PDA

Bekijk Volledige Versie : Lyme ziekte!

J.I. nurse
27-09-12, 10:38
Wat is lymeziekte
De ziekte van Lyme is een infectie door een bacterie, die wordt overgedragen door teken. Teken zijn 0,5-5 mm grote, spinachtige insecten. De kleur varieert van grijs tot donkerbruin en zwart. Vaak ziet je alleen het achterlijf dat als een zakje aan de huid zit. Teken leven in struiken en hoog gras, in parken, tuinen en bossen. De teek bijt zich, meestal pijnloos, vast in de huid van passerende mensen of dieren, voedt zich met bloed en laat na enige dagen vanzelf los. De meeste teken zijn niet besmet met de Lyme-bacterie.

Hoe kunt u lymeziekte herkennen?
Op de plaats van een tekenbeet ontstaat meestal een rood vlekje, dat binnen twee weken verdwijnt. Dat is normaal. Als je besmet bent ontstaat binnen enkele weken rond de plaats van de beet een rode vlek die langzaam groter wordt (groter dan 5 cm). Deze verbleekt vanuit het midden en verdwijnt uiteindelijk vanzelf. Je kan je hierbij wat grieperig voelen. Enkele maanden tot zelfs jaren na de beet, kunt je last krijgen van pijn, krachtsverlies of tintelingen in arm, been of romp, pijn in het gezicht, dubbelzien, een oogontsteking, hartkloppingen, gewrichtsklachten en huidaandoeningen.

Controleer na verblijf in de natuur de huid op teken. Verwijder een teek zo snel mogelijk, dan is er minder kans op besmetting. Desinfecteer de teek niet vooraf. Pak de teek met een spits pincet vast, zo dicht mogelijk op uw huid. Knijp het lijf van de teek niet samen. Trek de teek voorzichtig uit de huid. Het snuitje van de teek mag blijven zitten, dat verdwijnt vanzelf. Desinfecteer het wondje met alcohol of jodium. Noteer de datum en plek van de tekenbeet in uw agenda. Blijf enkele weken na een tekenbeet alert op het ontstaan van een grote rode vlek rond de plaats van de beet. Wanneer deze grote rode vlek rond de beet zich ontwikkeld start dan met antibiotica.

Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij lymeziekte?
ēDoxycycline is een middel wat de groei remt van vele soorten bacteriŽn. Ze remmen de eiwitaanmaak van de bacterie. Een bacterie die geen eiwit kan aanmaken kan zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af.
ēAmoxicilline of amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur is een Penicilline-antibiotica. Deze doden vele soorten bacteriŽn en hebben een goede opname in het lichaam. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei waardoor de bacterie afsterft.
ēErytromycine is een Macrolide-antibiotica. Ze grijpen in op de eiwitaanmaak binnen de bacterie. Een bacterie kan zonder eiwitten niet verder groeien. Hierdoor sterft de bacterie. Macrolide-antibiotica worden vooral gebruikt tegen bacteriŽn die ongevoelig zijn voor andere antibiotica, tegen infecties op plaatsen waar andere antibiotica niet goed doordringen en bij mensen die overgevoelig zijn voor penicillinen.

Kopjethee
27-09-12, 10:47
Dankjewel voor deze bruikbare info :)

oliestel
27-09-12, 11:06
Nog een vraagje, als je deze verschijnselen die op later tijdstip komen zich voordoen en dus dat je lange tijd geleden bent gebeten, kan je dan nog steeds een kuur doen?

Chinook
27-09-12, 11:11
En I swear, wat tegenstanders ook zeggen; met natuurgeneeskunde kun je nog ver komen in de strijd tegen lyme!
Heb daar al zoveel voorbeelden van gezien (van mensen die opgegeven waren door het reguliere circuit), is het proberen waard.

leidseprepper
27-09-12, 11:14
Klinkt interessant. Kun je iets vertellen over de natuurlijke middelen die worden gebruikt?

Renanim
27-09-12, 11:50
Voorkom in eerste instantie dat je door een teek gebeten wordt. Gebruik dus iets van Hagopur Zecken-Frey, Deet of Wilma's Beck-olja Anti-Muggenmiddel (ruikt als een gerookt visje). En controleer je lichaam op teken na een bezoek aan de natuur. (Tip: laten doen door je vriend/vriendin is leuker ;-) ).
Als je ze snel ontdekt, zijn ze vaak nog te klein om met een tekentang te pakken. Zelf zet ik altijd de punt van een scherp zakmes of scalpel, vanaf de kont vd. teek, onder z'n bek. Wip je hem er zo uit. Altijd met medische alcohol of wodka nadeppen om te ontsmetten. (Mijn voorkeur gaat naar wodka, kun je ook nog een slok van nemen om te bekomen vd. schrik).

sormano
27-09-12, 12:27
Top info die hier staat!

Thnx!

J.I. nurse
27-09-12, 13:00
Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat alle genoemde verschijnselen ook door andere ziekten veroorzaakt kunnen worden. En dus het stellen van de diagnose ziekte van lyme in een later stadium moeilijker zou worden. Vooral als je niet weet dat je gebeten bent door een teek! De kans bestaat daardoor dat de ziekte van lyme over het hoofd gezien word en de verschijnselen onder een andere aandoening worden weggeschreven.

Dus als je weet dat je gebeten bent en/of er onstaat binnen 3 maanden kringen zoals op de foto's
960

961
dan is een antibioticumkuur vaak voldoende en kan men er van uit gaan dat de infectie weg is na voltooien van de kuur. Wel kan een lange herstelfase nodig zijn voordat de klachten zijn verdwenen.

dR3
27-09-12, 13:10
Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat alle genoemde verschijnselen ook door andere ziekten veroorzaakt kunnen worden. En dus het stellen van de diagnose ziekte van lyme in een later stadium moeilijker zou worden. Vooral als je niet weet dat je gebeten bent door een teek! De kans bestaat daardoor dat de ziekte van lyme over het hoofd gezien word en de verschijnselen onder een andere aandoening worden weggeschreven.

Dus als je weet dat je gebeten bent en/of er onstaat binnen 3 maanden kringen zoals op de foto's
960

961
dan is een antibioticumkuur vaak voldoende en kan men er van uit gaan dat de infectie weg is na voltooien van de kuur. Wel kan een lange herstelfase nodig zijn voordat de klachten zijn verdwenen.

Kun je ook stellen dat als je zo'n kring hebt, dat je dan gebeten bent door een teek (niet per definitie kans op lyme)?

J.I. nurse
27-09-12, 13:22
Een rode ring rond de plek van de tekenbeet is hťt bewijs van een besmetting met de Borrelia-bacterie. Dit betekent echter nog niet dat je de ziekte van Lyme hebt. Omgekeerd geldt hetzelfde: als je geen rode ring hebt, betekent dit niet per definitie dat je geen Borrelia-infectie hebt.
Behalve een rode ring kan de ziekte van Lyme in het beginstadium veel verschillende symptomen veroorzaken. Vooral grieperigheid, koorts, hoofd-, spier-en gewrichtspijn, tintelingen of plaatselijk een doof gevoel en algehele malaise komen voor. De klachten gaan vaak vanzelf weer over. De Borrelia-bacterie is echter nog steeds in het lichaam aanwezig en kan binnen enkele weken tot een jaar later nog toeslaan. De eerder genoemde symptomen zijn dan vaak ernstiger.

sormano
27-09-12, 15:48
Voorkom in eerste instantie dat je door een teek gebeten wordt. Gebruik dus iets van Hagopur Zecken-Frey, Deet of Wilma's Beck-olja Anti-Muggenmiddel (ruikt als een gerookt visje). En controleer je lichaam op teken na een bezoek aan de natuur. (Tip: laten doen door je vriend/vriendin is leuker ;-) ).
Als je ze snel ontdekt, zijn ze vaak nog te klein om met een tekentang te pakken. Zelf zet ik altijd de punt van een scherp zakmes of scalpel, vanaf de kont vd. teek, onder z'n bek. Wip je hem er zo uit. Altijd met medische alcohol of wodka nadeppen om te ontsmetten. (Mijn voorkeur gaat naar wodka, kun je ook nog een slok van nemen om te bekomen vd. schrik).]

J.I Nurse, Is dit inderdaad ook een goede manier om te doen??

Kans
27-09-12, 19:22
Goede tips.
Naast een tekentang en een tweede of derde als backup mogen ook niet ontbreken:

De luizenkamen twee als minimum maar denk aan backup.
Het zuigpompje ( twee of meer) zet je op de beet met het juiste mondje en dan trek je door een vacuum het gif voor een deel uit de wond.

Grt
Kans

niki
27-09-12, 19:55
Ik heb ook een anti-gif-set (bij ons zitten o.a. gifslangen) en er zit daar een hele mooie tekentang in. Prachtig ding, Nog helemaal in het plastic. Ik zal het er ook nooit uithalen.

Ik heb ooit een keer een tekenpincet geprobeerd, maar het ding kneep de teek doormidden. Het hoofd zat er nog in. Meteen (nadat ik het vier weken had ontkend en rond had gelopen met een steeds groter wordende rode kring - lekker slim - omdat hij er geen 24 uur had gezeten) een antibioticakuur gekregen, het beest had in mij "overgegeven" toen ik hem onthoofdde, en ik werd positief getest op Lyme. Nee, ik gebruik liever de oude vertrouwde methode om ze te verwijderen. met je ene (lange) nagel ernaartoe krabben totdat je voelt dat je hem er bijna af gaat krabben (nooit doen!!!) en dan de andere nagel erbij en in een draaiende beweging eruit trekken. Dat is voor mij echt de enige methode die werkt om ze weg te krijgen. Ik ben door die ervaring doodsbang geworden voor die beesten.

En uiteindelijk toch nog in het ziekenhuis terecht gekomen met meningitis.

Kans
27-09-12, 20:00
Ik verwijder regelmatig teken bij zowel mijn huisdieren als kinderen.
Altijd met de tekentang en nog nooit iets meegemaakts zoals jij beschrijft.

Als dit zou gebeuren zou ik even lang de huisarts gaan, als die er niet is gewoon zeker weten dat er niks in de huid achterblijft, dus gewoon wat huid wegsnijden met ontsmette scalpel en de wond goed ontsmetten..

Grt
Kans

niki
27-09-12, 20:09
Kans
Dat zou ik nu dus ook doen, maarja, "hindsight is always 20/20" zeggen ze. Ik ben toen stom geweest en nu bang voor die rotdingen. Toen ik jong(ER) was dacht ik altijd dat ik onsterfelijk was en dat "mij dat toch nooit zou gebeuren"...

Kaat
27-09-12, 20:38
Dit is een goede tekentang (http://www.ikgaopreis.nl/5/42.eerste_hulp/850115.trix_tekentang).

J.I. nurse
27-09-12, 20:53
] J.I Nurse, Is dit inderdaad ook een goede manier om te doen??

Een teek kan waarschijnlijk het beste worden verwijderd met een pincet met dunne uiteinden, of met een speciale tekenverwijderaar (bijv. tekentang/tekenpincet) van goede kwaliteit. Niet elke tekenverwijderaar werkt even goed, vooral kleine teken en volgezogen teken zijn vaak lastig te verwijderen. In alle gevallen moet de teek zo dicht mogelijk op de huid worden vastgepakt bij de kop van de teek, waarbij er niet in het achterlichaam van de teek mag worden geknepen. Er mag ook niet aan het achterlichaam worden getrokken, want dan kan de teek in tweeŽn scheuren.Verwijder de teek zonder te draaien Irriteer de teek niet met olie, alcohol of vuur e.d., dit verhoogt de kans op besmetting!

Stap 1: teek beetpakken met pincet
970

Stap 2: teek uit de huid trekken

971
Met een pincet met dunne uiteinden pak je de teek vanaf de zijkant beet, zoals op de afbeeldingen is te zien. Trek de teek voorzichtig recht uit de huid, in de lengterichting van de hypostoom, met langzaam toenemende kracht. Teken steken vaak een beetje scheef in de huid, dus niet loodrecht op de huid. Desinfecteer het bijtwondje na verwijdering van de teek met alcohol 70% of met jodium, en was de handen goed, liefst met desinfecterende zeep. De pincet kan na gebruik in kokend water worden gedesinfecteerd of een tekenverwijderaar op een door de fabrikant aangegeven manier.

Voorbeelden van teekverwijderaars:
http://www.enetorpet.nl
http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-op-reis/tekenverwijderaar
http://www.teekweg.nl/
http://www.codaproducts.com/
http://www.otom.com/
http://www.byebites.nl/producten/steken-betenset/

JohnVonSchutz
27-09-12, 21:42
Ik heb zelf een keer lyme gehad door een tekenbeet. Mijn verwarring was dat ik altijd dacht dat een teken beet eruit ziet als de foto's hierboven. In mijn geval was ik eerst door brandnetels bij mijn knie gestoken en later door de teek gebeten. Op de plek waar de teek beet was niets te zien maar de plek waar ik gestoken was door de brandnetel bleef maar rood. Na 3 maanden toch maar eens naar de dokter gegaan, zijn conclusie was toen Lyme. Na een antibiotica kuur was de plek weg. Tis maar dat je het weet....

12gauge
29-09-12, 07:36
daarom een teken tang mensen, ze kosten 2 euro ofzo

wederom hulde JI

Keyser Suze
30-09-12, 13:23
Ik heb zelf een keer lyme gehad door een tekenbeet. Mijn verwarring was dat ik altijd dacht dat een teken beet eruit ziet als de foto's hierboven. In mijn geval was ik eerst door brandnetels bij mijn knie gestoken en later door de teek gebeten. Op de plek waar de teek beet was niets te zien maar de plek waar ik gestoken was door de brandnetel bleef maar rood. Na 3 maanden toch maar eens naar de dokter gegaan, zijn conclusie was toen Lyme. Na een antibiotica kuur was de plek weg. Tis maar dat je het weet....

Ja, zo had ik een man met ťťn blauw been. Echt waar. Drie weekjes doxy en weg was het. Overigens is kans op Lyme na teken beet klein, niet leuk als je het hebt. Ut

timo716
01-10-12, 19:46

960

961

owke ik ga reageren :
ik wil graag jouw bron zien en jou beargumentering waarom wat jij zegt juist is.

dan ga ik als microbioloog even de waarheid over Borelia burgdorferii zeggen ( niet rot bedoeld maar je info klopt niet )

allereerst :
ēDoxycycline is een middel wat de groei remt van vele soorten bacteriŽn. Ze remmen de eiwitaanmaak van de bacterie. Een bacterie die geen eiwit kan aanmaken kan zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af.
dat zei jij ze leggen het cel metabolisme gewoon plat zonder eiwit aflees machinerie geen eiwitten -> geen metabolisme -> geen leven
ēAmoxicilline of amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur is een Penicilline-antibiotica. Deze doden vele soorten bacteriŽn en hebben een goede opname in het lichaam. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei waardoor de bacterie afsterft.
het is een breed spectrum middel want het gaan aan het mRNa zitten en blokeert het hele eiwit productie systeem .
niet specifiek eentje nee gewoon lekker grof alles .

ēErytromycine juist minder mensen zijn gevoelig maar is ook erg kostbaar

dan over de ziekte van Lyme.
dit heb ik uit een powerpoint die als leermiddel diende gehaald :

Recurrente (= weerkerende, relapsing) koorts
Incubatietijd: 3-10 dagen
Hoge koorts gedurende enkele dagen
Hoofdpijn, rigor, spier- en gewrichtspijn, huiduitslag
Veel mo in bloed en urine
Remissie
7-10 dagen later weer koorts
Door antigene variatie

3 stadia, indien onbehandeld
Stadium 1: erythema chronicum migrans binnen een periode van 1 week tot maximaal 12 weken soorts afhankelijk.
Malaise, vermoeidheid, hoofdpijn, rigor
Stadium 2: in sommige patienten na enk wkn/mnd
Cardiologische of neurologische verschijnselen, gewrichtspijnen
Stadium 3: na mnd/jaren, chronisch

wat ik ergens leuk vind is dat jij zegt het is en blijft behandelbaar.
dus niet.
stadium 1 ja is erg behandelbaar vanaf 24 uur na de beet tot ongeveer 1 maand na de beet

stadium 2 is erg lastig te behandelen is al ziekte van lyme dan.
stadium 3 is bijna onbehandelbaar

de leuke beestjes die het kunnen veroorzaken
B. burgdorferi sensu lato
B. burgdorferi sensu stricto

B. afzellii
B. garinii
B. valaisiana
De laatste 3 hebben tragere reacties maar toch niet minder ernstig

gewoon altijd met de teek naar de huisarts gaan en als er SHTF dan kuurtje amoxi nemen voor geval dat.
gelijk na de beet opstarten .

en de kans is groter want de vreemde soorten zijn al in nederland aangekomen met vreemde teken .

is meer epidemiologie zal even een vriend van me vragen dat is zijn vak gebied met leuke speeltjes
(blender voor teken XD serieus dan vind ik mijn pillen schieter niet meer vreemd )

zo alles goed uitgelegt waarom jou informatie onjuist is?

partizan
01-10-12, 20:04
Jezus wat ben jij een ontzettende arrogante kwal
ik denk dat je enige vriendjes de wormen en bacterien in je stront zijn

Bolo
01-10-12, 20:19
Hij is microbioloog Partizan.

Althans...dat heeft hij al zes keer geroepen.

Luister Timo, je zal heus wel kennis van zaken hebben.
Maar je bent net te ijverig om die kennis door te drammen.

Ontspan.

Haal adem.

En realiseer je dat je niet Gods gift aan de mensheid bent. Dan komt het goed. Ok sheriff?

timo716
01-10-12, 20:20
ik ben micro biologisch hoofdanalist in opleiding :3

en nee dram mijn kennis niet door ik geeft het door aan onwetende mensen

maarja als het nodig is ga ik in op serieuze vragen

Bolo
01-10-12, 20:27
Als ik een serieuze vraag stel...

beloof jij dan je Facebook taalgebruik achterwege te laten?

omfg/omg/lmfao etc. wekt fikse irritatie op.

Geeft je geen volwassen indruk.

frank1964
01-10-12, 20:40
ik ben micro biologisch hoofdanalist in opleiding :3

en nee dram mijn kennis niet door ik geeft het door aan onwetende mensen

maarja als het nodig is ga ik in op serieuze vragen

Timo, ik was een heel vriendelijk stuk aan het schrijven over jouw onhandige wijze van kennis overbrengen. Toen las ik weer jouw reacties en dacht; dit gaat vriendelijk niet werken.
Snap jij Timo, dat wanneer jij mensen niet in hun waarde laat, je enorm arrogant overkomt, mensen je liever zien gaan dan komen en er werkelijk niemand iets van jou aan gaat nemen, of het nu wel of niet klopt?! iedereen is wat mij betreft welkom op dit forum maar wanneer je alleen maar in staat bent om er de Timo one-man show van te maken, vraag ik me af of je structureel iets toevoegt aan het forum, of dat je beter ergens op een vakforum rond kunt gaan hangen, waar jullie elkaar met alle enge beestjes mogen bestoken.
MENSEN ONWETEND NOEMEN KAN NIET!!! Ook jij weet niet alles en kunt zeker t.a.v communicatie, samenwerking, schrijfstijl en hoe je overkomt, nog veel leren.
In een SHTF situatie heb je hier in ieder geval m.i al een paar mensen die er geen probleem mee zouden hebben, jou in je sop gaar te laten koken, misschien moet je daar eens over nadenken. Mocht je zoals KS ergens insinueert autistisch zijn, dan geld mijn tekst niet, want dan kun je er weinig aan doen, maar dan moet je dat misschien even melden.

timo716
01-10-12, 21:14
Bolo
owke stel maar en ik beloof me facebook taal te verminderen tot maximaal 1 xd per post ;)
(2 als het grappig is)

@frank

wat betreft de microbiologie zijn jullie idd ontwetend en het was niet heel handig van mij
ik geef gewoon goede raad ;)

les 1 : wikipedia niet doen als je geen expert ben
les 2 : microbewiki.be de naam doet ook niet veel goeds vermoeden
na 3 brieven van de UVA ,RUG en LUMC is er nu eindelijk een gigantisch deel aangepast.
iets over bacterien die niet bestonden dodelijker waren dan daar stond of uberhaupt structureel niet juist waren.

(als je middelbare school biologie gehad hebt leer je dat dieren en planten een dubbele naam hebben
bijvoorbeeld Cannis familiaris ( de hond)
zo ook bij bacterien nee Baccilus anthracis en E.coli zijn volgens ons niet verwant volgens die site is het een soort.
van daar google verstandig neem dan liever RIVM of een dokters site )

en ja heb het syndroom van asperger dat bevestigde ik al.
vandaar dat ik zo irritant veel weet over chemicalien en leuke micro organisme.

ik geef alleen ehbo /bhv / medisch advies ter betrekking op de beperking van infecties

en ja een autist kan bij de vrijwillige brandweer terecht komen
ik werk serieus ,nauwkeurig en veilig en ovezie alles
dus meer autisten zou zelfs soms handig zijn :P

frank1964
01-10-12, 21:36
Ok Timo, dan snap ik direct inderdaad jouw kennis en daarmee tegelijk jouw fixatie ( en dat weet je zelf wel). Goed dat je vermeld een asperger te zijn. T.a.v het nauwkeurig werken heb je helemaal gelijk, daar blinken jullie in uit.
Mensen, dit werpt een heel ander licht op de wijze waarop Timo reageert en handelt. Hij doet het niet om lastig te doen, maar omdat zijn vaardigheden t,a.v omgaan met mensen, anders ontwikkeld zijn dan die van de gemiddelde mens. Misschien kan of wil Timo dat zelf verder uitleggen en wanneer daar vragen over zijn wil ik daar eventueel ook nog wel antwoord op geven.

timo716
01-10-12, 21:51
Ok Timo, dan snap ik direct inderdaad jouw kennis en daarmee tegelijk jouw fixatie ( en dat weet je zelf wel). Goed dat je vermeld een asperger te zijn. T.a.v het nauwkeurig werken heb je helemaal gelijk, daar blinken jullie in uit.
Mensen, dit werpt een heel ander licht op de wijze waarop Timo reageert en handelt. Hij doet het niet om lastig te doen, maar omdat zijn vaardigheden t,a.v omgaan met mensen, anders ontwikkeld zijn dan die van de gemiddelde mens. Misschien kan of wil Timo dat zelf verder uitleggen en wanneer daar vragen over zijn wil ik daar eventueel ook nog wel antwoord op geven.

2 reacties :
bedankt

2e reactie : wow iemand die autisten begrijpt O__o
;) (duim omhoog )

maar ja idd ik ben vaak irritant met mijn kennis maar kan nuttig zijn .
en goddank weet ik nog niet alles .

ik kan snel overzichtelijk alles linken terwijl mijn werkplek soms echt een chaos is .

denken aan 4 studenten in zo kweek kamer.
mijn kast is altijd de grootte puinbak maar ik kan tot op heden alles vinden (mits het niet gejat is daar zijn studenten en zelfs profesoren nu al goed in na SHTF waarschijnlijk word het nog erger )
maarja er komen soms tot wel 250 monsters per persoon per dag binnen

ik leg dus sneller verbanden die jullie als niet asperger niet snappen.

simpele is met antibiotica zo als dat amoxicilline
waarom ik er op tegen ben

ik ga even een kleuter uitleg gebruiken niet omdat jullie dom zijn helemaal niet ;) maar omdat dat het duidelijkste is )

stel jij bent een bacterie en zit ergens lekker te zitten en je krijgt steeds het zelfde te eten macaronie bijvoor beeld.
eerst denk je lekker daarna eet je het tegen tot je het niet meer eet

bij bacterien is het zo eerst gaan ze dood aan antibioticum dan een beetje dan niet meer
daarom zijn de meeste biologen er zo op tegen op zelf te dokteren met antibiotica
het kan de shit later erger maken

maar @rank1964 thanks :P

prepsel
02-10-12, 14:12
Een goede tekentang is eigenlijk geen tang, maar een soort bankpasje, waarmee je de teek langs de huid wegschraapt.
Kijk ook even naar de tekenverwijderaar, die wordt aanbevolen door de patiŽntenvereniging: www.lymevereniging.nl

Ja, zo had ik een man met ťťn blauw been. Echt waar. Drie weekjes doxy en weg was het. Overigens is kans op Lyme na teken beet klein, niet leuk als je het hebt. Ut

Een teek kan waarschijnlijk het beste worden verwijderd met een pincet met dunne uiteinden, of met een speciale tekenverwijderaar (bijv. tekentang/tekenpincet) van goede kwaliteit. Niet elke tekenverwijderaar werkt even goed, vooral kleine teken en volgezogen teken zijn vaak lastig te verwijderen. In alle gevallen moet de teek zo dicht mogelijk op de huid worden vastgepakt bij de kop van de teek, waarbij er niet in het achterlichaam van de teek mag worden geknepen. Er mag ook niet aan het achterlichaam worden getrokken, want dan kan de teek in tweeŽn scheuren.Verwijder de teek zonder te draaien Irriteer de teek niet met olie, alcohol of vuur e.d., dit verhoogt de kans op besmetting!

Stap 1: teek beetpakken met pincet
970

Stap 2: teek uit de huid trekken

971
Met een pincet met dunne uiteinden pak je de teek vanaf de zijkant beet, zoals op de afbeeldingen is te zien. Trek de teek voorzichtig recht uit de huid, in de lengterichting van de hypostoom, met langzaam toenemende kracht. Teken steken vaak een beetje scheef in de huid, dus niet loodrecht op de huid. Desinfecteer het bijtwondje na verwijdering van de teek met alcohol 70% of met jodium, en was de handen goed, liefst met desinfecterende zeep. De pincet kan na gebruik in kokend water worden gedesinfecteerd of een tekenverwijderaar op een door de fabrikant aangegeven manier.

Voorbeelden van teekverwijderaars:
http://www.enetorpet.nl
http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-op-reis/tekenverwijderaar
http://www.teekweg.nl/
http://www.codaproducts.com/
http://www.otom.com/
http://www.byebites.nl/producten/steken-betenset/

partizan
02-10-12, 17:18
hoi pepsel zet gelijk je giro nr erbij

Lekker
09-10-12, 18:06
Heb ondertussen honderden (echt) teken van mijn honden verwijdert, en een paar van mijn vriendin, altijd met pincet met punt. Zo als de J.L. Nurse beschrijft.
Zelfs de kleine nimfen kan ik ermee uitkrijgen.

Werk super!

Belangrijk de teek er szm uit te halen, besmetting is duurt vaan even. Als je binnen 24 uur teek verwijdert is de besmettings kans kleiner.

Mrsjones
09-10-12, 18:34
Heb ondertussen honderden (echt) teken van mijn honden verwijdert, en een paar van mijn vriendin, altijd met pincet met punt. Zo als de J.L. Nurse beschrijft.
Zelfs de kleine nimfen kan ik ermee uitkrijgen.

Werk super!

Belangrijk de teek er szm uit te halen, besmetting is duurt vaan even. Als je binnen 24 uur teek verwijdert is de besmettings kans kleiner.
hey lekker( dit is wel erg gek)
op curacao, bonaire ect zijn de teken anders .ze zij geen dragers van lyme.de karpaten ziekte is ook een bacteria die overgedraght word door teken,maar allen je honden zijn er gevoelig voor.wees niet bang voor je vriendin dus.:cool:

JohnVonSchutz
09-10-12, 20:18
@ JI Nurse, is er ook een mogelijkheid dat je resistent wordt tegen lyme?

Thx.

Davena
09-10-12, 21:35
In mijn direct omgeving iemand met Lyme gehad met heftige gevolgen, daarom krijgt mijn kind altijd een anti tekenspray op bij boswandelingen ed (stinkt wel) om te voorkomen dat hij evt. lyme krijgt. Resistentie? Geen idee...

seppio
09-10-12, 22:56
2 reacties :
bedankt

2e reactie : wow iemand die autisten begrijpt O__o
;) (duim omhoog )

maar ja idd ik ben vaak irritant met mijn kennis maar kan nuttig zijn .
en goddank weet ik nog niet alles .

ik kan snel overzichtelijk alles linken terwijl mijn werkplek soms echt een chaos is .

denken aan 4 studenten in zo kweek kamer.
mijn kast is altijd de grootte puinbak maar ik kan tot op heden alles vinden (mits het niet gejat is daar zijn studenten en zelfs profesoren nu al goed in na SHTF waarschijnlijk word het nog erger )
maarja er komen soms tot wel 250 monsters per persoon per dag binnen

ik leg dus sneller verbanden die jullie als niet asperger niet snappen.

simpele is met antibiotica zo als dat amoxicilline
waarom ik er op tegen ben

ik ga even een kleuter uitleg gebruiken niet omdat jullie dom zijn helemaal niet ;) maar omdat dat het duidelijkste is )

stel jij bent een bacterie en zit ergens lekker te zitten en je krijgt steeds het zelfde te eten macaronie bijvoor beeld.
eerst denk je lekker daarna eet je het tegen tot je het niet meer eet

bij bacterien is het zo eerst gaan ze dood aan antibioticum dan een beetje dan niet meer
daarom zijn de meeste biologen er zo op tegen op zelf te dokteren met antibiotica
het kan de shit later erger maken

maar @rank1964 thanks :P

ja maar hoe zit dat nou met die recestentie bij die antibiotica. zoals ik het lees in jouw makkelijke omschrijving komt het door gewenning van de bacterie aan de antibiotica. ??
hoe kan er een bacterie aan de antibiotica wennen als bij het afmaken van de kuur 100% van de bacterieen kapot moeten zijn.
ik heb van mijn schoonvader door gekregen ( hij is laborarts) dat de enige reden van recestentie is dat mensen de kuur niet afmaken zoals het zou moeten en daardoor een percentage van de bacterie cultuur blijft bestaan en deze zijn dan door het overleven van de kuur recistent???? deze vermeerderen zich weer en we hebben weer een antibiotica verloren.

Lekker
10-10-12, 00:39
Mrsjones

Ik weet dat hier geen lyme is, gelukkig! Voor mensen ongevaarlijk, honden gaan er idd wel aan kapot als je niet op tijd bent.

Heb er in EU nog wel een paar van mijn vriendin gehaald, altijd moeten ze haar hebben!:p

timo716
10-10-12, 12:09
ja maar hoe zit dat nou met die recestentie bij die antibiotica. zoals ik het lees in jouw makkelijke omschrijving komt het door gewenning van de bacterie aan de antibiotica. ??
hoe kan er een bacterie aan de antibiotica wennen als bij het afmaken van de kuur 100% van de bacterieen kapot moeten zijn.
ik heb van mijn schoonvader door gekregen ( hij is laborarts) dat de enige reden van recestentie is dat mensen de kuur niet afmaken zoals het zou moeten en daardoor een percentage van de bacterie cultuur blijft bestaan en deze zijn dan door het overleven van de kuur recistent???? deze vermeerderen zich weer en we hebben weer een antibiotica verloren.

dat is een optie.
als een bacterie went overleeft hij de volgende kuren ook wel.

de dummie uitleg :
zie een bacterie als ene kampeerend sukkeltje met een tas.(zijn genetische materiaal)
hij vind een 2e tas ( een extra ressistentie)

krijg je dan die kuur dan gaat sukkeltje zonder tasje 2 dood anders overleeft hij

zie het als een preppende bacterie ;)

de bacterien kunnen ook onderlind genetisch materiaal overdragen
-via opname van de delen van een kapotte bacterie
- de bacteriofagen
- labtestjes

dat draagt er ook aan bij niet alleen de kuur afmaken

ziekenhuis infecties zijn zo leuk.
veel antibiotica in hoge concentraties gevolg een MRSA
nu is het leuke er van (vind ik)
je kan aan VRE (vancomycine ressitente enterokok ) en een Methicilline(of multie ) Ressitente Sthapylococcus Aureus
samen kweken
wat gebeurt er dan zo als in ziekenhuizen :
ze dragen via de sexpillus de genen over
(ja bacteriesex komt het even plat op neer)

dus als die bacterien dat doen
ontstaat er een MRE of de dodelijke VRSA ( die is onder laboratorium omstandigheden gemaakt maar kan ook n de natuur ligt in amerika in gifpak lab ;) )

dan krijg je BRMO (bijzonder Ressistente micro organisme en heb je een gigantisch probleem.

dit is kunstmattige en klein stukje natuurlijke ressitentie
je hebt ook natuurlijke ressitentie
een antiviraal middel dood geen bacterie enzo ;)

zo genoeg uitleg?
(dit is wat ik leerde van mijn ARTS MB )

Keyser Suze
10-10-12, 13:42
Even zonder verder uitleg, gaat een beetje ver en kost me teveel tijd om uitvoerig antwoord te geven. Er is veel klepel en klok werk in deze discussie. Er is een nieuwe CBO richtlijn in ontwikkeling, over Lyme, die kun je Googlen, en lezen. Eind 2011 verschenen.

Voor wat betreft resistentie: bacteriŽn zijn in staat stukjes DNA over te dragen. Dat kan bijvoorbeeld info zijn hoe een bacterie zich kan wapenen tegen bepaalde stoffen, of antibiotica. Er zijnreeds bacteriŽn, bijvoorbeeld in water putten in India, die zoveel in contact zijn geweest met allerlei antibiotica, dat ze inderdaad resistent zijn tegen veel middelen. OP ZICH IS DAT GEEN PROBLEEM ALS JE GEZOND BENT. Wel als je baby bent, bejaard, of andere reden voor verlaagde weerstand.
Een andere reden en voorbeeld van resistentie van bacteriŽn voor antibiotica is het misbruik in de veeteelt en pluimvee houderij. Je gooit antibiotica door het eten van de dieren en voila, slimme beestjes.
BacteriŽn, TBC en enkele andere uitzonderingen daargelaten, zullen niet direct een probleem gaan vormen. Virussen wel, dat komt omdat ze veel besmettelijker zijn.....

timo716
10-10-12, 14:09
Even zonder verder uitleg, gaat een beetje ver en kost me teveel tijd om uitvoerig antwoord te geven. Er is veel klepel en klok werk in deze discussie. Er is een nieuwe CBO richtlijn in ontwikkeling, over Lyme, die kun je Googlen, en lezen. Eind 2011 verschenen.

Voor wat betreft resistentie: bacteriŽn zijn in staat stukjes DNA over te dragen. Dat kan bijvoorbeeld info zijn hoe een bacterie zich kan wapenen tegen bepaalde stoffen, of antibiotica. Er zijnreeds bacteriŽn, bijvoorbeeld in water putten in India, die zoveel in contact zijn geweest met allerlei antibiotica, dat ze inderdaad resistent zijn tegen veel middelen. OP ZICH IS DAT GEEN PROBLEEM ALS JE GEZOND BENT. Wel als je baby bent, bejaard, of andere reden voor verlaagde weerstand.
Een andere reden en voorbeeld van resistentie van bacteriŽn voor antibiotica is het misbruik in de veeteelt en pluimvee houderij. Je gooit antibiotica door het eten van de dieren en voila, slimme beestjes.
BacteriŽn, TBC en enkele andere uitzonderingen daargelaten, zullen niet direct een probleem gaan vormen. Virussen wel, dat komt omdat ze veel besmettelijker zijn.....

je hebt een goede 80% goed ;) maar een kleine kant tekening.
er zijn bacterien van 300 meter diepte geisoleerd die tegen niks kunnen of tegen extreem veel.

en sommige bacterien zijn zoweizo een probleem .
kijk als jij TBC in neemt (voeding , wondje drinken ofzo ) nou ja maakt niet veel uit
maar als jij hem inademd dan wel.

borrelia burgdorferii wil het liefste in de bloedbaan.
(ziekte van lyme)

als jij gezond bent en listeria inneemt of zelfs HIV (even ter simpel voorbeeld dat het immuunsysteem faalt)
die bacterien over leven gewoon in de afweer cellen en het HIV virion ook.

andere immunogecompremiteerde mensen zijn : zwangeren , kinderen van -3 maanden tot pasgeborenen tot ongeveer jaar of 15.
(je immuunsysteem schommelt dan erg vaak denk aan puisten koortslip enzo)

en ja he keyser bacterien en virussen zijn slim :P
soms slimmer als mensen.

je hebt het over enkele uitzonderingen mogen dat er ongeveer 100 zijn?
je hebt vibrio cholerea extreem besmetelijk 10 deeltjes is ziekte
terwijl het polio virus 99.9% van de besmette mensen heeft geen infectie (dus geen symptomen)

dus je erg besmettelijk theorie over virussen kunnen we de prullenmand in schuiven ;)
hij is logisch maar je hebt meer micro organisme:
prionen moeilijk af te doden.
virionen- compleet virus
kijk een adeno virusje is zo erg niet verspreid snel beetje ziek (grieperig)
maar een filiovirus zo als EBOLA ja dan heb je een probleem 95% sterft
viroiden - genoom zonder mantel
Archea - vreemde bacterien die veel overleven voor zo ver bekent nog geen infecties bij mens
bacterien

anthax is standaart in grond aanwezig.
pseudomonas ook. leuke van die is hij kan met een soort erg veel ziekenhuis infecties geven
en brandwond infecties
voordeel hij ruikt lekker op de plaat naar linden bloessem.

in india bij voorbeeld is er een super TBC bug die tegen niks meer kan.
een salmonella die tegen 90% van de middelen ressitent is.

er zijn stammen op spciale labs (kunstmatig gemaakt of soms naturlijk zo geworden ) die kunnen tegen elk denkbaar middel
de BRMO S.aureus is de ergste

je kan er leuk mee spelen.
een extra ESBL gen er in (meer ressistentie )
of erger PVL gen (vleesetend gen)

bacterien kan je ook erg besmettelijk maken weet je waarom ?
we reizen zo veel.
als je nu zegt ik ga naar turkeije komt na een week terug kan je paar dozijn micro organisme mee nemen

maar Keyser wat ik zei over ressitentie klopt met wat jij zegt we zeggen het zelfde :P

Keyser Suze
10-10-12, 18:29
De kans echter dat je in een beschaafd land waar je goed let op hygiŽne (!!!) In contact komt met erg vieze beestjes en er ziek van wordt, is net zo groot als een tijger beet; laatst is een jongetje gebeten omdat hij te dicht bij de kooi kwam....het kan wel, maar komt gelukkig niet heel veelvoor. En als het dan toch zo'n smerig beest is...helpt toch niets....

Simurgh
10-10-12, 20:50
Tja kun je daar iets over uitweiden ks, wat te doen bij een tijger beet, weer zien vlak bij een dierentuin en ik maak me dat wel zorgen over, leeuw ook wel eigenlijk. Zou het heel anders zijn?

Davena
21-02-15, 10:12
Man overleden door een tekenbeet door een nieuw virus 'Bourbonvirus' in Kansas
http://www.nbcnews.com/health/health-news/new-killer-virus-found-kansas-n309961

tom666
22-02-15, 00:26
Mijn tante heeft aantal jaren geleden lyme gehad door tekenbeet. Duurde 3 jaar voor alles genezen was...
Werd gevolgd door centrum tropische ziekten om alles in goede banen te leiden ...geen grapje hoor...