PDA

Bekijk Volledige Versie : [Fysieke+mentale voorbereiding] Je conditie geprept?

Pagina's : [1] 2

Zanshin
10-05-12, 22:33
Doe jij iets om je conditie op peil te houden/je lichaam voor te bereiden op WTSHTF?

Preppy
10-05-12, 22:45
En dan val je dood neer!

Cyberbeer
10-05-12, 22:48
Een goede conditie is altijd belangrijk. Gewoon 2 a 3 keer per week joggen is al goed.

Daryl Dixon
10-05-12, 23:21
Doe veel aan hardlopen, maar zou wel wat gezonder kunnen gaan eten ;) Als ik straks mijn rugzak binnen heb, ga ik daar eens wat wandelingen mee maken.

Chinook
11-05-12, 00:03
Mijn Krav Maga trainingen zijn genoeg om mijn conditie op pijl te houden.
Bovendien eet ik zo gezond mogelijk (overigens ook liefst E-nummer vrij) en neem ik ook zoveel mogelijk de trap, rook niet, drink niet..
Maar ik heb altijd een vrij slechte conditie - hoop gezond te zijn voor dat TSHTF ;)

medan
11-05-12, 04:39
met mijn werk kweek ik al meer spieren dan de gemiddelde nederlander doet in de sportschool dus dat zit wel goed.
daar in tegen rook ik wel en lust ik af en toe ook een biertje en kwa voeding kan het ook stukken beter, kan nou niet zeggen dat ik echt de tijd neem om voor mezelf te koken.

offgrid
11-05-12, 07:52
Ik ga 3 x in de week n ochtendje naar de sportschool om te boksen....in t weekend loop ik regelmatig hard.Verder let ik eigelijk niet echt op mn eten enzo en ja vind ik het lekker om s avonds ff n jointje te roken.Ik denk dat ik qua conditie redelijk ok zit.

OBL-Rien
11-05-12, 08:17
Ik heb de afgelopen jaren steeds meer de overtuiging gekregen dat gewoon elke dag een wandeling van 3-4 km de beste training is die je kunt hebben. Gecombineerd met wat werken in de tuin. Dat geeft geen topconditie maar wel genoeg voor een goede gezondheid en reserves voor noodsituaties.

offgrid
11-05-12, 08:27
Ik heb de afgelopen jaren steeds meer de overtuiging gekregen dat gewoon elke dag een wandeling van 3-4 km de beste training is die je kunt hebben. Gecombineerd met wat werken in de tuin. Dat geeft geen topconditie maar wel genoeg voor een goede gezondheid en reserves voor noodsituaties.

Haha Rien komop natuurlijk is t gezond om wat te wandelen...maare om nou te zeggen dat het de beste training is die je kunt hebben...Ik denk dat dat goed is voor n redelijke basis..maar als we onze conditie echt wat willen opkrikken moetten we toch iets meer doen dan n flinke wandeling.:)

OBL-Rien
11-05-12, 08:41
Haha Rien komop natuurlijk is t gezond om wat te wandelen...maare om nou te zeggen dat het de beste training is die je kunt hebben...Ik denk dat dat goed is voor n redelijke basis..maar als we onze conditie echt wat willen opkrikken moetten we toch iets meer doen dan n flinke wandeling.:)

Er zijn meer zaken die afgewogen moeten worden. Excessief sporten is waarschijnlijk ongezond. Bovendien loop je ook risico op sportblessures.
Let wel, ik heb vroeger zelf enorm veel gesport. Ik durf wel te beweren dat mijn conditie dicht bij het topsport niveau lag. Ik heb dan ook een aantal blessures die daarmee samengaan.

Als je wilt voorbereiden voor een evacuatie in speedmars over 100 km. Ja dan heb je een betere conditie nodig en zul je moeten trainen. Maar als je een redelijk basisniveau wilt hebben die samengaat met een goede gezondheid en weinig blessures, dan is een paar Km wandelen wel genoeg.

offgrid
11-05-12, 10:46
Er zijn meer zaken die afgewogen moeten worden. Excessief sporten is waarschijnlijk ongezond. Bovendien loop je ook risico op sportblessures.
Let wel, ik heb vroeger zelf enorm veel gesport. Ik durf wel te beweren dat mijn conditie dicht bij het topsport niveau lag. Ik heb dan ook een aantal blessures die daarmee samengaan.

Als je wilt voorbereiden voor een evacuatie in speedmars over 100 km. Ja dan heb je een betere conditie nodig en zul je moeten trainen. Maar als je een redelijk basisniveau wilt hebben die samengaat met een goede gezondheid en weinig blessures, dan is een paar Km wandelen wel genoeg.

Ik kan me daar wel in vinden..Vooral omdat je zegt dat je vroeger veel en tegen top niveau aan hebt getraint.Dat is denk ik ook de reden dat n wandeling van n paar km jou in n redelijke basis conditie laat zijn.Maar mensen zonder n sportverleden zullen iets meer moetten doen om in shape te komen(en dan is zo,n wandeling opzekers een goed begin)Misschien ook s met je BOB op je rug dan weet je ook meteen hoe dat voelt.En ik zou iedereen aanraden af en toe n beetje te fitnessen(hoefd niet zwaar)want n beetje spierkracht is tijdens n SHTF situatie echt niet verkeerd hoor.

OBL-Rien
11-05-12, 10:55
Ik kan me daar wel in vinden..Vooral omdat je zegt dat je vroeger veel en tegen top niveau aan hebt getraint.Dat is denk ik ook de reden dat n wandeling van n paar km jou in n redelijke basis conditie laat zijn

Daar heb je een goed punt.
Toevallig hoorde ik gisteren nog van een onderzoek waaruit blijkt dat een spier zich "herinnert" hoe spiermassa opgebouwd moet worden. Dus als je ooit een flinke spiermassa had, dan kun je met weinig inspanning een snelle verbetering bereiken. Veel sneller dan iemand die nog nooit getraint heeft.
Ik zou mijn oorspronkelijke opmerking dan ook als volgt willen herzien:

Zorg voor een heel goede konditie. Hou dit een jaar of twee vol. Daarna kun je dan terugvallen op een low intensity training (paar km wandelen). Mischien is het zelfs goed om eens in de 5 jaar een extra training te doen om even aan het oude niveau te tippen.

Dit vermindert het risico op blessures en slijtage en geeft je toch een goede basis voor gezondheid en noodsituaties.

offgrid
11-05-12, 11:06
Tuurlijk dat is MM(muscle memory)Vandaag de dag is t denk ik een must om je kids lekker te laten sporten(niet overdrijven natuurlijk)maar dat zal ze in hun latere leven een belangrijke basis aan conditie opleveren.Als je kijkt naar de gewichts toename van jonge kinderen over de laatste 10 jaar schrik je echt.

Zanshin
11-05-12, 21:12

En daarom voor de liefhebbers om low-level te beginnen:
http://www.shat-airsoft.nl/bin/fitaandestart.pdf

Preppie
11-05-12, 23:35
Zanshin, dat ziet eruit als een uitgekiend programma.

Zelf loop en fiets ik veel.
Ik doe ook graag de 5 Vijf Tibetanen. Dat zijn 5 oefeningen die overal gedaan kunnen worden, niet veel tijd vergen en verbazend snel resultaat geven.
Ze staan beschreven in het boek:
Ancient Secret of the Fountain of Youth.
Is ook in het Nederlands uitgegeven, Fontein der Jeugd, Peter Kelder.

Op deze site kun je het in het Engels lezen:
http://lib.ru/URIKOVA/KELDER/Ancient_Secret_of_the_Fountain_of_Youth-Peter_Kelder.pdf

OBL-Rien
12-05-12, 06:51
En daarom voor de liefhebbers om low-level te beginnen:
http://www.shat-airsoft.nl/bin/fitaandestart.pdf

Leuk boekje met goede aanbevelingen.

Dit vond ik wel aardig: "Als militair moet je regelmatig marsen. Omdat dit iets is wat je niet dagelijks doet, is het verstandig om er alvast voor te gaan trainen."

Onze kapitein vond het een goed idee dat wanneer er een mars van bv 10 km op het programma stond 1 week van te voren te oefenen met een mars van.... 10km. :)

Cardhu
12-05-12, 13:42
Rook niet, drink graag 's avonds een glaasje whisky of wijn en eet 6 van de 7 dagen gezond.
Ik sport niet in een sportschool, maar wandel minimaal 2 keer per week een aantal kilometers, doe zoveel mogelijk op de fiets en ben zeer actief in de tuin.
Ik heb geen topconditie (kan bijvoorbeeld geen kilometer hardlopen) maar kan gemakkelijk een redelijk marstempo aanhouden gedurende een aantal uren.
En beschik door al dat houthakken, spitten, graven etc. inmiddels over de nodige spierkracht :cool:.

Zanshin
12-05-12, 22:59
Ancient Secret of the Fountain of Youth. [/I]
Is ook in het Nederlands uitgegeven, Fontein der Jeugd, Peter Kelder.

Werkt dit echt? Wat helpt het jou dan?

Preppie
12-05-12, 23:50
Nou, Zanshin, toen ik het las dacht ik ook in de trant van "werkt dit echt?" En er was maar één manier om daar achter te komen: het te gaan doen." Kost niks, vraagt weinig ruimte en ik kan het overal ten alle tijden doen."
Dus hup, met boek in de hand aan de slag.
Na een paar dagen leerde ik dat ik meer spieren had dan ik dacht: spierpijn dus.
Maar ook na een paar dagen al: meer energie, fitter.
Na langere tijd (nog ver voor de 21 keer) werd dat lieve lijf van mij ook soepeler en verbeterde mijn uithoudingsvermogen.
Met name door oefening 1 verbeterde ook de stabiliteit (waardoor ik nog makkelijker allerlei toeren/bezigheden kon uitvoeren bovenop de hoge ladder zonder dat vervelende wiebelige gevoel).
En naast deze fysieke verbeteringen: m'n denken werd nķg (:o) helderder.
Verder werd ik (waarschijnlijk door de discipline die het dagelijks doen van de oefeningen vraagt) in m'n dagelijkse bezigheden ook gedisciplineerder. En 's nachts sliep ik als een roos.

Door omstandigheden stopte ik na ca 8 maanden; langzaamaan verminderde de genoemde effecten.
Na enige tijd weer van voren af aan begonnen. De hierboven genoemde effecten van het doen van de oefeningen kwamen allen weer terug.

Ik deed de oefeningen in de ochtend. Naderhand ook 's avonds, maar daar werd ik te energiek van. 's Avonds is voor mij dus niet de beste tijd van de dag. Van anderen weet ik dat ze er juist (veel) beter door slapen door de 5 tibetanen in de avond te doen.

Ik hoop dat deze informatie je vraag beantwoordt.

Zanshin
13-05-12, 07:14
Dank je Preppie. Als ik de plaatjes bekijk lijkt het wat op yoga. Ik ga het eens proberen - bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Dutchprepper
13-05-12, 12:03

idd rien, het is ook nooit bewezen dat hardlopen goed voor je is, misschien wel voor je hart, maar zeker niet voor gewrichten.
een mens kan hard lopen maar er zijn er maar weinig die er geen versleten onderdelen aan over houden.
sport is echt niet altijd zo gezond, en stevig doorwandelen is dat zeker wel,
waarom zouden merendeel voetballers,volleyballers en hardlopers etc etc er op hun max 40e mee stoppen?? omdat het lichaam ''pijntjes'' gaat geven, waarom doet het lichaam dat??
omdat het je waarschuwd van: ja zo ken het wel weer je sloopt me gewoon.

daarom zijn er ook zoveel producten in omloop om je lichaam te ondersteunen, inlegzolen,gelzolen,hardloopschoenen etc om te dempen(wat valt er te dempen als hardlopen goed voor je was).

wil je rennen in een shtf?? ik zie het bij mezelf al voor me, verder dan korte sprintjes gaat me niet lukken met 100 liter rugzak op de rug.
nee daar geloof ik niet in, goede conditie is prima maar hardlopen en nu al versleten onderdelen ontwikkelen terwijl ik die onderdelen straks nodig heb nee daar geloof ik niet in.

op het gewicht letten,spiertraining,stevig doorlopen en af en toe opgewarmt sprintje trekken das volgens mij wel genoeg voor mij.

Rothbard
13-05-12, 12:45
Dutchprepper, overbelasten is nooit goed, maar hardlopen verkleint juist de kan op artrose (zolang je jezelf dus niet overbelast, en niet gaat hardlopen als je klachten hebt).
De reden dat topsporters doorgaans zo vroeg stoppen is omdat een mens al vroeg te oud is om jongere mensen met een vergelijkbaar trainingsschema bij te kunnen houden.
En niet rennen in een SHTF? Loop jij dan 24/7 met een gigantische rugzak op je rug? Als je op weg naar de ruilmarkt bent, neem jij een 100-liter rugzak vol met zooi mee? Bovendien helpt hardlopen niet alleen met je hardloop-prestaties, hardlopen is goed voor je algemene prestatieniveau, ook met wandelen, jezelf verdedigen, een stuk grond omspitten, enz.

Zanshin
13-05-12, 20:39
En als je iets nodig hebt WTSHTF...dan is het wel een goed humeur. :p

Preppie
15-05-12, 00:02
Dank je Preppie. Als ik de plaatjes bekijk lijkt het wat op yoga. Ik ga het eens proberen - bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Graag gedaan Zanshin.
Ooit heb ik aan yoga gedaan. Dat vond ik te traag. Dit gaat lekker zac-zac en wanneer alle oefeningen elk 21 keer gedaan worden, kost dat hooguit 15-20 minuten.
Ik ben benieuwd t.z.t. je ervaringen te horen indien je zin hebt die te delen.

Rodin
31-05-12, 14:34
Conditie opbouwen als onderdeel van je voorbereidingen (Engels artikel)

Why Getting in Shape Should be Part of Your Apocalypse Preparations
Many of you may be familiar with the program on National Geographic, called “Doomsday Preppers”. This show is an examination of the lives of real “preppers” who are all trying to get their preparations in order before the inevitable apocalypse.

The show has survival experts that rate the preparations of the featured survivalists and then they are rated based on their particular preparedness level. If you have ever watched this program, you will surely know that the majority of these “preppers” as they are called, are physically out of shape and not physically in any condition to tackle something as grandiose as surviving doomsday. How do these people expect to survive some sort of apocalyptic doomsday scenario when they look like they are one doughnut away from a quadruple bypass?

(...)

You can read more from Judah at his site, Post Apocalyptic Survival, including this article, “How to Survive the Apocalypse on a Budget”.

Genoemde sites:
http://www.postapocalypticsurvival.com/ (hier refereert hij nog aan de prima serie 'Jericho' en de nieuwe serie 'Revolution'.)

http://www.postapocalypticsurvival.com/how-to-survive-the-apocalypse-on-a-budget/

Zanshin
31-05-12, 14:58
Interessante site van die Judah. Bedankt voor de link! (of wilde je een topic over conditie opbouwen starten?)

prepass
31-05-12, 20:51
Wat heeft preppen voor zin zonder een uitstekende lichamelijke en geestelijke conditie?

Jester
31-05-12, 20:58
Wat heeft preppen voor zin zonder een uitstekende lichamelijke en geestelijke conditie?

Dat lijkt me beetje kort door de bocht ...

Ik fiets vrij veel en sport een avondje in de week, maar om nou te zeggen dat ik een uitstekende conditie heb: nou nee. Maar ook luie mensen als ik hebben behoefte aan en profijt van preppen hoor ;)

Zanshin
31-05-12, 21:01
Zie dan ook: http://preppers.nl/forum/threads/363-Je-conditie-geprept

Maar Rodin snijdt wel een goed punt aan: met alleen food en nonfood preppen ben je er niet. In prepperdocu's komt conditie nog te weinig naar voren als belangrijke survivalskill.

prepass
01-06-12, 07:53
Inderdaad nogal kort door de bocht Jester. Het is wel zo dat een goede conditie je kansen enorm vergroten.

Je hebt niets aan je kg's spullen als je nog geen km er mee kan lopen/fietsen etc. In een shtf situatie gaan weinig zaken meer vanzelf ? Alles zal meer tijd en energie gaan kosten. Kijk eens naar WO2 toen moesten mensen ook vele km's afleggen voor een beetje water en voedsel.

Ivan
18-06-12, 20:20
Training werkt ook als anti depressiva. Goed doorlopen op marstempo werkt goed. Daarbij train ik 3 x per week met vrije gewichten. Dit doe ik in circuit 12 oefeningen achter elkaar waarmee ik mijn hele lichaam train. Elke oefening herhaal ik 12 maal doordat ik de ene oefening laat opvolgen door de ander beperk ik de rusttijd tussen de oefeningen. Hierdoor treed ook een cardiovasculair effect op. de serie van 12 herhaal ik 4 maal binnen 1 uur. Ik train alleen en alleen met een halter, dumbbells en een vlakke bank. Ik train al jaren met gewichten soms ook met een periode dat ik niet trainde. Ik heb ervaren dat ik dan toch weer redelijk snel op mijn gewenste niveau kwam.... Met gewichten trainen is ook de manier om je gewicht onder controle te houden Op de andere dagen marcheer ik minimaal 1 uur maar als ik tijd loop ik langer of vaker. Een mars van 3 uur is geen uitzondering
Het met gewichten trainen en het lopen is echt iets dat bij mij past en wellicht niet voor iedereen geschikt is. Ik heb behoorlijk veel literatuur over krachtsport in de jaren verzameld.

CGPrepper
18-06-12, 20:57
elke ochtend sta ik om 6 uur op om hard te lopen en elk weekend ga ik het bos in met een kleine BOB :) ik rook en drink ook niet. je conditie een beetje op peil houden is totaal niet moeilijk maar je moet er wel wat tijd voor vrij maken.

Dutchprepper
18-06-12, 23:42
Dutchprepper, overbelasten is nooit goed, maar hardlopen verkleint juist de kan op artrose (zolang je jezelf dus niet overbelast, en niet gaat hardlopen als je klachten hebt).
De reden dat topsporters doorgaans zo vroeg stoppen is omdat een mens al vroeg te oud is om jongere mensen met een vergelijkbaar trainingsschema bij te kunnen houden.
En niet rennen in een SHTF? Loop jij dan 24/7 met een gigantische rugzak op je rug? Als je op weg naar de ruilmarkt bent, neem jij een 100-liter rugzak vol met zooi mee? Bovendien helpt hardlopen niet alleen met je hardloop-prestaties, hardlopen is goed voor je algemene prestatieniveau, ook met wandelen, jezelf verdedigen, een stuk grond omspitten, enz.

wanneer weet je of je jezelf overbelast?? en dat hardlopen goed zou zijn tegen artrose daar kun je over discussieren
ene onderzoek zegt geen risico lopen en de ander zegt dat het goed is, maakt ook verders niet uit
ik heb een prima conditie hoor, alleen hardlopen is nooit datgene geweest wat mijn lichaam voor langere tijd goed verdraagt.
mensen die rugklachten hebben wordt zelfs afgeraden om te hardlopen vanwege de klappen op de wervelkolom.

het is met alle dingen zo in het leven, wat goed is aan de ene kant is slecht aan de andere kant.
eet je weinig vet?? dan zul je ook waarschijnlijk lekker slank blijven, maar dan mis je ook de goede vetten, die slechte gevolgen voor je zullen hebben.
train je met gewichten?? dan zul je als je het vaak en goed doet een heel mooi sterk gespierd lichaam ontwikkelen, doe je het te lang te zwaar dan zul je gewrichtsklachten ontwikkelen.
de essentie van hardlopen is dat we het wel kunnen maar er eigenlijk niet voor gebouwt zijn, als je kijkt naar alle zoogdieren dan zie je dat merendeel ervan hun achterste benen(zijn dus ook de onze) ook gedeeltelijk andersom kunnen knikken. dat veert dus extra goed mee komt nog bij dat hun gewicht over 4 poten verdeeld wordt. of het nu hond of katachtigen zijn of paarden en ezels.
ook apen trekken over algemeen maar korte sprintjes maar ook die lopen en kijken vrijwel altijd op hun achterste benen en hebben altijd nog de steun van hun voorpoten

waarom zou ik in vredesnaam naar een ruilmarkt toe willen gaan??
als je wil dat iemand je stiekem volgt omdat diegene zag dat je intressante dingen meebracht daarnaartoe, dan moet je juist naar een ruilmarkt toegaan.
maargoed zo zie ik het hoor, wat jij doet moet je zelf weten.:)

Rothbard
19-06-12, 00:30
mensen die rugklachten hebben wordt zelfs afgeraden om te hardlopen vanwege de klappen op de wervelkolom.
Ik zeg nota bene nog: "niet [..] hardlopen als je klachten hebt". Dan is het inderdaad slecht. Als je klachten hebt moet je het rustig aan doen, dat is niet voorbehouden aan hardlopen, met rugklachten moet je ook geen zware deadlifts gaan doen.

het is met alle dingen zo in het leven, wat goed is aan de ene kant is slecht aan de andere kant.
Dat zal best, en de slechte kant van hardlopen is iig niet dat het slecht is voor de gewrichten (mits geen klachten dus).

de essentie van hardlopen is dat we het wel kunnen maar er eigenlijk niet voor gebouwt zijn
Dat zou ik niet te snel zeggen, wij lijken wel degelijk afgesteld om effectieve renners te zijn: http://www.sciencedaily.com/releases/2004/11/041123163757.htm

waarom zou ik in vredesnaam naar een ruilmarkt toe willen gaan??
Om dingen die je nodig hebt te verkrijgen, lijkt mij zo. Je hebt fantastische beelden over de wereld na SHTF, maar in de echte wereld zijn mensen nergens zonder handel.

prepass
19-06-12, 09:56
Kijk eens naar Argentinie (VPRO filmpje staat hier dacht ik ook ergens) daar hadden ze een levendige ruilhandel. Kennis/kunde werd geruild voor goederen. Of goederen voor goederen.
En goede lichamelijke conditie is best belangerijk als de boel in de soep loopt. Zowieso ben je stress bestendiger als je lichamelijke conditie goed is, ja dit is misschien discutabel... En waarom zou je niet in een goede lichamelijke conditie willen zijn? Ik vind de discussie over dat excessief sporten een beetje zinloos, een goede conditie kan je ook krijgen door regelmatig te bewegen met een matige intensiteit (wandelen/fietsen/zwemmen). En dan niet 1x in de week, maar gewoon dagelijks. Survival of the fittest........ enzo..... :cool:

Ivan
02-07-12, 11:22
liever niet

Tymy
02-07-12, 16:45
Toppie voor de PDF-jes ! Aantal handig om kleine oefeningen toe te voegen aan de dagelijkse mensendieck oefeningen.

Daarnaast elke dag 2,5 tot 5 km wandelen (boodschappen, lunchpauze en eind van de dag ter recreatie telt al aardig op) en vooral zomers recreatief mountainbiken. Net 25 km achter de kiezen. Hardlopen is agv chronische blessure niet meer mogelijk.

gr. Tymy

FryskePrepper
03-07-12, 20:52
Rule #1: Cardio :p

Ik fitness elke week 2 keer (denk aan gewichten en cardio oefeningen). Daarnaast mountainbike ik nog 1 a 2 keer per week. En nog eens een klein blokje hardlopen wanneer het uit komt.

Ik denk dat je het je niet kunt veroorloven om fysiek niet goed in conditie te zijn. Ten eerste; nu heb je er de tijd en de middellen voor. En ten tweede: als SHTF zou je wel graag willen dat je een goede conditie hebt. Als ik bijvoorbeeld 2 uur een hardloop tempo moet aanhouden omdat ik achtervolgt wordt door een horde zombies, dan weet ik dat ik dat vol kan houden zonder daarna om te vallen door een hartaanval of een dag nodig heb om bij te komen...

Always follow the rules!

Ivan
15-07-12, 08:09
Ik kreeg een vraag over krachttraining. aangezien het niet gek is voor een prepper om ook een lichaam te hebben dat meewerkt wil ik op het forum wel het een en ander plaatsen.
Allereerst een stukje over de fysiologische aspekten van krachttraining.Verbetering door oefening.

Inleiding:

Voor het maken van een krachttrainingsprogramma is het van belang een goed begrip te hebben van de reactie van het menselijke organisme en in het bijzonder het bewegingsapparaat dat wil zeggen de beenderen en spieren, op lichamelijke inspanning in de vorm van krachttraining.

De belangrijkste ontdekking die men heeft gedaan op het gebied van sportief trainen is;
Dat wat geoefend wordt, zich verbeterd. Er bestaat een wetmatige samenhang tussen belasting door spierarbeid en aanpassing tijdens herstel van het organisme. De relatie ziet er als volgt uit: de basis voor prestatieverbetering van het menselijke organisme door training is het biologische aanpassingsvermogen, terwijl de belangrijkste invloed op de prestatieverbetering wordt gevormd door de trainingsbelasting. Deze samenhang is vastgelegd in het SAID-principe (Specific Adaption to Imposed Demands. Specifieke aanpassing aan opgelegde belasting).
De aanpassing van het bewegingsapparaat is afhankelijk van de soort belasting waaraan het wordt blootgesteld. Het stapelmodel van de supercompensatie-cycli staat aan de basis van het optreden van progressie.
Van krachttraining daalt het prestatievermogen, men wordt slap, maar na een herstel perioden van 2 etmalen of langer is het prestatievermogen gestegen, aangepast, het lichaam wordt iets sterker.

Kracht:

Kracht laat zich definiëren als sterkte of vermogen. Onder kracht wordt in krachttraining verstaan het vermogen van het menselijke bewegingsapparaat om belastingen of weerstanden te overwinnen of te verplaatsen. Er worden 3 soorten kracht onderscheiden:
1. Maximaalkracht
2. Snelkracht
3. Duurkracht

Het gaat bij krachttraining voornamelijk om de zogenaamde Fast swich Fibers.

1. Maximaalkracht:
Maximaalkracht wordt tot stand gebracht door:
snelleglycolitische spiervezels; (rode spiervezels)
energiebron ATP (Adenosine TriPhosfaat);
energieduur: tot circa 4 seconden;
Dat wil zeggen anaëroob alactisch;
(1á 2 reps)

Daarnaast:
Snelle glycolitische spiervezels
Energiebron: ATP + CP (Creatine Phosfaat)
Energieduur : Circa 4 tot 20 seconden;
Dat wil zeggen anaëroob alactisch:
(2 tot 8 reps)

2. Snelkracht:
Snelkracht komt tot stand door:
Snelle oxidatieve spiervezels
Energiebron: ATP + CP + spierglycogeen;
Energieduur : Circa 20 tot 45 seconden;
Dat wil zeggen anaëroob alactisch + zeer anaëroob lactisch:
(8 tot 15 reps)

3. Duurkracht:
Duurkracht komt tot stand door:
Snelle oxidatieve spiervezels
Energiebron: spierglycogeen;
Energieduur: Circa 45 tot 120 seconden;
Dat wil zeggen zeer anaëroob lactisch
(15+ reps)

Duurkracht of krachtuithoudingsvermogen dient niet verward te worden met spieruithoudingsvermogen, zoals krachttraining niet verward moet worden met spierversterkende oefeningen.

Snelle glycolitische spiervezels kunnen door gerichte training worden omgebouwd tot snelle oxidatieve spiervezels van anaëroob alactisch tot zeer anaëroob lactische aard.

Reps en sets:

Reps
Een rep staat voor repetitie of oefeningsherhaling. Reps bestaan uit 4 onderdelen:

1. Positieve rep; dat deel van de rep dat tot stand komt tegen de weerstand in: de concentrische spiercontractie.
2. Negatieve rep; dat deel van de rep dat tot stand komt met de weerstand mee: de excentrische spiercontractie.
3. Deadspot; het dode punt in elke oefening, waar je een pauze neemt.
4. Flatspot; de omkeer van beweging tussen myosine en actine in de spiervezel. De myosinekopjes(crossbridges) maken rechtsomkeer onder weerstandsdruk in de beweging. Het punt waar je geen pauze wil.

Een rep belast dus één den dezelfde spiergroep! Dat wil zeggen al je op een biceps machine zit worden je armen door biceps en brachialis gebogen. Dit is de positieve rep.

Als je je armen weer strekt doe je dat niet met de triceps maar onder weerstandsdruk met je biceps en brachialis. Dit is de negatieve rep.

De spierverdeling tijdens een rep is al volgt:
a) Primaire spieren; dit zijn de spieren die de meeste arbeid moet leveren om een beweging tot stand te brengen.
b) Sinergisten; een sinergist is een spier die samenwerkt met de primaire spier om de beweging tot stand te brengen
c) Houdingsspieren; de spieren die het lichaam in een zodanige positie houden dat de oefening mogelijk wordt.
d) Antagonisten; die spieren die de bewegingen opheffen.

Sets
Een set is de kleinste trainingseenheid die er in de krachttraining bestaat. Een aantal aspecten geeft een set de optimale fysiologische impact voor het optreden van progressie:

a) De juiste weerstand; om optimale doelresultaten te bereiken is het noodzakelijk om je te houden aan een aantal basisprincipes. Het Overload principe: de noodzaak van het maken van maximum reps. Dat wil zeggen, het doet er niet toe hoeveel weerstand je hoeveel reps maakt: maar XMR + 1 = onmogelijk.. (xmr=maximaal aantal reps). Elke set moet worden doorgevoerd tot je fysiek, en niet mentaal te kort schiet. Trainen tot falen.
Op basis van het overload -principe stimuleert XMR de fysiologische verandering die
Krachttoename tot gevolg hebben het is eenvoudig: spieren moeten contraheren
tegen weerstanden waaraan ze niet gewoon zijn. En dit tot stand gebrachte proces
Stimuleert de fysiologische verandering die ten grondslag ligt aan krachttoename.
Progressie in krachttraining zit hierin: als de spierkracht toeneemt, zal ook de
weerstand toenemen om te blijven beantwoorden aan XMR. Trainingen zullen
zwaarder en intensiever moeten worden dan het uitgangsniveau. Dit laatste wordt
overload genoemd.

De Essentie van krachttraining is het leren anticiperen op en correct bepalen van de
steeds fluctuerende XMR-weerstanden. De cruciale factor om het aantal reps te laten
beantwoorden aan het trainingsdoel is het bepalen van de juiste XMR-weerstand van
de oefening voor elke training en elke set. De cumulatieve spierarbeid die de
trainingsimpact geeft. Schematisch voorgesteld:
Rep 1 Impact 1
Rep 2 Impact 2
Rep 3 Impact 4
Rep 4 Impact 8
Rep 5 Impact 16
Rep 6 Impact 32
Rep 7 Impact 64
Rep 8 Impact 128
Rep 9 Impact 256
Rep 10 Impact 512
Rep 11 Impact 1024
Rep 12 Impact 2048

Elke laatste rep heeft meer impact dan de hele set ervoor. De zone vķķr de
maximum rep heet setpoint, wanneer de reps REPS worden. Some people really do
it the stupid way, they just do ten reps, because that is what is says in the program.
Dat zei Andreas Cahling. Het schema laat zien dat je nogal wat trainingsimpact laat
liggen als je bijvoorbeeld bij 8 reps vrijwillig zou stoppen omdat in je trainingsprogramma 3x8 staat.
De noodzaak van maximum reps om te komen tot optimale resultaten is ruimschoots
aangetoond. Onderzoek heeft uitgewezen die maximale cumulatie van spierarbeid
een optimaal resultaat geeft. Bovendien steunt het meeste wetenschappelijke onder-
zoek in krachttraining het feit dat maximaal reps superieur zijn aan setpoint reps
wanneer het gaat om krachttoename. Maximum reps zijn het aangrijpingspunt bij
krachttraining. Krachttraining is fysiek zwaar en mentaal veeleisend. Vooral het
doorzetten van setpoint naar maximum rep. Voor ouderen en recreatievere inge-
stelde mensen zijn setpoints het eind resultaat. Oefeningen moeten echter nooit
pretentieloos worden afgewerkt zonder notitie te hebben van weerstanden,
bewegingsuitvoering et cetera.

Wordt vervolgt.

Ivan
15-07-12, 08:11
vervolg.
Een van de grootste fouten die je in de krachttraining kunt maken is een van tevoren
met jezelf afgesproken aantal reps met een willekeurige weerstand maken. Van een
spelelement in krachttraining of het nastreven van het overload-principe kan dan geen spraken zijn.

Het aantal maximum reps ten opzichte van 1 MR set is als volgt:

95% 2-3 reps
90% 4-6 reps
85% 6-8 reps
80% 8-12 rep
70% 12-16 reps
50% 16-30 reps

Algemeen wordt aangenomen dat oefeningen met minder dan 50% van 12 MR weinig of geen impact meer hebben op krachttoename. Ongeveer 30 reps dus.

b) De juiste bewegings uitvoering
Of de bewegingsuitvoering van een oefening correct is, wordt bepaald door wetmatigheden die ten grondslag liggen aan het biomechanische resultaat van spierarbeid. De juiste techniek geeft een anatomisch correct gebruik van het passieve en actieve bewegingsapparaat. Als gewrichten belast worden met een trekrichting die niet bij hun anatomische bouw past, is er in krachttraining sprake van een verkeerde bewegingsuitvoering of van een verkeerde oefening. Vooral bij de overgang van setpoint naar maximum rep is het moeilijk om de juiste bewegingsuitvoering van een oefening in een set te handhaven.

c) Bewegingsuitslag
Aan de volledige bewegingsuitslag wordt vaak gerefereerd als full range of motion. Dit betekent: elke rep behelst een bijna volledige rek op de spier en een volledige contractie.

Hierdoor wordt de flexibiliteit van spieren en gewrichten bevorderd. Volledige bewegingsuitslag geeft elastische spieren, vloeiende bewegingsmogelijkheden en -amplitude.

d) Bewegingsritmiek
Elk bewegen heeft een bepaald natuurlijk tempo of ritme. Grote weerstanden zijn van nature langzaam. Daarom zijn maximaalkrachtreps beheerst, zowel positief als negatief.

Een lichte bounce in de flatspot en een gerichte pauze in de deadspot zijn normaal: langzame gelijkmatige reps.

Snelkracht reps zijn explosief positief, en geremd negatief. De acceleratie zit in de positieve rep, niet in de bounce bij de flat of deadspot. Pauzes in de deadspot zijn niet gewenst. Hier is spraken van katapultachtige reps, met een ballistisch karakter en een ongelijk doorgaand bewegingsritme. De intensiteit van snelkracht ligt, naast meer reps tegen minder weerstand, ook in explosieve reps.

Duurkracht reps zijn vlotte doorgaande bewegingen zonder acceleratie, bounce, of pauzes op dead- of flatspot. Maximum reps worden vaak afgewisseld met setpoint reps.

e) Ademhaling
Bij positieve reps wordt uitgeademd en bij negatieve reps ingeademd. Adem inhouden is ongewenst wegens het oplopen van bloeddruk.

Levenscyclus totaalprogramma's

Dag Herstel Belasting
1 - training
2 24 uur geen training
3 48 uur training kan
4 72 uur training moet

Voor een optimaal resultaat moet dus 3x per week getraind worden. In combinatie met andere sporten kan dit 2 maal per week 1x per week is echter te weinig.

Setpauzes

Na 10 seconden circa 50%herstel in prestatievermogen
Na 30 seconden circa 80%herstel in prestatievermogen
Na 60 seconden circa 90%herstel in prestatievermogen
Na 4 minuten circa 100%herstel in prestatievermogen

Voeding:

Krachttraining zelf beschadigt de spieren. De rustperiode die volgt op elke training geeft het lichaam de gelegenheid om de spieren te herstellen en zelfs sterker te maken dan ze voorheen waren.
De bouwstenen voor spierweefsel zijn eiwitten. Het is dus van belang om voldoende eiwitten via de voeding op te nemen. Een grove vuistregel is de volgende.
Voor normaal herstel van het lichaam zonder spiergroei heeft een persoon per dag het aantal gram in eiwitten nodig dat hij in kilos weegt. Een persoon van 75 kg heeft dan per dag 75 gram eiwit nodig.
Voor lichaamsopbouw supercompensatie van het spierweefsel heeft een persoon per dag 2x het aantal gram in eiwitten nodig dat hij in kilos weegt.
Een persoon van 75 kg heeft dus bij krachttraining 150 gram eiwit per dag nodig.

Goede eiwit leveranciers zijn:
Wei-eiwitpoeder.
Ricotta Italiaanse kaas gemaakt van wei.
Eieren
Magere zuivelproducten zoals magere yoghurt, kwark etc
Vis
Vlees
Amandelen en noten
Bonen
Pindakaas

Vlees en vis zijn eiwitleveranciers die echter moeilijk zijn op te nemen door het lichaam dan wei, zuivel producten en eieren. Aan het eten van vlees zijn ook veel nadelen verbonden. Het eten van varkensvlees en roodvlees zijn uit andere gezondheidsaspecten af te raden.

Wellicht een een beetje theoretisch maar het verteld wel waar je op moet letten

frank1964
15-07-12, 08:52
Hoi Ivan,
Kan der kort over zijn, zeer uitgebreid en compleet verhaal compliment. Denk dat veel mensen hier hun voordeel mee kunnen doen, want t is een goede samenvatting van veel boeken die 100x dikker zijn :D

Ivan
27-07-12, 16:49
Vanaf morgen ga ik mijn vakantie vieren. Dat wil zeggen ik ga mezelf afbeulen met om de dag krachttraining en veel lopen..Marcheren wel te verstaan. Ik ben nu zeg maar 90% in conditie. Dat wil ik de komende maand bijspijkeren. Vroeg op en op tijd naar bed. Geen alcohol etc.
Hierbij ga ik een maand lang geen boodschappen doen. Het is de bedoeling dat ik een hele maand geen contante betaling of zal pinnen. Ik leef dus 1 maand helemaal op voorraad. Lijkt mij een goede manier om te kijken of ik goed geprept ben. Het geld dat ik bespaar geef ik daarna weer uit om op voorraad niveau te komen. Zo maak ik een uitgebreide test voor mezelf.

prepass
27-07-12, 17:19
Succes! Ik ben benieuwd wat je gaat tegenkomen. Doe je dit in je eentje of ook met familie oid?
Mooie test ook om te zien of je preps voldoende Kcals leveren voor je training van een maand.

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij 90% conditie? 90% tov een gemiddelde NL-der of een topsporter?

wodan
27-07-12, 17:27
Als je om de dag krachttraining gaat doen EN nog eens lopen, zorg maar voor een voldoende en complete supply aan voedingsmiddelen,
of je loopt het risico dat je op het einde van de maand gewicht en spiermassa kwijt bent. Hangt natuurlijk af van wat je onder training en lopen verstaat en wat je al gewoon bent te doen.

Succes en doorzettingsvermogen gewenst.

Dr.Prepper
27-07-12, 18:12
Klasse Ivan, succes!

Keyser Suze
28-07-12, 00:00
Petje af kerel, Als ik herstelt ben ga ik ook weer voor meer conditie, nu ben ik te laf.

Ivan
28-07-12, 01:18
90% van wat ik eigenlijk zou moeten zijn. Dat is een beetje vaag, maar bij afbeulen denk ik niet aan de gemiddelde NL-er. Ik ben alleen maar MB draait haar eigen programma met mij mee.
Het is voor mij ook wel kijken hoe het zal worden. Het is niet de bedoeling dat ik spiermassa ga verliezen. Ik let dus op mijn voedingsmiddelen. Daar heb ik ook op geprept.
Vandaag de laatste voorbereidingen getroffen. Ik train en loop al jaren, dat kan prima maar ik ga wel de intensiteit voor een maand behoorlijk verhogen. Een vorm van periodisering waardoor ik mij lichamelijk en geestelijk net weer een niveau hoger zet. Deze vorm van periodisering doe ik wel vaker maar nog nooit in een prepper setting. Ik ben heel benieuwd hoe het mij af gaat en wil kijken of ik wanneer dit vermeldingswaardig is dit kan zetten op het forum.

wodan
28-07-12, 08:46
Blijkbaar ben je goed bezig zo te lezen, succes.

prepass
28-07-12, 11:35
Nou ik ben benieuwd wat je allemaal gaat doen dan. In ieder geval succes!

Zanshin
28-07-12, 22:25
Te gek,,,een hele maand, Succes kerel! En MB natuurlijk ook :D

dR3
29-07-12, 11:32
Veel plezier! Als het goed gaat de volgende keer zonder stroom/gas etc?

Ivan
29-07-12, 12:19
Eerste dag zonder problemen. Ik verwacht deze nu ook nog niet. dat zou wel heel erg zijn.
Ik hou deze periode een dagboek bij met wat ik doe wat ik eet en wat ik tegen kom.

Met de eerste dag wel getraind met gewichten gefietst en gelopen.
Volgens het systeem van een wasbord voor altijd, kan je met activiteiten punten scoren. Het doel is om volgens het wasborddieet 40 punten per week te scoren om een wasbord te kirijgen.
Ik ga mijn punten volgens die lijst bijhouden. Dit geeft aardig de intensiteit van de training aan zonder dat ik heel uitgebreid hoef te rapporteren.

Dag 1 totaal 32 punten
23:15 in bed. Goed geslapen tot 7:15.

Stroom gebruik ik nu alleen voor de pc. Ik gebruik geen aardgas.

Ivan
30-07-12, 07:46
Dag 2. 4 uur gelopen 24 punt verder geen bijzonderheden.
22:50 in bed. 7:15 op. Vandaag weer o.a. krachttraining op het programma.

Simurgh
30-07-12, 08:23
Goed bezig Ivan, hoe was je prep eten vandaag?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Ivan
31-07-12, 07:41
Eergisteren avond Chili concarne gegeten. Een gedeelte voor de dag erna de lunch bewaard. 's Avonds erwtensoep 2/3 blik. 1/3 is voor de lunch vandaag. Heb voor ontbijt Havermout en knäckebröd. Maar ook pannekoekmix en meel zodat ik zelf dingen kan maken. De verse spullen zoals groente etc raken op. Ik heb vrijdag voor het laatst mijn boodschappen gedaan. Kaas en eieren heb ik nog wel voor een tijd. Melk heb ik ook op voorraad.
Gisteren circuitkrachtraining gedaan en gelopen. 32 punt. 22:45 in bed. 7:15 weer opgestaan. Verder geen bijzonderheden. Vandaag weer een loopdag!

Zanshin
31-07-12, 09:09
Ivan, doe je dat expres, zo veel (of weinig) eten en de rest voor de dag erna bewaren?
Wat smeer je op je knäckebröd en is dat met een reden? (smeerkaas/pasta/?)

12gauge
31-07-12, 10:58
ben sinds jaren weer s op de fiets gegaan en beetje gaan mountainbiken in de polder/bossen hier dacht dat ik goed bezig was ;)

Kans
31-07-12, 21:08
Ivan, goed van je.

Ik had tot mijn dertigste ook een redelijke bere conditie.
Met werk, kinderen, huisje enz is het heel wat minder geworden:(
Ben de afgelopen dagen weer fysiek bezig, schuting bouwen, stookhout verplaatsen, stenen sjouwen enz.
Pff had vannacht weer een kramp in mijn been, voel weer eens wat spieren, heerlijk :rolleyes:

Moet nog eens nadenken over zo'n training en dan dus ook de kids er in mee laten doen.
Die vinden alles leuk dus half camperen waarschijnlijk ook wel:cool:

Grt
Kans

Vlinder
31-07-12, 21:54
Ivan, goed bezig!
Een hele kaas zou je in je prep voorraad kunnen opnemen, prima te bewaren, alleen regelmatig keren en afstoffen.

backschless
31-07-12, 21:56
Complimenten Ivan ik hou dit draadje goed in de gaten en succes.

Ivan
01-08-12, 07:11
Dank jullie wel voor jullie positieve reacties!

Antwoord op Zanhin en bevestiging Vlinder. Kaas is heel lang houdbaar op een koele plek buiten de koelkast. Ik eet totdat mijn hongergevoel weg is. Dat is echt wel na zeg maar 2/3 blik, Ik kan wel een heel blik weg stouwen maar nodig is het niet. In een SHTF situatie zal je ook een beetje uitkijken wat en hoeveel je eet. Daarbij ben ik in training. Ik maak er een combi van.

Beste Kans, ik heb het vaker met mijn kameraden erover gehad dat je de meeste mensen boven de 30 in slechtere conditie ziet komen. Hoewel ik ook een aantal perioden niet of nauwelijks getraind heb ben ik altijd zeer bewust geweest van de noodzaak om fysiek en geestelijk in een goede conditie te zijn. Met 3 x 40 minuten trainen per week kan je enorm veel vooruitgang boeken. Als je daarnaast ook nog wat meer wandelt en fiets herkend je partner jouw na een jaar niet meer. Ik vind trainen afschuwelijk maar getraind hebben geweldig.
Daarnaast zie ik allerlei mensen van mijn leeftijd die tegen fysieke beperkingen aanlopen. Hoewel dit niet voor iedereen geldt zijn een hoop van die kwalen terug te voeren naar een verwaarloosd lichaam en verkeerde levens gewoonten. Persoonlijk vind ik een gezonde geest in een gezond lichaam een prepper voowaarde.

Dag 4. 4 uur gemarcheerd. Voor de Erwtensoep opgegeten die ik nog overhad. Het was meer dan ik dacht. Ik had nog een oud stukje stokbrood van afgelopen vrijdag. Hiermee mijn mestin schoongemaakt. 's avonds rijst gemaakt met een blik 420 g gehaktballetjes in satésaus, hierbij nog tomaten gegeten die ik ook nog had liggen. Ik heb weer voldoende over voor de lunch morgen. Ik begin voorzichtig de conclusie te trekken dat leven op voorraad eten zeer goedkoop is. Maar ik wacht het nog even af. Ik gebruik nu ook nog wat dingen die ik nog had liggen. Maar daar ga ik doorheen raken net zoals in een echte SHTF situatie. Rond 22:45 in bed om 7:15 weer op. Begint lekker regelmatig te worden.
Totaal: 24 punt.

Kans
01-08-12, 10:16
Hoi Ivan,

Mooi dagboek, leuk om te lezen.

Ik denk dat ik geen slechte conditie heb, met squashen moet ik wel een paar mensen voor laten, dat is daar verlies ik van.
Maar vergeleken met de periode dat ik twee jaar lang 8 uur per dag fysiek 'sporten' / bezig was, nee dan ben ik nu niet fit.
Ik zorg dat ik boven gemiddeld blijf en hopelijk kan ik dan redelijk snel opschalen indien nodig.

Succes met de komende weken, hou ons op de hoogte!

Grt
Kans

Ivan
01-08-12, 20:45
Vandaag dus weer om 7:15 op. Licht ontbijt. Liever knäckebröd dan havermout. Van 8:45 tot 9:45 Circuitkrachttraining gedaan. Daarna weer wat gegeten. Gaan marcheren tot de lunch. Deze bestond uit het eten dat gisterenavond over was. Rijst met balletjes in saté. Na de koffie wat gestudeerd in vaardigheden en mijn planning bekeken. Daarna weer 2 uur gaan marcheren. Terug gekomen. gekeken voor het avondeten. Toch maar de tomaten genomen want die moeten een keer op. Ik heb er nu nog maar een paar. De tomaten met kaas gegeten. Verder niets. Water en koffie gedronken. En als avondsnack wat pinda' s. Hier heb ik ook een paar kilo van op voorraad! Totaal 38 punt (was wet veel van het goede...maar voel mij ok)

prepass
01-08-12, 21:10
Ivan heb je niet het idee inmiddels dat het allemaal nog best makkelijk en goed gaat?

Moet je nagaan dat er ook geen schoon stromend water meer is, en er ook geen toilet meer is. Dat wordt toch een ander verhaal na een maandje.....
En er is nog geen enkele dreiging en onzekerheid over de komende tijd. Ook communicatie middelen werken nog, wat voor veel mensen een veilig gevoel geeft.....contact met de buiten wereld.
Wat is jou idee hierover na een paar dagen?

Succes!

Kans
01-08-12, 21:33
Prepass, goede vragen.
Natuurlijk kun je heel moeilijk alles simuleren...
Ik vind dat Ivan al ver gaat, ben ook heel benieuwd of er tegenslagen of zo gaan komen.
Wie weet is zijn volgende stap zo'n periode waarbij hij 'luxe' nog verder terrug schroeft?
Als hij zo een maand kan 'uitrollen' dan zal dat een enorme boost zelfvertrouwen geven.
Zeer goed voor als het echt fout gaat, het besef dat je basis op orde is, dan kun je jezelf richten op de ongetwijfeld komende verrassingen!

Grt
Kans

prepass
02-08-12, 08:22
Inderdaad Kans! Ben ook benieuwd naar Ivan z'n reactie.

Vlinder
02-08-12, 09:48
Ivan, heb je een idee van je calorie inname en de hoeveelheid calorieën die je gebruikt? Wanneer dat in balans is, dan weet je dat het houdbaar is. Wanneer dat uit balans raakt, is dat natuurlijk een punt van aandacht. Ben benieuwd naar je reactie

Pathfinder
02-08-12, 12:04
Goed idee, Ivan, om eens een tijd te leven van je voorraden. Je komt er achter wat goed werkt en wat eigenlijk ongeschikt is. Bovendien ruimt het lekker op. Eet je vanuit 'first in, first out'? Dus het oudste spul eerst opeten en vervangen voor frisse aankopen?

Harkonen
02-08-12, 12:32
wellicht ook interessant:

Training zonder dumbells; iedereen weet dat je met opdrukken/situps e.e.a. kunt trainen, maar je schouders blijven daarbij vaak wat achter.
Deze kún je altijd doen; zonder gewichten:

Ga staan met je handen in een vuist en doe de volgende reps:
1. 10x je armen zijwaarts omhoog; focus op aanspannen spieren.
2. 10x je armen naar voren met de rug van je hand naar boven
3. 10x je armen naar voren met je duim boven
4. 10x je armen naar voren met je duim beneden
5. 10x je armen kruislings naar boven, zodat je armen elkaar halverwege kruisen. Wissel de boven/onderarm elke rep af
6. 10x je armen uitstoten voor je lijf, dus boskhouding en dan vuisten naar boven uitstoten
7. 10x je armen uitstoten naast je lijf. dus starten met je vuisten parallel en dan ook naar boven uitstoten.

Ik garandeer je dat je, zelfs zonder dumbells, een aardige schouder workout te pakken hebt ;)

Ivan
03-08-12, 08:32
Dag 6 weinig bijzonderheden te melden. Ik moest een aantal dingen regelen en was daarmee behoorlijk lang bezig. Geen geld uit gegeven. Dat is deze maand ook niet te bedoeling. Toen ik deze dingen had afgerond had ik best zin in een biertje. (dat was eigenlijk voor het eerst dat ik dacht Ivan waar ben je nu weer aan begonnen) Dat heb ik niet gedaan. Van voorraad pasta gemaakt voor een aantal keer.
Op het gebied van lichamelijke activiteit een rustdag gehouden. Vandaag weer trainen en lopen. Ik ben vanmorgen om 08:00 opgestaan.

Hallo Prepass,

Zoals je misschien een beetje tussen de regels van dag 6 leest. Gaat het allemaal wel makkelijk maar kom ik mezelf toch tegen om het maar zo te zeggen. Natuurlijk heb ik een aantal zaken die op langere termijn in een echte shtf situatie bij mij gaan spelen maar mijn onderkomen is voor huidige begrippen sober. Stromend water is voor mij geen vanzelfsprekend iets. Ik vang regenwater op voor mijn grijswater. Iedere winter is water voor mij wat lastiger om te krijgen. Mijn stroomgebruik is ook heel beperkt.. Mijn zekeringkast is 1 groep van 4A. Maar dat is nog altijd Stroom en water. Ik doe verder alles op petroleum en lpg.

Ivan
03-08-12, 11:23
Ivan, heb je een idee van je calorie inname en de hoeveelheid calorieën die je gebruikt? Wanneer dat in balans is, dan weet je dat het houdbaar is. Wanneer dat uit balans raakt, is dat natuurlijk een punt van aandacht. Ben benieuwd naar je reactie

Ik ben nu aan mijn 7 de dag. Morgen ga ik weer wegen en meten. Het is overigens nu ook nog de bedoeling dat ik gewicht kwijtraak en deze maand in voor mij de fysiek die ik nastreef. Vandaar ook mijn kop PT. Naarmate de maand vordert moet hier steeds meer balans in terug te vinden zijn. Ik hou voor mijzelf een dagboek bij waarin ik precies beschrijf wat ik doe en wat ik eet. Met die details ga ik jullie niet op dit forum vervelen. Maar de bevindingen zet ik op het forum.
Wat betreft Pathfinder, ik eet inderdaad zoveel mogelijk op houdbaarheidsdatum. Maar ik heb ook een paar blikken die aan de buitenkant net iets minder zijn. Die gaan het eerst op. De datum van blik zegt mij namelijk niet zo heel veel.

Harkonen je hebt gelijk. Gewichten zijn niet absoluut noodzakelijk. Met schaduw boksen verbruik je veel energie en kom je ook in top conditie.

Harkonen
03-08-12, 16:00
Goede cardio idd; net als touwtjespringen.
Succes iig!

Ivan
03-08-12, 20:19
Dag 7. Ik heb er nu een week opzitten met gisteren als persoonlijk dieptepunt. Zo nu en dan moet je toch wat dingen regelen.
Vandaag Circuitkrachtraining gedaan en 2 uur gemarcheerd. Ik heb vanmorgen pindakaas en kaas bij mijn ontbijt gehad. voor de middag gaan lopen.
als lunch heb ik eieren gekookt. Ik heb nu nog 20 eieren, dat is voor mij ongeveer 10 dagen. 's Middags mijn krachttraining gedaan en wat administratie. Mijn pasta van gisteren heb ik vandaag weer gegeten. 's Avonds weer gelopen. Totaal 32 punt.

Na 1 week heb ik aan verse groente nog liggen, uien, een paar tomaten, een heel klein stukje komkommer (knäckebröd met kaas en komkommer) en een spitskool. Volgende week ga ik dus over op pot en blik groente. Ik heb hier en daar al weer bramen gezien.

prepass
05-08-12, 10:48
Ivan, leef je nog?

Ivan
05-08-12, 13:17
Ja, ik leef nog. Gisteren dag 8 heb ik 3 uur gelopen. Verder nog wat andere dingen ondernomen die niet scoren maar wel noodzakelijk zijn.
Tussen de middag heb ik gisteren de rest van de pasta opgegeten. Voor 's avond rodekoolstampot gemaakt. Potje, zakje, blikje en eten.
Ik ben geen stamppot mens maar ach ja, je moet wat tijdens een crisis. Het heeft mij ook nog gesmaakt.

1 x per week is het meet en weeg dag. Dat heb ik ook gedaan.
Na een week trainen heb ik volgens het wasbord voor altijd punten systeem ( je moet er 40 halen) 182 punt gehaald.
Ik ben hierdoor ook 3,6 kg lichter geworden en al een een duidelijk veel betere vorm dan een week geleden.
Ik moet echter ervoor waken dat ik mezelf niet over-train of uitput maar ik let op mezelf.
Vanmorgen om 8:00 opgestaan, Na het ontbijt eerst een uurtje gaan lopen. Daarna weer een beetje gegeten en toen mijn circuitkrachttraining gedaan.
ik ga straks nog een uurtje lopen en dan is het wel weer goed voor vandaag.

Ivan
06-08-12, 07:31
Gisteren was Dag 9. 's Morgens na het ontbijt hard gekookt ei als beleg en 2 koffie gaan lopen. Later op de ochtend mijn circuitkrachttraining gedaan. En in de middag, lunch hetzelfde als het ontbijt, een stuk gaan fietsen. Voor het avond eten weer de oud hollandse prak (rode kool) die er nog stond opgegeten. 23:00 naar bed gegaan. Totaal van de dag 29 punten

Badlaken
06-08-12, 10:08
Leuk idee. Ben onlangs ook weer begonnen met trainen, denk dat ik maar eens hetzelfde ga doen.

Maicha
06-08-12, 18:45
goed bezig Ivan, keep up the good work!

Ivan
09-08-12, 06:36
Dag 10.
7:15 uur opgestaan. Als ontbijt een knäckebröd met ei genomen met koffie. Mijn dagboek bijgewerkt. In de ochtend dik een uur gelopen. Daarna knäckebröd met pindakaas gegeten.
Voor de lunch eieren hard gekookt en een knäckebröd met ei gegeten. Daarna gaan lopen 2 uur, ik was een stuk sneller terug dan ik dacht met lopen..
Voor avond eten bij MB gevulde paprika gegeten. Ander half stuks gevuld met rijst corned beef en ui.
Totaal 18 punt. 0:15 naar bed.

Dag 11:
7:30 opgestaan. Ontbijt knäckebröd met ei en koffie. Forum en mail bekeken. Om 10:00 knäckebröd met pindakaas gegeten. Om 10:57 gaan trainen. Ik had wat moeite om op gang te komen maar het bleek uiteindelijk een goede training te zijn.
Circuitkrachttraining gedaan met de halter van 60 kg en dumbbells van 22,5 kg
4 sets van 12 reps. Totaal gewicht 20.160 kg, tijdsduur 55 minuten. Daarna water gedronken en knäckebröd met ei gegeten. Trainingsjournaal etc. bijgewerkt.
Een uur gaan lopen. De rugzak mee met mijn regenjas en de veldfles. Op het laatste stuk van de wandeling mijn regenjas aan getrokken. Het was een beetje een twijfel geval. Later voor 2 dagen nasi gemaakt. Na het eten 2 koffie gedronken en daarna nog weer 1 uur gaan lopen met de rugzak om. Het was tegen de avond opgeklaard. Totaal 32 punt.

Dag 12:
7:30 opgestaan. Ontbijt knäckebröd met ei en koffie. Om 9:24 gaan lopen de grotere ronde gelopen 1,5 uur met bepakking. Lunch 1 knäckebröd met ei en 1 knäckebröd met kaas en komkommer. Meet tabel in mijn oude agenda gemaakt. Coachings gesprek gehouden.
Huishouding gedaan en geīnventariseerd. De nasi opgebakken en opgemaakt. Koffie gedronken. Ik had nog een ronde willen gaan lopen maar niet aan toe gekomen. Niet goed, ik had weer een wat mindere dag. Best zin gehad in een goede borrel maar niet gedaan. Dit hoort er ook allemaal bij. Rond 22:30 naar bed gegaan. Morgen er weer tegen aan. 9 punt gescoord.

Ivan
12-08-12, 20:02
Dag 13.
06:00 opgestaan geroosterde knäckebröd met kaas en tomaat en 1 met pindakaas. Forum en dagboek bijgewerkt. Stukje geschreven over noodrantsoenen voor op het forum. Gaan trainen. Eitjes gekookt voor tussen de middag. knäckebröd met ei gegeten. Geknipt en geschroren. Daarna gedoucht en een uurtje gerust. Daarna een uur gelopen. Daarna avondeten gemaakt. Spitskool met macaroni ham uit blik en kaas. Na het avondeten weer een uur gaan lopen. Rond 22:30 naar Bed.

Dag 14
7:15 opgestaan. Ontbeten knäckebröd met ei en 2 koffie. Forum beantwoord en nog een koffie. Anderhalf uur gelopen. Huishouding gedaan. Stofzuigen en was.
Rest avondeten van gisteren en weer anderhalfuur gaan lopen.. Onderweg besnuffeld door loslopende honden. Deze kwamen op mij afrennen. Wolfsachtige honden. Stil blijven staan totdat de baas erbij kwam die zij dat ze niets deden maar erg enthousiast waren en dat ze geen lopers gewend waren. Ik heb het helemaal gehad met honden.
Met een kennis een tijdje gesproken. Hij had een goede vakantietijd gehad en nu nog 2 weken. Ik krijg honing van hem om mede te maken. De mede delen we.
Avondeten blik opengerukt.

Daarna 1 uur en 36 minuten gelopen. Langs de N weggelopen. Mijn passen geteld met de hectometer paaltjes. Passen komen mooi op 0,8 cm. Met 120 pas per minuut loop ik inderdaad 5760 meter per uur. In totaal 4 uur en 35 minuten gelopen vandaag. Dat is 26,4 km 27 punten.
Op het forum nog een aanvulling gegeven over noodrantsoenen. 23:15 naar bed. Vrij veel moeite gehad met in slaap komen.

Dag 15.
Meet en weeg dag. Rond 8:00 opgestaan. 1 kg afgevallen. Maar heb duidelijk een andere vorm. Ik ga de goede kant op

Een knäckebröd met ei gehad en 2 koffie. Daarna 35 minuten gaan lopen. Thuis gekomen weer een koffie bij het bijwerken van het dagboek en het journaal.
Om 10.07 gaan trainen. Circuitkrachttraining. Halter 60 kg. Dumbbells 22,5 kg. 4 sets van 12 . Tijdens en na de training water gedronken. Na de training een knäckebröd met ham rest uit blik en mosterd met water en daarna een op koffie gedronken. Met de lunch weer een knäckebröd met ei. In de middag 2 uur gelopen. Daarna gekookt. Pasta met tomatensaus corned beef en een pot sperziebonen. Genoeg voor 2 maaltijden. We zijn op de helft!
's avonds ben ik gebeld. Ik ga morgen iemand helpen. Dan maar geen grote dagmars.
Totaal aan punten 38.

Dag 16 06:00 op. Ontbeten met de ham uit blik en koffie. Daarna gaan lopen. Ander half uur. Ik zal verder denk ik weinig kunnen doen vandaag. In de auto gestapt en weggereden.
Heb daar een sobere lunch gehad..vroeg ik zelf om...wel brood!!!! en koffie. Kreeg een fles wijn mee voor de hulp!
18:00 weer thuis. Pasta in de pan en bikken maar. PC aangezet en forum en mail gedaan. Was nog even aan het denken om te gaan lopen maar het is mij nu te laat.

backschless
12-08-12, 20:31
Petje af, ben goed bezig!!!

Badlaken
12-08-12, 20:38
Wat is je trainingsdoel Ivan?

Ivan
13-08-12, 00:21
In eerste instantie was ik niet tevreden. Ik vond mezelf wel redelijk sterk maar een paar kilo te zwaar aan het worden. Had mij dus voorgenomen om een aantal weken zwaarder te trainen en op mijn voeding te gaan letten. Toen kreeg ik het idee om te kijken of dit op mijn voedselvoorraad kan. Want een voorraad is leuk, net als allerlei prepper spullen maar het is toch in het gebruik wanneer je er achter komt of je goed zit. Het is jammer als je hier pas achter komt als het moet. Ik wil kijken hoe ik het doe in een SHTF situatie op mijn voorraad. Dat gaat aardig goed. Hoewel ik het daar nu nog een beetje kort dag voor vind. Sommige dingen bijvoorbeeld uien, eieren maar ook bepaalde groente houden zich verbazend lang goed. Ik heb wel duidelijk wat mindere momenten er tussen. Mijn prepper middelen zijn wel ok. Ik ben niet zoń verzamelaar van allerlei dingen die ik niet gebruik
Daarnaast wil ik mijn marsvaardigheid op een goed peil hebben. Mijn doel is dat ik een dagmars met bepakking goed kan lopen en meerdere dagen achter elkaar. In een strak tempo.
Ik ben van mening dat goed lopen een enorme bijdrage levert aan het algemeen functioneren.
Een goede lichamelijke conditie met voldoende spierkracht vind ik zelf een must voor een prepper. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat is mijn doel.
Hoe beter je mentale en fysieke conditie is hoe meer kans je maakt in een crisissituatie. Daarbij voelt het goed

Badlaken
13-08-12, 01:54
Heb je wel je dagelijkse behoefte berekend? Zo te horen wil je namelijk afvallen.

dR3
13-08-12, 08:17
Onderweg besnuffeld door loslopende honden. Deze kwamen op mij afrennen. Wolfsachtige honden. Stil blijven staan totdat de baas erbij kwam die zij dat ze niets deden maar erg enthousiast waren en dat ze geen lopers gewend waren. Ik heb het helemaal gehad met honden.

Ik ben geen expert maar volgens mij hoef je je nergens zorgen om te maken als een hond op je afrent en vervolgens besnuffelt. Als de hond had willen aanvallen dat had hij dat direct gedaan zonder te snuffelen. Natuurlijk kan het even schrikken zijn als 1 of meerdere honden op je afstormen, maar meestal hoef je je nergens druk om te maken. Wel letten op hun/jouw lichaamstaal.

Ivan
13-08-12, 11:54
Heb je wel je dagelijkse behoefte berekend? Zo te horen wil je namelijk afvallen.

Ik moest inderdaad even weer wat kilo's kwijt maar dat is niet het grootste ding. Ik heb inderdaad een idee van mijn dagelijkse behoefte. Zoals ik al eerder schreef van 90% in vorm zijn naar zeg maar 100% Nu zeg dit misschien weinig maar voor mij is 100% de fysieke conditie die ik lange tijd heb gehad en waar ik nu iets verder van af was geraakt maar niet desastreus.

Ivan
13-08-12, 12:10
Ik ben geen expert maar volgens mij hoef je je nergens zorgen om te maken als een hond op je afrent en vervolgens besnuffelt. Als de hond had willen aanvallen dat had hij dat direct gedaan zonder te snuffelen. Natuurlijk kan het even schrikken zijn als 1 of meerdere honden op je afstormen, maar meestal hoef je je nergens druk om te maken. Wel letten op hun/jouw lichaamstaal.

Ik ben geen honden liefhebber. Ik heb geen hond en ik wil geen hond. Ik vind het waanzin dat ik omdat ik veel loop rekening moet houden met het gedrag van honden. De hondenbezitter verwacht vaker dat ik weet hoe ik met zijn hond moet omgaan terwijl hij zich niet aan de regels houdt en daarbij ook nog eens faalt in het corrigeren van zijn eigen hond! Een hond mag niet loslopen op straat. Ik ga niet zeuren over honden als ik op een plek kom waar zij los mogen lopen. ik vermijd die plekken. Per jaar worden 6600 mensen gebeten door honden! Een aantal honden zouden wat mij betreft onder de wapenwet moeten vallen. Ik loop ook vaak in natuurgebieden die opengesteld zijn voor wandelaars. Honden mogen daar vanwege de wildstand alleen maar aangelijnd. De helft loopt los. Nog een gedeelte hiervan begint gewoon te rennen als ze wat zien. Mens konijn of wat dan ook en reageert helemaal niet op zijn "baas".
Ik moet het accepteren dat zo'n kwijlende hond aan mij ligt te snuffelen. Ik vind dat waanzin. Om problemen te voorkomen merk ik dat ik bepaalde routes niet meer loop.

dR3
13-08-12, 17:34
Begrijpelijk, maar toch is het voor een prepper die niet van honden houd wel verstandig (voor iedereen eigenlijk) om het gedrag van honden te (her)kennen. Na SHTF zullen velen honden aan hun lot overgelaten worden en het zou mij niets verbazen als je ze regelmatig los lopend tegenkomt. Wel verstandig om te weten wat je wel en niet moet doen.

Kans
13-08-12, 19:14
Het zou zomaar kunnen dat je eerder een hond in je vizier..... herstel strik, hebt dan ander wild.......
Het lijkt mij ook wel zinnig dat je met een wilde, uitgehongerde hond leert 'omgaan'.

Onder de welbekende disclamer:
Mischien is een hond die komt snuffelen wel een buitenkansje, als je geen baasje ziet hoord dan is hij in een shtf situatie voor mij wild....

Grt kans

backschless
13-08-12, 19:30
Had nog wel een vraag: ben je single of heb je een relatie en als je een relatie hebt doet je partner ook mee met je voedsel voorraad te nuttigen een deel van de training.

Ivan
13-08-12, 23:21
Ik ben een stand alone maar wel in verbinding met een netwerk via een goede firewall

wodan
13-08-12, 23:26
Ik ben een stand alone maar wel in verbinding met een netwerk via een goede firewall Hahaha, nice one!

Ivan
16-08-12, 18:48
Dag 17.
Om 09:00 opgestaan. 2 koffie en een knäckebröd met ei gegeten. Daarna wat energiekosten berekeningen gedaan. Netto kosten energie elektriciteit is ongeveer €0,19 per KW via het elektriciteitsnet. Zelf opgewekte energie met een 650W ferm generator op mengsmering is €1,67 per KW. Dit is natuurlijk wel de duurste manier. Verder zoeken loont wellicht.
Wind en zonnepanelen lijken echter nog duurder.
Daarna 5760 mtr gelopen. Weer terug koffie gemaakt en een knäckebröd met pindakaas gegeten, het blijft een beetje vreemde combinatie. De pc aan gezet en het dagboek bijgewerkt.
In de middag getraind en daarna gedoucht. 59 minuten over de training gedaan. Na de training een knäckebröd met kaas. Daarna nog een half uur gelopen. Daarna de kip van Lupac met pasta in een basisgerecht verwerkt met wortelen. Na het eten nog een uur gelopen. Film gekeken The hungergames en water met citroen gedronken. Rond 00:30 naar bed gegaan 35 punt

Dag 18.
Om 7:15 opgestaan. Niet zo heel goed geslapen Ontbijt knäckebröd met kaas. Gewassen. Het was mooi weer. gedaan en knäckebröd met kaas gegeten vervolgen wat gaan opruimen. Rond 14:30 gaan lopen tot 17:00. Laatste stuk in de stromende regen.
Texaansebonenschotel, blik 800 g gegeten met rijst. Was anders te nat. Rijst had wel iets langer mogen koken. Totaal 15 punt.

Dag 19. Knäckebröd met pindakaas en een met kaas gegeten. Vervolgens op forum gekeken en huishouding gedaan. Als Lunch de texaanse bonenschotel gegeten.
Van 3 tot 4 uur getraind. Het ging goed ondanks de warmte. Vanavond wordt onweer verwacht.
Basis pastasaus gemaakt van cornedbeef, ui knoflook en diepvries paprika met tomatenpassata en een beker bouillon. Genoeg over om morgen chilli te maken of spaghetti.
's Avonds gaan lopen 2 uur. Naar The right stuff gekeken

Totaal 32 punt

Dag 20.
8:00 opgestaan. knäckebröd met kaas gegeten met koffie. K brood begint een beetje te vervelen ik denk dat ik morgen aan de cornflakes ga. Totaal 2,5 uur gelopen. Tonijnsalade gegeten blik opengerukt en met wat mayo aangemaakt en koffie gezet. Weer gaan lopen. 1,30 uur.
Voor avond eten chili gemaakt van een gedeelte van de basissaus. Heb nu nog voor 1 x chili en voor 1 x pastasaus.
Van Prepper spul eten is heel goedkoop!. Ik eet vaker 2x warm omdat ik avondeten over hou. Dat is beter want knäckebröd kan maar is ook niet echt een stevige hap. Ik heb ook nog plenty wittebonen in tomatensaus die ik zou kunnen pakken of pannenkoeken maken. Maar voor als nog ga ik voor snelle dingen. Echt lang in de keuken sta je niet als je een blik, pak of zak opentrekt.

Het wordt de komende dagen warm. Voor het lopen maakt mij dat niet uit wel voor de krachttraining. Ik moet maar vroeg gaan trainen.

Mijn mood! Over het algemeen gaat die wel alhoewel ik mij enorm verheug op brood en een biertje en een goede Bourbon! (het zijn allemaal graanproducten die ik mis!!)
Zo nu en dan heb ik verplichtingen die het niet makkelijker maken.
Totaal 24 punt

Kans
16-08-12, 19:09
Ivan, bewondering!

Kun je wat vertellen wat voor prepper acties je doet?
Mischien heb je wel al wat verteld idg sorrie....

Hoe kook je bak je brood, zie nooit brood voorbijkomen dus dat zal wel niet?
Kun je graan malen heb je graan.
Kook je binnen buiten, merk je iets aan reacties?
Drinkwater uit de kraan?

Hoeveel extra tijd ben je kwijt aan prepper acties die normaal dus niet hoeven?

Grt
Kans

Ivan
17-08-12, 00:15
Ik kook binnen maar ik bak als ik dat doe buiten. Ik heb mijn eigen drinkwater voorziening. broodbakken heb ik vaak gedaan.. Het probleem is niet het meel, ik kan graan malen, maar het gist!
Ja, ik weet je kan korrel gist gebruiken of zuurdesembrood maken!
Deze maand is voor mij een test om op voorraad te leven. dat lukt goed, Sterker nog..een maand is eigenlijk nog aan de korte kant. uien, knoflook maar ook groente en eieren houden zich lang goed.
Ik kan nu overigens ook weer langzaam bramen gaan eten die ik vind. Deze maand hou ik tijd over doordat ik gebruik maak van blik rijst pasta etc. Geen boodschappen doen bespaard ook veel tijd.
Omdat het nu puur op voorraad test gaat jaag of vis ik niet. Dat zou ik in een SHTF situatie wel doen.
Ik probeer zo weinig mogelijk op te vallen.

Kans
17-08-12, 16:48
Sorrie als ik te nieuwsgierig ober kom...

Kook je met normale middelen of je prepper branders, hoeveel brandstof verbruik je?
Hoe bak je buiten ?

Wordt het opgemerkt, buiten koken bakken?

Grt
Kans

noodv
17-08-12, 17:02
Mijn vrouw bakt wekelijks zuurdesembrood, mocht je een zuurdesemstarter nodig hebben, dan heb ik die...
Overigens is de smaak, zoals het woord al doet vermoeden, echt wel zurig. Daar moet je wel een tijdje aan wennen.

Dick Berts
17-08-12, 17:39
Hallo Noodv. Ik ben een redelijk ervaren prepper, maar we hebben allemaal gaten in onze kennis. Bij mij is dat brood bakken. Je hebt er geen idee van, hoe blij ik was met dat filmpje van iemand die brood op kaarsen bakte. Dat filmpje heb ik aan tientallen mensen doorgestuurd. Binnenkort ga ik mijn eerste brood op kaarsen bakken. De broodmix van Koopmans die ik heb gekocht is volgens de tht datum nog een jaar houdbaar. Steekt dat erg nauw, of kan ik er twee jaar van maken? Mijn volgende stap wordt een graanmolen en graan. Maar inderdaad dan zit je met de houdbaarheid van gist. Weet ik ook geen klap vanaf. Laat staan dat ik wat van zuurdesem begrijp. Zuurdesem brood vind ik wel binnen te houden hoor, dat is het probleem niet. Ik zou je heel dankbaar zijn, als je mij -en daarmee vele anderen denk ik- nog wat verder op weg zou willen helpen.

Ivan
18-08-12, 10:15
Sorrie als ik te nieuwsgierig ober kom...

Kook je met normale middelen of je prepper branders, hoeveel brandstof verbruik je?
Hoe bak je buiten ?

Wordt het opgemerkt, buiten koken bakken?

Grt
Kans

Ik heb verschillende manieren om te koken. Ik heb 3 lpg flessen. Met een fles doe ik ongeveer 2-3 maanden het ligt er ook een beetje aan wat ik zoal maak. Ik kook graag.
In de winter als ik de kachel aan heb...mijn foetsie 122 kook ik op mijn foetsie. Daarnaast heb ik nog 2 petroleumstellen een campinggasbrander die ik eigenlijk nooit gebruik.
een coleman peak1 en kook ik ook wel buiten op hout of briketten. Ik heb een dutch oven 6qt daarin bak ik maar dat is toch wel een gedoe.
Het valt niet op als ik buiten bezig ben.
In het winter seizoen gebruik ik gemiddeld 2,5 liter petroleum per dag en 0,5 liter lampolie (verlichting) per week. Ik heb standaard voor een jaar aan voorraad. De dag voordat ik begon met mijn maand heb ik nog alle flessen en cans gevuld. Lege lampolie flessen vul ik met petroleum. Dat werkt namelijk heel handig met vullen van mijn kachel en andere oliestellen.

noodv
23-08-12, 15:52
Hallo Noodv. Ik ben een redelijk ervaren prepper, maar we hebben allemaal gaten in onze kennis. Bij mij is dat brood bakken. Je hebt er geen idee van, hoe blij ik was met dat filmpje van iemand die brood op kaarsen bakte. Dat filmpje heb ik aan tientallen mensen doorgestuurd. Binnenkort ga ik mijn eerste brood op kaarsen bakken. De broodmix van Koopmans die ik heb gekocht is volgens de tht datum nog een jaar houdbaar. Steekt dat erg nauw, of kan ik er twee jaar van maken? Mijn volgende stap wordt een graanmolen en graan. Maar inderdaad dan zit je met de houdbaarheid van gist. Weet ik ook geen klap vanaf. Laat staan dat ik wat van zuurdesem begrijp. Zuurdesem brood vind ik wel binnen te houden hoor, dat is het probleem niet. Ik zou je heel dankbaar zijn, als je mij -en daarmee vele anderen denk ik- nog wat verder op weg zou willen helpen.

Ik zie deze reactie nu pas. Ik zal wel een topic maken hoe je zuurdesem maakt en hoe je daar dan zuurdesembrood mee maakt. Zo'n broodmix kan nog heel erg lang mee. Wel is het zo dat de voedingswaarde aanzienlijk minder is dan van vers gemalen graan, maar daar is met een pak meel sowieso al geen sprake meer van.
Zelf heb ik dan weer geen ervaring met broodbakken op kaarsen (vond het wel heel inventief), dus is hoor graag hoe dat bevallen is.

Ivan
24-08-12, 10:23
Dag 21.
Om 8.30 opgestaan. Toch maar 2 knäckebröd met kaas gegeten. Had nu toch niet zo'n zin in cornflakes..ik blijf dit een beetje kinderontbijt vinden. Op beide forums geweest. Ook gereageerd op de ban! Benieuwd of ik daar nog reactie op krijg. Rond 10 uur gaan trainen voordat het echt te warm wordt. Het trainen ging goed. Circuittraining 4 sets van 12 reps en buikspieroefeningen 4 sets van 25. Ik moet vandaag op pad. En kom waarschijnlijk zondag pas terug.

Dag 22. Ben niet thuis. 1 uur gelopen meer zat er niet in. 6 punt

Dag 23. Weer in de middag thuis gekomen. Het was veel te warm om nog te gaan trainen.
Baal ik wel een beetje van. Blik open getroken. Aardappelschotel. 0 punt

Dag 24 om 7:30 opgestaan. Een blik boterhammenworst opengemaakt voor op knäckebröd.
3 koffie gehad. Gaan trainen. Circuittraining gaan douchen. Toch nog vanwege de warmte behoorlijk afgezien. Middag eten. Soepie uit blik tomaten en een knäckebröd met boterhammenworst.
's middags een uur gelopen. 's avonds blik nasi opengetrokken en de rest van de soep gegeten
Daarna nog weer gaan lopen. 23:15 gaan slapen. 32 punt

Dag 25 7.30 opgestaan. Bekende ontbijtje. Daarna anderhalf uur gelopen.. Terug nog maar een koffie met een knäckebröd gegeten. Radio Philips B3-02A open gemaakt. De FM valt regelmatig weg. Dit ligt aan de schakelknoppen. Mechanica is altijd de zwakkeschakel van philips geweest.
Lunch gegeten..rest nasi. 's Middags nog anderhalf uur gelopen en verder de hele dag aan de radio gewerkt. Het schakelmechaniek helemaal uit elkaar gehaald. Dit is eigenlijk niet de bedoeling als je naar de constructie kijkt.. De contacten zijn niet lekker. Deze in een badje van azijn en zout gelegd om de corrosie weg te krijgen. Ondertussen de rest van de radio aan de binnenkant schoongemaakt.
Daarna schakelknoppen weer in elkaar gezet. Ben er nog niet helemaal over te spreken. Heb hem weer even weggezet. Ik wil er verder nog naar gaan kijken. Zoals ik al zei is de mechanica een zwak punt van philips apparatuur. Wat betreft de elektronica zit het wel goed. Maar schakelmateriaal motortjes e.d. Zijn van bedroevende kwalitieit. Avondeten pasta met een soort spinaziesaus gemaakt. 18 punt

Dag 26. 7:30 op. Mijn knäckebröd ontbijtje met koffie weer gegeten. Ditmaal kaas en jam op het knäckebröd gedaan. Ik heb helemaal geen zin om te trainen. Ik heb mij toch om 10:00 er toe gedwongen. In de middag aan een boog gewerkt. Pasta met spinazie als lunch gehad. Het is een lichte boog die ik aan het maken ben voor recreatief gebruik in een tuin. Ook nog 2 uur gelopen.
's avonds pannenkoeken gebakken. Een pak koopmans waar je alleen nog 700 ml water bij hoeft te doen met appelstroop gegeten. Voor noodgevallen gaat het maar eigenlijk is het geen eten.
32 punt

Dag 27. 8:00 op. Eerst een uur gelopen. Daarna mijn antenne gaan installeren. Deze is uitschuifbaar tot iets meer dan 5 mtr. Daar een tijd mee bezig geweest. Ik wil de antenne voor mijn tranciever gebruiken maar ook gaan testen met mijn radio' s Daar zal ik echter nog een paar dagen mee wachten. Ik heb dan nog een connector nodig zodat ik hier coax aan kan sluiten. .. lunch de rest van de pannenkoeken. Avondeten wordt Hühnernudeltopf. Een blik dus. was niet geweldig.. een soort kippesoep met pasta. Geen aanrader. 's Avonds nog gelopen 2 uur totaal 18 punt

Ivan
26-08-12, 18:13
Dag 28
Vanmorgen opgestaan en na mijn ontbijt jawel knäckebröd met kaas anderhalf uur gelopen.
Middageten blik vis opengetrokken en deze met een aantal toast opgegeten. In de middag weer een uur gelopen. Vandaag een wat mindere dag. Ik heb het wel een beetje gehad met leven op voorraad. Ik heb met lopen wat bramen meegenomen die ik tegenkwam met lopen. Dat scheelt toch weer een beetje. Ik heb voor het avondeten een blik unox erwtensoep opengetrokken. Best goed te eten maar ik had er na de hand wat last van tijdens het trainen dat ik 's avonds gedaan heb.
Dit heb ik expres zo gedaan. Mijn volgende krachttraining is maandag ochtend.
Ik ga mij vanavond nog een beetje verdiepen in ontvangers. Heb water met pinda's achter de hand.
35 punt

Dag 29.
Vandaag in totaal 3 uur gelopen half tussen de buien door. Dit was overigens niet helemaal gelukt maar ik heb een poncho voor dit soort gevalletjes bij mij18 punt
Voor ontbijt en lunch maar weer een blik boterhammen worst opengetrokken. Met knäckebröd gegeten. Verder een beetje aan lopen rommelen. Voor de avond heb ik van een zakje aardappelpurree en zuurkool stampot gemaakt hierbij hamburgers van Lupack gebakken. Dit is weer voor 2 keer en ook gekookt. Te laat naar bed gegaan. had een goede radio zender ( Nieuws was het overlijden van Neil Armstrong). Nog wat aan het prutsen geweest.
18 punt

Dag 30
Toch nog voor 10:00 op. Het wordt een regenachtige dag. Vanmorgen weer knäckebröd gegeten met boterhammen worst uit blik. En koffie gedronken. Rustig aan gedaan. Internet is heel zwak.
Gaan opruimen en mijn voorraad nagekeken. Heb de spullen voor morgen al bij de hand. Ga begin van deze week alles aanvullen en verse spullen kopen. Mijn voorraad heeft van deze maand niet al te hard geleden. Was best veel werk omdat ik mijn voorraad op verschillende plekken heb. Ik heb sommige dingen ook anders neer gezet..
De afgelopen maand heb ik dan voor ongeveer voor €50,- aan levensmiddelen gebruikt.
€15,- aan energie en €55,- aan brandstof voor de auto verbruikt.

Graaf Tel
01-09-12, 20:38
Ik zou graag willen weten of jullie ook fysiek trainen hierbij denk ik aan kracht, uithoudingsvermogen ed. en of jullie je nog ergens speciaal op richten

luciën
01-09-12, 20:54
ja dat doe ik zeker maar niet specifiek op een onderdeel ik train gewoon mijn hele lichaam

Mr. Gold
01-09-12, 20:58
Momenteel train ik mentaal en aan uithoudingsvermogen.

Dick Berts
01-09-12, 21:02
@ Mr. Gold. Wijzig je locatie aanduiding dan even in: "Op een onherbergzame plek".

KenpoJJ
01-09-12, 21:03
Hardlopen 3 x per week 30 minuten
Voor kracht 3 x per week:
5 x 30 opdrukken
5 x 35 squats
5 x 50 sit up

Graaf Tel
01-09-12, 21:05
ja dat doe ik zeker maar niet specifiek op een onderdeel ik train gewoon mijn hele lichaam

train je dan op kracht of uithoudingsvermogen of een combinatie?

jolanda
01-09-12, 21:44
mijn trainingsprogramma

Brood kneden
kachel kolen aan houden
hout zagen
vloeren vegen
kippen/eenden vangen
pannen op fornuis zetten
hangop maken
stalen schoonmaken
was ophangen
afwassen
was vouwen
bloem 2.5 kilo tillen
ramen lappen
afstoffen

groet jolanda

wodan
01-09-12, 22:06
mijn trainingsprogramma

Brood kneden
kachel kolen aan houden
hout zagen
vloeren vegen
kippen/eenden vangen
pannen op fornuis zetten
hangop maken
stalen schoonmaken
was ophangen
afwassen
was vouwen
bloem 2.5 kilo tillen
ramen lappen
afstoffen

groet jolanda

Fijntje ;)

Kungfufox
01-09-12, 22:22
Ik sport gewoon 2 a 5x per week afhankelijk van me agenda. Zoals Lucien al zegt: het hele lichaam en dan zowel kracht als uithoudingsvermogen. In een SHTF moet je voornamelijk veel rennen(vluchten/ontwijken) denk ik vandaar uithoudingsvermogen(cardio) en indien je in het nauw gedreven wordt of als je wordt verrast is kracht heel belangrijk. Uiteraard kan je het gebrek aan kracht altijd compenseren of aanvullen door middel van een martial arts naar keuze of dmv zelfverdedigingstrainingen(met of zonder wapens). Belangrijk hierbij is wel om een realistische vechtsport/training te kiezen omdat je ook eventueel wapens kunt tegenkomen en in een SHTF maar 1 'spelregel' geldt: OVERLEVEN....

JohnVonSchutz
01-09-12, 22:25
Sinds een maand vechtsport.

Kungfufox
01-09-12, 22:40
Sinds een maand vechtsport.

Er is geen goede of foute vechtsport, maar ik zou zeggen deel vooral welke jij hebt gekozen en waarom in jou ogen dit een goede keuze is. Hier kunnen beginnende preppers of preppers die zich hierin interesseren van leren en zich beter oriënteren :).

cerdo
01-09-12, 22:41
5 dagen per week ben ik 2 uur te vinden in de sportschool (voor krachttraining), daarbij doe ik 1 a 2 x per week mountainbiken en af en toe ga ik hardlopen.

ook heb ik 2,5 jaar aan kickboxen gedaan, af en toe ga ik me even uitleven op een bokszak. nu doe ik niet meer boksen omdat ik daar geen tijd meer voor heb

luciën
01-09-12, 23:28
Hardlopen 3 x per week 30 minuten
Voor kracht 3 x per week:
5 x 30 opdrukken
5 x 35 squats
5 x 50 sit up

als je voor kracht wil zorgen kan je beter setjes van 5 of 8 doen met een gewicht op je rug bij het opdrukken, bij squat gewicht in je hand of in je nek en bij sit ups op je borst met je armen gekruist over het gewicht
want als je dingen 30 keer doet train je grooten deels conditie en als je setjes van 8 doen en je er steeds veel moeite voor moet doen dan train je veel meer kracht
ook is heel verstandig om al je spieren te trainen want nu heb je maar een paar spieren en als je dit een lange tijd blijft doen ga je krom lopen

luciën
01-09-12, 23:31
train je dan op kracht of uithoudingsvermogen of een combinatie?

ik train conditie op met hardlopen, fietsen en kanoën en veder ook kracht (alle spiergroepen)

KenpoJJ
02-09-12, 00:01
Het klopt dat ik waarschijnlijk net zoveel conditie kweek als kracht, maar het doel is naast kracht ook weer snel te herstellen. Daarnaast hou ik niet van extra gewichten dat geeft te veel kans op blessures vind ik. Ik hou het liever op mijn eigen lichaamsgewicht. Ik doe deze 3 oefeningen omdat ze alle grote spiergroepen trainen.
Ik geef ook nog 1 avond (3,5 uur) per week les in American Kenpo en 2 keer per maand 2 uur les in Kyusho. Ikzelf volg lessen in Modern Arnis.

mrjixies
02-09-12, 07:42
Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan spier conditie dan aan kracht. Vergeet niet dat meer spier ook veel meer vraagt qua calorieën. Reken zowiezo op 1000 calorieen per dag extra met 10kg meer spier.

12gauge
02-09-12, 10:34
telt fietsen naar de kroeg ook?

zonder gekheid ik fiets af en toe een beetje

JohnVonSchutz
02-09-12, 10:57
Ik heb gekozen voor Krav Maga. Ik hou wel van de no nonsens gedachte. Bijkomend geluk is dat er naast de technieken ook een deel conditie en kracht training bij zit.
Elke keer is de training anders maar voordat we de laatste keer begonnen hebben we denk ik 150 push,-sit en squats gedaan en daarnaast nog een aantal andere oefeningen.
Ik vond het redelijk afzien maar daar hou ik wel van.

cerdo
02-09-12, 11:17
Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan spier conditie dan aan kracht. Vergeet niet dat meer spier ook veel meer vraagt qua calorieën. Reken zowiezo op 1000 calorieen per dag extra met 10kg meer spier.

ik eet ook gemiddeld 4500 cal per dag ik weeg 85 kilo en ben van plan nog meer spiermassa aan te komen , het is niet ideaal voor een shtf situatie maar mijn lichaam is wel gewend aan dagelijkse inspanningen en dus als ik offgrind moet kan ik wel een boom omhakken en verplaatsen daar staat tegenover dat ik meer moet eten vandaar ook veel voedsel in mijn bob en veel mogelijkheden om voeding uit de natuur te halen, ik moet alleen nog meer plantenkennis hebben

nvd72
02-09-12, 19:17
ik ga 2-3x in de week naar de sportschool, en daarnaast fiets ik elke dag 15km naar mijn werk en weer terug.

Simurgh
02-09-12, 22:37
Ik loop hard, soms heel hard, dan heb ik zombies achter me aan. Geen grap maar echt, zombiesrungame.com voor op de mobiel. Erg leuk verhaal en ondertussen lopen. Doe nu iedere twee dagen tien km. En...grrrr, Sorry moet gaan zombies.....

Zanshin
03-09-12, 10:31
Over dit onderwerp bestaat al een topic:
http://preppers.nl/forum/threads/363-Je-conditie-geprept?

Mr. Gold
04-09-12, 14:20
Ik loop hard, soms heel hard, dan heb ik zombies achter me aan. Geen grap maar echt, zombiesrungame.com voor op de mobiel. Erg leuk verhaal en ondertussen lopen. Doe nu iedere twee dagen tien km. En...grrrr, Sorry moet gaan zombies.....

Haha Simurgh, bedankt voor de tip. Heb deze app meteen gekocht en nu 2 keer gerent en moet zeggen, dit is het geld dubbel en dwars waard. Zoveel leuker om te rennen en aan je conditie te werken en ook bij thuis komt mijn "Base" bijwerken :)

The Grip
26-09-12, 22:22
2 x p/w conditietraining(circuittraining van boksen afgewisseld met oefeningen met lichaamsgewicht).

2 x p/w splitschema over twee dagen gewichttraining.

Mrsjones
26-09-12, 22:46
2 keer de honden uitlatten ,10 km per dag.
kippenhook uitmesten. tuin omspitten, de kinderen achter na renne . was ophangen.de prep boodchappen binnen sjouwen. omkruid wieden. en dan de echte top prestatie, brood deeg kneden.
voor top conditie, WOORD HUISVROUW.

zilver
26-09-12, 23:17
Wel alcohol in het weekend. Roken nee. ( mee gestopt op wilskracht 10 jaar geleden )
Minimaal 3 * per week 2km jogg (kan ook 5km doen zonder problemen) (zelf langzaam opgebouwd met een 60s lopen 60s rennen methode, niks forceren)
Mountainbiken recreatief.
Ik zit wel veel te veel de rest van de week, lekker online hangen :)

Het mooie aan rennen is dat je er bijna niets voor nodig hebt, ook geen sportschool of cursus. Een fatsoenlijk paar schoenen en je eigen wilskracht volstaan. Wel oppassen dat je je knieen niet kapot rent dus goed op signalen van je lichaam letten en rust pakken als je wat voelt.

Scavenger
27-09-12, 14:24
Bij doomsday preppers heb ik een vrouw gezien die 6 dagen per week, 4 uur per dag trainde. Toen ze een proef'rit' ging maken naar haar bol te voet en met een backpack op, heeft ze er 6 uur over gedaan in plaats van de geplande 3 uur en was naderhand helemaal kapot.. het zal altijd zwaarder zijn dan je denkt, dat weet ik wel.
Heb helaas geen tijd meer om te fitnessen, maar loop elke ochtend 50 min met de honden. Meer beweging naast de dagelijkse taken en heen en weer lopen op werk enzo heb ik niet..

ik zeg; een weekendje de bossen in gaan met de backpack en kijken hoe ver ik kom! ^^

Mr. Gold
27-09-12, 15:10
Ik heb deze uitzending ook gezien met deze dame en dacht meteen als je zoveel traint en dan al zo moeilijk hebt klopt er iets niet. Ze zei wel dat haar BOB te zwaar was. Ik train zelf ook veel de laatste paar weken (joggen met app runzombiesgame n.a.v. tip hier) werkt erg verslavend. Ren nog wel als een oude man maar elke dag gaat het beter. Iedereen rade mij aan om het heel rustig op te bouwen en niks te forceren, wat ik dus ook doe. Laat de SHTF nog maar even wachten ;-)

Chinaka
27-09-12, 15:35
Ik zag deze aflevering ook onlangs. Viel me op hoe bizar haar backpack geladen was. Dat ding dat er onderaan lag te bengelen, nou ? Die moet nog veel leren.
En wat mij ook opviel was dat ze in korte shorts liep door delen van de stad die ze zelf als gevaarlijk beschreef. Komaan je kan net zo goed een bordje meedragen " Pak me"
Maar ja er waren camera's en de looks voor alles he. Heeeeeel onrealistisch volgens mij.

prepper053
27-09-12, 15:37
tja, ik ben niet in topvorm maar ik ben wel slim genoeg om te zeggen: als je lopend met een backpack 6 uur erover doet om bij je doel te komen, tja was het dan niet slimmer en lichter geweest om de fiets te nemen???

zilver
27-09-12, 15:41
Lopen duurt nu eenmaal lang, je wereldje wordt heel klein zonder goedkope benzine energie.

Rothbard
27-09-12, 15:44
Bij het bouwen van lichamelijke conditie is rust even belangrijk als inspanning. Het is ook mogelijk om juist je lichamelijke conditie te verslechteren door overspanning. Ik weet niet waar die 4 uur per dag 6 dagen per week precies uit bestaat, maar met die hoeveelheid kan het best zijn dat zij zichzelf kapot traint, en (mede) daarom zo'n moeite had met die tocht.

Vantazzy
27-09-12, 18:05
Hm ja, conditie... Heb wel veel spierkracht maar 6 uur lopen is voor mij een nogo...
Hardlopen is voor mij ook geen optie; heb een zeer slechte rug. Doch met die slechte rug, blijf ik zware dingen tillen enzo want ik wil mezelf niet laten kennen als iemand die nix kan. Zolang ik het kan doen, blijf ik het doen.
Fietsen, ja dat moet ik weer es oppikken, doe dat slechts 1x per week. Gewoon omdat ik de auto elke dag nodig heb.
Trappen lopen doe ik elke dag, ben wel bekaf als ik eenmaal boven ben, dus dat zegt al genoeg over mijn conditie.
Is altijd leuk als ik in het weekend met mijn backpack een heuvel op moet lopen. Is niet goed, je geraakt bezweet en verliest daarmee warmte.
Maar ik ken mezelf goed genoeg, als ik 2 maanden weer iets aan sport zou gaan doen dat ik weer helemaal fit zou zijn. Is altijd zo gegaan. Vroeger veel aan sport gedaan; hardlopen, zwemmen, fitness en wandelen.

Ik denk dat dat wel goed komt in mijn geval, als je ooit in een bos komt en je hoort iemand kreunen en grommen dan zou ik dat wel kunnen zijn die bezig is een shelter te bouwen... hahaha

Stuudje
01-10-12, 00:26
tja, ik ben niet in topvorm maar ik ben wel slim genoeg om te zeggen: als je lopend met een backpack 6 uur erover doet om bij je doel te komen, tja was het dan niet slimmer en lichter geweest om de fiets te nemen???Juist, helemaal mee eens...lichamelijke conditie opbouwen en trainen is prima, goed voor lijf en hoofd...maar blijf vooral die hersens in dat hoofd dan ook gebruiken.

(en als je helemaal slim wilt doen, wel setje bandenplakspul en pompje meenemen)

prepper053
01-10-12, 10:14
Juist, helemaal mee eens...lichamelijke conditie opbouwen en trainen is prima, goed voor lijf en hoofd...maar blijf vooral die hersens in dat hoofd dan ook gebruiken.

(en als je helemaal slim wilt doen, wel setje bandenplakspul en pompje meenemen)

ik heb al bijna 4 jaar geen lekke band meer gehad. ik ben afhankelijk van mijn fiets, daarom zet ik jaarlijks in de herfst maanden nieuwe banden op mijn fiets. Het maakt niet uit of ze versleten zijn of niet. Ook controleer ik op dat moment alle kabels, zodra er roest vorming of slijtage is op een binnenkabel, dan wordt de complete kabel vervangen. natuurlijk zorg ik er altijd voor dat mijn bandplakset nog goed is, dat is iets wat veel mensen wel eens vergeten. De lijm is maar beperkt goed en de plakkers worden met de tijd poreus, dus minimaal 1x per jaar controleren.

dR3
01-10-12, 10:41
ik heb al bijna 4 jaar geen lekke band meer gehad. ik ben afhankelijk van mijn fiets, daarom zet ik jaarlijks in de herfst maanden nieuwe banden op mijn fiets. Het maakt niet uit of ze versleten zijn of niet. Ook controleer ik op dat moment alle kabels, zodra er roest vorming of slijtage is op een binnenkabel, dan wordt de complete kabel vervangen.

Klinkt als geld verspilling....waarom niet een voorraadje reserve banden/kabels etc en pas vervangen als het echt nodig is?

natuurlijk zorg ik er altijd voor dat mijn bandplakset nog goed is, dat is iets wat veel mensen wel eens vergeten. De lijm is maar beperkt goed en de plakkers worden met de tijd poreus, dus minimaal 1x per jaar controleren.

Goede tips, die lijm blijft maar een paar jaar goed (mits ongeopend).

Stuudje
01-10-12, 11:12
Ik ben echt afhankelijk van mijn fiets, en zorg daarom voor een fiets die altijd goed werkt.
Ik kan het me niet permitteren op mijn fietsritten met en lekke band of gebroken ketting te staan.
Er is zelfs een tijd geweest dat ik elke twee jaar een nieuwe fiets kocht en de oude inruilde.
Nu ligt meer het accent op onderhouden en verzorgen. Ik doe elk jaar in de herfst nieuwe achterband op de fiets (die slijt het ergst) en check de voorband.
Indien nodig wordt die ook helemaal vervangen, en check licht, remmen, spaken en kabels.
Ik zie het als de APK voor mijn vervoermiddel.

En in preptalk: Als mijn vervoermiddel naar veiliger oorden (daar is vast een prepterm voor) niet optimaal werkt, kan ik beter meteen stoppen met preppen, toch? :)

prepper053
01-10-12, 11:59
"Klinkt als geld verspilling....waarom niet een voorraadje reserve banden/kabels etc en pas vervangen als het echt nodig is?"

nou, mijn redenering is heel simpel: Voorkomen is beter dan genezen.

Ik vervang liever iets voor het kapot gaat dan als het kapot is. Bijvoorbeeld: ik kan mijn banden tot het profiel eraf is gebruiken, maar als ik dat doe is de kans op een lekke band veel groter. En je zal zien het gebeurd altijd dan als je haast hebt of ver van huis bent. Ik vervang liever een band op tijd voor dat het gevoelig wordt voor stukjes glas, metaal splinters en doornen. Daarmee verklein ik het risico dat ik ergens in het pikke donker strand met een lekke band. Het is niet dat ik dan niet naar huis kan lopen, maar waarom lopen als je het had kunnen voorkomen??

Met de kabels is het net zo, de kabel knapt alleen als je het gebruikt. Stel je voor dat je rem kabel knapt als je van een bult rijdt of moet remmen omdat iemand je geen voorrang geeft. het klinkt als een grap, maar het kan gebeuren. als je rem knapt dan kan het je leven kosten als je pech hebt. Dat is wederom niet iets wat je onderweg kan repareren. Versnellingskabel knapt, zou jij 15 kilometer willen fietsen in de lichtste versnelling of een bult op moeten in de zwaarste?? is geen pretje hoor.

Ik geef mijn fiets daarom een Grote Beurt voor de winter er is, nieuwe banden geven me beter grip als het glad is. Kabels controleren en invetten met vaseline of kogellager vet voorkomt dat ze vast vriezen of roesten en daardoor knappen. batterijen van verlichting ook altijd even checken en vervangen, eventueel oxidatie van de contactpunten schuren( een bekeuring is al snel €45 euro, daar kan je ook preps van halen).

Kortom, ik betaal in het jaar tussen 20 tot 30 euro aan onderdelen, dat is niet veel hoor. Ik vervang liever een band en kabel als het MIJ uitkomt en niet wanneer het kapot gaat, want dan komt het mij NOOIT uit.

PS. deze dingen heb ik altijd op voorraad, omdat er altijd een kans is dat ik het eerder nodig zal hebben.

Ik heb niets tegen lopen, tenzij er een fiets beschikbaar is. maar let wel, conditie is noodzakelijk voor beide. ik kan het weten hahaha

Baelmun
19-10-12, 18:08
Ik doe 3x in de week aan kracht training, volg dit schema: www.stronglifts.com
Wil over een paar maanden(wanneer ik naar een andere sportschool ga) terug gaan naar 2 keer in de week kracht training en 1x in de week boksen/kickboksen/mma

dR3
20-10-12, 12:26
Ik doe 3x in de week aan kracht training, volg dit schema: www.stronglifts.com
Wil over een paar maanden(wanneer ik naar een andere sportschool ga) terug gaan naar 2 keer in de week kracht training en 1x in de week boksen/kickboksen/mma

Goed bezig!

Een paar belangrijke punten (komen ook in die video naar voren) die ook voor de prepper belangrijk zijn:
-Niet iedereen is genetisch zo aangelegd dat je snel groeit. Sommige mensen hebben een veel snellere spiergroei, bij de meeste verloopt dit niet zo snel. De laatste categorie doet er langer over en bereikt eerder z'n maximum dan de eerste categorie, wil je toch verder groeien dan ben je praktisch genoodzaakt om verboden dingen te doen (raad ik niet aan).
-Rust en goed eten is minstens zo belangrijk als trainen.
-Drie keer per week trainen en de rest v/d week achter een beeldscherm zitten is ook niet bevorderlijk, je kan bijv bij je werk (AH) de wasmiddelen/bier/frisdrank gaan bijvullen. Daarmee gebruik en train je meer, dan wc papier bijvullen.
-Vergeet je conditie niet. Fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, zwemmen.

Zelf onlangs begonnen met joggen/hardlopen, jaren niets aan gedaan (desk-job) dus behoorlijk zwaar.

Edit: check ook de NL sport/bodybuild fora. Daar zitten een hoop fanatieke mensen met veel kennis/meningen op. Niet alle 'shakes' zijn onzin!

Vault 101
01-11-12, 13:57
Ik denk dat het wel handig is als je minimaal de Kennedymars (een wandeltocht van 80 kilometer binnen 20 uur) kunt lopen. Goed kunnen sprinten kan misschien ook wel eens van pas komen.

Ik twijfel aan de voordelen van veel kracht. In sommige situaties kan veel kracht wel bruikbaar zijn, maar daar staat tegenover dat spiermassa veel extra calorieën verbrandt die je hard nodig hebt voor je basale lichaamsfuncties.

xinix
01-11-12, 14:29
Ik probeer mijn conditie te verbeteren en op peil te houden met powerwalking. Je kan het ook lopen in verhoogd marstempo noemen of nordic walking zonder stokjes. Momenteel haal ik de 8 km per uur. Voordeel is dat je gewrichten minder belast worden dan bij hardlopen en oa daardoor minder blessures hebt. Zeker als je net als ik niet de lichtste bent.
Je bouwt redelijk snel een goede conditie op en valt er goed van af. Tijdens de training doe ik tussendoor zo'n 50 push-ups. ( de beste basisoefening om sterker te worden) In bergachtig gebied doe ik aan Nordic-walking. Daar heb je echt wat aan die stokjes. En dan niet in een tempo waarmee je hier in Nederland de gemiddelde bejaarde rond ziet sloffen.

Richard Friesland
01-11-12, 14:45
Ik wil best graag een keer wat aan mijn conditie gaan doen, door te zwemmen dan train je namelijk al je spieren.

Als ik een ander draadje mag aanhalen die van de grijze man dan denk ik niet dat ik dikke spieren wil gaan kweken

X-11
01-11-12, 16:09
Ik wil best graag een keer wat aan mijn conditie gaan doen, door te zwemmen dan train je namelijk al je spieren.

Als ik een ander draadje mag aanhalen die van de grijze man dan denk ik niet dat ik dikke spieren wil gaan kweken

zwemmen is inderdaad wel een ultieme combi van conditie en kracht denk ik....

Prepzel
01-11-12, 16:40
Doe jij iets om je conditie op peil te houden/je lichaam voor te bereiden op WTSHTF? ehm... nee. Niet echt. Train mijn armen! (zit in rolstoel ;-)

bigpappa
01-11-12, 22:07
doe nu een maand aan krav maga en al twee kilo kwijt nu nog wat wandelen en hard lopen dan moet het tussen nu en een half jaar hopelijk goed komen met de conditie.

freeprepper
01-11-12, 22:13
hardloop al jaren barefoots(natuur) afgewisseld met barefootschoenen(bewoonde wereld) je gebruikt veel meer spieren en pezen dan met orginele schoenen want dat maakt je voeten en benen gewoon lui,leer de goede techniek en je zult het merken.daarnaast doe ik krachttraining voor het bovenlichaam.

RayCokes
01-11-12, 22:27
Loop eens een wandeltocht als test mee. Zo zie ik ieder jaar weer bij de airborne tocht binnen een 4 km gok ik mensen bij de blaren/ehbo-post...als je daar al zo snel last van hem moet je echt eelt kweken en vooral oefenen. Desnoods na het eten als je uitgebuikt bent uiteraard. Ff een 3 kwartier of uurtje een frisse neus halen...en dan ook als het vriest. Leer je direct je buurt wat beter kennen en zie je nog eens wat. Ik heb bijvoorbeeld nooit geweten dat we redelijk veel kinderspeelplaatsen hadden op korte loopafstand ;)

dR3
02-11-12, 09:10
hardloop al jaren barefoots(natuur) afgewisseld met barefootschoenen(bewoonde wereld) je gebruikt veel meer spieren en pezen dan met orginele schoenen want dat maakt je voeten en benen gewoon lui,leer de goede techniek en je zult het merken.

Interessant, de combinatie met joggen/hardlopen dan. Lijkt me wel tricky met blik/glas/scherpe stenen. Kun je hier iets meer over vertellen?

dR3
02-11-12, 09:17
Ik denk dat het wel handig is als je minimaal de Kennedymars (een wandeltocht van 80 kilometer binnen 20 uur) kunt lopen. Goed kunnen sprinten kan misschien ook wel eens van pas komen.

Ik twijfel aan de voordelen van veel kracht. In sommige situaties kan veel kracht wel bruikbaar zijn, maar daar staat tegenover dat spiermassa veel extra calorieën verbrandt die je hard nodig hebt voor je basale lichaamsfuncties.

Als iemand meer wil weten over de kennedymars, klik hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kennedymars). Kun je natuurlijk ook zelf en ongeorganiseerd doen, leuk idee voor het weekend!

freeprepper
02-11-12, 09:27
In al die jaren ben ik nog nooit in glas blik en andere scherpe dingen gestapt en dat komt omdat je als je op blote voeten rent/loopt je veel bewuster bent van waar je je voet neerzet dat gaat automatisch(en je creeert ook eelt).
Ook je houding gaat veranderen in de goede richting, je balans wordt rechter en je landt meer op je middenvoet/voorvoet,echte schoenen hebben een stevige demping achter in de zool dat eigenlijk gewoonweg slecht voor je is,ten eerste je balans is niet zoals het hoort, ten tweede je spieren pezen worden niet gebruikt en dus gewoon lui gemaakt vergelijk het met een arm die in gips zit.
Uiteindelijk als je het goed doet horen mensen voor je je niet aankomen,je eigen afzettingen op een houten brug niet omdat je dus op je voorvoet middenvoet landt en je balans veel rechter is stamp je niet op de grond zoals nu maar loop je zoals een luipaard dat doet sneller en geluidsstil.Op google staat best veel informatie al omdat het steeds populairder wordt,alleen 1 tip als je begint begin dan echt heel rustig want anders krijg je geheid blessures!

dR3
02-11-12, 11:52
freeprepper, ik ben een paar weken geleden weer begonnen met joggen; eerst maar eens conditie weer opbouwen. Maar wat je zegt klinkt erg interessant en logisch, ga ik me zeker in verdiepen.

PC2K
02-11-12, 12:18
Er zijn tegenwoordig voldoende schoenen die gemaakt mijn voor midden en voorvoet landers.

Voor barefoot runners die toch iets aan willen heb je de Fivefingers en dergelijke.
Voor mensen die wel barefoot techniek willen rennen, maar met schoenen heb je meer de natural running type schoen.

Roeier
02-11-12, 20:53
Zal ik dan maar eens eerlijk toegeven dat ik Nordic Walk?
Ik ben meer van het lange afstanden kunnen afleggen in aardig tempo met spul op mijn rug. Dan komen die stokken erg goed uit.

Voor barefoot runners die toch iets aan willen heb je de Fivefingers en dergelijke.
Voor mensen die wel barefoot techniek willen rennen, maar met schoenen heb je meer de natural running type schoen.

fivevingers? Dat zijn toch een beetje de Apple onder de Tabi's als ik het goed begrijp?

Vault 101
03-11-12, 16:47
Als iemand meer wil weten over de kennedymars, klik hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kennedymars). Kun je natuurlijk ook zelf en ongeorganiseerd doen, leuk idee voor het weekend!

Ik ga dit zeker een keer in het weekend doen. Hopelijk kan ik wel iemand overhalen om mee te gaan, wel zo gezellig.

In al die jaren ben ik nog nooit in glas blik en andere scherpe dingen gestapt en dat komt omdat je als je op blote voeten rent/loopt je veel bewuster bent van waar je je voet neerzet dat gaat automatisch(en je creeert ook eelt).
Ook je houding gaat veranderen in de goede richting, je balans wordt rechter en je landt meer op je middenvoet/voorvoet,echte schoenen hebben een stevige demping achter in de zool dat eigenlijk gewoonweg slecht voor je is,ten eerste je balans is niet zoals het hoort, ten tweede je spieren pezen worden niet gebruikt en dus gewoon lui gemaakt vergelijk het met een arm die in gips zit.
Uiteindelijk als je het goed doet horen mensen voor je je niet aankomen,je eigen afzettingen op een houten brug niet omdat je dus op je voorvoet middenvoet landt en je balans veel rechter is stamp je niet op de grond zoals nu maar loop je zoals een luipaard dat doet sneller en geluidsstil.Op google staat best veel informatie al omdat het steeds populairder wordt,alleen 1 tip als je begint begin dan echt heel rustig want anders krijg je geheid blessures!

Ik ben ook nog steeds van plan om een keer de Fivefingers of een andere barefoot schoen aan te schaffen. Ik loop 'helaas' al enkele jaren op normale loopschoenen, waardoor mijn loop- en afroltechniek niet meer 'natuurlijk' is.

Ik zal dus héél langzaam moeten opbouwen met de Fivefingers en daar heb ik eigenlijk het geduld niet voor. :rolleyes:

freeprepper
03-11-12, 18:28
Haha zorg ervoor dat je geduld gaat krijgen want anders krijg je last en kan je een lange tijd niet meer sporten.Als je je hond moet uitlaten trek de fivefinger aan of een brief moet posten of weer een paar liter water gaat halen voor je voorraad en zo bouw je het langzaam op.

Vantazzy
03-11-12, 18:49
Mijn conditie word alsmaar beter wanneer ik elke begin van de maand de mega-boodschappen doe. En zo nu en dan alles ergens anders onderbrengen. Houd er niet van om elke keer op en neer te lopen met boodschappen uit de auto naar mijn huis. Ik til alles in één keer op. Mijn kracht word steeds beter. Wel nodig als ik straks allemaal boomstammen moet gaan plaatsen enzo...

Uithoudingsvermogen gaat wat langzamer. Want naast het voorbereiden, wil ik ook nog steeds genieten van het leven. Dus lekker eten en drinken hoort daar ook bij. Doe niet aan een dieet of sport, ik vind als je genoeg beweegt op zich en wat dingen tilt en zo dat je ook prima op weg bent naar verbetering. Voorheen wel gedaan aan sport toen ik wat jonger was; fitness, zwemmen, fietsen, hardlopen, denksport :p maar het effect ervan wat zichtbaar moest worden duurde behoorlijk lang, alles zo autonoom (om 16.30 even hardlopen, om 18.30 tot 21.30 fitnessen... pff) Het leven moet ook leuk blijven.

Dus als ik mijn conditie moet neerzetten: ben ik een gemiddelde. Als SHTF doorbreekt, kun je alleen maar (mits je voorbereidingen hebt getroffen) naar verbetering gaan van je conditie.

Maar weet je wat het is, ben ook verzamelaar en als je dan een paar potten augurken en peren hebt, ga je ze langzaam zien als collector's items. Als de SHTF door breekt, ga je vast automatisch strenger ratsoeneren dan wat je eigenlijk van plan was. Dus je eet dan zowiezo minder als voorheen (vooral als je weet dat een mens prima kan teren op een dieet van om de 3 dagen voedsel consumeren)

Ps: Dit bericht is vluchtig geschreven, ben net terug van de boodschappen, ben nog aan het uitblazen van het vele gewicht dat ik in één keer heb overgeheveld terwijl een normaal iemand er vast 3 of 4 keer voor is op en neer gelopen... Mochten er schrijffouten in voorkomen, dan heb ik zojuist mijn verklaring ervoor gegeven. :)

verkenner
17-11-12, 20:27
Conditie kan je stilaan opbouwen,altijd met een zeker doel in gedachten.Of dat nu in loop kilometers is of voor mooie spieren aan het zwembad.
Bv,je hebt een bepaalt doel wat je wil bereiken,dan train je toch specifiek daarvoor.
Ik doe al enkele jaren de dodentocht,moet je normaal ook voor trainen.Maar wegens tijdsgebrek onmogelijk bij mij.
Ik doe lichamelijk zwaar werk,dus wat ik ook heel belangrijk vind is leren luisteren naar je eigen lichaam.
Bij deze zijn jullie uitgenodigd,9 augustus 2013 bornem belgie.

grtn verkenner

tim!
17-11-12, 20:33
je moet je conditie zowiezo op peil houden vooral als je plannen hebt voor bugout. in dit geval zak ik door de stront omdat mijn conditie zo goed is als die van een zak aardappelen en mijn luiheid zo sterk als een paard.

JohnVonSchutz
17-11-12, 20:35
Dodentocht, klinkt gezellig;)

der_obergefreiter
17-11-12, 20:53
Ach ,sinds 2 jaar werken lijf en leden niet meer mee , dus dat betekent dat ik het op andere wijze aan zal moeten pakken . Gelukkig zijn hersens wel in orde en heb ik een bijna grenzeloze fantasie als het op zelfbehoud aan komt . Zolang ik maar niet met mijn wandelstok door de douane hoef bv.

partizan
17-11-12, 21:44
Nou ik kan ook niet meer het zelfde als toen ik 20 was maar zolang de wil er is komt alles goed

Vault 101
29-11-12, 22:49
Voor de mensen die aan hun conditie willen werken is dit PDF-bestand (http://www.werkenbijdelandmacht.nl/userfiles/fit%20op%20keuring.pdf) misschien wel handig als richtlijn. Eigenlijk bedoelt als voorbereiding op de keuring van de Landmacht, maar ik denk dat dit ook een goede basis is voor WTSHTF.

Vault 101
09-12-12, 14:51
Veel mensen zijn al goed bezig met het preppen van spullen en het leren van verschillende vaardigheden. Het valt me alleen op dat er relatief weinig aandacht wordt besteed aan de fysieke en mentale voorbereiding. Je kunt een prachtige route uitstippelen naar je BOL, maar heb je ook genoeg conditie (http://preppers.nl/forum/threads/363-Je-conditie-geprept) om daar te geraken? En wat doe je als alle stress je teveel wordt? Teveel stress kan ervoor zorgen dat je niet meer helder kan denken en daardoor cruciale fouten maakt.

Zelf loop ik zeer regelmatig hard en wandel veel met de hond om mijn conditie op peil te houden. Bovendien douche ik bijna altijd koud af. Koud douchen heeft veel gezondheidsvoordelen, maar ik merk ook dat ik een veel betere weerstand tegen de kou heb gekregen. Daarnaast probeer ik altijd gezond te eten.

Ik wil ook beginnen om regelmatig eens te vasten (http://preppers.nl/forum/threads/2706-Intermittent-fasting-tegen-gammastraling) en ik wil vaker mediteren (mindfulness). Er zijn namelijk inmiddels een hoop goede resultaten voor mindfulness (based stress reduction) en zelfs het Amerikaanse leger geeft trainingen aan soldaten zodat ze beter om kunnen gaan met heftige situaties. Bovendien moet ik eigenlijk meer tijd doorbrengen in 'vieze omgevingen', zodat mijn lichaam eens kennis kan maken met al die potentiële ziekteverwekkers.

Bespreek in dit topic alles m.b.t. de fysieke en mentale voorbereiding.

Vault 101
09-12-12, 15:29
Nog wat dingen om over na te denken:

- Je opzettelijk laten steken door muggen om zo minder gevoelig te worden voor de allergische reactie. (zie nummer 8814051 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8814051) en 15609764 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15609764) op Pubmed). Er is ook een man (Bill Haast) die immuun is geworden voor het gif van verschillende slangen door zich gedurende een lange tijd steeds een klein beetje gif toe te dienen, zie Mithridatism (http://en.wikipedia.org/wiki/Mithridatism).

- Bij sommige ontstekingen/infecties niet meteen om antibiotica vragen bij de huisarts. De meeste infecties genezen vanzelf omdat het immuunsysteem anti-stoffen aanmaakt. Wel altijd een huisarts raadplegen, want bij ernstige infecties (long- en hersenvliesontsteking etc.) is antibiotica wel noodzakelijk! Voor sommige ziekteverwekkers (bacteriën/virussen etc.) bouw je immuniteit op.

Edit: verbeter me a.u.b. als er iets niet klopt, ik ben namelijk ook geen arts. :rolleyes:

Hytte
09-12-12, 17:31
Leuk dat je hier over begint. Veel van onze doelen hebben te maken met een gedragsverandering. Dit lukt ons wel een paar keer, zoals meer sporten, maar op de lange termijn haken we vaak af. Door mijn werk ben ik veel bezig met het onderzoeken hoe mensen hun doelen halen. Nu ben ik ideeen, methodieken enz aan het verzamelen om dit in een praktische vorm te gieten.

Zeker als je het hebt over mentale voorbereiding, dan is het behalen van je doelen, welk doel je jezelf dan ook stelt, een mentale boost. Het plannen van je stappen die je wil zetten, in kaart brengen hoe om te gaan met je terugval momenten enz, helpt om je mentaal voor te bereiden op doel.

Voor mij blijft de uitdaging om mijn conditie op pijl te houden. Ik jog en wandel met de hond, maar toch laat ik elke keer lange periodes er tussen vallen waardoor ik toch weer terug val.

Verder werkt het steken van de mug, bij mij averechts. Helaas, de bulten worden alleen maar groter elk jaar. :)

jobs
09-12-12, 17:48
Mij lukt het aardig om toch een beetje in beweging te blijven met wandelingen van ruim een uur in het weekend.
In de zomer wat fietsen, stukjes van ruim 30 KM ofzo.
Nog geen echte sportprestatie maar beter dan nix.
Ik voel me gewoon beter na wat beweging dan na de hele dag thuis zitten...

chrisprep
09-12-12, 18:07
Fysiek: ik ga veel wandelen, sedert 3 jaar neem ik deel aan de dodentocht in Bornem, is wandeltocht van 100 km in 24 u.
Dit jaar heb ik hem voor de eerste maal uitgelopen. Om me voor te bereiden ga ik vanaf januari veel wandelen, de dodentocht is in augustus, nadien doe ik het wat rustiger aan, tot ik weer begin voor te bereiden in januari.
Mentaal is dit ook een echte training, want dit jaar heb ik gemerkt dat als je er fysiek door zit, heel je lichaam zegt stop, maar mentaal wil je doorgaan, niet stoppen, dan stop je ook niet, dan merk je als je echt wil, dat je grenzen kan verleggen.
Ook in survival is dit heel belangrijk, als je mentaal goed zit en wil overleven vergroten je kansen .

Als er een shtf komt denk ik dat op mentaal gebied mss het moeilijkste kan zijn, als je er alleen voor staat, hoe ga je om met de eenzaamheid, als plotseling alle contacten wegvallen en je staat er echt alleen voor.

Kungfufox
09-12-12, 19:09
Fysiek: ik ga veel wandelen, sedert 3 jaar neem ik deel aan de dodentocht in Bornem, is wandeltocht van 100 km in 24 u.
Dit jaar heb ik hem voor de eerste maal uitgelopen. Om me voor te bereiden ga ik vanaf januari veel wandelen, de dodentocht is in augustus, nadien doe ik het wat rustiger aan, tot ik weer begin voor te bereiden in januari.
Mentaal is dit ook een echte training, want dit jaar heb ik gemerkt dat als je er fysiek door zit, heel je lichaam zegt stop, maar mentaal wil je doorgaan, niet stoppen, dan stop je ook niet, dan merk je als je echt wil, dat je grenzen kan verleggen.
Ook in survival is dit heel belangrijk, als je mentaal goed zit en wil overleven vergroten je kansen .

Als er een shtf komt denk ik dat op mentaal gebied mss het moeilijkste kan zijn, als je er alleen voor staat, hoe ga je om met de eenzaamheid, als plotseling alle contacten wegvallen en je staat er echt alleen voor.
Die dodentocht lijkt me best awesome eigenlijk :p

PC2K
09-12-12, 19:49
Door het slechte weer en bijscholing, heb ik deze week slechts 9,5 uur cardio en kracht getraind. Off season. Als het lente wordt ga ik weer de trainingen weer opschroeven.

Koud heb ik het ook niet gehad. Ik heb de kachel tot nu toe nog niet aangehad, muv de test om te kijken of die nog werk en waarom de druk op de meter vreemd stond.

littleboyfatman
11-12-12, 01:10
ik denk dat fit zijn een van de basis dingen zijn in geval van een ramp

nou weet ik niet maar ik heb gevoel alsof alle preppers op forum best wel fit zijn en veel aan backpacken sport survival en dat soort dingen doen

nou ben ik gewoon heel lui en misschien sommige andere leden en missch vrouwen...

nog advies voor een prepp must do traning... waarbij meesten het wel aan kunnen denk aan kinderen en ouderen...

Jager
11-12-12, 01:28
Wandeltochten, sportschool, fietsen....
Tja wat wil je horen? Een makkelijke manier om fit te worden bestaat niet!
Dus sorry dat ik het zo zeg maarreh: Get your ass off that chair and start getting fit!!!

littleboyfatman
11-12-12, 02:06
Dus sorry dat ik het zo zeg maarreh: Get your ass off that chair and start getting fit!!!

er zijn natuurlijk veelllll verschillende manieren....

commando seals etc... zijn niet voor iedereen bijv...

ik vroeg me af of er een zeer geschikte manier was voor preppers... met name voor kids en ouderen meeste hebben gezinnen....

CityPrepper
11-12-12, 02:40
Seals trainingen zijn heel zwaar maar wel vooral gegaan door een hele zware medische keuring.
Survival tijdens een shtf staat niet gelijk aan veel inspannen. Inspanning kost energie. Energie komt uit voedsel. Voedsel is schaars.
Voedsel verzamel je dmv vaardigheden en inspanning. Dus waarom beide trainingen niet combineren?
Stel je leest in een postje in dit forum dat een bepaalde plant op perfect geschikt is om een vuurtje mee te starten. Pak de fiets en ga op zoek naar die plant. Recept voor eikelbrood gevonden? Trek je wandelschoenen aan en ga op zoek naar eikels in het bos :) Op die manieer train je 2 vaardigheden. Maak een vuurtje met een vuurboog. Ik kan je garanderen dat een vuurboog meer conditie en vaardigheden vereist dan een aansteker :P
Maak een speurtocht voor je kinderen. Geef ze een paar foto's van eetbare planten en ga met je gezin naar het bos om die planten te zoeken.
En dan die kleine allerdaagse dingen. Vanaf nu pak jij nooit de lift of roltrap maar altijd de trap.
Tuurlijk... ik kan je adviseren: dagelijks 50x opdrukken en 10 km hardlopen. Hoe lang ga je dat volhouden?

rescue
11-12-12, 14:14

Precies.. maar bouw het voorzichtig op, voorkom blessures bij het fit worden, want van blessures word je niet fitter..

Communicator
11-12-12, 14:18
Begin eens bij een sportschool? gaan wij ook doen. voor 10 euro per maand kun je aan je conditie werken. en je leert misschien ook nog mensen kennen.

Mijn conditie is ook redelijk ondermaats. Als ik actief ga fietsen in het bos, houd ik dit maximaal 2,5-3 uur vol. en hierbij push ik mezelf niet tot de limit. Daar ben ik nog niet klaar voor.

Adrie
11-12-12, 15:41
[QUOTE=littleboyfatman;70163]ik denk dat fit zijn een van de basis dingen zijn in geval van een ramp

nou weet ik niet maar ik heb gevoel alsof alle preppers op forum best wel fit zijn en veel aan backpacken sport survival en dat soort dingen doen

nou ben ik gewoon heel lui en misschien sommige andere leden en missch vrouwen...

Neem een hond en ga daar lekker elke dag mee wandelen, ben je toch al gauw drie uur mee kwijt elke dag.

Op de fiets of lopend je boodschappen doen

Learned Bear
11-12-12, 15:47
Graaf (in je eigen tempo) een kelder onder je huis :p

Zanshin
11-12-12, 16:10
Kijk hier ook eens:
http://preppers.nl/forum/threads/363-Je-conditie-geprept?

dR3
11-12-12, 16:26
En dan die kleine allerdaagse dingen. Vanaf nu pak jij nooit de lift of roltrap maar altijd de trap.

Hiermee beginnen, en fietsen en meer wandelen. Openbaar vervoer is zelfs sportiever dan de auto (meer lopen). Om je conditie te trainen heb je geen sportschool nodig, scheelt weer geld.

oliestel
11-12-12, 18:39
wat ook handig is , is eerst een half jaar op de sportschool rondlopen en dan thuis met de opgedane kennis met de gewichten in de weer gaan :)

CityPrepper
11-12-12, 18:51
Kettlebel kopen en een van de vele traingsvideo's op YouTube volgen.

Ook met wandelen kun je flink trainen met een powervest: http://www.amazon.com/Xvest-Fire-Fighter-Weight-Vest/dp/B003DQZ0O4/ref=pd_sim_sbs_sg_3
Hoeft niet veel tijd te kosten per dag. Zeker niet als je op niet verharde ondergrond loopt. Af en toe een dijkje meepikken. Tussensprintje. Pfew.

De vesten zijn in allerlei gewichten en prijsklasses beschikbaar maar de meeste zijn helaas niet echt geschikt om mee te rennen. (hangen los)

CMFC1988
12-12-12, 01:26
Veel lopen in de bossen 15/20 km, of gewoon hardlopen. Daarnaast nog fixie "baanfiets met vast verzet & geen remmen :P", daarnaast natuurlijk gewoon veel fietsen.
Voor een potje zwemmen zou ik ook wel in zijn weer, en krachttraining lijkt me op zich ook wel weer een goed idee '' is ook lang geleden''.

Sneard
18-12-12, 10:07
De laatste tijd merk ik dat mijn conditie ook erg slecht is. Ik ben veel te zwaar en voel me ook gewoon niet lekker meer.

Daar komt nog bij: wat als er een SHTF gebeurtenis is? Ongetwijfeld val je dan vanzelf af, maar of je de tijd dan mee kunt maken dat je op een normaal gewicht bent is dan een goede vraag.

Ik heb mezelf voorgenomen elke dag minimaal 30 minuten te bewegen en een stuk bewuster te kijken naar mijn eetpatroon. Ik denk dat dit vanzelf al langzaam wat gewichtsvermindering op zal leveren. Wat ik merk ik dat naarmate je zwaarder wordt elke kleine actie als "zwaar" en vervelend wordt gezien, wat je in een vicieuze cirkel gooit. Tijd om daar dus bewust uit te stappen.

Daarnaast heb ik al een tijd een sportschool abonnement, maar zoals velen houd ik dat niet voel. Ik houd niet zo van die sportschooltypes en ik wandel of fiets dan liever in de natuur, zodat ik er ook van kan genieten.

Hopelijk wordt het steeds gemakkelijker om in beweging te komen (en te blijven) en gaat de vicieuze cirkel de goede kant op.

tnt1997
18-12-12, 10:50
Veel hout hakken en zagen :) werkt perfect en je hebt er ook nog wat aan

TnT

Bartje
05-01-13, 14:56
Misschien nog een leuke tip is de Insanity workout. Is op dvd en internet te verkrijgen. Kun je gewoon thuis doen.

philwar
05-01-13, 16:13
... ik heb gevoel alsof alle preppers op forum best wel fit zijn en veel aan backpacken sport survival en dat soort dingen doen
Ik hoop dat ik er naast zit maar mijn ervaring zegt me dat de meeste preppers niet in beste conditie zijn, en niet aan fysieke vormen van survival of zware sporten doen. De meeste deelnemers aan de bushcraft- en survival trainingen die ik heb gedaan in binnen- en buitenland waren 'gewone' mensen die er aldaar achter kwamen dat er nogal wat schortte aan hun conditie.
Het positieve is dat de meesten daar goed mee omgingen en er echt werk van gingen maken. Maar zoals ik in een andere post al zei: je weet pas echt hoe fit je bent als je jezelf test. En een weekendje kamperen op een plek waar je met de auto bent gekomen, dat valt niet onder testen. ;)

zippo
05-01-13, 17:47
km's maken op het strand met backpack en doggies,

de eekhoorn
06-01-13, 00:38
gewoon een grote bokszak ophangen en er 4 keer per week een poosje op los gaan is goed voor de conditie want zweten zal je en is goed voor de geest geeft je innerlijke rust en er is toch niets lekkerder dan na een klote dag lekker die zak helemaal aan bonkies te slaan.
en je kan gelijk werken aan je combat skills

lucifer
06-01-13, 11:44
Sportschool opgezegd en postbezorger geworden verdienste van post uitgeven aan preps andere helft leuke dingen doen

neoclyps
06-01-13, 18:15
gewoon een grote bokszak ophangen en er 4 keer per week een poosje op los gaan is goed voor de conditie want zweten zal je en is goed voor de geest geeft je innerlijke rust en er is toch niets lekkerder dan na een klote dag lekker die zak helemaal aan bonkies te slaan.
en je kan gelijk werken aan je combat skills

Wel eerst een paar lessen bij een goede boksschool volgen ,anders sla je polsen, ellebogen en pezen kapot. Gaarne niet online bij de 'experts' op youtube.

Groeten
Neoclyps

Kaiya
06-01-13, 19:30
Ik ga weer fietsend naar mijn werk, dat komt op 1 uur per dag. Ben weer gaan "hard"lopen, heel langzaam opgebouwd met een minutenschema. Inmiddels kan ik een uur hardlopend volmaken. Ik geef toe dat ik niet echt hard ga, 1 km per 7 minuten. Maar het gaat steeds beter. Ben aan het trainen om een 10km wedstijd te kunnen lopen.

Piroska
06-01-13, 19:40
Ik heb een hele rare bedacht... Ik ga tussen 2 bomen een spanband (vrachtauto-spanband) spannen en daarop koord-dansen..

Ofwel, daar dus overheen lopen, dat dansen in het woord vind ik een beetje vreemd :-)

|Hierdoor raak je je zeer bewust van je eigen lichaam en je moet je enorm concentreren en alles uitschakelen om dit de doen.. leek mij een goeie oefening :-)))

samurai
06-01-13, 21:44
Misschien een open deur doodgooiertje, maar 2 in 1 samen doen, gewoon tuinieren en flink sjouwen met tegels, aarde spitten.
Ik houd zo mijn conditie goed, vorig jaar afgetraind lijf erdoor..Sta er zelf verbaasd over want moest hiervoor vroeger 4 keer per week
2 uur per keer voor naar de sportschool met krachttraining en cardio.
Ik zag ergens trouwens een documentje over dat je niet zoveel beweging nodig had, maar dat 80 seconden met de meest zware
gewichten trainen elke 2 dagen genoeg impuls geeft aan je lichaam om spieren te gaan kweken, en dat meer niet echt nodig is.
Nooit uitgeprobeerd trouwens..
Maar ik moet ook meer gaan bewegen na het kerstvreten :eek:

Keyser Suze
08-01-13, 00:11
Hoger opgeleiden betalen zorg laaggeschoolden http://www.nu.nl/economie/2998493/hoger-opgeleiden-betalen-zorg-laaggeschoolden.html

Fit fit fit....nou ja zeg, weer eens aangetoond dat hoe minder intelligent de mens is, hoe ongezonder hij leeft.....en de slimmere mensen maar dokken om dat domme spul in leven te houden....survival of the dumbest...

prepass
08-01-13, 07:30
Ik heb een hele rare bedacht... Ik ga tussen 2 bomen een spanband (vrachtauto-spanband) spannen en daarop koord-dansen..

Ofwel, daar dus overheen lopen, dat dansen in het woord vind ik een beetje vreemd :-)

|Hierdoor raak je je zeer bewust van je eigen lichaam en je moet je enorm concentreren en alles uitschakelen om dit de doen.. leek mij een goeie oefening :-)))
Dit heet slackline. Is zelfs een "echte" sport. Erg leuk/lastig om te doen.

Marc67NL
08-01-13, 07:43
Hoe hield de oermens zich fit.
Fitness volgens Paleo (http://www.youtube.com/watch?v=wGXep32_qiI&feature=fvwrel).

Humor met een boodschap.
Of, zo je wil, een boodschap met humor.

tnt1997
08-01-13, 07:49
Misschien een open deur doodgooiertje, maar 2 in 1 samen doen, gewoon tuinieren en flink sjouwen met tegels, aarde spitten.
Ik houd zo mijn conditie goed, vorig jaar afgetraind lijf erdoor..Sta er zelf verbaasd over want moest hiervoor vroeger 4 keer per week
2 uur per keer voor naar de sportschool met krachttraining en cardio.
Ik zag ergens trouwens een documentje over dat je niet zoveel beweging nodig had, maar dat 80 seconden met de meest zware
gewichten trainen elke 2 dagen genoeg impuls geeft aan je lichaam om spieren te gaan kweken, en dat meer niet echt nodig is.
Nooit uitgeprobeerd trouwens..
Maar ik moet ook meer gaan bewegen na het kerstvreten :eek:

Idd een mooie combinatie moes/tuin ,hout hakken .
intensief werk waar je nog opbrengst van hebt ook !

TnT

xinix
08-01-13, 12:18
Probeer eens Nordic-Walking, Maar dan niet zoals je de doorsnee "bejaarden" ziet doen maar 7 a 8 km pu proberen te halen.
Niet zo belastend voor je gewrichten dus veel minder blessuregevoelig dan hardlopen. Zeker als je enige vorm van overgewicht hebt.

Je conditie gaat met sprongen vooruit zonder dat je met een dikke rooie kop loopt te puffen en te hijgen.
En je verliest er ook de nodige kilo's mee. (sneller dan je denkt) Jammer dat het nog steeds als bejaardensport wordt gezien

Jager
08-01-13, 12:40
Elke fitness gast weet dat niets zo goed werkt om mooie spiertjes te kunnen laten zien als push ups enz...
Gewoon elke dag half uurtje doen;)

samurai
08-01-13, 16:43
Elke fitness gast weet dat niets zo goed werkt om mooie spiertjes te kunnen laten zien als push ups enz...
Gewoon elke dag half uurtje doen;)

Je weet niet hoe waar dat is. Ben ooit begonnen op mijn 18e met pushups, begon met de 10, toen opgebouwd naar 50 per dag, toen 2 keer
50 per dag enzovoorts. Het gekke is dat je het op een gegeven moment niet in de gaten hebt totdat ik een foto zag die op een verjaardag
van mij gemaakt was spontaan van de zijkant terwijl ik een kort tshirtje aan had. Schrok me dood van de spierkweek die ik had, ben ik dat?

Toch is het niet zomaar iets wat je moet doen, met gewone halters trainen is pure techniek, foute tehcniek toepassen doe je meer slecht dan
goed aan je lichaam. Ook 50 keer met 1 kilo goede sits is 1000 keer beter dan 1 keer fout met 30 kilo. Dus gewoon beginnen met licht
gewichtje, 1 kilo en 10 keer goed doen, en vooral niet denken dat weegt toch niks en ik merk niks, dat is de valkuil waar mensen in vallen.
Sporten wordt als zwaar gezien, dat is allemaal omdat ze gelijk de marathon willen doen op de loopband en dan met een bijna hart aanval liggen
te stuiptrekken omdat ze daarvoor al moe waren van een trapje lopen.

Mensen, RUSTIG AAN!! Rustig beginnen, en als je al een tijdje bezig bent is het leuke dat het vaak ongemerkt gaat, krijg je opeens
leuke opmerkingen je ziet er goed uit..of vrouwtjes die opeens anders en meer naar je kijken met zo'n blik van hmmmm...daar zou ik
wel een beschuitje mee willen eten..
En het leukste?? Als je dat punt hebt bereikt, en je conditie erg goed is, en je hebt een natuurlijke atletische bouw, dat zelfs de
gasten met kippepootjes en een bovenlijf als de Hulk jaloers zijn op je, omdat bij jou de verhouding goed is.
Hoe goed een bodybuilder ook werkt, als ze vanuit eem mager gestel zijn begonnen zie je dit altijd terug in de beentjes,
die blijven smal..

marco v
08-01-13, 18:41
Gezond eten, half uurtje per dag bewegen(stevige wandeling/fietstocht) en verder doen wat de dokter zegt.
Het verschilt per persoon, maar bovenstaande is zo´n beetje de basis.

Summ
10-01-13, 09:48
Probeer anders eens te gaan Bootcampen.
Dit is ideaal voor conditie en spieropbouw.
Bootcampnederland.nl is bijvoorbeeld 1 van de veel die er zijn.
Kijk gewoon eens op google in jouw buurt.
Je kunt er vast een proefles doen.
En als je niks gewend bent, zul je waarschijnlijk de eerste keren wel gaan overgeven :).

tnt1997
10-01-13, 10:01
Of de wampex lopen,echt heel mooi maar ons team heeft er wel 10 uur over gedaan.
Maar het is gewoon zo lekker om de finish te halen :)

http://www.wampex.nl/

zippo
11-01-13, 08:58
zijn er hier ook luitjes die de mars der marsen hebben gelopen ( excl afmatting :cool: )
http://www.4daagse.nl/nl/meedoen/inschrijven.html

philwar
11-01-13, 16:39
zijn er hier ook luitjes die de mars der marsen hebben gelopen ( excl afmatting :cool: )
http://www.4daagse.nl/nl/meedoen/inschrijven.html
Ik heb hem in dienst 2x gelopen. Maar dat was erg lang geleden (82/83). <Lopend langs een stel koeien in de wei, zingend:> "Say hello to the army on your right!"
:D

lucifer
11-01-13, 22:05
Stofzuigen, trap op trap af, tuinieren, opruimen hondje uit, aanbiedingen jagen met de fiets (post rondbrengen;)) niet te veel preplekkers vreten, bos ingaan. sja sportschool opgezegd 50 eurie per mnd gespaard jammer naar zoeken naar evenwicht in en om het huis, goed slapen 8 uur per dag, lachen, huilen, schijt aan de rest, geen zorgen, en leven naar wat je leuk vind.

Oja niet te vergeten iglo of fort bouwen met genoeg sneeuw ik verheug me !!!
Ik doe dit al die jaren als er sneeuw valt een mooi fort om mijn huis

Ronin Kogaratsu
20-02-13, 10:02
ik ben een groot voorstander van functionele training. dus waar je conditie, lenigheid, coordinatie, flexibele kracht enz combineerd. dit is een methode toegepast door franse militairen. ik ben gestopt met trainen in een sportschool, en train enkel thuis en in het bos voor mijzelf. Deze jongen kan misschien inspiratie geven voor een buiten training. deze dingen zijn nog wel te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=UtIKlyz674E

driehart
20-02-13, 10:42
Ik ben ook voorstander van functionele training.

In het filmpje zie ik nogal wat stuntjes. Juist hierdoor kom je een stuk verder.

Ik heb ook nog een leuke. Als je dit ziet dan gaat het duizelen.
Kijk eens vanaf 1.40 min.
http://www.youtube.com/watch?v=ePJ_cOpoppc

Waar gaat het nog om... Anyway wel leuk om te zien.
In deze serie nog veel meer ongeloofelijke prestaties. ook voor samurai.;)

Driehart

Ronin Kogaratsu
20-02-13, 13:54
Ik ben ook voorstander van functionele training.

In het filmpje zie ik nogal wat stuntjes. Juist hierdoor kom je een stuk verder.

Ik heb ook nog een leuke. Als je dit ziet dan gaat het duizelen.
Kijk eens vanaf 1.40 min.
http://www.youtube.com/watch?v=ePJ_cOpoppc

Waar gaat het nog om... Anyway wel leuk om te zien.
In deze serie nog veel meer ongeloofelijke prestaties. ook voor samurai.;)

Driehart

idd uitzonderlijk, maar mijn bedoeling was niet iemand te ontmoedigen maar te stimuleren:) zon militaire bos training is voor iedereen te doen. zij het in eigen tempo

Emmy
20-04-13, 15:32
Een goeie conditie is volgens mij altijd handig in tijden van SHTF, wanneer er trappen gelopen moet worden in plaats makkelijk met de lift, wanneer er hele afstanden gelopen of gefietst moet worden in de plaats van makkelijk met de auto en medische hulp voor gewrichtsproblemen en dergelijke niet vanzelfsprekend meer is.

Wij hebben een leuke (voordelige) sportschool in de omgeving gevonden, waar we een paar keer per week trainen, (cardio en kracht), maar eerlijk gezegd kost het veel discipline om regelmatig te gaan. Altijd is er wel iets, waardoor we beter morgen kunnen, in plaats van vandaag.

Verder heb ik van de fysio een aantal jaren geleden een serie oefeningen gekregen, voornamelijk voor het sterk maken en houden van mijn rug. Jarenlang heb ik die goed volgehouden, maar de laatste tijd zijn ze een beetje verwaterd. Toch misschien wel zinvol om die er gewoon bij te blijven doen.

Doen jullie iets aan je conditie of zeg je: als de tijd daar is, dan krijg je die conditie vanzelf.

Raycoupe
20-04-13, 15:47
Emmy: Wat ik doe aan mijn conditie? Veel te weinig!

'k Hou niet zo van de sportschool, fiets en wandel liever. Gelukkig heeft het werken in de tuin ook nog wat positieve invloed. :o

Vempain
20-04-13, 15:47
Momenteel ben ik voornamelijk bezig met afvallen, daardoor worden mijn spieren er vanzelf meer :D Nou doe ik vrij weinig aan cardio, maar lig iedere week aan een apparaat vastgebonden dat mijn spieren onder stroom zet, het klinkt waarschijnlijk wat luguber of middeleeuws maar het werkt en daar gaat het tenslotte om. :p

Ronin Kogaratsu
20-04-13, 15:59
het beste kan je functioneel trainen, dus buiten de sportschool. survival runs houthakken enz.

Zelf moet ik mij ook weer eens flink onder de kont trappen, doe al maanden veel te weinig

chrisprep
20-04-13, 16:03
k Hou niet zo van de sportschool, fiets en wandel liever. Gelukkig heeft het werken in de tuin ook nog wat positieve invloed.

Het hoeft toch niet altijd via een sportschool, wandelen en fietsen zijn denk ik ideaal voor de conditie en gezondheid, men is er mee in de buitenlucht en kan genieten van de natuur .
Dus ja, mijn favoriete manier om aan mijn conditie te werken is wandelen, probeer min 2 X per week, vroeger enkel met picknick tasje, sedert kort neem ik ook af en toe mijn rugzak met ong. 15 kg mee.

lotsoffood
20-04-13, 16:12
ik voetbal daar krijg je vrij goede conditie van 3x p/w trainen en zat wedstrijd

Kungfufox
20-04-13, 16:29
Momenteel 4-6x per week na de sportschool :). In het verleden vechtsport wat ik komend jaar eigenlijk weer wil oppakken..

popeye
20-04-13, 16:29
Ik heb de luxe om een sportschool op nog geen 100 mtr. afstand te hebben.
Daar train ik minimaal 2 keer per week voor €21.50 per maand om alle spieren soepel te houden ( ben al een ouwe knar )
Doe dit al ruim 6 jaar en hoop dit nog lang vol te houden.
De lift gebruik ik zo min mogelijk niet alleen om fit te blijven maar ik moet er niet aan denken om bij een stroomuitval uren, dagen of nog langer opgesloten te zitten.

calimero
20-04-13, 16:37
Hmmm ik sport 2x perweek in de sportschool en doe wat aan yoga, werk in de moestuin en fiets (kan nl geen auto rijden)
Het is moeilijk om jezelf wat op te leggen, en als je wat ouder word word alles minder ook je conditie en die probeer ik zo een beetje goed te houden.
En ouder zijn en geen redelijke/goede conditie hebben en de kans dat je te zwaar word of al bent, dan heb je de kans dat je overal last van kunt krijgen en volgestopt word met medicatie.
En dat wil ik zo ver mogelijk als het kan voor me uit te schuiven.
Dus een goede conditie is altijd goed niet alleen in tijden van nood!

prepass
20-04-13, 17:01
Goede post Emmy ! Train nu zo goed en intensief mogelijk. Zowieso is dat goed voor je lijf én geest, maar ook voor het moment dat je inderdaad elke dag 2km moet lopen om schoon drinkwater te bemachtigen. Lijkt niet veel maar dat gaat flink vervelend worden na verloop van tijd. En als je comditie goed is, dan gaan zulk soort zaken alleen maar makkelijker.
15km hardlopen wekelijks met kortere runs tussen door. Tevens survival/obstacle runs, zoveel mogelijk alles lopend/fietsend doen. En geregeld je grenzen verleggen met lichaamsbeweging. Krachttraining, pull-ups, push-ups, sit-ups etc etc. Het liefst geen dumbells en/of halters etc.
Oja en in weer en wind naar buiten, geen excuses. Morgen is te laat.....

200m˛
20-04-13, 17:26
Ik ondervind dat mijn conditie er al iets beter aan toe is dan 2 maand geleden. Door te graven en te spitten en met zware zakken en potten te zeulen.
Ook de rug is er iets beter aan toe, kan al wat langer blijven doorspitten zonder rugpijn.

appelflapje
20-04-13, 17:26
Ik ben door mijn spier- en bindweefsel ziekte gelimiteerd in wat ik kan doen. Maar als het kan, probeer ik zoveel mogelijk te bewegen.
Echter blijf ik daarbij wel zo ver mogelijk weg van de sport school. Ik ben van mening dat herhaaldelijke oefeningen in de sportschool je onvoldoende voorbereiden op het 'echte' werk. (er zijn uiteraard situaties waarin dit niet opgaat)
Ik loop stukken in woonwijken, door straten, steegjes, over gras, enzovoort. Ook pak ik bij flats zo nu en dan even de trap. Ook al wil ik veel doen met ik uitkijken dat ik niet over mijn grens ga.

Ook kan je in een sportschool geen weersomstandigheden creëren. Ja, redelijke warm. Maar het zwaarst zal het toch zijn als het regent, heel koud, of heel warm is.

En daarbij....ik hou er gewoon van om buiten te zijn :)

Fijn weekend allemaal!

Miss Jade
20-04-13, 17:56
Ik denk dat het altijd verstandig is om iets aan lichaamsbeweging te doen, gezond voor je lichaam (en geest) nu en altijd handig wanneer er echt iets aan de hand is.

Zelf ben ik een echte sportfreak, hardlopen en yoga zijn voor mij dagelijkse activiteiten en daarnaast doe ik regelmatig (=meerdere keren per week) aan krachttraining (want já dat is ook goed voor de dames onder ons!), krav maga en het lopen van langere afstanden.

Raycoupe
20-04-13, 18:32
Het hoeft toch niet altijd via een sportschool, wandelen en fietsen zijn denk ik ideaal voor de conditie en gezondheid, men is er mee in de buitenlucht en kan genieten van de natuur .
Dus ja, mijn favoriete manier om aan mijn conditie te werken is wandelen, probeer min 2 X per week, vroeger enkel met picknick tasje, sedert kort neem ik ook af en toe mijn rugzak met ong. 15 kg mee.

Gelukkig hoeft het niet in de sportschool. Net als jij en Ronin Kogaratsu hou ik meer van functioneel trainen. Hier in de buurt verklaren ze me ook voor gek, als ik ga lopen met een dikke Saracen op de rug met petflessen water. :p
Jammer dat ik geen openhaard heb, vind houtzagen en kloven geweldig leuk werk en dat is tenminste goed voor het bovenlijf, want dat komt training te kort.

Emmy
20-04-13, 19:16
Buiten lopen vind ik ook fijner dan in de sportschool, hoewel ik het wel fijn vind om in de sportschool allerlei soorten tips te krijgen over bewegen. Die sla ik dan weer op, op mijn 'harde schijf' om te kunnen blijven gebruiken. Maar wat Appelflapje zegt is ook waar: buiten voel je de seizoenen, de verschillende weertypes. Leuk om af te wisselen. Vroeger had ik ronduit een hekel aan sport (bijv. de gym op school), maar vooral de laatste tijd merk ik, dat, hoe groot je tegenzin ook was om de deur uit te gaan, dat je na zo'n twintig minuten lopen een gevoel krijgt alsof je almaar door kan gaan. Dan kom je helemaal fris en opgewekt weer thuis.

Angela
20-04-13, 19:22
ik ben op zoek naar een krav maga school/trainer in de buurt..... die betaalbaar is... tot nu toe zonder succes :( maar dat is mijn voornaamste doel. ik heb net van de dokter te horen gekregen dat ik mn knie moet ontzien... iemand nog suggesties? :o

hippo
20-04-13, 21:03
Ik denk dat je fit en sterk moet ZIJN, dat verhoogt ook je weerstand.
Maar dat is makkelijk gezegd - ik doe ook veel te weinig. Ik stretch wat en fiets wat en doe wat beginner burpies (http://www.youtube.com/watch?v=CIQx1FiQt50)
maar lang niet zo vaak als ik eigenlijk van mezelf zou moeten :(

prepass
20-04-13, 21:22
Ik denk dat je fit en sterk moet ZIJN, dat verhoogt ook je weerstand.
Maar dat is makkelijk gezegd - ik doe ook veel te weinig. Ik stretch wat en fiets wat en doe wat beginner burpies (http://www.youtube.com/watch?v=CIQx1FiQt50)
maar lang niet zo vaak als ik eigenlijk van mezelf zou moeten :(

Hey Hippo, geen aanval op je hoor maar waarom doe je dan niet meer? Nu kan het nog, je kan goed eten/drinken en rusten. Wie weet straks misschien niet meer. Ik begrijp al die goede voornemens niet zo hier. "Ik zou dit"......"ik moet eigenlijk"..... "Ik wil zo graag maarrrr"..... Kap nou allemaal eens met dat gelul ga en sporten/bewegen, en push jezelf eens tot het gaatje..... Ook als het regent/sneeuwt, of dat het zo koud is dat je ballen eraf vriezen.......:D

hippo
20-04-13, 22:01
Ja heb je helemaal gelijk in! Gewoon de gebruikelijke slapjanusserij, ik weet het. Ik geef mezelf ook wel een schop onder de kont door dat hier publiekelijk toe te geven he.

Floshtf
21-04-13, 00:24
In mijn ogen zeer belangrijk, fit en gezond zijn om een voorsprong te hebben in geval van...
(Hier ook al de nodige info en ervaringen...):o
http://preppers.nl/forum/threads/363-Je-conditie-geprept
http://preppers.nl/forum/threads/3341-Fit-fit-fit
http://preppers.nl/forum/threads/1411-Zijn-er-ook-preppers-die-ook-fysiek-trainen

evt.
http://preppers.nl/forum/threads/3292-Fysieke-en-mentale-voorbereiding
http://preppers.nl/forum/threads/1152-PT-persoonlijke-training
http://preppers.nl/forum/threads/510-Conditie-opbouwen-als-onderdeel-van-je-voorbereidingen-%28Engels-artikel%29

Heksenboot
21-04-13, 04:33
ik ben op zoek naar een krav maga school/trainer in de buurt..... die betaalbaar is... tot nu toe zonder succes :( maar dat is mijn voornaamste doel. ik heb net van de dokter te horen gekregen dat ik mn knie moet ontzien... iemand nog suggesties? :o

Aikido.

http://www.aikidobode.nl/dojos/details/2/261218.html

En geef mij ook maar een schop onder m'n kont. :o

Emmy
21-04-13, 09:59
Geweldig, die link http://preppers.nl/forum/threads/363...nditie-geprept. Hier kwam ik weer een nieuw verschijnsel tegen 'Fontein der Jeugd'. Wel dertig jaar jonger met slechts vijf oefeningen per dag. Voor wie nog jonger wil worden is er nog een zesde oefening en die houdt in dat je celibatair moet leven (www.inspirerendleven.nl/de-vijf-tibetaanse-rites-wie-kent-ze) Ach, ouder worden heeft ook zijn charme.

Zanshin
21-04-13, 10:31
http://preppers.nl/forum/threads/363-Je-conditie-geprept

Samenvoegen Vlinder ?

dixy
21-04-13, 12:38
Als ik lees dat jullie gewoon kunnen sporten word ik stik jaloers.
altijd veel op de racefiets gezeten en thuis elke dag P90X,totdat ik vorig jaar van mn fiets ben afgereden door een auto.
Sindsdien een blessure aan mn pols waar ik vorige week aan geopereerd ben.
Een 2de operatie zal ook moeten gebeuren.
Daarna 6 weken therapie.
Dus voor mij is het veel wandelen en probeer hier mijn conditie een beetje op peil te houden.

dixy
21-04-13, 12:40
altijd veel op de racefiets gezeten en thuis elke dag P90X,totdat ik vorig jaar van mn fiets ben afgereden door een auto.
Daarna 6 weken therapie.
Dus voor mij is het veel wandelen en probeer hier mijn conditie een beetje op peil te houden.

Emmy
21-04-13, 12:54
Daarna 6 weken therapie.

Dat is heftig zeg, heel veel sterkte.

appelflapje
21-04-13, 16:23
Succes met je pols dixy ! Ik wandel het gros van de tijd, niets mis mee ;)

dixy
22-04-13, 09:15
bedankt voor jullie medeleven.
Het voordeel is dat ik nu wat extra pijnstillers kan preppen.;)

hippo
22-04-13, 09:27
Er wordt graag wat smalend gedaan over wandelen (misschien omdat het gratis is, en geen speciale dure kleding vereist?) maar dat is wel degelijk het allerbeste wat je kunt doen. De mens is erop gemaakt om per dag 20 tot 40 km te lopen. Je kunt natuurlijk andere dingen doen, net zoals je wel kunt eten wat supermarkt en snackbar verkopen, maar dat is niet waar al die eeuwen evolutie ons lichaam voor geoptimaliseerd heeft.

dixy
22-04-13, 10:19
Er wordt graag wat smalend gedaan over wandelen (misschien omdat het gratis is, en geen speciale dure kleding vereist?) maar dat is wel degelijk het allerbeste wat je kunt doen. De mens is erop gemaakt om per dag 20 tot 40 km te lopen. Je kunt natuurlijk andere dingen doen, net zoals je wel kunt eten wat supermarkt en snackbar verkopen, maar dat is niet waar al die eeuwen evolutie ons lichaam voor geoptimaliseerd heeft.

Klopt helemaal, wandelen is een hele goeie manier om je conditie op peil te houden.

Angela
22-04-13, 12:46
hoewel ik niet van plan ben om jou waar dan ook te schoppen :p Heksenboot zal ik eens scheumen in de buurt. misschien is er hier meer aanbod van (in de buurt)
thanx! :D

larik
08-07-13, 22:05
Echt sporten doe ik niet, naar het werk ga ik op de fiets, dat is 4 dagen in de week, 8km totaal per dag/
Wandelen doe ik graag, zo een 5km loop ik 2/3 maal in de week. Ligt aan het weer, soms meer soms minder, probeer wel minsten 2x per week een wandelingetje te maken.
Wil het wandelen nog wel uitbreiden naar wat meer kilometers, makkelijk, goedkoop en als shtf erg handig.
Daarbij heb ik geen auto en het ov probeer ik zoveel als mogelijk te ontwijken, denk dat het wel goed zit met de conditie.
En natuurlijk gezond eten, hollandse pot heerlijke en gezond

lewieke
01-10-13, 20:43
Al een tijdje ben ik bezig met preppen, in een modern jasje weliswaar. Intussen heb ik een paar dingen op orde gekregen, voor een stuk ons uitgavenpatroon aangepast gekregen, buffer vergroot, financiële reserve opgebouwd, risico's gespreid.

Energie : min of meer in orde, vebetering wordt nog aangebracht en systemen om minder energie te gebruiken worden nog ontwikkeld. We hebben al een flinke weg afgelegd en gaan nog een tijdje verder op dat pad.
PM : voldoende aangekocht, stilaan verder opbouwen.
Amo : -
Voedsel : kleine voorraad, afsluitbare emmers gekocht, diepvriezer vol, bloem, rijst en deegwaren op voorraad. Watervoorraad, waterflessen, waterfilters, chemische zuivering beschikbaar.

Lichamelijke conditie. Om beter voorbereid te zijn ga ik met de fiets (elektrisch ondersteund) naar het werk. Dit verbetert mijn conditie. Om nog een stapje verder te gaan investeerde ik in een crosstrainer, waar ik elke dag wat wil op gaan trainen. Daarnaast probeer ik ons voedselpatroon aan te passen. Benieuwd of ik hier snel resultaten zie. Mijn BMI moet naar een 'normaler' niveau, nu een gewicht van 85 kg, voor 1.78m, weliswaar gespierd en niet overdreven dik. Een BMi van ongeveer 26 en een vetpercentage van 23.2% wil ik verlagen. Target tegen het jaareinde : 4 ā 5 kg. Dat lijkt me een haalbare kaart.

Bolo
01-10-13, 20:56
Twee woorden: CrossFit. :D

Verstuurd van mijn sponzige nozem brein. Met rozijnen.

lewieke
01-10-13, 20:59
Twee woorden: CrossFit. :D

Verstuurd van mijn sponzige nozem brein. Met rozijnen.

Je vindt het geen goed idee om op te bouwen ? Ik fiets nu 30km per dag en loop 25 min per dag op de crosstrainer. Hartslag gaat vlotjes naar 160/170, zakt mettertijd wel denk ik. Ik durf momenteel niet verder te pushen.

wodan
01-10-13, 21:04
Insanity en PX90 ...

Wat is je hartslag in rust en hoe oud ben je lewieke?

lewieke
01-10-13, 21:06
Insanity en PX90 ...

Wat is je hartslag in rust en hoe oud ben je lewieke?

En hoe gezond het is :
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1651389/2013/06/13/Fitnessrage-Insanity-is-levensgevaarlijk.dhtml

Ik wil fitter worden, niet doodvallen.

wodan
01-10-13, 21:08
Je moet je niet dood trainen hé, je weet toch zelf wel waar je grenzen liggen?

Kijk: https://www.youtube.com/watch?v=h-DFiCjWuLM