Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opblaasbare spalk


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ikzelf ga dan toch liever voor de SAM spalk, ik weet ook hoe ik die effectief moet gebruiken. Hoef je tevens ook niet op te blazen ( = tijdsverlies) en kan je vervormen hoe je wilt.

 

http://www.evac.nl/shop/Spalk--SAM-Splint--c-448.html

 

Das inderdaad een goede keuze, ik heb er één en wil er nog één. Vergeet ook niet de rolletjes watten of synthetisch spul.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij het samenstellen van mijn medical kit uitgezocht welke spalk goed was. Daar kwam ik ook op de SAM splint uit. De opblaasbare spalk schijnt door ervaren mensen juist afgeraden te worden, omdat het maar op 1 manier om een arm / been kan, en dat is bij lang niet alle wonden goed. De splint is daarin veel flexibeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dan even hardop redeneren..

 

Wat doet een opblaasbare spalk, met letsel gebied ?, die levert daar directe druk.. en dat levert extra schade op, zeker als je over meer gecompliceerde breuken hebt.

 

Nadelen van opblaasbare spalken.

1. Verergerd in vele gevallen het letsel

2. werkt alleen als de breuk in normale anatomische positie ligt

3. kan lek

4. Bij een open breuk, is het wond gebied niet toegankelijk.

5. Bij nagenoeg alle modellen, moet de spalk aangetrokken worden als een sok, of een pijp,. Dat zijn dan pijnlijke handelingen.

 

Een vacuumspalk werkt veel beter en heeft die nadelen niet. behalve dat ze erg duur zijn, en dat ze stiekum wel lek kunnen,

 

Een SAM Splint, of Aluminium vouw spalken klonen als de van Ferno, t-bone etc.. heeft veel nadelen niet.. Is erg flexibel, echter om goed te kunnen gebruiken, moet je er wel mee trainen.

Nadeel, na veel buigen breken ze.. en bij verkeerd knippen en vouwen ontstaan scherpe randen. Dus wel opletten..

De SAM Splint heeft een handleiding en boekje, echter daar staan dingen die niet geheel kloppen, en veel effectiever zijn/

 

SAMSPLINT + padding, in de vorm van driekanten doeken, en synthetische watten + Coflex 7,5 cm en ducktape en een zeer goede stevige schaar heb je nodig om het goed te doen. Daarnaast vergt het gewoon training en vaardigheid en ervaring opdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel, na veel buigen breken ze.. en bij verkeerd knippen en vouwen ontstaan scherpe randen. Dus wel opletten..

 

Klopt, het is van flinterdun aluminium gemaakt, vandaar dat ze zo makkelijk gebogen kunnen worden. Na een tijdje wordt het aluminium wat broos. De scherpe randen zou je eventueel nog kunnen oplossen met een tangetje.

Oftewel, voor langdurig gebruik wordt er geadviseerd om meerdere SAM Spints in huis te hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...