Ga naar inhoud
GENEGEERD

Honden EHBO


Chinaka

Aanbevolen berichten

Honden EHBO

 

Ook hier gaan we er weer vanuit dat het een totale SHTF situatie is en er geen dierenarts te bespeuren valt.

En dan nog wat zou ze kunnen doen zonder materiaal.

Ook wil ik jullie mededelen dat ik een kynologische achtergrond heb maar geen dierenarts ben.

En nu we toch bezig zijn wil ik iedereen op het forum bedanken voor haar of zijn bijdrage vooral deze gelinkt aan mijn posts, waarbij mensen de moeite doen om even te checken of een vervollediging plaatsen met of zonder links op mijn schrijven. Ik vind dat echt tof. Dank u.

 

Dit is een gewone eenvoudige bijdrage. Ik zou zelf ook niet weten wat te doen als mijn hond een poot breekt. Hopen dat het nooit gebeurd.

 

Wondverzorging

 

Maandverband.

Ik weet het jongens dat ligt jullie niet zo maar nu je reeds de stap gezet hebt ( Hoop ik toch) om tampons met plastiek inbrenghuls in jullie BOB te steken vervolledig het maar met maandverband ook als je geen hond hebt.

De reden is heel logisch het is goedkoop het heeft een groot absorptie vermogen neemt niet veel plek in en heel makkelijk te gebruiken.

Je kan ook het katoen gebruiken van een tampon maar als je dat in combinatie met bloed, wondvocht en veel haar doet . Hmmm Nee geen goed idee.

 

Panty.

Dit moet zowat de beste tip zijn die ik ooit gekregen heb.

Wat doe je als je hond een oor wond heeft?

Die van mij heeft van die flappie oren en je kan daar wel een verband omleggen maar dat blijft geen 2 min zitten.

En daar komt dan die panty heel erg goe van pas om de boel op z'n plaats te houden.

 

Tape. Tja spreek voor zichzelf.

 

Zout 1el/liter water.

Als ontsmetting. Heb ooit een draadje geschreven over Cayenne peper en ja dat stop bloedingen.

Heb het zelf uitgeprobeerd en weet dus nu echt dat het helpt, ben nu ook een volleerde jodel zangeres.

Dus toch maar niet gebruiken op je hond.

 

Verband schaar. Ik bedoel hiermee die scharen met dat plat stukje vooraan die voorkomen dat je in de huid gaat.

 

Hechtingen.

Ik heb hier niet zoveel verstand van maar als het echt moet, de kleinste naald en denk aan de hygiëne.

Wonden ouder dan 6-7 uur zouden niet meer gehecht kunnen worden las ik ooit.

Ik weet het niet zeker maar dat zou te maken hebben met abces vorming. Misschien weet er iemand hier meer over.

 

Ik kan het niet genoeg herhalen welk nut zo'n nylon muilbandje kan hebben en dat je je hond moet conditioneren om het te dragen.

Voor de mensen die met waak en verdediging, K9 noemt het zoals je wil bezig zijn die smoelbanden die verstevigd zijn met een metalen band vooraan, geen goed idee om die te gebruiken als je hond pijn heeft. Want dan zou het resultaat wel is een nieuwe smily kunnen zijn, dus niet deze :D

 

Vlooien, teken en al dat ander gespuis.

 

Ikzelf gebruik Frontline misschien zijn er nog andere middeltjes. Makkelijk meetenemen en geeft een ( relatieve) bescherming voor 6 maanden.

Waarom relatief.? Wel als je hond ooit onder een struik gaat waar er een massa van die bloedzuigende monsters zitten te wachten op hun volgende maaltijd dan help er niet veel meer. Ik vertel dit vanuit ervaring, een enkele wandeling en mijn hond had 47 vriendjes toen we thuis kwamen. Rillll .

Heb ook een tekentang en dat kwam met een spuitbusje met verdoving.

Heb het nog nooit gebruikt maar ik dacht bij mezelf voor die paar € doen maar, en als het niet helpt dan is het nog altijd goed om die teken op twee poten even te doen adem happen.:)

 

Ontwormen.

Drontal gebruik ik maar in nood en als het voorhanden is denk ik dat een dagelijkse portie look ook wel helpt. Allez toch bij mensen.

 

Brandwonden

 

Water, water, water de rest komt later.

 

Vergiftigingen

 

Norit is ook hier weer je beste vriend.

 

Ik vrees echter dat in een SHTF situatie het erbij een vergiftiging bijzonder slecht uitziet.

Maar nogmaals Norit kan wonderen doen. Let wel dat wanneer je hond diarree heeft in combinatie met Norit je dat echt niet op je Perzische tapijt wil.

 

Nooit laten braken bij een vergiftiging met chemicaliën ( Slokdarm beschadiging)

 

Hoe geef je Norit aan je hond? Ik gebruik hier een spuitje voor, zo een grote, weet niet juist de cc inhoud. Meng je Norit met een beetje water en zuig dit op in je spuit ( Noemt dat zo?) Hou de mond ( Nee niet muil, deel van je familie weet je wel) van je hond zachtjes toe en injecteer de Norit via de zijkant doe dit traag en stimuleer het slikken door de hals te masseren.

 

Onderkoeling

 

Wel hier komt je hondendeken heel goed van pas.

 

Oververhitting

 

Natte doeken, geen ijskoude doeken.

 

Voilla een beknopte bijdragen van wat je eventueel kan doen. Ook hier telt weer probeer sommige situaties uit voor wanneer het werkelijk nodig is.

Wat vandaag je lieve viervoeter is kan morgen in een situatie waar ze pijn en verwarring ervaart een heel moeilijke patient zijn.

 

Groetjes Chin

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter

Ik zou iig als ik met een hond onderweg zou zijn een potje dunne teer (stockholmer teer) bij me hebben . Daarmee kun je gescheurde of door scherpe voorwerpen de voetzolen van een beschermend loopvlak voorzien . Wond eerst schoonmaken, daarna in teer dopen en dan in schoon zand . Even laten drogen en klaar . Dan kan Fikkie er weer even tegen en hoef je hem niet te dragen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Chin

Zo goed als alles wat je voor je eigen kunt gebruiken is ook goed voor de hond (ok vlooienpoeder ed misschien niet)

Als de hond een poot breekt hoeft het niet het einde te zijn,eea waar zit de breuk

zit de breuk hoog schouderblad fixeer de breuk met een strak windsel en kijk het aan is het een open breuk laat m niet verder lijden.

zit de breuk laag en niet open doe er dan windsel op niet te strak maar stevig zosnel de ergste zwelling weg is meestal na een uur of 12 tape het dan redelijk strak in maar pas op voor afknelling. eventueel de poot hoog opbinden, de hond kan goed op 3 poten verder, ivt kan als pijn med. naproxen gebruikt worden

Ontsmetting gaat gewoon goed met alcohol,jodium,ed eventueel plas er overheen als er niets anders voorhanden is, wil een hond aan zn verwonding likken dan laat m zn gang gaan

De hond die normaal buiten komt en niet ergens in gehinderd wordt(zoals fikkie mag je niet,afblijven is vies,bah stoute hond) zal een goede weerstand hebben tegen ontstekingen ed mocht een wat grotere wond gaan ontsteken laat het dan open dus niet afdekken zuiver het deel met gekookt water (wel koud dus) is de wond geinfecteerd met maden verwijder deze niet geheel zij zullen de afgestorven huid en vlees netjes verwijderen houd het wel onder controle (2maden p/cm2 is voldoende) let wel we hebben het nu over Shtf

Vergiftiging bij een hond komt bijna nooit voor tenzij met opzet,laat de hond het even zelf uitzoeken hun instinct weet vaak de oplossing meestal beginnen ze als een koe te grazen en komt alles naar buiten.

Wordt de hond apatisch of zelfs bezig het bewustzijn te verliezen stomp of schop m onder de ribben kast zodat er een (braak)reflex ontstaat helpt dit niet ga dan over op mond op snuit beademing(houd de kaken op elkaar en blaas lucht in de neusgaten druk op de ribben om de lucht te laten uitstromen)

Geef med. gewoon in de bek houd de kaken open en stop het spul zover mogelijk achter in zn strot zodat ie wel moet slikken eea is thuis makkelijk te oefenen zodat je in een shtf situatie niet voor verrassingen komt te staan(hond moet altijd toestaan dat je in zn bek mag komen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote gewetensvraag is, zou je medicijnen gebruiken voor je hond die je misschien later nog zelf nodig zou kunnen hebben voor jezelf en je gezin?

Tja! Zou je de medicatie die jij misschien ooit nodig zal hebben je hond ontzien als ze het nodig heeft? Wel denk er even over na.

Wat is jouw hond waard in een shtf? En op dat moment bepaal je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...