Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Midland Alan 42 Multi (27Mc)


Communicator

Aanbevolen berichten

alan42_14.jpg.9e6c1e23e2327a0207bb630c6d5b0eed.jpg

Midland Alan 42 Multi

 

Specificaties

  • 40 kanalen
  • 4 watt FM - 1 watt AM
  • Emergency kanaal
  • Keyboard lock
  • Batterij indicatie
  • FM / AM mode
  • Signaalsterkte indicatie
  • Scan functie
  • Dual watch
  • Display verlichting
  • Wordt geleverd met polsbandje,
  • Battery pack voor 8 oplaadbare batterijen type AA,
  • Battery pack voor 6 oplaadbare batterijen type AA,
  • Antenne en draagtasje.
  • (Batterijen niet meegeleverd)
  • Auto adapter met SO 239 antenne connector.
  • Via menu omschakelbaar naar toegestane mode´s en aantal kanalen voor diverse Europese landen.

 

Prijs: 119,00 euro

Link naar artikel


Er is veel te doen omtrent communicatie op het preppers.nl forum. Talloze topics zijn al geopend met vragen en antwoorden.

zie HIER Bijvoorbeeld een mooie opsomming van 27MC apparatuur voor budget preppers tot zendamateurs...

 

27Mc is gebaseerd op enkelzijdige communicatie. dat wil zeggen, dat er maar 1 tegelijk kan praten. Gezien ik al over een Basis station beschik voor in huis, een mobiele set voor in de toet toet, wilde ik toch ook nog een portable model voor verkennings situaties e.d.

 

Review

Allereerst wil ik iedereen adviseren om de handleiding goed te lezen alvorens men dit apparaat aan zet!

Laat ik voor ons preppers met het belangrijkste beginnen.

 

Bereik:

Ik heb zojuist in 'prepperstyle' een test uitgevoerd samen met mijn zoon. Mijn basis station staat momenteel in stealth modus opgesteld. Dat wil zeggen: ik maak momenteel geen gebruik van mijn grote basis antenne die normaal op de mast staat en boven mijn huis uit steekt. Nee, Ik heb een Wilson 1000 mobiele magneetspriet hier op zolder staan. op de zonnebank vanwege de massa en met een ongunstige SWR instelling. (1:9 met 10W op kanaal 20)

Tevens speelt het weer ook een grote rol in het zend en ontvangst vermogen van dit apparatuur.

 

Mijn zoon naar buiten geschopt met de hond "wandelen en babbelen jij!" hihihi

 

Onder deze onstandigheden is de ontvangst van de Alan 42 erg goed te noemen. Ik bleef S9 bij hem binnenkomen. ( S1 = slecht, S9= goed, S9+30= volle bak)

Toen mijn zoon inmiddels in de woonwijk een 800-900 van huis verwijdert was, begon zijn zendsignaal bij mij minder te worden.

bij ongeveer 1.5 kilometer werd hij onverstaanbaar.

Dit is dus echt onder slechte omstandigheden en een super reëel beeld!

 

Over het bereik valt veel te zeggen; condities, hoogtes, antenne's obstakels... etc...

Elke dag zal de test anders uitvallen, laten we het daar op houden.

 

Mogelijkheden

Dit klein vernuftig apparaatje is zo klein te demonteren dat hij in een handig buiktasje zou passen., of in je BOB!

Door een kleine simpele softwarematige instelling die ook beschreven staat in de handleiding kun je van 40FM/40AM naar 80FM/40AM.

achterop de zender zit een Beltclip.

 

Knutselen

Met een beetje soldeerwerk aan de binnenkant (soldeerbruggetjes verwijderen) kun je hem omtoveren naar een 400 Kanaals zender ontvanger! Let wel... meer is niet altijd beter! Voor een leek zou ik hem zeker op de standaard instelling laten staan.

Met nog meer soldeer werk kun je een draadantenne fabriceren waarmee je ontvangst bereik vele malen groter wordt. Ontvangst durf ik niet te zeggen. wellicht dat iemand hier meer ervaring mee heeft en dit kan aanvullen!

 

Voeding / Accu's / Batterijen

Er worden standaard 2 batterij compartimenten bij geleverd voor AA batterijen.

1x 6xAA

1x 8xAA (rechargable)

Je kunt in de grootste gewoon oplaadbare AA batterijen stoppen, en deze opladen met bijgeleverde adapter.

in het kleinere compartiment passen dus 6 AA batterijen. Aan jezelf de keuze om hier normale, of oplaadbare in te stoppen.

 

12v Aansluiting + antenneplug

Spreekt redelijk voor zich. voelt wel stevig aan.

 


Conclusie

Een must voor iedere prepper die communicatie met de buitenwereld net zo belangrijk vind als goede schoenen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

TC, die 1:9 SWR is niet al te best hoor. Ik zou er niet te lang mee blijven zenden. Probeer 'm toch echt rond de 1:3 of minder te krijgen. (10watt ? vanuit de midland42??, zal wel een andere bak zijn?) Oja, ik heb ook een 27Mc porto (Intek 520), hou rekening dat je met 4watt flink aan te batterijen "trekt". Een goede antenne, en een optimale positief ervan geeft met 1watt waarschijnlijk een beter bereik dan je huidige situatie.

@zippo, een draad antenne is de ideale setup voor jou situatie (rugzak). Als je 'm goed opstelt kan je 'm ook min of meer richten naar de kant waar je naartoe wilt zenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zippo,

Dat is mogelijk. Dan moet je wel een bnc koppeling maken naar je normale aansluiting, maar in principe kun je dan elke antenne aansluiten.

@prepassDie 10watt komt van mijn lincoln. de porto is gewoon 4watt.

en begrijp me niet verkeerd, mijn spullen staan normaal perfect afgesteld. Mijn Montova komt niet eens de hoek uit. en de Wilson 1000 ook, maar dan moet ie wel op mijn auto staan :D

 

Dit was puur om te testen, onder slechte omstandigheden. Wat bij de meeste newbies het geval zou zijn. Aansluiten en gebruiken, niks geen SWR ertussen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo , ik heb dus echt geen verstand van dit soort apparatuur daarom vraag ik?

 

Mijn vraag is of het mogelijk is, om met een bakkie te communiceren met walkie talkies (ik heb 2 esscom twintalker)

Dus bv als je het bakkie thuis hebt staan, en de walkie's zijn dus onderweg Buiten. Of is dit een andere frequentie??

En nog en andere vraag is een porto zoals je die hier beschrijft hetzelfde als een bakkie?

Alvast dank je voor de info..

 

Gr Luna1

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator,

Bedankt voor de review(en al het andere goede werk op 27Mc).

Deze Midland zie ik als interressante optie.

Zou je hem een keer vanaf de basis/auto willen testen met een gewone antenne en dat dan vergelijken met je Lincoln qwa bereik en verstaanbaarheid?

 

Ik heb ook nog een paar andere vragen( ja ik weet het, een gek kan meer vragen dan tien geleerden kunnen beantwoorden:p )

Kan er een extrene Mic op( en heb je dan eventueel een tip voor een externe mic.

Welke mobiele antenne in het veld zou een echte verbetering kunnen zijn t.o.v. de standaard spriet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Luna1:

De frequentieband van deze porto's beginnen bij 433.075 MHz.

en eindigen op 434.750 MHz. in stappen van 25 KHz.

Ofwel, de 70cm Band

 

@Joris Driepinter:

Deze test is ook gedaan in een woonwijk met redelijk hoge gebouwen tussen mij en mijn zoon.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er meer van had verwacht ja. Maar, dit is ook de standaard antenne he, klein sprietje bovenop het apparaatje zelf.

Er zijn grotere antenne's te koop die je er zo op kun klikken, dat zal het ontvangst en zendbereik ook wel ten goede komen.

 

@netuyas

Je kan er inderdaad een externe microfoon met zendtoets (PTT) of Vox functie aansluiten.

Bijvoorbeeld een Mic/Speaker zoals DEZE

Prijs: 21,36€

kep115-s-500x500.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb totaal geen verstand van deze zaken, maar is het als prepper niet veel interessanter om bijv. een korte golf zender aan te schaffen? Ik ben namelijk bang dat de dichtheid van 27mc de laatste jaren enorm is afgenomen en dat je daardoor weinig kans maakt om hiermee tijdens of na een SHTF contact te leggen met de buitenwereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review,

 

Midland heeft mooie spullen ikzelf vind deze een toppertje:

http://www.cbshop.nl/27Mc_CB_Radio/Midland_8001_XT

Helaas is de prijs compleet over de top, daarvoor koop je ook, een helaas niet toegestane, 400 kanalen bak met alle modulaties.

Het grote voordeel van de 8001 is de ssb optie die het zendbereik enorm vergroot, is wel wat meer oefening voor nodig om mee te leren werken.

Jammer dat die nieuwe uitvoeringen altijd een paar jaar voor de hoofdprijs verkocht worden en ook niet tweedehands te koop zijn.

 

Er is nog veel 27 mc spul on omloop en zal dus ook zeker na een shtf veel gebruikt gaan worden.

Als je ook nog je zendlicentie wil halen en dus ook de amateurbanden mag gebruiken zit je helemaal goed.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Interessante review.

Qua SWR: andere antenne moet dus eigenlijk?

Of toch die DX5000?

 

Een hoge SWR betekent dat er onvoldoende energie van de antenne kan worden afgegeven aan "de lucht". Dit is bij lang zenden schadelijk voor de radio.

 

Een hoge SWR heeft veelal te maken met de antenne. Met name de lengte van de antenne, want die bepaald of het signaal goed kan "afstralen". Bij de Wildon-antenne is het de bedoeling dat je die op een groot ijzeren voorwerp zet, zoals een auto. Omdat in het voorbeeld een zonnebank wordt gebruikt is de afstraling van het signaal niet optimaal. Dat resulteert in een hoge SWR wat praktisch inhoudt dat je minder ver kunt zenden.

 

Bij een antenne geldt altijd; hoe hoger hoe beter. Maar dat betekent dus ook dat je meer opvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb deze idd ook laatst gekocht. Hij is er al een hele tijd en er komen bijna geen nieuwe modellen uit, dat zegt genoeg neem ik aan.

Ik heb er wel meteen een hyflex antenne bij gekocht van 54 cm lang! Dit maakt het bereik hoorbaar beter.

 

Het is gewoon handig je kunt er zelfs een bijgeleverde aanstekerplug voor in de auto op aansluiten, zodat je in de auto met mobiele antenne ook gewoon goed zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bedankt voor de review nog! Naar aanleiding van deze review heb ik en een maatje er ook ieder eentje gekocht.

 

Wellicht nog een toevoeging, met die langere antenne van 54cm ontvang je meer inderdaad.

En wat ook een belangrijke toevoeging is dat je met 6 batterijen rond de 1-2 watt zit, met 8 batterijen rond de 2-3 watt zend. Zit je op een voeding/ auto accu zend je netjes met 4 watt.

 

In het bos kwamen we van porto naar porto op net 500 meter.

 

Overigens hoorde ik van dile.nl waar ik een keer was, dat veel zenden op de hogere en lager kanalen op de standaard antenne er voor kan zorgen dat je eindtrap eruit knalt. Het blijkt in de praktijk dat de swr dan flink in het rood staat.

Zal in de praktijk wel meevallen denk ik, zo'n porto is voor korte berichten en niet voor lange verhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de review nog! Naar aanleiding van deze review heb ik en een maatje er ook ieder eentje gekocht.

 

Wellicht nog een toevoeging, met die langere antenne van 54cm ontvang je meer inderdaad.

En wat ook een belangrijke toevoeging is dat je met 6 batterijen rond de 1-2 watt zit, met 8 batterijen rond de 2-3 watt zend. Zit je op een voeding/ auto accu zend je netjes met 4 watt.

 

In het bos kwamen we van porto naar porto op net 500 meter.

 

Overigens hoorde ik van dile.nl waar ik een keer was, dat veel zenden op de hogere en lager kanalen op de standaard antenne er voor kan zorgen dat je eindtrap eruit knalt. Het blijkt in de praktijk dat de swr dan flink in het rood staat.

Zal in de praktijk wel meevallen denk ik, zo'n porto is voor korte berichten en niet voor lange verhalen.

 

dat is bij de standaard 40 kanalen een te verwaarlozen verschil

ook met de 40 kanalen er boven en onder is het nog maar een klein verschil

pas als je een heel eind richting de 10 of 12 meter band gaat krijg je er mee te maken

met een standaard bak zou ik me er totaal niet druk om maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...