PDA

Bekijk Volledige Versie : 1000 rollen wc papier and no place....

prepass
12-09-12, 20:36
.... to shit....

Wat me opviel ( nav van Dick Berts zijn post voor de radio en de bijbehorende foto) is dat veel forumleden hier bergen met wc papier hebben ingeslagen. Hebben jullie al gedacht hoe je dat op een juiste/veilige manier gaat verwerken na gebruik incl bijbehorende menselijke uitwerpselen? En nou niet stoer doen door te zeggen dat je dat bij de buren gaat dumpen of gaat verbranden in je tuintje. Beiden leveren flinke gezondheids risico's op!

Als je morgenochtend de deur uitstapt, kijk dan maar eens om je heen in je straat/wijk en vraag je dan af hoe al die andere mensen dat moeten gaan doen..... All the toiletpaper in the world and no place to shit........
Na een dag of 3-6 zullen er best wat problemen met hygiene kunnen gasn ontstaan. Zeker omdat de westerse stadsbewoner weinig kass heeft gegeten van hygiene op deze schaal....

Wat zouden jullie als oplossingen kunnen aandragen, of welke ideŽen hebben jullie hierover?

Communicator
12-09-12, 20:59
Bij een bug in kan je nog steeds je reguliere toilet gebruiken. Je zal alleen handmatig moeten spelen met bijvoorbeeld slootwater
Mocht de riolering na verloop van tijd verstopt geraken. Zou ik met kuilen in de grond gaan werken.

oliestel
12-09-12, 21:05
poepen in een gegraven gat in de grond lijkt toch niet zo'n goed idee gezien de geschiedenis. daardoor werden waterputten vervuild.
Dus als je water uit de grond wil halen door de put te graven of spuiten, geen ontlasting er in.
ziektes die ontstaan door die vervuiling zijn: Cholera en tyfus.

het enige waar ik aan kan denken is of een beerput, of poep composteren.

frank1964
12-09-12, 21:46
graag zou ik willen verwijzen naar een eerder topic.

http://preppers.nl/forum/threads/517-Waarop-ga-jij-je-behoefte-doen-WTSHTF/page2

prepass
13-09-12, 08:21
Staan weinig oplossingen in Frank. Plus ik wilde eens opmerken dat er bergen met wc papier worden gekocht zonder ook maar na te denken over de verwerking ervan. En wat als de afvoer niet meer werkt?
Hetzelfde geld voor andere preps die aangeschaft worden, denk na of ze ook nog wel zo zinvol zijn bij een shtf situatie. Een waterfilter in de woestijn lijkt me niet altijd meteen zinvol.... :D

sormano
13-09-12, 09:40
is het niet mogelijk om de putdeksel voor je huis open te maken??? idk..

Dick Berts
13-09-12, 09:53
@Sormano. Het putdeksel voor je huis open maken lukt altijd. Op een gegeven moment krijg je hem alleen niet meer dicht. shtm (shit hits the moon).

prepper053
13-09-12, 11:39
tja de amerikanen, die hebben dat altijd verbrand. zelf heb ik zoiets dat het erg dun papier is en dat als je het begraaft blijft er met een week weinig van over. ook heb je snel oplosbaar toilet papier speciaal voor het gebruik van chemische tolietten.

Ger52
13-09-12, 11:44
Lekker, als je net zoals ik in een flatgebouw woont, zal wel een rommeltje worden.... 10 woningen op ťťn standleiding !

frank1964
13-09-12, 12:51
Staan weinig oplossingen in Frank. Plus ik wilde eens opmerken dat er bergen met wc papier worden gekocht zonder ook maar na te denken over de verwerking ervan. En wat als de afvoer niet meer werkt?
Hetzelfde geld voor andere preps die aangeschaft worden, denk na of ze ook nog wel zo zinvol zijn bij een shtf situatie. Een waterfilter in de woestijn lijkt me niet altijd meteen zinvol.... :D

Daar heb je zeker een punt. In het draadje waar ik naar verwees, wordt gesproken over het composttoilet. Ik heb me daar wat verder in verdiept en in deze toiletten is het papier geen probleem,mits normaal gebruikt. Je hebt dan natuurlijk wel ruimte nodig om verder te composteren als je dat wilt, of wanneer je dat niet wil moet je de resten ergens veilig kunnen dumpen. Ben het zonder meer met je eens dat er wel eens dingen aangeschaft worden die wellicht achteraf niet handig blijken of zelfs niet bruikbaar zijn. Een leuk voorbeeld vind ik altijd bos camouflagekleding terwijl je de stad niet uitkomt :D

Keyser Suze
13-09-12, 12:52
Zo'n ouderwetse slinger, een bleide. Kun je je uitwerpselen 800 meter ver weg slingeren.

frank1964
13-09-12, 13:08
Zo'n ouderwetse slinger, een bleide. Kun je je uitwerpselen 800 meter ver weg slingeren.

Hetgeen met de inhoud van een composttoilet, automatisch leidt tot een voortreffelijk wapen. Je zou maar 20 kilo geperste stront op je kop gedonderd krijgen :D

prepass
13-09-12, 13:51
Hey KS kan jij als forum arts niet wat zinnigs zeggen over hygiene en de gevolgen ervan? Hoe groot is het besmettings risico als de shit werkelijk op straat wordt gedumpt?
Dit zijn volgens mij van die zaken die te makkelijk worden afgedaan, en best enig risico met zich meedragen als er niet adequaat gehandeld wordt.

Volgens mij zijn gecentraliseerde latrine plekken in wijken een mogelijke oplossing. Dan beheers je situatie enigzins en kan je ook centraal het eea verwerken. Anders ligt de sh1t werkelijk overal volgens mij......met alle risico's ? Na enige dagen (afhankelijk van de belasting) latrine sluiten en een nieuwe plek zoeken?

partizan
13-09-12, 14:05
ik denk als het is shtf dat een beetje poep op de stoep nou niet het ergste is:p

en Frank het is volgens mij niet de bedoeling van KS dat je je toilet mee slingert(20kg is veel hoor):cool:

Dick Berts
13-09-12, 14:15
@prepass. Hierbij alvast iets over de s bij shtf.

http://hesperian.org/wp-content/uploads/pdf/en_cgeh_2012/en_cgeh_2012_07.pdf

Keyser Suze
13-09-12, 14:52
Hey KS kan jij als forum arts niet wat zinnigs zeggen over hygiene en de gevolgen ervan? Hoe groot is het besmettings risico als de shit werkelijk op straat wordt gedumpt?
Dit zijn volgens mij van die zaken die te makkelijk worden afgedaan, en best enig risico met zich meedragen als er niet adequaat gehandeld wordt.

Volgens mij zijn gecentraliseerde latrine plekken in wijken een mogelijke oplossing. Dan beheers je situatie enigzins en kan je ook centraal het eea verwerken. Anders ligt de sh1t werkelijk overal volgens mij......met alle risico'ys ? Na enige dagen (afhankelijk van de belasting) latrine sluiten en een nieuwe plek zoeken?

Helemaal correct en grote zorg. Stront trekt vliegen ratten en ander gespuis aan, met alle narigheid vandien. Voor mijn huis is groot plantsoen, met de buurt dan hokje maken, verplaatsbaar, en diepe kuil maken. Eens in zoveel tijd nieuwe kuil. Dat de Stront een ernstig probleem kan gaan worden, is correct. Mijn flauwe reactie om het weg te slingeren doet daar afbreuk aan, waarvoor excuses. Neemt niet weg dat, zoals hierboven gemeld, een flinke bak Stront een uitstekend biologisch wapen vormt....

Dick Berts
13-09-12, 15:15
Een beetje prepper krijgt regelmatig de strontkar over zich heen, gewoon de discussie aangaan met Rothbard, dan bouw je de nodige resistentie op.;);)

prepass
13-09-12, 15:25
@KS , Niks mis om dit onderwerp enigzins luchtig te benaderen stinkt allemaal al hard genoeg :D maar het is wel degelijk een potientieel groot probleem. Jou link Dick heb ik reeds. Dit is ook een goede bron van informatie! Ik had geen mogelijkheid om de link te plaatsen, hiervoor dank!

Dit houdt dus ook in dat er lichamelijk en psychisch het eea gaat veranderen..... Veel lopen/werk om het eea te realisen en niet meer even snel naar de plee midden in de nacht bij -15C. Plus je mag boven de shit van je buurman hangen die net flink moest kotsen omdat hij iets onder de leden heeft...... En de schoonmaakploeg........die hebben het ook heel leuk......

Dick Berts
13-09-12, 15:28
Prepass. Sorry ik kan me het volgende niet meer helemaal herinneren, maar ik las laatst een verhaal van een heel serieuze prepper die een behoorlijke shtf had meegemaakt en die zei dat schoonmaakmiddelen nog belangrijker waren dan eten..... Ik heb nog maar wat Dettol ingeslagen.

frank1964
13-09-12, 16:36
Dettol, erg goed spul en verhoudingsgewijs goedkoop verkrijgbaar op de zwarte markt. Ik ga daar binnenkort weer heen, zal als het goedkoop is een aantal flessen meenemen voor wie interesse heeft.

prepass
13-09-12, 16:58
Frank is dat wel echte Dettol?

frank1964
13-09-12, 17:13
Hoi Prepass, Goede vraag. De fles is exact hetzelfde. Misschien moet ik er eens een open maken. Ik weet wel dat Dettol in bepaalde landen veelvuldig gebruikt wordt. Je ziet in Beverwijk dan ook vaak een bepaalde bevolkingsgroep die grote flessen kopen. Het is natuurlijk niet vele euro's goedkoper, maar alles scheelt denk ik maar.

prepass
13-09-12, 17:33
Precies, de geur van Dettol is redelijk goed herkenbaar. En een paar flessen extra is erg goed om te hebben.

Oja en zorg ook voor een paar goede spades :D

Kans
13-09-12, 18:06
Goed topic.

Eerste instantie zolang mogelijk gebruik maken van bestaande riolering, zelf spoelen met regenwater.
Als het moeilijker gaat wegspoelen, riolering overbelast/ vol, dan stoppen, en mischien wel slim om de boel met zand te dichten.
Veel mensen zullen doorgaan met lozen totdat het ergens eruit komt, zorg dat dat niet bij jou is!
Woon je op het laagste punt en komt het uit de putten, dan moet je gewoon weg sorrie verkeerde plek voor een bugin...

Maak een veilig buiten wc niet te dicht bij je huis maar een die wel redlijk veilig te bereiken is.
Maak ook een wc dichtbij huis voor noodgevallen, midden in de winter enz wil je snachts niet te ver van je huis.
Overdag nood wc inhoud dumpen in je normale wc.
Ik zou nooit dicht bij huis de boel in de grond willen hebben tenzij het een dichte oplossing is bc beton of regenton ingeraven.
Maar dan nog komen er vliegen enz op af...
Zeker als je ook nog grondwater oppompt wil ik geen wc binnen een korte afstand...

Zorg ook voor een leegbare nood ws binnenhuis, soms wil je gewoon je huis niet uit, te koud, sneeuw storm of gevaar..
Dan wil je ook wat van die chemische troep om het enigzins uit te houden...

Grt
Kans

Vantazzy
13-09-12, 18:32
Nou, mischien als je een vaste drol draait, die gewoon op laten drogen in de zon en dan verpulveren en weggooien. Alleen lastig als je aan de dunne bent... Je kunt dat mischien met zand vermengen en dat in de zon laten opdrogen. En de urine kun je destilleren en wat er overblijft is ook weer in vaste vorm, dus echte vervuiling is er dan niet en het houd je bezig. :)

En wat te doen met je afgeveegde velletjes wc-papier? In het vuurtje ermee. Zal goed fikken denk ik... (zal wel niet veel methaan in zitten of zo hahaha)

spechtje
13-09-12, 18:41
http://www.humanurehandbook.com/

Ik denk dat je op bovenstaande link wel een boel antwoorden kan vinden op jou vraag.

hakin9
13-09-12, 18:47
Ons franse huisje heeft een sceptic tank, werkt perfect, mijn schoonvaders franse huisje heeft een gat van 1*1 meter, werkt perfect.

Normaal gooi je daar compost zakjes van de supermarkt in. De oude franse methode is om er een dode kip in te mikken.
Natuurlijk kuil wel goed afdekken en een onluchting aansluiten in de rioleringsbuis die het gat ingaat.

Als je veel spierballen wilt kweken kun je ook nog een vetput en vloeiveld maken, dan heb je helemaal een compleet systeem.....

om het systeem dan minder te belasten kun je idd de papiertjes in een aparte vuilnisbak gooien en die in de fik steken. (mijn schoonouders mikken dat in de kachel)

spechtje
13-09-12, 18:48
Voor de rest, hoe stedelijker je woont, hoe groter het probleem, hoe landelijker hoe minder.
Maar dat zal wel met veel dingen zijn na een shtf.:)
Een putje in de tuin en netjes begraven, een vlaggetje erop steken, dan weet ik dat ik de volgende keer twintig centimeter moet opschuiven. Tegen dat ik helemaal rond ben in de tuin hebben de regenwormen en de bacterien al lang hun werk gedaan...

frank1964
13-09-12, 20:11
http://www.de12ambachten.nl/nonolet-watis.html

Meer info over een composttoilet, gecombineerd met natuurlijke filtersystemen.

odessa1944
13-09-12, 20:11

er even van uit gaande dat Keyser Suze geen 16 jarig knulletje is, die een algemene ontwikkeling/IQ heeft van minder dan zijn schoenmaat, begrijp ik niet waarom heel veel mensen op dit forum
woorden met een ij of ei door elkaar heen gooien. is dit een nieuw soort rage of is het echt zo droevig gesteld met de kennis van de nederlandse taal bij de gemiddelde mens ?

ik stoor mij hier mateloos aan, het is een blijde(i.p.v. bleide), en een plein(i.p.v. plijn) of ook een die men vaak ziet hier , een zeil (i.p.v. zijl)
zag zelfs iemand die mauw schreef i.p.v. mouw (van een jas b.v.)

iedereen (ook ik) maakt wel eens een schrijffout/typfout, maar dit soort fouten vind ik echt van een lagere school niveau. als prepper ben ik bang dat het einde van de wereld eerder hierdoor komt dan door
een andere natuurlijke of menselijke ramp.
ik denk dat het schreiven fan al die vouten lijd tot een onleesbaare maadschappei, waar beivoorbeelt in siekenhuisen ongeleveleike voute worde gemaak , en uitijdenlijc mense mekaar nied meer kunne verstaan en begreipe , dad is voor onz alz prepert naduurlokk de erchste ramb wat ken gebeure.

Kans
13-09-12, 20:14
Ik kan het perfect lezen, ben dan ook niet echt standaard heb wat last van dyslectie....
En ik neem de moeite om bij veel woorden het op te zoeken, en nog maak ik veel fouten, sorrie...
En ik gebruik een ipad wat een onding om te typen..

Grt
Kans

frank1964
13-09-12, 20:16
We kunnen natuurlijk ook ten onder gaan aan regelneukers, muggezifters en letterzeikers. Persoonlijk heb ik dan liever dat de bom valt.
In veel gevallen gaat het om de inhoud en daar doet een schrijffout niet zoveel aan af.

Dick Berts
13-09-12, 20:24
@Odessa 1944. Het schip voer onder volle zeilen de zijl binnen.

Latere toevoeging. Nee, laat ik niet mild reageren. Ik ben het potverdomme helemaal met Frank eens. Gezeik over die spelling. Ik kan zien, dat we op deze site te maken hebben met een flink aantal mensen met uitstekende hersens maar met flinke dyslectie. Niet zelden is dyslectie zelfs een teken van hoge intelligentie. Je zult het maar hebben en dan zo beledigd worden door een letterzijkende kommaneuker.

odessa1944
13-09-12, 20:31
We kunnen natuurlijk ook ten onder gaan aan regelneukers, muggezifters en letterzeikers. Persoonlijk heb ik dan liever dat de bom valt.
In veel gevallen gaat het om de inhoud en daar doet een schrijffout niet zoveel aan af.

letterzeikers zijn mensen die zeiken over een D of een T, of als je een typfout maakt zoals meot i.p.v. moet. ik heb het over iets wat we allemaal onder controle kregen op de lagere school. soms ,zoals bij dat mauw-woord, moet ik gaan nadenken over wat the fuck ze nou bedoelen.

frank1964
13-09-12, 20:52
Nadenken over wat er staat kan inderdaad lastig zijn, maar dat geeft geen aanleiding om mensen aan te vallen zoals jij dat in je posting deed.
Ik kan daar erg slecht tegen en wanneer we echt op deze wijze met elkaar om willen gaan; na een punt komt een hoofdletter. Flauw he? :mad:
Overigens mis je waar het om gaat en waarom je tegengas krijgt. Dick verwoordt het heel goed, er zijn hyper-intelligente mensen die helaas dyslectisch zijn. Dat maakt ze niet dom en dat rechtvaardigt zeker jouw gekozen wijze van kritiek niet.
Maar goed, mijn complimenten met jouw geweldige grammaticale kennis, nu nog even werken aan het stukje etiquette, dan komt het vast goed.

Zanshin
13-09-12, 20:58
http://preppers.nl/forum/threads/517-Waarop-ga-jij-je-behoefte-doen-WTSHTF?

frank1964
13-09-12, 21:00
http://preppers.nl/forum/threads/517-Waarop-ga-jij-je-behoefte-doen-WTSHTF?

Die had ik idd ook weer naar voren gehaald. Misschien kunnen ze aan elkaar geknoopt worden?

shooter
13-09-12, 21:02
O jee ... een neerlandicie ...;)

Dick Berts
13-09-12, 21:06
sneerlandiciek

J.I. nurse
13-09-12, 21:13
letterzeikers zijn mensen die zeiken over een D of een T, of als je een typfout maakt zoals meot i.p.v. moet. ik heb het over iets wat we allemaal onder controle kregen op de lagere school. soms ,zoals bij dat mauw-woord, moet ik gaan nadenken over wat the fuck ze nou bedoelen.

Als jij geen letterzeiker bent wat ben je dan wel?
Voelde het goed om even lekker iedereen onderuit te schoppen?
Lastig dat jij moet na denken over het geen dat iemand met goede bedoelingen wilt delen met anderen.
Maar ja heb je meteen wat nutigs te doen, aangezien je meer de noodzaak ziet van de goed geschreven Nederlandse taal dan het preppen.

Communicator
13-09-12, 21:15
@Odessa,

Zelfs het laatste stukje van jouw post kon ik prima lezen hoor. :P
Ik geef toe, het is soms lastig lezen, maar ik ga er van uit dat de schrijver in kwestie dit niet bewust doet. Mocht ik er echt niet aan uit komen, vraag ik het gewoon;

Bedoelde je nou; Ik was een blijde jongen met mijn nieuwe zeil? ...

En dan verwacht ik het oplossende antwoord... zo simpel... probleem opgelost, en iedereen nog even blei als daar voor :) (pun intended!)

... zand er over ... laten we weer on-topic blijven ;)

odessa1944
13-09-12, 21:18
@Odessa 1944. Het schip voer onder volle zeilen de zijl binnen.

Latere toevoeging. Nee, laat ik niet mild reageren. Ik ben het potverdomme helemaal met Frank eens. Gezeik over die spelling. Ik kan zien, dat we op deze site te maken hebben met een flink aantal mensen met uitstekende hersens maar met flinke dyslectie. Niet zelden is dyslectie zelfs een teken van hoge intelligentie. Je zult het maar hebben en dan zo beledigd worden door een letterzijkende kommaneuker.

normaal worden dit hele lange discussies en daar hebben we geen van allen zin in. wil alleen even vermelden dat ik dus juist geen kommaneuker ben.komma`s, hoofdletters enz, boeit me weinig , maar omdat ik me al een tijdje stoor aan dat ei/ij verhaal, omdat het zo basic is, reageerde ik.
ben van een generatie toen niemand ooit van dyslectie gehoord had en ken ook weinig mensen met dyslectie. als dat de reden is heb ik er wel begrip voor.

prepass
13-09-12, 21:18
Back on topic dan maar?

frank1964
13-09-12, 21:19
En met het zand erover zijn we weer aangeland bij de latrine, en dus on-topic :D

prepper053
13-09-12, 21:19
Lekker, als je net zoals ik in een flatgebouw woont, zal wel een rommeltje worden.... 10 woningen op ťťn standleiding !

tja, je moet het ook logisch bekijken. de meeste mensen in een flat zullen snel hun spullen pakken en een ander plekje zoeken. tenslotte is er zonder stroom ook geen werkende lift of verlichting in de trappenhal. als je hoger dan 3 etages woont dan zal je echt niet met tientallen lieters naar boven lopen om ze daarna door het toilet te gooien. voor diegene die het wel doen zal de zwaarte kracht wel helpen om de onlasting de riool in te werken.

jah ook ik woon in een flat. Mijn tip: schaf een chemische toilet aan, via marktplaats zijn ze goedkoop te krijgen. het voordeel ervan is simpel. de toileten kan je afsluiten om geur tegen te gaan en ze zijn zuinig in verbruik van het water.

Communicator
13-09-12, 21:24
ik denk dat een chemisch toilet sowieso geen verkeerde aanschaf is... ik weet alleen niet hoelang je dat chemische goedje kunt bewaren (THT)

prepper053
13-09-12, 21:31
ik denk dat een chemisch toilet sowieso geen verkeerde aanschaf is... ik weet alleen niet hoelang je dat chemische goedje kunt bewaren (THT)

er zit geen THT op die flessen dus onbeperkt houdbaar. ik heb 1 fles (2liter) van het blauwe en 1 fles van het roze, maar mocht het opgaan dan gooi ik er wel allesreiniger in ofzo dat werkt ook.

shooter
13-09-12, 21:53
Ik heb wel eens kuil gezien met daarin een laag stro, er werd rechtstreeks in gepoept en gepiest en het papier wer er ook ingegooid... je rook niets.
Hoe dat kwam weet ik niet.
Als de kuil redelijk vol werd werd hij dichtgegooid en werd er een paar meter verder een nieuwe gegraven.
Voor het idee hadden ze er wel een houten huisje over gezet, met een deur met zo'n hartje ;)

shooter
13-09-12, 21:56
Rare vraag, maar heeft iemand wel eens uitgerekend hoeveel papier iemand gebruikt per maand/jaar ?
Ik heb geen idee en weet dus ook niet hoeveel ik in opslag moet hebben.

frank1964
13-09-12, 22:03
Das best een lastige vraag shooter! Laat ik het zo zeggen, wanneer de vriendinnen van mijn zoons hier zijn, gaan er 2 rollen per dag doorheen. Anders doen we daar 3 dagen over. Kan me voorstellen dat je tijden een SHTF ook wat zuiniger moet doen met je wc papier. Voor ons, als gezin met 6 volwassenen rekenen wij op 365 rollen voor een jaar. Inderdaad, 1 per dag.

Mandy Lifeboats
13-09-12, 22:09
Frank, wat een zuinige vegers zijn jullie. Ik zit op 1 rol/d in m'n eentje... erg afhankelijk van je gewoontes dus.

frank1964
13-09-12, 22:21
Ik probeerde ook subtiel te vertellen dat vrouwen in mijn ervaring ( veel) meer gebruiken ;) Maar het is inderdaad persoonlijk denk ik.

Freddy
13-09-12, 22:21
1 rol per dag per persoon? Dat is behoorlijk veel. Misschien meer vezels eten? ;)

Beetje normaal doen en ik doe wel 1-2 weken met zo'n rol.

Mandy Lifeboats
13-09-12, 22:26
Ik probeerde ook subtiel te vertellen dat vrouwen in mijn ervaring ( veel) meer gebruiken ;) Maar het is inderdaad persoonlijk denk ik.

LOL, leek me wel handig om iets minder subtiel te zijn, je zal maar zonder komen te zitten. Vezels of niet ;-)

Edit: zit me wel net te bedenken dat ik wel 24/7 thuis ben. Ben jij of je gezin veel van huis voor werk of school dan geeft dat wel een vertekend beeld t.o.v. van wat je gebruik zal zijn tijdens een bug-in. Hou daar ook rekening mee.

shooter
13-09-12, 22:53
Edit: zit me wel net te bedenken dat ik wel 24/7 thuis ben. Ben jij of je gezin veel van huis voor werk of school dan geeft dat wel een vertekend beeld t.o.v. van wat je gebruik zal zijn tijdens een bug-in. Hou daar ook rekening mee.

Goed punt, daar had ik nog niet bij stil gestaan

JohnM
13-09-12, 22:54
Goed topic. HygiŽne na shtf kan het verschil tussen leven en dood betekenen.
In een stedelijke omgeving zal dit een mega-probleem worden. Je kunt een latrine bouwen volgens de regels der kunst en vervolgens schijten de buren net naast je waterbron. De enige oplossing lijkt me samenwerken met buren, Iedereen overtuigen van de noodzaak om de latrine te gebruiken. Maar dat het een vieze boel zal worden is zeker, je kunt er binnen de stad gerust vanuit gaan dat de stank binnen een week niet meer te harden is. Dan is het een kwestie van ongedierte buiten de deur houden, een goede persoonlijke hygiŽne handhaven en zorgen dat je voedsel/water niet besmet raakt.

Lekker
13-09-12, 23:27
Septic tank,

We hebben hier geen riool, alles gaat in 1 grote tank en blijft daar. De bacteriŽn houden het netjes in stand, mist je er geen bakken vol chloor oid doorheen spoelt. Je zal wel na verloop van tijd je tank moeten legen, maar wij wonen hier nu vier jaar, nog nooit geleegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Septische_put

jolanda
13-09-12, 23:46
1 rol per dag per persoon ?

dan gebruiken jullie meer dan mijn koe :rolleyes:

groet jolanda

prepper053
14-09-12, 00:46
ik weet niet hoeveel ik verbruik, maar weet wel dat ik met een pak page van 40 rol ruim een jaar kan doen bij normaal gebruik.

prepper053
14-09-12, 00:50
Septic tank,

We hebben hier geen riool, alles gaat in 1 grote tank en blijft daar. De bacteriŽn houden het netjes in stand, mist je er geen bakken vol chloor oid doorheen spoelt. Je zal wel na verloop van tijd je tank moeten legen, maar wij wonen hier nu vier jaar, nog nooit geleegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Septische_put

die hadden wij ook op de camping, mijn vader had een tank begraven waar hij een deel van de bodem had verwijderd. de enigste keer dat het open ging was als iemand te veel papier had gebruikt en de pijp verstop zat. maar de planten deden het er erg goed daar boven op, aardbeiplanten groeiden daar als onkruid.

frank1964
14-09-12, 08:52
1 rol per dag per persoon ?

dan gebruiken jullie meer dan mijn koe :rolleyes:

groet jolanda

Kun je daar een filmpje van plaatsen? Lijkt me stoer, een koe die veegt na het poepen. :p

oliestel
14-09-12, 09:29
https://www.google.nl/search?q=filetype%3Apdf+Humanure+Handbook&sugexp=chrome,mod=3&sourceid=chrome&ie=UTF-8#hl=nl&sclient=psy-ab&q=filetype:pdf+Humanure+Handbook&oq=filetype:pdf+Humanure+Handbook&gs_l=serp.3...0.0.0.125984.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0... 0.0...1c.1.nKzpc4xuues&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=d925b053d1600ad4&biw=810&bih=130

check de vijfde link.
even opslaan (en printen)

Communicator
14-09-12, 09:45
@oliestel jij wilt zeggen dat ik 259 a4-tjes moet uitprinten om uit te zoeken hoe ik poep moet composteren?

dat moet simpeler kunnen :)

Communicator
14-09-12, 09:48
Hier wordt het heel duidelijk uitgelegd:
http://www.eautarcie.org/nl/05f.html

Daar staat zo te zien nog meer interessante informatie zag ik in een oogwenk. waterloze toilet en dergelijke... even doorspitten :)

oliestel
14-09-12, 09:52
ach, er is voor een prepper zo veel dat hij wil leren en wil kunnen, dat die niet de tijd heeft om alle informatie die gevonden word in het hoofd op te slaan :)
maar goed, ik vond het wel een mooie vondst

Pathfinder
16-09-12, 21:09
Van die enorme stapel wc-papier op dat fotootje van Dick Berts ben ik me ongans geschrokken :( Hoeveel wc-papier moet je als prepper inslaan om je een jaartje of twee-drie prettig te behelpen? Misschien is het een luxe-probleem, maar gras en bladeren na het poepen lijkt me bepaald niet fijn. Afvegen met doeken die je moet wassen, net als een baby met katoenen luiers? Lijkt me ook erg vervelend ťn onhygiŽnisch want straks moet alles met de hand gewassen worden.

Heeft iemand ervaring met die kleine pakjes vochtig wc-papier? Voordeel is dat het veel minder ruimte inneemt, een bananendoos vol van die pakjes levert volgens mij net zo veel 'veeggenot' op als een pallet droog papier.

12gauge
16-09-12, 21:14
wassen met rubber handschoenen aan, hygiene is gigantisch belangrijk ;)
die foto van dick is niet echt extreem volgens mij, mijn stapel is net zo groot? (of ben ik ook raar?)

Pathfinder
16-09-12, 21:18
Of het raar is om zo veel wc-papier te verzamelen weet ik niet. Wat zou Freud zeggen? :) Waar het mij vooral om gaat is dat ik simpelweg de ruimte niet heb voor zelfs maar de helft van wat ik bij Dick zag staan.

partizan
je kunt met de helft minder als je beide zijden gebruikt:p

backschless
In andere ogen zijn we raar:cool:

backschless
16-09-12, 21:22

En geen propjes maken zoals velen doen maar netjes 2 velletjes op elkaar.;)

frank1964
16-09-12, 21:23

Viespeuk!! Toch geen ervaring mee mag ik hopen? :p

prepper053
16-09-12, 21:40
ik heb afgelopen week ook nog 40 rol erbij gehaald, ik heb nu 168rollen op voorraad voor mezelf. denk dat ik er nog wel wel meer ga halen zodra ik klaar ben met mijn nieuwe voorraad kamer.

Kimputten
16-09-12, 22:58
Waarom geen vochtige doekjes? Deze nemen minder ruimte in belag. Kunnen ook dienen ter verfrissing. Als je ze goed droogt kunnen ze ook gebruikt worden om schaafwonden af te dekken als je niet anders hebt. En neemt minder ruimte in in je bob

Preppie
17-09-12, 01:43
@oliestel jij wilt zeggen dat ik 259 a4-tjes moet uitprinten om uit te zoeken hoe ik poep moet composteren?

dat moet simpeler kunnen :)

I.p.v. porta-poti o.i.d., gebruiken we een composttoilet. We hebben het gemaakt van een oude nachtspiegel. Gaat ook prima van grote type luieremmer (bijv.bij Blokker) met deksel. Evenzo campingtoilet (hoge emmer met bril en deksel) te koop in kampeerartikelen zaken. De emmer om de boel later te laten composteren, gaat daar in.
Voor dit type toilet is geen water nodig. Wel zaagsel (over van hout zagen) en/of as (van de houtkachel).
Na iedere toiletgang zaagsel of as erover: dat houdt het geurvrij. En weer afsluiten met het deksel.
Als de toiletemmer vol is, gaat'ie (afgedekt met deksel) naar buiten. Twee jaar daar laten composteren en dan gebruiken we het in de tuin.
I.v.m. composteren, gebruiken we het composttoilet vnl. voor de grote boodschap. Voor de kleine hebben we een aparte emmer. Die is makkelijk buiten te legen.

Lege emmers om te composteren, halen we gratis bij de frituur.
I.p.v. zaagsel/as, kan ook ongebleekt toiletpapier gebruikt worden om elke laatste boodschap af te dekken. Op die manier is het vraagstuk "wat doe je met het gebruikte toiletpapier" opgelost.

TyrionLannister
17-09-12, 18:43
Prepass. Sorry ik kan me het volgende niet meer helemaal herinneren, maar ik las laatst een verhaal van een heel serieuze prepper die een behoorlijke shtf had meegemaakt en die zei dat schoonmaakmiddelen nog belangrijker waren dan eten..... Ik heb nog maar wat Dettol ingeslagen.

Ik heb zonder het te bedoelen een hoop schoonmaakmiddelen geprept. Neem me om de zoveel tijd voor om m'n huis flink eens schoon te maken, koop dan een paar flessen schoonmaakmiddelen, maar het komt er gewoon niet van. Het is hier volgens velen dan ook een teringbende. :p

netuyas
17-09-12, 20:25
Ik heb inmiddels ook al 2 jaar ervaring met het composttoilet. werkt erg goed, ook voor de kleine boodschap.
We gebruiken wel een emmer in een emmer, waarbij de bovenste emmer kleine gaatjes heeft om het vocht weg te laten lopen.De onderste emmer heeft een slangaansluiting die is gekoppeld aan een stuk drainagebuis van ca 4 meter wat op 50cm diepte ligt ingegraven.
Wat stro onderin de bovenste emmer en na elke boodschap afdekken met wat zaagsel. Alleen een beetje een geur gehad tijdens de hele warme dagen, voor de rest werkt het perfect. Is de bovenste emmer vol dan haal ik hem eruit en zet er een van de andere emmers in.
De volle emmer laat ik eerst ca 3-4 weken staan en ik leeg hem daarna op de composthoop. Wel opletten dat je het ten minste 2 jaar laat composteren voordat je het voor je aardbeien of sla gebruikt. Bij bomen en struiken kun je het wel gewoon na 1 jaar als compost gebruiken.

Advivo
17-09-12, 21:34
Wc papier?? Lol.. Dat is wel het laatste luxe product waar ik aan denk en derhalve niet echt prep-waardig imho.

Gewoon water gebruiken...
Hebben we in NL meer dan genoeg van.

Ps: in veel landen kennen ze niet eens wc-papier.

Dick Berts
17-09-12, 21:39
Het bovenstaande moet ik met klem tegenspreken. Er zijn wel mensen die zo'n fantastische spijsvertering hebben, dat hun uitwerpselen precies de goede hardheid en samenstelling hebben, dat ze nauwelijks sporen nalaten als ze het lichaam verlaten. Maar voor de meeste mensen in de westerse wereld is toiletpapier onmisbaar. Probeer dat verhaal met die fles water nou eerst eens uit.

Advivo
18-09-12, 00:04
In tegendeel juist.. Met water krijg je juist meer weg dan met wat papier. En stukken hygienischer. Enkel goed je handen wassen...

In de arabische landen , india etc. doet men niet anders.
In frankrijk, italiŽ, spanje, portugal, griekenland bijv. en zuid-amerikaanse landen gebruikt men een zogenaamd 'Bidet'. Idem in Japan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bidet

Als je het eenmaal geprobeerd hebt wil je niks anders meer, geloof me...
Geen papier meer voor mij :o
Geldklopperij.

Tevens is wc-papier in de westerse wereld de oorzaak van diverse ontstekingen en aambeien.
Gewoon : Water dus ...

frank1964
18-09-12, 08:28
Persoonlijk moet ik er nog even niet aan denken, maar ik ken een Indonesische vrouw, die WC papier erg vies vind als je alleen dat gebruikt. Daar staat idd een fles water bij het toilet. WC papier gebruikt ij om droog te deppen.

Mandy Lifeboats
18-09-12, 11:45
Had zo'n oom. Maar ja, WSHTF zal schoon water nog kostbaarder zijn als wc-papier en persoonlijk spoel ik m'n onderkant liever niet af met ongezuiverd water, wie weer wat je daar weer van oploopt.

Advivo
18-09-12, 13:37
Had zo'n oom. Maar ja, WSHTF zal schoon water nog kostbaarder zijn als wc-papier en persoonlijk spoel ik m'n onderkant liever niet af met ongezuiverd water, wie weer wat je daar weer van oploopt.

Nee, Dat maakt juist helemaal niks uit...
Verontreinigd water kan enkel kwaad in je spijsverteringstraject. Dus als je het drinkt. Niet bij uitwendig gebruik ...
NL heeft water genoeg. In elk geval genoeg om je k*nt mee schoon te krijgen

Mandy Lifeboats
18-09-12, 14:06
Mwah, je zal maar een puistje of bobbeltje hebben dat opengaat en je krijgt die bacterien in je bloedbaan...

timo716
23-09-12, 18:22
ik ga dan toch het gooien naar mensen die buiten me huis zijn xd

of het buiten in een kuil gooien en dan lucifer en weg gaan .

die bacterien zijn zo erg niet hoor tenzij je salmonella of shigella of ehec al hebt
maar dat merk je echt wel

RayCokes
02-11-12, 22:20
Advivo je anus is btw het einde van je spijsvertering, met het spoelen met vuil water kan je wel degelijk ook rare besmettingen oplopen of infecties creŽren! Last krijgen van irritatie op basis van overige verontreinigingen die in veel oppervlaktewater zit. Er is al helemaal zeer sterk af te raden voor dames!!!!! Mandy Lifeboats gaf het ook al aan, wat daar los van de troep aan beestje inzit wil je zekers niet in je bloedbaan hebben, hoe klein de kans ook mag zijn.

Daarnaast niet vergeten dat dames eerder blaasontsteking krijgen dan vrouwen ivm een kortere urinebuis! Want alles wat daar blijft hangen gaat lekker rondzwerven in je broek ;-)
HygiŽne is dus van groot belang, gewoon tpapier is dus vele malen veiliger!

RayCokes
02-11-12, 22:22
Persoonlijk moet ik er nog even niet aan denken, maar ik ken een Indonesische vrouw, die WC papier erg vies vind als je alleen dat gebruikt. Daar staat idd een fles water bij het toilet. WC papier gebruikt ij om droog te deppen.

Ook lekker vies voorbeeld, je wilt niet weten wie allemaal en hoe die fles vast pakken, en ook niet wat daar op zit...jakkus

Simurgh
02-11-12, 22:53
Advivo je anus is btw het einde van je spijsvertering, met het spoelen met vuil water kan je wel degelijk ook rare besmettingen oplopen of infecties creŽren! Last krijgen van irritatie op basis van overige verontreinigingen die in veel oppervlaktewater zit. Er is al helemaal zeer sterk af te raden voor dames!!!!! Mandy Lifeboats gaf het ook al aan, wat daar los van de troep aan beestje inzit wil je zekers niet in je bloedbaan hebben, hoe klein de kans ook mag zijn.

Daarnaast niet vergeten dat dames eerder blaasontsteking krijgen dan vrouwen ivm een kortere urinebuis! Want alles wat daar blijft hangen gaat lekker rondzwerven in je broek ;-)
HygiŽne is dus van groot belang, gewoon tpapier is dus vele malen veiliger!

Dames eerder dan mannen neem ik aan.;)

frank1964
03-11-12, 08:07
Ook lekker vies voorbeeld, je wilt niet weten wie allemaal en hoe die fles vast pakken, en ook niet wat daar op zit...jakkus

De fles is voor haar alleen, zij heeft een roze fles, haar man een groene. Echter hij gebruikt m niet, is als Nederlander niet opgevoed met flessen water op de WC ;)
Ik wil inderdaad gen kweekje maken van die flessehals.

RayCokes
03-11-12, 22:20
Simurgh je corrigeert het al, heel mooi, nog niet gezien, thanks!
frank1964 dat leeft op die fles ;) en vergeet die groene fles niet, na jaren in een fles te hebben gezeten is het minimaal bedorven en loopt het vanzelf weg naar de prullenbak haahaa :cool:

Arisaka
05-11-12, 19:22

Moet geen probleem zijn hoor. Water kun je bij een grote regenbui met honderden liters tegelijk aftappen van de regenpijp en opvangen in grote vaten.
Dus water genoeg om door te spoelen.

Enki
05-11-12, 19:30
Tja, zo heeft een eigen septic tank ("slam" op z'n Zweeds) toch nog z'n voordelen, gecombineerd met m'n eigen waterpomp, kan ik een paar jaar vooruit voordat 't kreng vol zit! :)

Nori_Cim
06-11-12, 19:08
Ik heb ruim 300 rollen opgeslagen. Tja, nog niet over nagedacht hoe weg te werken :confused: Eigenlijk niet aan water gedacht. Wat een luxe eigenlijk om wc-papier te gebruiken. Maar het zelfde geldt voor conserveblikken, of nog erger eigenlijk. Waar laat ik straks een paar honderd lege blikken?

Fluitketel
06-11-12, 20:19
Ik heb ruim 300 rollen opgeslagen. Tja, nog niet over nagedacht hoe weg te werken :confused: Eigenlijk niet aan water gedacht. Wat een luxe eigenlijk om wc-papier te gebruiken. Maar het zelfde geldt voor conserveblikken, of nog erger eigenlijk. Waar laat ik straks een paar honderd lege blikken?

Die honderd blikken is het probleem niet. Als je zaden hebt kun je in elk blik een sla plantje ofzoiets kweken. Of je maakt er speelgoed van en ruilt dat tegen iets anders. denk dat daar juist een uitdaging ligt.

Enki
06-11-12, 22:04
Zit nog eens terug te lezen en moet zeggen dat ik me enorm verbaas over de hoeveelheid wc-papier wat sommige aangegeven dat ze gebruiken, een rol per persoon per dag? Hoe krijg je dat voor elkaar? Doe je aan origami met je wc-papier ofzo? Als je per keer bouwen 10 velletjes gebruikt dan vind ik dat al erg veel. Een rol per dag kan zowat niet, dan doe je echt wat fout hoor, je hoeft geen hele proppen te maken... ik doe weken met een rol... wel goed pleepapier kopen, niet van dat schuurpapier, gewoon goed spul, kost wat meer maar je hebt veel minder nodig...

Dat dames wat meer gebruiken is natuurlijk logisch, maar als man hoor je toch echt een stuk langer met een rol te doen dan 1 dag :p