Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jongens vergeet je dieren niet! Dierenvoer raakt als eerste op bij een SHTF!


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

http://www.jsmineset.com/wp-content/uploads/2012/09/clip_image0047.jpg

 

Omdat dierenvoer veel transportvolume vergt en relatief weinig waard is, raakt het bij een crisis als eerste op. Vrijwel elke crisis gaat gepaard met een transportcrisis. Als ik mijn oma -die zelf bijna verhongerd is- vroeg wat voor haar het lastigste was geweest in de Tweede Wereldoorlog, dan zei ze altijd: "Mijn hond in leven zien te houden". Ok, in zekere zin een luxe probleem, maar toch....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

zelf heb ik een hond, een niet extreem grote hond maar toch nog rond de 25kg. hij zal in de maand zo ongeveer 10a15 kilo aan droge brokken eten.

Let bij aankoop van hondenvoer altijd op de datum van houdbaarheid, de vorige zak voer was maar tot 02-2013 houdbaar. Daarintegen is de zak die ik gisteren kocht maarliefst tot ver in 2014 houdbaar, ik ga volgende week zeker nog een paar zakken ophalen. tenslotte heeft mijn hond de brokken al lang voor dat de houdbaarheid is verstreken de brokken al op. gebruik ook hier het FIFO systeem.

 

personelijk vind ik een voedsel voorraad van 3 maanden een minimum en momenteel ook een maximum voor mij omdat het behoorlijk wat ruimte in neemt. Maar vergeet nooit, een hond heeft vers water nodig als je die droge brokken geeft. Zorg daarom dat je dat niet vergeet als je een watervoorraad aan legt. Houd een week lang in de gaten hoeveel water je huisdier verbruikt en maak daar een dag gemiddelde van, en houd daar rekening mee bij het aanleggen van je watervoorraad.

Voorbeeld:

drinkwater voor mij: 2 liter perdag

koken en hygiene: 0.5 liter per dag

drinkwater voor mijn hond:1.5 liter per dag

TOTAAL WATERVERBRUIK: 4 liter water per dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip Dick, hier hebben we 50 kilo liggen en houden het daar een bij. Dit is voldoende voor 25 weken. Zoals Prepper053 zegt, is de houdbaarheid mogelijk een probleem.Het is daarom wel belangrijk om het voer in een roulerend systeem op te nemen, anders zit je hond straks oud voer te eten. Gevolg is dat de vetten daarin ranzig worden en vitaminen verloren gaan. Mocht een SHTF zich aankondigen, slaan we nog extra in, willen voor ongeveer 9 maanden in huis hebben dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudere hond heeft een speciaal dieet, vis met groente en fruit, brokken "are no good" helaas. Ik heb wel een 15 kilo zak hondevoer als reserve maar ik hoop het rond de tht datum aan het asiel te schenken. Dieet is nodig ivm arthrose (500gr vis, kiwi, broccoli, aardappelen, appel, olijf olie, zeewier, knoflook & 2 toevoegingen n.l. gelatinaat en iets voor de ogen/spieren). Werkt ontzettend goed met normaal hondevoer roesten haar gewrichten volledig vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf heb ik een hond, een niet extreem grote hond maar toch nog rond de 25kg. hij zal in de maand zo ongeveer 10a15 kilo aan droge brokken eten.

Let bij aankoop van hondenvoer altijd op de datum van houdbaarheid, de vorige zak voer was maar tot 02-2013 houdbaar. Daarintegen is de zak die ik gisteren kocht maarliefst tot ver in 2014 houdbaar, ik ga volgende week zeker nog een paar zakken ophalen. tenslotte heeft mijn hond de brokken al lang voor dat de houdbaarheid is verstreken de brokken al op. gebruik ook hier het FIFO systeem.

 

personelijk vind ik een voedsel voorraad van 3 maanden een minimum en momenteel ook een maximum voor mij omdat het behoorlijk wat ruimte in neemt. Maar vergeet nooit, een hond heeft vers water nodig als je die droge brokken geeft. Zorg daarom dat je dat niet vergeet als je een watervoorraad aan legt. Houd een week lang in de gaten hoeveel water je huisdier verbruikt en maak daar een dag gemiddelde van, en houd daar rekening mee bij het aanleggen van je watervoorraad.

Voorbeeld:

drinkwater voor mij: 2 liter perdag

koken en hygiene: 0.5 liter per dag

drinkwater voor mijn hond:1.5 liter per dag

TOTAAL WATERVERBRUIK: 4 liter water per dag

Is dat nu niet wat weinig? Ik baseer mij op 1 gallon / 4 liter per dag voor mezelf. Na het bekijken van vid na vid op Utube ga ik zelfs over naar 4.5L per dag en dan heb ik mijn hond niet meegerekend. Prepper ik zou dat toch nog is nakijken hoor. Teveel water in huis hebben kan geen kwaad , te weinig hmm dat komt niet goe hoor.

Groetjes Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te zien dat er zoveel dierenliefhebbers op deze site zitten. Prachtig ook de brugfunctie die dieren vervullen. Met dierenliefhebbers kan ik bijna altijd overweg. Vergeef me dat ik weer een keer iets herhaal, maar het ligt me zeer na aan het hart. Voor de budgetpreppers nog een tip; katten kunnen maar heel even hondenvoer eten, want dat is zeer ongezond voor ze. Honden kunnen best een tijdje kattenvoer eten. Kattenvoer is veel goedkoper. Heb je weinig geld, prep dan een enorme berg kattenblikjes voor je hond. Desnoods geef je de blikjes tzt aan het dierenasiel. Ik heb deze tip met twee dierenartsen besproken, ik roep niet zomaar wat. Zeker niet als het welzijn van dieren ermee gemoeid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@NVD72. Goed dat je schrijft dat een dier in leven proberen te houden geen luxe probleem is. Dat ben ik helemaal met je eens. Een vriendin van me -ze is pas overleden- verloor in Auschwitz haar hele familie. Met de opmerking "in zekere zin een luxe probleem" heb ik de gevoelens willen ontzien van families die echt afgrijselijke dingen hebben meegemaakt in de oorlog. Want hoeveel ik ook van dieren houd, als het in leven houden van je hond het grootste probleem is dat je in een oorlog ondervindt, dan heb je in zekere zin nog behoorlijk mazzel. Begrijp je me een beetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te zien dat er zoveel dierenliefhebbers op deze site zitten. Prachtig ook de brugfunctie die dieren vervullen. Met dierenliefhebbers kan ik bijna altijd overweg. Vergeef me dat ik weer een keer iets herhaal, maar het ligt me zeer na aan het hart. Voor de budgetpreppers nog een tip; katten kunnen maar heel even hondenvoer eten, want dat is zeer ongezond voor ze. Honden kunnen best een tijdje kattenvoer eten. Kattenvoer is veel goedkoper. Heb je weinig geld, prep dan een enorme berg kattenblikjes voor je hond. Desnoods geef je de blikjes tzt aan het dierenasiel. Ik heb deze tip met twee dierenartsen besproken, ik roep niet zomaar wat. Zeker niet als het welzijn van dieren ermee gemoeid is.
Ik heb hier weer eens heeeel lang moeten over nadenken, maar er is ook een keer zijde aan al die dierenliefde. Eerst en vooral ga aub niet zover in "Mijn huisdier boven alles " in een shtf situatie dat het jezelf in gevaar brengt. Wat ik bedoel is bereid je mentaal voor om je hond ( in mijn geval) te doden als ze ziek is en je bijna zeker bent dat ze niet te genezen valt. Bijvoorbeeld je hond breekt een poot en het is een open fractuur. Sorry ik ben geen chirurg.

Ik weet dat dat voor veel westerse mensen een dilemma is. Maar toch hou er rekening mee. Als het om voeding gaat voor honden, als jij niet die Mac Donalds junk bent en een beetje uitkijkt wat je eet kan je hond dat ook eten. Ik doe gewoon de moeite niet om honden voeding te preppen. De basis voeding van een hond is nog steeds vlees of vis en de ingewanden van deze. Baseer je daar op , al dat commercieel gedoe met extra vitaminen en granen etc. Crap ! Heb je ooit al een Inuit met een zakje bonzo zien sleuren?

Wat ik wel aanraad te preppen is vet, ( Varkensvet liever niet vanwege de ziekte van Aujeszki ) als je die mogelijkheid hebt. Want vroeg of laat tijdens een shtf ga je je hond ook als werk dier gebruiken en heeft ze extra energie nodig.

Even korte uitleg betreffende de ziekte van Aujeszki. Deze lijkt op rabiës. En ja ze gaan daar aan dood.

Ik ben niet 100% zeker of die nu wel al dan niet volledig is uitgeroeid, dus voorkomen is beter dan...

Ook bereidt jezelf en dus ook je hond voor op dagen zonder eten. Nee je moet niet 3 dagen vasten, gewoon 1 dag per week.

En leer je hond dat het niet telkens om 5 pm a la cart is. Ik weet dat druist volledig in tegen wat ze tegenwoordig verkondigen, je hond moet op gepaste tijden eten en als ze het na 15 min niet op heeft neem je dat weg en nog meer van die flauwekul. Mijn hond eet wanneer ik eet, niet daarvoor wel daarna :-)

01-12-10-Dana.jpg.880a44419a161da85684a080e92e1eb3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat nu niet wat weinig? Ik baseer mij op 1 gallon / 4 liter per dag voor mezelf. Na het bekijken van vid na vid op Utube ga ik zelfs over naar 4.5L per dag en dan heb ik mijn hond niet meegerekend. Prepper ik zou dat toch nog is nakijken hoor. Teveel water in huis hebben kan geen kwaad , te weinig hmm dat komt niet goe hoor.

Groetjes Chinaka

 

als ik het over mijn water heb dan heb ik het ook over het minimale wat een menselijk lichaam nodig heeft om gezond te functioneren. bij inspanningen heb je natuurlijk ook meer vocht nodig. het is een feit dat je nooit genoeg water kan hebben, maar vanwege de beperkte opslag capaciteit die ik momenteel heb moet ik mijn berekeningen doen op het minimale. Mocht mijn watervoorraad opraken dan heb ik natuurlijk nog mijn waterfilters en enkele grote vijvers op loop afstand. mijn voorraad water in huis is puur voor de eerste paar weken nadat het water is uitgevallen. daarna zal ik net als de meesten ergens anders mijn water moeten weghalen, natuurlijk filter ik het water wel als ik in mijn huis ben en dan kook ik het nog even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn katten zijn aan een blaasgruisdieet dat door de dierenarts voorgeschreven is ivm chronische klachten. Zoals Prepper053 al zegt, die zakken zijn niet echt giga-lang houdbaar. Meestal doe ik een maand of 3 met een 6 kilo zak en koop halverwege de zak weer een nieuwe, maar de marges zijn niet echt breed. Bedank dat je hier de aandacht op gevestigd hebt Dick, dit moet ik eens goed gaan uitdenken.

 

Wat me wel te binnen schoot was dat een van de katten ivm met huidallergie een tijdje op een non-allergisch zelfmaak dieet moest van witte rijst en kip. Dit heeft ze weken gegeten zonder nadelige gevolgen. Dus in geval van nood....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier weer eens heeeel lang moeten over nadenken, maar er is ook een keer zijde aan al die dierenliefde. Eerst en vooral ga aub niet zover in "Mijn huisdier boven alles " in een shtf situatie dat het jezelf in gevaar brengt. Wat ik bedoel is bereid je mentaal voor om je hond ( in mijn geval) te doden als ze ziek is en je bijna zeker bent dat ze niet te genezen valt. Bijvoorbeeld je hond breekt een poot en het is een open fractuur. Sorry ik ben geen chirurg.

Ik weet dat dat voor veel westerse mensen een dilemma is. Maar toch hou er rekening mee. Als het om voeding gaat voor honden, als jij niet die Mac Donalds junk bent en een beetje uitkijkt wat je eet kan je hond dat ook eten. Ik doe gewoon de moeite niet om honden voeding te preppen. De basis voeding van een hond is nog steeds vlees of vis en de ingewanden van deze. Baseer je daar op , al dat commercieel gedoe met extra vitaminen en granen etc. Crap ! Heb je ooit al een Inuit met een zakje bonzo zien sleuren?

Wat ik wel aanraad te preppen is vet, ( Varkensvet liever niet vanwege de ziekte van Aujeszki ) als je die mogelijkheid hebt. Want vroeg of laat tijdens een shtf ga je je hond ook als werk dier gebruiken en heeft ze extra energie nodig.

Even korte uitleg betreffende de ziekte van Aujeszki. Deze lijkt op rabiës. En ja ze gaan daar aan dood.

Ik ben niet 100% zeker of die nu wel al dan niet volledig is uitgeroeid, dus voorkomen is beter dan...

Ook bereidt jezelf en dus ook je hond voor op dagen zonder eten. Nee je moet niet 3 dagen vasten, gewoon 1 dag per week.

En leer je hond dat het niet telkens om 5 pm a la cart is. Ik weet dat druist volledig in tegen wat ze tegenwoordig verkondigen, je hond moet op gepaste tijden eten en als ze het na 15 min niet op heeft neem je dat weg en nog meer van die flauwekul. Mijn hond eet wanneer ik eet, niet daarvoor wel daarna :-)

01-12-10-Dana.jpg.880a44419a161da85684a080e92e1eb3.jpg

 

voor mij is het simpel, is mijn hondenvoer op dan eet hij gewoon mijn restjes. dat is iets wat men vroeger ook deed. Daar komt de term : de hond in de pot ook vandaan. Want was je vroeger te laat voor het avond eten dan ging de pot op de grond en mocht de hond de restjes hebben, kwam je dan thuis dan zag je de hond met de kop in de pan.

 

Maar zoals het zich betaamt eerst de mens en dan de hond, anders krijg je ook problemen met het gedrag van de hond.

 

ben het weleens, je mag een dier niet laten lijden. de mens heeft van nature nog wel eens de neiging om egoistisch te zijn en een dier zolang mogelijk bij zich te houden ondanks dat men weet dat het beestje lijd. Als iemand echt van een dier houd, dan moet je het die ook laten gaan als hij zwaar gewond is of gewoon te oud is om verder te kunnen gaan. Voor de mensen die dat hard van mij vinden, bekijk het zo: als jullie doodziek zijn of als een kasplantje in het ziekenhuis liggen, dan zouden jullie toch ook het liefste geen lijdensweg willen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik het over mijn water heb dan heb ik het ook over het minimale wat een menselijk lichaam nodig heeft om gezond te functioneren. bij inspanningen heb je natuurlijk ook meer vocht nodig. het is een feit dat je nooit genoeg water kan hebben, maar vanwege de beperkte opslag capaciteit die ik momenteel heb moet ik mijn berekeningen doen op het minimale. Mocht mijn watervoorraad opraken dan heb ik natuurlijk nog mijn waterfilters en enkele grote vijvers op loop afstand. mijn voorraad water in huis is puur voor de eerste paar weken nadat het water is uitgevallen. daarna zal ik net als de meesten ergens anders mijn water moeten weghalen, natuurlijk filter ik het water wel als ik in mijn huis ben en dan kook ik het nog even.
Was gewoon even bezorgt. Ben blij dat je alternatieve hebt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een duitse herder, 2 katten en 5 fretten.

We hebben voor allen genoeg op voorraad! Daarbij hebben we onze huisdieren geleerd om alles te eten, zijn dus niet gewent aan 1 soort Voer.

De hond eet naast haar gewone brokken ook met de pot mee! En de katten en fretten eten alle soorten kattevoer en vlees/vis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier weer eens heeeel lang moeten over nadenken, maar er is ook een keer zijde aan al die dierenliefde. Eerst en vooral ga aub niet zover in "Mijn huisdier boven alles " in een shtf situatie dat het jezelf in gevaar brengt. Wat ik bedoel is bereid je mentaal voor om je hond ( in mijn geval) te doden als ze ziek is en je bijna zeker bent dat ze niet te genezen valt. Bijvoorbeeld je hond breekt een poot en het is een open fractuur. Sorry ik ben geen chirurg.

Ik weet dat dat voor veel westerse mensen een dilemma is. Maar toch hou er rekening mee. Als het om voeding gaat voor honden, als jij niet die Mac Donalds junk bent en een beetje uitkijkt wat je eet kan je hond dat ook eten. Ik doe gewoon de moeite niet om honden voeding te preppen. De basis voeding van een hond is nog steeds vlees of vis en de ingewanden van deze. Baseer je daar op , al dat commercieel gedoe met extra vitaminen en granen etc. Crap ! Heb je ooit al een Inuit met een zakje bonzo zien sleuren?

Wat ik wel aanraad te preppen is vet, ( Varkensvet liever niet vanwege de ziekte van Aujeszki ) als je die mogelijkheid hebt. Want vroeg of laat tijdens een shtf ga je je hond ook als werk dier gebruiken en heeft ze extra energie nodig.

Even korte uitleg betreffende de ziekte van Aujeszki. Deze lijkt op rabiës. En ja ze gaan daar aan dood.

Ik ben niet 100% zeker of die nu wel al dan niet volledig is uitgeroeid, dus voorkomen is beter dan...

Ook bereidt jezelf en dus ook je hond voor op dagen zonder eten. Nee je moet niet 3 dagen vasten, gewoon 1 dag per week.

En leer je hond dat het niet telkens om 5 pm a la cart is. Ik weet dat druist volledig in tegen wat ze tegenwoordig verkondigen, je hond moet op gepaste tijden eten en als ze het na 15 min niet op heeft neem je dat weg en nog meer van die flauwekul. Mijn hond eet wanneer ik eet, niet daarvoor wel daarna :-)

01-12-10-Dana.jpg.880a44419a161da85684a080e92e1eb3.jpg

 

Het gedeelte van onnodig pijn laten lijden kent iedere dierenliefhebber toch (inslapen/afmaken dierenarts). Zelfde principe zou, in shtf situatie, bv ook voor mensen, inclusief mezelf, van toepassing kunnen zijn. Kan je wel vertellen dat men hond heel hoog in men prioriteiten lijst staat (hond = familie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nou, ik hoop dat mijn hond van kattenvoedsel houd, ze is namelijk zeer kieskeurig wat ze wil eten, echt zo'n dametje.

Ze is nu 13,5 jaar oud. Dat beestje geeft ze zoveel plezier en liefde, daar ga ik voor door het vuur als het moet.

Ook voor haar zorg ik dat er voldoende water is en uiteraard eet ze ook mee wat ik eet.

Maar die tip van dat kattenvoedsel, goeie!

Thanks!

Ga ik morgen gelijk uitproberen of ze het lust.

Hoop dat ze niet al te vieze scheetjes gaat laten erna... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
http://www.jsmineset.com/wp-content/uploads/2012/09/clip_image0047.jpg

 

Omdat dierenvoer veel transportvolume vergt en relatief weinig waard is, raakt het bij een crisis als eerste op. Vrijwel elke crisis gaat gepaard met een transportcrisis. Als ik mijn oma -die zelf bijna verhongerd is- vroeg wat voor haar het lastigste was geweest in de Tweede Wereldoorlog, dan zei ze altijd: "Mijn hond in leven zien te houden". Ok, in zekere zin een luxe probleem, maar toch....

 

Cool, mijn oma heeft ook een herdershond in leven weten te houden in WO2, ze deelde haar voedsel met hem en scharreld er zoveel mogelijk eetbaars voor hem bij.

Herdershonden moest je inleveren bij de Duitsers maar daar was ze heengegaan met het kleine hondje van iemand anders, die hoefde ze niet ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben standaard 100 kg caviavoer en minstens 5 balen hooi op voorraad. Voor de honden 15 kg brokken en de katten 10 kg. brokken en een week aan blik. Voor de vogels 5 kg zaad. Dit is te weinig voor een noodsituatie. Alleen, als ik meer in huis haal gaan mijn kids mij voor gek verklaren. Gisteren werd me al gevraagd waarom er ineens extra spullen in mijn slaapkamer staan. :o (ze weten nog niet dat ik aan het preppen geslagen ben).

Moet zeggen dat de honden en de meeste katten gewend zijn aan het eten van rauw voer ( versvoer.nl ) dus bij een shtf zullen ze dode dieren eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb twee katjes en wel wat blikvoer voor ze op voorraad, het zijn echter echte jagertjes dus als 't voer op is dan vangen ze genoeg muizen en vogels enzo hier in de bossen, water is er ook genoeg hier dus daar maak ik me eigenlijk weinig zorgen om. Katjes redden zich hier wel (da's in Nederland op veel plekken natuurlijk wel anders). Ze zullen vast even moeten wennen als ze zelf hun eten moeten vangen, maar het mag geen probleem zijn. Zowel, dan heb ik een voorraadje blikvoer voor ze en er komen nog wat zakken kattenvoer bij.

 

Ik wil eigenlijk nog een paar kippetjes, maar moet eerst wat geld hebben om een mooi groot en veilig hok voor ze te bouwen, er zitten hier vossen genoeg dus een simpel hokje is niet goed genoeg. Het moet dus een flink hok zijn met een flinke ren er bij, met dak er op zodat de dames droog zitten. Ben nog aan 't uitzoeken wat ik hier allemaal voor nodig heb, ook qua voer e.d., want daar moet natuurlijk ook genoeg van op voorraad zijn. Maar ja, dat komt dus nog :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...