Ga naar inhoud
GENEGEERD

Paddenstoelen ... snel safe en simpel


cafard

Aanbevolen berichten

Champignons zijn makkelijk thuis te kweken , zelfs in een kleine woonruimte . ze groeien op steriel stro met een beetje compost erover . ze hebben geen licht om te kunnen groeien dus zeer goed om te kweken als energie schaars is en buiten de zon verduisterd is door as wolken van een vulkaan ofzo. in padenstoelen algemeen zitten veel eiwitten en kan dus desgewenst gegeten worden als vleesvervanger.

 

oesterzwammen zijn ook makkelijk thuis te kweken , alleen hebben die wat licht nodig om te kunnen groeien , maar niet veel.en stro of beukenhout.

De kweeksetjes voor beginners zijn te verkrijgen via internet , diverse sites ik wil geen reclame maken.

Als gevorderde padenstoelen kweker is het mij een keer gelukt om vloeibaar mycelium te kweken op suikers die ik in potjes in de koelkast bewaarde het groei medium had ik in een handschoenen kast onder steriele omstandigheden geinoculeerd met sporen van de champignon en de oesterzwam , in verschillende potjes natuurlijk . toen het weer voorjaar werd had ik stro gekookt , zodat het steriel werd of enigszins steriel en dat had ik dan weer geinoculeerd met het vloeibare schimmel cultuur . en het werkte binnen twee weken was de hele strobaal wit , en kon er compost over heen zodat de padestoelen op zouden komen, en die kwamen ook .

Ik heb geen idee hoelang de schimmel zal overleven in de koelkast op de beschikbare suikers , maar het is mogelijk om weer nieuwe schone fles jes met een rubber dop te inoculeren met een beetje van de schimmelcultuur die in de koelkast stond zodat het weer langer bewaard kan blijven . het potje moet dan wel weer geseald worden met kaarsvet , zodat er geen bacterie of ander schimmels in kunnen komen.

op die manier kun je lang vloeibaar mycelium bewaren en als je dan ook stro bewaard dan kun je altijd als de nood aan de man is beginnen met het kweken van padenstoelen.

Als ik meer tijd heb zal ik een vollediger verslag van de kweek en verschillende aspecten ervan posten .

 

veiligheid , begin nooit met sporen van twijfelachtige komaf , want sommige stoeltjes zijn giftig of dodelijk . koop de initiele sporen of mycelium bij een betrouwbaar adress.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Oesterzwammenbroed kan je gemakkelijk zelf maken, hoef je geen kweekset te kopen:

 

Maak een lekke gerecht met oesterzwammen uit de winkel, snijd een aantal steeltjes af en bewaar die. Neem een stukje kartonnendoos (dat bruine onbedrukte ribbel karton) leg dit op de bodem van het bakje waar je je paddenstoelen in kocht en giet hier kokend water over.. Laat dit een half uurtje staan en giet af, je karton is nu steriel...

 

Snijd de oesterzwammensteeltjes in de lengte in repen en leg die op het nog vochtige karton.. doe het dekseltje er op (dat is er meestal 1 met gaten, anders moet je ze erin maken) en zet onder je aanrechtkastje, daar is het vaak wat vochtig en donker.. sproei af en toe met een plantenspuit, het karton moet vochtig blijven..

 

Als je karton vol met witte draden komt kan je de stukjes zwam weggooien, laat de bak nog een tijd staan, tot je echt lekker veel draden hebt.. Dit kun je uitzetten op stro, zoals Cafard hierboven beschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik, met groene vingers, kan dus echt niets met paddestoelen! Oké, zo'n kweeksetje voor eenmalig gebruik, dat lukt me nog wel. Maar andere andere soorten paddestoelen... nooit succes... Enten op de composthoop ook geprobeerd... Ook geen succes! Ik begin er niet meer aan. Ik heb een mooi boekje met beschrijvingen van in nl groeiende, eetbare exemplaren. Ik weet dat plukken vaak niet mag, dus doe dat nu ook niet. Maar come SHTF kan het toch wel eens handig zijn! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kweekset van school (champignons) Bleef geven tot de grond uitgeput was. Helaas heb ik dat niet kunnen uittesten, want juf heeft hem vakkundig uitgemoord. Wat ik erover las op inet is dat hij gewoon om de week champignons geeft tot de grond uitgeput is.

 

Dus voorzichtig plukken en een beetje water geven en dan weer wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Was vroeger altijd heel huiverig voor paddenstoelen, maar met de 1-2-3 natuurgids van Tirion ben ik heel ver gekomen.

http://natuur.defonteintirion.nl/e-gerhardt-grote-paddenstoelengids-voor-onderweg.html

Daarbij diverse trainingen bijgewoond wat nu wel en niet eetbaar is in de natuur op het gebied van deze lekkernijen.

Blijft echter wel een kwestie van weten, herkennen, en nog eens zeker weten. Bij twijfel altijd voor de bekende gaan. En de champignon is dan je eerste keuze.

 

Ik vergeet echter nooit het meest bekende Surinaamse spreekwoord wat een junglegids ons ooit leerde in het korps:

Alle Paddenstoelen zijn eetbaar...alleen sommige slechts een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Paddenstoelen kweken is inderdaad erg leuk om te doen! Ik heb zelf een behoorlijk aantal van die kant en klare setjes gegroeid (vermaculiet + rogge) en dat ging altijd FANTASTISCH. Je kan ze LETTERLIJK zien groeien! Ok, nu waren dat wel "giftige" paddestoelen, maar ze smaakte alsnog heeerlijk op een gebakken eitje b.v.

 

Ze blijven idd opkomen tot de grond is uitgeput, alleen even water geven na elke oogst. De eerste oogst duurde ong. 3 weken en daarna elke 2 weken. Deze kant en klare bakjes gaven meestal zo'n 5 oogsten. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je er wat rogge bij doet ze gewoon door blijven gaan.

 

Als het mis gaat (infectie) dan is dat over het algemeen zeer goed te zien (de paddenstoel krijgt dan een andere vorm en een andere kleur), dan gooi ik de hele kit weg en was ik de volgende keer beter mijn handen voor ik ga oogsten.

 

Paddenstoelen zijn heel goed te drogen en dan voor lange tijd te bewaren (eventueel in de vriezer). Doe ze vervolgens b.v. in de soep en PLOF, ze zetten zo weer uit tot bijna hun oorspronkelijke formaat.

 

Bedankt voor het openen van dit topic, ik heb direct weer zin om paddenstoelen te gaan kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...