PDA

Bekijk Volledige Versie : Oplossing gezocht voor een SHIT probleem

Bob de prepper
20-09-12, 22:50
Jullie zijn vast bekend met het volgende mogelijke scenario;

- Na een SHTF zijn waarschijnlijk de riolen snel verzadigd vanwege stroom- en verwerkingsproblemen bij gemalen, rioolfirma's en dergelijke. gevolg als je de WC doortrekt loopt de stront over de vloer. :eek: Dit wil je voor zijn, maar hoe? en hoe voorkom je dat als je buren op 1 hoog flushen dat bij jou dan ineens de shit naar boven komt borrelen. :mad:
Zand in de zwanenhals? of is het gewoon een kwestie van WC niet meer gebruiken?

hoe denken jullie dat te doen, ideeŽn? heb je dit probleem opgenomen in je plan van aanpak na SHTF?

ik ben benieuwd.

Ik ben in ieder geval van plan om vanaf zo'n moment de WC niet meer te gebruiken en de poep in plastic zak te verzamelen en dan te begraven of zo.

TyrionLannister
20-09-12, 23:16
Ik kreeg ergens de tip om kattebakgrit in te slaan. Zodat je deze in een plastic zak kan doen en dan deze te hangen in een emmer die je dan als noodtoilet kan gebruiken. Als kattebakgrit werkt voor kattenpoep waarom dan ook niet voor mensenpoep?

frank1964
20-09-12, 23:21
In ons draaiboek staat dat we zodra de riolen niet meer werken, het toilet verwijderen en dan het riool afdoppen. Dit zijn standaard doppen, dus betrekkelijk makkelijk.
Als eerste opvang hebben we een chemisch toilet. Als 2e opvang gaan we op een compost toilet, met dank aan een heel goed idee hier op het forum en als laatste komen noodgrepen zoals hierboven beschreven. Waarschijnlijk graven we nog eerder een latrine

Communicator
20-09-12, 23:22
als je zelf een groentetuin hebt, is het ook een idee om je uitwerpselen als compost te gebruiken... hierover is best veel te vinden op internet: humanure

prepper053
20-09-12, 23:24
Jullie zijn vast bekend met het volgende mogelijke scenario;

- Na een SHTF zijn waarschijnlijk de riolen snel verzadigd vanwege stroom- en verwerkingsproblemen bij gemalen, rioolfirma's en dergelijke. gevolg als je de WC doortrekt loopt de stront over de vloer. :eek: Dit wil je voor zijn, maar hoe? en hoe voorkom je dat als je buren op 1 hoog flushen dat bij jou dan ineens de shit naar boven komt borrelen. :mad:
Zand in de zwanenhals? of is het gewoon een kwestie van WC niet meer gebruiken?

hoe denken jullie dat te doen, ideeŽn? heb je dit probleem opgenomen in je plan van aanpak na SHTF?

ik ben benieuwd.

Ik ben in ieder geval van plan om vanaf zo'n moment de WC niet meer te gebruiken en de poep in plastic zak te verzamelen en dan te begraven of zo.

ik vermoed dat je het ook bij je wasbak, douche en bad zou moeten doen. personelijk als ik vermoed dat het naar boven zou kunnen komen, dan zou ik gewoon een lading cement erin gooien.

stijn
20-09-12, 23:50
als je zelf een groentetuin hebt, is het ook een idee om je uitwerpselen als compost te gebruiken... hierover is best veel te vinden op internet: humanure

inderdaad, maar zonder composteren is het een no go omdat uitwerpselen van vleeseters wormeitjes kan bevatten :)
Maar dan nog vind ik het geen smakelijke gedachte :p

12gauge
21-09-12, 22:08
paar bussen kit moet een heel deel op kunnen lossen
zelf zou ik denk ik alles proberen om te leggen qua water om een deel via regen water te doen

Lekker
21-09-12, 22:38
PUR schuim. Neem een bus purschuim en spuit die in de rioolbuis als afdichting.
Spuit je buis NIET helemaal vol! Pur moet nog uit kunnen zetten, anders breekt het complete riool pijp.

12gauge
22-09-12, 10:20
pur is bedoeld voor droge plekken

Charlie
22-09-12, 10:37

Vroeger, toen ik nog jong was, lang geleden, was ik zeeman. Als we het schip zeeklaar maakte, moesten de kettingkokers (waar de ankerkettingen door het dek naar beneden liepen) afgedicht worden om te voorkomen dat de kettingbak vol water liep bij overkomende zeeŽn. We propten dan jute rond de ketting en goten daar een cementlaagje over.
Dat lijkt me ook wel te werken voor een toilet. Eerst de zwanehals voldouwen met lappen, dan een laag specie erover. Als dat hard is kun je er nog een blok opzetten met een lat erover om het spul op z'n plaats te houden bij wat druk van onderaf.

Toch?!

Bob de prepper
22-09-12, 13:21
OK goede tips dank voor het meedenken.

Afdoppen, of afsluiten met doeken en cement lijken mij ook de beste oplossingen. Ook ik heb een chemisch toiletje, maar ook daar komt een einde aan als de vloeistof op is en waar "loos" je een vol chemisch toilet? niet meer is het overstromende riool... en liefst ook niet in het oppervlaktewater, daar je dat ook weer voor drinkwater nodig gaat hebben.
Het idee van composteren spreekt me wel an, maar ik heb maar een heel klein tuintje en dan is het praktisch niet zo uitvoerbaar.
Kattenbakvulling is wel ook een goede tip!

Weer een hoop bijgeleerd (hoop?!?) afijn je snapt wat ik bedoel...

groet,
Bob de prepper

Lekker
22-09-12, 17:17
pur is bedoeld voor droge plekken

Denk het niet: http://www.bison.nl/nl-nl/producten/664-purschuimen/product/773-purschuim/how-to/

Vocht activeert juist het schuimen, zonder vocht, geen schuim.

Mandy Lifeboats
22-09-12, 17:45
Ik heb me dit in een draadje hier (http://preppers.nl/forum/threads/1410-Je-nest-schoon-houden) ook af zitten vragen en zit met name nog te denken aan een oplossing die de leidingen niet verwoest als de druk weer op de leidingen staat. Ik heb geen idee of het werken zal maar als je nu eens een lege water/frisdrank fles verhit toch hij zacht wordt, dit in de afvoer propt en weer af laar koelen, zou de zaak dan niet behoorlijk dicht zitten?

(Kan best een idioot idee zijn maar blijkbaar zitten m'n hersenen te MacGyveren, lol).

nvd72
22-09-12, 18:53
teveel druk op de fles en deze zal er uit knallen.. werkelijk shit everywhere neem aan dat je dit niet wilt.
de pijp dichtmaken met poltech is een optie.. poltech is een lijm die in de wegenbouw gebruikt word, als dit eenmaal verhard ( binnen 5/10 minuten) zul je behoorlijk je best moeten doen om het weer te verwijderen. dan doel ik bikken met een stootijzer.

Mandy Lifeboats
22-09-12, 19:10
@nvd72. fles + pot afdekken met zeil en ducttape????

nvd72
22-09-12, 19:20
ja je kunt het proberen ik ben alleen bang dat de pot niet alle inhoud kan houden als er wat gebeurt en ductape laat los als er vocht bij komt, normaal zit een pot met 4 bouten vast, je kunt dus ook de pot verwijderen en een dikke tegelzoeken het liefst een 40/40 of 30/30 tegel van 8 of 10 cm dik, hier vier gaten in boren en vast bouten op de plek waar de wc stond, de randen goed dicht kitten en voor de zekerheid insmeren met een dikke laag poltech.

Mandy Lifeboats
22-09-12, 19:58
Bedankt, dat klinkt inderdaad heel grondig en safe. Helaas mag ik van de woningbouw geen gaten in de tegels boren en ik kan ook niet met een boormachine overweg, te zwaar om te hanteren. Zal nog eens even verder broeden...

nvd72
22-09-12, 20:05
mandy.. de gaten zitten al in de vloer, en de tegel waar ik het over had is een dood normale stoep tegel.

Mandy Lifeboats
22-09-12, 20:09
LOL, zo zie je maar weer hoe technisch ik ben. Okee, stoeptegels heb ik op het tuinpad, weer een stap verder!

nvd72
22-09-12, 20:16
LOL, zo zie je maar weer hoe technisch ik ben. Okee, stoeptegels heb ik op het tuinpad, weer een stap verder!

niet helemaal.. hoe dik zijn de tegels op het tuinpad.. een tegeltje van 3 of 6 cm dik zal hoogstwaarschijnlijk kapot knappen met boren
als je geen tegels hebt van 8 of 10 cm dan wil ik er wel 1 voor je mee nemen naar de meeting.

Mandy Lifeboats
22-09-12, 20:29
Dikke grindtegels en betontegels zijn ook aanwezig:D Bedankt voor je aanbod, echt geschikt van je, maar ik kom niet op de meet.

nvd72
22-09-12, 20:33
ok graag gedaan en maak er wat moois van :P

Mandy Lifeboats
22-09-12, 20:34
Mijn porceleinen troon wordt een rijksmonument ;-))

prepper053
22-09-12, 21:33
we zitten allemaal leuke ideeen te bedenken (ik ook hoor) maarre denk niet dat het een probleem wordt, want als de riool niet meer werkt ga ik ervan uit dat het water ook niet meer werkt. dus doorspoelen en dat soort dingetjes zal niet veel meer gebeuren en daarom is de kans van overlast van ontlasting dat naar boven komt wel erg klein.

Stank overlast doordat het water in de zwanenhals opdroogt kan wel voorkomen. omdat het water opdroogt houdt het de nare geurtjes van het riool niet meer tegen.

Mandy Lifeboats
22-09-12, 21:43
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen;
De 1 miljoen inwoners van de stad Bulawayo in Zimbabwe moeten zaterdagavond om 19.30 uur allemaal tegelijk de wc doorspoelen. De golf water moet de rioolbuizen ontstoppen. link (http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/09_september/22/buitenland/allemaal-tegelijk-wc-doorspoelen.xml)

dR3
23-09-12, 14:24
ja je kunt het proberen ik ben alleen bang dat de pot niet alle inhoud kan houden als er wat gebeurt en ductape laat los als er vocht bij komt, normaal zit een pot met 4 bouten vast, je kunt dus ook de pot verwijderen en een dikke tegelzoeken het liefst een 40/40 of 30/30 tegel van 8 of 10 cm dik, hier vier gaten in boren en vast bouten op de plek waar de wc stond, de randen goed dicht kitten en voor de zekerheid insmeren met een dikke laag poltech.

Goed idee zeg, alleen zijn die bouten volgens mij maar een paar centimeter lang dus 8-10 cm dikke tegel wordt lastig. Als alternatief zou je natuurlijk een stuk metaal kunnen gebruiken. Ik denk dat die opwaartse druk wel zal meevallen als het water/riool uitvalt, misschien een ander verhaal bij overstromingen. Wel is het handig dat je op de plaats van de pot dan je chemische toilet kwijt kunt, dat is toch wat prettiger dan in de huiskamer zitten ;)

nvd72
23-09-12, 14:27
ja ok maar je kunt ook langere bouten pakken ;)

dR3
23-09-12, 14:39
ja ok maar je kunt ook langere bouten pakken ;)

Ik heb persoonlijk niet veel ervaring met het vervangen van die slagbouten (of hoe ze ook heten), maar de paar ervaringen zijn slecht: bout breekt af, bout incl deel v/h beton komt los, bout is alleen nog weg te slijpen. Die pot wil je waarschijnlijk kunnen terugzetten dus dan heb je bouten op dezelfde plekken nodig. Als dat niet uitmaakt kun je natuurlijk al een keer de pot eraf halen en wat nieuwe gaten boren, vervolgens de pot weer terugzetten op de oude bouten. Bij SHTF weer loshalen, oude bouten verwijderen (desnoods wegslaan met een moker) en nieuwe (langere) bouten in de eerder geboorde gaten plaatsen.

nvd72
23-09-12, 14:44
waarom niet makelijk doen en de gaten die in de pot zitten omtrekken op de tegen;)

dR3
23-09-12, 15:29
waarom niet makelijk doen en de gaten die in de pot zitten omtrekken op de tegen;)

Je zou natuurlijk wel de moeren in die 8-10 cm dikke tegel kunnen verzinken, dan heb je nog wel grip op de bouten. Volgens mij zitten de gaten voor die bouten bij de meeste potten op dezelfde plek, weet iemand dat? Misschien is het een handig prep-item om te verkopen/ruilen: plaatje metaal met voorgeboorde gaten om het riool af te dichten. USP: je haalt de pot weg, plaatje metaal erop en daarop je chemisch toilet: toilet probleem opgelost. :cool:

hakin9
23-09-12, 16:08
Zit niet bij vrijwel alle toiletten de uitgang aan de achterkant en niet aan de onderkant!??

Iig wel bij alle potten die ik ken.

nvd72
23-09-12, 19:42
ik heb hem in de onderkant zitten,

Vantazzy
24-09-12, 20:18
Handige kleine oplossingen voor alternatief toilet gebruik... Maar dan kan ik net zo goed een emmer pakken, plastic zak erin, toiletbril van me toilet afschroeven en erbovenop plaatsen.

944

945

946

En idd, purschuim in je toilet spuiten wil je niet de uitwerpselen van je buren en omstreken je huis binnen laten borrelen.
Of goed afdichten met kranten, ik denk dat ik voor klei ga, van die kinderklei dat kneedbaar blijft, kun je het erna weer makkelijk eruit halen als de SHIT voorbij is.

Mandy Lifeboats
24-09-12, 20:23
Vantazzy, ik heb zo'n plee-emmer als de onderste, heeft de hoogte van een normaal toilet, zit prettiger. Denk je wel aan zakjes chemische oplosser o.i.d., dat zullen je neusgaten zeer waarderen.

Vantazzy
24-09-12, 21:52
Nou ben wel gewend aan de lucht van poep, heb een hond :)