PDA

Bekijk Volledige Versie : Scheren en simpelweg je haar knippen..

medan
21-04-12, 20:31
ik heb zo beetje mijn preps grotendeels compleet..
maar ik kwam er zojuist achter dat ik geen niks heb om mee te scheren.
nu vroeg ik me af wat jullie doen, hebben jullie gewoon weg werp mesjes gekocht of een open scheermes?

ik zie een open scheermes wel zitten maar vind ze alleen wat aan de dure kant.

Cyberbeer
21-04-12, 20:42
mm ook toevalig dat je over dit onderwerp begint. Ik heb net de Dynamo Shaver gekocht. Zeer handig voor onderweg.

Omschrijving
Altijd glad geschoren op reis, ook als er geen stroom is. Het scheren en trimmen van baard en/of bakkebaard onderweg is nu extra gemakkelijk met dit oplaadbare scheerapparaat Piranha. Dit apparaat is op te laden via netstroom, via USB, of wanneer er geen stroom in de buurt is, zelfs via een dynamo! 1 Minuut draaien staat voor 2 minuten scheren. 8 Uur laden aan netvoeding of via USB staat voor 1 uur scheren.

Bijgeleverd word:
* gebruiksaanwijzing Nederlands
* (schoonmaak)borsteltje
* stekker apdapter
* snoertje USB2.0 (ook aan te sluiten op bovengenoemde adapter)
Materiaal Kunststof en metaal, Accu:Lion ion
Gewicht 161 gram
Afmeting in cm 14 x cm x 5 x cm x 4 x cm( L x B x H )
Prijs € 39,95

http://www.ikgaopreis.nl/5/217.toiletartikelen/830762.power_plus_dynamo_scheerapparaat_oplaadbaar
http://www.youtube.com/watch?v=WukmJzlKF_A

49

medan
21-04-12, 20:45
o dat lijkt me wel een handig ding, waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

Dutchprepper
21-04-12, 20:51
ik heb een gilette mach 3 en heel veel extra mesjes ik scheer me maar 1x per week ik hou er niet van namelijk, en ik doe anderhalf tot 2 maanden met 1 mesje.
ook heb ik houder en wegwerpmesjes gekocht bij de lidl, ook een soort mach 3 maar dan van cheapo merk.
mocht dat allemaal niet genoeg zijn dan word ik of een baardaap of ik ga heel stoer met een grote krokodillenmes net doen alsof ik me scheer(crocodile dundee).;)

Cyberbeer
21-04-12, 20:53
http://www.liff.nl/piranha-eerste-opwindbare-scheerapparaat-werkt-overal-altijd-p-741.html

medan
21-04-12, 20:54
haha dat laatste lijkt me wel wat alleen ik kan helaas geen messen slijpen dus dat word na een tijdje ook niks of ik moet gewoon stug door zetten :P

medan
21-04-12, 20:55
http://www.liff.nl/piranha-eerste-opwindbare-scheerapparaat-werkt-overal-altijd-p-741.html

ik dank u vriendelijk en ga er direkt 1 bestellen.

Cyberbeer
21-04-12, 21:03
haha is goed preps:o

Jester
21-04-12, 21:25
Als de SHTF ga ik resoluut voor een wildemans baard :)

http://livemotra.com/wp-content/uploads/2012/02/brad-pitt-beard.jpg

Cyberbeer
21-04-12, 22:34
Jeetje wat ziet die eruit. Hij doet me aan iemand denken. Ha ik weet het, het is vader abraham:)

urbanprepper
22-04-12, 08:04
Catweezle. Zal een lekkere vlooienschuur worden. Ik ga voor geschoren.

12gauge
22-04-12, 08:11
heb nu een baard dus waarom die ik dan wel zou gaan scheren ;)
en heb nu ook al lang haar hahahaha

urbanprepper
22-04-12, 08:14
Omdat je mischien in shtf in een situatie komt waarin persoonlijke hygiene noodgedwongen op een lager pitje komt.

offgrid
22-04-12, 09:03
tot t jaar 2002 was ik altijd zo goed als kaal(netjes elke week naar d kapper)daarna heb ik t laten groeien10 jaar geen kapper bezocht.De dreads waren ver op weg maar sinds februari dit jaar alles er af gehaald omdat ik na n camperavontuurtje in Croatie 3 teken op mn hoofd had zitten:(Nu is t weer kaal).En t scheelt n hele hoop.En zeker makkelijker in de bossen.Geen lang haar meer voor offgrid.

Chinook
22-04-12, 10:18
Haha. Krijg gelijk beelden van westernfilms in mijn hoofd van Clint Eastwood die met zo'n mesje zich staat te scheren in de vroege ochtend.
Ik ben overigens best gehecht aan mijn scheermessen, als vrouw - en nee, niet voor mijn baard.
En heb daarom laatst echt een enorme voorraad ingeslagen omdat mijn favoriet uit de handel gaat :mad:
Zijn gewoon wegwerpmesjes. Denk dat in in SHTF situatie er niks mee doe, maargoed................ (hopen dat die nooit komt dus hahah) ;)
't zijn roze dus moeilijk verkopen aan de mannen :D

medan
22-04-12, 10:31
chinook in shtf maakt het mij niet uit als een scheermes roze is of niet :P zolang ik de kop maar kort heb :P

Dutchprepper
22-04-12, 10:32
Haha. Krijg gelijk beelden van westernfilms in mijn hoofd van Clint Eastwood die met zo'n mesje zich staat te scheren in de vroege ochtend.
Ik ben overigens best gehecht aan mijn scheermessen, als vrouw - en nee, niet voor mijn baard.
En heb daarom laatst echt een enorme voorraad ingeslagen omdat mijn favoriet uit de handel gaat :mad:
Zijn gewoon wegwerpmesjes. Denk dat in in SHTF situatie er niks mee doe, maargoed................ (hopen dat die nooit komt dus hahah) ;)
't zijn roze dus moeilijk verkopen aan de mannen :D

als je weet hoe erg een baard kan kriebelen bij sommige mannen dan zijn die snel om:o

ronnepon
24-05-12, 07:42
Jeetje wat ziet die eruit. Hij doet me aan iemand denken. Ha ik weet het, het is vader abraham:)
Gewoon met het schaartje van je zwitsers zakmes, met een scherp mes kun je uitstekend scheren.

Keyser Suze
24-05-12, 08:22
Als de pleuris echt uitbreekt, is kaal het beste ; ze kunnen jou of je vrouw niet aan de haren sleuren bij gevechten, en aangezien een SHTF of erger gepaard zal gaan met meer vieze beestjes, plus slechtere hygiëne, heb ik al tondeuse klaar liggen en voorraad mesjes. Ik wil nog wel zo'n cool ding met dynamo van Cyberbeer hierboven.

hakin9
24-05-12, 09:50
ik ga voor kort zonder model. scheer en knip maar wat raak.

de looks van "die kan geen kapper betalen en zal dus wel niets hebben"

medan
24-05-12, 13:01
veel mensen gaan dus voor kort geschoren ik zelf ook.. maar hebben jullie er ook over na gedacht dat een kort of kaal geschoren kop er ook dreigent uit kan zien voor andere mensen vooral in een groep..

Chinook
24-05-12, 23:00
Nouja beetje dreigend overkomen mag best. Op Krav Maga heeft ook bijna iedereen een kale kop zodat je nooit bij je haren gepakt kunt worden.
Zelf ga ik het er echt niet afhalen.. tenzij het echt écht nodig blijkt te zijn. Tot die tijd wel een staart of vlecht :)

JohnRambo
03-06-12, 14:49
Ik scheer me eens per week met zo'n Gilette mach 3.
M'n haar scheer ik me al 20 jaar zelf met een tondeuse.
Scheelt enorm in kosten en tijd.

Sandokan
03-06-12, 15:20
gewoon mesjes gebruiken, en een tondeuse voor je hoofd
doe ik al ruim 20 jaar en werkt prima
scheelt duizenden euro's op lange termijn wat je aan kappers uitspaart

tav die messen om te scheren, doe dat niet -
ik was ook gaan informeren bij speciaalzaken en die hebben me gewaarschuwd
als je niet perfect weet hoe dat mes werkt en hoe je die moet gebruiken dan snij je jezelf zo open
en kun je ernstig gewond raken
je kan dat eigenlijk niet bij jezelf gebruiken, meende die verkoper...
een zakmes werkt overigens ook altijd nog wel als het moet :P

dR3
16-06-12, 14:50
veel mensen gaan dus voor kort geschoren ik zelf ook.. maar hebben jullie er ook over na gedacht dat een kort of kaal geschoren kop er ook dreigent uit kan zien voor andere mensen vooral in een groep..

Kaal misschien, maar kort (<1cm) valt wel mee lijkt me. Ook ik hou het met de tondeuse bij, lekker makkelijk en goedkoop.

Ivan
16-06-12, 19:34
Ik heb 2 double edge rasor een krabbertjes uit de jaren 40 met van die ouderwetse scheermesjes. € 2,25 van Elios 10 stuks bij de barbershop
http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?sid=y7OJulFWhNpC68lMsUFHKYzurKiEv2&page=categorie&id=129001
Goekoper scheren kan niet. ik doe een maand met een mesje. Haren met de tondeus, kortste kam. Mijn stelling is ook altijd, er moet niet vastgepakt kunnen worden

carsten888
22-08-12, 07:09
Voor degene die met mesjes willen gaan scheren tijdens shtf. Ik heb tig jaar geleden een paar jaar zonder elektriciteit en stromend water gewoond. Dagelijks scheren met van die mesjes is een heel gedoe hoor. Scheren zonder scheerzeep maakt je huid kapot en dat kan akelig gaan ontsteken in minder hygienische situaties. Dus gebruik scheerzeep. Ik heb toendertijd geen scheerzeep gevonden die het ook doet met koud water. Misschien dat die inmiddels bestaan. Dus ik moest elke ochtend een vuurtje maken om water op te warmen om me te scheren. Dat is gewoon zonde van de brandstof en de moeite (tenzij je toch al vuur moet maken voor havermout of thee/koffie).

frank1964
22-08-12, 08:21
Voor degene die met mesjes willen gaan scheren tijdens shtf. Ik heb tig jaar geleden een paar jaar zonder elektriciteit en stromend water gewoond. Dagelijks scheren met van die mesjes is een heel gedoe hoor. Scheren zonder scheerzeep maakt je huid kapot en dat kan akelig gaan ontsteken in minder hygienische situaties. Dus gebruik scheerzeep. Ik heb toendertijd geen scheerzeep gevonden die het ook doet met koud water. Misschien dat die inmiddels bestaan. Dus ik moest elke ochtend een vuurtje maken om water op te warmen om me te scheren. Dat is gewoon zonde van de brandstof en de moeite (tenzij je toch al vuur moet maken voor havermout of thee/koffie).

Koud scheren is idd een kwelling. Met de huidige scheergel gaat het al makkelijker heb ik gemerkt op de camping ( natuurcamping dus koud water). Een goed alternatief is scheerolie. Die kun je ook zonder water ( liever wel vochtig maken ) gebruiken en blijft goed glijden op je huid.
Als voorbeeld:

http://www.noble-house.tk/html/NL/Amanprana-bio-lichaamsverzorging/Scheren-met-een-scheermesje-minder-kans-op-wondjes-krassen-of-sneden-met-scheerolie-de-oeroude-traditionele-manier.html

succes ermee

Sureiscool
22-08-12, 11:09
Ik denk dat ik ga voor wildemanslook, gewoon om niet op te vallen tussen de sheeple. Daarna misschien met de schaar laten knippen door familielid, maar ik zou vooral niet proberen er goed verzorgd uit te zien:rolleyes:

Freddy
22-08-12, 11:36
Volgens mij heb ik de memo gemist dat je je niet kan scheren met koud water. Dat water is toch gewoon om je mesje af te spoelen? En heb ooit gehoord dat je mesje langer scherp blijft door het warme water, maar geen idee of daar een kern van waarheid in zit.

backschless
22-08-12, 11:49
Ik scheer me ook wel eens met koud water en werkt bij in iedigeval gewoon goed, ik heb alleen last van scheerapparaten daar krijg ik een schale en geiriteerde huid van.

BSTS
22-08-12, 12:21
Je mes blijft langer scherp doordat de haren zacht worden van het warme water. In de kader van duurzaamheid, compactheid en veelzijdigheid lijkt mee open scheermes een goede backup of zelf eerste keus. Het scherp houden van een mes is in mijn ogen iets wat iedereen met kunnen ook in tijden van welvaart en voorspoed laat staan in SHTF tijden. Daarnaast kan het hebben van 1 of 2 extra messen geen kwaad.

Scheren met een open mes is wel even oefenen en tijdens het oefenen is het gebruik van scheerolie een plus. Dit omdat je kan zien wat je doet en de richting beter kan bepalen. Bijkomend voordeel van scheerolie is dat je het niet hoeft te filteren ter vookoming van infecties als je zelf snijdt. Het bederft niet en is super compact(12 ml is 90 x en kost €3,99 of 100ml voor € 26), dus 3 flesjes kopen en je kan 10 jaar vooruit. Nog een plus van een open mes is dat je makelijk een paar oude dagen baard kan scheren zonder dat de haren het scheermesje "verstoppen".

backschless
22-08-12, 12:30
Mijn ex was kapster en die moesten op school met een scheermes en schuim oefenen op balonnen en ze mochten het mes pas op klanten gebruiken als ze de ballonnen heel konden houden.

BSTS
22-08-12, 12:57
Bedacht me nog iets, het scheren van mensen is een dienst die je kan leveren en dat kan altijd nog handig blijken te zijn.

Pathfinder
22-08-12, 14:29
Ik heb ook hééél veel scheermesjes in voorraad, die nemen namelijk héééél weinig ruimte in.

Jammer dat ik mijn scheermesjes niet kan gebruiken waar ik wc-papier voor moet gebruiken :)

Kungfufox
22-08-12, 14:54
Ik knip ook al een paar jaar me eigen haar, in SHTF ga ik swinters gewoon voor een mooi gedekt matje (en wellicht baardje a la Brad Pitt). Zomers dan gaat koppie kaal vanwege de beestjes waarschijnlijk. Schaar gaat sowieso in me BOB en een open scheermes lijkt mij ook wel wat in combinatie met scheerolie. Anders inderdaad een goed scherp mes.

Advivo
27-08-12, 23:43
Dit heb ik ooit eens tijdens mijn militaire tijd gehoord :

Héél vroeger (voor het bestaan van messen) werd er "geschoren" door een gloeiend kooltje langs de baardhaartjes te bewegen.... Die schroeien dan weg tot aan de huid. Daarna wrijf/rol je de restanten zo weg.
Zou geen pijn doen, maar de stank is minder prettig denk ik.... :o
Resultaat zou wel heel glad moeten zijn, naar het schijnt.

Hier overigens een 'geheim' -MUST SEE- weetje om je 'wegwerp'-mesjes het eeuwige leven te geven. En het werkt nog ook ! -->

http://www.youtube.com/watch?v=5ADaRIqy0Dc

hakin9
28-08-12, 07:55
Ik ben ooit in turkije naar een barbier geweest, die deed dat ook zo. eerst scheren daarna met een stukje ijzer en een dot brandende watten depte die super snel tegen mijn huid. Idd superglad.

Chinaka
28-08-12, 16:57
't zijn roze dus moeilijk verkopen aan de mannen :D Haha die roze hebben ze niet graag he. Maar nu even serieus. Mijn man koopt ook van die gele wegwerp mesjes, 3 keer, max de vuilnisbak in. Begin maar te rekenen. Dus stelde ik hem voor deze bij te houden voor mij. Redeneerde zo, bot kunnen die toch niet zijn :) Dat viel best tegen, kga niet in details maar aardbei en ik , wel daar leek het op. Toen ging ik opzoek naar methodes om deze wegwerpmesjes weer aan te scherpen. De meeste gingen over doe dat over je arm of over een lederen riem. En dat hebben we ook uitgeprobeerd maar echt herbruikbaar waren ze niet. Tot mijn man zei " En waarom niet over de wetsteen?" En toen we dat uitprobeerde hadden we een mesje dat ik wel kon gebruiken. Was niet eenvoudig hoor. Je moet echt de juiste hoek aanhouden en telkens met een oude tandenborstel het slijpsel verwijderen. Maar nu gaat zo'n mesje iets langer mee.
Grt Chinaka

Mrsjones
29-08-12, 09:09
wegbranden werk geweldig, doe het voor mijn benen, ruik beetje naar gebraden kippetje. mischien is dat juist heel gewarlijk bij een shtf situatie.ik wil geen aanlijding geven tot canibalisme;).

Indianaskywalker
29-08-12, 11:41
Ik scheer mijzelf al jaren met een open scheermes en het bevalt me prima.

Jenny34
29-08-12, 15:06
Epileren (https://www.depilator.nl)van wenkbrauwen gaat nog wel hoor.

Jenny34
29-08-12, 15:08
Oeps is al verzonden. Wilde nog zeggen dat je dat niet met een scheermes moet doen, want dan maak je algauw een snijwondje of een foutje waardoor je wenkbrauw er niet uitziet ten opzichte van die andere. Zelf ooit ook mee geëxperimenteerd maar werd niet mooi, hahahaha.

Advivo
30-08-12, 09:25
Ik denk niet echt dat wenkbrauwen epileren van enig belang zal zijn tijdens een shtf ...

Simurgh
30-08-12, 09:36
Ik denk niet echt dat wenkbrauwen epileren van enig belang zal zijn tijdens een shtf ...

dat ben ik niet met je eens, als ik niet zorg voor mijn wenkbrauw, krijg ik een monobrauw. Dit maakt dat iedereen denkt dat ik boos kijk en kan dus onnodig voor agressie of irritatie zorgen.

Epileren misschien niet, maar scheren minstens.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Freddy
30-08-12, 11:42
Epileren (https://www.depilator.nl)van wenkbrauwen gaat nog wel hoor.

En weer een mooi linkje in je post. Ik stuur even door naar de admin. Spammurd!

Chinaka
30-08-12, 14:34
wegbranden werk geweldig, doe het voor mijn benen, ruik beetje naar gebraden kippetje. mischien is dat juist heel gewarlijk bij een shtf situatie.ik wil geen aanlijding geven tot canibalisme;). Haha je bent je eigen aan't bbqen.

Chinook
30-08-12, 14:45
En weer een mooi linkje in je post. Ik stuur even door naar de admin. Spammurd!

Deze gebruiker is inmiddels verzocht hiermee te stoppen.

joepmeloen
30-08-12, 22:11
ontharingscreme,
geen scheermes en of aparaat meer nodig, als je het vaak genoeg gebruikt blijven de haren vanzelf weg.

Mandy Lifeboats
03-09-12, 22:50
Niet zo zeer over scheren maar wel over haar (zag er geen draadje over maar wil er niet nog een openen. Is dat okay?); iemand ervaring met droogshampoo? Voorzover ik het lees kan het het haarwassen niet echt vervangen, maar kan je de tijd ertussen wel een paar dagen rekken door het vet eruit te werken op die manier.

GroningerPrepper
07-09-12, 19:40
Koud scheren is idd een kwelling. Met de huidige scheergel gaat het al makkelijker heb ik gemerkt op de camping ( natuurcamping dus koud water). Een goed alternatief is scheerolie. Die kun je ook zonder water ( liever wel vochtig maken ) gebruiken en blijft goed glijden op je huid.
Als voorbeeld:

http://www.noble-house.tk/html/NL/Amanprana-bio-lichaamsverzorging/Scheren-met-een-scheermesje-minder-kans-op-wondjes-krassen-of-sneden-met-scheerolie-de-oeroude-traditionele-manier.html

succes ermee

Wat ook kan is scheren met olijfolie, hoe gek het ook klinkt. Heel dun insmeren. En met een liter olijfolie kun je eindeloos toe.

backschless
07-09-12, 21:59
dat ben ik niet met je eens, als ik niet zorg voor mijn wenkbrauw, krijg ik een monobrauw. Dit maakt dat iedereen denkt dat ik boos kijk en kan dus onnodig voor agressie of irritatie zorgen.

Epileren misschien niet, maar scheren minstens.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Of ze denken dat je een weerwolf bent ( film silver van stephen king jaren 80);)

Simurgh
08-09-12, 08:47
Of ze denken dat je een weerwolf bent ( film silver van stephen king jaren 80);)

Haha, dan word er een klopjacht geopend, weet niet of ik daarop zit te wachten....

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

netuyas
08-11-12, 14:57
Na braun, philips en gilette ben ik een jaar op 7 begonnen met scheren met een klassiek mes. Voordeel is dat het, mits goed onderhouden, een mensenleven meegaat, Ik heb er twee, een uit 1950 en een uit 2010. Bijkomend voordeel, ik scheer me maar eens per 4-5 dagen. Koud of warm, als je een scheerkwast en scheerzeep hebt is het beide goed te doen. Natuurlijk is scheren met warm water fijner en makkelijker, maar het gaat ook echt prima met koud.

Scheren met zo een klassiek klapmes heeft wel een enorm steile leercurve. De eerste paar keer wil je jezelf nog wel eens snijden, maar dat vind je vanzelf zo vervelend dat je rustiger en voorzichtiger aan gaat doen.
En duur? valt best mee, wel eens de prijs van een pakje gilette mesjes bekeken? binnen 2 jaar ben je goedkoper uit met je klassieke scheermes.
http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?sid=1T8Yqwo7eNoex21lrw3O3GDillI2U5&page=categorie&id=129111
Deze webshop verkoopt goede tweedehands scheermessen en de eigenaar Paul heeft zelf veel verstand ervan en kan dus al je vragen beantwoorden.

Daarnaast houd ik ook het hoofd kort, dat heeft als bijkomend voordeel dat je geen schampoo meer nodig hebt voor je haar:), en dat sommigen dat als aggresief kunnen aanmerken, datzelfde geld voor "Langharig Tuig" tenminste zo werden we vroeger genoemd op onze kreidler en zundapp. Ik denk dat vooral mensen met ee verzorgde haardos na shtf erg op gaan vallen.

Pretletter
10-11-12, 19:42
netuyas
Dank je wel, wat een geweldige link!
Ik wist niet dat zoiets nog bestond......
ps: vroeger had ik een Kreidler natuurlijk

Vantazzy
10-11-12, 19:48
Ik zou nog wel een tondeuze willen hebben die je kan opladen met zonneënergie of eentje die werkt met een dynamo-charger erin want wil altijd met kortgeschoren koppie blijven rondlopen. Me baard en snor hoeft niet, 1x vastpakken en met een schaar even recht afknippen is voldoende. Want als ik hem te lang laat groeien is spagettie eten geen pretje hoor!

netuyas
10-11-12, 20:19
Vantazzy, kijk eens op handtondeuze, zelfs geen elektriciteit nodig. Pretletter, een echte met geforceerde koeling en een antracietzwarte tank:p

Vantazzy
10-11-12, 21:05
netuyas

Als ik weer es bij de dierenwinkel in de buurt ben zal ik es navraag doen. Thnx

netuyas
10-11-12, 21:14
Vantazzy, LOL , ik weet dat ze tegenwoordig voornamelijk op dieren gebruikt worden, maar kappers gebruikten vroeger ook een handmatige tondeuze voor onze koppies. Ik laat m'n scheermes wel los op mijn bol, maar als je tijdens een stroomloze situatie wilt milimeteren is het een goede oplossing. Ze zullen vast en zeker nog wel tweedehands te koop zijn.

Vantazzy
10-11-12, 21:24
netuyas

Zolang ze het werk maar doen. Anders laat ik het maar gewoon groeien. Zie ik er straks uit als Chuck Norris in zijn jonge jaren. :P

freeprepper
10-11-12, 21:30
Me leven lang heb ik al wild en lang haar gehad dus ga dat er niet afhalen,zit het in de weg doe ik het in een staart.En me baard knip ik er wel af als het echt te lang is,van een beetje haar ga je niet dood toch.

netuyas
10-11-12, 21:37
Heb je mij nog niet met lang haar gezien:p

Nee, serieus, is een kwestie van smaak natuurlijk. Lang haar zal alleen meer zorg vragen dan kort. En ik denk dat ik mijn tijd straks hard nodig zal hebben

Communicator
15-11-12, 07:56
Ik heb me altijd (zeker 5-6 jaar) geschoren met de veel te dure mesjes van de Gilette Series (Mach3, Fusion, Sensor Excel).
volgens vele recenties komt de Gilette Fusion vaak als beste uit de test, maar ook als duurste.

Tijdens een verjaardag kwamen de mesjes van de Aldi aan bod van het merk MAN met verwisselbare mesjes. En heb eens zo'n setje gekocht.
Ik was al aan het testen hoe lang ik met mijn Fusion mesjes kon doen en zat inmiddels al op 2,5Mnd met dagelijks gebruik. (ik heb gelukkig een vrij gemakkelijke huid).

Inmiddels had ik weer een flinke baardgroei en wilde dit mesje graag testen. Zo gezegd zo gedaan.
Deze test is mij uitermate goed bevallen! ik scheer altijd twee kanten op ( eerst met de haren mee, daarna tegen de haren in) en ook met dit mesje gaat dat prima!
Ik stap dus volledig over op deze mesjes van de Aldi, want dat scheelt nogal qua prijs! of 3-4 euro voor een setje van 4-5 mesjes, of 12-13 euro voor hetzelfde aantal!

Wegwerpmesjes gebruik ik liever niet omdat dat een heel andere manier van scheren is. Heb me daar eens in vergist en lag toen van oor tot oor in een bloedbad :S.

Ik heb wel een verpakking gekocht, met 3 mesjes per apparaat en wil die ook nog proberen, maar ben daar huiverig voor :).

CMFC1988
06-12-12, 13:04
Me hoofd gaat sowieso kaal ;) o wacht daar groeit het ook bijna niet meer, maar mijn baard blijft staan ( ongeacht situatie )
hygiene ligt bij jezelf en is in survival modus ook nog steeds een heel belangrijk punt, maar met de baardgroei die ik heb is het gewoon bijna onbegonnen werk om te gaan scheren.
En kost het je ook nog een fortuin (bij mij tenminste :P ) kan je beter spenderen aan zeep ;)

Dispar Vulgo
06-12-12, 21:28
Ja deze ,alleen even blaren pleisters bij bestellen2045

Gegroet

Adrie
06-12-12, 21:37
Voor een kort drama heb ik reserve mesjes en scheergel, voor de real shtf laat ik haar onder de armen, benen en de rest gewoon staan.
Ja sorry iedereen moet er maar aan wennen.
Haar op mijn hoofd kan in een staart of knot tegen die tijd dat het vervelend wordt.

Hytte
07-12-12, 15:21
Inmiddels had ik weer een flinke baardgroei en wilde dit mesje graag testen. Zo gezegd zo gedaan.
Deze test is mij uitermate goed bevallen! ik scheer altijd twee kanten op ( eerst met de haren mee, daarna tegen de haren in) en ook met dit mesje gaat dat prima!
Ik stap dus volledig over op deze mesjes van de Aldi, want dat scheelt nogal qua prijs! of 3-4 euro voor een setje van 4-5 mesjes, of 12-13 euro voor hetzelfde aantal!

Wegwerpmesjes gebruik ik liever niet omdat dat een heel andere manier van scheren is. Heb me daar eens in vergist en lag toen van oor tot oor in een bloedbad :S.
.

goed om te horen, maar eens kijken of ik manlief zover kan krijgen.

Blik(voer) op oneindig
08-12-12, 16:52
Enige noodzaak is een schaar. Daar heb ik genoeg aan. Ik denk dat in een echte SHTF zelfs knippen van wat voor haren dan ook totaal niet op mijn prioriteitenlijstje voorkomt.

cerdo
08-12-12, 16:55
persoonlijk zou ik voor de heren het haar aan de zijkant opscheren zoals ze vaak in het leger doen, en de bovenkant bijknippen, voor de dames gewoon bijhouden met knippen.

Jager
08-12-12, 16:56
Zodra alles op is, gewoon mijn haar lang en baard laten staan. Alleen beetje bijwerken met mes, maar heb niets voor niets paar goede elastiekjea in m'n bob.
Sjezus weet je wel wat voor haargroei ik heb....hahaha...:p

Heksenboot
08-12-12, 19:11
persoonlijk zou ik voor de heren het haar aan de zijkant opscheren zoals ze vaak in het leger doen, en de bovenkant bijknippen, voor de dames gewoon bijhouden met knippen.

Kan je mijn bovenkant ook even bijknippen, het is nogal kaal daar namelijk ;)

samurai
08-12-12, 20:33
Leuk zo een onderwerp over scheren en knippen.

Wist iedereen trouwens dat haar knippen ook een prepper vereiste is??
Stel SHTF vindt plaats, naar welke kapper ga je dan?? En ga je er bij lopen als Abraham??

Een aantal jaren geleden werd de kapper opeens godgans duurder en dat voor het knippen van een paar haartjes.

Toen besloten om het zelf te doen..het begon met mezelf helemaal kaal te scheren (alleen hoofd ;-)),
stond wel goed, alleen zag er uit als een deurportier :-)

Nog niet eens zo lang geleden een tondeuze gekocht, een WAHL, merk dat ook wordt gebruikt door professionele kappers.
Ik moet zeggen een aanrader! Ben nu kapper voor een goede vriend, mijn vriendin en zelfs mijn moeder..

natuurlijk moet je bij vrouwen geen tondeuze gebruiken..

Maar toch het is een skill die voor SHTF zeker geen slechte is..

Doet me denken aan een prepper examen..wie dit examen doet kan zich prepper noemen.

Examen:
-Knip je eigen haar en iemand anders..het moet toonbaar zijn zonder dat je met een pruik over straat gaat!
-Leef minstens 3 maanden op je eigen voorraad thuis zonder de supermarkt aan te doen!
-Leef tenminste voor 50% van een moestuin of zelf gekweekte groenten en fruit.

Hoeveel mensen hier zouden daaraan voldoen..en is mijn status als junior prepper wel juist??

Just thinking aloud...

armageddon
08-12-12, 21:11

Besteld !! THX super tip

Cyberbeer
08-12-12, 21:15
Besteld !! THX super tip

you're welcome:o

Dick Berts
09-12-12, 07:00
Ook voor mensen die nu naar de kapper gaan, is een kappersschaar om zelf aan de slag te kunnen bij een shtf onmisbaar. Bij de DA drogisten koop je voor heel weinig geld een oerdegelijke kappersschaar. Preppers die een heel klein beetje kunnen knippen, doen er verstandig aan een soepel lopende professionele kappersschaar te kopen. Bijvoorbeeld een Jaguar. Stop die samen met twee goede kammen in je BOB. Knippen is ook psychologisch van belang. Je kunt er tijdens een shtf altijd je brood mee verdienen.

Voor het scheren heb ik een mega partij Hema scheermesjes ingeslagen. Eenvoudig, goed en goedkoop. Verder heb ik een paar ouderwetse scheerkwasten aangeschaft. Als je daarmee flink over een stuk normale zeep woelt, dan krijg je uitstekende scheerzeep. Probeer maar!

http://www.jaguar-solingen.com/nl/home/

Heksenboot
09-12-12, 08:10
Voor het scheren heb ik een mega partij Hema scheermesjes ingeslagen. Eenvoudig, goed en goedkoop. Verder heb ik een paar ouderwetse scheerkwasten aangeschaft. Als je daarmee flink over een stuk normale zeep woelt, dan krijg je uitstekende scheerzeep. Probeer maar!

Inderdaad, dat scheert prima.
Toen het stuk zeep op een keer op was, hadden we alleen nog maar zo'n handpompje vloeibare zeep in huis.
Dat dan maar geprobeerd, en dat werkt nog ook :)
Kom ik en de Action: 1 liter handzeep voor 1 euro! Hup in de prep ;)

Een wegwerpmesje, daar doe ik trouwens 3 jaar mee.

Lion
09-12-12, 11:10
Ik heb me altijd (zeker 5-6 jaar) geschoren met de veel te dure mesjes van de Gilette Series (Mach3, Fusion, Sensor Excel).
volgens vele recenties komt de Gilette Fusion vaak als beste uit de test, maar ook als duurste.

Tijdens een verjaardag kwamen de mesjes van de Aldi aan bod van het merk MAN met verwisselbare mesjes. En heb eens zo'n setje gekocht.
Ik was al aan het testen hoe lang ik met mijn Fusion mesjes kon doen en zat inmiddels al op 2,5Mnd met dagelijks gebruik. (ik heb gelukkig een vrij gemakkelijke huid).

Ik heb wel een verpakking gekocht, met 3 mesjes per apparaat en wil die ook nog proberen, maar ben daar huiverig voor :).

Ook ik heb een voorraad Aldi mesjes, zijn goedkoop en het werkt prima

luciën
09-12-12, 14:40
waar speciaal scheermesjes? ik kan me gewoon scheren met me gebruikers messen
heb een dc4 en daar krijg ik al mijn messen scherend scherp mee heb ook een slijp systeem en daar kan ik de snede zelfs spiegelend mee maken

Dispar Vulgo
09-12-12, 20:17
waar speciaal scheermesjes? ik kan me gewoon scheren met me gebruikers messen
heb een dc4 en daar krijg ik al mijn messen scherend scherp mee heb ook een slijp systeem en daar kan ik de snede zelfs spiegelend mee maken

@lucien, laats een zien wat voor messenslijper je hebt, die van mij krijg ik wel scherp maar niet voor lang,thanks

Gegroet

Wiener68
10-12-12, 19:10
Let er wel op dat kappersscharen anders geslepen zijn. Ik heb ooit een kappers opleiding gedaan en nu knip ik raak voor een knaak. Maar ik moet ook een speciale tondeuse kopen voor shtf en dagelijks gebruik.

Communicator
10-12-12, 19:12
ik heb ergens als tip gezien dat je de standaard scheermesjes weer wat scherper kunt krijgen door deze op tegengestelde manier een aantal keer over je onderarm te bewegen.

Piroska
10-12-12, 20:35
Mijn man houdt zijn kale kop kaal met een tondeuse en heeft een aardige voorraad wegwerp messen.

Ik doe mijn benen met schuurpapier, speciaal voor de benen dus, geen gewoon schuurpapier, kan je bij de etos krijgen, het gaat lang mee en neemt geen ruimte in beslag en het roest of oxideert niet als het nat wordt. Maar in nood laat ik mijn haar gewoon staan, lekker warm aan de beentjes :-)

Mijn haar op mijn kop knip ik al mijn hele leven zelf, kan met een gewone scherpe goede schaar, daar hoef je geen speciale voor te kopen.

Als je je haar nooit met shampoo wast maar met water dan wordt het NOOIT vet, je zal dan ook geen shampoo hoeven preppen, waar je weer vaak warm water voor nodig hebt om het uit te spoelen.. nouja, je haar wordt wel vet, maar gezond vet, niet overmatig vet zodat het gaat plakken en glimmen als bij mensen die shampoo gebruiken.

Heksenboot
10-12-12, 20:54
Die verhalen van jou, daar krijg ik altijd zo'n grijnsbek van Piroska.

Dat eerste woordje schuurpapier, hahaha :D

En die warme wollige wolvenbeentjes, hou op...

Maar ff serieus, humhum, inderdaad. Dus.

:)

Piroska
10-12-12, 21:09
@Hekseboot Ik zie nu pas dat dat tekeningetje onder je naam een boot is, ik dacht telkens een grote paarse grijnsbek met 2 gele oogjes en een neus :p

luciën
12-12-12, 14:42
@lucien, laats een zien wat voor messenslijper je hebt, die van mij krijg ik wel scherp maar niet voor lang,thanks

Gegroet

dat je messen niet lang scherp blijven heeft niks met het slijp systeem te maken dat ligt aan het staal en aan de hardheid bij goedkopere messen is het hardings proces vaak niet goed en is het staal te zacht waardoor het snel weer bot word
ik heb een gatco slijtsysteem maar wil ooit nog een keer een betere halen

Dispar Vulgo
13-12-12, 06:59
dat je messen niet lang scherp blijven heeft niks met het slijp systeem te maken dat ligt aan het staal en aan de hardheid bij goedkopere messen is het hardings proces vaak niet goed en is het staal te zacht waardoor het snel weer bot word
ik heb een gatco slijtsysteem maar wil ooit nog een keer een betere halen

Messen van goede kwaliteit ze hebben het allemaal ,sabatier,Buck,fiskars zit in het systeem waarmee ik slijp.
Net na het slijpen kan ik de haren van mijn arm scheren.
Het is ook wel een keuken messenslijper ,en met een losse steen zie ik niet zo zitten

Gegroet

Heksenboot
13-12-12, 07:04
@Hekseboot Ik zie nu pas dat dat tekeningetje onder je naam een boot is, ik dacht telkens een grote paarse grijnsbek met 2 gele oogjes en een neus :p

Ja, dat is het ook :D

En nog een paar dingen, kijk maar... ;)

(Hekseboot is Haags voor Heksenboot, maar dat forum-programma snapt dat natuurlijk weer niet, vandaar mijn late reactie)

luciën
13-12-12, 09:51
Messen van goede kwaliteit ze hebben het allemaal ,sabatier,Buck,fiskars zit in het systeem waarmee ik slijp.
Net na het slijpen kan ik de haren van mijn arm scheren.
Het is ook wel een keuken messenslijper ,en met een losse steen zie ik niet zo zitten

Gegroet

de merken die je zegt zijn ook niet echt super...
elk merk heeft wel slechtere messen
wat voor staal zijn ze? en wat voor snede hebben ze? wat voor hardheid hebben ze?
als je een niet al te duur slijpsysteem wil kan je kijken bij gatco of lanksy

dR3
13-12-12, 13:22
Een aantal jaren geleden werd de kapper opeens godgans duurder en dat voor het knippen van een paar haartjes.

Toen besloten om het zelf te doen..het begon met mezelf helemaal kaal te scheren (alleen hoofd ;-)),
stond wel goed, alleen zag er uit als een deurportier :-)

Nog niet eens zo lang geleden een tondeuze gekocht, een WAHL, merk dat ook wordt gebruikt door professionele kappers.

Ik vond het ook erg prijzig worden en besloot om maar eens met de tondeuse de boel kort te wieken, stond prima en scheelt gel/kammen/wassen etc dus maar blijven doen. Mijn tondeuse laad ik op na meerdere keren gebruikt te hebben, maar ik vroeg me af of er ook van die opwindbare modellen zijn. Iemand een idee?

Piroska
13-12-12, 18:13
Ja, dat is het ook :D

En nog een paar dingen, kijk maar... ;)

(Hekseboot is Haags voor Heksenboot, maar dat forum-programma snapt dat natuurlijk weer niet, vandaar mijn late reactie)

tsssssssss......wat een stom programma zeg! ;)

Heksenboot
13-12-12, 18:25
tsssssssss......wat een stom programma zeg! ;)

Pas maar op, want hij luistert mee.

Het is trouwens best wel leuk om te speculeren dat een bepaald percentage mensen hier spion is en een ander percentage geen mens is, maar AI en dat weer met overlapping. :confused:

Als je van science fiction houdt: ik heb nog wat boeken :D

Oeps, nou ben ik off topic gedwaald.

Eh, 1984 gaat ook over scheermesjes (fuut, fuut) :o

nvd72
13-12-12, 18:53
Ik vond het ook erg prijzig worden en besloot om maar eens met de tondeuse de boel kort te wieken, stond prima en scheelt gel/kammen/wassen etc dus maar blijven doen. Mijn tondeuse laad ik op na meerdere keren gebruikt te hebben, maar ik vroeg me af of er ook van die opwindbare modellen zijn. Iemand een idee?

ik scheer me kop al sinds dat ik een jaar of 15/16 was.. het is makelijker.. en niemand kan je aan je haren grijpen..
weet zo niet als er opwindbare tondeuses zijn, maar op rommelmarkten vind je nog wel eens de oudewetse schaartondeuse.

Dispar Vulgo
13-12-12, 19:08
de merken die je zegt zijn ook niet echt super...
elk merk heeft wel slechtere messen
wat voor staal zijn ze? en wat voor snede hebben ze? wat voor hardheid hebben ze?
als je een niet al te duur slijpsysteem wil kan je kijken bij gatco of lanksy

Hmm, als ze terug komen vd slijper is het weer oppassen geblazen.ze blijven dan ook lang scherp.maar die slijper vraagt best wel wat geld,ik ben ze een week kwijt twee keer parkeergeld,dan is e auto vd zaak ander ook nog brandstof .

Vandaar dat ik zelf probeer te slijpen

Gegroet

Vantazzy
13-12-12, 19:46
http://www.bol.com/nl/p/remington-tondeuse-hc5550/9000000011035796/#product_specifications

Oplaadbaar met USB, dus met zonnelader of dynamo-charger erop aansluiten. Die is fijn, want ik heb mijn hoofd graag zeer kort geschoren. Word wel veel geklaagd dat de opzetkammetjes snel afbreken, maar ik heb er net zo eentje die werkt op het lichtnet, de kammetjes kunnen afbreken maar als je ze niet helemaal in de gaatjes prikt maar gewoon klemt dan gaat het prima en breekt niets af.

caroline
13-12-12, 20:24
Niet zo zeer over scheren maar wel over haar (zag er geen draadje over maar wil er niet nog een openen. Is dat okay?); iemand ervaring met droogshampoo? Voorzover ik het lees kan het het haarwassen niet echt vervangen, maar kan je de tijd ertussen wel een paar dagen rekken door het vet eruit te werken op die manier.

Beetje laat Mandy, maar ik lees hem nu pas.
Jazeker, ervaring mee. Zowel voor kort haar als lang haar: ideaal die droogshampoo.
Je haar wordt er voller en luchtiger door. Het vet weg en "ongewassenhaarluchtjes" ook weg!
En supersnel he. Even sprayen, twee tellen in laten trekken, met droge handdoek doen of je beetje wild je haren droogboend. Kammen of borstelen en je kan er weer tegenaan:D

Mandy Lifeboats
13-12-12, 21:09
Beetje laat Mandy, maar ik lees hem nu pas.
Jazeker, ervaring mee. Zowel voor kort haar als lang haar: ideaal die droogshampoo.
Je haar wordt er voller en luchtiger door. Het vet weg en "ongewassenhaarluchtjes" ook weg!
En supersnel he. Even sprayen, twee tellen in laten trekken, met droge handdoek doen of je beetje wild je haren droogboend. Kammen of borstelen en je kan er weer tegenaan:D

Hoi Caroline,

dank je. Inmiddels heb ik hem ook een keer geprobeerd, werkte inderdaad goed en je haar kan dagen extra "mee". Enige nadeel vind ik de geur, meestal gebruik ik dingen zoveel mogelijk ongeparfumeerd. Maar voor nood is het toch handig spul.

dR3
13-12-12, 21:24
weet zo niet als er opwindbare tondeuses zijn, maar op rommelmarkten vind je nog wel eens de oudewetse schaartondeuse.

Ik ben eens gaan zoeken en vond wat ouderwetse hand tondeuses, werden (oa) door kappers gebruikt blijkbaar. Iemand daar ervaring mee? Kun je daar ook je baard mee trimmen of wordt het dan een pijnlijke bedoeling?

Simmetje13
19-12-12, 12:56
Wegwerp scheermesjes en een kapperset, Ik knip iedereen al vanaf de geboorte zelf hier, nog nooit geld uitgegeven aan een kapper. Belachelijk duur vind ik dat. Alleen mijn partner doe ik met de tondeuse, die zal ik dan maar gaan scheren tegen die tijd.. :D

noodv
19-12-12, 15:15
mm ook toevalig dat je over dit onderwerp begint. Ik heb net de Dynamo Shaver gekocht. Zeer handig voor onderweg.

Omschrijving
Altijd glad geschoren op reis, ook als er geen stroom is. Het scheren en trimmen van baard en/of bakkebaard onderweg is nu extra gemakkelijk met dit oplaadbare scheerapparaat Piranha. Dit apparaat is op te laden via netstroom, via USB, of wanneer er geen stroom in de buurt is, zelfs via een dynamo! 1 Minuut draaien staat voor 2 minuten scheren. 8 Uur laden aan netvoeding of via USB staat voor 1 uur scheren.

Bijgeleverd word:
* (schoonmaak)borsteltje
* stekker apdapter
Gewicht 161 gram
Prijs € 39,95

http://www.ikgaopreis.nl/5/217.toiletartikelen/830762.power_plus_dynamo_scheerapparaat_oplaadbaar

49

Cyberbeer: Ik heb hem al vaker voorbij zien komen. Zelf vraag ik me af hoe goed hij is. Kan je er misschien een review van maken?

Cyberbeer
19-12-12, 16:42
Cyberbeer: Ik heb hem al vaker voorbij zien komen. Zelf vraag ik me af hoe goed hij is. Kan je er misschien een review van maken?

Hallo noodv, om eerlijk te zijn, hij ligt hij in mijn Bug Out Bag en heb hem nog nooit gebruikt. Ik gebruik altijd scheermesjes, maar ik wil hem voor jou best wel uitproberen. Dan moet ik even me baard laten staan:o

driehart
21-03-13, 23:04
Een ieder heeft zo zijn processen lopen.
Ik heb al een tijdje mijn eigen zeep en daar scheer ik ook mee. Iets vettige zeep van olijfolie.
Toen ik op het punt stond om de volgende stap te zetten, nl: me te scheren met een open scheermes, wat ik 30 jaar geleden voor 5 gulden gekocht heb op een rommelmarkt......schoot het dubbel scheermes door mijn hoofd.
Mijn vader had er vroeger één met van die dubbelzijdige HEMA mesjes.... Die heb ik even opgezocht in mijn ouderlijk huis.:rolleyes:
Ik ga nu volledig over op het open scheermes en de dubbelzijdige scheermesjes. Ik koop een hele partij van die dubbelzijdige mesjes voor weinig en doe hier een eeuwigheid mee.
Als de dubbelzijdige mesjes op zijn dan komt het open mes te voorschijn als het nodig is....
Ik heb van mijn schoonvader mee gekregen dat het verstandig is om je mes geregeld onder te dompelen in Spiritus of alcohol om te ontsmetten.
Dat doe ik dan ook in een jampotje met deksel erop. Dat gaat heeeeeel lang mee.
Medicinale alcohol +85% heb ik altijd paraat!

Driehart

Gemini
21-03-13, 23:40
ik heb ergens als tip gezien dat je de standaard scheermesjes weer wat scherper kunt krijgen door deze op tegengestelde manier een aantal keer over je onderarm te bewegen.

Werkt perfect als je 'Gilette' of ander merk mesje bot begint te worden en de stoppeltjes niet meet helemaal goed pakt: idd met een beetje water tegen de draad in 'stroppen' op de huid(ongelooid leer hahaha),de wegwerpmesjes gaan zo veel langer mee .En altijd goed schoon spoelen na gebruik..

Piroska
22-03-13, 00:18
ik scheer me kop al sinds dat ik een jaar of 15/16 was.. het is makelijker.. en niemand kan je aan je haren grijpen..

Nou daar zeg je zo wat..

Ik werd dus 3 weken geleden aangevallen door iemand die mij bij de haren pakte, en nou daar zitten nogal wat klitten in, je hebt houvast alsof je een hengsel van een tas beetpakt..

dussss goed argument van je! (of ik het ga doen weet ik nog niet helemaal, ik wil mijn klitten nog niet echt kwijt)

spoonzor
22-03-13, 01:50
Ik scheer me 1x per 2 weken oid, gebruik een mesje en water, geen scheergel of wat dan ook, daar was mijn huid in no time aan gewend. Soms scheer ik me een paar maanden niet en dan begint het vrouwtje te muiten of ze zet er ineens in een slinkse aanval een scheermes is. :eek: Als er dan eenmaal een hap uit mn baardje is dan scheer ik me wel...

Met een beetje oefening kan je ook prima scheren met een willekeurig schoon en scherp (zak)mes.

WTSHTF laat ik mijn baard groeien. Als mijn haar onhandig lang/vies wordt zal ik het wel afknippen/snijden maar niet kaal. Camouflage.... :)

Zo ver ik weet, bijna overal waar oorlog/langdurige rampen enz. zijn laten de meeste mannen hun baard groeien. Hebben wel wat beters te doen dan 's ochtends 20 minuten voor de spiegel staan. Maar dat kan zomaar mijn persoonlijke indruk zijn die misschien niet wereldwijd van toepassing is.

bigbeast
07-04-13, 02:57
Ik scheer me niet zo heel vaak, meestal eens in de 6 a 8 weken, mijn haar is meestal ook vrij lang, meestal 1 keer per jaar, ik denk dat tijdens een crisis situatie dat wel het laatste punt is waar ik me zorgen over ga maken.

SHTF
07-04-13, 09:32
post shtf zullen er altijd mensen zijn die glad geschoren willen worden, dus koop je een open scheermes, old school dus, dan ben je gelijk verzekerd van werk als barbier

hamster
11-04-13, 20:04
al aan een ouderwets scheermes gedacht? eventjes langs een wetsteen en klaar altijd scherp en neemt weinig ruimte in beslag

haha dat laatste lijkt me wel wat alleen ik kan helaas geen messen slijpen dus dat word na een tijdje ook niks of ik moet gewoon stug door zetten :P

Kungfufox
19-04-15, 19:02
*Topic bump

Ik heb 2 double edge rasor een krabbertjes uit de jaren 40 met van die ouderwetse scheermesjes. € 2,25 van Elios 10 stuks bij de barbershop
http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?sid=y7OJulFWhNpC68lMsUFHKYzurKiEv2&page=categorie&id=129001
Goedkoper scheren kan niet. ik doe een maand met een mesje. Haren met de tondeus, kortste kam. Mijn stelling is ook altijd, er moet niet vastgepakt kunnen worden

Ik heb mij afgelopen kerst ook getrakteerd op een ouderwets krabbertje (http://www.manandshaving.nl/categorie/scheermes/klassiek_scheermes.aspx). Aangezien een open mes gegarandeerd een slachtpartij zou betekenen voor mij heb ik toch maar gekozen voor deze 2e optie welke in mijn ogen ook SHTF-proof is.

En inderdaad zoals Ivan ook al aangaf goedkoper scheren kan niet Communicator: 100 mesjes voor 16 euro! Van 75 cent per mesje naar slechts 16 cent, dit betekend als budgetprepper toch weer een rendement van 368% :p. link (http://www.manandshaving.nl/product/227/derby_double_edge_scheermesjes_100_stuks.aspx)
17776

Enki
19-04-15, 19:12
Tja, met 1 gilette mesje doe ik 4 maanden; met 12 van die dingen geprept hou ik 't dus wel een paar jaar vol. En dat is gewoon elke dag scheren, behalve 1 keer in 't weekend.

Met die goedkopere mesjes lukt dat echt niet, dus hoewel ze goedkoper lijken heb ik liever een stapeltje goeie mesjes.

Scheren tijdens 't douchen, lekker drijfnatte kop, dat werkt het fijnste, geen scheerschuim of andere rommel nodig, klaar in een minuutje.

fragalot
19-04-15, 19:53
ik heb zowel de traditionele open scheermessen als de nieuwe met wegwerp insert, als een paar krabbertjes, en de "moderne".

met de open scheermessen heb ik me nog nooit gesneden.
die met insert 1x

de krabbertjes heb ik me nog niet mee gesneden, maar wel 1x "razor burn" gehad (verstelbaar model, had hem op het agressiefste gezet)

en met de moderne zie ik er uit alsof ik een schuurband op m'n gezicht gezet heb.

geef mij maar het ouwe trouwe open mes, of het krabbertje op een medium setting.
met het aantal open messen dat ik heb kan ik nog decennia verder, zelfs al sla ik er 1 stuk op de gootsteen of laat ik 1 vallen.

qua krabbertjes kan ik wel een jaar of 6 verder.
Derby mesjes vind ik wel OK, maar die van Feather zijn toch heel wat aangenamer en gaan wat langer mee.

lewieke
19-04-15, 20:35
Als jongeling kreeg ik een scheerapparaat. Dat heb ik op vandaag nog en het ligt al 20 jaar ongebruikt in de kast. In noodgevallen kan ik dat dus nog gebruiken. Vandaag scheer ik me gewoon met van die plastic wegwerpmesjes. Alle soorten heb ik in de loop van de jaren geprobeerd. Sommige liggen nog ongebruikt in de kast en kunnen eventueel ook nog dienen.

Er is naar mijn ervaring veel prijs- en kwaliteitsverschil tussen de verschillende types en soorten. Gilette en Schick zijn behoorlijk duur en niet noodzakelijk beter. Sinds een jaar of vijf gebruik ik gewoon de mesjes van Action van het merk Laser. Een simpel systeempje. Elk mesje wordt verschillende keren gebruikt en gaat door de band een week mee.

Er liggen een tiental verpakkingen en enkele bussen scheerschuim op voorraad. (We hebben een volledige lade voor scheermesjes en tandenborstels) een lade voor vrouwenhygiëne, een kast voor tandpasta, zeepjes, shampoo, ... . Als de nood aan de man komt, dan scheer ik me een of twee keer per week. In dat geval knnen we enkele jaren verder.

Mijn haar wordt maandelijks getrimd met de (oplaadbare) tondeuse. Mijn vrouw is van nature roodharig en heeft ook genoeg aan een knipbeurt. :-) Bij mijn moeder ligt nog een manuele tondeuse die we wel kunnen gebruiken als het nodig is.

fragalot
19-04-15, 20:45
Als de nood aan de man komt, dan scheer ik me een of twee keer per week. In dat geval knnen we enkele jaren verder.

bij mij halen de wegwerpmesjes dat niet meer als ik meer dan 2 dagen wacht met scheren.

dan kunnen ze na 1 beurt al de vuilbak in en ik achter de aluin steen.

Kungfufox
19-04-15, 20:49
Derby mesjes vind ik wel OK, maar die van Feather zijn toch heel wat aangenamer en gaan wat langer mee.

Als ik over 2 jaar door m'n mesjes heen ben zal ik tegen die tijd wel is een keer kijken naar die van Feather dan haha :p. Ik zal ongetwijfeld in die tijd wel een keer ene probeersetje kunnen scoren :).

Enki
19-04-15, 21:14
Gilette en Schick zijn behoorlijk duur en niet noodzakelijk beter. Sinds een jaar of vijf gebruik ik gewoon de mesjes van Action van het merk Laser. Een simpel systeempje. Elk mesje wordt verschillende keren gebruikt en gaat door de band een week mee.

Ik doe letterlijk 4-5 maanden met 1 gilette mesje, en dan dus 5-6 keer in de week. Die 1-week rommel van de action komt daar dan dus niet eens bij in de buurt, gilette is dus letterlijk 20x beter. Dat is z'n geld echt wel waard.

lewieke
19-04-15, 21:31
Ik doe letterlijk 4-5 maanden met 1 gilette mesje, en dan dus 5-6 keer in de week. Die 1-week rommel van de action komt daar dan dus niet eens bij in de buurt, gilette is dus letterlijk 20x beter. Dat is z'n geld echt wel waard.

Heb ik allemaal geprobeerd. Voor mij werkt het niet.

Bij nazien blijkt dat ik ook een aantal zakjes Gilette wegwerpmesjes heb. Ze zien er hetzelfde uit en blijkbaar gebruik ik ze door elkaar. Ik gooi het mesje weg als het bot is.

ghostwhiper
19-04-15, 21:34
Ik scheer me met die gilette mesjes maar zijn vrij vlot bot vindt ik.
Maarja heb ook periodes dat ik mn baard rustig een maand laat staan en dan is het sowieso eerst met de trimmer er over voor het scheren

Ligt er ook aan hoe dik je haren zijn.

fragalot
19-04-15, 21:36
Enki heeft de zweedse variant, wij de restjes :-)

Enki
19-04-15, 22:19
Nah, ik gebruik alleen een truucje waardoor ze veeeeeel langer scherp blijven. Van 2 weken naar 4-5 maanden gegaan met een truucje wat per scheerbeurt zo'n 10 seconden kost.

ghostwhiper
19-04-15, 22:27
Enki ben wel benieuwd wat dat trucje is.
droog maken doe ik al.

Toef
19-04-15, 22:34
Ik kan mijn haar wel knippen... moet ik het eerst laten groeien.

Er is ruimte genoeg op mijn hoofd ;)

Stuudje
19-04-15, 22:47
Het trucje wat ik ken is mesje in tegengestelde richting van de normale scheerbeweging, over onderarm of op spijkerbroek halen...maar ben ook wel benieuwd naar de tip van Enki.

Enki
19-04-15, 22:50
Enki ben wel benieuwd wat dat trucje is.
droog maken doe ik al.

Heel simpel, hij is hier al eens langsgekomen op 't forum..

Voor gebruik even met de mesjes mee (dus niet scherend) een keer of 10-15 over de hele lengte van de onderkant van je arm duwen, pols to elleboog zegmaar.

De grap is namelijk dat de mesjes helemaal niet bot zijn, wat iedereen denkt, maar dat ze niet meer mooi vlak zijn. Wat je hiermee doet is effectief hetzelfde als het stroppen van scheermessen langs een leren riem of spijkerbroek. Het mesje wordt weer mooi vlak en scheert als nieuw. M'n huidige mesje heb ik er al vanaf 1 januari op zitten en het wordt echt nog niet bot. Wel is die blauwe strip allang weg, en de witte is ook weinig meer van over, maar hij scheert nog gewoon als de beste, ik snij me er verder ook echt nooit mee. Voorlopig zie ik nog geen reden om van mesje te wisselen.

En na gebruik uiteraard even uitspoelen (en niet ermee op de wasbak oid meppen zoals zovelen we doen, geen enkel mes houdt ervan om mee geslagen te worden!). Gewoon onder de douche scheren en als je klaar bent even goed spoelen zodat er niet zo'n gore bende achterblijft maar 't mesje gewoon schoon is. Ik droog ze verder ook niet of oid.

Een collega van me doet inmiddels hetzelfde en die was ook al verbaasd hoe simpel 't is en hoe goed 't echt werkt.

Nomad_404
20-04-15, 00:03
Kungfufox waar koop je die mesjes? Dat is wel heel goedkoop. Ik doe ongeveer 3 maand met één mesje dus dan doe ik 25 jaar met een doos ^_^

De safety blades zijn geweldig. Mijn eerste scheerapparaat was een Wilkinson, zo'n mooie rode. Maar mesjes daarvoor zijn duur. Toen ik in de reclame zag dat ze van 2 naar 3 mesjes gingen heb ik daar serieus vraagtekens bij gezet en kocht op de rommelmarkt een Gilette safetyblade. Even goed schoonmaken en die dingen zijn weer als nieuw. De Wilkinson heb ik nooit meer aangeraakt. Die tig-dubbele mesjes scheren fijn, maar de ouderwetse single blades scheren beter.

Trouwens Kungfufox, als je echt zuinig aan wilt doen met je mesjes dan kun je ze slijpen... echt. Er waren vroeger speciale slijpmachientjes te koop.
17781
Ik heb er ook één (die op foto is niet van mij) en het werkt echt!

Raycoupe
20-04-15, 00:14
Nomad_404: Ik zag laatst ergens een goedkoop slijpsetje voor dergelijke scheermesje. Kostte geen drol, het was ook niet meer dan een iets meer geavanceerde variant van de onderarm van Enki.

Donkey
20-04-15, 01:20
Een kijkje op het preppers form en we gaan het hebben over scheermesjes ??
Oke dan ?
Ik haat het om mij te scheren.
En zo een apparaat met een accu, Daar heb ik er al 3 van versleten in mijn leven .
Dus het werkt niet.
Ik heb scheermesjes van de action, Zo goedkoop mogelijk in mijn prep-voorraad.
Deze zitten al niet meer in mijn big-bag.
Ik ben heel gemakkelijk en scheer me nog met een steen.
En ik heb geen last van een baard ( EINDELIJK een reden om het gras te laten groeien )

Loreen
20-04-15, 01:26
Een kijkje op het preppers form en we gaan het hebben over scheermesjes ??
Oke dan ?

Tja, van de ruim 11 duizend topics op dit forum kies je er zelf voor om als eerste in dit topic te reageren ;)

Donkey
20-04-15, 01:30
idd

En dat is het ook wel waard.
11 duizend topics heb ik nog niet gevonden ( gouw verder kijken )

Donkey
20-04-15, 01:35
idd

En dat is het ook wel waard.
11 duizend topics heb ik nog niet gevonden ( gouw verder kijken )

Alles op zijn tijd , Morgen is er weer een dag.
Ik heb het gevonden.

Nomad_404
20-04-15, 01:46
Tja, zo'n apparaat op accu Donkey, daar heb ik ook een van versleten.
De littekens heb ik inmiddels niet meer, maar dat ding heeft mijn hand goed verbrand.
Ik pakte hem 's ochtends van de lader en dat ding was gloeiend heet. Ik had het te laat door en heb letterlijk met de blaren moeten lopen ^_^

Wel direct een nieuwe gekocht. Als ik geen tijd heb om me nat te scheren dan maar elektrisch. Maar het is een laatste keus.

Donkey
20-04-15, 01:59
Tja, zo'n apparaat op accu Donkey, daar heb ik ook een van versleten.
De littekens heb ik inmiddels niet meer, maar dat ding heeft mijn hand goed verbrand.
Ik pakte hem 's ochtends van de lader en dat ding was gloeiend heet. Ik had het te laat door en heb letterlijk met de blaren moeten lopen ^_^

Wel direct een nieuwe gekocht. Als ik geen tijd heb om me nat te scheren dan maar elektrisch. Maar het is een laatste keus.

Heel leuk inderdaad, Als er haast is om de trein te halen.
Ik vertrouw het gewoon niet ( En dat is natuurlijk ieder voor zich )
je zal zien als de SHTF uitbreekt> als het gebeurd. <
Laat het apparaat je in de steek.

Donkey
20-04-15, 02:02

Omschrijving

Bijgeleverd word:
* (schoonmaak)borsteltje
* stekker apdapter
Gewicht 161 gram
Prijs € 39,95

49

En de SHTF
Geen stroom Geen netstroom.
Dan hang je hem aan je fiets ( Het zou kunnen )

Nomad_404
20-04-15, 02:22
Heel leuk inderdaad, Als er haast is om de trein te halen.
Ik vertrouw het gewoon niet ( En dat is natuurlijk ieder voor zich )
je zal zien als de SHTF uitbreekt> als het gebeurd. <
Laat het apparaat je in de steek.

Dat is ook precies waar ik hem voor gebruik.
En dat ze niet te vertrouwen zijn blijkt maar weer, ook een Philips kan de tent afbranden.
Tijdens een SHTF zal je er niks aan hebben. Maar daarom hoeven we ons nu geen luxe te ontzeggen toch.
Maar hoe mooi al die elektronica ook is...
Er gaat niks boven een lekkere warme natte scheer. Mesje opwarmen, heet water, zeepje opkloppen, niet van dat rare spul uit een spuitbus maar echte zeep, met een kwast! dat is pas luxe!

Donkey
20-04-15, 14:35
Dus wanneer de pleuris uitbreekt...
Zijn er prepper's die een rondje gaan fietsen om hen scheerappelraat op te laden?
Alleen voor de luxe .
Even een scenario.
De stroom valt uit niks werkt meer.
Geen stroom = geen water = geen gas = geen verwarming = niks = geen luxe.
Dan vallen de bommen naar beneden en vliegen de raakketen over.
Iedereen is op dat moment voor zich zelf in de strijd.
En dan wil ik niemand beledigen.
Zijn er dan prepper's die even een sportief rondje op de fiets gaan maken.?
Om zich in luxe te scheren.:confused:

ghostwhiper
20-04-15, 14:36
Enki het werkt verbazingwekkend goed :)
Thanks voor de tip.

konijn
20-04-15, 14:47
ik heb zo beetje mijn preps grotendeels compleet..
maar ik kwam er zojuist achter dat ik geen niks heb om mee te scheren.
nu vroeg ik me af wat jullie doen, hebben jullie gewoon weg werp mesjes gekocht of een open scheermes?

ik zie een open scheermes wel zitten maar vind ze alleen wat aan de dure kant.

17790

ik moet het zelf nog iets kweken voordat het zin heeft :o.

maar dan lijkt iets wat hiermee vergelijkbaar is wel handig.

( weet niet of die al is geplaatst is, in dat geval sorry )

en anders dat ding van cyberbeer met die dynamo

konijn
20-04-15, 14:49
en als echt niks meer werkt kun je het ook altijd laten staan totdat het lang genoeg is om met een schaar bijgewerkt te worden ( die zijn in praktisch elke multitool te vinden )

duck
20-04-15, 16:47
Dus wanneer de pleuris uitbreekt...
Zijn er prepper's die een rondje gaan fietsen om hen scheerappelraat op te laden?
Alleen voor de luxe .
Even een scenario.
De stroom valt uit niks werkt meer.
Geen stroom = geen water = geen gas = geen verwarming = niks = geen luxe.
Dan vallen de bommen naar beneden en vliegen de raakketen over.
Iedereen is op dat moment voor zich zelf in de strijd.
En dan wil ik niemand beledigen.
Zijn er dan prepper's die even een sportief rondje op de fiets gaan maken.?
Om zich in luxe te scheren.:confused:

WWWWWWWWWWWWHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHAHAHAHAH AHAHAHAhahahahahahahahahaha JEZUS das een goeie
Donkey Helaas Die zijn er wwwhhhahahahaha
Uiterlijk is voor sommige alles wat telt LOL
maar goed Er zijn gelukkig slimmere onder ons =o)

Donkey
20-04-15, 17:08
WWWWWWWWWWWWHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHAHAHAHAH AHAHAHAhahahahahahahahahaha JEZUS das een goeie
Donkey Helaas Die zijn er wwwhhhahahahaha
Uiterlijk is voor sommige alles wat telt LOL
maar goed Er zijn gelukkig slimmere onder ons =o)

Ja Duck. LOL
Je hebt gelijk ik blijf alleen iets subtieler.
Wat is slim en wat niet wie zal het zeggen.
Als er prepper's zijn die een rondje gaan fietsen SHTF> Stuur me dan even een berichtje.
Als de mensen dit willen doen.
Ik ben heel benieuwt naar hun ervaring en kennis.
In de film/serie Doemsday preppers was er ook een met een fiets om een accu-tje te laden.
De fiets hoeft dus niet vooruit te komen.
Mijn vraag is dan ook ( Hebben jullie een gepantserde fiets )
Of een andere ervaring Voor deze accu.?
En dan wil ik geen zonnepanelen zien LOL

Enki
20-04-15, 17:27
Enki het werkt verbazingwekkend goed :)
Thanks voor de tip.

Ja gestoord zo goed als 't werkt, dan moet je even terugdenken aan hoeveel van die mesjes je voor jan lul hebt weggegooid, pijnlijk :p

Maar ja, da's verleden tijd nu! :)

ghostwhiper
20-04-15, 17:32
Enki gelukkig heb ik een aardige voorraad ingeslagen op de beverwijkse bazaar waar ze aanzienlijk goedkoper zijn ;)

Geert
20-04-15, 18:05
17790

ik moet het zelf nog iets kweken voordat het zin heeft :o.

maar dan lijkt iets wat hiermee vergelijkbaar is wel handig.

( weet niet of die al is geplaatst is, in dat geval sorry )

en anders dat ding van cyberbeer met die dynamo
Dat ding dat hier is afgebeeld is een tondeuse. Dient voor knippen niet om te scheren .

duck
20-04-15, 18:36
Dat ding dat hier is afgebeeld is een tondeuse. Dient voor knippen niet om te scheren .

LOL volgens mij zijn er weinig die " SHTF " geschoren rond lopen wwhhaaahahahahahaha als ik dit zo ff lees.
misschien een tipje : met de mes net zo als vroeger ? schuimen en scheren ... of anders een baard aapje worden lekker warm voor in de winter ! haha
maar leuk ding hoor op de foto eerst knippen de rest met de mes hoop ik alleen dat je vrouwtje wel echt van je houd ( vrouw + mes = problemen ) =o)

Stuudje
20-04-15, 18:39
( vrouw + mes = problemen ) =o)Niet zulke rare dingen zeggen he!

fragalot
20-04-15, 18:41
ik zie het probleem niet in van te scheren met een mes... doe ik dagelijks.

lekker schuimpje opkloppen, aanbrengen, intussen rustig het mes stroppen, opnieuw schuim nadat de baard wat zachter geworden is, en afvegen met het mes.
daarna lekker verfrissen met de aluin steen, mesje schoonmaken en even kort op de strop om de snijrand schoon te maken, en terug het kistje in.

zeer ontspannend :)

duck
20-04-15, 18:43
Niet zulke rare dingen zeggen he!

helaas =o) ik mag niet liegen hahahahaha =o)

ghostwhiper
20-04-15, 18:44
( vrouw + mes = problemen ) =o)

En daarom hebben ze deze gemaakt speciaal voor vrouwen?
17793

duck
20-04-15, 18:46
ik zie het probleem niet in van te scheren met een mes... doe ik dagelijks.

lekker schuimpje opkloppen, aanbrengen, intussen rustig het mes stroppen, opnieuw schuim nadat de baard wat zachter geworden is, en afvegen met het mes.
daarna lekker verfrissen met de aluin steen, mesje schoonmaken en even kort op de strop om de snijrand schoon te maken, en terug het kistje in.

zeer ontspannend :)

Kijk die weet hoe het moet thumb up =o)
ik scheer me droog met het scheer mesje als ik niet veel tijd heb de rest net zo als hier boven =o)

ghostwhiper wwwwhhhhahahahahaha die is goed lol
wel een mooi mes =o)

konijn
20-04-15, 18:47

weet ik, daarom een vergelijkbaar apparaat. iets wat wel gebruikt kan worden om te scheren. en dan het liefst zonder elektra want dat is een stuk fragieler als mechaniek ( ligt er ook aan hoe je mechaniek in elkaar zit natuurlijk )
alleen ik denk niet dat er zoiets bestaan, maar ik liet deze ook zien om te laten zien waarmee je de haren zou kunnen trimmen in een SHTF. dan zo'n tondeuse in combinatie met opzetstukjes zodat je niet meteen alles weghaalt.

**Royale**
23-06-15, 05:39
En ook ik kan het niet laten om te reageren en mijn mening te geven.;)

Ook ik heb ruime ervaring met het scheren en scheermesjes, maar toch blijft voor mij de ABSOLUTE topper: Gillette (niet de wegwerpvariant)
Noem ze maar op en ik heb ze gebruikt van de Action/Albert Heijn/Etos/Kruidvat. Dat is allemaal troep vergeleken met Gilette. Na twee keer scheren zijn de mesjes al Bot en kunnen richting Vuilnisbak. Ook krijg je supersnel snijwonden, van die goedkope wegwerp mesjes.:mad:

Stuudje
23-06-15, 05:45
Na twee keer scheren zijn de mesjes al Bot en kunnen richting Vuilnisbak. Ook krijg je supersnel snijwonden, van die goedkope wegwerp mesjes.:mad:Je kent blijkbaar de truc nog niet om mesjes scherp te houden. Zelfs een wegwerpmesje kan zo maanden mee.

**Royale**
23-06-15, 06:00
Je kent blijkbaar de truc nog niet om mesjes scherp te houden. Zelfs een wegwerpmesje kan zo maanden mee.

Show me the trick........

Stuudje
23-06-15, 06:30
Show me the trick........Gewoon het hele topic eens een keer doorlezen, luiwammes ;).

Enki
01-07-15, 06:48
Heel simpel, hij is hier al eens langsgekomen op 't forum..

Voor gebruik even met de mesjes mee (dus niet scherend) een keer of 10-15 over de hele lengte van de onderkant van je arm duwen, pols to elleboog zegmaar.

De grap is namelijk dat de mesjes helemaal niet bot zijn, wat iedereen denkt, maar dat ze niet meer mooi vlak zijn. Wat je hiermee doet is effectief hetzelfde als het stroppen van scheermessen langs een leren riem of spijkerbroek. Het mesje wordt weer mooi vlak en scheert als nieuw. M'n huidige mesje heb ik er al vanaf 1 januari op zitten en het wordt echt nog niet bot. Wel is die blauwe strip allang weg, en de witte is ook weinig meer van over, maar hij scheert nog gewoon als de beste, ik snij me er verder ook echt nooit mee. Voorlopig zie ik nog geen reden om van mesje te wisselen.

En na gebruik uiteraard even uitspoelen (en niet ermee op de wasbak oid meppen zoals zovelen we doen, geen enkel mes houdt ervan om mee geslagen te worden!). Gewoon onder de douche scheren en als je klaar bent even goed spoelen zodat er niet zo'n gore bende achterblijft maar 't mesje gewoon schoon is. Ik droog ze verder ook niet of oid.

Een collega van me doet inmiddels hetzelfde en die was ook al verbaasd hoe simpel 't is en hoe goed 't echt werkt.

Korte update: Inmiddels exact 6 maanden hetzelfde simpele gilette mach 3 wegwerp mesje in gebruik, gemiddeld 5 keer scheren per week (zo'n 130 keer dus totaal). Nog steeds niets mis met de scherpheid, wel is het blauwe rubber inmiddels volledig samengesmolten en de witte strip is zogoed als verdwenen, maar wat mij betreft is het experiment geslaagd en is het gewoon bewezen dat je minimaal een half jaar met 1 mesje kunt doen. Zo'n pakje van 4 is dus al goed voor 2 jaar. Met m'n voorraad van 8 mesjes kan ik dus voorlopig wel vooruit bij een SHTF :-)

fragalot
01-07-15, 18:07
ik gebruik al meer dan 10 jaar hetzelfde mesje met dezelfde methode als Enki.
eens om de 2 maand zet ik het eens op een steen omdat het dan toch net wat minder comfortabel word.. werkt nog, maar is niet meer aangenaam.
wekelijks gebruik ik een lederen strop op een plankje met wat CrOx pasta, en voor en na het scheren een lederen riem.

tijdens het scheren voel ik amper dat er wat gebeurd.. voelt net aan alsof ik het schuim gewoon weg veeg :)

wegwerp gebruikte ik vroeger en sneed me er regelmatig mee. met een open mes heb ik me nog maar 1x gesneden toen ik het leerde gebruiken en iets forceerde met een bot commercieel nieuw geproduceerd mes van een of andere aziatische afkomst.

Bij een SHTF kunnen zelfs de kleinkinderen er nog mee weg :cool:

19378
(foto is niet van mijn mesje, maar gelijkaardig)

wildemossel
01-07-15, 20:04
Sinds mijn haaruitval een stadium heeft bereikt, dat ik, "coupe monnik" heb als ik het niet kort houd, scheer ik het met een tondeuse zonder kam. Lekker fris ook met het huidige weer.
Ooit ben ik begonnen mijn baard electrisch te scheren. Omdat ik een "zware baard heb werkt dat niet, mijn huid is totaal rood voordat het enigszins glad is, en die machientjes gaan snel kapot. Daarom ben ik nat gaan scheren. Eerst met Gilette (sorry ik ben geen fan), en later met Wilkinson. Op het moment probeer ik te leren om met een open mes te scheren, dat vindt ik lastig maar er staan tutorials op internet. Ik heb een antiek mes gekocht ( uit 18-zoveel) bij barbershopclassics.nl, dat eigenaar Paul in een perfect werkende en scherpe staat gebracht heeft. Ik vind het moeilijk om te leren, met name rond de mond/neus. Aanzetten/polijsten doe ik met een slijpriem en de juiste pasta. Ow ja, ik heb allebei mijn oren (nog wel) ;)