PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe EHBO kit uitbreiden/aanvullen

shooter
19-09-12, 23:03
Ik heb de Care Professional EHBO kit gekocht, vrij compleet lijkt me maar toch het idee dat hij wel uitgebreid kan worden, iemand tips ?

Inhoud van de Professional EHBO set

•Steriel kompres 5x5 cm,5 stuks
•Niet-verklevend Kompres 10x10 cm, 4 stuks
•Steunwindsel 7,5 cm x 4,5 m
•Hydrofiel windsel 7,5 cm x 4 m, 2 stuks
•Wondpleisters 25x72 mm 10 stuks
•Wondpleisters 60x100 mm, 10 stuks
•Vingerpleister, 2 stuks
•Knokkelpleister, 2 stuks
•Blaarpleister 5x5 cm, 2 stuks
•Snelverband 12x12 cm, 2 stuks
•Hechtpleister, rol 2,5 cm x 5 m
•Hechtstrips (5)
•Naald & spuit 0,6x25 / 5 ml, 6 stuks
•Dentale naald 0,4x35
•Infuusnaald (Canula IV) 125 ml/min
•Hechtdraad & naald 75 cm/nylon
•Bloedlancet, 5 stuks
•Vinyl handschoenen 2 paar
•Alcoholdoekjes, 10 stuks
•Eerstehulpschaar (groot)
•Pincet
•Veiligheidsspelden (6 stuks)
•Scalpel
•Driekantige doek
•Mond-op-mond kapje
•Reddingsdeken
•Thermometer (digitaal)
•Artsenverklaring
•Tekentang
•IJspak
•Burnsoothe brandwondenverband 10 x 10cm
•Schort voor eenmalig gebruik
•Oog & wondspoeling 15ml, 2
•Vingerlingen, 4 stuka

12gauge
19-09-12, 23:11
hoever gaat je medische kennis?

partizan
19-09-12, 23:12
redelijk compleet maar je mist nog:
ofroad brancard
outdoor rontgen aparaat
mobile operatie unit
paar leuke verpleegsters

en waar ga je de stuka voor gebruiken ;)

shooter
19-09-12, 23:19
redelijk compleet maar je mist nog:
ofroad brancard
outdoor rontgen aparaat
mobile operatie unit
paar leuke verpleegsters

en waar ga je de stuka voor gebruiken ;)

Weinig medische kennis, alle moeilijke medische dingen (spuiten enzo) zitten in een appart zakje met een tekst voor de dokter die je hoopt
tegen te komen, het is in ieder geval steriel.
Ik moet nog een EHBO cursus gaan doen, dat wel.

De dingen die jij noemt Partizan zijn natuurlijk vanzelsprekend, daar ben ik mee begonnen, dit was het volgende item op de lijst :D

shooter
21-09-12, 00:32
Niemand aanvullingen ? Ook de medisch geschoolden hier niet ?

partizan
21-09-12, 00:46
je zou eens kunnen kijken naar een set spalken al of niet opblaasbaar horen er echt bij
ze zijn er voor alle voorkomende gevallen,hand,arm,been enz.

stijn
21-09-12, 00:53
Ontsmettingsmiddel voor wondverzorging
kocher: tangetje dat via een kliksysteem dicht kan blijven
ontsmettingsalcohol: voor materiaal of bv om de hechtingen te ontsmetten voor dat je deze er uit haalt.
steriele setjes waardat al kompressen en een pincet voor wondverzorging inzitten, al heb je ze in alle soorten en maten
zalf voor wondverzorging, spierpijn,...
etherdoekjes: voor het verwijderen van kleefresten van wondpleister
alcholgel: voor ontsmetting van de handen
klein zaklampje: je moest maar eens in het donker zitten :p

direct schoot er me niets meer te binnen :)

J.I. nurse
21-09-12, 01:14
Stuwband
Infuussysteem
Zakken nacl 0,9% met of zonder glucose
Medicatie, in tabletvorm,injectievloeistof
Hechtset
Sport tape
spalken
gipsverband
talkpoeder
Isolatie dekens

Als er nog meer in me op komt laat ik het je weten!

shooter
26-09-12, 02:08
Wow, ik heb een grotere EHBO tas nodig ;)

Jenny34
26-09-12, 15:14
Je kunt op Evac.nl (onder het kopje verbanddoos/ehbo sets) een lijst vinden van alle verbanddozen, richtlijnen en spullen die erin horen. Een verbanddoos (http://www.evac.nl/shop/Verbanddoos---EHBO-sets-c-5.html) zonder Oranje Kruis richtlijnen vind ik niet waard en mag officieel ook niet binnen een BHV.

partizan
26-09-12, 16:40
Hoi Jenny34 ,
Wij stellen dan ook spullen zamen die je in een shtf kunt gebruiken en niet bij een ongelukje bij het klimrek
dus BHV ed is pas het begin;)

Davena
10-10-12, 16:16
Bij de Zeeman (goedkoper dan die van Hansaplast) vond ik vandaag 'zilver' pleisters, deze ontsmetten ook gelijk, net als de ouderwetse Betadinepleisters.....

Davena
10-10-12, 16:18
Stuwband
Infuussysteem
Zakken nacl 0,9% met of zonder glucose
Hechtset
spalken
gipsverband
Als er nog meer in me op komt laat ik het je weten!
Hoe kom je hieraan als je niet in het medisch circuit zit? Ik heb bij de apotheek gevraagd naar een hechtset en schone injectienaalden (wordt ook vaak op vakantie geadviseerd mee te nemen toch?), maar ik kon ze niet bij hun krijgen.

J.I. nurse
10-10-12, 16:21
Hoe kom je hieraan als je niet in het medisch circuit zit? Ik heb bij de apotheek gevraagd naar een hechtset en schone injectienaalden (wordt ook vaak op vakantie geadviseerd mee te nemen toch?), maar ik kon ze niet bij hun krijgen.

Lotte zie pm

12gauge
10-10-12, 21:46

als je bij de sticky van medische artikelen bestellen kijkt kan je een heel mooi setje kopen, hun verkopen gewoon aan particulieren

Davena
10-10-12, 22:59
12gauge, ik hen idd al wat gevonden waarschijnlijk

Kets_One
11-10-12, 17:11
Wat is jullie ervaring met militaire medische kisten? Soms is wat er in zit verlopen. Is dat erg?
Zoiets als dit: http://militaria4you.nl/paginas/artikel-details.php?id=1096

partizan
11-10-12, 18:59
leuk spul maar heel erg aan de prijs!
vergeet niet dat veel van dit spul alleen voor de verzamelaar bedoelt is, vandaar de hoge prijs

shooter
12-10-12, 01:18
Weet iemand of er ook EHBO cursussen zijn voor schotwonden ?

zippo
12-10-12, 05:41
het zou mooi zijn als je wat strippen pijnstilling..brufen 200mg en/of diclofanac/voltaren daar zit ook een lichte onstekingsremmer in

zippo
12-10-12, 05:51
http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/medic/combatkit-medic-chestrig.html

kijk eens..nog meer ruimte voor de ehbo/zhkh spullen ;)

prepper053
12-10-12, 10:29

ik heb ze nog niet online gezien. wel heb ik info erover kunnen downloaden.

shooter
19-10-12, 00:14
http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/medic/combatkit-medic-chestrig.html

kijk eens..nog meer ruimte voor de ehbo/zhkh spullen ;)

Ja, zoiets wil ik ook nog hebben, liefst een platevest met ruimte voor kogelwerende platen en veel ruimte voor zakjes (ehbo, magazijnen, borstholter enz.)
Als mijn ge-prepte voorraden op zijn moet ik toch naar buiten, andere mensen overtuigen dat ze me moeten voeden :D

Vantazzy
19-10-12, 00:51
Ja, zoiets wil ik ook nog hebben, liefst een platevest met ruimte voor kogelwerende platen en veel ruimte voor zakjes (ehbo, magazijnen, borstholter enz.)
Als mijn ge-prepte voorraden op zijn moet ik toch naar buiten, andere mensen overtuigen dat ze me moeten voeden :D

Ehm, dus je bedoelt je richt je wapen op iemand en zegt dat ie jou moet onderhouden? LOL :D

shooter
19-10-12, 01:07
zoiets ja :rolleyes:

prepass
19-10-12, 08:26
Oorspronkelijk geplaatst door shooter
Als mijn ge-prepte voorraden op zijn moet ik toch naar buiten, andere mensen overtuigen dat ze me moeten voeden

Ehm, dus je bedoelt je richt je wapen op iemand en zegt dat ie jou moet onderhouden? LOL

zoiets ja

Ronduit plunderen dus?:mad:

We hebben weer een "fijne" prepper erbij op het forum.....

J.I. nurse
19-10-12, 09:17

Weer lekker bezig of niet shooter!
Zo iets heet plunderen, gek!
Maar ja je kunt maar ergens trots op zijn niet!

Ps: wat heeft het in hemelsnaam met EHBO te maken!:mad:

AD FUNDUM
20-10-12, 15:51
Ik heb de Care Professional EHBO kit gekocht, vrij compleet lijkt me maar toch het idee dat hij wel uitgebreid kan worden, iemand tips ?

Inhoud van de Professional EHBO set

•Steriel kompres 5x5 cm,5 stuks
•Niet-verklevend Kompres 10x10 cm, 4 stuks
•Steunwindsel 7,5 cm x 4,5 m
•Hydrofiel windsel 7,5 cm x 4 m, 2 stuks
•Wondpleisters 25x72 mm 10 stuks
•Wondpleisters 60x100 mm, 10 stuks
•Vingerpleister, 2 stuks
•Knokkelpleister, 2 stuks
•Blaarpleister 5x5 cm, 2 stuks
•Snelverband 12x12 cm, 2 stuks
•Hechtpleister, rol 2,5 cm x 5 m
•Hechtstrips (5)
•Naald & spuit 0,6x25 / 5 ml, 6 stuks
•Dentale naald 0,4x35
•Infuusnaald (Canula IV) 125 ml/min
•Hechtdraad & naald 75 cm/nylon
•Bloedlancet, 5 stuks
•Vinyl handschoenen 2 paar
•Alcoholdoekjes, 10 stuks
•Eerstehulpschaar (groot)
•Pincet
•Veiligheidsspelden (6 stuks)
•Scalpel
•Driekantige doek
•Mond-op-mond kapje
•Reddingsdeken
•Thermometer (digitaal)
•Artsenverklaring
•Tekentang
•IJspak
•Burnsoothe brandwondenverband 10 x 10cm
•Schort voor eenmalig gebruik
•Oog & wondspoeling 15ml, 2
•Vingerlingen, 4 stuka

Mayo cannule (goedkoop en doeltreffend om een vrije luchtweg te verzekeren, voorkomt terugval van de tongbasis voor de luchtpijp bij bewusteloze personen), eenvoudig in te brengen.
Flaconnetje bleekwater (ontsmetting in geval van nood, instrumenten e.d.)
Aspi Venin (handig dingetje om insecten angels te verwijderen, te krijgen bij elke apotheek)
Lucifers (in geval van nood kan je hiermee naalden, scharen, scalpels e.d. mee ontsmetten), zelfs gif neutraliseren, bv. bij een steek door een Pietermannetje, wat aan de Ned en Belgische kust toch een veel voorkomend visje is, klein maar giftig.
Analoge koortsthermometer (zonder batterijen dus).
Gewoon pakje druivensuiker (in geval van hypo-glycemie, suikertekort)
Aspirine, Immodium, actieve kool (Norit) lijken me ook altijd handig, naast een voorraadje persoonlijke medicatie voor eigen gebruik.
Flesje Iso-Betadine ontsmetting (In een extra plastic zakje want eens die dingen geopend zijn durven ze wel eens gaan lekken).

Kungfufox
20-10-12, 16:00
Dit lijkt mij wel een handige tool overigens:

http://www.youtube.com/watch?v=7NbHImVQ4us

Nature
20-10-12, 16:21

Ja. Dit staat mee in de cursus ehbo helper van het rode kruis. maar dan moet je wel eerst de cursus ehbo eerste hulp volgen.

shooter
21-10-12, 00:45
Weer lekker bezig of niet shooter!
Zo iets heet plunderen, gek!
Maar ja je kunt maar ergens trots op zijn niet!
:

Ten eerste heb ik het hier over de denkbeeldige situatie dat er een totale SHTF is (Book of Eli stijl) en dan komt er een
moment dat de hele wereld in totale chaos is. Dus niet als de AH een paar maanden niet kan worden aangevuld.
Denk je dan werkelijk dat iemand met een moestuin, een visvijver en allerlei voor-oorlogsche handmatige machines om de
was te doen enige schijn van kans heeft ?
Ik denk namelijk van niet, er zullen vast en zeker allerlei hongerige, agressieve, groepen het land door trekken op zoek naar voedsel
en die tuintjes met de grond gelijk maken en alles stelen.
Misschien dat mensen als ik, in ruil voor onderdak en voedsel, dan nog wel eens van pas zouden kunnen komen...
En voor wat betreft de verontwaardiging over het zogenaamde 'plunderen', denk er eens over na...ik denk dat zelfs brave huisvaders
als hun kinderen bijna omkomen van de honger de meest vreselijke dingen zullen doen om hun kinderen te voeden.
Ik prep voor SHTF, niet voor een weekendje 'complete self supporting' in de Ardennen.

prepass
21-10-12, 12:31
shooter, je geeft zelf aan te gaan plunderen(mensen overtuigen dat ze jou moeten onderhouden), als je spullen op zijn. Je kan ook zorgen dat je meer zelf voorzienend wordt. Kan best, maarja kost je wel wat moeite. Voor niets gaat de zon op.....
Dat plunderen van jou heeft niets te maken met een vader die z'n gezin wil helpen omdat ie ten einde raad is. Jij wilt dit al op voorhand doen, terwijl je nu gewoon maatregelen kan nemen. Beide senarios zijn onwenselijk, maar van jou als "prepper" zéér kwalijk :mad:

En je geeft aan " mensen als ik"......wat heb jij dan voor bijzondere vaardigheden waar we op zitten te wachten? Ik zit er eerlijk gezegd nu al niet meer op te wachten, ongeachte kennis/kunde....

Ja, ik ben inderdaad flink klaar met al die bullshit plunder verhalen! Neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar je motivatie. :D misschien dat ik je verhaal compleet verkeerd heb geinterpreteerd.... Hopelijk.....

shooter
21-10-12, 20:57
prepass.
Ik heb nu spullen geprept om 6 maanden te overleven en het zoldertje staat aardig vol.
Ik heb geen ruimte voor tuintjes, viskwekerijen enz.
Ik weet wel wat van wapens
Als mijn voorraden op zijn zal ik toch naar buiten moeten (net als de rest die niet geprept heeft) om
aan eten en voedsel te komen.
Ik zou jagen, ruilen enz. maar ook proberen om preppers die wel een tuin enz heeft te overtuigen dat ik
misschien van dienst kan zijn om de tuin enz. te verdedigen tegen agressieve groepen die het op
de voorraden voorzien hebben.
En geloof me ik ben geen hysterische bloeddorstige plunderaar.
Aan de andere kant ben ik niet naief en denk ik dat hongerige mensen elkaar vreselijke dingen aan
kunnen doen

prepass
21-10-12, 21:26
shooter, duidelijk je verhaal. Ben het er nog steeds niet geheel mee eens, met name de manier hoe je je eigen kennis tekort wilt gaan compenseren. Ik vraag me af hoe je andere preppers gaat overtuigen, als ze geen gebruik van je diensten willen maken?

Oja, jagen is denk ik al geen optie meer, als men er achter komt dat de "oude" manier van leven niet meer bestaat. Er is nu al niet veel wild meer, dan is het helemaal zo weg.....

Bedankt voor je uitleg. We gaan ook iets teveel of topic....:D

shooter
21-10-12, 21:48
Dat is zeker waar, en dan ook nog te bedenken dat ik de topic gestart ben :o

Doomsday
25-10-12, 10:47
Ik heb onlangs een hechtapparaatje gekocht.
Leek me wel handig bij mijn EHBO-spullen. Is veel eenvoudiger te gebruiken dan naald en draad.
Lijkt op een nietmachientje met een magazijn met steriele hechtnietjes. Losse magazijntjes zijn verkrijgbaar met een inhoud van 10, 20 of 35 nietjes.
Heb er een speciaal schaartje/tangetje bij gekocht waarmee je de hechtingen kunt verwijderen.
Kijk maar eens op: http://www.huidziekten.nl/woundcare/hechtmateriaal/hechtmateriaal.htm

Simurgh
25-10-12, 12:20
Leek me wel handig bij mijn EHBO-spullen. Is veel eenvoudiger te gebruiken dan naald en draad.
Lijkt op een nietmachientje met een magazijn met steriele hechtnietjes. Losse magazijntjes zijn verkrijgbaar met een inhoud van 10, 20 of 35 nietjes.
Heb er een speciaal schaartje/tangetje bij gekocht waarmee je de hechtingen kunt verwijderen.
Kijk maar eens op: http://www.huidziekten.nl/woundcare/hechtmateriaal/hechtmateriaal.htm

Ik weet hoe die netjes er uitzien en hoe ze in de huid/wond geniet worden. Echter vraag ik me af hoe je het er uit haalt?

Doomsday
25-10-12, 13:50
Ik weet hoe die netjes er uitzien en hoe ze in de huid/wond geniet worden. Echter vraag ik me af hoe je het er uit haalt?

Daarvoor is dat speciale schaartje/tangetje. Dat is een instrumentje waarmee je als het ware het nietje weer openvouwt en weghaalt.

J.I. nurse
25-10-12, 18:56

Het hechten met een nietjes is helaas niet zo makkelijk als dat men denkt! Het vraagt om enige handigheid en ervaring.
Daarnaast is het verwijderen van de nietjes zeer pijnlijk!

Doomsday
25-10-12, 19:04
Het hechten met een nietjes is helaas niet zo makkelijk als dat men denkt! Het vraagt om enige handigheid en ervaring.
Daarnaast is het verwijderen van de nietjes zeer pijnlijk!

Is het niet een zaak van gewoon eens oefenen op een stuk vlees (van een varken of buurman)?
Op YouTube staan wat flmpjes en daarin ziet het er niet moeilijker uit dan de omgang met een normale nietmachine.
Tuurlijk, de pijn zie je niet. Even doorbijten, lijkt me ...

partizan
25-10-12, 19:27
hey de nieters
ergens op de site heeft KS ook al iets gezegd over nieten wel of niet nieten
het bij elkaar houden van de wondranden is hierbij het grootste probleem
voor een paniek situatie lijkt het wel handig maar of het wijsheid is weet ik ook niet zeker
geef mij maar naald en draad:D
als je het op de buurman uitprobeert maak dan even een filmpje weten wij ook hoe t is:p

Simurgh
25-10-12, 21:17
hey de nieters
voor een paniek situatie lijkt het wel handig maar of het wijsheid is weet ik ook niet zeker
als je het op de buurman uitprobeert maak dan even een filmpje weten wij ook hoe t is:p

Precies wat ik al vermoedde, heel pijnlijk het verwijderen, ik houd het bij naaien.

Bunkerprepper
25-10-12, 22:16
Heb je daar een instructiefilmpje van?

BP

Doomsday
25-10-12, 22:53
Heb je daar een instructiefilmpje van?

BP

Hier zie je het verwijderen van de nietjes:
http://m.youtube.com/watch?v=0TOpnz3rcMg

Trouwens, de patient is óf verdoofd óf het is pijnloos ...

Bunkerprepper
25-10-12, 22:55
Ok. Dank.

BP

Niless
07-11-12, 16:55
Ik zou toch liever proberen om een goed stevig druk verband aan te legggen.... Het is even oefenen, maar daarmee druk je de wond goed dicht... Zelf naaien of nieten geeft een gigaload aan infectiegevaar, wat snel doorslaat op bloedvergiftiging...
Zag laatst op wildsurvival (ofzo) het dichtbranden van een wond. Daarna werd het met draadjes van mos droog gehouden en met verband verder afgedekt. Het verbaasde me (als tijdje getraind ehbo'er) hoe mooi zo'n wond dichttrekt... het wordt wel een litteken, maar ach....

Zou liever daarvoor gaan dan hannessen met nietjes (chirurgische nietjes zijn anders dan die van "normale" mensen, je kan ziek worden van verkeerd metaal, hoe steriel ook) of naaien met draad...

Mandy Lifeboats
07-11-12, 17:12
Gisteren kwam ik een disposable hechtset tegen voor 7,95 (http://www.faber-medical.nl/index.php?item=disposable-hechtset-mediset&action=article&group_id=10000121&aid=1701&lang=NL), misschien handig om er daar een of twee van in te slaan voor de budget prepper in plaats van de herbruikbare Daxtrio van 37,34 (http://www.daxtrio.nl/hechtset-basis.html)?

partizan
07-11-12, 17:22
Ik zou toch liever proberen om een goed stevig druk verband aan te legggen.... Het is even oefenen, maar daarmee druk je de wond goed dicht... Zelf naaien of nieten geeft een gigaload aan infectiegevaar, wat snel doorslaat op bloedvergiftiging...
Zag laatst op wildsurvival (ofzo) het dichtbranden van een wond. Daarna werd het met draadjes van mos droog gehouden en met verband verder afgedekt. Het verbaasde me (als tijdje getraind ehbo'er) hoe mooi zo'n wond dichttrekt... het wordt wel een litteken, maar ach....

Zou liever daarvoor gaan dan hannessen met nietjes (chirurgische nietjes zijn anders dan die van "normale" mensen, je kan ziek worden van verkeerd metaal, hoe steriel ook) of naaien met draad...

Sorry Niless maar de meeste grote wonden krijg jij niet meer dicht met een verbandje
en als je hecht met de juiste spullen heb je minder infectie gevaar als met verband,verband moet verschoond worden dus hup weer alles los
en de nietjes die hier besproken zijn medisch en niet uit de kantoorlade(ik houd trouwens niet van het nieten met die nietjes)
Kom de volgende keer naar een workshop als we weer gaan oefenen met naald en draad,houd de VPP meetings in de gaten

H_soft_digger
17-11-12, 20:29
intubatiemateriaal
saturatiemeter
O² fles + full debietmasker
Fentanyl
Ketamine
Dipidolor
Distixtofmonoxide
perfusieset
thermometer
amputatieset
Xylocain zalf(heel handig en breed inzetbaar, vrij verkrijgbaar)
ampul Xylocain

partizan
17-11-12, 20:32
Leuk spul vooral als je weet hoe het werkt
thermometer kan ik wel mee uit de voeten;)

NightOwl
17-11-12, 21:05
Dit lijkt mij wel een leuke uitbreiding op een medische uitrusting, de S.W.A.T. Tourniquet (http://www.swattourniquet.com/)
Kost z’n 7 euro.

http://www.youtube.com/watch?v=L9sxcSMZPs4

JohnVonSchutz
17-11-12, 21:15
Misschien een condoom in je set. Ik heb begrepen dat je ze goed kunt gebuiken bij grote brandwonden om het af te dekken. J.I. nurse, klopt dit?

Thx

Bunkerprepper
18-11-12, 10:47
Ben jij zelf dokter of zo dat je dat allemaal in je set hebt, allemachtig! ;-)
Wel goed natuurlijk!

Bunkerprepper

-... ..- -. -.- . .-. .--. .-. . .--. .--. . .-.
Methods are many, principles are few;
Methods always change, priciples never do.

J.I. nurse
18-11-12, 11:03
Misschien een condoom in je set. Ik heb begrepen dat je ze goed kunt gebuiken bij grote brandwonden om het af te dekken. J.I. nurse, klopt dit?

Thx

JohnVonSchutz,

Ik heb nog nooit gehoord van een condoom over een brandwond.

Wat je wel kunt doen bij een brandwond:

Een eerstegraads verbranding hoeft niet te worden afgedekt.

Bij tweedegraads brandwonden en derdegraads brandwonden is er vaak ook sprake van een kapotte huid. De brandwond moet daarom worden afgedekt. Dit geldt ook voor blaren die nog niet kapot zijn.

Brandblaren mogen niet worden opengemaakt! Dek de brandwond steriel af, bij voorkeur met metalline verband(zalf gaas) of anders met steriel gaas. Heb je dit niet, neem dan een pas gewassen theedoek, servet of handdoek.

Bij uitgebreide brandwonden kunt je als vervanger een schoon laken gebruiken. Bij vastzittende kleding, komt de kleding onder het verband te zitten. Breng zowel over de kleding als op de brandwond zelf het verband losjes aan.

Er mag niets op de wond worden gesmeerd. Allerlei huismiddeltjes - zoals boter, melk, tandpasta - mogen niet worden gebruikt. Ook brandzalf niet.

Extreme Fuselier
18-11-12, 11:05
Volgens mij krijg je metaline verband gewoon in de winkel, altijd verstandig om in huis te hebben.

Bunkerprepper
18-11-12, 11:10
Dank Nurse voor de wijze lessen.

Bunkerprepper

-... ..- -. -.- . .-. .--. .-. . .--. .--. . .-.
Methods are many, principles are few;
Methods always change, priciples never do.

J.I. nurse
18-11-12, 11:11
Bij iedere apotheek/drogist en kruidvat kun je zalf gaas kopen

eva1986
18-11-12, 11:22
Oke, voor de grote gapende steekpartij wonden wellicht geen optie, maar zijn hechtpleisters niet een goede optie? (ook makkelijke zelf te knippen)

Stealth
18-11-12, 11:29
Antibiotica
Coldrex Coldrex (dit spul doet wonderen als u keiharde koorts heeft en/of enorme keelpijn en de werking is enorm vlot)
Alchohol (om wonden en dergelijken mee schoon te maken. (zo'n flesje bij de etos))

Ben even de naam kwijt, maar zo'n ding dat als een bewusteloos iemand het ruikt hij/zij vaak wakker wordt.

Verder zou ik zelf mijn focus bij mijn Bug Out voornamelijk leggen op de simpelere dingen zoals Kleinere Wonden (Denk aan uit schieten met uw mes, niet dikke schot wonden want de kans dat u een situatie waarin je wordt neer geschoten overleeft is klein), Blaren, verzikte enkels/verrekte spieren, Brandwonden en teken. Houd voornamelijk rekening met brand wonden want die kans is altijd heel groot met koken, de kans dat u een pannetje uit het vuur haalt en uzelf alsnog verbrand is echt groot. U zult ze ook voornamelijk op uw handen en armen krijgen. (ik spreek hiermee uit ervaring.) Een teken kitje is wel handig om te hebben, echter ben ik zelf nog nooit te grazen genomen door die beesten, maar eens moet de eerste keer zijn toch?

Voor uw Bug-Out Locatie of Bug-In zou ik echter helemaal los gaan en voor alles wat u maar kunt verzinnen inslaan. en dan extra veel van de veel voorkomende kwalen.

J.I. nurse
18-11-12, 11:35
Hallo eva1986

In deze draad word alles besproken over hechten/nieten/lijmen en hechtstrips
http://preppers.nl/forum/threads/521-EHBO-set

Groetjes Nurse

J.I. nurse
18-11-12, 11:38
Ben even de naam kwijt, maar zo'n ding dat als een bewusteloos iemand het ruikt hij/zij vaak wakker wordt.

Hallo Stealth
In die capsules zit Ammoniak;)

Dick Berts
18-11-12, 11:39
J.I. nurse. Ik schaam me een beetje voor deze vraag, want eigenlijk moet ik eerst de site op zijn kop zetten voordat ik jou weer lastig val, maar heb jij -en dan bedoel in de expert Nurse en niet anderen- ooit op een rijtje gezet, wat een verstandige prepper aan vrij verkrijgbare medicijnen in huis zou moeten halen, behalve dan een standaard EHBO set. Dank je wel! hg Dick.

Loesje1980
18-11-12, 11:52
een klein busje talkpoeder ? ( denk aan blaren of verlichting bij jeuk/irritatie )
iets van azaron/afterbite oid voor als je geprikt wordt
tampon ( voor een bloedneus)

Arisaka
18-11-12, 22:33
ik heb ze nog niet online gezien. wel heb ik info erover kunnen downloaden.

In duitsland heb je deze wel. Heet tactical medizin volgens mij.

Verder misschien een bloedstoller erbij stoppen. Deze stolt het bloed dat vrij komt bij een niet te grote snee.

YONI
19-11-12, 03:36
Het valt me op dat zo'n beetje iedere EHBO koffer VEEL te weinig verbandmiddelen heeft, vooral bloedadsorberende verbanden, stollingsbevorderende verbanden en vet wondgaas. Hiervan kun je maar heel moeilijk teveel hebben. Denk ook aan preventieve medicatie tegen luchtweginfecties (overdreven vervelende verkoudheid-slijmophoping, gastro-pneumanie) in essentie: krijg in een SHTF situatie, zonder toegang tot een arts/antibiotica longontsteking en dat was het in verreweg de meeste gevallen dan wel. Pijnstillers, NSAID en niet NSAID (Ibuprofen en Paracetamol) kleine tip: 400 mg Ibuprofen en 1000 mg Paracetamol gecombineerd is een knap stevige pijnstiller, maar raadpleeg je arts voor je dit daadwerkelijk slikt! Voor zover ik weet is dit bij min of meer gezonde personen ongevaarlijk maar: IK NEEM HIERVOOR GEEN VERANTWOORDELIJKHEID!
Daarnaast kan een eigen, niet verouderde voorraad breed spectrum antibiotica geen kwaad. Volledige kuren, ga geen pillen "sparen" vraag gewoon je arts om een recept, ben eerlijk en als je een beetje verantwoordelijk overkomt, doen de meeste artsen niet zo moeilijk. En, weet waar je mee bezig bent!
Zaken als quik clot en Israelische noodverbanden zijn handig, bij schotwonden en dergelijke, niet bij niet direct levensbedreigende bloedingen. Neemt niet weg dat ik ze er wel graag in wil hebben ;) beter mee verlegen dan om verlegen!

en verder...meer...van alles!!!

H_soft_digger
19-11-12, 19:36
Bij schotwonden -> verbandje erover en 1 hoek NIET afkleven!

Het valt me op dat zo'n beetje iedere EHBO koffer VEEL te weinig verbandmiddelen heeft, vooral bloedadsorberende verbanden, stollingsbevorderende verbanden en vet wondgaas. Hiervan kun je maar heel moeilijk teveel hebben. Denk ook aan preventieve medicatie tegen luchtweginfecties (overdreven vervelende verkoudheid-slijmophoping, gastro-pneumanie) in essentie: krijg in een SHTF situatie, zonder toegang tot een arts/antibiotica longontsteking en dat was het in verreweg de meeste gevallen dan wel. Pijnstillers, NSAID en niet NSAID (Ibuprofen en Paracetamol) kleine tip: 400 mg Ibuprofen en 1000 mg Paracetamol gecombineerd is een knap stevige pijnstiller, maar raadpleeg je arts voor je dit daadwerkelijk slikt! Voor zover ik weet is dit bij min of meer gezonde personen ongevaarlijk maar: IK NEEM HIERVOOR GEEN VERANTWOORDELIJKHEID!
Daarnaast kan een eigen, niet verouderde voorraad breed spectrum antibiotica geen kwaad. Volledige kuren, ga geen pillen "sparen" vraag gewoon je arts om een recept, ben eerlijk en als je een beetje verantwoordelijk overkomt, doen de meeste artsen niet zo moeilijk. En, weet waar je mee bezig bent!
Zaken als quik clot en Israelische noodverbanden zijn handig, bij schotwonden en dergelijke, niet bij niet direct levensbedreigende bloedingen. Neemt niet weg dat ik ze er wel graag in wil hebben ;) beter mee verlegen dan om verlegen!

en verder...meer...van alles!!!

Piroska
19-11-12, 19:50
Ik zou eraan toevoegen:

Alcohol en of
Betadine
Asperine/paracetamol/ibuprufen
Norit

rescue
19-11-12, 20:07
Mayotube = een heel groot gedeelte van de diepbewusteloze slachtoffers, hebben vaak wel een slikreflex. dus kan je een Mayotube niet gebruiken.. Een kaaklift doet het zelfde.
Iso-betadine / jodium, steririlium = vervangen door Hibicet., Kan ook in de wond gebruikt worden, de andere producten niet
Druivesuiker, = vervangen door Hypiofit (glucosegel, wordt ook in de wangzak opgenomen. (uitputting)
Co-Flex = Zelfhechtend verband erg stevig, Om druk uit te oefenen, (proppen techniek); en watervast.
Ik mis nog Ducktape, op card.. (Prima eerste hulp middel)

Bolo
19-11-12, 20:45

eehhh.

want?

H_soft_digger
19-11-12, 21:30
Met name bij een wond in de borstholte kan een opening naar de longen er voor zorgen dat een of meerdere longen gaan inklappen wanneer er lucht tussen de borstkas en de longen komt.
Deze lucht kan of van buiten aangezogen worden (via de wond) of vanuit de longen komen wanneer ook die door de kogel of botdelen beschadigd zijn.
Je wilt dus voorkomen dat er via de wond lucht van buiten aangezogen wordt, maar lucht die er al tussen zit of die van binnen aangezogen wordt (vanuit de longen) moet wel via de de wond naar buiten kunnen, anders verergert het de zaak alleen maar. verder wil je de wond natuurlijk zo goed mogelijk afdekken tegen verdere besmetting.

eehhh.

want?

YONI
19-11-12, 21:42

Verbandje? je hebt nog nooit een schotwond gezien, is het wel? Ik bedoel, in het echt, met het bloed van je maat over je heen en meer van dat soort dingetjes? Ik hoop dat je dat ook nooit meemaakt maar geloof me maar dat je er met een verbandje niet komt. Zelfs niet als het om een verwonding door een relatief zwak kaliber gaat. Zo'n wond, buiten een ziekenhuisomgeving, aan de open lucht laten (let wel, je praat hier over een open toegang in het lichaam) raakt erg snel geinfecteerd en dat is zo'n beetje de beste manier om tetanus en/of een variant van gangreen op te lopen. Daar helpt overigens ook antibiotica maar heel beperkt of niet meer tegen, echt wat je wilt tijdens dramageddon, toch?

de volgorde: bloeden stoppen-stabiliseren-afsluiten-arts/chirurg-antibiotica-hopen/bidden

shooter
19-11-12, 22:16
Beter dan het verband op de wond kan je dan beter de plastic verpakking gebruiken van het verband, Werkt nog beter als 'klep' ...

H_soft_digger
20-11-12, 11:10
beste,

ik heb al meerdere schotwonden beroepshalve mogen behandelen....dus ik weet waarover ik praat.
er zijn vele facetten ivm schotwonde, ik ging ervan uit dat het een schotwonde was, thoracaal, als u begrijpt.

Verbandje? je hebt nog nooit een schotwond gezien, is het wel? Ik bedoel, in het echt, met het bloed van je maat over je heen en meer van dat soort dingetjes? Ik hoop dat je dat ook nooit meemaakt maar geloof me maar dat je er met een verbandje niet komt. Zelfs niet als het om een verwonding door een relatief zwak kaliber gaat. Zo'n wond, buiten een ziekenhuisomgeving, aan de open lucht laten (let wel, je praat hier over een open toegang in het lichaam) raakt erg snel geinfecteerd en dat is zo'n beetje de beste manier om tetanus en/of een variant van gangreen op te lopen. Daar helpt overigens ook antibiotica maar heel beperkt of niet meer tegen, echt wat je wilt tijdens dramageddon, toch?

de volgorde: bloeden stoppen-stabiliseren-afsluiten-arts/chirurg-antibiotica-hopen/bidden

Preppy
20-11-12, 14:23
Wat dacht je van ORS of ook wel 1L water met 30 mg suiker en 2,5mg zout.

Kortom een aantal zakjes suiker en zout in je EHBO kit.

Evt nog een klein afvalzakje. En een instructie boekje/blad.

Bolo
20-11-12, 14:43
Met name bij een wond in de borstholte kan een opening naar de longen er voor zorgen dat een of meerdere longen gaan inklappen wanneer er lucht tussen de borstkas en de longen komt.
Deze lucht kan of van buiten aangezogen worden (via de wond) of vanuit de longen komen wanneer ook die door de kogel of botdelen beschadigd zijn.
Je wilt dus voorkomen dat er via de wond lucht van buiten aangezogen wordt, maar lucht die er al tussen zit of die van binnen aangezogen wordt (vanuit de longen) moet wel via de de wond naar buiten kunnen, anders verergert het de zaak alleen maar. verder wil je de wond natuurlijk zo goed mogelijk afdekken tegen verdere besmetting.

ah. driezijdig afplakken omwille pneumothorax te voorkomen.
Je gaat dus uit van een schotwond in de borst. Vandaar mijn verwarring. Een schotwond in de extremiteiten plak je volledig af.

partizan
20-11-12, 14:50
ff on topic als het kan

Bolo
20-11-12, 15:20
partizan:

Poogde duidelijkheid te verschaffen dat driezijdig afplakken een bepaald doel heeft en dat je wonden in de extremiteiten niet driezijdig moet gaan afplakken. Dit om misverstand te voorkomen.

En met alle respect maat, maar ga niet de "on topic" kaart spelen.Practice what you preach.

hey de nieters

Sorry Niless maar de meeste grote wonden krijg jij niet meer dicht met een verbandje
en als je hecht met de juiste spullen heb je minder infectie gevaar als met verband,verband moet verschoond worden dus hup weer alles los
en de nietjes die hier besproken zijn medisch en niet uit de kantoorlade(ik houd trouwens niet van het nieten met die nietjes)
Kom de volgende keer naar een workshop als we weer gaan oefenen met naald en draad,houd de VPP meetings in de gaten

ff on topic als het kan

partizan
20-11-12, 15:30
partizan:

Poogde duidelijkheid te verschaffen dat driezijdig afplakken een bepaald doel heeft en dat je wonden in de extremiteiten niet driezijdig moet gaan afplakken. Dit om misverstand te voorkomen.

En met alle respect maat, maar ga niet de "on topic" kaart spelen.Practice what you preach.

Sorry ik weet het ook ik ben een zondaar
en ja je hebt volkomen gelijk maar het gaat steeds verder van de oorspronkelijke vraag af
mea culpa had zelfs niet door dat ik al gereageerd had sorry maatje in het vuur van de strijd zeg maar
grts partizan

Hey Bolo je pm gelezen
was ook niet de insteek
wel een goed idee om dit soort wonden die je bij een shtf zou kunnen verwachten wat nader te belichten
dus even wat verder als het handboek kader
grts

Bolo
20-11-12, 15:34
Sorry ik weet het ook ik ben een zondaar
en ja je hebt volkomen gelijk maar het gaat steeds verder van de oorspronkelijke vraag af
mea culpa had zelfs niet door dat ik al gereageerd had sorry maatje in het vuur van de strijd zeg maar
grts partizan

no worries.
maar kan het ff ontopic? :P

Misschien een rare toevoeging... maar heeft iemand aan maandverband gedacht, als cheapo bloedstelper?

enig idee hoeveel bloed die dingen kunnen absorberen? Maandverband op wond, tape erover en druk uitoefenen.
Het is ghetto. Maar volgens mij effectief.
J.I. nurse? Keyser Suze?

2erep
20-11-12, 15:48
Een temperatuur (koorts)meter, koop er een die tot 100c kan die kan je ook gebruiken bij alcohol stoken. kook punt alcohol is 78c. Pijnbestrijding, ontsmetting, brandstof, etc.

ruud117
20-11-12, 19:31
Hahahah Bolo

Zal inderdaad erg ghetto ogen..:D
Denk dat het een goed alternatief is gezien het gedeelte waarvoor het bedoeld is erg gevoelig is.
Denk dat je ditzelfde van een openwond kan zeggen... zal wel een hell worden bij het eraf trekken.

Misschien dit beter voor schotwonden:
http://www.huidziekten.nl/woundcare/keuzetabel/wondzorg/inadinezalfgaas.htm

en voor diepe jaap in je been of andere grote bloedvloeiers, maandverband :)

Niless
21-11-12, 17:54
Ik zag het ineens in m'n verbandtas zitten en bedacht me dat dit topspul is.
Ben even de echte naam kwijt, maar je kan het gebruiken als een verband. Voordeel is, is dat het van kunsstof is en het herbruikbaar is als je het losgetrokken hebt (wordt wel minder na een paar keer). Het wordt door dierenartsen veel gebruikt, en als steunwindsels bij gewrichten. Je hoeft het niet vast te plakken, want het hecht aan zichzelf. Ik heb het voor medisch gebruik in het blauw (bij de drogist hebben ze het ook wit zag ik laatst) en ik heb het over m'n buks zitten in camo (al 4 keer eraf gehaald, hecht nog steeds aan zichzelf)
Camo:
http://www.benscore.com/Stretch-bandage-4-kleuren-camo-p-26155.html
Medisch (wit,is iets dunner)
http://www.heltiq.nl/61-Assortiment_Windsels__Zelfhechtend_Windsel.html

H_soft_digger
22-11-12, 09:33
En handig: Tedivax, Aluderm, Tegaderm

GoodieBag
05-12-12, 15:40
En handig: Tedivax, Aluderm, Tegaderm

Erg handig inderdaad, maar waar haal ik tedivax ? Kan geen (web)winkels vinden waar dat zomaar te koop is.

rescue
05-12-12, 16:52
Ben even de echte naam kwijt, maar je kan het gebruiken als een verband. Voordeel is, is dat het van kunsstof is en het herbruikbaar is als je het losgetrokken hebt (wordt wel minder na een paar keer). Het wordt door dierenartsen veel gebruikt, en als steunwindsels bij gewrichten. Je hoeft het niet vast te plakken, want het hecht aan zichzelf. Ik heb het voor medisch gebruik in het blauw (bij de drogist hebben ze het ook wit zag ik laatst) en ik heb het over m'n buks zitten in camo (al 4 keer eraf gehaald, hecht nog steeds aan zichzelf)
Camo:

Dat is CO-FLEX !!, super spul

pieterm1
23-12-12, 19:39
wat dacht je van pijn verzachtende lidocanine creme zonder recept bij apotheek

12gauge
24-12-12, 09:53
Camo:

ik heb dat ook voor een paar knikloopjes, als het minder begint te werken moet je t wassen, vaak ligt het niet meer willen plakken aan vervuiling

Niless
24-12-12, 15:54
ThnX Vond het net even te prijzig om steeds opnieuw te kopen!

Davena
29-01-13, 20:38
Nu id aanbieding bij de Lidl een autoverbanddoos voor maar 4,99
Zit in een rode nylon water afstotende tas.
Handig als eerste basisset of te gebruiken als aanvulling

http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg//lidl_nl/hs.xsl/offerdate.htm?offerdate=36355&ar2=1&id=449