PDA

Bekijk Volledige Versie : Waterdichte 'tonnetjes' vacuum maken

Cfk01
22-10-12, 20:26
Beste collega preppers,

Een idee van me is om de wel bekende waterdichte tonnetjes (denk-vooruit tonnetjes of gelijkwaardig) in de deksel te voorzien van een ventiel. Door er voedsel in te doen of dingen met een houdsbaarheidsdatum, deksel te sluiten en vervolgens het meeste lucht eruit te zuigen zou het langer houdbaar moeten zijn... toch :confused:?

Wil het toch als proefballon oplaten bij jullie allemaal....

CFK

Kungfufox
22-10-12, 20:29
Kan je er dan niet beter 'oxygen absorbers' ingooien? Lijkt me stukken makkelijker?

Cfk01
22-10-12, 20:39
Ja dat is waar... Dacht alleen dat af en toe, elk half jaar ofzo, weer een keer de pomp eraan te bevestigen en zuigen maar... uiteindelijk laat alles kleine hoeveelheden lucht door...

partizan
22-10-12, 20:58
zuurstofabsorbeerder noodzakelijk in voerton
mylar en oxygen absorbers

gebruik de zoekfunctie eens en type ""voerton"" in

Fluitketel
22-10-12, 21:02
zuurstofabsorbeerder noodzakelijk in voerton
mylar en oxygen absorbers

gebruik de zoekfunctie eens en type ""voerton"" in

die witte tonnen met rode deksel heten dus voerton.

Wij gebruikten die in de kano vroeger om kleren en eten waterdicht te vervoeren als we gingen survivallen.

Ik heb nou zo'n voerton gevuld met water in de kast staan.

partizan
22-10-12, 21:05
Geen idee wat de eigenlijke naam is
hier is de benaming voerton wie dat bedacht heeft weet ik ook niet en misschien heten echt zo;)
die jij in de kast hebt staan noemen wij dan weer een waterton:p

Fluitketel
22-10-12, 21:20
Geen idee wat de eigenlijke naam is
hier is de benaming voerton wie dat bedacht heeft weet ik ook niet en misschien heten echt zo;)
die jij in de kast hebt staan noemen wij dan weer een waterton:p

Die is nu idd gepromoveerd van voerton naar waterton.

weet iemand hoelang ik daar eigenlijk water in kan bewaren?

zilver
22-10-12, 22:40
vacuum geeft inderdaad problemen, je kan beter afvullen met een verdrijvend gas stikstof ofzo, of oxigen absorbers erin gooien zoals al gemeld. dit haalt de zuurstof uit de lucht in de ton.

Rothbard
23-10-12, 00:53
Beste collega preppers,

Een idee van me is om de wel bekende waterdichte tonnetjes (denk-vooruit tonnetjes of gelijkwaardig) in de deksel te voorzien van een ventiel. Door er voedsel in te doen of dingen met een houdsbaarheidsdatum, deksel te sluiten en vervolgens het meeste lucht eruit te zuigen zou het langer houdbaar moeten zijn... toch :confused:?

Wil het toch als proefballon oplaten bij jullie allemaal....

CFK

Behalve dat je een speciaal zeer krachtig vacuumeer apparaat nodig hebt om een redelijke hoeveelheid lucht uit harde plastic tonnetjes te zuigen (met je stofzuiger of mond gaat dat niet lukken), klappen die tonnetjes in elkaar voordat je die redelijke hoeveelheid lucht eruit hebt gekregen. Normaal als men zaken met een beperkte houdbaarheid gaat vacuumeren, gebeurt dat in zakken, omdat die meegeven, die worden heel dicht om het product heen gezogen. In de ruimtes tussen het product zit alsnog het grootste deel van de lucht, slechts met een relatief kleine onderdruk om die zak dicht over het product heen te houden. Gelukkig hoeven we het grootste deel van de lucht er niet uit te krijgen, omdat die niet reageert met de spulletjes die we erin doen. Het gaat om de zuurstof. De beste optie is zuurstofabsorbeerders volgens mij. Daarvoor kun je kijken in het 'mylar en oxygen absorbers' topic (http://preppers.nl/forum/threads/298-mylar-en-oxygen-absorbers).

Jalemari
27-12-12, 21:02
Weet iemand hoe ik goedkoop aan die voertonnetjes kan komen?

Survival
27-12-12, 21:19
Waterdicht is niet luchtdicht!

Teumaat
27-12-12, 21:27
Op Marktplaats worden deze aangeboden. Let er wel even op dat je een schone ton koopt.

Dakhaas
28-12-12, 02:37
Waterdicht is niet luchtdicht!

Ik volg je ff niet...

Volgens mij zit er in een waterdicht horloge lucht...
Als je die onder water houd.. Komt er volgens mij geen lucht uit..
Dat zou immers betekenen dat er water in stroomt.;)

Misschien zou je een andere situatie kunnen schetsen waarin je gelijk hebt?

Mvg Dakhaas

Survival
28-12-12, 02:41
Ik volg je ff niet...

Mvg Dakhaas

Iets luchtdicht maken is erg moeilijk ook al lijkt iets luchtdicht alsnog kan er lucht ontsnappen of inkomen. Zo had ik eens benzine in plastic jerrycans gedaan, dat spul verdampt dus gewoon uit de fles na verloop van tijd door het plastic.
En lucht uit een tonnetje lijkt me ook niet de meest effectieve manier om voedsel te bewaren, een mylar zak en zuurstof vangers lijkt de beprroefde en bewezen maniet te zijn om je eten 20+ jaar te bewaren. Maar je kan het proberen natuurlijk.

Dakhaas
28-12-12, 03:01
Survival

Ik dacht dat het over lucht en water ging??

Benzine is absoluut niet hetzelfde als water..

Als je er water in had gedaan was het "peil" hetzelfde gebleven..
Een fles bronwater is na een aantal jaar toch ook niet leeg?

Mvg Dakhaas

Dakhaas
28-12-12, 03:05
Survival

Over de mylar heb je natuurlijk helemaal gelijk!!
Wat wel een goed idee om te doen is; die mylar zakken in een tonnetje doen zodat de zak beschermd is.

Mvg Dakhaas

joost5
28-12-12, 07:04
kunstof,pe,pet enze laat uiteindelijk een heeeel klein percentage zuurstof door,waardor je spullen minder lang houdbaar zijn.
Ook al zijn deze plastics wel waterdicht.

Een stalen jerrycan voor benzine en de mylar zakken door de aluminium laag die er in is verwerkt,zijn 100% zuurstofdicht.

Heksenboot
28-12-12, 08:10
Als je een waxinelichtje laat branden in de ton (niet vlak onder de deksel, natuurlijk), verbrand je alle zuurstof :)

gerbewoner
28-12-12, 08:42
Ik volg je ff niet...

Mvg Dakhaas
Neem een beetje kwaliteit regenjas. Die laat wel lucht en waterdamp door waardoor je niet gaat zweten. Toch komt er vanaf de buitenkant geen water naar binnen. Wel waterdicht maar niet luchtdicht dus.

CMFC1988
28-12-12, 09:21
http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/regentonnen/m618224893-kunststof-vaten-100-en-150-liters-met-klemdeksel-10-euro-st.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Zulke tonnen ?

Jalemari
28-12-12, 11:10
Iets luchtdicht maken is erg moeilijk ook al lijkt iets luchtdicht alsnog kan er lucht ontsnappen of inkomen. Zo had ik eens benzine in plastic jerrycans gedaan, dat spul verdampt dus gewoon uit de fles na verloop van tijd door het plastic.
En lucht uit een tonnetje lijkt me ook niet de meest effectieve manier om voedsel te bewaren, een mylar zak en zuurstof vangers lijkt de beprroefde en bewezen maniet te zijn om je eten 20+ jaar te bewaren. Maar je kan het proberen natuurlijk.

"Lucht is ’‘kleiner’‘ dan water. Een doos die waterdicht lijkt te zijn, hoeft dus per definitie niet luchtdicht te zijn. Als je heel erg ver inzoomt met bijvoorbeeld een microscoop op de muur dan zie je toch dat er allemaal gaten in de muur zitten. Echt miniscule gaatjes. Hier kan bijvoorbeeld dan geen water door omdat het te ‘groot’ is. Dat wil dus per definitie niet zeggen dat er geen lucht door kan. Misschien zijn de gaatjes wel net groot genoeg om wel lucht door te kunnen laten.

Andersom gezien, zoals de vraag werd gesteld is het simpel. Gewoon terugredeneren. Aangezien lucht ‘kleiner’ is dan water betekend dat als iets lucht dicht is het per definitie ook water dicht is, omdat als het lucht te ‘groot’ is om door de gaatjes te gaan dan is het water dat zeker ook.
De enige uitzondering die ik me kan bedenken zijn stoffen die wateropnemend zijn. Deze kunnen misschien wel luchtdicht zijn, maar niet waterdicht omdat ze water opnemen.

Biologisch gezien heb je ook een slectief permeabele wand (bij bijvoorbeeld het osmose proces), deze laat ook alleen water door en geen lucht, hij is dus in feite luchtdicht, maar niet water dicht."

Ps: Google is my friend:) Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/luchtdicht-hetzelfde-waterdicht.70772

PRVI
28-12-12, 11:41
Kijk ook even in een van de andere draadjes die over dit probleem gaan,er zijn al erg veel nuttige tips voorbij gekomen.
Typ in het zoek venster "luchtdicht" en moet je eens zien wat er al over geschreven is.
voorbeeldje http://preppers.nl/forum/threads/998-zuurstofabsorbeerder-noodzakelijk-in-voerton/page3?highlight=luchtdicht
vooral het gebruik van koolzuurgas vind ik erg interessant

Survival
28-12-12, 13:08
Survival

Ik dacht dat het over lucht en water ging??

Benzine is absoluut niet hetzelfde als water..

Als je er water in had gedaan was het "peil" hetzelfde gebleven..
Een fles bronwater is na een aantal jaar toch ook niet leeg?

Mvg Dakhaas

Het voorbeeld geeft dan ook aan dat water er wel in blijft zitten maar dat benzine damp wel kan ontsnappen en dat betekent dus dat het niet luchtdicht is. Bedankt dus voor het herbevestigen van mijn post :)

Dakhaas
28-12-12, 14:28
Neem een beetje kwaliteit regenjas. Die laat wel lucht en waterdamp door waardoor je niet gaat zweten. Toch komt er vanaf de buitenkant geen water naar binnen. Wel waterdicht maar niet luchtdicht dus.

Okť dit ben ik volkomen met je eens! En wist dit ook wel.. Zoals bijvoorbeeld goretex

Zou je misschien een voorbeeld kunnen noemen met een voorwerp waarmee je 1 van beide (lucht of water)daadwerkelijk kunt afsluiten?(zoals met bv een dop)

Survival
Nog maar een keer voor de duidelijkheid.....

Benzine is NIET hetzelfde als water.. De damp dus ook niet....

Kijk bijv ook ff in het draadje van PRVI
De tonnen zijn waterdicht maar OOK luchtdicht

Als iets (een tonnetje oid) waterdicht is moet het wel luchtdicht zijn anders gaat de lucht eruit als je het onder water drukt... Dan komt er dus ook water naar binnen en dan is ie dus niet waterdicht.

Mvg Dakhaas

gerbewoner
28-12-12, 14:55
Okť dit ben ik volkomen met je eens! En wist dit ook wel.. Zoals bijvoorbeeld goretex

Als iets (een tonnetje oid) waterdicht is moet het wel luchtdicht zijn anders gaat de lucht eruit als je het onder water drukt... Dan komt er dus ook water naar binnen en dan is ie dus niet waterdicht.

Mvg Dakhaas

Iets wat goretex gevoerd is, is volledig waterdicht maar niet luchtdicht. Ik kan met mijn schoenen in het water staan zonder dat mijn voeten nat worden maar de schoenen ademenen wel. Dus luchtdicht is niet per se onderdompelbaar waterdicht.

Ik denk dat als een tonnetje lucht en waterdicht is, er een coating aan de binnenkant zal zitten om hem luchtdicht te maken.

Dakhaas
28-12-12, 15:15
Iets wat goretex gevoerd is, is volledig waterdicht maar niet luchtdicht. Ik kan met mijn schoenen in het water staan zonder dat mijn voeten nat worden maar de schoenen ademenen wel. Dus luchtdicht is niet per se onderdompelbaar waterdicht.

Ik denk dat als een tonnetje lucht en waterdicht is, er een coating aan de binnenkant zal zitten om hem luchtdicht te maken.

Ook een schoen zit geen dop op....
Je noemt steeds dingen die ervoor gemaakt zijn om dit te doen.. Dan is het dus ook logisch dat het gebeurd....

Mvg Dakhaas

proppert
28-12-12, 15:37
oja, dat waxinelichtje heb ik ook wel eens ergens gelezen, maar is dat ook daadwerkelijk zo? kbedoel je trekt dan toch niet het zuurstof uit het materiaal tot onderin de ton eruit lijkt me?

Survival
28-12-12, 16:14

Zou je misschien een voorbeeld kunnen noemen met een voorwerp waarmee je 1 van beide (lucht of water)daadwerkelijk kunt afsluiten?(zoals met bv een dop)

Survival
Nog maar een keer voor de duidelijkheid.....

Benzine is NIET hetzelfde als water.. De damp dus ook niet....

Kijk bijv ook ff in het draadje van PRVI
De tonnen zijn waterdicht maar OOK luchtdicht

Mvg Dakhaas

Nog maar een keer dan het voorbeeld vergelijkt helemaal geen water met benzine.
het voorbeeld vergelijkt benzinedamp met LUCHT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dakhaas
28-12-12, 17:29
Nog maar een keer dan het voorbeeld vergelijkt helemaal geen water met benzine.
het voorbeeld vergelijkt benzinedamp met LUCHT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja idd... Je hebt helemaal gelijk.... Dat doe je idd ja.
Hoe ging dat gezegde ook al weer?? Iets met appels en peren geloof ik...

Om even mijn zin af te maken( hier ben je blijkbaar zelf niet helder genoeg voor...)
De damp dus ook niet... Hetzelfde als lucht..
Of adem jij benzinedamp?

Geef me nog eens een voorbeeld dan....
Dit keer graag alleen over de onderwerpen water en lucht.
Hier begin je tenslotte zelf over... Ik citeer; waterdicht is niet luchtdicht!!! Dat is niet mijn keuze geweest... En jij begint opeens over benzine(damp).
En dus ook geen goretex achtige materialen aanhalen deze zijn immers ontworpen om damp door te laten zoals gerbewoner ook aangaf...

dus geen benzine(damp)!!!!!!

Ook ik kan met grote rode letters gaan smijten om aan te geven dat ik geÔrriteerd raak. Alleen raak ik niet geÔrriteerd...
ik doe het omdat ik het idee krijg dat je alleen leest wat je wil lezen...
Misschien is het verstandig om eens uit te zoeken wat de verschillen zijn van water en benzine/ lucht en benzinedamp?

Begrijp je de voorbeelden niet die ik je voordraag?
Als dat zo is verzin ik er nog wel een paar voor je hoor... Met alle liefde!;)

Ik ben hier tenslotte niet om elkaar af te zeiken... Ik begrijp gewoon je Point niet en draag daarom een aantal voorbeelden aan.
Gewoon om aan te geven waarom ik er anders tegenaan kijk.

Mvg Dakhaas

Heksenboot
28-12-12, 17:46
1 gram benzinedamp = 15,4 liter
1 gram lucht = 0,775 liter

Kunnen jullie daar wat mee, Dakhaas en Survival?

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090318050705AARubIz

http://www.ehow.com/how_4869894_convert-gram-liters.html

Dakhaas
28-12-12, 18:00
Heksenboot

Dit is mij bekend.
Daarom vind ik het vreemd dat Survival het niet eerder heeft opgemerkt dat zijn jerrycan half leeg zou zijn...
Over het algemeen ruik je benzinedamp vrij goed. Of het stond natuurlijk in een super geventileerd hok.

Dank voor de mededeling!

Mvg Dakhaas

Survival
28-12-12, 18:03
Dakhaas ik begin niet zomaar over iets anders, ik gaf gewoon met een ervaring die ikzelf heb gehad dat ook al lijkt iets luchtdicht dat dus niet hoeft te zijn.
Dat jij nu ineens over goretex begint dat zijn kleren die zijn helemaal niet eens waterdicht laat staan luchtdicht. goretex is waterafstotend.
Maar goed ga jij maar lekker plastic tonnen leegzuigen om je eten te bewaren :cool:.
Die rode letters waren uiteraard omdat je 2 keer beweerd dat ik benzinedamp met water vergelijk.

Raycoupe
28-12-12, 18:17
Koop een cylinder stikstof, zwaarder dan lucht, beter voor voedsel dan CO2 en handiger dan een waxinelampje. Wordt ook massaal gebruik in de voedingsindustrie (hoewel ze voor verschillende produkten soms andere beschermende gassen gebruiken).

:rolleyes:Kijken jullie geen Doomsday Preppers op TV? :p Je moet niet het wiel opnieuw gaan uitvinden

Heksenboot
28-12-12, 18:28
Koop een cylinder stikstof, zwaarder dan lucht, beter voor voedsel dan CO2 en handiger dan een waxinelampje. Wordt ook massaal gebruik in de voedingsindustrie (hoewel ze voor verschillende produkten soms andere beschermende gassen gebruiken).

:rolleyes:Kijken jullie geen Doomsday Preppers op TV? :p Je moet niet het wiel opnieuw gaan uitvinden

Doomsday Preppers nooit gezien. Geen TV en geen behoefte aan Amerikanen. :)

Even kijken. Een cylinder stikstof is handiger dan een waxine-lichtje? Ventiel in je deksel maken is dan ook nodig.
Eh, smaken verschillen, denk ik.
Op zich wel een goede methode natuurlijk, met stikstof vullen.

Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand al met waxine-lichtjes aan de slag is geweest.
Je hebt het in huis. Simpel en goedkoop.
Is dat het wiel opnieuw uitvinden, als je wat nieuws verzint? Of is het gewoon creatief? :)

Raycoupe
28-12-12, 18:38
Nee, geen ventiel. Stikstof is zwaarder dan lucht, dus als je het slangetje in je container hangt (zonder deksel dus), loopt het vol met stikstof en wordt de lucht verdreven.
Met een vlammetje kun je controleren of je container vol is. Vlammetje dooft dan.
Heksenboot: Tuurlijk is lekker creatief improviseren niet fout. Je leert alleen door te doen. :D
Met een waxine lichtje haal je wel de zuurstof weg, maar voeg je vocht en niet volledig verbrande parafine toe. Als de SHTF kun je vast geen stikstof meer krijgen, maar 't is ook meer bedoeld als voorbereiding. Rijst kun je met stikstof minimaal 10 jaar bewaren.

Dakhaas
28-12-12, 18:56
Dakhaas ik begin niet zomaar over iets anders, ik gaf gewoon met een ervaring die ikzelf heb gehad dat ook al lijkt iets luchtdicht dat dus niet hoeft te zijn.
Dat jij nu ineens over goretex begint dat zijn kleren die zijn helemaal niet eens waterdicht laat staan luchtdicht. goretex is waterafstotend.
Maar goed ga jij maar lekker plastic tonnen leegzuigen om je eten te bewaren :cool:.
Die rode letters waren uiteraard omdat je 2 keer beweerd dat ik benzinedamp met water vergelijk.

Geef gewoon antwoord op mijn vragen aub. Draai er niet zo omheen!!
-adem jij benzinedamp?
-begrijp je mijn voorbeelden niet?
-begrijp je de post van Heksenboot wel?

Uit je reactie maak ik op dat je mijn Posts niet goed doorneemt.
Heb al opgemerkt dat dat mylar beter is.. Of niet?
Zo heb ik ook niet gezegd dat goretex waterdicht is... Dat maak jij er van!

Ik probeer je duidelijk te maken dat jij in je post zei: waterdicht is niet luchtdicht!
Had er dan neergezet; waterdicht is niet benzinedampdicht..

Kom op is er dan echt niemand anders die hem dat duidelijk kan maken???

Dakhaas
28-12-12, 18:59
Survival

Hou nu maar op over die stomme jerrycan...

Geef gewoon een ander voorbeeld!!!
Je bent volgens mij vrij zeker van je zaak... Bewijs het maar....
Ik heb al meerdere voorbeelden gegeven... Jij blijft een beetje hangen...

Mvg Dakhaas

netuyas
28-12-12, 19:07
Modmessage:

We houden het wel gezellig samen Oke?

Heksenboot
28-12-12, 20:12
Nee, geen ventiel. Stikstof is zwaarder dan lucht, dus als je het slangetje in je container hangt (zonder deksel dus), loopt het vol met stikstof en wordt de lucht verdreven.
Met een vlammetje kun je controleren of je container vol is. Vlammetje dooft dan.
Heksenboot: Tuurlijk is lekker creatief improviseren niet fout. Je leert alleen door te doen. :D
Met een waxine lichtje haal je wel de zuurstof weg, maar voeg je vocht en niet volledig verbrande parafine toe. Als de SHTF kun je vast geen stikstof meer krijgen, maar 't is ook meer bedoeld als voorbereiding. Rijst kun je met stikstof minimaal 10 jaar bewaren.

Okee, geen ventiel nodig is handig. (toch een vlammetje he :))
Vocht moet je dan toch nog oplossen met vochtvreter.
Paraffine stolt weer. De gassen ervan zijn minimaal. Zou je daar een soort aanslag van krijgen? Waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Dus dan kan je rijst ook heel lang bewaren, omdat je de zuurstof verwijdert.
Kaarsje door verbranding, stikstof door verdringing.

He, jammer dat het moeilijk te testen is. 10 jaar wachten.... :D

Raycoupe
28-12-12, 20:35
Heksenboot: Lastig testen ja, zo geduldig ben ik niet :o
Of je met een waxine lichtje alle zuurstof verwijderd is ook lastig te testen, maar je kunt wel kijken of het deksel vacuum gezogen is. Dat scheelt weer.
Stikstof is niet duur, alleen de cylinder waar het in zit (statiegeld). Je weet dan wel zeker dat er nagenoeg alleen stikstof en voedsel in je container zit.

Als je heel veel geld in je voedsel voorraad steekt en als ik zie wat sommige mensen uitgeven aan allerlei spullen, vind ik stikstof nog betaalbaar ook.

http://www.hinmeijer.nl/product/122135/Stikstof_.aspx 'k Weet niet precies hoeveel liter gas bij 1 atm een liter vloeibaar oplevert, geen zin om het uit te rekenen, maar reken maar dat het veel is!

Heksenboot
28-12-12, 20:51
Nou, je kan ervan uitgaan dat een groot deel van de zuurstof verbrand wordt, Raycoupe.
Dan leg je er nog een absorber bij voor de zekerheid. Die gaan zeker weten langer mee dan.

Ja, er wordt veel uitgegeven. Preppers zijn de beste consumenten ooit :)
Maar er zijn ook budget preppers. Als je die laat zien, hoe duur zo'n cilinder is, vergeleken met een kaarsje, dan hebben ze de keuze snel gemaakt.
Ik wel in ieder geval.
Sommige mensen kunnen zich het duurste van het duurste permitteren en anderen moeten elk duppie omdraaien.
Als je alle mogelijkheden op een rijtje zet, kan ieder vrij kiezen.

Testen of alle zuurstof weg is, doe je bij stikstof toch ook met een kaarsje? :)

Leuke discussie trouwens. Leerzaam.

Raycoupe
28-12-12, 20:59
Heksenboot: Ben ook budget"prepper". Zelfs bij mij zal de voedselvoorraad flink wat gaan kosten vergeleken met de kosten voor de stikstof.

Helemaal eens met dat vrij kiezen. Juist bij preppen wil je graag alle alternatieven weten en vaak zelfs backups in huis of BOB hebben.

"Leuke discussie trouwens. Leerzaam." Ja inderdaad, nieuw voor mij, dat waxinelichtjes idee.

PS,
Dat vlammetje doven bij stikstof was alleen om aan te tonen dat idd de zuurstof weg is. Normaal duw je het slangetje tussen een half gesloten deksel, paar seconden het gas laten stromen en snel deksel sluiten.
Voordeel bij jou is, dat je in iedere container voedsel een gratis waxine lichtje aantreft, z.g.a.n. ;)

Heksenboot
28-12-12, 21:02
Heksenboot:
Voordeel bij jou is, dat je in iedere container voedsel een gratis waxine lichtje aantreft, z.g.a.n. ;)

Ja toch? :D

Raycoupe
28-12-12, 21:07
LOL, joh, gooi er nog een pannetje, gasbrander, waterzuiveraar en lucifers bij, weet je zeker dat maximaal profijt hebt van elk tonnetje! ;)

Oh, nee, jammer he, budget.... :(

Jalemari
28-12-12, 21:40
Doen jullie de rijst of ander voedsel dan los in de ton, of in de originele verpakking? Voordeel los is dat er meer in past en dat de zuurstof er makkelijker uit te halen is. Voordeel van de originele verpakking (of ander plastic zak) is dat het wellicht schoner is, makkelijker en te combineren met ander voedsel...

PS: mijn budget is eigenlijk nooit toereikend. Als ik het geld zou hebben zou ik een grote bunker bouwen in een berg in mijn favoriete Griekenland:) Het is voor iedereen denk ik een kwestie van je budget besteden aan jouw hoogste prioriteit, en niet verzeild raken in gadgets;) Vind ik nog best lastig. Ik vind veel gadgets namelijk reuze handig! Desalniettemin heb ik mijn beste, handigste, betrouwbaarste gadgets altijd bij me; mijn handen:cool:

Raycoupe
28-12-12, 23:12
Jalemari: Bij DD preppers zie je ze de rijst los in een mylar zak doen en dan in een voedsel container. Heb ik zelf ook nog wel vragen over. 'k Snap dat het stikstof zowel in de zak als in de emmer komt, maar waarom dan niet die mylar bag apart behandelen en sealen? Als je toch zowel investeerd in mylar zakken en stikstof, kan dat er ook wel bij. Dan heb je een dubbele barriere,toch?

Survival
28-12-12, 23:23
Jalemari: Bij DD preppers zie je ze de rijst los in een mylar zak doen en dan in een voedsel container. Heb ik zelf ook nog wel vragen over. 'k Snap dat het stikstof zowel in de zak als in de emmer komt, maar waarom dan niet die mylar bag apart behandelen en sealen? Als je toch zowel investeerd in mylar zakken en stikstof, kan dat er ook wel bij. Dan heb je een dubbele barriere,toch?

Ze doen geen stikstof in de emmer of in de zak.
Een mylar bag is luchtdicht.
lucht bestaat uit 19% zuurstof 80% stikstof en 1% andere gassen.

Als je een luchtdichte zak neemt zoals een mylar bag en daar zuurstofvangers indoet, verwijdert de zuurstofvanger de zuurstof uit de lucht. Wat je overhoudt is dus stikstof.
De emmer waar de zak in gaat is slecht ter extra bescherming van de elementen vooral tegen zonlicht, vocht en beesten.
Stikstof wordt dus nergens bijgedaan, als je de zuurstof uit de lucht haalt blijft er automatisch stikstof over.

Dakhaas
28-12-12, 23:35
Ze doen geen stikstof in de emmer of in de zak.
Een mylar bag is luchtdicht.
lucht bestaat uit 19% zuurstof 80% stikstof en 1% andere gassen.

Als je een luchtdichte zak neemt zoals een mylar bag en daar zuurstofvangers indoet, verwijdert de zuurstofvanger de zuurstof uit de lucht. Wat je overhoudt is dus stikstof.
De emmer waar de zak in gaat is slecht ter extra bescherming van de elementen vooral tegen zonlicht, vocht en beesten.
Stikstof wordt dus nergens bijgedaan, als je de zuurstof uit de lucht haalt blijft er automatisch stikstof over.

Volgens mij heb je nog een plastic jerrycan met benzine staan of niet?
Ik denk echt dat je te veel benzinedamp opgesnoven hebt... ;)

Lucht bestaat ui 21% zuurstof 78% stikstof en 1% andere gassen..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht
Nog even voor je opgezocht.. (Is gewoon basis kennis)

Mvg Dakhaas

Jalemari
28-12-12, 23:35
Aha duidelijk ja. Ik ga mij daar nog eens verder in verdiepen. Kopen jullie rijst, pasta en dergelijke groot in of gewoon in de supermarkt?

Dakhaas
29-12-12, 00:16
Aha duidelijk ja. Ik ga mij daar nog eens verder in verdiepen. Kopen jullie rijst, pasta en dergelijke groot in of gewoon in de supermarkt?

Dat hangt ervanaf hoeveel je van plan bent in te slaan en uit te geven...
Ik was van de week bij hanos en daar heb je 5 kilo zakken pasta.. Voor ong 7tot 10 €
Bij de Aldi is het goedkoper... 1 kilo Mac voor 0,29?

Mvg dakhaas

Geert
30-12-12, 11:48
Ik denk dat jullie er aan zijn voor de moeite een wit tonnetje met rood deksel is niet 100%water dicht er zit een gat in het deksel anders zou je het nooit volledige kunnen dicht draaien met de hand .

Jalemari
03-01-13, 12:32
Hier heb ik een paar tonnetjes gekocht. Hij verkoopt meer aan preppers:p

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/regentonnen/m619654366-ibc-container-1000-en-600-liter-voertonnen-vaten-jerrycans.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dakhaas
03-01-13, 13:45
Ik denk dat jullie er aan zijn voor de moeite een wit tonnetje met rood deksel is niet 100%water dicht er zit een gat in het deksel anders zou je het nooit volledige kunnen dicht draaien met de hand .

Jij hebt zeker niet zo'n tonnetje?

Kaiya
03-01-13, 14:02
Leuke discussie. Maar toch even over dat waxinelichtje, ik denk niet dat het gaat werken. Ik zal uitleggen waarom ik dat denk. Ik werk in een microbiologisch laboratorium. Bij mijn vorige werkgever Gebruikten wij waxinelichtjes in metalen kisten. In die kisten stonden de voedingsbodems waarop wij Neisseria gonorrhoeae kweekten (inderdaad de veroorzaker van druipers) Er werden veel SOA-testen en kweken gedaan daar. Deze bacterie heeft zuurstof nodig om te leven en een CO2 gehalte van ongeveer 5%. Door in de kist een waxinelichtje te branden werd het cO2 gehalte precies goed. Maar er blijft zuurstof in de kist aanwezig. Het waxinelichtje brand niet totdat alle zuurstof op is, het brand totdat het zuurstofgehalte zodanig is dat het niet meer branden kan. Bij mijn huidige werkgever gebruiken we de waxinelichtjes-methode als noodoplossing als de iets geavanceerdere CO2-stoof kuren heeft (gebeurd gelukkig bijna nooit)

Voor de mensen die bij het openmaken van de voerton een bijna nieuw waxinelichtje denken te vinden....Dat klopt. Alleen is het lontje zodanig verknalt dat het kaarsje aansteken moeilijk wordt.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Heksenboot
03-01-13, 16:40
Leuke discussie. Maar toch even over dat waxinelichtje, ik denk niet dat het gaat werken. Ik zal uitleggen waarom ik dat denk. Ik werk in een microbiologisch laboratorium. Bij mijn vorige werkgever Gebruikten wij waxinelichtjes in metalen kisten. In die kisten stonden de voedingsbodems waarop wij Neisseria gonorrhoeae kweekten (inderdaad de veroorzaker van druipers) Er werden veel SOA-testen en kweken gedaan daar. Deze bacterie heeft zuurstof nodig om te leven en een CO2 gehalte van ongeveer 5%. Door in de kist een waxinelichtje te branden werd het cO2 gehalte precies goed. Maar er blijft zuurstof in de kist aanwezig. Het waxinelichtje brand niet totdat alle zuurstof op is, het brand totdat het zuurstofgehalte zodanig is dat het niet meer branden kan. Bij mijn huidige werkgever gebruiken we de waxinelichtjes-methode als noodoplossing als de iets geavanceerdere CO2-stoof kuren heeft (gebeurd gelukkig bijna nooit)

Voor de mensen die bij het openmaken van de voerton een bijna nieuw waxinelichtje denken te vinden....Dat klopt. Alleen is het lontje zodanig verknalt dat het kaarsje aansteken moeilijk wordt.

Ah, eindelijk een ervaringsdeskundige :)
Dank je wel KaiYa.

Enig idee hoeveel procent zuurstof verbruikt wordt/overblijft?
Het scheelt wel zuurstof-absorbers IMO.
En het kaarsje kan je weer omsmelten/recyclen.

Jalemari
04-01-13, 12:35

Mijn tonnetje zit al zo vol dat er nooit een kaarsje bij past ;)

Raycoupe
04-01-13, 13:12
Jalemari: Weinig lucht, weinig zuurstof :p

Jalemari
04-01-13, 21:15
:p Smart thinking!

Kaiya
05-01-13, 12:44
@ Heksenboot: Ik heb geen idee hoeveel zuurstof er overblijft. Heb het gegoogled, maar daar werd ik niets wijzer van.

deerhunter
11-01-13, 18:13
Witte voerton met rode deksel vol stoppen met producten, in de ton worden afhankelijk van de inhoud 2 tot 4 zuurstofvangers gedaan, de rode deksel (afdichting) wordt aan de binnen kant licht ingesmeerd met vaseline.(lucht en waterdicht)
De zuurstofvangers kun je overal kopen, maar dan onder een andere naam, het zijn van die hand of voet/bodywarmers de goedkoopste kwam ik tegen bij de Action in een zakje zitten er 4 stuks
voerton op een droge koele en donkere plaats zetten

carismo
26-02-13, 00:32

deze?

http://www.amerikaantje.be/images/Artikels/ton.jpg

--> http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

--> bijna onderaan van de pagina

Keyser Suze
26-02-13, 00:58
Witte voerton met rode deksel vol stoppen met producten, in de ton worden afhankelijk van de inhoud 2 tot 4 zuurstofvangers gedaan, de rode deksel (afdichting) wordt aan de binnen kant licht ingesmeerd met vaseline.(lucht en waterdicht)
De zuurstofvangers kun je overal kopen, maar dan onder een andere naam, het zijn van die hand of voet/bodywarmers de goedkoopste kwam ik tegen bij de Action in een zakje zitten er 4 stuks
voerton op een droge koele en donkere plaats zetten
Wat vertel je me nou? Zijn die suffe hand warmers te gebruiken als oxygen absorbers?

prepass
26-02-13, 08:22
Wat vertel je me nou? Zijn die suffe hand warmers te gebruiken als oxygen absorbers?

Jazeker ook bij de hypothe.... Werkt inderdaad net zo goed. Zijn alleen wat aan de grote kant voor een kleine ton/zak.

Keyser Suze
26-02-13, 08:55
Jazeker ook bij de hypothe.... Werkt inderdaad net zo goed. Zijn alleen wat aan de grote kant voor een kleine ton/zak.

Mooi, ik even naar de Action. Dank!

vheeswijk
26-02-13, 12:04
Als je een waxinelichtje laat branden in de ton (niet vlak onder de deksel, natuurlijk), verbrand je alle zuurstof :)

Ja grotendeels, maar je krijgt er water/vocht voor terug. Bij de volledige verbranding van waxine/kaarsvet ontstaat water :( en CO2.
@vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473) (chemicus)

Raycoupe
26-02-13, 12:55

Ik weet niet meer wie, maar iemand die in een laboratorium werkte had het over een broedstoof voor bacterie cultuurtjes. Normaal gebruikten ze een apparaat, maar als deze stuk was, een ouderwetse met waxine lichtjes.
Deze persoon legde uit, dat juist om bacterieen te laten groeien, een laag zuurstof gehalte en hoog CO2 gehalte ideaal was!!! Dat is dus precies wat je bereikt met waxine lichtjes in een tonnetje.

Keyser Suze
26-02-13, 13:13
Ik weet niet meer wie, maar iemand die in een laboratorium werkte had het over een broedstoof voor bacterie cultuurtjes. Normaal gebruikten ze een apparaat, maar als deze stuk was, een ouderwetse met waxine lichtjes. Deze persoon legde uit, dat juist om bacterieen te laten groeien, een laag zuurstof gehalte en hoog CO2 gehalte ideaal was!!! Dat is dus precies wat je bereikt met waxine lichtjes in een tonnetje.

Mja, gedeeltelijk waar. Er zijn zuurstof liefhebbers bij de bacterie beestjes, en bacteriŽn die daar niets van moeten hebben, respectievelijk aerobe bacteriŽn en anaerobe (en tussenvormen uiteraard).
WIKI: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteri%C3%ABn)Naar hun gevoeligheid voor zuurstofspanning worden bacteriŽn in vier groepen onderverdeeld:
aeroob- kan gedijen onder aanwezigheid van zuurstof
facultatief anaeroob- kan leven zowel mťt als zonder zuurstof
micro-aerofiel- hebben wel zuurstof nodig, maar wel in kleine hoeveelheden
anaeroob- kunnen leven zonder zuurstof

Kort door de bocht gesteld: aerobe bacteriŽn veroorzaken bij mensen vaak de klachten als longontsteking en anaerobe bacteriŽn veroorzaken lelijke prut in je darmen.

Raycoupe
26-02-13, 13:15
Keyser Suze: Zoek voor de grap eens op, wat CO2 gehalte doet met bacterie groei.

Heksenboot
26-02-13, 13:17
Ja grotendeels, maar je krijgt er water/vocht voor terug. Bij de volledige verbranding van waxine/kaarsvet ontstaat water :( en CO2.
@vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473) (chemicus)

CO2 dat is okee.
Water moet geabsorbeerd worden met vochtvreter. Dat is sowieso al handig om bij sommige producten te doen.
Keyser Suze:

http://www.whenshtf.com/threads/25853-Handwarmers-and-oxygen-absorbers

Ook een leuke link voor Chemicus Wolf. :)

Conclusie: de ijzer in het pakje, absorbeert de zuurstof.
Dus het kan ook met staalwol.
Verzin zelf een methode om alles schoon te houden.

Heksenboot
26-02-13, 13:20
Mja, gedeeltelijk waar. Er zijn zuurstof liefhebbers bij de bacterie beestjes, en bacteriŽn die daar niets van moeten hebben, respectievelijk aerobe bacteriŽn en anaerobe (en tussenvormen uiteraard).
WIKI: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteri%C3%ABn)Naar hun gevoeligheid voor zuurstofspanning worden bacteriŽn in vier groepen onderverdeeld:
aeroob- kan gedijen onder aanwezigheid van zuurstof
facultatief anaeroob- kan leven zowel mťt als zonder zuurstof
micro-aerofiel- hebben wel zuurstof nodig, maar wel in kleine hoeveelheden
anaeroob- kunnen leven zonder zuurstof

Kort door de bocht gesteld: aerobe bacteriŽn veroorzaken bij mensen vaak de klachten als longontsteking en anaerobe bacteriŽn veroorzaken lelijke prut in je darmen.

Dus qua bacteriŽn doet het er niet toe, of er nou zuurstof of niet in je tonnetje zit.

Keyser Suze
26-02-13, 13:51
Keyser Suze: Zoek voor de grap eens op, wat CO2 gehalte doet met bacterie groei.

ja doe dat lekker zelf hahaha ....maar zonder gekheid, we wijken af van het topic. Poging dan om hier binnen de kaders te antwoorden....voor zover ik weet, was de CO2 concentratie ten tijde van de Dino's ook hoog, wat ook de wildgroei aan bossen verklaart. Recent hebben ze nog een compleet bos gevonden op Antarctica. CO2 is natuurlijk de bouwsteen voor bomen en planten en ook voor kleinere organismen zoals bacteriŽn. Ik kan me dus wel voorstellen dat een hogere CO2 concentratie consequenties heeft voor beestjes, in positieve zin voor hun en in negatieve zin voor ons....ťťn van de redenen dat de aarde opwarmt is ook de stijgend eCO2 concentratie. Als je dus in je afgesloten ton een bacterie-gunstig klimaat creŽert, dan maak je in feite een keurige broedplaats voor nare beestjes....een soort terrarium met miniscule rakkertjes, maar minder leuk om naar te kijken als leguanen en brilhagedissen.

Raycoupe
26-02-13, 14:23
ja doe dat lekker zelf hahaha ....maar zonder gekheid, we wijken af van het topic. Poging dan om hier binnen de kaders te antwoorden....voor zover ik weet, was de CO2 concentratie ten tijde van de Dino's ook hoog, wat ook de wildgroei aan bossen verklaart. Recent hebben ze nog een compleet bos gevonden op Antarctica. CO2 is natuurlijk de bouwsteen voor bomen en planten en ook voor kleinere organismen zoals bacteriŽn. Ik kan me dus wel voorstellen dat een hogere CO2 concentratie consequenties heeft voor beestjes, in positieve zin voor hun en in negatieve zin voor ons....ťťn van de redenen dat de aarde opwarmt is ook de stijgend eCO2 concentratie. Als je dus in je afgesloten ton een bacterie-gunstig klimaat creŽert, dan maak je in feite een keurige broedplaats voor nare beestjes....een soort terrarium met miniscule rakkertjes, maar minder leuk om naar te kijken als leguanen en brilhagedissen.

Vocht en CO2 zijn de grootste bedervers, bacterieeen en schimmels. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 10 a 15% kunnen bacterieen zich niet meer vermenigvuldigen, of ze nu aeroob, danwel anaeroob zijn.

Zuurstof absorbers zijn nog steeds nuttig, maar voornamelijk voor producten die kunnen oxideren, dus van nature veel antioxidanten bevatten die we graag zouden houden, bv gedroogd fruit. Je pasta of rijst zuurstof vrij maken voegt weinig toe.

Wil je in 1 keer van alle vocht, CO2 en zuurstof af zijn, gebruik dan een cylinder stikstofgas (N2), dit is zwaarder dan lucht en kun je dus middels een slangetje in je tonnetje laten lopen. Hiermee verdrijf je dus de reguliere atmosfeer.
http://www.ziektefaq.info/N2/5/2012/02/Hoe-verpak-ik-eten-met-stikstofgas.html

Deze methode wordt algemeen gebruikt in de industrie. "Verpakt onder beschermde atmosfeer", die kreet ken je wel.

Cylinders met stikstof gas zijn vrij verkrijgbaar. Bv. hier: http://www.hinmeijer.nl/product/122135/Stikstof_.aspx
Informeer even wat je voor de fles en de inhoud apart betaald, fles kun je namelijk vaak weer inleveren en dat statiegeld is pittig.

1 Liter vloeibare stikstof = 640 liter gasvormige stikstof

De kleinste cylinder is 12 liter is dus 7680 liter gas. Dat zijn heel wat tonnetjes! Zeker als de tonnetjes goed gevuld zijn met eten.

Mocht je lasser zijn, kun je ook argongas (of ander edelgas) gebruiken, maar normaal gesproken is dat veel duurder.

Ik rij later in de middag even langs de gasboer, 'k zal eens informeren hoe 't zit met statiegeld

Heksenboot
26-02-13, 14:37
Dus oxygen-absorbers helpen ook niet tegen bacterie-groei.

Bacterie en schimmelgroei voorkom je met hygiŽne.

Stikstof raakt op WTSHTF.

Vocht-vreters kan je hergebruiken door de vocht eruit te verhitten.

IJzer vindt je altijd wel ergens.
Vuur ook.

Actieve kool kan je zelf maken.

De doe-het-zelf-methode =

Vochtvreter en staalwol en actieve kool.

Raycoupe
26-02-13, 14:49

Bij lange na niet alle zuurstof verbrand. Onder een bepaalde grens, dooft je vlammetje al. Moeilijk te vinden welk percentage nodig is voor een parafine vlam, voor hout en mos kon ik het wel vinden.
Waarschijnlijk verbrand er maar 5%, of iets meer van de 20% die in de lucht zit. http://www.kennislink.nl/publicaties/meer-zuurstof-in-vurig-verleden

Onder de vijf procent zuurstof, gloeit zelfs een kooltje niet meer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Flashover

Heksenboot
26-02-13, 14:52
Bij lange na niet alle zuurstof verbrand. Onder een bepaalde grens, dooft je vlammetje al. Moeilijk te vinden welk percentage nodig is voor een parafine vlam, voor hout en mos kon ik het wel vinden.
Waarschijnlijk verbrand er maar 5%, of iets meer van de 20% die in de lucht zit. http://www.kennislink.nl/publicaties/meer-zuurstof-in-vurig-verleden

Onder de vijf procent zuurstof, gloeit zelfs een kooltje niet meer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Flashover

Hey Ray, ga je weer terug naar af? :D

http://slimme-handen.nl/2012/07/proefje-kaarsje-onder-glas-in-water/

Raycoupe
26-02-13, 14:55
Heksenboot: Bij die simpele schoolproefjes laten ze wat info achterwege. Je verwarmt namelijk de lucht, tja en die krimpt daarna weer. Het verschil in vloeistofniveau is dus niet gelijk aan de verdwenen zuurstof.
Op het moment dat de vlam dooft, zie filmpje, is de vloeistof nog nauwelijks gestegen.

Raycoupe
26-02-13, 15:02

Deze link gaat over bacterieeen en schimmels in kantoorruimtes. Vocht en CO2 gehalte zijn volgens deze link de boosdoeners: http://www.orinformatie.nl/?subject=news&id=2614

Raycoupe
26-02-13, 15:12
Gas leverancier gebeld.

Stikstof, kost bijna niets, 't is de fles en het reduceerventiel.

Stikstof 10liter = 31 euro
Fles 10 liter = 100 euro
Reduceerventiel = 60 euro (alles inc BTW)

Als je de kosten van fles en reduceer ventiel zou kunnen delen met anderen, zou dat een stuk schelen. Je hebt die toch niet iedere dag nodig. De fles kun je overal laten vullen.

Heksenboot
26-02-13, 15:18
Heksenboot: Bij die simpele schoolproefjes laten ze wat info achterwege. Je verwarmt namelijk de lucht, tja en die krimpt daarna weer. Het verschil in vloeistofniveau is dus niet gelijk aan de verdwenen zuurstof.
Op het moment dat de vlam dooft, zie filmpje, is de vloeistof nog nauwelijks gestegen.

Oei Ray, nou ga je de verkeerde kant op denken.
Doe gewoon dat proefje zelf even.

Als het eerst zou uitzetten: dan komen er bubbels onder je glas uit.

Wat je wel goed kan zien is dat inderdaad niet alle zuurstof op gaat.
Ik zou het eens moeten proberen met een vlam die wat hoger staat, want de CO2 is natuurlijk zwaarder, dus ik vraag me af of daarom de kaars eerder uitgaat.

Heksenboot
26-02-13, 15:20
Gas leverancier gebeld.

Stikstof, kost bijna niets, 't is de fles en het reduceerventiel.

Stikstof 10liter = 31 euro
Fles 10 liter = 100 euro
Reduceerventiel = 60 euro (alles inc BTW)

Als je de kosten van fles en reduceer ventiel zou kunnen delen met anderen, zou dat een stuk schelen. Je hebt die toch niet iedere dag nodig. De fles kun je overal laten vullen.

Mooi info Ray.
Niet goedkoop en niet bruikbaar WTSHTF.
Wel een goede methode.

Raycoupe
26-02-13, 15:35
Heksenboot: Bij dat proefje, plaatsen ze het glas over het waxinelichtje, dus in de (opstijgende) warmte kolom lucht.
Als jij het proefje goed zou willen uitvoeren, zou je het waxine lichtje pas moeten aansteken als hij onder het glas zit. Bovendien, moet je ook uitrekenen wat het volume is van de geproduceerde verbrandingsgassen. Wel blijven nadenken he! :p

Dat de N2 methode niet werkt na SHTF is niet erg. Wij preppen het voedsel nu en willen dat het over tien jaar te eten is.

Ik heb begrepen dat bij sommige firma's je de fles niet hoeft te kopen, maar kant en klaar met reduceerventiel te huur is. Kwestie van googlen bij jou in de buurt.

vheeswijk
26-02-13, 17:07
CO2 dat is okee.
Water moet geabsorbeerd worden met vochtvreter. Dat is sowieso al handig om bij sommige producten te doen.
@Keyser Suze (http://preppers.nl/forum/member.php?u=62):

http://www.whenshtf.com/threads/25853-Handwarmers-and-oxygen-absorbers

Ook een leuke link voor Chemicus Wolf. :)

Conclusie: de ijzer in het pakje, absorbeert de zuurstof.
Dus het kan ook met staalwol.
Verzin zelf een methode om alles schoon te houden.

Laat ik nou inderdaad van plan zijn om wat experimenten met staalwol te doen als zuurstofadsorber als het in de garage wat warmer is. Ik liet leerlingen thuis een proefje doen. Maak wat staalwol (zonder zeep, en niet roestvrij) een beetje nat met zout water, dep dit af en wurm dit in een leeg PET-flesje. Zorg dat het mondstuk goed schoon is en schroef de dop er dan hťťl stevig op. Absoluut luchtdicht. Na een paar dagen begint het flesje in te deuken omdat het zuurstof wordt opgegeten. Ik wil echter iets ontwikkelen met staalwol in een droge omgeving. Ik houd je op de hoogte.

Chemicus Wolf

Heksenboot
26-02-13, 18:35
Heksenboot: Bij dat proefje, plaatsen ze het glas over het waxinelichtje, dus in de (opstijgende) warmte kolom lucht.
Als jij het proefje goed zou willen uitvoeren, zou je het waxine lichtje pas moeten aansteken als hij onder het glas zit. Bovendien, moet je ook uitrekenen wat het volume is van de geproduceerde verbrandingsgassen. Wel blijven nadenken he! :p

Dat de N2 methode niet werkt na SHTF is niet erg. Wij preppen het voedsel nu en willen dat het over tien jaar te eten is.

Ik heb begrepen dat bij sommige firma's je de fles niet hoeft te kopen, maar kant en klaar met reduceerventiel te huur is. Kwestie van googlen bij jou in de buurt.

N2 is okee, voor nu.
Maar ik zoek wel iets dat altijd werkt.

Kaarsje reduceert zuurstof, meer hoef ik niet te weten.

Ben benieuwd naar de experimenten en bevindingen van vheeswijk met de staalwol.

Raycoupe
26-02-13, 18:56
N2 is okee, voor nu.
Maar ik zoek wel iets dat altijd werkt.

Kaarsje reduceert zuurstof, meer hoef ik niet te weten.

Ben benieuwd naar de experimenten en bevindingen van vheeswijk met de staalwol.

Ben ik ook benieuwd naar. Hoe staalwol precies zuurstof kan vangen en omzetten naar roest in een kurkdroge omgeving lijkt me interessant.

joost5
09-03-13, 11:34
Raycoupe,

Informatieve bijdrages raycoup.

Vraag me wel af :

Argon word je misselijk van en proeft raar in je mond.
Hoe is dit met stikstof?

Volgens mij zit er verschil tussen industrieel gas en medisch/voedsel gas?

Wel iets om even uit te zoeken voordat al je geprepte eten vies smaakt of verontreinigd is.

Mocht je lasser zijn, kun je ook argongas (of ander edelgas) gebruiken, maar normaal gesproken is dat veel duurder.

Ik rij later in de middag even langs de gasboer, 'k zal eens informeren hoe 't zit met statiegeld[/QUOTE]

Raycoupe
09-03-13, 12:13
joost5: Stikstofgas, daar bestaat bijna 80% van de lucht die je inademt uit. Geurloos, smaakloos.
Er bestaat geen apart industrieel en medisch/voedsel gas.

Aangezien stikstof hier ook in de voedselindustrie gebruikt wordt en door vele preppers over de wereld, is dit absoluut veilig.

Grootste probleem hierbij zijn de kosten. Niet van het gas zelf, maar van de tank en regulator.
Sommige handelaren verhuren de tank en regulator. Dit is het voordeligste voor ons, naar zo'n bedrijf moet je zoeken.

Castaway
09-03-13, 14:25
joost5: Stikstofgas, daar bestaat bijna 80% van de lucht die je inademt uit. Geurloos, smaakloos.
Er bestaat geen apart industrieel en medisch/voedsel gas.

Aangezien stikstof hier ook in de voedselindustrie gebruikt wordt en door vele preppers over de wereld, is dit absoluut veilig.

Grootste probleem hierbij zijn de kosten. Niet van het gas zelf, maar van de tank en regulator.
Sommige handelaren verhuren de tank en regulator. Dit is het voordeligste voor ons, naar zo'n bedrijf moet je zoeken.

Klopt Raycoupe. Nu werk ik stomtoevallig in de levensmiddelen en stikstof wordt op grote schaal gebruikt.Bij het verpakken van pizza's e.d en pouch ( zakjes) voer wordt allemaal stikstof gebruikt. Tijdens het afvullen van deze verpakkingen wordt op het laatste moment stikstof toegevoegd om de restwaarde van zuurstof te verminderen.

joost5
09-03-13, 20:03
Raycoupe Castaway,

Thanks voor de respons.

Misschien kun je eens op het produktbad kijken van de stikstof die jullie gebruiken om de pizza's e.d te vullen.

Volgens mijn gasleverancier is er wel degelijk verschil tussen medisch en technisch gas.

Raycoupe
09-03-13, 20:11
joost5: Waarom zou je medisch gas willen gebruiken voor voedsel??

Uiteraard zijn gassen voor medisch gebruik afgevuld in volledig steriele ruimtes met allerlei extra maatregelen. We hebben het hier over simpelweg stikstof, waar 80% van de atmosfeer uit bestaat, die niet aan de medische eisen voldoet, dat wordt heeel voorzichtig ademhalen.

joost5
09-03-13, 20:36
Raycoupe,

Omdat dit zuiverder is en dus beter voor je gezondheid.
Je eet het he,dus komen eventuele verontreinigingen in je lichaam.

Zou dus zelf nooit zomaar technisch gas gebruiken.
Probeer maar eens lachgas in te ademen dat bedoelt is om balonnen te vullen. gevolg: zere strot,keelontsteking misselijkheid,hoofdpijn enze
Dit is dus heel iets anders dan wat ze in het ziekenhuis gebruiken.

Gaat om je gezondheid he.....

Raycoupe
09-03-13, 20:41
joost5: Hoe zuiver wil je het hebben? http://www.westfalengassen.nl/technischegassen/hoogzuiveregassen.php

joost5
09-03-13, 20:50
Raycoupe,

Mooie link!

Zelf zou ik altijd gaan voor de levensmiddelengassen.

Maar eigenlijk vind ik de mylar zakken met oxygenabsorbers wel voldoende

Raycoupe
09-03-13, 20:54
joost5: Zoek de posts van vheeswijk daar eens over op.
Die methode helpt namelijk alleen tegen aerobe bacterieen, kijk dus ook naar vochtvreters (calcium chloride), veel belangrijker dan zuurstof verwijderen. Onder 10-15% luchtvochtigheid, doet geen enkele bacterie het meer, met of zonder zuurstof.

joost5
09-03-13, 21:02
Wow,dat is een hele mooie post.
Duidelijk en helder uitgelegd onderzoek.
Deze had ik nog niet gezien.

Thanks@ vheeswijk en @ raycoupe

phaelin
05-05-14, 12:33
Ik heb wat vragen over die voertonnen/watertonnen/waterkluisjes:

- Als ik een 15 liter tonnetje vul met rijst, hoeveel zuurstof absorbeer zakjes en water absorbeer zakjes zou ik daar dan in moeten doen? En kunnen die gewoon bovenop of moet 't ergens in het midden?

Deze zakjes: Sauerstoff-Absorber (http://shop.conserva.de/de/12-sauerstoff-absorber) en Silicagel (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/181896?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CNuIgvTJlL4CFbDJtAodU2YA1Q&WT.srch=1)

- Hoeveel liter moet een voerton ongeveer zijn voor 15 kg kattenvoer? 40 liter of zo? Ik heb er twee staan die nog leeg zijn (weet niet hoeveel liter) maar daar gaat 't zo te zien net niet in passen dus dan gebruik ik die ergens anders voor.
Ik heb tonnen gevonden hier (http://www.bouwkern.com/index.php?route=product/search&filter_name=voerton)

Stuudje
05-05-14, 12:37
- Hoeveel liter moet een voerton ongeveer zijn voor 15 kg kattenvoer? 40 liter of zo? Ik heb er twee staan die nog leeg zijn (weet niet hoeveel liter) maar daar gaat 't zo te zien net niet in passen dus dan gebruik ik die ergens anders voor.Simpel te testen.
Pak een litermaat, en doe daar tot 1 liter voer in.
Weeg dit voer.
Vermenigvuldig met vijftien.

phaelin
05-05-14, 12:39
Simpel te testen.
Pak een litermaat, en doe daar tot 1 liter voer in.
Weeg dit voer.
Vermenigvuldig met vijftien.

Dat kan, maar dan moet ik de zak openmaken en als ik nog geen ton heb waar 't in past... Kip en ei verhaal dus :(

techie
05-05-14, 13:32
phaelin
Ik heb even wat brokjes gepakt en 100 gram brokjes (die ik heb) zijn ongeveer 200 - 250 ml.
Omgerekend voor 15 kg is dat ongeveer 30 - 37,5 liter.
Ik heb vrij grote brokjes, gemengd met een paar kleinere "snoepjes" ertussen, dus ik denk dat je het met een 40L ton wel redt.

(Ik had nog een klein restje van de vorige zak liggen, en ook geen zin om de nieuwe zak al open te maken :p)

phaelin
05-05-14, 13:52
Mja, ik ben gelijk ook van merk verandert. Ze lusten alleen hills of carocroc. Nog een kilo hills over en dan krijgen ze dus carocroc. Ik gok 't op die 40 liter :)

Edit: zuurstof absorbeer info al gevonden: Oxygen Absorber Recommended Amounts (https://www.usaemergencysupply.com/emergency_supplies/oxygen_absorber_recommended_amounts.htm#.U2d441dBk r0)

phaelin
10-05-14, 16:23
vheeswijk

Weet jij of dit werkt? Het schijnt dat sommige instant handwarmers (zoals die dingen van de Lidl) dezelfde ingredienten hebben als de zuurstof absorbers (of is het adsorbers?)

Ik heb geen pakje liggen van 't spul van de lidl dus ik weet niet wat daar precies in zit.

Ik vond wel dit als reactie: 4Fe(s) + 3O2(g) -> 2Fe2O3(s). Voorzover ik me kan herinneren is Fe ijzer, en 't laatste is ijzer met zuurstof (roest). Dus het lijkt me een oxidatie reactie.
Verder zit er zout in als catalysator, koolstof om de warmte af te voeren, klei achtige mineralen als een soort isolatie en wat cellulose als vulstof. Dat zijn die warmertjes die je bij Amazon kunt bestellen.

Punt is, dat het zuurstof op lijkt te nemen of in ieder geval te binden. Dus als je zo'n zakje in een luchtdichte ton zou doen (iets tussen de rijst of wat je ook in die ton hebt tegen de warmte) dan zou 't in principe de zuurstof omlaag moeten brengen. Natuurlijk totdat je de ton weer opendoet, want het zakje is na 8-10 uur uitgewerkt. Maar zolang de ton dicht zit...

Wat denk je? Punt is dat als 't werkt, die warmertjes een stuk goedkoper zijn dan de zuurstof zakjes bij bijvoorbeeld de conrad of conserva.de

vheeswijk
10-05-14, 16:45
@vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473)

Weet jij of dit werkt? Het schijnt dat sommige instant handwarmers (zoals die dingen van de Lidl) dezelfde ingredienten hebben als de zuurstof absorbers (of is het adsorbers?)

Ik heb geen pakje liggen van 't spul van de lidl dus ik weet niet wat daar precies in zit.

Ik vond wel dit als reactie: 4Fe(s) + 3O2(g) -> 2Fe2O3(s). Voorzover ik me kan herinneren is Fe ijzer, en 't laatste is ijzer met zuurstof (roest). Dus het lijkt me een oxidatie reactie.
Verder zit er zout in als catalysator, koolstof om de warmte af te voeren, klei achtige mineralen als een soort isolatie en wat cellulose als vulstof. Dat zijn die warmertjes die je bij Amazon kunt bestellen.

Punt is, dat het zuurstof op lijkt te nemen of in ieder geval te binden. Dus als je zo'n zakje in een luchtdichte ton zou doen (iets tussen de rijst of wat je ook in die ton hebt tegen de warmte) dan zou 't in principe de zuurstof omlaag moeten brengen. Natuurlijk totdat je de ton weer opendoet, want het zakje is na 8-10 uur uitgewerkt. Maar zolang de ton dicht zit...

Wat denk je? Punt is dat als 't werkt, die warmertjes een stuk goedkoper zijn dan de zuurstof zakjes bij bijvoorbeeld de conrad of conserva.de
@phaelin (http://preppers.nl/forum/member.php?u=150) : Dit werkt prima. Die handwarmers. Zie ook mijn posting over DIY-zuurstofadsorbers (http://preppers.nl/forum/threads/8985-DIY-Zuurstofadsorbers-uit-warmtepleisters?highlight=Zuurstofadsorbers). Het is zelfs zů succesvol dat ik ben overgegaan op mijn eigen preparaat, hoewel ik ook de commerciŽle adsorbers van conserva.de bezit. Ik gebruik het eigen maaksel in geperforeerde rietjes (http://preppers.nl/forum/threads/8985-DIY-Zuurstofadsorbers-uit-warmtepleisters?highlight=Zuurstofadsorbers), die je makkelijk door de hals krijgt van flessen.

Ik zie echter ťťn beer op de weg: De tonnetjes kunnen mischien indeuken door het binden van de zuurstof (onderdruk). Hierdoor kan de sluiting van het tonnetje gaan wringen en lekken. Vul de tonnetjes helemaal tot aan de nok toe om dit effect zo klein mogelijk te maken.
Eťn handwarmer per goed gevuld tonnetje is voldoende!
Veel succes ermee. @vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473)

phaelin
10-05-14, 16:53
Ok, ja ik had gezocht maar weer eens niet kunnen vinden met de zoekfunctie. Als water absorber gebruik ik dan wat baking soda. Ik heb vrij stevige tonnen van 15 liter en groter dus indeuken ben ik niet zo bang voor. Maar ik ga 't testen. Ik kan de handwarmers dan als-is gebruiken, en moet even iets verzinnen om dat baking soda in te doen. Een dichtgeplakt koffie filtertje misschien, of een voorzichtig leeggemaakt en weer dichtgemaakt koffie padje.

Dank :)

phaelin
10-05-14, 19:37
Ok, baking soda in plastic doosje met gaatjes in deksel en oude zakdoek ertussen als vochtvreter. Handwarmertje als zuurstofvretertje. En in beide rijst tonnen gedaan. Nu eens kijken of er eentje gaat indeuken morgen.

10105

10106

12gauge
11-05-14, 15:33
phaelin los dr in gestort? hoeveel gaat er in zon tonnetje dan?

phaelin
11-05-14, 16:18
Deze zijn 15 liter, Gaat rond de 13 a 14 kilo rijst in per tonnetje. Ik heb een verpakking erbij in zitten omdat het ene tonnetje rijst heeft dat 10 minuten moet koken, de ander 15 minuten. Ik weet niet of 't veel uitmaakt maar het zijn twee verschillende merken dus vandaar maar even apart gehouden.

EDIT: Net nog even gekeken. Het lijkt inderdaad te werken. Ze zijn niet in gaan deuken maar je kunt de zijkanten wel iets gemakkelijker met je duim indrukken. Iets dat met niet lukt bij dezelfde tonnetjes van 26 liter met de deksel eraf en leeg dus... Luchtdruk binnen is minder geworden.

vheeswijk
19-05-14, 23:30
Deze zijn 15 liter, Gaat rond de 13 a 14 kilo rijst in per tonnetje. Ik heb een verpakking erbij in zitten omdat het ene tonnetje rijst heeft dat 10 minuten moet koken, de ander 15 minuten. Ik weet niet of 't veel uitmaakt maar het zijn twee verschillende merken dus vandaar maar even apart gehouden.

EDIT: Net nog even gekeken. Het lijkt inderdaad te werken. Ze zijn niet in gaan deuken maar je kunt de zijkanten wel iets gemakkelijker met je duim indrukken. Iets dat met niet lukt bij dezelfde tonnetjes van 26 liter met de deksel eraf en leeg dus... Luchtdruk binnen is minder geworden.

Prima!!! De zuurstofadsorbers werken dus. Hoe zien de tonnetjes er nu, 1 week later, uit? Gewoon nieuwsgierig!

phaelin
19-05-14, 23:58
Prima!!! De zuurstofadsorbers werken dus. Hoe zien de tonnetjes er nu, 1 week later, uit? Gewoon nieuwsgierig!

Is hetzelfde gebleven. Ik had ook gecontroleerd 10 uur nadat ze erin gingen (volgens de verpakking verwarmen ze 8 uur). Dus als ze eenmaal zijn uitgewerkt wordt er niet meer zuurstof opgenomen. Hoogstens zou de temperatuur in het tonnetje iets gestegen kunnen zijn tijdens het proces. Dat is nu natuurlijk weer gelijk aan de omgevingstemperatuur dus zou het nog iets gemakkelijker moeten zijn ze in te drukken. Maar ik merk geen verder verschil dus of het is er niet of het is te weinig om 't te merken.

Wafels
20-05-14, 08:44
phaelin ik heb ook een paar van dit soort tonnetjes en deze grootte is behoorlijk stevig , die slag grotere (plm 40 l) zijn iets soepeler maar ik kan me voorstellen dat
ze bijna niet vervormen (ze zijn veel steviger als een PET fles)
gr will

phaelin
20-05-14, 09:46
phaelin ik heb ook een paar van dit soort tonnetjes en deze grootte is behoorlijk stevig , die slag grotere (plm 40 l) zijn iets soepeler maar ik kan me voorstellen dat
ze bijna niet vervormen (ze zijn veel steviger als een PET fles)
gr will

Klopt, daarom was ik er ook vrij zeker van dat het zou lukken zonder vervorming. Ze zijn gemakkelijker in te drukken aan de zijkant nu maar verder niets. Dus er zit minder atmosfeer in (iig minder zuurstof, ik weet niet wat die reactie in de handwarmertjes nog meer doet. Neemt 't nog andere gassen op of komen er nog gassen vrij? In ieder geval komt er water vrij (condens in de testflesjes in een andere post van vheeswijk ) maar dat los ik weer op met een potje met baking soda met een stukje oude zakdoek eromheen gebonden. Mijn grotere tonnetjes (27l) voor de pasta zijn nog niet vol. Ik laat de pasta ook in de zakjes maar als ze vol zijn gaat daar het dubbele in wat betreft baking soda en handwarmertjes.

vheeswijk
20-05-14, 10:25
Klopt, daarom was ik er ook vrij zeker van dat het zou lukken zonder vervorming. Ze zijn gemakkelijker in te drukken aan de zijkant nu maar verder niets. Dus er zit minder atmosfeer in (iig minder zuurstof, ik weet niet wat die reactie in de handwarmertjes nog meer doet. Neemt 't nog andere gassen op of komen er nog gassen vrij? In ieder geval komt er water vrij (condens in de testflesjes in een andere post van @vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473) ) maar dat los ik weer op met een potje met baking soda met een stukje oude zakdoek eromheen gebonden. Mijn grotere tonnetjes (27l) voor de pasta zijn nog niet vol. Ik laat de pasta ook in de zakjes maar als ze vol zijn gaat daar het dubbele in wat betreft baking soda en handwarmertjes.
phaelin : Wafels : Er komen geen gassen vrij en de handwarmers nemen alleen zuurstof op. Het netto-effect is dus een rest-druk van 0,8 atm (0,2 atm onderdruk).
Als de zakjes met pasta lucht-dicht zijn moet je ze met een fijne naald wat inprikken, anders is het gebruik van de adsorbers uiteraard zinloos. Het "void-volume", dat is het lucht-aandeel in het volle tonnetjes is bij pasta's vťťl groter dan bij rijst, dus de kans dat het tonnetje indeukt is dan wel groter.

phaelin
20-05-14, 11:08
phaelin : Wafels : Er komen geen gassen vrij en de handwarmers nemen alleen zuurstof op. Het netto-effect is dus een rest-druk van 0,8 atm (0,2 atm onderdruk).
Als de zakjes met pasta lucht-dicht zijn moet je ze met een fijne naald wat inprikken, anders is het gebruik van de adsorbers uiteraard zinloos. Het "void-volume", dat is het lucht-aandeel in het volle tonnetjes is bij pasta's vťťl groter dan bij rijst, dus de kans dat het tonnetje indeukt is dan wel groter.

Ze zijn niet luchtdicht. Daar had ik wel aan gedacht. Goede tip over 't void volume, daar had ik weer niet aan gedacht. Probeer ik het eerst met 1 warmertje in die grotere tonnetjes. Gaat dat goed, dan maak ik 'm gewoon weer open en doe er 2 in. 0.8 Atmosfeer is nog best heftig. Had ik niet verwacht.

Wafels
20-05-14, 11:23
vheeswijk phaelin door de onderdruk die er in het vaatje heerst zou de O-ring in de afsluiting zelfs nog beter moeten gaan werken, doordat ze er in feite op ''vastgezogen '' wordt
enkel bij een te grote vervorming van het deksel zul je inderdaad problemen krijgen met de afdichting

Zou je echt willen weten hoe goed zo'n handenwarmer werkt dan zou je een opstelling moeten maken met zo'n vaatje en er via een ventiel een vacuummeter op moeten aan moeten sluiten
zodat je de onderdruk daadwerkelijk zou kunnen meten .bij een bepaalde temperatuur .In hoeverre de temperatuur van de lucht (bij die vaatjes ) invloed heeft qua hoeveelheid zuurstof
die er in de lucht zit dat weet ik niet maar ik neem aan dat vheeswijk daar meer uitsluitsel over kan geven , ik neem aan dat koude lucht meer zuurstof bevat als warme lucht
ook zou je de lucht in zo'n vaatje op voorhand kunnen drogen voordat je daadwerkelijk het vaatje afsluit .(wat wellicht bij grotere vaatjes misschien goed zal zijn )

gr will

phaelin
20-05-14, 12:11
vheeswijk phaelin door de onderdruk die er in het vaatje heerst zou de O-ring in de afsluiting zelfs nog beter moeten gaan werken, doordat ze er in feite op ''vastgezogen '' wordt
enkel bij een te grote vervorming van het deksel zul je inderdaad problemen krijgen met de afdichting

Zou je echt willen weten hoe goed zo'n handenwarmer werkt dan zou je een opstelling moeten maken met zo'n vaatje en er via een ventiel een vacuummeter op moeten aan moeten sluiten
zodat je de onderdruk daadwerkelijk zou kunnen meten .bij een bepaalde temperatuur .In hoeverre de temperatuur van de lucht (bij die vaatjes ) invloed heeft qua hoeveelheid zuurstof
die er in de lucht zit dat weet ik niet maar ik neem aan dat vheeswijk daar meer uitsluitsel over kan geven , ik neem aan dat koude lucht meer zuurstof bevat als warme lucht
ook zou je de lucht in zo'n vaatje op voorhand kunnen drogen voordat je daadwerkelijk het vaatje afsluit .(wat wellicht bij grotere vaatjes misschien goed zal zijn )

gr will

Logisch gezien zou het niet uit moeten maken of koude lucht meer zuurstof bevat dan warme lucht per cm3. Aangezien het tonnetje luchtdicht is blijft de hoeveelheid gassen erin hetzelfde. Als 't warmer wordt kan het volume hoogstens veranderen, niet de massa. De deksel is van een stuk steviger materiaal dan het tonnetje zelf dus als er al iets vervormen zal verwacht ik dat bij de zijkanten van het vaatje zelf. Je zou het tot het uiterste kunnen testen zonder al teveel veranderingen en benodigdheden door een tonnetje open in een zo warm mogelijke omgeving te zetten. Op een warme dag in een doos en dan met een fohn de lucht erin zoveel mogelijk verwarmen zodat die uitzet. Dan de deksel erop en het geheel in een grote vriezer. De gassen in het lege tonnetje zullen dan afkoelen en krimpen. Dan krijg je waarschijnlijk vervorming. Ik ga 't niet proberen want ik waag daar m'n tonnetjes niet aan maar ik heb 't wel gezien vroeger met een metalen jerrycan die voor een kwart vol zat met benzine. Op een hete zomerdag m'n brommer bijgevuld, dus warme lucht in dat ding gekomen. Daarna weer afgesloten. Paar dagen later een omweersbui waarbij de temperatuur een graad of 18 daalde en de jerrycan was opeens een stuk platter :p

Heb moeten wachten op weer een warmere dag voordat ik 'm weer open kreeg. Dichtgedrukt door de grotere luchtdruk buiten dan in het ding.

Als je zo'n warmertje wil testen zonder iets te mollen zou ik gewoon wat literflessen nemen. Slangetjes in de dopjes maken, flessen met elkaar verbinden en alles luchtdicht houden. Een fles vol met water, een lege in het midden en eentje met een warmertje erin aan de andere kant. Als het goed is daalt dan de druk in de fles met de warmer, en dus ook in de middelste lege fles die eraan verbonden zit. Als ik 't goed heb zou er dan water uit de volle fles in de middelste fles moeten gaan stromen. Wachten tot 't stopt en dan kijken hoeveel cm3 water er verplaatst is. Dat zou dan gelijk moeten zijn aan het volume zuurstof dat is opgenomen door het warmertje. Dan kun je uitrekenen hoeveel cm3 zo'n tonnetje is, daarvan wat je zojuist hebt gemeten aftrekken en uitrekenen hoeveel procent dat scheelt qua druk.

Maar goed, wat kan 't schelen. Er zit een stuk minder zuurstof in nu en daar ging het om. Exacte cijfers zijn leuk maar ik ben een IT'er, geen natuurkundige :p