Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schoonmaak- en onderhoudsmiddelen.


Aanbevolen berichten

Als ik hier in de kast kijk met onze schoonmaakmiddelen zie ik een heleboel verschillende producten staan. Speciale middelen voor het toilet, vloer, afwas, kookplaat, koffiezetapparaat, (badkamer)kranen en voegen, ramen etc. Niet echt praktisch om zoveel verschillende middelen in te slaan en te gebruiken.

 

Nu snap ik dat een schoon huis en een glimmend servies in het begin niet zo'n hoge prioriteit hebben, maar ik denk dat een vies huis i.c.m. een lagere weerstand (je dieet is minder gevarieerd, je slaapt wellicht slechter, stress etc.) het risico op ziekte en infecties enorm verhoogt. Bovendien denk ik dat je het effect van een paar schone sokken niet moet onderschatten.

 

Welke middelen kun je het beste gebruiken? Vooral middelen met meerdere functies lijken me ideaal.

 

Zelf dacht ik al aan azijn of schoonmaakazijn en natriumwaterstofcarbonaat (bicarbonaat, zuiveringszout). Vooral bicarbonaat kan voor heel veel zaken gebruikt worden, enkele claims: als rijsmiddel, tandpasta, deodorant, shampoo, middel tegen brandend maagzuur, middel bij aspirine overdosis, als biopesticide en meer. Let op: dit zijn slechts claims en bij inwendig gebruik zijn er ook mogelijke bijwerkingen, bovendien is bicarbonaat niet hetzelfde als soda (natriumcarbonaat). Ik moet me nog een keer goed verdiepen in bicarbonaat, want ik twijfel aan de betrouwbaarheid van veel bronnen. Iemand meer kennis van of ervaring met bicarbonaat?

 

Verder dacht ik aan Biotex voor de handwas en Dreft voor de eventuele afwas. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dasty van de Wibra. En dan vooral de ontvetter in sprayflacon. (doorzichtig en de kleur vande ontvetter is geel) Die is geconcentreerder dan die grote flessen.

 

Dasty maakt alles schoon en ontvet echt alles. Op veel motorclubs is Dasty ontvetten wijd bekend voor het ontvetten van onderdelen van de motor. Zelfs geen warm water nodig maar als je de beschikking over warm water hebt werkt het nog sneller. Dwz je hoeft dan maar weinig er van te gebruiken.

Geen aandelen, ik vind het gewoon superschoonmaakspul.

Die roze flessen heb ik voor het gewone werk.

 

Om te wassen heb ik wasnoten. Goedkoper en zuiniger. je wasmachien krijgt niet zo snel van die aanslag( heet dat vetluis?) Op de hand is biotex handig. Biotex is ook ontsmettend, wel opletten dat je het goede pak hebt. Er zijn nl twee soorten.

 

Baking soda, is overal voor te gebruiken, Bakken maar ook schoonmaken en tandenpoetsen inderdaad. Dubbele baking soda is hier ook bekend als maagzout.

 

Oerzout helpt om als je wondjes in je mond hebt die geen kans te geven te ontsteken. Een lepel oerzout op een halve liter lauwwarm water, op laten lossen en spoelen maar. Ik weet niet of hetzelfde effect te bereiken is met gewone zout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een goed punt, heb hier ook overna gedacht. Ik heb vandaag Maar een klein flesje Dettol gekocht. Het is wel duur Maar je doet er Lang mee. Het is te gebruiken als schoonmaak middel, Maar je kan er ook mee ontsmetten. Verdunt op een wond aan brengen, of medisch gereedschap sterriel maken. Denk dat dit een onmisbaar product is dat je voor veel doeleinde kunt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw wil hier niet reageren, sorry...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:cool:

Veel bleek hier aanwezig, liters en liters.

Verder alle enge varianten die kunnen schoonmaken.

Ik heb een vrouw die minimaal drie keer per dag aan het stofzuigen is. (Ik lieg niet)

Helaas heb ik hier dus weinig verstand van :o

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties allemaal. :)

 

Dasty van de Wibra. En dan vooral de ontvetter in sprayflacon. (doorzichtig en de kleur vande ontvetter is geel) Die is geconcentreerder dan die grote flessen.

 

Dasty maakt alles schoon en ontvet echt alles. Op veel motorclubs is Dasty ontvetten wijd bekend voor het ontvetten van onderdelen van de motor. Zelfs geen warm water nodig maar als je de beschikking over warm water hebt werkt het nog sneller. Dwz je hoeft dan maar weinig er van te gebruiken.

Geen aandelen, ik vind het gewoon superschoonmaakspul.

Die roze flessen heb ik voor het gewone werk.

 

Om te wassen heb ik wasnoten. Goedkoper en zuiniger. je wasmachien krijgt niet zo snel van die aanslag( heet dat vetluis?) Op de hand is biotex handig. Biotex is ook ontsmettend, wel opletten dat je het goede pak hebt. Er zijn nl twee soorten.

 

Baking soda, is overal voor te gebruiken, Bakken maar ook schoonmaken en tandenpoetsen inderdaad. Dubbele baking soda is hier ook bekend als maagzout.

 

Oerzout helpt om als je wondjes in je mond hebt die geen kans te geven te ontsteken. Een lepel oerzout op een halve liter lauwwarm water, op laten lossen en spoelen maar. Ik weet niet of hetzelfde effect te bereiken is met gewone zout?

 

Thanks Amero. Als ik google op Dasty zie ik ook meteen een motorrijder trots met tig flessen van dat spul poseren. :p

Gewoon zout (zonder jodium) werkt als het goed is ook prima als mondspoelmiddel. Ik ga me eens verdiepen in die wasnoten.

 

Zeker een goed punt, heb hier ook overna gedacht. Ik heb vandaag Maar een klein flesje Dettol gekocht. Het is wel duur Maar je doet er Lang mee. Het is te gebruiken als schoonmaak middel, Maar je kan er ook mee ontsmetten. Verdunt op een wond aan brengen, of medisch gereedschap sterriel maken. Denk dat dit een onmisbaar product is dat je voor veel doeleinde kunt gebruiken.

 

Ik denk dat we hygiëne echt niet moeten onderschatten. Diarree kan zelfs (levens)gevaarlijk zijn als schoon drinkwater niet voorhanden is. Dettol lijkt me inderdaad ook een must-have, zowel Sterilon als de oplossing. Bedankt.

 

Dunne bleek ( schoonmaak, waterzuivering), zuiveringszout, marseillezeep vlokken (was, handwas, schoonmaak)

http://www.vitexnatura.com/a-26480035/marseille-zeep-vlokken/marseille-zeepvlokken-5kg/

Ik ga eens wat meer lezen over die marseillezeep, want 70 a 80 gram voor 5 liter wasmiddel is wel zuinig. Wat zal jij gebruiken voor de afwas?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik en heb op voorraad: Marseillezeep, Alepzeep, Sunlightzeep, natuurazijn en natriumbicarbonaat. De zepen en de natriumbicarbonaat zijn multifunctioneel voor huid, haar, lijf, tanden en huishouding cq. schoonmaak en de was. Googlen op deze produkten is handig om de toepassingen te leren kennen. Verder nog verdunde bleek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd ook mArseille en Alleppo zeep. Zoals ik al eerder in een ander draadje heb genoemd,

Biotex groen is ook handig voor het ontsmetten van bijv. Ontstoken wonden. Verder heb je bij de Wibra nu ook al een tijdje een geconcentreerde vorm van Dasty. Handig voor op vakantie of in je BOB tas.

Schoonmaakazijn heb ik altijd in huis evenals citronella reiniger (action). Ook handig als wc reiniger?

Groene zeep is ook goed voor van alles, verder verkopen ze bij AH nog de ouderwetse Sunlightzeep.

Hier in het noorden verkopen ze Waspa, ook goed voor van alles, afwas, schoonmaken, kleding enz. behalve voor douchen/haarwassen. Neem ik altijd mee op vakantie.

 

Een bruistablet voor een kunstgebit maakt heel goed de wc schoon. Dus als je een kunstgebit hebt is het multifunctioneel om daar meerdere buisjes van te preppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote=Mrs.Lotte;45621

Een bruistablet voor een kunstgebit maakt heel goed de wc schoon. Dus als je een kunstgebit hebt is het multifunctioneel om daar meerdere buisjes van te preppen!

 

Schiet mij net te binnen. Als je was roze is geworden door een rode sok ofzo. Gooi dan een stuk of zes (bij hartnekkig roze een stuk of tien) van deze tabletjes in je trommel tesamen met de roze was. Wit wordt weer wit!

 

Ook zijn bruistabletten handig om je bidon of petfles ed snel schoon te maken. Dus waar je met een afwasborstel of ragertje niet goed bij komt. Nachtje bruisen doet wonderen.

 

Wasdrogerdoekjes±

Heb je statisch haar of zit het door de zon-wind-strand gewoon wild= Neem een wasdroogdoekje, strijk ermee over je haar en je haar zit weer supernetjes.

Kan je ook gebruiken als je ruitenwissers op bepaalde plaatsen strepen achterlaten. Wrijf je ruitewissers in met het doekje en je wissert weer als nieuw.

Er waren nog tig meer toepassingen met wasdrogerdoekjes...ben ze nu even vergeten. Popt wel weer op hoor. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

quote: Je hebt maar twee soorten poetsproducten nodig voor je huis, want je hebt ook maar twee soorten vuil in huis. Kalk, roest en urinesteen bestrijd je met een zuur. Vetten en alle organische vuil ga je te lijf met een alkalisch reinigingsmiddel. Vertaald: met azijn en een milde allesreiniger – bijvoorbeeld afwasmiddel – blinkt je huis van onder tot boven. - http://www.vief.be/vrije-tijd/goed-gepoetst-in-10-tips.html

 

Zelf gebruik ik al tijden alleen maar afwasmiddel en azijn. Meer dan genoeg en veel goedkoper dan al die dure producten. Oh ja... stel, je hebt een cola overschot, daarmee kan je ook prima kalk te lijf gaan.

 

Voor tandpasta en shampoo kan je Natriumbicarbonaat gebruiken en verder ben ik voorzichtig met zeep enz. ik geloof dat verzorgingsproducten het zelfreinigend en zelfregulerend vermogen van je lichaam verstoren. Zo ben je met zeep met natriuymhydroxide bezig en daar droogt je huid zo van uit dat je dat weer moet aanvullen met creme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik was zelf al heel lang mijn kleding in de wasmachine met een schep schoonmaaksoda, heel goedkoop- en een flinke scheut witte azijn in het vakje van de wasverzachter, ook heel goedkoop. Het wordt erg schoon, ruikt gewoon neutraal. En wat ik hier eerder las dat doe ik ook: bruistabletten voor kunstgebit bij de witte was, ruikt lekker naar munt en wordt mooi wit. Binnenkort maar wat extra soda en azijn in mijn prepkast stoppen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

-Bakingsoda

-Soda

-Azijn

-groene zeep

-Zeep voor persoonlijk verzorging maak ik zelf. Mijn vrouw heeft snel een droge huid. Ik kan de zeep iets "onder verzepen", waardoor je een goede zeep krijgt die ook verzorgend voor de huid is omdat niet alle olien verzeept zijn.

Snel, makkelijk en goed! Als je bekijkt wat ze tegenwoordig allemaal voor een rotzooi in zeep en shampoo producten doen dan begint het te duizelen.

In ruim een uur kan je kilo's zeep maken. De recepten en ingredienten heb ik ook op voorraad...Handige en eenvoudige skill.

- Tandpasta: gewoon niet gebleekt zeezout (Sel Gris). Of beter nog zeewater. Ik woon alleen niet bij de kust....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat geinig draadje, daar ga ik me nog eens meer in verdiepen.

 

Op Kassa Groen was laatst een uitzending dat ook over schoonmaakmiddelen ging. Ene Lana van Leeuwen maakt haar hele huis schoon met de producten die @driehart ook noemt: Baking Soda, gewone Soda, Marseillezeep, Witte Azijn en Afwasmiddel.

 

Op deze link vind je diverse recepten van wat ze er zoal mee doet:

 

Allesreiniger

Een zachte zeep voor alle doeleinden

 

- Blok marseillezeep

- Water

- Eventueel soda

 

Rasp 40 gram marseillezeep van je blok af, dat kan gewoon met de blokrasp, en los dit op in 2,5 liter kokend water. Laat het even doorkoken en een nacht staan. Nu heb je zelfgemaakte groene zeep die je voor van alles kunt gebruiken. Als je marseillezeep met een geurtje neemt heb je geparfumeerde allesreiniger.

Voor een extra sterke allesreiniger voeg je tijdens het koken nog een paar eetlepels gewone soda toe.

 

Glasreiniger

Een onverwacht krachtige alcoholvrije spray voor glas en spiegel

 

- Lege sprayflacon

- 1/2 azijn

- 1/2 water

- Paar drupjes afwasmiddel

 

Meng het allemaal goed in de sprayflacon en ga los op je ruiten en spiegels. Om het perfect streeploos te krijgen is het handig om het wat na te wrijven met een prop kranten.

 

 

All purpose spray

Ideaal voor snelle schoonmaakklusjes in huis: het afnemen van de kinderstoel, de salontafel enz.

 

- Lege sprayflacon

- Heet water

- 2-3 eetlepels Baking soda

- Paar drupjes afwasmiddel/marseille zeep

 

Doe de baking soda en de afwasmiddel in de flacon. Giet het hete water er bij en meng goed totdat alle baking soda is opgelost.

 

 

Ovenreiniger

Een gifvrije powercleaner

 

- gewone fijne soda

- water

 

Meng de soda en het water tot een dik papje. Smeer dit royaal in de oven en op de glasplaat. Laat een nacht staan en haal er af. Goed naspoelen met water.

 

 

Schuurmiddel

Een krachtig krasvrij schuurmiddel

 

- Baking soda

- Afwasmiddel/marseille zeep

 

Meng de baking soda met een paar drupjes zeep tot een dikke pasta. Gebruik als schuurmiddel. Is van te voren te maken en te bewaren als je een paar druppels glycerine toevoegt. Het is even makkelijk om zoveel te maken als je nodig hebt.

 

 

RVS/afzuigkap reiniger

Voor een streeploos resultaat

 

- Olie

- Keuken/toiletpapier

 

Ik hoor je denken: “schoonmaken met olie? Dat wordt toch heel smerig?” Nee echt niet, en je hebt nog nooit zo’n mooie glans gehad. Doe wat plantaardige olie op een papier en wrijf hiermee het vuil weg. Neem dan een schoon papier en wrijf de olie weg. Voilá, trust me!

 

 

Heavy duty toiletreiniger

Geen chloor meer nodig!

 

- Baking soda

- Azijn

 

Strooi baking soda in de pot, gier de azijn er overheen. Niet schrikken dit gaat heel hard bruisen. Zorg dat je de ruimte ventileert. Zodra het uitgebruist is haal je de borstel er doorheen en spoel je door.

 

 

Tapijtopfrisser

Een goedkope opfrisser voor je kleed of tapijt

 

- Baking soda

- Stoffer en blik

- Stofzuiger

 

Strooi een pakje baking soda uit over je kleed. Laat een nacht staan. Veeg de volgende dag het meeste weg met stoffer en blik en zuig de rest op met de stofzuiger. Niet alleen je tapijt is weer heerlijk fris, ook je stofzuiger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...