PDA

Bekijk Volledige Versie : Honing &Suiker in je medicijnkast?

jobs
12-01-13, 09:51
Wetenschappelijke onderzoekers beginnen erachter te komen wat volgelingen van alternatieve geneeskunde al eeuwen bekend was: Honing geneest.

Zie http://zaplog.nl/zaplog/article/waarom_honing_niet_mag_ontbreken_in_je_medicijnkas t

Kans
12-01-13, 10:41
Honing, eeuwig houdbaar, voor heel veel bruikbaar.
De koninginnebrij, de honing gemaakt voor de koningin is nog beter.
Mag allebij eigenlijk bij geen een prepper op de voorraadplanken ontbreken!

Grt
Kans

wodan
12-01-13, 10:49
Beter dat dan medicijnen in je bijenkast... :)

Emmy
12-01-13, 13:08
Wetenschappelijke onderzoekers beginnen erachter te komen wat volgelingen van alternatieve geneeskunde al eeuwen bekend was: Honing geneest.

Zie http://zaplog.nl/zaplog/article/waarom_honing_niet_mag_ontbreken_in_je_medicijnkas t

Het gaat hier kennelijk wel om een specifieke honing, nl Manuka honing uit Nieuw-Zeeland. Als ik daar naar google kom ik uit bij http://www.manukahoning.com/groothandel-hnz-umf22-250-gram.php en daar blijkt een pakje van 250 gram maar liefst 27,50 te kosten. Zouden er ook goedkopere alternatieven zijn? Onder het artikel van je link, schrijft iemand dat de honing uit de super geen echte honing is.

Emmy
12-01-13, 13:18
En als ik bij het artikel teruglink, dan kom ik uit bij een gewone reclame-site.

chrisprep
12-01-13, 13:23
Propolis, ook een product afkomstig van bijen , is blijkbaar ook goed tegen allerlei kwalen.

Riesie
12-01-13, 14:21
Vonden ze zelfs terug in de piramiden, dus ja wel lang houdbaar.
En die Egyptenaren waren hun tijd qua kennis van de natuur ver vooruit.
Daarbij 80% is suiker, en honing (echte) is prima te gebruiken bij ontstekingen of als wondzalf

Emmy
12-01-13, 14:31
Na het lezen van dit artikel eigenlijk wel overtuigd: Dit artikel van Medisch Contact, Nederlands Tijdschrift voor Dermatologie en Venereologie
en Verpleegkunde Nieuws, november 2002. wondbijlage, is zeer lezenswaardig.
http://www.klinion.nl/files/files/Honing-onomwonden-wv-Wondbijlage-artikel.pdf

Bushmaster
12-01-13, 16:08
Na het lezen van dit artikel eigenlijk wel overtuigd: Dit artikel van Medisch Contact, Nederlands Tijdschrift voor Dermatologie en Venereologie
en Verpleegkunde Nieuws, november 2002. wondbijlage, is zeer lezenswaardig.
http://www.klinion.nl/files/files/Honing-onomwonden-wv-Wondbijlage-artikel.pdf

Vooral de foto's hebben mij overtuigd. Pot echte honing standaard in de BOB.

wodan
12-01-13, 16:10
Niet enkel honing, ook gewone suiker is bruikbaar...

Voor hen die graag op een linkje klikken: http://wiki.answers.com/Q/Has_sugar_ever_been_used_to_treat_battlefield_woun ds

en nog eentje: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1220316/Cut-Sprinkling-SUGAR-wound-help-heal-faster-lessen-pain.html

gebruikersnaam
12-01-13, 16:18
Propolis, ook een product afkomstig van bijen , is blijkbaar ook goed tegen allerlei kwalen.

Dat is het middel dat het nest en de honing beschermt tegen schimmels, bacteriŽn en ziektes. Is ook een bekend supplement dat vaak wel nog werkt waar antibiotica het laat afweten

Kans
12-01-13, 18:47
Sorrie even offtopic, ik blijf me verbazen hoeveel ruimte verband spullen innemen!
Ik ben al aan de derde opslag versie toe.
Van wat ehbo setjes naar kratjes en nu naar een 50 liter ton ( wie weet worden dat tonnen?)
En dan heb ik het nog niet over de andere medische spullen, de setjes en kratjes blijven gevuld het wordt alleen wat specifieker.

De lidl heeft wat veband spullen in de aanbieding.
Ik kan me dan niet inhouden....
Ontdoe alles tegenwoordig al van de standaard papieren verpakking, maar dan is het nog bulk.

Prep ze
Kans

driehart
12-01-13, 23:28
Bijna alle honing in die je in de winkel koopt is vermengd met honing buiten de EU. In de regel is dit Chinese honing. Helaas kijken ze daar niet zo nauw met bestrijdingsmiddelen ed. Daarnaast kan het ook gewoon door de bijen omgezet suikerwater zijn.

Koop AUB honing van een Imker uit de buurt. Dit is een wereld van verschil! Het bevat ook sporen en pollen.
Propolis is ook zeer nuttig

Ik ben simpelweg imker geworden voor het nut en welzijn van de bijen, maar ook om een eigen kanaal te hebben voor de bijzondere producten die de bijen ons bieden.

Emmy
13-01-13, 14:13
driehart: Goed idee, er blijkt zoiets in de buurt te zijn. Maakt het nog uit welke honing je neemt voor medicinale doelen: acacia, klaver, koolzaad, oranjebloesem of misschien respimel?
gebruikersnaam: Ik zie hier http://stevia.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3196303/Neusspray-Propolis.html dat er zelfs neusspray bestaat op basis van propolis, die zwelling van het neusslijmvlies kan verminderen. Wat een ontdekking, want ik moest stoppen met mijn neusspray omdat die cortisol bevatte, waarna de allergie gewoon weer verderging. Ik had de strijd al opgegeven, maar nu krijg ik weer nieuwe hoop.

gebruikersnaam
13-01-13, 18:35
driehart: . Wat een ontdekking, want ik moest stoppen met mijn neusspray omdat die cortisol bevatte, waarna de allergie gewoon weer verderging. Ik had de strijd al opgegeven, maar nu krijg ik weer nieuwe hoop.

Je neus sprayen met een zoutoplossing wellicht?

Emmy
13-01-13, 19:56
Je neus sprayen met een zoutoplossing wellicht?

Ik weet niet, zou dat ook kunnen helpen? Is dat niet voor verkoudheid? Mijn probleem is dat de zwelling ervoor zorgt dat ik weinig tot geen reukvermogen heb. Nou, wie weet, als die honingspray niet helpt, zal ik dat eens proberen. Thx!!

Blik(voer) op oneindig
13-01-13, 20:25
Koop altijd honing bij je plaatselijke imker. Is duurder, maar goedkope honing uit de supermarkt is geen honing. Geen echte honing althans.

Honing is overigens niet eeuwig houdbaar. Zeker de goedkopere soorten waar toch nog water in zit, versuikeren.

Propolis is de plakkerige stof die bijen van bijvoorbeeld dennenknoppen halen. Ze gebruiken het o.a. om de kieren van de bijenkast dicht te smeren en ongewenst afval (bijvoorbeeld gedode tegenstanders) mee in te kapselen.

Het is sowieso goed om plaatselijke honing te kopen als je allergieŽn hebt voor planten. Eet veel van goede honing uit je omgeving en het schijnt dat je van allergieŽn kunt afkomen. (O.T. Ik ken zelf iemand die NLP heeft gedaan tegen zijn kattenallergie, werkte perfect)

driehart
14-01-13, 11:11
Emmy,
Het bete is om in het voorjaar een voorjaarshoning te nemen, in de zomer zomerhoning en in het najaar een heidehoning. Verder maakt het niet zo uit.
De reden voor de seizoenshoning zijn voornamelijk de pollen i.v.m. eventuele allergie. Verder maakt het niet zo uit.

wodan
14-01-13, 11:22
Honing is overigens niet eeuwig houdbaar.

Jawel hoor... Zuivere honing is indien niet verontreinigd, eeuwig houdbaar.

Zeker de goedkopere soorten waar toch nog water in zit, versuikeren.

Het versuikeren in casu heeft niets te maken met de water content, maar alles met de tijd, temperatuur, opslag en het soort honing... en doet niets af aan het bruikbare ervan...

Adrie
14-01-13, 11:24
Even een klein beetje verwarmen en de suiker verdwijnt en de honing is weer mooi vloeibaar

tnt1997
14-01-13, 11:32
Ze zeggen ook dat honing uit de omgeving eten tegen hooikoorts werkt,omdat deze honing van de zelfde bloemen is waar de gene hooikoorts van heeft

TnT

Emmy
14-01-13, 12:18
Goeie tips allemaal! Als die allergie verdwenen is, spring ik een gat in de lucht. Bespaart ook een gasmelder.

driehart
14-01-13, 21:12
Wat de houdbaarheid van honing betreft:
Honing is langer houdbaar als jij zelf bent.
Enkele heilzame stoffen in honing worden na jaren minder effectief. De honing blijft verder houdbaar!

Belangrijkste is dat de imker pas gaat oogsten als het merendeel van de raten gesloten is door de bijen.
Raten die gesloten zijn bevatten bijna geen water. Open raten moeten eerst ontwaterd worden voordat ze gesloten worden.
Hoe meer water de honing bevat, hoe slechter de heilzame bestanddelen houdbaar zijn.

Driehart

Bijenman
07-02-13, 21:00
Ze zeggen ook dat honing uit de omgeving eten tegen hooikoorts werkt,omdat deze honing van de zelfde bloemen is waar de gene hooikoorts van heeft

TnT

Dit is helemaal waar. Niet alleen tegen hooikoorts, maar allerlei lokale allergieŽn en kwalen die in de buurt heerschen.

Ook zijn er veel verschillende soorten honing. Lindehoning, heidehoning, bloemenhoning etc. etc. etc. Dit komt natuurlijk van de verschillende soorten bloemen en planten.
Maar elke soort honing heeft zijn unieke smaak, maar ook zijn eigen medicinale werking. Nu geloof ik niet dat honing het ultieme medicijn is, maar het ondersteunt je innerlijke weerstand zeker.

Heidehoning is ťťn van de duurste honingsoorten die er te krijgen is omdat het erg bewerkelijk is om deze honing uit de raten te krijgen. Het is namelijk erg dikke meuk, maar zit boordevol vitamines en voedingsstoffen. Als je verkouden bent, neem maar een paar theelepels echte heidehoning met beetje beerenburg of rum. Je bent er zo weer bovenop.

Pas wel op, als je te veel van deze honing nuttigt, loopt de stoelgang sneller dan je wilt......:)

tijgertje19
07-02-13, 22:02
Dit is helemaal waar. Niet alleen tegen hooikoorts, maar allerlei lokale allergieŽn en kwalen die in de buurt heerschen.

Ook zijn er veel verschillende soorten honing. Lindehoning, heidehoning, bloemenhoning etc. etc. etc. Dit komt natuurlijk van de verschillende soorten bloemen en planten.
Maar elke soort honing heeft zijn unieke smaak, maar ook zijn eigen medicinale werking. Nu geloof ik niet dat honing het ultieme medicijn is, maar het ondersteunt je innerlijke weerstand zeker.

Heidehoning is ťťn van de duurste honingsoorten die er te krijgen is omdat het erg bewerkelijk is om deze honing uit de raten te krijgen. Het is namelijk erg dikke meuk, maar zit boordevol vitamines en voedingsstoffen. Als je verkouden bent, neem maar een paar theelepels echte heidehoning met beetje beerenburg of rum. Je bent er zo weer bovenop.

Pas wel op, als je te veel van deze honing nuttigt, loopt de stoelgang sneller dan je wilt......:)

mmmm das een handige tip want ben nu strontverkouden en een last van me keel bah.

Bijenman
07-02-13, 23:20
mmmm das een handige tip want ben nu strontverkouden en een last van me keel bah.

Heb het zelf nog niet kunnen proberen, maar ik heb gehoord dat thee + tijm + honing goed is tegen een zere keel. De tijm alleen even laten trekken samen met de thee.

calimero
08-02-13, 15:09
Salie thee en daarmee gorgelen en daarna een lekker lepeltje tijmhoning doet wonderen.
Salie werkt heel goed tegen keelpijn en of keelontsteking.
Let alleen op als je zwanger bent of kinderen zoogt en kinderen onder de 3 jaar = Niet gebruiken!
En honing in kruiden thee is heerlijk.

live2survive
08-02-13, 15:49
Sorry niet de volledige topic kunnen lezen, maar het is zeer belangrijk dat het echte honing is, en niet de kunstmatige uit de supermarkt...
Afgrlopen zomer uit de Provence potten honing mee genomen, gewoonweg asociaal lekker in vergelijking met kunstmatige honing.
De voorraad is helaas bijna op, dus wanneer het kan ga ik bij de plaatselijke imker langs. (Altijd handig om er 1 bij je in de buurt op te zoeken!)
Wij genezen er oppervlakkige huidwonden en exceem mee.

Een goed alternatief is stevia. De beste is verkrikgbaar bij De Tuinen. In druppelvorm, bladeren, poeder en tabletten.

Raycoupe
08-02-13, 16:08
live2survive: Wat bedoel je met "kunstmatige" honing? Honing kan nog steeds niet gesynthetiseerd worden, 't wordt dus altijd door bijtjes gemaakt. :confused:

live2survive
08-02-13, 17:38
live2survive: Wat bedoel je met "kunstmatige" honing? Honing kan nog steeds niet gesynthetiseerd worden, 't wordt dus altijd door bijtjes gemaakt. :confused:

De meeste honing in de supermarkt is geen honing, maar een namaak. Gelukkig staan er ook wel echte, maar daar betaal je zoals verwacht de hoofdprijs voor.
Proef de honing van de supermarkt en die van een imker maar eens naast elkaar. Werld van verschil!

Raycoupe
08-02-13, 17:41
live2survive: namaak honing, heb je daar bronnen van? 'k Weet dat er veel kwaliteitsverschil zit tussen diverse soorten honing. Ook dat honing soms verwarmd word om het kristaliseren tegen te gaan.
Maar namaak honing, daar heb ik nog nooit van gehoord, ben benieuwd naar wat links, of wellicht weet Bijenman hier iets over?

Bijenman
08-02-13, 19:37
Daar weet ik wel wat over.
Ten eerste vind de consument dat honing altijd goudkleurig en vloeibaar moet zijn anders is het voor velen niet goed en niet vers. Nu is dat ook zo als het vers uit de bijenkast komt, maar na enige tijd gaan de suikers in de honing kristalliseren. Een natuurlijk effect en niks mis mee. Maar door honing langdurig te verhitten gaan de suikers minder snel kristalliseren. Dit in opdracht van de groothandels en winkeliers, want die willen geen harde honing in de schappen. Maar een bijkomend effect daarvan is dat alle smaak en kracht verdwijnt. Om dit tegen te gaan kun je natuurlijk zelf je gekristalliseerde honing verwarmen.....niet verhitten!!!! Dit doe je door de gekristalliseerde honing in een pan met warm water te zetten. Max.50-60 graden. Laat het dan een nacht staan en herhaal dit als het nog niet goed is.

Nep honing:
Aan het eind van het seizoen als ik alle honing geoogst heb voer ik de bijen suikerwater. Anders komen ze de winter niet door. Dit doe ik door bakjes met suikerwater in de kast te zetten zodat de bijen dit kunnen opzuigen en in de lege raten kunnen opslaan. Nep honing is als producenten de bijen suikerwater voeren, dit in de raten te laten stoppen en dan vervolgens te oogsten....bizar idee, maar het gebeurt. Er zit dan wel een 'bij-smaak' aan je 'honing' en ze mengen dit wel met echte honing. Dus je smeert in principe gewoon suikerwater op je brood, of doet dit door de thee.

Riesie
08-02-13, 20:01
Bijenman, over het eerste stuk bedankt voor de tip, ik deed honing dus echt gewoon in kokend water (weer wat geleerd)
Tweede stuk mbt het suikerwater had ik nog nooit van gehoord, dus nog wat geleerd.

Ries.

nanna
08-02-13, 21:24
Manuka is toch ook 'n hele goede honing ? Ook goed voor je immuunsysteem heb ik begrepen.

Bijenman
08-02-13, 21:35
Riesie graag gedaan. nanna Heb er nog nooit van gehoord, maar heb het opgezocht. Ik citeer: "Het bijzondere aan Manukahoning is de sterke antibacteriŽle en schimmeldodende werking." Dus je hebt gelijk. Het komt van de Manukaboom die in Nieuw-zeeland groeit. Zo zie je maar dat elke soort honing zijn eigen aparte eigenschappen heeft.

nanna
08-02-13, 21:48
Bijenman
Ja...mooi en bijzonder is dat toch met die natuur. Ik hield nooit van honing want het was me allemaal te mier en mier zoet. Ik ben wel zoet maar hou er niet ze erg van qua eten:)
"N paar maanden geleden heb ik dit eens bij iemand geproeft en dacht.....die vind ik wel lekker. Die knop in m'n hoofd omgezet op standje *gezond*...zeker nu ik bewuster ben met bepaalde dingen door alle ellende en troep die in veel eten zit.
En daarnaast is het ook handig voor het *medicijnkastje*.

Raycoupe
08-02-13, 22:06
Daar weet ik wel wat over.
Ten eerste vind de consument dat honing altijd goudkleurig en vloeibaar moet zijn anders is het voor velen niet goed en niet vers. Nu is dat ook zo als het vers uit de bijenkast komt, maar na enige tijd gaan de suikers in de honing kristalliseren. Een natuurlijk effect en niks mis mee. Maar door honing langdurig te verhitten gaan de suikers minder snel kristalliseren. Dit in opdracht van de groothandels en winkeliers, want die willen geen harde honing in de schappen. Maar een bijkomend effect daarvan is dat alle smaak en kracht verdwijnt. Om dit tegen te gaan kun je natuurlijk zelf je gekristalliseerde honing verwarmen.....niet verhitten!!!! Dit doe je door de gekristalliseerde honing in een pan met warm water te zetten. Max.50-60 graden. Laat het dan een nacht staan en herhaal dit als het nog niet goed is.

Nep honing:
Aan het eind van het seizoen als ik alle honing geoogst heb voer ik de bijen suikerwater. Anders komen ze de winter niet door. Dit doe ik door bakjes met suikerwater in de kast te zetten zodat de bijen dit kunnen opzuigen en in de lege raten kunnen opslaan. Nep honing is als producenten de bijen suikerwater voeren, dit in de raten te laten stoppen en dan vervolgens te oogsten....bizar idee, maar het gebeurt. Er zit dan wel een 'bij-smaak' aan je 'honing' en ze mengen dit wel met echte honing. Dus je smeert in principe gewoon suikerwater op je brood, of doet dit door de thee.

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Deel 1 kende ik reeds, m'n pa was imker. Maar dat je dus ook een soort half om half "namaak" honing maken was mij onbekend! (Da's een kuddo kerel!)

Bijenman
10-02-13, 07:29
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Deel 1 kende ik reeds, m'n pa was imker. Maar dat je dus ook een soort half om half "namaak" honing maken was mij onbekend! (Da's een kuddo kerel!)

Graag gedaan!! :)

GoodieBag
15-02-13, 13:10
Volgens dit artikel (http://www.nu.nl/wetenschap/3209709/suiker-kan-wonden-helen--.html) zijn er aanwijzingen dat je wonden met succes kunt behandelen met suiker... Interessante gedachte.

wodan
15-02-13, 13:16
Volgens dit artikel (http://www.nu.nl/wetenschap/3209709/suiker-kan-wonden-helen--.html) zijn er aanwijzingen dat je wonden met succes kunt behandelen met suiker... Interessante gedachte.

Dit is al eens gepost geweest...

gerbewoner
15-02-13, 13:16
Ik heb nu een kilo of 50. Daar moet ik wel even mee toe kunnen denk ik :D

Ik had het ook al gezien. Vraag me wel af of je gewoon een schep suiker kan doen of dat ze nog wel iets speciaals met de suiker uithalen om het schoner te maken bijvoorbeeld.

Dreutel
15-02-13, 13:57
Ik heb helemaal geen suiker in huis. Ik gebruik het nooit!

Angela
15-02-13, 13:57
owww, dit kende ik nog niet! GoodieBag ! dit is dus idd erg interessant! ik ga zeker suiker stocken!!! meer iig dan het initiŽle plan was! dank je voor de ti! :D

GoodieBag
15-02-13, 14:22
Dit is al eens gepost geweest...

Het artikel waar naar verwezen word is gisteren gepubliceerd. Wellicht is er ooit ergens in een post gemeld dat suiker voor meer doeleinden geschikt is dan voor in de koffie, mijn excuses dan daarvoor, maar ik ken helaas niet alle forumposts uit mijn hoofd.

De werking van het suikerverhaal simpel uitgelegd: "The treatment works because bacteria need water to grow, so applying sugar to a wound draws the water away and starves the bacteria of water. This prevents the bacteria from multiplying and they die."

Emmy
15-02-13, 15:33
Volgens een ander draadje heeft honing deze eigenschap ook. Dat zo lezend dacht ik dat het aan de specifieke eigenschappen van honing lag, maar misschien gaat het bij honing ook om de binding met water dan.

Raycoupe
15-02-13, 15:53
Volgens een ander draadje heeft honing deze eigenschap ook. Dat zo lezend dacht ik dat het aan de specifieke eigenschappen van honing lag, maar misschien gaat het bij honing ook om de binding met water dan.

Honing bevat tevens anti bacterieele stoffen. Z'n eigen conserveermiddel, zeg maar. Bijenman kan hier vast alles over vertellen. :p

proppert
15-02-13, 16:43
of wijn, dat deden ze in de oudheid al.

stijn
15-02-13, 17:56
Met suiker heb je wel een minder mooie wondgenezing, m.a.w. een minder mooi lidteken.

Mvg Stijn

Floshtf
15-02-13, 19:10
Zoals wodan schreef...ook hier te vinden in deze post:
http://preppers.nl/forum/threads/4058-Honing-in-je-medicijnkast
Kungfufox Chinook

zippo
16-02-13, 07:50
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
er zijn somatische verpleegtehuizen waar alleen maar dit soort natuurlijke produkten gewerkt wordt..de echte rinse appelstroop in decubitus wonden

Kungfufox
16-02-13, 10:21
Zoals wodan schreef...ook hier te vinden in deze post:
http://preppers.nl/forum/threads/4058-Honing-in-je-medicijnkast
Kungfufox Chinook
[MOD] Onderwerpen samengevoegd en titel hierop aangepast :)

Bijenman
17-02-13, 16:35
Honing bevat tevens anti bacterieele stoffen. Z'n eigen conserveermiddel, zeg maar. Bijenman kan hier vast alles over vertellen. :p

Honing bevat inderdaad antibacteriŽle proteÔne. Dit is voornamelijk voor de bijen zelf een soort van antibiotica waardoor het afweersysteem beter wordt. Propolis is een substantie wat voor mensen meer invloed heeft als antibioticum, maar dat staat eerder in dit topic vermeld.

Ik citeer wikipedia:
"Honing wordt in het menselijk lichaam te snel afgebroken om daar als antibioticum te kunnen werken. Op de huid zou hij echter wel soelaas kunnen brengen.[2] Er wordt tegenwoordig om die reden dan ook klinisch onderzoek gedaan naar het gebruik van honing ter bevordering van de wondgenezing"

Waarom honing zolang houdbaar is heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik denk door de samenstelling van mineralen, bacterieremmers, suikers etc. etc.

Emmy
17-02-13, 18:52
Honing bevat inderdaad antibacteriŽle proteÔne. Dit is voornamelijk voor de bijen zelf een soort van antibiotica waardoor het afweersysteem beter wordt. Propolis is een substantie wat voor mensen meer invloed heeft als antibioticum, maar dat staat eerder in dit topic vermeld.

Ik citeer wikipedia:
"Honing wordt in het menselijk lichaam te snel afgebroken om daar als antibioticum te kunnen werken. Op de huid zou hij echter wel soelaas kunnen brengen.[2] Er wordt tegenwoordig om die reden dan ook klinisch onderzoek gedaan naar het gebruik van honing ter bevordering van de wondgenezing"

Waarom honing zolang houdbaar is heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik denk door de samenstelling van mineralen, bacterieremmers, suikers etc. etc.

Bedankt voor de info. Ik vraag me af in welke vorm de propolis het beste werkt. Ik zag hier een site die zalf, neusspray en pillen met propolis heeft. Of kun je propolis het beste in zijn meest natuurlijke vorm gebruiken.

http://stevia.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3196303/Neusspray-Propolis.html

Bijenman
18-02-13, 00:46
Emmy
In deze producten zal ongetwijfeld propolis zitten, maar hoeveel weet ik niet. Ik heb zo'n vermoeden dat het ongeveer hetzelfde is als met sommige smaken in producten. Bijv: "Nu dubbel Friss met echt druivensap." En dan kijk je op de verpakking.....1% druivensap.
Propolis in de puurste vorm is natuurlijk het meest gezond, maar het smaakt voor geen meter vind ik zelf. Af en toe moet ik de bijenkasten schoonmaken, dan haal ik het overtollige propolis ook weg en omdat het gezond is eet ik dan wel eens wat op, maar echt lekker is het niet.

Misschien is het een idee om er inderdaad een zalf van te maken, heb alleen geen idee hoe dit moet. Misschien voor preppers die zelf zalf maken is dit een interessant ingredient.

tnt1997
18-02-13, 07:42
Ik wou iedereen er nog wel even op wijzen dat babys geen honing mogen hebben.
Hier de verklaring van wiki

Honing is een natuurlijk product dat besmet kan zijn met sporen van de bacterie Clostridium botulinum. Normaal gesproken kan deze bacterie geen kwaad, maar bij heel jonge kinderen kunnen de sporen van deze bacterie uitgroeien tot volwaardige Clostridium botulinum bacteriŽn. De stoffen die deze bacterie vervolgens aanmaakt in de darmen, zijn uiterst giftig en kunnen bij heel jonge kinderen leiden tot ernstige ziekteverschijnselen en infantiel botulisme veroorzaken.

TnT

Emmy
18-02-13, 11:45
Emmy
Misschien is het een idee om er inderdaad een zalf van te maken, heb alleen geen idee hoe dit moet. Misschien voor preppers die zelf zalf maken is dit een interessant ingredient.

Dat zou zeker interessant zijn, Bijenman Ik heb eens zitten zoeken via die Nerdy Farmwife site waar Mrs. Jones mee kwam en vond dit http://www.thehealthybeehive.com/headache-be-gone-salve . Ik werd er wel vrolijk van om dit te lezen want mijn dochter kampt zo verschrikkelijk met hoofdpijn en zere rug/nek spieren, dat dit een hele uitkomst zou kunnen zijn. Maar wat ik me afvroeg is: zou met Beeswax hetzelfde bedoeld worden als propolis?

Bijenman
18-02-13, 13:43
Emmy
Nee, beeswax is niet hetzelfde als propolis. Beeswax is 'gewoon' bijenwas. Hier maken ze de (honing)raten van. Daar worden ook o.a. kaarsen van gemaakt, boenwas voor meubels, maar ook zalfjes zoals je al gevonden hebt. Heb hieronder een linkje geplaatst hoe een raat van een bijenkast eruit kan zien.
Linksboven hebben de bijen honing in het raat gestopt, maar zit nog niet vol. Linksbovenin zit het wel vol en hebben ze afgesloten met een kapje was zodat de honing er niet uitloopt en het kan rijpen. Rechtsonder zit allemaal soorten stuifmeel, kun je zien aan de verschillende kleuren. Daar zit ook nog een bij met z'n kop in een cel. En linksonder zitten 3 larfjes van een paar dagen oud.
http://3.bp.blogspot.com/-nCFE8_jAycg/TdogmlqQFoI/AAAAAAAAIzg/DXCmDCceuA8/s1600/Bijenwas%2Bbijen%2Braten.jpg

Emmy
18-02-13, 14:28
Emmy
Nee, beeswax is niet hetzelfde als propolis. Beeswax is 'gewoon' bijenwas. Hier maken ze de (honing)raten van. Daar worden ook o.a. kaarsen van gemaakt, boenwas voor meubels, maar ook zalfjes zoals je al gevonden hebt. Heb hieronder een linkje geplaatst hoe een raat van een bijenkast eruit kan zien.
Linksboven hebben de bijen honing in het raat gestopt, maar zit nog niet vol. Linksbovenin zit het wel vol en hebben ze afgesloten met een kapje was zodat de honing er niet uitloopt en het kan rijpen. Rechtsonder zit allemaal soorten stuifmeel, kun je zien aan de verschillende kleuren. Daar zit ook nog een bij met z'n kop in een cel. En linksonder zitten 3 larfjes van een paar dagen oud.
http://3.bp.blogspot.com/-nCFE8_jAycg/TdogmlqQFoI/AAAAAAAAIzg/DXCmDCceuA8/s1600/Bijenwas%2Bbijen%2Braten.jpg

Wat een duidelijke foto en wat leuk om al die kleuren stuifmeel te zien en die doelgerichte activiteiten van die ijverige bijen. Wat zit de natuur toch mooi in elkaar.

Die beeswax in het zalfjes-recept heeft dan kennelijk op zich geen genezende waarde. Misschien is het mogelijk om propolis door verhitting vloeibaar te maken, zodat het door een neutrale n*veazalf heen kan?

calimero
19-02-13, 13:05
Emmy als ik zo lees van je dochter pijnlijke nekspieren en erge hoofdpijn.
Miscchien kijken waar die pijnlijke nekspieren vandaan komen, meestal is dat spanning.
Bij spanning krijg je pijnlijke nekspieren want die zijn heel gespannen en door dat die gespannen zijn volgt daar de hoofdpijn op.
En dan kun je ook smeerwortel opsmeren waardoor ze wat meer gaat bewegen ( verzacht wat)en bewegen is doorbloeden en zo heb je kans dat de hoofdpijn van je dochter overgaat.
Maar ik weet niet hoe oud je dochter is en wat er meer aan de hand is.
Als het spanning is beter voor ontspanning te zorgen dan smeren en zo laten.
Mischien kan je er wat mee!

Emmy
19-02-13, 17:34
Emmy als ik zo lees van je dochter pijnlijke nekspieren en erge hoofdpijn.
Miscchien kijken waar die pijnlijke nekspieren vandaan komen, meestal is dat spanning.
Bij spanning krijg je pijnlijke nekspieren want die zijn heel gespannen en door dat die gespannen zijn volgt daar de hoofdpijn op.
En dan kun je ook smeerwortel opsmeren waardoor ze wat meer gaat bewegen ( verzacht wat)en bewegen is doorbloeden en zo heb je kans dat de hoofdpijn van je dochter overgaat.
Maar ik weet niet hoe oud je dochter is en wat er meer aan de hand is.
Als het spanning is beter voor ontspanning te zorgen dan smeren en zo laten.
Mischien kan je er wat mee!

Hoi Calimero. Dat klopt hoor wat je zegt. Het is spanning en we weten waar het vandaan komt. Het werd minder toen we gingen sporten. Maar nu zit ze (bijna achttien) voor haar VWO examen en heeft ze minder tijd. We proberen het weer op te pakken. Maar wat is die smeerwortel, waar jij het over hebt, en waar kun je die kopen?

TyrionLannister
19-02-13, 17:48
Honing, eeuwig houdbaar, voor heel veel bruikbaar.
De koninginnebrij, de honing gemaakt voor de koningin is nog beter.
Mag allebij eigenlijk bij geen een prepper op de voorraadplanken ontbreken!

Grt
Kans

Ik heb een aantal van dit soort potten imkerhoning gekocht toen ze in de supermarkt in de aanbieding waren. Voordeel is dat als ze leeg zijn je ze nog als weckpot kan gebruiken.

3078

zippo
19-02-13, 20:17
wie kent ze nog..
http://www.youtube.com/watch?v=OIr5bvB2qg0

tijgertje19
19-02-13, 21:04
Ik heb een aantal van dit soort potten imkerhoning gekocht toen ze in de supermarkt in de aanbieding waren. Voordeel is dat als ze leeg zijn je ze nog als weckpot kan gebruiken.

3078

bij welke winkel heb je deze gekocht als ik vragen mag

TyrionLannister
20-02-13, 06:43
bij welke winkel heb je deze gekocht als ik vragen mag

Bas van der Heiden. Maar die hebben het niet in het reguliere assortiment. Google imkerhoning dan vind je vast een andere aanbieder.

calimero
20-02-13, 16:12
Emmy
Dat kun je kopen bij (hoop ik) elke natuurwinkel.
Als je er niet aan kan komen wil ik je wel helpen.
Sport is goed voor haar of yoga, maar dat moet ze zelf beslissen, ontspanning werkt beter dan zalfjes of medicatie.
Smeerwortel is mijn super plantje en gebruik hem zelf ook en de zalf maak ik zelf en je zou het zelf kunnen maken als je weet wat je moet gebruiken en hoe de plant er uit ziet.
Anders pm je me maar!
Anders gaan we off topic :)

Nature
21-02-13, 20:15
Ik heb zelf nog een pot honing staan die ik nog niet heb geopend omdat mijn dochter die zelf heeft geoogst.
Ze mocht van de imker mee ontzegelen en slingeren ed.
En voor de liefhebbers ... hij maakt ook honingbier. :-)

Maar vandaag is me nog iets opgevallen. Ik ben naar de bioplanet geweest om te zien of daar iets preppers waardig was. Ze hebben veel keus van honing maar geen enkele pot honing is van een lokale imker. Hoe bio ben je dan eigenlijk?
Onze lokale imker zijn honing potten staan te koop bij de bakkers ed. Maar DE grote bio winkel moet het dan zo nodig importeren met veel te hoge prijzen.

Bijenman
21-02-13, 23:40
Lokale imkers of verenigingen???
http://www.bijenhouders.nl/afdelingen

Emmy
22-02-13, 09:40

Bedankt voor deze link. Hier bleek ook de propolis neusspray te koop te zijn, die ik zocht. Ze hebben ook boekjes over propolis en ze verkopen propolis in allerlei vormen: zalf, tabletten, tinctuur, olie etc. Ze hebben zowel afhaaldepots als een internetwinkel.

Emmy
04-03-13, 15:56

Ik heb bij het Bijenhuis een boekje besteld en gekregen over propolis. Heel verhelderend was dat. Het bleek ook dat ruwe propolis, zoals ze wordt verwerkt in capsules en tabletten, door het lichaam niet opgenomen kan worden. De ruwe propolis klontert in de maag samen door de warmte, vanwege de hars, waardoor opname niet mogelijk is. Aldus de schrijver. Dus de propolis moet losgemaakt zijn uit de hars en opgelost in water, alcohol of olie is het pas gereed voor gebruik. Dat maakt dat ik de bestelde en ontvangen tabletten ook maar ga omruilen voor olie of tinctuur. Of de tabletten moeten bestaan uit 'losgemaakte propolis', maar dat moet ik nog horen, want ik heb een mailtje met vragen naar het Bijenhuis gestuurd. Het ziet er ondanks mijn onwennigheid met propolis naar uit, dat propolis een goede oplossing gaat worden voor diverse problemen.

Emmy
05-03-13, 11:05
Al heel snel werd er vakkundig geantwoord op mijn vragen. Er is een verzorgende crŤme met (veel) propolis, zeer geschikt voor acnť. Die heb ik intussen besteld en de pillen gaan terug. Wordt vervolgd met review.

Bijenman
07-03-13, 21:16
Emmy Raar dat het lichaam de ruwe propolis niet opneemt.... Maargoed ik hoop, ondanks of het de ruwe of zalf/olie propolis is, dat het je helpt. Want dat is het belangrijkste

Emmy
07-03-13, 21:53
Bijenman: ja, dat vond ik ook, het stond in dit boekje:

De geneeskracht van Propolis - Wiebe Braam, gekocht op www.bijenhuis.nl

Dit boekje is een aanrader. Er staat precies in hoe je propolis moet gebruiken, per ziektebeeld. Ik ben benieuwd en zal nog laten weten hoe het verder gaat.

Bijenman
07-03-13, 22:02
Emmy Helemaal goed. En moet binnenkort toch inkopen doen voor het nieuwe bijenseizoen, dus kan ik gelijk ff kijken naar die boekjes :)

SHTF
09-03-13, 16:32
ok honing is eeuwig houdbaar? nog speciale verpakking eisen? interessant om ook aan te schaffen

Bijenman
09-03-13, 16:43
ok honing is eeuwig houdbaar? nog speciale verpakking eisen? interessant om ook aan te schaffen

Als je het goed luchtdicht afsluit is honing inderdaad erg lang houdbaar. Glas is het beste, komt er geen 'bij' smaak aan de honing.

SHTF
09-03-13, 16:54
Als je het goed luchtdicht afsluit is honing inderdaad erg lang houdbaar.

de bijenman is wat terughoudender dus? erg lang is niet eeuwig ;)

maar in glas? hoe lang zou je het zelf bewaren c.q. na die tijd zelf nog willen eten?

Bijenman
09-03-13, 17:54
Er is in de oude piramides honing gevonden van 5000 jaar oud wat nog houdbaar is. Ik zou het persoonlijk niet willen proberen. Ik denk dat de smaak dusdanig is veranderd dat het niet lekker meer is. Je kunt het misschien vergelijken met alcoholhoudende dranken. Dat bederft ook niet maar veranderd wel van smaak door de jaren heen.
Als honing goed afgesloten is gebleven durf ik honing van 100 jaar oud nog wel te eten. :) En als honing 100 jaar in blik heeft gezeten, dan zit er ongetwijfeld een bliksmaak aan. Honing neemt vrij snel smaken over waar het mee in contact komt. Dus ik doe mijn honing ook altijd in nieuwe potten, ik weet namelijk niet wat er in tweedehandspotten heeft gezeten.

Geert
10-03-13, 10:25
Bijenman ik heb een vraagje , honing artisenaal verwerkt hoe is dat dan ?
Geert

Bijenman
11-03-13, 16:29
Geert een filmpje van een collega imker.
http://www.youtube.com/watch?v=WMEAiUeU-zY

Geert
11-03-13, 18:17
Geert een filmpje van een collega imker.
http://www.youtube.com/watch?v=WMEAiUeU-zY

Mooi filmpje . Ik ken 2 soorten honing niet van smaak maar van uitzicht .
De een is lijk heldere stroop . De andere lijk meer op pasta .
Als ik het filmpje bekijk denk ik dat de tweede soort de bijenwas niet weg gehaald is klopt dat .

Geert

Bijenman
11-03-13, 19:55
Geert er zijn heel veel verschillende soorten honing. Maar na verloop van tijd gaat (bijna) elke honing kristalliseren. Het veranderd dus van vloeibare staat naar vaste staat. Dit proces heeft vele factoren. Het heeft te o.a. maken met de glucose en fructose verhouding te maken. Honing met een hoog glucose gehalte (vaak uit honing die 's zomers gewonnen wordt) kristalliseert sneller dan een voor- of najaarshoning omdat daar meer fructose in zit. Daarbij komen nog meer factoren kijken zoals vochtgehalte, temperatuur, tijd en aanwezigheid van kristalkiemen.
Dus zo zie je maar, imkeren komt veel bij kijken en maakt het daarom ook interessant :)

Emmy
14-03-13, 21:46
Misschien niet helemaal on-topic, maar ik lees nu dat er een bijenproduct zelfs tegen AIDS helpt. Maar hier gaat het om bijengif. Ik vraag me af of dat gebruikt kan worden zonder de bijen te doden.

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3407467/2013/03/11/Bijengif-kan-hiv-virus-doden.dhtml

Bijenman
31-10-13, 23:23
Na een tijdje minder actief te zijn geweest, voelt het goed om weer volop mee te lezen en mee te denken. Emmy Beter laat dan nooit, hier is je antwoord. :)

Bijengif wordt gewonnen met een apparaat bestaande uit een glasplaat waarover draden gespannen zijn die door middel van een batterij of accu onder stroom gezet zijn. Bij aanraking van de draad leegt de bij haar gifblaas. Na enige tijd bouwt zich een aanval op, waarbij duizenden bijen hun gif loslaten. De bijengifcollector wordt een uur voor de bijenkast geplaatst en daarna weggenomen. Het gif droogt op en kan dan in de vorm van een gelei-achtig poeder van de glasplaat geschraapt worden. Van een goed bijenvolk kan per keer ongeveer een gram gewonnen worden. Voor het verwerken van het gif in medicijnen, voedingssupple-Bijengif menten en verzorgingsproducten wordt het gif gedroogd en gezuiverd. Het is dan drie keer geconcentreerd, bevat als hoofdbestanddeel melittine terwijl vele andere stoffen zijn kwijtgeraakt. De bereiding van
injectievloeistof, zoals Venex, gebeurt alleen in erkende laboratoria.

Piroska
31-10-13, 23:29
Geert er zijn heel veel verschillende soorten honing. Maar na verloop van tijd gaat (bijna) elke honing kristalliseren. Het veranderd dus van vloeibare staat naar vaste staat. Dit proces heeft vele factoren. Het heeft te o.a. maken met de glucose en fructose verhouding te maken. Honing met een hoog glucose gehalte (vaak uit honing die 's zomers gewonnen wordt) kristalliseert sneller dan een voor- of najaarshoning omdat daar meer fructose in zit. Daarbij komen nog meer factoren kijken zoals vochtgehalte, temperatuur, tijd en aanwezigheid van kristalkiemen.
Dus zo zie je maar, imkeren komt veel bij kijken en maakt het daarom ook interessant :)

Wij hebben flinke hoeveelheden acacia-honing, deze kristalliseert niet tot nauwelijks, het is inderdaad een voorjaarshoning (hier)

Bijenman
31-10-13, 23:36
Piroska Acaciahoning...kortweg.....heerlijk!!! Wees er zuinig op, het is een niet alledaagse en duurdere honing.

Renanim
01-11-13, 08:05
Morgen is de maandelijkse ambachtelijke markt weer hier in Delden. Standaard wordt er dan een pot Acacia en een pot Linde honing gekocht. (En een paar palingen bij de palingboer). Zo lekker!

Bijenman
01-11-13, 19:16
Renanim
Dan kan ik ook zeker de heidehoning aanbevelen. Een zeer goede en gezonde honing om de winter mee door te komen

lewieke
01-11-13, 21:08
Hier staat 6 kg honing op voorraad.

Bijenman
10-12-13, 22:39
Nu zullen er vast een paar denken van: "heb je die ouwe l*l weer met zijn k*t bijen en zijn honingpraatje." Nou, ten eerste ben ik nog geen 30 en ten tweede, als je het niet interesseert klik je lekker weg :p :)

Vandaag uitslag binnen gekregen van het laboratorium wat onderzoek doet naar honing. Ik heb van drie verschillende locaties en oogstdatums honing ingezonden en het resultaat was bijzonder. Dit omdat ik perplex stond van de hoeveelheid (verschillende) pollen in de honing (dit geeft aan waar op welke planten de bijen vliegen). Maar ook wat de peroxide activiteit is van de verschillende soorten honing.

Gemeten wordt bij peroxide activiteit de productie van waterstofperoxide van het enzym glucose-oxidase. Dit enzym is mede verantwoordelijk voor de gunstige eigenschappen van honing bij brandwonden, huidwonden en keelontstekingen. Bij sterk verhitte honing is dit enzym afwezig. Sommige honingsoorten bezitten echter van nature een waarde 0: dit kan het geval zijn bij o.a. sommige voorjaarshoningen. De waarde 5 wordt als laag beschouwd, de waarde 25 als gemiddeld (voor niet verhitte honing) en de waarde 50 als hoog. Honingsoorten met een waterstofperoxidewaarde van 25 en hoger worden wel gebruikt bij wondbehandeling.

Nu was ik erg blij om te zien dat ik verschillende waarden had in de verschillende soorten honing die ik had laten onderzoeken. Er zaten waardes bij van 15, 35 en 50.
Dus als je honing van de imker haalt voor medicinaal gebruik, wees dan zo slim om te vragen wat de peroxide activiteit is van de bepaalde honing. Als het toevallig een voorjaarshoning is, of een honing die teveel verhit is of door andere omstandigheden de peroxide activiteit drastisch is afgenomen, dan heb je er dus helemaal niks aan.

Nadeel is wel; veel imkers laten hun honing wel keuren door bijvoorbeeld de NBV, maar laten hun honing niet analyseren bij een laboratorium waar ze de peroxide activiteit kunnen meten. Tussen keuren en analyseren zit dus een wezenlijk verschil.

FincaInSpanje
26-04-15, 10:52
Misschien wel de meest genezende honing die er is.

http://worldunity.me/dit-is-de-meest-genezende-honing-ter-wereld-het-kan-meer-dan-100-ziekten-behandelen/