Ga naar inhoud
GENEGEERD

Diaree en kampvuurtjes


Aanbevolen berichten

Diaree is behalve vervelend levensbedreigend als je het verloren vocht niet kunt aanvullen.

 

Er wordt in het algemeen, zover ik dat weet, geadviseerd om bij diaree dit niet te gaan stoppen. De 'rommel' of misschien miet ik zeggen 'infectie' moet er namelijk zo snel mogelijk uit.

 

Prima, maar wat als je niet over voldoende schoon water beschikt om je vochtgehalte aan te vullen? Dan dreigt ernstige uitdroging. Welke gevolgen dat dan weer heeft in medische termen weten anderen wellicht beter, maar ik noem uitdroging en nierfalen.

 

Langs een kampvuur van schoon hout, er mag dus geen verf op zitten, zie je vaak een witte laag as. Deze witte laag werk net als aktieve koolstof en kan je redding zijn in geval van nood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Diaree is behalve vervelend levensbedreigend als je het verloren vocht niet kunt aanvullen.

 

Er wordt in het algemeen, zover ik dat weet, geadviseerd om bij diaree dit niet te gaan stoppen. De 'rommel' of misschien miet ik zeggen 'infectie' moet er namelijk zo snel mogelijk uit.

 

Prima, maar wat als je niet over voldoende schoon water beschikt om je vochtgehalte aan te vullen? Dan dreigt ernstige uitdroging. Welke gevolgen dat dan weer heeft in medische termen weten anderen wellicht beter, maar ik noem uitdroging en nierfalen.

 

Langs een kampvuur van schoon hout, er mag dus geen verf op zitten, zie je vaak een witte laag as. Deze witte laag werk net als aktieve koolstof en kan je redding zijn in geval van nood.

 

En ik altijd denken dat je die witte laag juist eraf moest vegen en de zwarte laag daaronder moest vermalen?

Norit is toch ook zwart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
En ik altijd denken dat je die witte laag juist eraf moest vegen en de zwarte laag daaronder moest vermalen?

Norit is toch ook zwart?

 

Meestal wordt actieve kool/norit gebruikt, maar het heeft geen aantoonbaar effect volgens de apotheker.

 

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Diarree.aspx?mId=10701&rId=24

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal wordt actieve kool/norit gebruikt, maar het heeft geen aantoonbaar effect volgens de apotheker.

 

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Diarree.aspx?mId=10701&rId=24

 

Ik lees het in jouw toegevoegde stukje ja. Apart, want met actieve kool kun je wel bacteriën uit slootwater filteren, het wordt zelfs gebruikt om water in het aquarium schoon te houden. Maar goed, het menselijk lichaam is wat complexer dan een aquarium :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik lees het in jouw toegevoegde stukje ja. Apart, want met actieve kool kun je wel bacteriën uit slootwater filteren, het wordt zelfs gebruikt om water in het aquarium schoon te houden. Maar goed, het menselijk lichaam is wat complexer dan een aquarium :D

 

Ja, dat staat er ook in. Bij vergiftiging worden hele hoge dosis gebruikt. Daar krijg je verstopping van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diaree is behalve vervelend levensbedreigend als je het verloren vocht niet kunt aanvullen.

 

Er wordt in het algemeen, zover ik dat weet, geadviseerd om bij diaree dit niet te gaan stoppen. De 'rommel' of misschien miet ik zeggen 'infectie' moet er namelijk zo snel mogelijk uit.

 

Prima, maar wat als je niet over voldoende schoon water beschikt om je vochtgehalte aan te vullen? Dan dreigt ernstige uitdroging. Welke gevolgen dat dan weer heeft in medische termen weten anderen wellicht beter, maar ik noem uitdroging en nierfalen.

 

Langs een kampvuur van schoon hout, er mag dus geen verf op zitten, zie je vaak een witte laag as. Deze witte laag werk net als aktieve koolstof en kan je redding zijn in geval van nood.

 

Zoek eens naar het boek (Oma weet raad) honderden adviezen en recepten nuttige tips en huis middeltjes

 

Bijvoorbeeld diarree:

Tegen diaree kan met het volgende doen

Chocola of kaneel eten

Rode wijn drinken

Havergort met wat rode wijn erdoor eten

Rijstewater drinken

Nootmuskaat eten voor het slapen gaan

 

In geval van diarree bij kinderen geraspte appel geven of havermoutpap dat werkt ook vaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het in jouw toegevoegde stukje ja. Apart, want met actieve kool kun je wel bacteriën uit slootwater filteren, het wordt zelfs gebruikt om water in het aquarium schoon te houden. Maar goed, het menselijk lichaam is wat complexer dan een aquarium :D

 

Met actieve kool haal je in basis geen bacteriën uit het water maar word gebruik voor reductie van chemicalien en neutraliseert water oa qua geur (bedorven water) of haalt chloorlucht weg uit je water.

Wat het wel doet, waardoor het filtert is dat omdat het nog al fijn of compact is blijft er veel troep hangen in de actieve koollaag.

 

De andere kant, desinfectie, komt voor uit het feit dat het is schoon gebrand, want het is verkoold. Hier zit niets meer in wat kan infecteren en het is geen voedingsbodem...die is op gebrand ;-)

 

Meer over actieve kool, zie link http://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool

De reiniging in een aquarium of water is adsorptie van opgeloste stoffen in water http://www.lenntech.nl/adsorptie.htm

 

Hopelijk bied dit wat meer achtergrond info over de werking van actieve kool

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om natuurlijk kruiden te gebruiken om diarree te stoppen.

 

In volgorde van seizoen:

 

Herderstasjes tinctuur (maar kost een week om te maken)

Smalle weegbree thee (25 minuten, 40gr blad op 3/4 liter water)

Bosaardbei blad (20gr blad, 1/2 liter water, laten inkoken tot de helft, tweemaal daags eetlepel innemen)

Het gedroogde blad van de bosbes

Thee van gedroogde meidoorn vruchten.

Thee van gedroogde lijsterbessen.

Groene mispels, moes van koken.

Thee van gedroogde rozenbottels

Sleedoorn, moes maken van sleepruimen.

 

Dit zijn nog maar een handvol oplossingen, de hierboven beschreven kruiden en planten zijn echter makkelijk te herkennen en hebben geen giftige dubbelgangers. Zijn dus ook voor een beginner veilig in gebruik.

 

Zo is er in elk seizoen wel wat te vinden in de natuur!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om natuurlijk kruiden te gebruiken om diarree te stoppen.

 

In volgorde van seizoen:

 

Herderstasjes tinctuur (maar kost een week om te maken)

Smalle weegbree thee (25 minuten, 40gr blad op 3/4 liter water)

Bosaardbei blad (20gr blad, 1/2 liter water, laten inkoken tot de helft, tweemaal daags eetlepel innemen)

Het gedroogde blad van de bosbes

Thee van gedroogde meidoorn vruchten.

Thee van gedroogde lijsterbessen.

Groene mispels, moes van koken.

Thee van gedroogde rozenbottels

Sleedoorn, moes maken van sleepruimen.

 

Dit zijn nog maar een handvol oplossingen, de hierboven beschreven kruiden en planten zijn echter makkelijk te herkennen en hebben geen giftige dubbelgangers. Zijn dus ook voor een beginner veilig in gebruik.

 

Zo is er in elk seizoen wel wat te vinden in de natuur!

 

Das wel een mooi lijstje, geen idee hoe ze eruit zien, moet ik eens naar kijken, thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boek tip: http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/verzamel+vier+seizoenen/N/8299+8293/search/true/searchType/qck/suggestedFor/verzamel+vier+seizoenen/sc/books_nl/index.html?_requestid=157147

 

Dit boekje beschrijft op eenvoudige wijze het gebruik van veelvoorkomende planten die je in de keuken kunt gebruiken, danwel medisch. Het ideale boekje voor beginners op dit vlak, aangezien er alleen veilige planten in staan, die je niet makkelijk verwisselt met giftige dubbelgangers. Met dit boekje in de hand ben ik als 10 jarige begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...