Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inblikken voedsel


Husteng

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Bij sommige (keur)slagers kun je je vlees laten inblikken, makkelijk voor op vakantie.

Je kunt je eigen vlees bereiden met je eigen hoeveelheid zout/peper/kruiden in je eigen jus.

Het enige nadeel is dat je het vlees ook moeten kopen bij die (keur)slager en dat is soms duur.

Ook is het vanuit mijn woonplaats ver rijden naar een "inblikker". Het voordeel is dat je het lang kan opslaan.

Weten jullie waar er in Flevoland zo'n inblikker zit? Zijn er wellicht inblik machines te koop, ben ik niet meer afhankelijk!

Graag jullie tips/tricks kan ik weer verder.

 

Groet, Husteng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zijn er wellicht inblik machines te koop, ben ik niet meer afhankelijk!

 

Jazeker, zie het wartime farm topic in het media gedeelte. Ik kwam een inblik apparaat tegen die niet op stroom werkt, zag 1000 blikken + deksel op dezelfde site voor €890.

 

Grote voordeel van wecken is dat je de potten kunt hergebruiken (dus ook goedkoper). Nadeel is dat glas eerder breekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, maar in mijn campertje gaan die glazen weckpotten snel kapot door de hoppels!

Moet het per sé in glas of kan het ook in kunststof? Kun je ook vlees op die manier bewaren?

Ik dacht namelijk dat dit alleen voor fruit en groenten was?

 

Nee hoor, je kunt bijna alles wecken, zelfs brood.

 

Voor wat betreft je camper: weckpotten in een kartonnen doos met kartonnen tussenschotten zou voldoende bescherming moeten zijn. Mits die doos vastgezet is lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wecken zet je de glazen potten met rubber ring, deksel en klemmen in kokend water. Tijdens het koken kan de lucht er uit door de rubber ring, maar tijdens het afkoelen komt er geen nieuwe lucht in. Daardoor ontstaat een vacuum. Na het afkoelen kunnen de klemmen er af en zet het losse deksel vast door het vacuum. En nee, dit hoef je niet koud te houden. Wel regelmatig controleren of de deksels nog vast zitten. Mocht het mis gaan ontstaan er gassen en ligt het deksel weer los.

 

Bij het openen trek je aan het lipje van de rubber ring en hoor je dat het vacuum opgeheven wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kun ook prima in een gewone grote pan je potten wecken.je kook je gerecht, doe het in een glas pot met ruberen ring ,sluit de boel en je pasteurisseer ze in kokende water. ik denk dat zon start set handig kan zijn, maar vooral de tang en roster is nodig. je zo echt wat boeken over moeten lezen.of bij een paar oud tante op bezoek . het is vaak makkelijkher als je het zie gebeuren.

soep, stoof, groente,dat gaat prima.jam is makkelijk om mee te beginen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Richard Friesland

Ik heb gisteren 5 kilo kipfilet geweckd samen met mijn vrouw.

Is een puist werk geweest maar geeft erg veel voldoening :)

Ik kan jullie nu nog niets vertellen of het allemaal goed gegaan is maar over 4 maanden zal ik er 1 openmaken en dan kan ik jullie vertellen of ik ziek ben geworden of niet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb gisteren 5 kilo kipfilet geweckd samen met mijn vrouw.

Is een puist werk geweest maar geeft erg veel voldoening :)

Ik kan jullie nu nog niets vertellen of het allemaal goed gegaan is maar over 4 maanden zal ik er 1 openmaken en dan kan ik jullie vertellen of ik ziek ben geworden of niet :D

 

Hoi richard,

 

Heb jij daar ook een recept voor? Doe jij dit met bouillon etc. en hoe lang weck jij de kip?

 

Gr.Robbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland
Hoi richard,

 

Heb jij daar ook een recept voor? Doe jij dit met bouillon etc. en hoe lang weck jij de kip?

 

Gr.Robbie

 

Beste Robbie,

 

ik kreeg van pretletter nog verontrustend berichtje over botulisme :(

ik ga over een maand of 2 mijn kip laten testen voor alle zekerheid.

 

Ik heb de kip in kleine stukjes gesneden (past er meer in de pot)

Daarna gekookt met een bouillonblokje.

In de potten gedaan en afgetopt met de bouillon.

Daarna 1,5 uur geweckt zoals je dat met alles doet.

 

Koel en donker opgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Robbie,

 

ik kreeg van pretletter nog verontrustend berichtje over botulisme :(

ik ga over een maand of 2 mijn kip laten testen voor alle zekerheid.

 

Ik heb de kip in kleine stukjes gesneden (past er meer in de pot)

Daarna gekookt met een bouillonblokje.

In de potten gedaan en afgetopt met de bouillon.

Daarna 1,5 uur geweckt zoals je dat met alles doet.

 

Koel en donker opgeslagen.

 

Dat had ik ook gelezen over botulisme. Daar bij stond ook dat je de kip minimaal weer 15 minuten moest koken alvorens je het kon gaan gebruiken.

Weet nu niet meer wat waar is en niet. Dank je voor het recept, ga het toch proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, daar valt wat voor te zeggen! Hoef je het niet meer koud te houden als je bv vlees weckt, kan dat trouwens? Moet je dan de lucht er uithalen?

Zag een advertentie, is dit iets? Jij bent de expert! : http://www.vanderkooyjubbega.nl/weck-inmaken/weck-startset.html

 

Hoi Husteng, deze ketel uit de advertentie is elektrisch? Even zoeken, er zijn ook ketels die niet elektrisch zijn, maar die je op een gasstel of kolenoven kan zetten. Er zit een thermometer op en hoe je het doet maakt niet uit, wanneer je maar op een bepaalde temperatuur komt. Kijk ook eens op bijvoorbeeld: http://www.brouwmarkt.nl/

Je kan ook eens googelen op inmaken of wekken. De vulhoogte in de wekglazen is ook afhankelijk van wat je wekt. Volgens mij is dit bij groente, fruit, vlees steeds anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Robbie,

 

ik kreeg van pretletter nog verontrustend berichtje over botulisme :(

ik ga over een maand of 2 mijn kip laten testen voor alle zekerheid.

 

Ik heb de kip in kleine stukjes gesneden (past er meer in de pot)

Daarna gekookt met een bouillonblokje.

In de potten gedaan en afgetopt met de bouillon.

Daarna 1,5 uur geweckt zoals je dat met alles doet.

 

Koel en donker opgeslagen.

 

 

Ik had ook over botulisme gehoord, maar dacht eigenlijk dat dit alleen bij groente voorkwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het wecken van groente en vlees zijn de meningen nogal verdeeld. Zoals je kunt lezen bij het voedingscentrum wordt het hier afgeraden, maar dat is omdat in Nederland over het algemeen alleen met de waterbad methode wordt geweckt. Op die manier wordt het voedsel maar tot 100 graden C verhit en dat is niet voldoende om de botulisme bacterie te doden. In de VS kan je hoge druk weckketels kopen (ik heb er zelf eentje) en daarmee kan je voedsel tot hogere temperaturen verhitten waardoor het veilig is. Nou zijn ze in de VS ook wel weer doorgeslagen, want daar wordt alles geweckt, bv ook jam, die wij hier gewoon kokend heet inmaken, of groenten in zoetzuur. Dat gaat in de VS allemaal de waterbad weckketel in.

Nu lees ik ook een Nederlands blog van iemand die ook heel veel weckt, maar zij doet alles in een waterbad weckketel, ook vlees en groente. Ik heb het wel eens aan haar gevraagd of ze dat veilig vond en haar antwoord was dat het risico te verwaarlozen was. Ik weet niet meer precies wat de cijfers waren, maar er was in de laatste ... jaar maar 1 geval van botulisme in Nederland voorgekomen. Daarbij is er een Nederlands weckboek (van Weck :) ), waarin recepten staan voor vlees en groente in de waterbad weckketel.

Dit alleen ter info, iedereen moet voor zichzelf uitmaken welke risico's je aanvaardbaar vindt.

 

groetjes, Joyke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het wecken van groente en vlees zijn de meningen nogal verdeeld. Zoals je kunt lezen bij het voedingscentrum wordt het hier afgeraden, maar dat is omdat in Nederland over het algemeen alleen met de waterbad methode wordt geweckt. Op die manier wordt het voedsel maar tot 100 graden C verhit en dat is niet voldoende om de botulisme bacterie te doden. In de VS kan je hoge druk weckketels kopen (ik heb er zelf eentje) en daarmee kan je voedsel tot hogere temperaturen verhitten waardoor het veilig is. Nou zijn ze in de VS ook wel weer doorgeslagen, want daar wordt alles geweckt, bv ook jam, die wij hier gewoon kokend heet inmaken, of groenten in zoetzuur. Dat gaat in de VS allemaal de waterbad weckketel in.

Nu lees ik ook een Nederlands blog van iemand die ook heel veel weckt, maar zij doet alles in een waterbad weckketel, ook vlees en groente. Ik heb het wel eens aan haar gevraagd of ze dat veilig vond en haar antwoord was dat het risico te verwaarlozen was. Ik weet niet meer precies wat de cijfers waren, maar er was in de laatste ... jaar maar 1 geval van botulisme in Nederland voorgekomen. Daarbij is er een Nederlands weckboek (van Weck :) ), waarin recepten staan voor vlees en groente in de waterbad weckketel.

Dit alleen ter info, iedereen moet voor zichzelf uitmaken welke risico's je aanvaardbaar vindt.

 

groetjes, Joyke

 

Heb je voor mij die site? of is dat wecken online?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...