen? :D

Een scherpe bijl is niet alles? Enki ? Ik denk dat het meer aan het type snede ligt? Mijn convex geslepen bijlen zijn scheerscherp en blijven niet zo snel vast zitten. Mijn niet convex geslepen bijlen willen inderdaad wel eens vast blijven zitten. Maar dat doen ze ook als ze botter worden..... Ik denk dat het van belang is HOE je ze slijpt met welk type snede.

Helemaal gelijk in.

Heksenboot
15-06-14, 15:36
Een goede zaag? :D ik vraag me af of een bijl wel in je BOB hoort? Voor zover iets erin of er juist niet erin "hoort"....wie ben ik om dat te bepalen? :D

Een scherpe bijl is niet alles? Enki ? Ik denk dat het meer aan het type snede ligt? Mijn convex geslepen bijlen zijn scheerscherp en blijven niet zo snel vast zitten. Mijn niet convex geslepen bijlen willen inderdaad wel eens vast blijven zitten. Maar dat doen ze ook als ze botter worden..... Ik denk dat het van belang is HOE je ze slijpt met welk type snede.

Ja, klapzaagje maakt je BOB wat lichter.
Bijlkop zou nog kunnen.

Persoonlijk vind ik een bijl wel erg fijn, zeker voor thuis, BOL, INCH, auto, boot, enz.

Gewoon de vraag: als ik maar 1 bijl kan meenemen, wat wordt het dan?
Geen kloofbijl.
Steel niet te lang, niet te kort.
Zelf kies ik voor Fiskars X6. Mooie bijl voor die prijs.
Granfors is natuurlijk top.

prepass
15-06-14, 15:58
Persoonlijk vind ik een bijl met een langere steel veiliger. Niet praktisch om mee te nemen....
Met een kleine bijl(30cm steel) kan je haast net zoveel als met een flink stevig mes. Het is maar net wat je voorkeur is....

Voor een BOL een kloofbijl met lange steel en een bosbijl/felling ax en een flinke 2pers trekzaag. Voor een BOB wat praktisch is voor jou...? :D bij mij een 4" / 5" vast mesje.
Merken? fiskars/wetterlings/granfors brux.... Gamma merk voldoet ook :D

Ja, klapzaagje maakt je BOB wat lichter.
Bijlkop zou nog kunnen.

Persoonlijk vind ik een bijl wel erg fijn, zeker voor thuis, BOL, INCH, auto, boot, enz.

Gewoon de vraag: als ik maar 1 bijl kan meenemen, wat wordt het dan?
Geen kloofbijl.
Steel niet te lang, niet te kort.
Zelf kies ik voor Fiskars X6. Mooie bijl voor die prijs.
Granfors is natuurlijk top.

Heksenboot
15-06-14, 16:40
Persoonlijk vind ik een bijl met een langere steel veiliger. Niet praktisch om mee te nemen....
Met een kleine bijl(30cm steel) kan je haast net zoveel als met een flink stevig mes. Het is maar net wat je voorkeur is....

Voor een BOL een kloofbijl met lange steel en een bosbijl/felling ax en een flinke 2pers trekzaag. Voor een BOB wat praktisch is voor jou...? :D bij mij een 4" / 5" vast mesje.
Merken? fiskars/wetterlings/granfors brux.... Gamma merk voldoet ook :D

Vast mes in de BOB zeker weten. Veelzijdiger, wat mij betreft.

Verder met alles eens.
Alhoewel je versteld zal staan van de Fiskars X5. Hakt heel erg lekker, dat kleine ding. :)

prepass
15-06-14, 17:29
Ik heb de X15 en X27. Beiden doen het perfect. Met name de coating op het bijlblad werkt goed (voor zolang het erop blijft zitten). Nogmaals ik ben geen fan van kleine/korte bijlen....:D

Wat vaak goed werkt bij bijlen met een korte steel (50/60cm) is gewoon op je knieen gaan zitten en een balk voor je knieen leggen. En dan pas aan de slag.
Die X5 is inderdaad een mooi bijltje. Niks mis mee :D

Vast mes in de BOB zeker weten. Veelzijdiger, wat mij betreft.

Verder met alles eens.
Alhoewel je versteld zal staan van de Fiskars X5. Hakt heel erg lekker, dat kleine ding. :)

Lekker
15-06-14, 17:49
Helemaal gelijk in.

In ieder geval geen bijl, die is veel te zwaar voor een BOB.

Heksenboot
15-06-14, 18:23
In ieder geval geen bijl, die is veel te zwaar voor een BOB.

Ja. Dat is zo.

Maar als extraatje in een fietstas.....

Heksenboot
15-06-14, 18:29
Ik heb de X15 en X27. Beiden doen het perfect. Met name de coating op het bijlblad werkt goed (voor zolang het erop blijft zitten). Nogmaals ik ben geen fan van kleine/korte bijlen....:D

Wat vaak goed werkt bij bijlen met een korte steel (50/60cm) is gewoon op je knieen gaan zitten en een balk voor je knieen leggen. En dan pas aan de slag.
Die X5 is inderdaad een mooi bijltje. Niks mis mee :D

O ja X15 heet hij. Ik zei X6 omdat ik steeds in ESEE termen loop te denken de laatste tijd (mes aan het ontwerpen). :D
Die heb ik met de de X25.
Korte bijlen liever niet nee, geef mij dan maar een groot mes.
En verder wat je zegt.

bjo1998
15-06-14, 19:32
Waarom niet grote bijl om bomen te haken groot mes voor hout te bewerken en een klein mes voor verschillende taken ?

Enki
15-06-14, 19:59

Naja, da's deels wat ik bedoelde; puur selecteren op welke 't scherpste is, is niet handig. Juist zoals je ook al aangeeft, de manier waarop ze geslepen zijn is net zo belangrijk!

Het gaat mij er vooral om dat een bijl geen bijl is, zegmaar. Het juiste gereedschap voor de juiste taak enzo, het idee dat een hoop preppers lijken te hebben dat ze met 1 bijl alles kunnen, is echt heel erg onzinnig. Hier een stukje info over de meeste gangbare soorten:

http://siegurd.nl/bijlsoorten

Wil je dus jagen en hout hakken om een onderkomen te bouwen en brandhout te regelen, zit je al snel aan een bijl of 4-5! :)

En wat lewieke ook zegt, ik vraag me af hoeveel preppers al eens een bijl echt gebruikt hebben...

Zelf heb ik hier in Zweden een aardig aantal bomen omgehakt, ontdaan van takken en gekliefd, je merkt heel duidelijk verschil tussen de soorten bijlen en met de verkeerde soort werken geeft een slecht resultaat! :)

easy
15-06-14, 20:06
Heksenboot...groot mes?.....Esee Junglas? Die is toch groot genoeg?....:rolleyes:

lewieke
15-06-14, 20:07
Ik heb er twee. Eentje van ongeveer een meter lang, kg of 2-3 en een handbijl. Daarmee kan ik de meeste dingen waarvoor ik ze nodig heb doen. Een boomzaag vind ik ook wel handig. De bijlen staan verdekt opgesteld in mijn woning. In geval van brand en je vindt geen sleutel raak je misschien nog buiten. Er zijn nog andere situaties waarbij je misschien wel iets bij de hand wil hebben. Ik heb ze al een hele tijd maar ze kosten mijn inziens niet meer dan 25€/stuk.

Heksenboot
15-06-14, 20:25
Heksenboot...groot mes?.....Esee Junglas? Die is toch groot genoeg?....:rolleyes:

Nee, ESEE 5 of 6 (vandaar die Fiskars verspreking) is mooi genoeg voor in de BOB, vind ik.
Junglas is wel echt een killer. :p

Johnny BravoNL
15-06-14, 21:00
De ideale bijl? Das makkelijk. Martine (http://verjaardagsregister.com/images/joppen/1283963416_1.jpg) Bijl!

Je moet de groenten van HAK hebben (snapt u hem? HAK Bijl! Hahaha!)

Never mind. Carry on people... Idiot at work here...

easy
15-06-14, 21:08
Ja leuk 'mesje' voor erbij....maar wel gruwelijk duur...die Junglas

Heksenboot
15-06-14, 21:24
Ja leuk 'mesje' voor erbij....maar wel gruwelijk duur...die Junglas

Gewoon hier halen:

http://www.the-knife-connection.com/esee-junglas-bo.html

Vladimir
15-06-14, 21:38
Wil je dus jagen en hout hakken om een onderkomen te bouwen en brandhout te regelen, zit je al snel aan een bijl of 4-5! :)

En wat lewieke ook zegt, ik vraag me af hoeveel preppers al eens een bijl echt gebruikt hebben...

Zelf heb ik hier in Zweden een aardig aantal bomen omgehakt, ontdaan van takken en gekliefd, je merkt heel duidelijk verschil tussen de soorten bijlen en met de verkeerde soort werken geeft een slecht resultaat! :)

Ben ik niet met je eens, meer dan mijn smal forest axe (50cm/1KG) heb ik eigenlijk niet nodig in de praktijk.

Sure als je bomen van een halve meter doorsnee gaat omhakken is een fullsized axe van een paar kilo handig net zoals een kloofhamer handig is als je een paar kuub hout moet kloven. Maar voor degenen onder ons zonder privébos is een handbijltje normaal ook genoeg om hout te hakken voor onderdak en kampvuur.

homerun
15-06-14, 22:16
Waarom zeuren over een goede bijl als het ook goed is om er zelf een te maken. Dan kan je zelf de vorm en de functies bepalen is dat geen idee en dan heb je gelijk een skill erbij

Bolo
15-06-14, 22:20
Waarom zeuren over een goede bijl als het ook goed is om er zelf een te maken. Dan kan je zelf de vorm en de functies bepalen is dat geen idee en dan heb je gelijk een skill erbij
http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pagepath=Messen%20en%20zwaarden/Workshops/(Damast-)%20bijl%20smeden/&webgroupfilter=-

kan handig zijn, maar niet iets wat je "ff" doet.

Enki
15-06-14, 22:20
Ben ik niet met je eens, meer dan mijn smal forest axe (50cm/1KG) heb ik eigenlijk niet nodig in de praktijk.

Sure als je bomen van een halve meter doorsnee gaat omhakken is een fullsized axe van een paar kilo handig net zoals een kloofhamer handig is als je een paar kuub hout moet kloven. Maar voor degenen onder ons zonder privébos is een handbijltje normaal ook genoeg om hout te hakken voor onderdak en kampvuur.

Een halve meter? Heb je wel eens een 30cm boom omgehakt? Veel succes met dat 50cm bijltje, zelfs een 20cm boompje wordt je al heel erg verdrietig van als je geen grote bijl hebt.

Natuurlijk, voor een kampvuurtje is zo'n ding absoluut geschikt, maar dat maakt 't nog niet de ideale bijl en 't maakt mijn punt dat de ideale bijl niet bestaat niet minder waar. Het blijft gewoon een feit dat je voor verschillende taken verschillende soorten bijlen hebt. Net als dat er verschillende soorten zagen zijn en verschillende soorten messen. Natuurlijk zijn er bijltjes waarmee je een heel eind komt voor puur survival, maar ik ga zelf uit van een meer langdurige SHTF of zelfs een TEOTWAWKI situatie en dan wordt het dus ook belangrijk om huisjes te kunnen bouwen; en daarvoor heb je toch echt helemaal nul komma niks aan zo'n handbijltje.

Enki
15-06-14, 22:23

Zelf een bijl maken? Heb je je eigen smederij dan? En verstand van welke vorm je nodig hebt voor welke functie? En hoe je ze moet slijpen?

Met de hoeveelheid verschillende bijlen die ik heb gebruikt is 't voor mij in ieder geval duidelijk dat er zelf 1 proberen te maken alleen in uiterste nood een optie is.

homerun
15-06-14, 22:26
Zelf een bijl maken? Heb je je eigen smederij dan? En verstand van welke vorm je nodig hebt voor welke functie? En hoe je ze moet slijpen?

Met de hoeveelheid verschillende bijlen die ik heb gebruikt is 't voor mij in ieder geval duidelijk dat er zelf 1 proberen te maken alleen in uiterste nood een optie is.
ja maar ik bedoel met zelf maken dat je aardig lang info moet ophalen. en filmpjes bekijken. En als je genoeg er over weet er zelf een maken

Enki
15-06-14, 22:29
M'n punt is juist dat als je er genoeg over weet, je OF een bijlsmid bent, OF je beseft dat zelf maken geen serieuze optie is...

Vladimir
15-06-14, 23:11
Een halve meter? Heb je wel eens een 30cm boom omgehakt? Veel succes met dat 50cm bijltje, zelfs een 20cm boompje wordt je al heel erg verdrietig van als je geen grote bijl hebt.

Dat valt nog reuze mee, heb met mijn small forest axe al hout van 25cm doorgehakt zonder problemen. Je bent wat langer bezig dan met een axe met een kop van 2500gr maar prima te doen.

prepass
16-06-14, 07:05
Volgens mij gaat de discussie over de ideale bijl ? Dat betekend volgens mij dat je met een goede bijl zo min mogelijk energie verspilt om je werkt optimaal te kunnen doen. Ik weet zeker dat ik met m'n Victorinox zaagje ook een boom van 20Cm om ga krijgen. Of het ideaal is om dit op deze manier te doen? Lijkt me niet, kost teveel energie/tijd etc etc Zeker in een overlevings situatie..... Ja het kan allemaal maar of het zinvol is? Misschien moet je je dan afvragen waarom die boom van 20cm eigenlijk om moet gaan? :D

Keyser Suze
16-06-14, 08:05
ja maar ik bedoel met zelf maken dat je aardig lang info moet ophalen. en filmpjes bekijken. En als je genoeg er over weet er zelf een maken

Vergeet dat alsjeblieft. Een bijl smeden kost je jaren oefening.

homerun
16-06-14, 08:47
oohh ja dat is ook weer waar.

hhpp
16-06-14, 09:37
De ideale bijl voor een specifieke taak bestaat natuurlijk en daarin (en dat zal niemand ontkennen) heeft Enki een punt. Mss had de titel van het topic moeten zijn "wat is de meest optimale bijl voor een shft situatie". En dan is het een kwestie van turven: welke taak is belangrijk en welke taak komt het meeste voor en welke taak is onwaarschijnlijk. Op basis van rationaliteit kun je dan met deze discussie een heel eind komen richting optimum,

Tom
16-06-14, 10:14

Maar in een SHTF scenario kun je kiezen voor een stenen bijl, net zoals onze vroege voorouders.
http://www.youtube.com/watch?v=uuh_hAl_TGk

Hier vast wat voorbeelden (https://www.google.nl/search?q=stenen+bijl+maken&hl=nl&rlz=1T4GGHP_nlNL568NL568&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OLWeU7eoHcW-Pan8gPgO&ved=0CCEQsAQ&biw=1024&bih=520) :)

Tom
16-06-14, 10:31
Nu wil het toeval dat ik voor Vaderdag een bedrag heb gekregen om bijvoorbeeld een felling axe te kopen
en dan is denk ik deze de beste;
Gransfors American felling axe kost 125 euro en is nergens leverbaar.

Nu zag ik voor een stuk minder de Fiskars X27 kloofbijl voor 75 euro, nu lees ik bij de produktbeschrijving dat er ook grote bomen mee omgehakt kunnen worden. Nu is mijn vraag kan dit inderdaad en is deze bijl echt onbreekbaar?

Nu hoor ik u al zeggen wat moet je nu met een boombijl?
Ik wil dan op mijn BOL niet afhankelijk zijn van elektrische apparaten maar een blokhut bouwen van boomstammen, dus gewoon voor de zekerheid, kan ik zo aan de slag.

Heksenboot
16-06-14, 11:06
Nu wil het toeval dat ik voor Vaderdag een bedrag heb gekregen om bijvoorbeeld een felling axe te kopen

Nu zag ik voor een stuk minder de Fiskars X27 kloofbijl voor 75 euro, nu lees ik bij de produktbeschrijving dat er ook grote bomen mee omgehakt kunnen worden. Nu is mijn vraag kan dit inderdaad en is deze bijl echt onbreekbaar?

Ik wil dan op mijn BOL niet afhankelijk zijn van elektrische apparaten maar een blokhut bouwen van boomstammen, dus gewoon voor de zekerheid, kan ik zo aan de slag.

Gransfors lijkt me beter op de taak toegespitst.
Kan je toch gewoon ergens online kopen?

Weet iemand toevallig een leuke, voordelige, betrouwbare webwinkel?
JamHard Castaway

JamHard
16-06-14, 11:10

JamHard Castaway
de baptist in Arnhem, maar ook zeker de moeite waard om eens binnen te stappen.
Ik voelde me een kind in de snoepwinkel;)

Castaway
16-06-14, 11:28

.

Bij de meeste webwinkels staat hij idd in bestelling maar onderstaande zaak lijkt ze ruim op voorraad te hebben.

http://www.stookshop.nl/index.php?item=gransfors-bruks-bijlen&action=page&group_id=9&lang=NL

Heksenboot
16-06-14, 11:28
de baptist in Arnhem, maar ook zeker de moeite waard om eens binnen te stappen.
Ik voelde me een kind in de snoepwinkel;)

Ah thanx. :)

Laat je daar eens informeren Tom
Dan kan je ook zelf wat verschillen voelen.

Succes!
Mooi kado, ben benieuwd waar je straks mee thuis komt.

(2 bijlen en 3 messen :p )

Tom
16-06-14, 12:01
Ah thanx. :)

Laat je daar eens informeren Tom
Dan kan je ook zelf wat verschillen voelen.

Succes!
Mooi kado, ben benieuwd waar je straks mee thuis komt.

(2 bijlen en 3 messen :p )

Nu kan ik al niet kiezen, wordt erg moeilijk:confused:

prepass
16-06-14, 12:04
Niet om flauw te doen, maar heb je enig idee hoeveel tijd/energied/kennis dit kost? Ben je een beetje fit en heb je een geode conditie? Een blokhut bouwen van bomen......die bomen komen echt niet vanzelf naar je bouwplaats...Heb je een idee hoeveel je nodig hebt voor een klein hutje? Hoe groot wil je je blokhut hebben?

Met 1 bijl ga je dat niet redden in je eentje. Hak maar eens een spar om van zo'n 7-9mtr en verwerk daarna in stukken haarhout. Ik kan je zeggen dat dit best wat kracht/uithoudings vermogen kost. En dan nog de factor tijd en materiaal, lokatie etc etc

Kijk hier eens voor wat info: http://www.motherearthnews.com/green-homes/build-a-log-cabin-zmaz81mjzraw.aspx#axzz34nazQ1Ay

Nogmaals ik wil je lol niet bederven. Ik vraag me serieus af of het haalbaar is wat jij wilt.

Oja, die X27 steel is breekbaar. Gebeurt niet vaak, maar is te breken.....

Heksenboot
16-06-14, 12:05
Nu kan ik al niet kiezen, wordt erg moeilijk:confused:

Daar zijn die mensen in de winkel voor. Die hebben er verstand van en kunnen je goed adviseren.
Dat is geen winkel die je zomaar iets wil aansmeren, alleen maar voor de verkoop.

Heksenboot
16-06-14, 12:08
Niet om flauw te doen, maar heb je enig idee hoeveel tijd/energied/kennis dit kost? Ben je een beetje fit en heb je een geode conditie? Een blokhut bouwen van bomen......die bomen komen echt niet vanzelf naar je bouwplaats...Heb je een idee hoeveel je nodig hebt voor een klein hutje? Hoe groot wil je je blokhut hebben?

Met 1 bijl ga je dat niet redden in je eentje. Hak maar eens een spar om van zo'n 7-9mtr en verwerk daarna in stukken haarhout. Ik kan je zeggen dat dit best wat kracht/uithoudings vermogen kost. En dan nog de factor tijd en materiaal, lokatie etc etc

Kijk hier eens voor wat info: http://www.motherearthnews.com/green-homes/build-a-log-cabin-zmaz81mjzraw.aspx#axzz34nazQ1Ay

Nogmaals ik wil je lol niet bederven. Ik vraag me serieus af of het haalbaar is wat jij wilt.

Oja, die X27 steel is breekbaar. Gebeurt niet vaak, maar is te breken.....

Hier ben ik het wel mee eens Tom

Kijk een filmpje over zowel bijl-maken, als blokhut bouwen met een bijl.

http://www.youtube.com/watch?v=35Xh1tWIVdw

:)

Bolo
16-06-14, 12:24
Als Richard Proenneke het kon..

Alone in the Wilderness: http://youtu.be/iYJKd0rkKss

Tom
16-06-14, 12:27
Ik ben meer voor het bouwsysteem van Dick Proennneke (http://www.dickproenneke.com/) van " Alone in the Wilderness"

Zie nu dat Bolo dit ook adviseerd, dan zit het wel goed!

Zie nu dat dan een goede bijl nog maar het begin is, daarnaast zagen e.d. (Moet ik voor de zagen tot Sinterklaas wachten) :(

http://www.youtube.com/watch?v=iYJKd0rkKss

Enki
16-06-14, 12:56
Haha, heb je zoiets wel eens geprobeerd te maken? Het ziet er zo simpel uit, maar dat is 't stiekem helemaal niet!

Zo zijn de stammen afgeplat of vaak is er zelfs aan 1 kant (over de hele lente dus) een soort wig uit gehakt, zodat de stam erboven goed aansluit en niet schuift (zie je op 't filmpje al redelijk bij de deur).
Daarnaast zijn de verbindingen een stuk complexer dan ze er uit zien, daar komt een hoop rekenen aan te pas en secuur werken anders kan je de stam in de open haard stoppen omdat je 'm vernaggeld hebt.
Komt het feit nog bij dat je die bomen moet kappen, van takken ontdoen, in de juiste lengte hakken en dan ook nog eens naar je bouwplaats moet zeulen. Enig idee wat zo'n boompje weegt? Hint: in je 1tje zo'n ding verplaatsen over enige afstand is een dagtaak.
En dan moet je die zooi nog optillen en stapelen...

Nee, leuk verzonnen zo'n blokhut, maar daar heb je toch echt wel een team van sterke kerels voor nodig die goed kunnen samenwerken.

En dan heb ik nog niks gezegd over de veiligheid... niet alleen de bijl(en) en zagen zijn gevaarlijk, zo'n stam die niet doet wat jij had verwacht, kan gewoon genadeloos dodelijk zijn, als je geluk hebt.

Nee, zoiets bouwen zonder moderne machines wordt 'm niet tenzij je nu al een goed team opzet en heel veel oefent.

Enne, een bijl van steen? Ja, het kan, is vast ook best bruikbaar om een kip te onthoofden, maar voor 't serieuzere werk kom je er niet ver mee.

Bolo
16-06-14, 13:52
Enki

Even uit interesse:

Hoeveel blokhutten heb jij eigenlijk gebouwd?

Niet om je af te katten, maar als Tom iets wil ondernemen laat hem dan?

Beter spijt te hebben van iets wat je ondernomen hebt dan je rest van je leven de vraag stellen: "wat als?"

Richard Proenneke dacht bij zichzelf: "fuck it. Ik doe het".

Mensen met die instelling waren de wetenschappers, de ontdekkingsreizigers, de pioniers in hun veld. Omdat ze het gewoonweg deden.

Nu heeft Tom nog de keuze om het te doen bij optimale omstandigheden. Straks niet meer.

Nogmaals: niet om compleet tegen je in te gaan of om af te fikken. Is gewoon mijn zienswijze.

Tanfana
16-06-14, 14:00
Tom je blokhut hoeft vast niet volgende week af. Dus bouw er een als dat is wat je wilt. Als prepper wordt je toch al vaak voor gek verklaard. Dus trek je er niets van aan. Ga je dromen uitvoeren, maar zorg er voor dat het geen nachtmerrie wordt.

Enki
16-06-14, 17:38
Enki

Even uit interesse:

Hoeveel blokhutten heb jij eigenlijk gebouwd?

Ik heb een paar dagen geholpen bij 't bouwen van zo'n ding, met een paar Zweden die die dingen bouwen voor de hobby. Daarnaast heb ik geholpen met de binnenkant (plafond, vloer, electra) van zo'n blokhut. Die ervaring was genoeg om in te zien dat zoiets in je 1tje proberen gewoon gekkenwerk is, al is 't alleen al om de gewichten van 't materiaal waar je mee werkt. Als 't je al lukt om zoiets in je 1tje te doen, dan heb je daarna je rug waarschijnlijk gruwelijk verziekt.

Niet om je af te katten, maar als Tom iets wil ondernemen laat hem dan?

Beter spijt te hebben van iets wat je ondernomen hebt dan je rest van je leven de vraag stellen: "wat als?"

Richard Proenneke dacht bij zichzelf: "fuck it. Ik doe het".

Mensen met die instelling waren de wetenschappers, de ontdekkingsreizigers, de pioniers in hun veld. Omdat ze het gewoonweg deden.

Nu heeft Tom nog de keuze om het te doen bij optimale omstandigheden. Straks niet meer.

Nogmaals: niet om compleet tegen je in te gaan of om af te fikken. Is gewoon mijn zienswijze.

Natuurlijk moet Tom 't vooral proberen als 'ie er nu de mogelijkheden voor heeft, dat zei ik volgens mij ook:
tenzij je nu al een goed team opzet en heel veel oefent.
Maar om te denken dat je na een SHTF wel even een blokhut bouwt met een simpele bijl is een dodelijke vergissing en volgens mij is 1 van de redenen dat we hier op 't forum met elkaar praten, dat we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen waarschuwen als er (potentieel dodelijke) denkfouten / foute inschattingen gemaakt worden.

Mensen die de mogelijkheid hebben om *NU* met moderne machines / hulpmiddelen (al is 't maar een kraan en wat stijger materiaal) een blokhut te bouwen: Ga er voor! Als ik de ruimte en spullen er voor had zou ik er ook 1 bouwen met een groep vrienden. Maar in je eentje? Dat is gewoon erg onverstandig en daar wil ik mensen wel voor waarschuwen.

Dus: Maak je dromen waar, maar neem geen belachelijke risico's!

Het is helemaal niet m'n bedoeling om te zeggen dat 'ie het helemaal niet moet doen, alleen maar

Charlie
16-06-14, 20:24

JamHard Castaway

@Tom

Jazeker, deze hier: Klikkerdeklik (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtsnijden/bijlen-en-dissels&p=2)

Heksenboot
16-06-14, 20:31
Tom[/MENTION]

Jazeker, deze hier: Klikkerdeklik (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtsnijden/bijlen-en-dissels&p=2)

Inderdaad, dat zei JamHard ook al. :)

En Tom schrijf je met een spatie op het eind. :p

edit:
Mooi filmpje Bolo en Tom .
Met stug doorwerken kom je er wel.
Geen makkie.

:)

JamHard
16-06-14, 20:41
Inderdaad, dat zei JamHard ook al. :)

En Tom schrijf je met een spatie op het eind. :p

Nogmaals,... Hele fijne winkel, misschien niet de goedkoopste, maar wel een goede om zeker eens binnen te stappen (neem wel een gevulde beurs mee, want je zult waarschijnlijk met meer naar buiten gaan dan alleen je "boodschappenlijstje").
Niet omdat ze je van alles proberen aan te smeren, maar daar staan tenminste nog mensen binnen die wel weten waar ze over lullen.

Ofwel,... heb je affiniteit met houtbewerking, dan is dit toch wel een place to be (kind in snoepwinkel ;) )

Tom
16-06-14, 20:47
Zoals Tom (met een spatie aan het eind) vanmorgen opperde;

Dus nu ga ik nog niet aan de slag, maar bij een Bug Out heb ik in het Thüringer wald een perceel beschikbaar om te bivakkeren. Genoeg hout en meer dan genoeg bomen. Zodoende is een blokhut de meest voor de hand liggende optie.
De bestaande bouw is te opvallend en ik wil dan meer achteraf bouwen.

Met de gereedschappen die ik dan beschikbaar heb zal het moeten gebeuren.
Dus zodoende nu al alles inslaan en klaar zetten om in mijn BOT te vervoeren en er zijn dan inderdaad meerdere personen om te bouwen :)
Dus wees niet bang dat Tom instort, ik zal meer het denkwerk doen een soort uitvoerder/opzichter;)

hhpp
16-06-14, 20:51
Aflevering Mountain Men afgelopen seizoen liet zien hoe één van de gevolgde mensen in 1 dag (of waren het 2 dagen?) een blokhut bouwde met stammen. Alleen hij deed 't met een kettingzaag.

Charlie
17-06-14, 08:09
Nogmaals,... Hele fijne winkel, misschien niet de goedkoopste, maar wel een goede om zeker eens binnen te stappen (neem wel een gevulde beurs mee, want je zult waarschijnlijk met meer naar buiten gaan dan alleen je "boodschappenlijstje").
Niet omdat ze je van alles proberen aan te smeren, maar daar staan tenminste nog mensen binnen die wel weten waar ze over lullen.

Ofwel,... heb je affiniteit met houtbewerking, dan is dit toch wel een place to be (kind in snoepwinkel ;) )

Inderdaad Jamhard. Een gevaarlijke winkel voor iemand met liefde voor mooi gereedschap. Ik wil altijd nog een op bedevaart naar Baptist, tot nog toe bestel ik via internet. :o

easy
17-06-14, 09:06
Charlie....maak er een uitje van...winkelen in Arnhem en daarna natuurgebied Posbank....hele mooie omgeving...

12gauge
17-06-14, 09:18
De ideale bijl voor een specifieke taak bestaat natuurlijk en daarin (en dat zal niemand ontkennen) heeft Enki een punt. Mss had de titel van het topic moeten zijn "wat is de meest optimale bijl voor een shft situatie". En dan is het een kwestie van turven: welke taak is belangrijk en welke taak komt het meeste voor en welke taak is onwaarschijnlijk. Op basis van rationaliteit kun je dan met deze discussie een heel eind komen richting optimum,

dat is zeker een goed punt,
met een kloofbijl is het lastig hekken

met een hakbijl is het lastig kloven

met een klein bijltje is het lastig kappen maar wel weer makkelijk aanmaakhout maken

ik heb toch graag er een beugelzaag (http://www.huisentuinwereld.nl/fiskars-beugelzaag-21.html) bij

hhpp
17-06-14, 12:12
Heeft iemand al eens gedacht aan een kettingzaag met een alternatieve brandstof als biodiesel? Of een oplaadbaar kettingzaagje (je hebt tegenwoordig hele goede van bijvoorbeeld stihl) met zonnecellen?

Two Socks
20-12-14, 13:29
Ik zoek een bijl, maar weet niet welke ik moet kiezen.
Er zijn zo veel verschillende dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Waar ik hem voor wil gebruiken:
Hout splijten, boom omhakken, hout hakken tegen de nerf in, houtbewerking enzovoort.
Hij moet niet te zwaar en te lang zijn (max 1 kg en 60 cm lang)
Niet te duur, €80 max.
Betrouwbaar.

Zelf zat ik al naar de Wetterlings swedish forest axe of de large hunting axe.
Maar een Cold Steel tomahawk lijkt mij ook handig, omdat je het blad van de steel kunt halen.

tom666
20-12-14, 13:35
Ik zweer bij Fiskars...heb er verschillende en gebruik ze dagelijks..

pettas
20-12-14, 13:39
Als je door de bomen het bos niet meer ziet bied een bijl zeker een uitkomst ;)

Ik heb ongeveer 2 weken geleden in de Prepshop de Fiskars X15 gekocht voor de zelfde taken waar jij hem voor wilt gebruiken. Ik moet zeggen hij ziet en voelt zeer degelijk aan en heeft een mooi gewicht van 1520 gram en een lengte van 60 cm. Heb hem nog niet getest maar ga dit zeker in de lente doen als ik in mijn bol ben.

Greetz
Peter

MyronPrps
20-12-14, 13:46
Gransfors Bruks small forrest axe, gebruik deze dagelijks thuis en elk weekend bij mijn bosperceel.

ideaal voor kleine dingetjes maar voor boompjes is die ook niet bang. De reden dat ik geen fiskars noem omdat je deze niet kunt repareren tijdens een ramp. Tuurlijk zegt fiskars dat de steel niet kapot kan maar dat risico wil ik niet nemen, maak je hem wel kapot heb je geen bijl meer. Maak je de steel van een GB kapot kun je een nieuwe maken.

Plus hout is een natuurlijk materiaal vind ik toch fijner in de handen liggen (en het staal van GB is ook gewoon superieur aan dat van fiskars)

Two Socks
20-12-14, 13:48
Bedankt voor de reacties!

Alleen heb ik het niet zo gericht op Fiskars, heb namelijk gelezen dat de kwaliteit van het staal vele male minder is dan dat van Wetterlings en Gransfors Bruks.
Ook vind ik het totaalgewicht van meerdere Fiskars zwaar, helemaal de X15, ben niet supersterk en helemaal niet groot. Wat ik ook een nadeel vind is dat de steel van plastic is, mocht hij ooit breken, is het moeilijk tot onmogelijk om een nieuwe steel ervoor te maken. Ookal heb je 30 jaar garantie.

Peerke
20-12-14, 13:52
Zelf heb ik een Buck bijltje zoals in onderstaande link.

http://www.wingsdump.nl/buck-bijl-camp-axe

Ik vind het een prima bijltje, al gebruik ik hem zeer weinig. Leuk, compact, licht en prijstechnisch verantwoord.
Het nadeel, wat sommigen zeggen, is de kunststof steel. Al ben ik niet bang dat die breekt.

Vladimir
20-12-14, 14:05
Gransfors, iets duurder dan Fiskars maar veel beter.

MyronPrps
20-12-14, 14:55
Two Socks

zelf heb ik ook de swedish forest axe en beide cold steel tomahawks van knivesandtools.nl oja en ook de wetterlings small hunting axe.

de SFA gebruik ik voor eht rooien van alle bomen bij mijn perceel ook omdat de lengte goed is (bijl lengte is van oksel tot aan de handpalm) maar vind het ontwerp en steel erg fijn.

als ik wat houtbewerking moet doen pak ik toch liever de GB omdat deze beter uitgebalanceerd is dan de small huntig axe ik vind de kop hiervan iets te zwaar voor de steel.

de coldsteel trail en frontiers hawk vind ik ook allebei fijn alleen vervangt het de bijl gewoon simpelweg niet. ik heb vaak de kop in mijn tas zitten en als ik dan wat ga eten maak ik snel een steel hoeft niet mooi te zijn maar het is een leuke bezigheid vooral als je het met de kop zelf doet is het erg leuk.

als je vragen hebt, stel ze maar:)

tom666
20-12-14, 14:59
Ik heb dus een serie Fiskars..maar ook de gewone bijl met houten steel...
Ik heb nu zo een 10 bijlen ...
Fiskars is zeker echt goed..tegenspreken van dit is onwetendheid..
Ik hak er dagelijks mee..eik...beuk..dik dun...
De steel breekt niet...
Bij een shtf zelf steel maken voor de bijl ...hmmmm doe maar...kom eens zuivere eik klieven...je hebt betrouwbaar materiaal nodig.
Beter neem je een paar stelen op stock...
Maar elk koopt wat in de hand ligt..
Een bijl heeft gewicht nodig..daardoor klieft ze goed enz...

MyronPrps
20-12-14, 15:02
Ik heb dus een serie Fiskars..maar ook de gewone bijl met houten steel...
Ik heb nu zo een 10 bijlen ...
Fiskars is zeker echt goed..tegenspreken van dit is onwetendheid..
Ik hak er dagelijks mee..eik...beuk..dik dun...
De steel breekt niet...
Bij een shtf zelf steel maken voor de bijl ...hmmmm doe maar...kom eens zuivere eik klieven...je hebt betrouwbaar materiaal nodig.
Beter neem je een paar stelen op stock...
Maar elk koopt wat in de hand ligt..
Een bijl heeft gewicht nodig..daardoor klieft ze goed enz...

onwetendheid.... oke

Vind het dan wel raar zodra iemand het met jou oneens is, ze gelijk onwetendheid zijn ondanks die persoon ook zijn nodige ervaring heeft over het onderwerp.

dR3
20-12-14, 15:04
Ik zoek een bijl, maar weet niet welke ik moet kiezen.
Er zijn zo veel verschillende dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Waar ik hem voor wil gebruiken:
Hout splijten, boom omhakken, hout hakken tegen de nerf in, houtbewerking enzovoort.
Hij moet niet te zwaar en te lang zijn (max 1 kg en 60 cm lang)

Bomen omhakken met een bijl die max 1 kg en 60 cm lang is kan wel, maar is erg tijdrovend en vermoeiend. Ik zou daarvoor een grotere (en zwaardere) bijl gebruiken, maar als je regelmatig kachelhout wil maken kun je m.i. beter een kettingzaag gebruiken. Voor een kampvuurtje is genoeg dood hout te vinden wat je zonder gereedschap kunt verwerken. Een opvouwbare handzaag van een paar tientjes is meestal praktischer voor wat groter werk: minder gewicht, minder luidruchtig, minder vermoeiend.

AWOL
20-12-14, 15:04
Nadeel van houten stelen is dat deze toch wel breken kunnen, zeker als deze gebruikt wordt door een minder ervaren persoon.
Een paar weken geleden in Frankrijk heb ik met wat maten wat omgezaagde bomen tot vuurhout verwerkt en daarbij zijn de stelen van 2 kloofbijlen gebroken.
Degene die de kloofbijl hanteerde deed dit bepaald niet voor de eerste keer maar dat kon toch niet vermijden dat af een toe een slag doorsloeg op de rand van het hakblok waardoor uiteindelijk de stelen braken.
Daarbij moet wel gezegd worden dat de stelen al wat ouder waren en 1 er van al eens gelijmd, maar toch.

tom666
20-12-14, 15:45
onwetendheid.... oke

Vind het dan wel raar zodra iemand het met jou oneens is, ze gelijk onwetendheid zijn ondanks die persoon ook zijn nodige ervaring heeft over het onderwerp.
Ja...zeggen dat Fiskars niet goed zou zijn is inderdaad onwetend over de Fiskars...
Het is een feit...de stelen uit kunststof breken niet...en zou het euvel zich door kweetnietwat toch voordoen heb je garantie...
Bij welke bijl met houten steel heb je dat ???..

phtvs
20-12-14, 15:52
Martine is ook een optie:p

http://nl.wikipedia.org/wiki/Martine_Bijl

Tom
20-12-14, 15:57
Om breken van de bijlsteel tegen te gaan is er wel een trucje voor, een soort bumper zeg maar.

https://www.youtube.com/watch?v=6GEkUmKraWk#t=240

http://preppers.nl/forum/threads/7310-Bijl-steel-beschermer?highlight=bijl

the_holyman
20-12-14, 16:03
Aangezien ik deze vraag hier niet eerder heb gesteld en ik hierin nogal een budgetprepper ben....

Standaard in de auto een bijl van de lidl en de boogzaag... 2x gebruikt.. en weer daarna terug in het plastic. (nadat ik ze had geolied). bijl heeft een kuntstof steel...

Ik kan er weinig van zeggen. Het werkt.. breekt (nog) niet, en heb er nu 2 boompjes mee bewerkt. (100cm omtrek).
Maar ik heb ook weinig referentiemateriaal.. de bijltjes die ik hiervoor had (en nog steeds heb liggen in de garage) zijn houten stelen, no-name bij cranenbroek vandaan, en die werken ook....

Greetz Holy.

MyronPrps
20-12-14, 16:19
Ja...zeggen dat Fiskars niet goed zou zijn is inderdaad onwetend over de Fiskars...
Het is een feit...de stelen uit kunststof breken niet...en zou het euvel zich door kweetnietwat toch voordoen heb je garantie...

Levert fiskars ook tijdens rampen? ik hoop voor je dat de stelen nooit breken zeker niet als je erop moet vertrouwen tijdens een SHTF maar ik heb liever een steel die ik kan vervangen.

fiskars staat simpelweg niet bovenaan, Wetterlings en Gransfors bruks maken gewoon betere bijlen.

Two Socks
20-12-14, 16:22
Bomen omhakken met een bijl die max 1 kg en 60 cm lang is kan wel, maar is erg tijdrovend en vermoeiend. Ik zou daarvoor een grotere (en zwaardere) bijl gebruiken, maar als je regelmatig kachelhout wil maken kun je m.i. beter een kettingzaag gebruiken. Voor een kampvuurtje is genoeg dood hout te vinden wat je zonder gereedschap kunt verwerken. Een opvouwbare handzaag van een paar tientjes is meestal praktischer voor wat groter werk: minder gewicht, minder luidruchtig, minder vermoeiend.

Het is niet mijn bedoeling om elke dag een boom van 100 cm om te halen. Maar het moet wel kunnen als het nodig is.
Kachelhout hebben wij hier tonnen van, dus de bijl word meer voor kleinere bomen en grote takken gebruikt.

Two Socks
20-12-14, 16:25
Two Socks

zelf heb ik ook de swedish forest axe en beide cold steel tomahawks van knivesandtools.nl oja en ook de wetterlings small hunting axe.

de SFA gebruik ik voor eht rooien van alle bomen bij mijn perceel ook omdat de lengte goed is (bijl lengte is van oksel tot aan de handpalm) maar vind het ontwerp en steel erg fijn.

als ik wat houtbewerking moet doen pak ik toch liever de GB omdat deze beter uitgebalanceerd is dan de small huntig axe ik vind de kop hiervan iets te zwaar voor de steel.

de coldsteel trail en frontiers hawk vind ik ook allebei fijn alleen vervangt het de bijl gewoon simpelweg niet. ik heb vaak de kop in mijn tas zitten en als ik dan wat ga eten maak ik snel een steel hoeft niet mooi te zijn maar het is een leuke bezigheid vooral als je het met de kop zelf doet is het erg leuk.

als je vragen hebt, stel ze maar:)

De SFA valt waarschijnlijk nu af voor mij.
Wat zijn jouw ervaringen met de W small hunting axe? Hij lijkt mij tamelijk kort voor iets zwaarder werk.

MyronPrps
20-12-14, 16:31
De SFA valt waarschijnlijk nu af voor mij.
Wat zijn jouw ervaringen met de W small hunting axe? Hij lijkt mij tamelijk kort voor iets zwaarder werk.

Klopt, hij mist dan net de lengte voor wat meer kracht, daarom ben ik er blij met de small forrest axe van GB hij voelt perfect aan en is erg goed gebalanceerd in gewicht dus in jouw positie zou ik hiervoor gaan.

De SFA is erg handig en heb mijn maat ook altijd bij me in het bos alleen voor kleinder werk idd minder geschikt.

Two Socks
20-12-14, 16:40
Klopt, hij mist dan net de lengte voor wat meer kracht, daarom ben ik er blij met de small forrest axe van GB hij voelt perfect aan en is erg goed gebalanceerd in gewicht dus in jouw positie zou ik hiervoor gaan.

De SFA is erg handig en heb mijn maat ook altijd bij me in het bos alleen voor kleinder werk idd minder geschikt.

En zou de large hunting axe van Wetterlings dan rivaal zijn van de GB small forest axe. want mijn keuze gaat meer uit naar de large hunting axe omdat die 200 gram lichter is dan de small forest axe

Vladimir
20-12-14, 16:41

Heb je zelf wel eens met Gransfors bijlen gewerkt trouwens?

MyronPrps
20-12-14, 17:19
En zou de large hunting axe van Wetterlings dan rivaal zijn van de GB small forest axe. want mijn keuze gaat meer uit naar de large hunting axe omdat die 200 gram lichter is dan de small forest axe

Ikzelf heb de large versie wel eens in handen gehad maar vind toch de small forrest axe van GB beter in de hand liggen zeker ook als je wat houtbewerking wilt doen en voor het weghalen van takken en brandhoud verwerken vind ik hem perfect en heb hem ook vaak aan mn zij hangen

Floshtf
20-12-14, 17:20
Bestaand leesvoer knipoog:
http://preppers.nl/forum/threads/1394-Wat-is-de-ideale-bijl Kungfufox

[MOD] Samengevoegd.

dutch survival
21-12-14, 12:22
Ik zit eraan te denken om de GB wildlife hatchet te kopen, hoor veel goede reacties en lijkt ne ook zeer fijn( gewoon een simpele bijl zonder allemaal nutteloze extras) ook vind ik hem zeer mooi gemaakt, het enigste probleem is de prijs, ze zijn flink duur, dus is weet iemand of hij het waard is ( misschien wel uit eigen ervaring) in prijs/kwaliteit verhouding?

12gauge
21-12-14, 12:25
Levert fiskars ook tijdens rampen? ik hoop voor je dat de stelen nooit breken zeker niet als je erop moet vertrouwen tijdens een SHTF maar ik heb liever een steel die ik kan vervangen.

fiskars staat simpelweg niet bovenaan, Wetterlings en Gransfors bruks maken gewoon betere bijlen.

of dat ze tijdens rampen leveren maakt niet altijd uit
mij lijkt het wel een prettige bijl omdat de steel een stuk lichter is dan hout, als je een 12 kuub hout hebt liggen wat nog gekloofd moet worden is een lichtere maar net zo effectieve bijl wel prettig

elloco999
06-01-15, 09:19
Ik denk dat wat dutch survival bedoeld is dat als je kunststof steel breekt, je die niet kunt vervangen en als de leverancier niet tijdens een ramp levert kun je ook geen nieuwe bestellen. Het voordeel van een houten steel is dat je die zelf kunt vervangen en zelfs een nieuw kunt maken als dat nodig mocht zijn. Neemt niet weg dat die kunststof stelen ook erg sterk zijn en niet zomaar kapot gaan, maar ja, het zal je maar net gebeuren wanneer het het slechtste uit komt (Murphy's law).

Een lichtere steel kan natuurlijk wel zo prettig zijn. Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

Anvil
06-01-15, 10:11
De kunststof stelen van de Fiskars, Buck en Gerber (allemaal gemaakt door Fiskars) kun je met een vrachtwagen overheen rijden en ik heb er nog NOOIT 1 zien breken! Of gehoord van iemand dattie brak...

De Gransfors is de betere traditionele bijl!

Ik zeg koop een kloofbijl en een hele axe van Fiskars omdat de stelen niet breken. Een 3/4 axe en handbijl van GB voor het mooie en fijne werk... Heb je gelijk je redundancy gedekt en heb je voor elk type job de juiste bijl...

Wil je echt je centen kwijt (aan mooie spullen) koop dan ook van GB een "broadhead axe". Deze zijn aan 1 zijde plat en 'offset' op de steel gemonteerd en worden gebruikt om ronde boomstammen te vermaken naar vierkante balken zoals in de bouw van ee blokhut...

Koop er een set wiggen bij voor het splijten in de lengte van de stam, een velhevel voor het draaien en een handlier voor het veilig richting geven aan lastig te vellen bomen... En er is geen klus meer in het bos die je niet kan doen!!

Goed pad, zonnig spoor!

Keyser Suze
06-01-15, 10:30
Wil je echt je centen kwijt (aan mooie spullen) koop dan ook van GB een "broadhead axe". Deze zijn aan 1 zijde plat en 'offset' op de steel gemonteerd en worden gebruikt om ronde boomstammen te vermaken naar vierkante balken zoals in de bouw van een blokhut...Koop er een set wiggen bij voor het splijten in de lengte van de stam, een velhevel voor het draaien en een handlier voor het veilig richting geven aan lastig te vellen bomen... En er is geen klus meer in het bos die je niet kan doen!!

En dan dus ook een hamer met lange steel voor de stalen wiggen, een flinke (trek)zaag en een dissel zoals hieronder afgebeeld. Dan ben je pas echt klaar....
15697

Dauntless
06-01-15, 18:05
Vanaf ik geen kapotte fiskars bijlsteel gezien heb, ben ik nog altijd enthousisase :)

fragalot
06-01-15, 19:26
ik zal dit hier even achter laten.
https://www.youtube.com/watch?v=Sl2jFNE0M7Y

zeg nooit nooit.
15708

ONBREEKBAAR bestaat niet.
15709

Zeg ik dat deze bijlen oerslecht prul zijn? Nee.
Zeg ik dat je er zeker geen moet kopen? Nee.
werken ze voor alledaags gebruik? Ja, prima.
maar zeg niet dat ze 100% onfeilbaar zijn, en beter zijn dan een traditionele kwaliteitsbijl.
Geef mij en MyronPrps maar een degelijke GB, wetterlings, of super goed 2dehands antiek spul.

Nazdrovje
06-01-15, 20:10
De ideale bijl? Euhm gewoon eentje die hakt :)

Keep it simple!

Dauntless
06-01-15, 20:29
Ik zeg dat ik nog nooit een kapotte had gezien tot nu toe, dat is gewoon een feit.

MyronPrps
07-01-15, 03:20
als je niet zoveel met bijlen werkt en je eigenlijk alleen maar wilt splijten af en toe kun je misschien beter fiskars nemen, is toch wat meer dummy proof.

misschien ben ik ook wel gewoon ouderwets maar een bijl met een houten steel leeft gewoon je voelt hoe het hout naar jouw hand gaat staan en hoe meer je hem gebruikt des te mooier hij ook word. De oliën van je hand veranderen de kleur en na een tijdje wil je eigenlijk niet meer dat iemand anders je bijl aanraakt want ze doen het niet op de goede manier.

nu ben ik ook gewoon een weird motherfucker als het om bijlen gaat maar na een dag in het bos hou ik Emma weer even vast en kan ik weer even genieten van het mooi vakmanschap wat erin zit.

dit heb ik met fiskars niet, het is een bijl en meer ook niet, niet iets waar je trots op bent of zou willen doorgeven aan de volgende generatie.

Two Socks
19-03-15, 16:39
Omdat ik ZEER eigenwijs ben ga ik toch van de week een Fiskars bijl kopen:p. (via prepshop.nl natuurlijk!). Alleen zit ik nu te twijfelen of ik de X10 of X15 zou nemen.
Iemand ervaring met deze bijlen? Ooit heb ik eens ergens gelezen dat een handzame bijl niet langer mag zijn dan oksel tot vingertoppen (bij mij 50cm), maar de X10 lijkt mij toch nog wat klein (44.5cm) om een niet al te grote boom om te krijgen. Hierbij raad gevraagd:confused:

tom666
19-03-15, 16:48
Ik heb ze beiden en van beiden heel tevreden.
Een X 15 is allround....

Ga eens naar een winkel en hou ze eerst in handen...
Een bijl koop je niet online maar op gevoel...

Two Socks
19-03-15, 16:59
Ik heb ze beiden en van beiden heel tevreden.
Een X 15 is allround....

Ga eens naar een winkel en hou ze eerst in handen...
Een bijl koop je niet online maar op gevoel...

Ik ben al in 4 winkels in de buurt geweest, maar geen één winkel had Fiskars bijlen in het schap liggen, alleen Hendrik jan keukenbijltjes.

backschless
19-03-15, 17:01
Kijk eens bij de boerenbond daar hangen ze ook, daarna bij de prepshop kopen.

Two Socks
19-03-15, 17:08
Kijk eens bij de boerenbond daar hangen ze ook, daarna bij de prepshop kopen.

Hier in Noord-Holland heet de zelfde winkel Welkoop, Daar hadden ze eerst nog 1 freund fiberglas bijl liggen maar nu ook alleen maar hendrik jan bijltjes.

Rataplan
28-04-15, 19:49
Zo, na een lange tijd van besparingen, bezuinigingen etc wegens bepaalde omstandigheden, is er eindelijk ruimte gekomen om weer eens wat mooi materiaal aan te schaffen voor mezelf.
Ik heb vorige week bij MOOSECAMP (zeer netjes en duidelijk in het contact en geleverd volgens afspraak, top zaak) een aantal dingen besteld, waaronder een Feuerhand stormlantaarn, dat geeft toch aangenamer licht dan de coleman benzine druklamp die ik al heb.
En ook met mijn nieuwe Mora Frosts mesjes ben ik erg blij en kijk ook al naar uit om er mee aan de slag te gaan.
Maar waar ik echt heel blij mee ben is........
17948

De Gransfors 450 kloofbijl, prachtig:)

(Kreeg ook nog het bijlenboekje en een mooie firekit er bij:))

Maritimesurvival
28-04-15, 21:01
Heb vandaag hout gekloofd met een ochsenkopf ,het zijn prima bijltjes en erg licht ,het is de kleine uitvoering.:D

Two Socks
28-04-15, 22:14
Zo, na een lange tijd van besparingen, bezuinigingen etc wegens bepaalde omstandigheden, is er eindelijk ruimte gekomen om weer eens wat mooi materiaal aan te schaffen voor mezelf.
Ik heb vorige week bij MOOSECAMP (zeer netjes en duidelijk in het contact en geleverd volgens afspraak, top zaak) een aantal dingen besteld, waaronder een Feuerhand stormlantaarn, dat geeft toch aangenamer licht dan de coleman benzine druklamp die ik al heb.
En ook met mijn nieuwe Mora Frosts mesjes ben ik erg blij en kijk ook al naar uit om er mee aan de slag te gaan.
17948

De Gransfors 450 kloofbijl, prachtig:)

(Kreeg ook nog het bijlenboekje en een mooie firekit er bij:))

Mooie bijl en zeer mooie houtstapel!;)

Rataplan
01-05-15, 03:51
Mooie bijl en zeer mooie houtstapel!;)

Dank je, ja zo'n 13 m3, dus voorlopig hoef ik me nog niet te vervelen:D

Maritimesurvival
01-05-15, 07:32
Rataplan hout kloven is echt verslavend en jij hebt een mooie voorraad voor de koude winter.:p

Rataplan
01-05-15, 11:57
Rataplan hout kloven is echt verslavend en jij hebt een mooie voorraad voor de koude winter.:p

Nu Alleen nog een houtkachel in huis plaatsen :D, ben al aardig op weg met de benodigde materialen.
Wat betreft klieven, dat klopt, ik doe het heel graag, bijna elke avond een half uurtje en daarna een wel verdient speciaal biertje:)

Maritimesurvival
01-05-15, 12:00
Geen bier voor het kloven ,want dan gaat het mis :p.

Bus-lane
02-05-15, 19:04
[QUOTE=Rataplan;352852]Zo, na een lange tijd van besparingen, bezuinigingen etc wegens bepaalde omstandigheden, is er eindelijk ruimte gekomen om weer eens wat mooi materiaal aan te schaffen voor mezelf.
17948

Rataplan Al lekker gekloofd met je nieuwe bijl
Kun je misschien vertellen wat je van de kloofbijl vindt, ik ben aan het twijfelen tussen de fiskars en deze.
Het gewicht van de kop? Hoe voelt de steel. Kwaliteit en hoe vaak te slijpen.

Rataplan
02-05-15, 19:40
Bus-lane ik heb nog maar een paar stammetjes gekliefd, bezig geweest met andere klusjes.
maar vind het een fijne kloofbijl, de kop heeft aangenaam gewicht om telkens te heffen en met de slagbeweging voel je goed de massa van deze bijlkop, wat aangenaam klieven is.
de steel is lekker ruw het laatste deel wat voor veel grip zorgt, zowiezo vind ik hout fijn aanvoelen.
het voordeel van deze kloofbijl is ook, dat hij geschikt is om stalen splijtwiggen in grote stammen te slaan.
Ik weet niet wat de prijs is van een fiskars, maar deze is niet bepaald goedkoop.
En of deze beter is dan een fiskars, kan ik je niet vertellen, persoonlijk vind deze mooier, maar smaken verschillen.

Maritimesurvival
18-05-15, 15:45
Heeft er iemand ervaring met de Husqvarna bijlen?
Want deze zijn ook Zweedse kwaliteitsbijlen maar een stuk goedkoper.
http://shop.wolfswinkel.nl/husqvarna/husqvarna-bijlen
Of kan ik beter doorsparen voor een Gransfors?

Two Socks
18-05-15, 15:52
Heeft er iemand ervaring met de Husqvarna bijlen?
Want deze zijn ook Zweedse kwaliteitsbijlen maar een stuk goedkoper.
http://shop.wolfswinkel.nl/husqvarna/husqvarna-bijlen
Of kan ik beter doorsparen voor een Gransfors?

De Husqvarna bijlen met een houten steel worden gemaakt door Wetterlings onder de naam van Husqvarna. Precies dezelfde bijl, alleen moet je er mee kunnen leven dat er Husqvarna op de steel staat :p. Dus zeker geen verkeerde bijl voor dat geld.

Maritimesurvival
18-05-15, 16:09
Nou dan wordt de Husq wel mijn maat.
Comrade Husqvarna.

Two Socks
18-05-15, 16:12
Nou dan wordt de Husq wel mijn maat.
Comrade Husqvarna.

Je zou mogelijk ook eens naar Hultafors kunnen kijken, de "classic" serie is hetzelfde als de Wetterlings, maar hun eigen serie is net als Husq betaalbaar.

Maritimesurvival
23-06-15, 13:47
Heb de Gardena 900b een maand geleden gekocht.
Het is een heerlijke bijl en zeker zijn geld waard.
http://www.gardena.com/nl/boom-en-struikonderhoud/bijlen/900b/

rico686
23-07-15, 23:24
Ik vind dat, zoals met veel andere dingen, het ook met het kiezen van een bijl een persoonlijke zaak is. Iedereen heeft zijn eigen set vaardigheden en ervaringen en zal aan de hand daarvan de geschikte bijl moeten kiezen.Wat voor de een goed is hoeft voor de ander niet zo te zijn. Ik vind dat zelf een aantal verschillende soorten bijlen testen het beste is, dan weet je wanneer een bijl geschikt voor je is ook qua gewicht, lengte en vorm.
Zelf heb ik een aantal bijlen, verschillend van vorm, lengte en gewicht maar ik kan niet zeggen dat er een bij is waar ik werkelijk alles mee kan doen. Ik weet niet hoeveel afbeeldingen ik kan uploaden maar hier zijn enkele van mijn bijlen. Ze liggen allemaal lekker in de hand en je kunt er zowel grof als fijn werk mee verrichten. Zijn ze geschikt voor iedereen? Denk het niet.
19774
19775
19776

Zefanja
23-07-15, 23:38
De ideale bijl bestaat niet, tenzij ze er binnenkort eentje uitvinden die onbreekbaar is, uitschuifbaar is, altijd vlijmscherp blijft en ook nog eens meerdere bijlkoppen heeft. Gezien het simpele feit dat zoiets helaas niet bestaat, blijft het een persoonlijk ding. Ik heb mijn eigen bijl gekozen omdat het ding lekker in de hand ligt, ik ermee kan doen wat ik wil, en het niet al te zwaar is. Die opsomming geldt voor anderen ook, maar dan weer met een totaal andere bijl in gedachten.

Toef
24-07-15, 00:08
Ik vind dat, zoals met veel andere dingen, het ook met het kiezen van een bijl een persoonlijke zaak is. Iedereen heeft zijn eigen set vaardigheden en ervaringen en zal aan de hand daarvan de geschikte bijl moeten kiezen.Wat voor de een goed is hoeft voor de ander niet zo te zijn. Ik vind dat zelf een aantal verschillende soorten bijlen testen het beste is, dan weet je wanneer een bijl geschikt voor je is ook qua gewicht, lengte en vorm.
Zelf heb ik een aantal bijlen, verschillend van vorm, lengte en gewicht maar ik kan niet zeggen dat er een bij is waar ik werkelijk alles mee kan doen. Ik weet niet hoeveel afbeeldingen ik kan uploaden maar hier zijn enkele van mijn bijlen. Ze liggen allemaal lekker in de hand en je kunt er zowel grof als fijn werk mee verrichten. Zijn ze geschikt voor iedereen? Denk het niet.

Goh... gelukkig heb je ze ook genummerd op de foto's.... zou bijna de tel kwijtraken :rolleyes:

Maar, gebruik je ze ook ?

MyronPrps
24-07-15, 00:52
Ikzelf heb de scandinavian forest axe oftwel Emma dan nog de small forest axe van gb en nog de small hunters axe van wetterlings plus nog een fiskars voor kloven ik geloof de x17 en nog twee tomahawkjes en nog een craftingbijltje waar nog een steel aan moet en een 1928 sager chemical waar ook nog een steel aan moet. Dus ja voor elke wens een bijl.

Maritimesurvival
24-07-15, 08:50
Heb voor bijna elke taak ook een bijl
1.een Gardena 900b voor bushcraft en voor kleine houtjes te maken vergelijkbaar met de Husqvarna h900

2.Husqvarna multi purpose axe voor bomen vellen in het bos ,vergelijkbaar met een Scandinavian forest axe.

3.Fiskars X17 om te kloven

En met iedere bijl ben ik zeer tevreden.

rico686
24-07-15, 15:43
Buiten die 4 bijlen op de foto's heb ik nog 2 kleine brandweer bijlen die ik nog wil modificeren tot tomahawks, 1 kleinere camp bijl, 2 Amerikaanse forrest axes, 1 Duitse forrest axe, 2 kloof bijlen (allebei verschillend van vorm en waarvan 1 van 2 Kg en 1 van 1500 gram), 1 Viking axe, 1 Nordic style axe, 1 carpenter's hatchet, 1 Bundeswehr Axt en een militaire camp bijl. Van verschillende bijlen bevalt de steel me niet helemaal dus daar wil ik eerst nog een andere steel voor maken. Ik heb dus momenteel nog 16 bijlen die ik niet allemaal in gebruik heb. Voorheen had ik nog 4 andere bijlen die ik reeds weer verkocht heb.
Ik test mijn bijlen en gebruik ze zo nu en dan om ze qua hanteerbaarheid en transport te kunnen vergelijken. When SHTF is een grote kloofbijl dus niet bepaald handig en zelfs een forrest axe wordt dan al gauw te zwaar, dus neem ik toch vaker de kleinere bijl (te zien op een van de afbeeldingen) mee. Hij is niet te klein, maar ook niet te groot of te zwaar en een boompje omhakken van 20-30cm doorsnee gaat best. Niet zo makkelijk als met een van mijn forrest axes, maar het gaat wel.
De bijlen van Zweedse fabrikanten zoals Gransfors Bruks, Hults Bruk, Wetterlings, Husqvarna en Bahco zijn zeker goede bijlen en er zijn ook hele goede Amerikaanse bijlen, maar de vraag is gewoon wat je voor jezelf wilt en hoe groot je budget is.
Verder vind ik persoonlijk erg belangrijk dat de steel van hout is en niet van kunststof, maar dat is mijn persoonlijke visie. Voor mij moet het zo zijn dat ik, wanneer het werkelijk noodzakelijk mocht zijn, de steel zonder problemen moet kunnen vervangen.
Een goede bijlsteel is bovendien nooit gelakt maar wel geolied met gekookte lijnzaadolie; daardoor droogt de steel niet uit en zal die ook minder snel breken. De meeste goedkope bijlen hebben meestal een gelakte steel en dat heeft ook een andere reden. Als de steel van onder en van boven gelakt is, kun je niet zien hoe de lijnen in de steel lopen. Daardoor kun je dus niet controleren of de steel op correcte wijze is gekozen en gemaakt. Is ook een van de dingen die ik in de loop der tijd heb geleerd en ik leer nog steeds bij.....
Op een van de foto's had ik de bijlen genummerd omdat er iemand om specificaties en andere info van de bijlen vroeg; heeft dus niets met het aantal bijlen te maken die ik heb.

Maritimesurvival
28-07-15, 21:34
Hebben jullie ervaring met deze bijl ,is deze bijl de moeite waard om uit te proberen ,het is dezelfde bijl als de Gardena 1400A
http://www.vdvinne.nl/catalogus/127/6/universele-bijl

wodan
28-07-15, 21:39
Hebben jullie ervaring met deze bijl ,is deze bijl de moeite waard om uit te proberen ,het is dezelfde bijl als de Gardena 1400A
http://www.vdvinne.nl/catalogus/127/6/universele-bijl

Ik vermoed dat je beter kan vinden voor minder geld, ik denk daarbij aan bvb http://www.rotopino.nl/bijl-fiskars-x17,26516 maar ik ben geen bijlenkenner... Dus wacht nog even voordat je beslist tot je meer info hebt.

Maritimesurvival
28-07-15, 21:41
Ik vermoed dat je beter kan vinden voor minder geld, ik denk daarbij aan bvb http://www.rotopino.nl/bijl-fiskars-x17,26516 maar ik ben geen bijlenkenner... Dus wacht nog even voordat je beslist tot je meer info hebt.

Heb hem voor 60 Euro gezien ,ik heb de 900b en daar ben ik erg tevreden over (kleinere uitvoering)

Maritimesurvival
13-08-15, 10:39
Omdat ik zelf ga houtbewerken en planken maken ga ik kijken voor zo'n bijl
http://www.husqvarna.com/nl/accessories/bijlen-gereedschappen/schrijnwerkersbijl/

Maritimesurvival
22-09-15, 21:15
Zeer goedkope Wetterlings bijlen:D
http://www.detuinwinkel.nl/product/grote-huisbijl/