Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Soladey 'De Doomsday' tandenborstel


Tyler Durden

Aanbevolen berichten

Gaan we nu ook al tandenborstels testen? Jazeker! Want de Soladey is op papier een echte doomsdayborstel.

 

Ik probeer mijn preps zo compact mogelijk te houden, wat inhoudt dat ik continue naar oplossingen zoek die weinig plaats innemen en die het liefst ook lang meegaan. Mijn voornaamste preps bestaan namelijk uit een uitgebreid BOB/INCH systeem. Weinig ruimte dus voor tandenborstels en tandpasta, dus ben ik opzoek gegaan naar alternatieven waarbij ik de Soladey ionentandenborstel tegenkwam. Een borstel waar je blijkbaar geen tandpasta bij nodig hebt. Handig voor in de BOB dus!

 

 

Naast de handige prepfunctionaliteit leek het me ook gewoon een interessant product gezien de bijzonder werking dus heb ik er uiteindelijk eentje besteld bij eco-tandenborstels.nl.

 

Het principe van een ionentandenborstel is niet nieuw en schijnt in Japan al wat bekender te zijn dan hier. Maar hoe werkt het?

 

Onder de borstel zit een staafje titaniumdioxide verstopt dat negatief geladen wordt zodra het in aanraking komt met licht. Deze elektrochemische reactie zorgt ervoor dat het de positief geladen tandplak als het ware van je tanden trekt. Door slechts de poetsbeweging te maken verwijder je hiermee dus eenvoudig tandplak en bacteriën.

 

J3X-titanium-vs-plaque-diagram.jpeg.551757116ed522a00f803a2b27e30659.jpeg

 

Klinkt leuk op papier, maar werkt het ook?

 

In het begin is het een beetje vreemd om ineens zonder tandpasta te gaan poetsen, maar na een paar keer went dit. Bovendien is de kop van de borstel een stuk kleiner dan de gemiddelde tandenborstel. Waar ik normaal gesproken met flink wat kracht en een schuimende bek stond te poetsen komt er nu ineens precisiewerk bij kijken (mensen die elektrisch poetsen zijn dit misschien meer gewend). Het resultaat is dat je eigenlijk automatisch veel rustiger gaat poetsen en meer de tijd neemt om je hele gebit langs te lopen.

 

Je voelt niet de frisse schuimende tandpasta in je mond dus lijkt het alsof er weinig gebeurt, maar na het poetsen merk je dat het gebit heel erg schoon en superglad aanvoelt. Ook de slechte adem 's ochtends is verdwenen doordat de borstel ook de bacteriën verwijderd. Alleen qua smaak miste ik toch wel de frisse mint van een tandpasta. Met name als je net iets hebt gegeten met een lange nasmaak, zoals pindakaas. Hoewel je gebit dan wel schoon is en schoon aanvoelt, 'proeft' het minder fris.

 

soladey-j3x-ionen-tandenborstel.jpeg.8379b4ff50507c99ad70027c005b14da.jpeg

 

Overigens heb ik voor het model gekozen met een extra zonnecelletje aan het uiteinde van de borstel (Soladey J3X). Zoals gezegd heeft het titanium staafje licht nodig om te kunnen werken. Als je mond dicht is kan er moeilijk licht bij komen en werkt het niet. Vandaar dus het extra celletje dat het licht opvangt en ook bij gesloten mond zorgt voor de reactie in de borstel. De borstel bevindt zich op een opzet stukje. Als deze versleten is moet je deze vervangen voor een nieuwe. Het zijn geen standaard borstels dus heb je voor de lange termijn wel een voorraadje opzet stukjes nodig.

 

Ik heb het nu anderhalve maand in gebruik en al met al vind ik het een heel vernuftig stukje techniek wat voor een prepper erg handig kan zijn. Met name voor in het BOB systeem. Iemand met een beetje prepruimte kan zonder veel moeite een jarenlange voorraad tandpasta opslaan. Maar zodra je met de BOB moet vertrekken is dit zeker een handige oplossing om de mondhygiëne mee op peil te houden. Het nadeel is wel dat je geen frisse smaak hebt zonder tandpasta, maar in een SHTF situatie valt dit te overzien.

 

De volgende uitdaging is het vinden van een duurzaam opzet stukje dat oneindig lang meegaat. Dan is het tandenborsteldilemma voor ons preppers pas helemaal opgelost! :p

 

+ Geen tandpasta nodig

+ Tanden voelen brandschoon aan

 

- Geen frisse smaak na het poetsen

- Werkt alleen bij licht (kunstmatig of daglicht)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik betaal bij de plaatselijke super ong 1 euro voor 4 tandenborstels

dat zijn heel wat 160 tandenborstels ofzo, daar doe je ook je hele leven mee ;)

 

Da's inderdaad een stuk goedkoper, maar daar heb je dan wel weer tandpasta voor nodig. Opzich is bovengenoemde niet eens zo'n slecht idee, alleen even de vraag hoe lang die opzetstukjes meegaan.

 

Heb net zelf ook een vrachtje tandenborstels en pasta besteld, samen met zo'n 500 meter flosdraad en 1600 tandenstokers, voorlopig zit ik wat dat betreft dus wel goed. De vraag is nu echter alleen nog..... hoe lang blijft tandpasta goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland
ik betaal bij de plaatselijke super ong 1 euro voor 4 tandenborstels

dat zijn heel wat 160 tandenborstels ofzo, daar doe je ook je hele leven mee ;)

 

Je hoeft ook geen 160 tandenborstels mee te zeulen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's inderdaad een stuk goedkoper, maar daar heb je dan wel weer tandpasta voor nodig. Opzich is bovengenoemde niet eens zo'n slecht idee, alleen even de vraag hoe lang die opzetstukjes meegaan.

 

Heb net zelf ook een vrachtje tandenborstels en pasta besteld, samen met zo'n 500 meter flosdraad en 1600 tandenstokers, voorlopig zit ik wat dat betreft dus wel goed. De vraag is nu echter alleen nog..... hoe lang blijft tandpasta goed?

 

Eeuwig volgens mij. Ik durf wel te poetsen met vijftien jaar oude tandpasta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft ook geen 160 tandenborstels mee te zeulen

 

Precies, en je hebt dus ook geen tandpasta meer nodig.

 

Nu is er alleen nog het probleem van de borstel die net als ieder andere na een paar maanden versleten zal zijn. Ik heb het hele internet afgezocht op borstels die lang meegaan, maar dit bestaat simpelweg niet. Ik ben één fabrikant tegengekomen, de Tifinity toothbrush, die beweerde duurzame titanium borstels aan te bieden die 10x langer meegaan, maar die is schijnbaar alweer failliet.

 

Hier ga ik dus nog even over brainstormen. Misschien is het mogelijk om zelf een duurzamer opzet stukje te fabriceren die jarenlang mee zal gaan. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb jaren geleden zo`n ionische tandenborstel gekocht. binnen 2 maanden kreeg ik 2 keer een ontsteking in mijn kiezen waarna de tandarts

een zeer pijnlijke wortelkanaalbehandeling bij mij kon uitvoeren. ik weet niet of dit verband hield met die tandenborstel, maar ben er mee gestopt en sindsdien nooit meer zoiets gehad.

 

odessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
Ik ken iemand die met studies Tandheelkunde bezig is.

Ik zal zijn mening over deze dingetjes eens vragen :)

 

Al gedaan? Ben zeer benieuwd hoe er over deze tandenborstels gedacht wordt.

Ook qua gifstoffen (moet zeggen dat ik er verder nog nooit van gehoord had), zit je jezelf niet te vergiftigen? Of is het echt puur en alleen het elektrisch geladen deeltje wat alles van je tanden af trekt.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Heb al ruim 2, 5 jaar zo'n tandenborstel en ben er erg tevreden mee. In deze 2, 5 jaar heb ik maar 4 borsteltjes versleten, dus ze gaan best lang mee! Komt omdat je ook maar heel licht hoeft te poetsen.

Gebruik meestal keltischzeezout bij het poetsen.

Had ik voorheen altijd tandsteen bij controles, maar na 1, 5 jaar gebruiken niet meer! Mijn tandsarts vindt het wel interessant, maar kende het niet. Binnenkort weer naar toe, zal eens vragen of ze zich erin verdiept heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, je wordt 80 jaar. Doet een half jaar met een tandenborstel (ik doe er zelf langer mee) en je blijft gewoonweg thuis.

Dan koop je voor de rest van je leven tandenborstels en tandpasta en klaar, heb je minder uitgegeven dan wat zo een dure

tandenborstel kost (die ook niet eeuwig meegaat) en je bent gesetteld.

Met zout water je tanden poetsen kan ook, of zelfs met zou alleen.

 

Ik begrijp dat allemaal niet goed, die super oplossingen voor een bijna onbestaand probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...