PDA

Bekijk Volledige Versie : Trauma kit bouwen/uitbreiden

12gauge
12-09-12, 14:20
nu ik die fantastische kit van KS gekocht heb (HULDE)
ben ik toch eens gaan denken om mn ehbo gedeelte eens goed uit te breiden,
natuurlijk heb ik pleisters, latex handschoenen, wat verband enzo
nu zat ik er aan te denken om met dit uit te breiden;

1x Handschoenen polyethyleen (PE) glad 100st
1x Handschoenen polyethyleen (PE) geruwd 100st
1x Nobatop NW kompres 5x5cm bulk (200)
1x Noba steriel HG kompres 5x5cm 12lgs (60)
1x Noba steriel HG kompres 10x10cm 12lg (60)
1x Nobatop NW kompres 10x10cm bulk (200)

1x Nobafix 4cm x 4m (20) (verband)
1x Nobafix 10cm x 4m (20) (verband)
4x Noba synthetische wattenrol 10cm x 3m
1x Dermaplast Elastic 4cm x 5m (pleister)
1x Dermaplast Sensitive 5m x 8cm (pleister)
1x Scalpel met handvat Aesculap nr.20 (10)
1x Dettol desinfectiemiddel 500ml

en ik gaat s kijken of ik ergens een doos snelverbanden op de kop kan tikken
en ik wil weten of er een maat injectie spuiten is die een beetje all round leuk is (he stel je kan ergens antibiotica krijgen maar je moet het in kunnen spuiten)

zit ik in de goeie richting of sla ik de plank volledig mis?

Dick Berts
12-09-12, 14:24
@12gauge. Bij de Baco in IJmuiden hebben cq hadden ze geweldige herbruikbare spuiten. Ik hoop dat er nog wat over is.

http://www.baco-army-goods.nl/medische-artikelen/injectiespuit-glas-2ml.html

http://www.baco-army-goods.nl/medische-artikelen/injectiespuit-naalden.html

Wat kan jij trouwens ontzettend ouwehoeren. Ik kijk altijd via de forum activity stream. Dat is een grote stapel hondenblikken geworden.

shooter
12-09-12, 20:05
Wat is een KS kit ?

12gauge
12-09-12, 20:09
iets naar onder scrollen ;)

http://preppers.nl/forum/threads/1071-Medische-Artikelen-bestellen/page6

12gauge
14-09-12, 11:27
niemand die mij er een zinnig antwoord over kan geven?

Mandy Lifeboats
14-09-12, 12:34
Hoi 12G, in het verleden heb ik een tijdje moeten injecteren met spul uit ampullen waarbij ik 10 ml Jecton (ref 9108) spuiten met 0.4x25mm Jecton naalden (ref 9003) kreeg. Super soepele naalden die je er met gemak injast. De spuiten waren in feite veel te ruim voor de hoeveelheid die ik spuiten moest maar die extra ruimte zit je echt niet in de weg.

frank1964
14-09-12, 13:05
Ik zou er extra scalpelmesjes bijnemen.

J.I. nurse
14-09-12, 14:54
niemand die mij er een zinnig antwoord over kan geven?

Hoi 12gauge,
zie pm

Groetjes nurse

12gauge
14-09-12, 19:33
JI; heel erg bedankt ;)

Frank; daar denk ik ook aan

Mandy; gewoon een middenmoot spuit nemen dus?

J.I. nurse
14-09-12, 19:43
Graag gedaan,
Zie nieuwe pm
Misscien krijg ik dan nog meer lachenbekkies;)

mr bruin
14-09-12, 20:12
Hallo 12g,

Waarom zoveel handschoenen en waarom glad en geruwd ? Je gebuikt ze toch alleen in een EHBO situatie of is het voor wond verzorging of i.d ?

Gr. Mr. Bruin

Mandy Lifeboats
14-09-12, 20:14
12gauge, het zijn de enige spuiten waar ik ervaring mee heb, maar kan me niet voorstellen dat "te groot" een verkeerde keus is. Wbt naalden heb ik geen idee of het wat uitmaakt of je die nodig hebt om iets in een ader te spuiten of zoals ik deed in het vlees van m'n been.
Ik kon een paar extra spuiten die ik nodig had gewoon over de toonbank bij mijn apotheek kopen voor 35 cent per spuit en 15 cent per naald en neem aan als ze zouden willen weten waarom je ze nodig hebt je altijd nog kan zeggen dat je voor de zekerheid vertrouwd steriel spul wilt hebben voor een reis naar Afrika o.i.d.

J.I. nurse
14-09-12, 20:33
Je hebt zeer zeker veel verschil in naalden
-insuline naaldjes bv novine
-subcutane naaldjes
-intramusculere naalden
-intraveneuze naalden
-infuus naalden
-vlinder naaldjes/venflon naaldjes
Etc etc etc
Daarnaast zijn alle bovengenoemde naalden ook nog eens te krijgen in verschillende lengtes en dikte.

Ook de spuitjes gaan vanaf 1ml tot 60 ml
hoe groter en dikker de spuit hoe lastiger te hanteren.

5ml en 10ml spuitjes wordt het meest gebruikt bij ons in het ziekenhuis.
De 50ml of 60ml gebruiken wij voor het geven van sondevoeding of bij bv. Morfine pompen

shooter
14-09-12, 21:22
-subcutane naaldjes
-intramusculere naalden
-intraveneuze naalden
-infuus naalden
Etc etc etc
Daarnaast zijn alle bovengenoemde naalden ook nog eens te krijgen in verschillende lengtes en dikte.

De 50ml of 60ml gebruiken wij voor het geven van sondevoeding of bij bv. Morfine pompen

Nou, naalden hoef ik dus niet te kopen want ik heb nog nooit iets gespoten met een injectienaald en nu blijkt er ook
nog voor iedere situatie een andere te zijn...
Ik ben bang dat ik alleen meer schade kan doen met een spuit ...

partizan
14-09-12, 21:31
daarom is er de prepper club workshop gestart zodat totale leken de basis kunnen krijgen
die in een shift levens kan redden

J.I. nurse
14-09-12, 21:33
Hoi shooter,
Als je niet weet wat je doet wel ja!;)

kijk naar deze link
http://preppers.nl/forum/threads/1087-Medicijnen-toedienen-per-injectie

Op de meeting van 13 oktober ga ik er verder op in.

Belangrijk naast kunnen injecteren is weet wat je gaat injecteren,hoeveel en waar en waarom.

12gauge
16-09-12, 09:57
Hallo 12g,

Waarom zoveel handschoenen en waarom glad en geruwd ? Je gebuikt ze toch alleen in een EHBO situatie of is het voor wond verzorging of i.d ?

Gr. Mr. Bruin

mijn blik hierop is dat je als je wat verzorgt je schoon werkt

stel jij hebt een flinke wond, ongelukje met de kettingzaag (kan gebeuren toch?)
het laatste wat je wil boven op je problemen is dat ik je wond ga dichtmaken met dat sneetje van vorige week toen ik een konijn slachte
misschien heb ik iets onderhuids iets wat ik niet weet, of misschien heb jij wel iets
overdracht van bacterien via bloed is iets waar je echt rekening mee moet houden (hoeveel junks hebben zo geen aids gekregen?)

12gauge
16-09-12, 09:59
-subcutane naaldjes
-intramusculere naalden
-intraveneuze naalden
-infuus naalden
Etc etc etc

weer bedankt voor je PM ;)

zou jij misschien 2 dozen spuiten voor me uit willen zoeken bij daxtrio?
het liefst spuit en naald aan elkaar das wel zo makkelijk
het gaat mij erom dat ik wat heb liggen ookal heb ik er niet zoveel verstand van ;)

12gauge
19-09-12, 22:13
de spuiten heb ik even laten zitten, daar moet ik me in verdiepen nog

heb er alcohol deppers bij gedaan en 2 ipv 1 doosje scalpels gedaan bij de dettol ook
kortom weer een mooie doos vol

Ivan
19-09-12, 22:26
Wat dacht je van een sterilisatie set.

12gauge
19-09-12, 22:28
op aanraden van frank19?? heb ik er dettol in gedaan om te ontsmetten voor voorlopig
zal vast niet de laatst doos zijn die ik bestel

Keyser Suze
19-09-12, 22:28
de spuiten heb ik even laten zitten, daar moet ik me in verdiepen nog

heb er alcohol deppers bij gedaan en 2 ipv 1 doosje scalpels gedaan bij de dettol ook
kortom weer een mooie doos vol
Die alcohol deppers zijn super goede Fire Starters! …ťn vonkje en hopla...fik.

12gauge
20-09-12, 08:48
zal t onthouden in geval van nood ;)

t ehbo gedeelte begint goed op peil te raken bij deze of ik moet sommige dingen over het hoofd zien

stijn
20-09-12, 23:00
mischien watjes met adrenaline om bloedingen te stoppen op plaatsen waar je geen drukverband kan aanbrengen... :)
ook al moet je hier voorzichtig mee zijn omdat de bloedtoevoer van bv een vinger dan fel kan afnemen door het samentrekken van de bloedvaatjes.

timo716
23-09-12, 16:11
nu ik die fantastische kit van KS gekocht heb (HULDE)
ben ik toch eens gaan denken om mn ehbo gedeelte eens goed uit te breiden,
natuurlijk heb ik pleisters, latex handschoenen, wat verband enzo
nu zat ik er aan te denken om met dit uit te breiden;

1x Handschoenen polyethyleen (PE) glad 100st
1x Handschoenen polyethyleen (PE) geruwd 100st
1x Nobatop NW kompres 5x5cm bulk (200)
1x Noba steriel HG kompres 10x10cm 12lg (60)
1x Nobatop NW kompres 10x10cm bulk (200)

1x Nobafix 4cm x 4m (20) (verband)
1x Nobafix 10cm x 4m (20) (verband)
4x Noba synthetische wattenrol 10cm x 3m
1x Dermaplast Elastic 4cm x 5m (pleister)
1x Dermaplast Sensitive 5m x 8cm (pleister)
1x Scalpel met handvat Aesculap nr.20 (10)
1x Dettol desinfectiemiddel 500ml

en ik gaat s kijken of ik ergens een doos snelverbanden op de kop kan tikken
en ik wil weten of er een maat injectie spuiten is die een beetje all round leuk is (he stel je kan ergens antibiotica krijgen maar je moet het in kunnen spuiten)

zit ik in de goeie richting of sla ik de plank volledig mis?

hey

ben hier nieuw en dit kwam langs mag ik wat adviezen geven?
ben volleerd bhv er en heb zware trauma ehbo gehaald omdat ik bhv ploegleider was in een sport complex

als u met meerdere mensen ergens gaat schuilen zou ik
meer verbandrollen in verschillende maten inslaan
dozen steriele gaasjes
en meer dettol.

over de antibiotica :
bij de wet zijn die strikt gereguleerd.
ben zelf micro bioloog nu dus wij hebben ze wel.
maar ze zijn niet los verkrijg baar.
(wel in vs ;) maar geloof dat er een invoer verbod is)

die PE handschoenen zijn leuk voor kleine klusjes
zeg maar

nitril is beter voor grote klusjes en verwondingen en dan steriele per paar verpakkingen een paar ;)
of ze zelf per 2 verpakken na ze in een snelkook pan 20 minuten te hebben gedaan .

(ook alcohol 70% werkt lekker ontsmettend en veel jodium)

heb zelf :
veel gaasjes verbanden clips en tapes.
jodium
en 2 potten dettol staan

als u hele erge verwondingen van plan bent te krijgen kunt u een schepbrancard aanschaffen maar dat is handiger om zwaar gewonden te vervoeren en een sta in de weg

hoop dat dit helpt ?

groetjes timo

timo716
23-09-12, 16:12
ow en anti histamine voor allergien

(ook handig als de bloedsomloop crasht want is adrenaline

nvd72
23-09-12, 17:06
ow en anti histamine voor allergien

(ook handig als de bloedsomloop crasht want is adrenaline

keyser of nurse jullie weten hier waarschijnlijk meer van, en ik wil ook niemand op het verkeerde spoor zetten.
maar je kunt toch ook een suikerwater oplossing gebruiken? tenminste volgens een oud militair handboek.

Mr Green
23-09-12, 17:21
zuiver alcohol lijkt mij hier wel bij te passen.

timo716
23-09-12, 18:14
adrenaline zit in een epi pen
als iemand in shock gaat ram je die in de dijbeen
dus als iemand een hartstilstand heeft werkt het ook prima ;)

atropine werkt ook maar valt geloof ik onder een opium achtige wet?
nouja ben niet zo van de medicijnen meer de antibiotica en toepassingen :P

en suikerwater weet ik eerlijk gezegt niet
zou kunnen maar weet ik niet

zuiver alcohol ontsmet lekker :P

12gauge
25-09-12, 09:04
een paar emmers zand/zaagsel in je "operatie"kamer, bloed op je laminaat word nogal glibberig,
ga ik nog verder uitbreiden qua ehbo gedeelte? ja maar dat komt wel een keer, voor voorlopig is dit genoeg hoop ik

12gauge
25-09-12, 11:28
hoe zit het eigenlijk met de houdbaarheid van die dettol? dat is maar een jaar goed ofzo volgens de tht datum

timo716
26-09-12, 10:27
dettel was toch 2 jaar goed? er zijn ook langerhoudbare producten

jodium is soms 4 jaar goed

ethanol is onbeperkt mits de vloeistof schoon is

12gauge
29-09-12, 07:39
in ieder geval beperkt volgens de datum,
is het daarna waardeloos is de vraag

timo716
01-10-12, 21:39
goede vraag

persoonlijk denk ik : half ja half nee.

raad : sla hele sterke wodka in en drink er niks van (of sla meer in en geniet er van )

ik denk ja het is dan waardeloos want :
er kunnen bacterien in gaan groeien als het al open is.
maar ook het verliest zijn structuur en functie.

nee want het is bij mijn weten een chemische oplossing en chemicalien hebben over het algemeen geen functie verlies naar de hand van tijd.

deze vraag is erg leuk om bij de groeps discussie te gaan gebruiken , als iemand met slim antwoord komt zeg ik het wel ;)

12gauge
03-10-12, 04:06
ik maak die bussen dettol nu niet open, heb er niks aan op het moment

timo716
03-10-12, 12:11
oke kan ook

volgens iemand bij farmacologie hierzo.
kan je net zo goed veel wodka inslaan
er niet drinken op schrijven met een stif (watervast ;) )
en dan is het enkele jaren goed
hij dacht zeker aan 10 jaar.
ongeopend en na opening zeker een jaar

dettol kon volgens hem 1.5 tot 2 jaar mee

maar mijn punt het is chemisch en onbeperkt kan ook kloppen
maar voor als nog is het vaag .
een apotheker gaat dettol brief sturen

want ik was de 4e die er mee kwam O_o

12gauge
03-10-12, 12:15
das een goed teken zal ik maar zeggen,
in principe houd ieder 40% alcohol drank onbeperkt goed

12gauge
05-10-12, 08:06
en weet je er al wat van ;)

Bolo
05-10-12, 08:10
Ben dit draadje even aan het doorlezen...

Gaat het nu over een EHBO kitje (sneetjes, kuchjes, racepoepjes) of over een TRAUMA kit (je bloed dood in 90 seconden)

Mij is geleerd dat een trauma kit iets anders is nl.

12gauge
05-10-12, 08:12
voor vanalles wat, maar puur om de hardware (geen medicijnen) juiste termen ontbreken mij helaas (medikneus)

manta1985
17-12-12, 16:58
Hebben jullie er ook wel eens aan gedacht om een tube secondelijm te kopen? Kan je gebruiken om wonden mee dicht te plakken. (Er was hier op preppers.nl een topic over, maar ik kan het niet meer terugvinden).

NightOwl
17-12-12, 23:26
Voeg waspoeder zonder kleurstoffen en parfum toe aan je kit.

Het waspoeder kun je gebruiken bij ontstoken wonden om ze schoon te weken/trekken.

Doe als je de beschikking hebt over een ligbad of tijl een grote hoeveelheid waspoeder in het water. Het water moet goed heet zijn zodat je het nog kunt verdragen. Blijf er een half uur in zitten ook al doet het pijn. De wond wordt dan juist schoon.
Of maak de wond nat met water en doe er waspoeder op. Doe er vervolgens een schone natte doek op en laat het zijn werk doen een half uurtje. Het doek wel elke keer nat maken door er water over te gieten.

Na afloop de wond goed schoon spoelen. De wond zal er wit achtig uit zien. Laat het drogen zonder het af te deken.
Herhaal deze handeling dagelijks.

Deze handeling werd verricht door iemand die leed aan grote wonden door chronische ontstekingen om wonden schoon te krijgen op advies van haar arts. ik heb haar er vaak bij geholpen.

Ik zelf heb deze manier ook enkel kleine ontstoken wondjes bij mij zelf behandeld met een positief resultaat!!

gebruikersnaam
18-12-12, 06:44

Het waspoeder kun je gebruiken bij ontstoken wonden om ze schoon te weken/trekken.

Is dat hetzelfde als grootmoeders tip om te baden in Badedas? Geen idee of dat waspoeder is, het heeft wel iets te maken met wassen geloof ik

Dreutel
18-12-12, 09:57
Met soda schijnt dat ook te gaan.

NightOwl
18-12-12, 10:31
Is dat hetzelfde als grootmoeders tip om te baden in Badedas? Geen idee of dat waspoeder is, het heeft wel iets te maken met wassen geloof ik

Ik denk het niet. Maar je lichaam wordt er wel schoon van de shampoo tijdens het douchen (ik ben zo in mijn sas met..).
Maar het valt overigens wel onder Grootmoeders tip's

NightOwl
18-12-12, 10:34
Met soda schijnt dat ook te gaan.

Geen idee of dat werkt

gebruikersnaam
18-12-12, 12:17
Soda en Badedas werd idd "vroeger' bij ons gebruikt bij ontstekingen. De St Maartenskliniek schrijft dit:

Wondfabeltjes

Jaarlijks komen er nieuwe wondverzorgingsproducten op de markt. Tegenwoordig worden bijvoorbeeld wondpads van zilver gebruikt om lokaal bacteriŽn te doden. Overigens is dit middel al eeuwenoud, de Romeinen gebruikten vroeger al zilver om bacteriŽn te doden.

Niet alleen de wondverzorgingsproducten veranderen snel. Ook de ideeŽn over goede wondverzorging blijven in ontwikkeling. Vroeger moesten patiŽnten met wonden in een badje met soda of Badedas. Tegenwoordig is dat uit ten boze. Het droogt de wond uit. Een vochtig wondmilieu blijkt veel beter voor de genezing.

Daarom worden wonden nu veelal gespoeld met gewoon kraanwater. Dit geldt overigens niet voor alle wonden. Een hardnekkig fabeltje is bijvoorbeeld dat wonden zoveel mogelijk gereinigd moeten worden. Bij sommige wonden spoel je bij teveel reinigen juist de stoffen weg die de genezing bevorderen.

Dus bij gebrek aan beter lijkt het me een oplossing

Simmetje13
19-12-12, 11:49
Secondelijm hebben wij in de kit zitten, idd om snel dicht te plakken. Kwam mijn man mee. Maar moet nog wel het een en ander aanvullen zoals ik lees. Wij hebben allebei BHV dus veel ervaring is dat niet.

Dethol gebruik ik al jaren in ons huishouden, vanwege huisdieren en kinderen. Dus dat blijft altijd houdbaar bij ons. Ik gebruik het om mee te dweilen hier, vlooien hebben er een hekel aan igg, trimsalons gebruiken dethol ook veel. Kan een reden zijn om dethol in huis te hebben als je geen kinderen hebt maar wel huisdieren.

Verlosser
23-12-12, 14:51
Secondelijm mag je geloof ik niet op diepe wonden gebruiken; van wat ik begrijp is 't spul best giftig.

Ik heb zelf een hechtsetje in de traumakit zitten. nu alleen nog fatsoenlijk leren hecthen :p

appelflapje
13-01-13, 00:36
Ik heb gisteren een medische rugtas van de landmacht gekocht :) 2624 (zonder de tassen op de zijkant en onderkant)

Ik heb op dit moment al wat spullen liggen. Maar ik wil dit flink uitbreiden. Daarvoor een rugtas gekocht, aangezien ik dat het handigste vind. Even kijken hoe en wat ik er in kwijt kan, dan alle spullen bestellen jeej.

Yoyo
13-01-13, 02:21
appelflapje, en hoe en waarom vind je dit een zinnige post voor ons forum ?

appelflapje
13-01-13, 10:38
Yoyo ik deel mijn uitbeiding, wat wellicht iemand anders ook kan helpen :p

zippo
19-01-13, 20:25
Ik heb gisteren een medische rugtas van de landmacht gekocht :) 2624 (zonder de tassen op de zijkant en onderkant)

Ik heb op dit moment al wat spullen liggen. Maar ik wil dit flink uitbreiden. Daarvoor een rugtas gekocht, aangezien ik dat het handigste vind. Even kijken hoe en wat ik er in kwijt kan, dan alle spullen bestellen jeej.

wil het een beetje lukken met je nieuwe med backpack?? ben erg benieuwd

Dispar Vulgo
19-01-13, 23:36
Tja, wanneer er iets teveel bloed op tv komt ben ik al verder gezapt.
Twee weken geleden uitgeschoten met een mes ( ja dom ,ik weet het) dat is wel een dag of 4, 2x per dag gaasje en leukoplast en nog een dag of 4 pleisters + ontsmettingsmiddel.dat lukt me dan weer goed om het zelf te doen .het ziet er goed uit en geen ontstekingen.
Wat je ook op voorraad neemt ,zorg dat je genoeg hebt.En over de datum spullen zijn altijd beter dan geen spullen.
Voor de echt dokters en naaister( naaiers) kijk hier maar eens http://www.hettykat.nl/outdoor-survival/accessories/surgical-set.html

Gegroet , nu alleen nog een veldsterilisatieset http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=1684

Ik heb vroeger helaas geen doktertje můgen spelen :(

appelflapje
23-01-13, 14:35
wil het een beetje lukken met je nieuwe med backpack?? ben erg benieuwd

Het is een hele grote goed tas. Ik moet voor de inhoud nog even sparen. Kijk anders even in mijn voorstel topic. Daar heb ik een aantal fotos geplaatst

zippo
26-01-13, 09:08
Het is een hele grote goed tas. Ik moet voor de inhoud nog even sparen. Kijk anders even in mijn voorstel topic. Daar heb ik een aantal fotos geplaatst

ziet er netjes uit hoor..en respect hoe jij je er doorheen knokt ;)

appelflapje
26-01-13, 16:36
zippo thanks :D

der_obergefreiter
26-01-13, 17:24
Tja, wanneer er iets teveel bloed op tv komt ben ik al verder gezapt.
Twee weken geleden uitgeschoten met een mes ( ja dom ,ik weet het) dat is wel een dag of 4, 2x per dag gaasje en leukoplast en nog een dag of 4 pleisters + ontsmettingsmiddel.dat lukt me dan weer goed om het zelf te doen .het ziet er goed uit en geen ontstekingen.
Wat je ook op voorraad neemt ,zorg dat je genoeg hebt.En over de datum spullen zijn altijd beter dan geen spullen.
Voor de echt dokters en naaister( naaiers) kijk hier maar eens http://www.hettykat.nl/outdoor-survival/accessories/surgical-set.html

Gegroet , nu alleen nog een veldsterilisatieset http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=1684

Ik heb vroeger helaas geen doktertje můgen spelen :(

hier npg een snij en naaiset . nog goedkoper http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=816

Anvil
21-03-13, 11:51

Groene biotex is hier uitstekend voor, gebruik het al jaren...

Werkt bijvoorbeeld ook heel goed om ontstoken ogen enkele malen per dag schoon te maken, zowel bij je hond als bij jezelf... Bakje lauw water, klein beetje GROENE Biotex en een watje. Troep verzameld in de ooghoek en dit vegen we zo netjes weg...

ancestral-viking
21-03-13, 12:10
3343

ik lees veel over trauma ki3343ts en dergelijke ......
nou was ik me aan het afvragen in een SHTF situatie hoe ga je om met bivoorbeeld diepe steek en snijwonden als je niemand kunt vertrouwen ???

Anvil
21-03-13, 12:57
Lastig...

Diepe snijwonden vallen nog wel te hechten voor degene die deze materie wat verder onderzocht hebben...

Diepe steekwonden zijn potencieel dodelijk ook wanneer er weinig vitale zaken aangetikt zijn... (Sepsis bijv.)

Ik zeg zoek de meest profi hulp die je vinden/vertrouwen kan... Zou ik ook doen en hoewel ik geen arts ben acht ik mijzelf ook geen "leek" meer...

Owja... En we laten natuurlijk altijd het vreemde voorwerp in de wond zitten tot we weten wat we aan het doen zijn he... ;-)

Niless
21-03-13, 13:05
Kijk of je een grootverpakking steriele gaasjes kunt krijgen.
Ik weet van m'n eerste hulp werk en uit verhalen van ambu-plegen, dat je die dingen verslind bij het leven... Schoonmaken, dichtdrukken, afplakken, extra druk onder verband etc... en als je een flinke wond heb, maak je die ook nog eens meerdere malen schoon + nieuwe gaasjes ...

appelflapje
21-03-13, 14:04
Niless Ja precies, dat merk ik ook. Zodra ik mijn medische spullen bestel zitten daar 200 tot 400 gaaskompressen bij. De helft in 5x5 en 10x10. Koop het online, in de winkel word je keihard opgelicht.

Groene biotex is hier uitstekend voor, gebruik het al jaren...

Werkt bijvoorbeeld ook heel goed om ontstoken ogen enkele malen per dag schoon te maken, zowel bij je hond als bij jezelf... Bakje lauw water, klein beetje GROENE Biotex en een watje. Troep verzameld in de ooghoek en dit vegen we zo netjes weg...

Ik heb door mijn bindweefsel ziekte vaak ontstekingen in mn grote tenen. Doordat de huid te zacht is. Als het dan open is gegaan door de nagel, gaat het ontsteken en gooi ik er na het douche even een druppeltje of 2 betadine in. Goed invrijven ookal kan dat bilnaatzwetend pijn doen, en dan is het meestal met 2 a 3 dagen al weer weg. Belangrijk zijn schone sokken en goede schoenen. Dat scheelt al de helft. Als tweede is het belangrijk dat je ookal doet het ontzettend zeer, je toch doorgaat. Ik ben er 3 keer bijna van flauw gevallen, maar daarna was het weer oke voor een maandje. Een aantal maanden later is mijn nagel bed op de rechter grote teen weggehaald en daar ben ik van af. Links heb ik veel minder last van en is makkelijk ontstekings vrij te houden.

Groetjes,

Appelflapje

All D. Survivalist
14-04-13, 08:08
Mijn trauma kit bevat:

Algemeen

* Handshoenen latex, 10 paar (niet steriel)
* 5 20ml injectiespuiten
* 3 Microlance nr. 3 naalden

Zwaar trauma

* 2 Israeli's
* 1 CAT tourniquet

Verband en kompressen

* 4 rollen verband 7cm X 4m (2 extra in mijn BOB)
* 1 rol rekverband 7cm x 4m
* 1 rol rekverband 8cm x 5m (met haakjes)
* 1 rol rekverband 10cm x 4m
* 1 rol verband 8cm
* 1 rol verband 6cm
* 1 rol zelfklevend Peha-haft verband 8cm x 4m
* 60 kompressen 20 x 20cm
* 5 Melolin kompressen 10 x 10cm
* 8 Metalline kompressen 8 x 10cm
* 1 Mepilex Lite 10 x 10cm
* 50 Steripads 5 x 5cm
* 2 kompressen 8.5 x 5cm
* 52 pleisters (verschillende formaten)
* Stukken pleisters om zelf op maat te knippen
* 2 rollen tape 2.5cm x 5m
* 160 wattenstaafjes

Ontsmetting en wondreiniging

* 250ml fysiologische zoutoplossing voor wondreiniging
* 60ml spuit voor wondirrigatie
* 125ml Isobetadine
* 250ml waterstofperoxide
* 250ml ontsmettingsalcohol
* 500ml isopropanol (zelf te verdunnen tot 70%)
* Spuitbus voor de isopropanol

Wondsluiting

* 3 hechtkitjes (2 Vicryl nr. 2 en nr. 4; 1 Caprosyn nr. 4)
* Steristrips

Immobilisatie

* 1 driehoeksverband
* 1 arm sling

Chirurgie

74 delige kit (inclusief scalpels, pincetten, hemostats, Metzenbaum schaar, Iris schaar,...)

Boeken

* Kirchmann Anatomie en Fysiologie van de Mens
* van Everdingen Het Medisch Handbook
* Youngson Medische gezinsencyclopedie
* Special Operations Forces Medical Handbook (US), 2nd edition
* The US army First Aid Manual
* Emergency War Surgery (NATO)
* Duranteau Medisch Lexicon
* Het Medisch Zakboek (Prisma)

Ik heb ook heel wat medische handboeken in PDF formaat maar de meeste zijn te specialistisch om bruikbaar de zijn.

Voor medicijnen zie mijn vorige post: http://preppers.nl/forum/threads/405-Welke-medicijnen-heb-jij-in-huis/page13

Wat ik wil toevoegen

* Steriele handschoenen
* Celox
* Ringer lactaat IV
* Moleskin
* Op-site
* Tekenpincet
* Mondmasters (PFF 2)
* Cold pack
* SAM splint
* Hyfin chest seal

appelflapje
23-05-13, 23:16
* Handshoenen latex, 10 paar (niet steriel)

Hoi,

Denk er over na om je latex handschoenen te vervangen door vinyl handschoenen. Hierdoor heb je geen kans op latex allergie problemen.

All D. Survivalist
24-05-13, 06:13
Hoi,

Denk er over na om je latex handschoenen te vervangen door vinyl handschoenen. Hierdoor heb je geen kans op latex allergie problemen.

Dat is inderdaad een goede tip. Vinyl handschoenen zijn de goedkoopste maar hebben ook de grootste faalkans. Nitril handschoenen daarentegen hebben de beste barriŤrefunctie (1-3) en zijn het best bestand tegen prikken (4,5). Indien blootstelling aan lichaamsvloeistoffen minimaal is en de behandelde patiŽnt geen gevaarlijke besmettelijke ziekte heeft dan kan vinyl gebruikt worden. Als je warme en zwetende handen hebt dan kunnen deze na 50 minuten de barriŤrefunctie van latex handschoenen zo verzwakken dat HIV kan penetreren. Daarom is het aan te raden om de handschoenen elke 30 minuten te vervangen (6). Latex handschoenen kunnen ook aangetast worden door chemische stoffen, UV licht, temperaturen boven 33įC en luchtvochtigheid boven 40% (6). Tijdens een pandemie of voor patiŽnten besmet met ziekten zoals HIV zou ik gaan voor nitril. In zulke omstandigheden zou ik ook gaan voor het dragen van twee paar handschoenen over elkaar (7,8).

Kies ook voor poeder-vrije handschoenen want poeder kan wondheling belemmeren (9,10).

(1) Rego A, Roley L (1999). In-use barrier integrity of gloves: latex and nitrile superior to vinyl. Am J Infect Control 27(5): 405-410.

(2) Douglas A, Simon TR, Goddard M (1997). Barrier durability of latex and vinyl medical gloves in clinical settings. Am Ind Hyg Assoc J 58(9): 672-676.

(3) Korniewicz DM, El-Masri M, Broyles JM, Martin CD, O'connell KP (2002). Performance of latex and nonlatex medical examination gloves during simulated use. Am J Infect Control 30(2): 133-138.

(4) Fisher MD, Reddy VR, Williams FM, Lin KY, Thacker JG, Edlich RF (1999). Biomechanical performance of powder-free examination gloves. J Emerg Med 17(6): 1011-1018.

(5) Jackson EM, Williams FM, Neal JG, Suber F, Thacker JG, Edlich RF (1999). Biomechanical performance of examination gloves. J Biomed Mater Res 48(4): 572-577.

(6) http://labmed.ascpjournals.org/content/39/9/576.full.pdf

(7) Tanner J, Parkinson H (2002). Double gloving to reduce surgical cross-infection. Cochrane Database Syst Rev (3): CD003087.

(8) Twomey CL (2003). Double gloving: a risk reduction strategy. Jt Comm J Qual Saf 29(7): 369-378.

(9) Edlich RF, Woodard CR, Pine SA, Lin KY (2001). Hazards of powder on surgical and examination gloves: a collective review. J Long Term Eff Med Implants 11(1-2): 15-27.

(10) Edlich RF, Long WB 3rd, Gubler DK, Rodeheaver GT, Thacker JG, Borel L, Chase ME, Fisher AL, Mason SS, Lin KY, Cox MJ, Zura RD (2009). Dangers of cornstarch powder on medical gloves: seeking a solution. Ann Plast Surg 63(1): 111-115.

appelflapje
06-06-13, 00:07
Heey,

Nou, hehe, dan eindelijk begonnen met de medische kit.

Mijn doelstellingen zijn:
-voor alle ongelukjes rondom het huis.
-snel pakbaar in geval van bug out (want ook al is het mijn laatste optie, het is een optie)
-compleet genoeg om er een half jaar mee vooruit te kunnen
-ook geschikt voor grotere wonden en of breuken, ook al word het dan wel behelpen.
-basic medicatie
-mogelijkheid om te hechten. (ben bezig dit te leren)

Dit is wat ik gister gescoord heb:
-knie ondersteunend elastiek maten s m l xl
-enkel ondersteunend elastiek maten s m l xl
-pols ondersteunend elastiek maten m l xl
-2x 1L desinfecterende hand gel
-wegwerp scheermesjes
-koud verband (word koel zodra je dit aanbrengt)
-4x warmte plakkers 15x20cm
-2x gif beet uitzuig kit
-100 pleisters
-100 watervaste pleisters
-6 tandenborstels
-rvs tekentang
-zelfklevende elastische bandage, die blauwe tape
-hoofdlamp
-kleine zaklamp
-wattenstaafjes (200st)
-duct tape

Nog te kopen lijst (word nog steeds aan gewerkt):
-Steriel gaaskompres 5cm x 5cm 1 (1x100)
-Steriel gaaskompres 10cm x 10cm 50
-Niet striel gaaskompres 5cm x 5cm 1(1x100)
-Knievormige verbandschaar RVS, 14 CM. 1
-Driekante doek non-woven wit 4
-Betadine 120ml 2
-Betadine shampoo 1
-Burnfree brandwondenkompres 10cm x 10cm. 1 (ben niet zeker van dit product, ik reageer negatief op de pijnstiller, nog ffe verder kijken naar andere producten tegen brandwonden)
-Burnfree gel flacon 118ml. 1 (same here)
-Oogspoelfles 500ml met oogbad. 1
-Snelverband (1) 6x8cm, Internationaal model. 10
-Vingercondooms per 144st. 1
-Elastisch hydrofiel 4cm x 4m. 10
-Elastisch hydrofiel 10cm x 4m. 10
-Alcoholdoekjes, doos 100 st. 1
-Life Saving Kiss, beademingsdoekje. 2
-Metalline kompres 10cm x 12cm. 5
-Reddingsdeken zilver/goud. 4
-Sprayflacon gevuld met alcohol 70%, 50ml. 1
-Synthetische watten 6cm x 3m. 1
-Traumazwachtel 15cm breed. 2
-Coldpack herbruikbaar 2
-cpr masker 1
-mondkapjes
-CAT tourniquet 1
-Hechtset
-cayenne pepper
-tampons
-pijnmedicatie
-sam spalk 2
-bloeddruk meter
-zout
-suiker
-vaseline
-nivea
-tape, verschillend
-wondspuit, voor uitspuiten van wonden.
-thermometer
-houten spatels
-verband klauwtjes, scheelt tape
-handschoenen, ben nog niet zeker van welke
-zipzakjes 1L
-Alcohol 1L 2
(uiteraard hebben we hier al veel van liggen in huis, maar aangezien ik de enige ben die prept is het nogal lastig uit te leggen waarom alles in die tas verdwenen is :o:rolleyes: Daarbij wil ik bij een bug out alles netjes klaar hebben )

Ik hoor graag jullie opmerkingen, vragen, aanvullingen!

Groetjes,

Appelflapje

Geert
06-06-13, 13:07
appelflapje je zal wel goed voorzien zijn van vingercondooms en vingerconoom of is dat het zelfde niet .maar waarom kayene peper met een k

Geert

appelflapje
06-06-13, 14:00
Hoi Geert

Ooh, ja ik heb 2 lijstjes die ik had staan samen gevoegd, even gemist. Er zijn geen kleinere verpakkingen dus ja...

De kayene peper, schrijf foutje, cayenne pepper moet het zijn. Dat is beter, maar goed je snapte wat er bedoeld werd. ;)

Groetjes,

Appelflapje

Geert
06-06-13, 14:17
Hoi Geert

Ooh, ja ik heb 2 lijstjes die ik had staan samen gevoegd, even gemist. Er zijn geen kleinere verpakkingen dus ja...

De kayene peper, schrijf foutje, cayenne pepper moet het zijn. Dat is beter, maar goed je snapte wat er bedoeld werd. ;)

Groetjes,

Appelflapje

Ok verbeterd maar wat moet je met cayennepeper in uw medische tas ?

Geert

Wafels
06-06-13, 14:23
@ appelflapje Jullie hebben het over een trauma kit , dan zou ik er toch zeker een elastische riem / band aan toe voegen ,
zodat je een ledemaat met een slagaderlijke bloeding eventueel kunt afbinden ( en je langer de gelegenheid krijgt om professionele hulp voor het slachtoffer te vinden .)
ook een goede loep is handig
gr wafels

appelflapje
06-06-13, 14:32
Hoi Geert

Aah, het is een goed bloedings stopper voor grotere wonden.

Wafels

Inderdaad, daarom staat de cat tourniquet op de lijst. 3995

Wafels
06-06-13, 15:50
appelflapje sorry appelflapje , even over het hoofd gezien :o
gr wafels

prepper053
06-06-13, 16:03
je kan ook in noodgevallen je riem, koppel of een stuk paracord gebruiken.

appelflapje
06-06-13, 16:17
Uiteraard prepper053, alleen werkt dat toch minder dan een cat denk ik.

Maar als de nood aan de man is, iets beter dan niets :)
Wafels kan gebeuren ;)

Bolo
06-06-13, 17:53
Zoek professionele training voordat je een CAT gaat aanleggen bij iemand. Is namelijk een zeer ingrijpend middel waar je wat meer bij moet weten dan alleen het ding aanleggen.

Geert
06-06-13, 18:49
Ik lees hier alles over verband , hechting , pleisters , en medicatie maar weinig over bot breuken . Heeft er al iemand iets geprept tegen breuken .

Geert

appelflapje
06-06-13, 20:21
Geert Een gebroken bot waarbij het bot netjes op elkaar staan, zoals bij mij dit eens het geval was, is de breuk vrij makkelijk te behandelen. Heb je echter een open fractuur word het een heel ander verhaal.

Een sam splint kan je gebruiken in combinatie met watten en elastisch verband als gips/spalk. 6 tot 8 weken niet met het lichaamsdeel bewegen. En je kan weer redelijk aan de slag als het goed gaat. Bij een botbreuk waarbij het bot door je vel heen steekt of versplintert is heb je heel veel kennis, training en middelen nodig. Moet je dit (http://www.youtube.com/watch?v=G3uepEOQFqk)filmpje bijvoorbeeld eens kijken. Ik denk dat weinige hier, waaronder ik, de mogelijkheid hebben dit op een juiste manier te genezen. En dit kan zijn van simpelweg verkeerd neerkomen van over een hekje klimmen.

Bolo inderdaad! Maar laten we wel wezen, als iemand een bloeding heeft die niet stopt is een tijdelijke afknelling beter dan dat iemand doodbloed. Dan heb ik het over een afgeslagen onderbeen of hand. Niet over een snijwond.

Begrijp mij niet verkeerd, maar ik denk dat het goed is om bijvoorbeeld op youtube filmpjes te kijken van verwondingen. Je leert natuurlijk lang niet zo veel van alleen kijken. Maar wellicht zie je iets wat je later kunt toepassen.