Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sdr


jobs

Aanbevolen berichten

Voor de prepper met de juiste spullen zou een Software Defined Radio oplossing meerdere vliegen in één klap kunnen platslaan.

Zeker voor alleen een ontvanger is alles erg simpel.

Met een antennetje, DVB-T USB-dongle en de juiste software kun je AM/FM/WFM/SSB/datariedels/etc, etc etc ontvangen over voldoende breed bereik.

De laptop kan met een zonnepaneeltje of een epltier element geladen worden.

De laptop kan dan ook de andere dingen doen die je met zo'n ding doet.

 

(ik heb dit allemaal niet maar ze dit als een idee)

 

Wie heeft hier al eens mee geexperimenteerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Ik niet. Ik wil gewoon knoppen beet hebben. Mijn set is met de computer te bedienen. Ik heb de kabel en software maar lekker frutten met de knopjes is vele malen leuker.

 

Toch is er veel te vinden over het zogenaamde RTL SDR

 

http://pa3ang.nl/wp/archives/2836

 

Onderstaande link heeft denk ik alle info die je nodig hebt om succesvol te kunnen starten.

 

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=9019

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al een tijdje de Funcube dongel, dat werkt heel leuk. Niet alleen voor analoge signalen, maar je kan er ook goed digitale communicatie mee ontvangen en bewerken/decoderen. Mijn versie begint bij 64 MHz. Er is nu een nieuwe Pro versie te koop, die pakt ook het hele HF stuk mee.

Andere tip voor sdr HF ontvangst is te koop bij Van Dijken Electronica, dat is een printje waarmee je een HF converter, daarmee kan je toch hf ontvangen terwijl je sdr pas bij 64 MHz begint. Kost €32,50.

 

Ik gebruik HDSDR als programma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Leuk is niet de hoofdmoot, het gaat om flexibiliteit.

Ook multifunctionaliteit want je hebt die laptop niet alleen voor SDR.

 

Aan de andere kant: de USB-ontvanger en de software zijn simpel te vervoeren; zowat elke PC kan dan een ontvanger zijn.

Dan kan je beter een handscanner nemen eventueel met een externe antenne.

 

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/8175/Alinco-DJX11.html

 

En als je geen SSB hoeft te ontvangen:

 

http://www.dile.nl/bearcat-3500xlt-p-289.html

 

Die stop je in je zak en die pakt ook nog eens close-call signalen. Als een zender dicht in de buurt zend springt de scanner direct op die frequentie en kun je meeluisteren

 

Ik wilde van de week mijn DVB-T stick weer eens gebruiken. Wat blijkt, doet het niet onder Windows 7 en geen drivers te vinden. Je komt nu PC's tegen met Windows XP, Vista, 2000, 7 en straks 8, Apples en Linux. Je moet dan ook maar net voor al die besturingssystemen drivers bij je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde van de week mijn DVB-T stick weer eens gebruiken. Wat blijkt, doet het niet onder Windows 7 en geen drivers te vinden. Je komt nu PC's tegen met Windows XP, Vista, 2000, 7 en straks 8, Apples en Linux. Je moet dan ook maar net voor al die besturingssystemen drivers bij je hebben.

 

Ger, is dat de sdr stick met de bekende rtl chipset erin? kennis van mij heeft die ook in gebruik met (bijna 100% zeker ) windows 7. Wil hem wel eens vragen of hij nog wat speciaals heeft gedaan om het werkend te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste voordeel Je creëert eigenlijk een prima scanner.. en je kan met de goede software, informatie direct opslaan, logge, en verwerken.. In een pre-shtf, kan dat helpen bij je early detection, door een aantal frequenties goed te monitoren.

 

Voor mobiel gebruik en tijdens SHTF, gebruik ik liever een mobiele scanner, bijvoorbeeld een Yupiteru MVT-7100.. een prima all-bander. of meerdere scanners. een laptop verbruikt meer energie, dan een losse scanner met externe antennes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb zelf enige tijd de Terratec Cynergy DVB-T stick gehad met de Realtek RTL2832U chipset er in. Werkte perfect op mijn Windows XP laptopje.. HDSDR en SDRSharp beide aan de praat gekregen.

 

Nu na de verhuizing heb ik deze stick waarschijnlijk abusievelijk bij de vuilstort achtergelaten :( Heb het huis twee dagen lang intensief en koortsachtig doorzocht)... Uiteindelijk de hoop opgegeven...

 

Afgelopen zondag een nieuwe besteld bij Mediamarkt, en die krijg ik straks binnen... hopelijk zal de zoektocht naar de juiste drivers dit maal korter zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo daar ben ik weer...

 

Ik heb mijn stick Gisteren binnen gekregen (HAMA DVB-T USB2.0 Receiver). met aan boor de beruchte RTL2832U chipset.

Stick kostte 24,00 euro. En hiermee kan ik een groot deel van het frequentiespectrum beluisteren.

 

rtl-sdr biedt trouwens veel meer mogelijkheden. Zo kun je je eigen radar maken om vliegtuigen in de gaten te houden. of een verbinding maken met weer-satellieten om zo de nieuwste beelden rechtstreeks te downloaden.

 

de mogelijkheden zijn echt ongelofelijk, en erg leuk voor een knutselaar om mee te stoeien.

 

Ik heb momenteel de software SDR-RADIO-PRO v2 draaien. Deze is geheel gratis, en enorm uitgebreid met een overzichtelijke Gebruikers Interface...

Mooie is dat ik mijn usbstick achter een TCP/IP server heb draaien, en vanuit verschillende machines deze stick nu kan benaderen via het netwerk :)

 

leuk leuk leuk!....

 

Ik zal binnenkort eens een volledige omschrijving maken van dit geheel...

 

Nu geen tijd voor :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht de review dan maar even af. Ik weet zo goed als niks van radio dus ik zou eigenlijk een idiot-proof geval moeten hebben met een grote draaiknop of zo.

 

Ik moest dit opzoeken, dus voor als ik niet de enige dweeb was die 't niet wist wat 't was. Bij deze.

 

Mag je 'dit' ook meteen weer vergeten. ;) Het rendement van die paneeltjes is tergend. Zelfs je bier koel houden lukt er nauwelijks mee.

Ze worden ook bv in de Biolite Stove gebruikt, maar ik weinig goeds over dit houtbrandertje met peltier element, het opladen duurt een eeuwigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo daar ben ik weer...

 

Ik heb mijn stick Gisteren binnen gekregen (HAMA DVB-T USB2.0 Receiver). met aan boor de beruchte RTL2832U chipset.

Stick kostte 24,00 euro. En hiermee kan ik een groot deel van het frequentiespectrum beluisteren.

 

rtl-sdr biedt trouwens veel meer mogelijkheden. Zo kun je je eigen radar maken om vliegtuigen in de gaten te houden. of een verbinding maken met weer-satellieten om zo de nieuwste beelden rechtstreeks te downloaden.

 

de mogelijkheden zijn echt ongelofelijk, en erg leuk voor een knutselaar om mee te stoeien.

 

Ik heb momenteel de software SDR-RADIO-PRO v2 draaien. Deze is geheel gratis, en enorm uitgebreid met een overzichtelijke Gebruikers Interface...

Mooie is dat ik mijn usbstick achter een TCP/IP server heb draaien, en vanuit verschillende machines deze stick nu kan benaderen via het netwerk :)

 

leuk leuk leuk!....

 

Ik zal binnenkort eens een volledige omschrijving maken van dit geheel...

 

Nu geen tijd voor :D

Hier ook veel interesse in de review. En dan met name de weersats en de radar functie erg interessant allemaal!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...