Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eten uit de natuur


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of er preppers zijn die al van alles hebben geprobeerd te eten uit de natuur.

Ikzelf heb laatst bijvoorbeeld eendenkroos gegeten en dat was nog best lekker.

Ik deed dat om het gewoon als prepper zijnde uit te testenen zou dat anders nooit gedaan hebben.

Zijn er meer die zo 'gek' zijn?

Waar ik benieuwd naar ben is bijvoorbeeld de slakken die je in de tuin tegen komt, zijn die te eten? en zo ja welke of zo nee, waarom niet.

Dit geld eigenlijk voor alle beesten zoals muizen,spinnen,wormen,enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja hoor ik heb tuinslakken gegeten en vroeger van de grote vette kruissspinnen tot groot ongenoegen van mijn ouders maar ook varens, paar soorten zeewier, hazelworm, lisdode, zoetwater kreeften, bessen, bloemen, noten,vissen en een paar onbedoelde muggen en vliegen. Het gebeurd wel eens dat ik met mijn mond open op de motor zit en dan weet je niet wat je tegen komt.

 

Slakken uit je tuin kan je prima eten Je moet ze eerst vangen en dan 2 á 3 dagen geen eten geven zodat ze alle ontlasting kwijt zijn.

 

ff een paar linkjes

 

http://www.foodlog.nl/artikel/culinair_ontdekt_tuinslak/

http://gordonramsaysrecipes.com/03/eating-snails-from-the-garden/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz hahaha ja ik ken het die vliegen smaken niet al te best maarja alle beetjes helpen he :p

 

ik heb zelf ook van alles geprobeert, zeewier,krekels, meelwormen, bessen, noten, vis een poging tot gedaan maar krijg ze nooit goed schoon.

 

LOL ja alles help.

 

En keer een fazant road kill gegeten maar die had wat interne schade waardoor de borststukken niet zo lekker waren maar de poter waren prima.

 

Misschien help dit linkje

 

Ikzelf trek die kaak er niet af omdat ik daar weer vaak een stok doorheen doe als ik hem boven een vuurtje wil klaarmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt john, zal is even kijken.

 

roadkill heb ik nog niet gedaan, ben altijd een beetje huiverig er mee.. weet wel hoe je kan zien als een egel nog "vers" is maar toch.

maarja mocht ik een zwijntje of ree voor de auto krijgen dan gaat ie wel de kofferbak in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was afgelopen zondag nog paddestoelen zoeken, met gezin. Is best moeilijk om de eetbaren te herkennen. we gingen meestal voor de kastanjeboleet, deze moet je echt goed zoeken, de hoed is donkerbruin en is ook niet zo groot. kun je goed drogen (voor soep etc) of gewoon in de pan, maar eerst 30 min koken.

 

ik heb geluk mijn vrouw weet er redelijk veel van welke eetbaar is en welke niet, heb zelf dan ook altijd een boekje mee.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eten van dieren en insecten is vrij risicoloos. Wormen, mieren, sprinkhanen, krekels, maden zijn goed eetbaar en rijk aan proteine.

....

Om even terug te keren op de vraag een kleine toelichting.

Ik noem hierboven maden, die moet je niet eten. Ze kunnen ziektes overdragen. Ik bedoelde eigenlijk meelwormen.

Zie ook het receptenboek van Peter de Batist "De mens is een insecteneter". In de pers schrijft hij:

(...)Natuurlijk zijn ze (insecten) niet allemaal eetbaar. ‘Blijf weg van vliegen en maden, die dragen ziektes over op de mens. Sprinkhanen en krekels dragen geen schadelijke ziektes met zich mee. De larven van krekels, zoals de meelworm en de buffaloworm, zijn vatbaar voor amper drie bacteriën. De huid van moriowormen stoot zelfs bacteriën af. Insecten zijn dus allesbehalve onhygiënisch. Ook kakkerlakken en vlinders met naakte rupsen zijn eetbaar (...)

 

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/volgend-jaar-volledige-week-overleven.258750

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele planten die ik tot nu toe probeerde,

 

brandnetel, gestoofd als groente of soep van gemaakt

look zonder look, lekker in salades

daslook, bloemknoppen en bladeren in salades, knolletjes in allerlei gerechten te verwerken

melganzevoet, bereiden als spinazie

 

tuinslakken heb ik ook geprobeerd, de methode die ik vond op internet was de slakken 3 dagen in een plastiek bak houden en een beetje bloem te eten geven om hun darmen te zuiveren, daarna nog eens 3 dagen zonder eten, zodat ze hun darmen volledig legen, dan 45 min koken in bouillon, slakken uit het huisje halen en achterste gedeelte afsnijden, terug in het huisje steken, vullen met kruidenboter en in de oven.

Leuk om eens te proberen, maar naar mijn mening wel veel moeite voor kleine opbrengst.

 

mvg, Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kastanje soepje met zevenblad en brandnetel. Wat je best doet om te preppen is elk seizoen naar buiten gaan en zoeken naar eetbare planten en net zoals de dieren in de herfst noten ed inzamelen want shtf in de winter is niet zo simpel. Leer je buurt kennen in elke situatie dus ook bij sneeuw.

SHTF heeft meer kans om plaats te vinden in de winter. Waterleiding bevroren, kapot gevroren bovenleiding elektriciteit. enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vertoef vaak buiten en pak ook wel eens wat om honger of dorst te stillen,

 

Bv herfst is weer een mooie tijd om buiten wat goederen te vergaren, denk aan

vlierbes, hazelnoot, walnoot,beukenootjes tamme kastagne (heerlijk om te poffen ), deze soorten zijn vrij lang goed te houden

in de zomer, appel, peer, pruim, kroos, kers, bramen

voorjaar, jonge uitschieters van de vaarn, jonge lente ui, etc, etc,

 

het vangen en eten van vis, en het vangen van wild zoals konijn, Haas en fazant of watervogels en ganzen. met het vangen van deze soorten mag ik volgens de Forumregels niet uitleggen omdat stroperij verboden is binnen nederland, dus ook binnen het forum, wat ik zelf jammer vind en dat ik dit een survival alsmede ook een prepper tacktiek vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Willieman. Zolang je mensen maar niet oproept om onder normale omstandigheden te gaan stropen, overtreed je helemaal geen forum regels. Als je wild vangt, omdat je tijdens een shtf honger hebt, dan kun je een beroep doen op de strafuitsluitingsrond overmacht, zoals omschreven in artikel 40 van het Wetboek van strafrecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje luxe is ook nooit weg; rivierkrabben te over hier in de buurt. Het is zelfs een plaag :-)

Daar wacht ik niet eens voor tot SHTF. ;) In de zomer houden m'n beste vriendinnen en ik altijd een 'crayfish-day' (we zijn niet zo van barbeknoeien, en visvegetarisch enzo). Gaan we 's ochtends/smiddags met een kruisnetje rivierkreeftjes vangen uit de sloot. En dan 's avonds een grote pan op een houtvuurtje. Paar hele uien erin, allerlei kruiden erbij, en dan de kreeftjes met een oud frituurding erin hangen. Turks brood met kruidenboter erbij. Kruidig Italiaans wijntje erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister een paddenstoelen herkennings boekje gekocht. Nadat ik van buitenlandse studenten hah gehoord dat ze in het bod hier die dingen hadden geplukt en soep van hadden gemaakt.

 

Ik weet niet wat het beleid t.a.v. het plukken in Nederland is, maar je zou de cantharel eens moeten proberen. Dit is echt een aanrader. Zelfs na het even opbakken op een broodje zijn ze heerlijk. Wordt in grote aantallen geconsumeerd hier in Zweden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat het beleid t.a.v. het plukken in Nederland is, maar je zou de cantharel eens moeten proberen. Dit is echt een aanrader. Zelfs na het even opbakken op een broodje zijn ze heerlijk. Wordt in grote aantallen geconsumeerd hier in Zweden.

 

Ik zou het ook niet weten, maar volgens mij is de globale regel dat het bod niet aangetast moet worden. Daarbij heb ik en ik denk velen met mij geleerd uit voorzorg van elke paddestoel af te blijven of je hem nu denkt te herkennen of niet. Het is pas sinds een paar jaar dat ik daar langzaam opener voor probeer te staan, echter is het een hardnekkige gedachte dus zal ik eerst een cursus of iets willen voordat ik zal gaan plukken. Ik wil graag overleven, niet 'die trying'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laten wee eerst maar eens beginnen met de wat betekend de afkorting TEOTWAWKI, ik ken ook niet alle afkortingen, daarna kan ik er dieper op in gaan

 

The end of the world as we know it.

 

HEVDWZWDK dus. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

laten wee eerst maar eens beginnen met de wat betekend de afkorting TEOTWAWKI, ik ken ook niet alle afkortingen, daarna kan ik er dieper op in gaan

 

Ah,

 

Dan heb je hier wat aan.

 

http://preppers.nl/forum/threads/676-Lijst-met-preppers-afkortingen-(glossary)

 

Geeft niks ik de ze ook alllemaal eens moeten opzoeken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...