Ga naar inhoud
GENEGEERD

The nerdy farm wife


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb twee weken gelden nog zeep gemaakt (palmolie en olijfolie).

Kinderen erbij betrokken. erg leuk.

Ik zorg ervoor dat de zeep net iets vettig blijft (3-5% overvetten).

Ze hebben hier thuis allemaal een droge huid.

Ik gebruik een silicone bakvorm (cakevorm) van de action.

Makkelijk eruit halen en vervolgens in plakken snijden.

Daarna bewaar ik ze in een houten afsluitbare wijnfleskistje

 

Zeep maak ik volgens het Hot Process principe.

Lekker snel klaar!

 

Driehart

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

hier in huis jones worden allen zeep, schoonmaaktmiddel en cosmetica m.u.v mascara, thuis gemakt. zeep makken is vrij simpel, beetje goed afweegen. ik gebruik vaak klei als kleurstof voor zeep.naast palm en cocos vet gebruik ik ook castor oil .ik super vet met shea butter.ook siliconen mal en dan 24 in een koelbox.ik gebruik ook vaak de site van soapcal om nieuwe recepten uit te rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast gerbewoner
'k Vind deze sectie van de site wel handig: http://thenerdyfarmwife.com/favorite-cold-and-flu-remedies/

 

Elderberry, vlierbes dus, tegen de griep. Weer een bron die 't bevestigd.

 

Maar dat wist ik al uit de praktijk. Ieder jaar zit ik kilo's vlierbessen te rissen om er siroop van te maken. Bij de eerste tekenen van een verkoudheid drie keer per dag een tot twee eetlepels siroop en je hebt grote kans het koudje weer weg te jagen.

 

Oh en niet bewezen tegen een koudje maar wel tegen de kou is de vliebessenjenever die standaard in het assortiment zit :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat wist ik al uit de praktijk. Ieder jaar zit ik kilo's vlierbessen te rissen om er siroop van te maken. Bij de eerste tekenen van een verkoudheid drie keer per dag een tot twee eetlepels siroop en je hebt grote kans het koudje weer weg te jagen.

 

Oh en niet bewezen tegen een koudje maar wel tegen de kou is de vliebessenjenever die standaard in het assortiment zit :D

 

Je kunt er ook perfect wijn van maken. Vroeger regelmatig gedronken, toen m'n pa het nog maakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat wist ik al uit de praktijk. Ieder jaar zit ik kilo's vlierbessen te rissen om er siroop van te maken. Bij de eerste tekenen van een verkoudheid drie keer per dag een tot twee eetlepels siroop en je hebt grote kans het koudje weer weg te jagen.

 

Oh en niet bewezen tegen een koudje maar wel tegen de kou is de vliebessenjenever die standaard in het assortiment zit :D

 

Ja heerlijk, maak ik ook regelmatig. Alleen moet er altijd zo'n vreselijke hoeveel suiker door om het te conserveren. En ik ben niet zo'n zoetekauw. Ben bang dat als ik minder suiker gebruik, het ook minder lang goed blijft, wat denk jij @gerbewoner ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de bloemschermen kun je zelfs een licht koolzuurhoudend frisdrankje maken. Het recept zal vast wel op het www staan. Mijn moeder maakte het, er ging in ieder geval azijn bij...

 

Pffffft, begin er nou niet over, moet ik weer de boeken in....

 

Vlierbloesem: Gefrituurde vlierbloesem (gewoon in bloem, ei, zout en water beslagje), Vlierbloemenchampagne, Vlierbloemen wijn of Frontiniac, Vlierbloesemknoppen in het zuur, Vlierbloemen limonade, ah, daar is 'ie!!!

 

Bedek 2 liter verse vlierbloemen met 2 liter water. Voeg een in plakjes gesneden citroen, een eetlepel mout of ciderazijn en 30 gr. suiker toe. Goed door elkaar roeren en 24 uur laten staan. Laten uitlekken en het vocht 15 minuten zacht koken. Laten afkoelen en in flessen doen. IJSKOUD serveren. Overgenomen uit The Urban Dweller's Country Almanac door Bernard Scholfield, 1978, weer uit Puur Natuur op Tafel van Roger Phillips, uit 1983.

 

Oh, en dan heb je ook nog Vleirbloemen-waterijs, ppffffft, wat een tienvingerige type oefening zeg... AUB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder maakte ook limonade van vlierbessen en deed dat in exota-flessen, met net zo'n beugel als Grolsch.

 

Enfin: iemand deed een klusje voor haar en kreeg als beloning zo'n fles. Eenmaal thuis opent de man de dop en de inhoud spuit er in één keer uit. De hele keuken kon gereinigd worden,helemaal rood, zo'n kracht zat erachter. Vlier is overigens ook vochtafdrijvend, en daar bedoel ik niet het zweet van de desbetreffende klusser mee die zijn keuken ook nog eens moest witten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ja heerlijk, maak ik ook regelmatig. Alleen moet er altijd zo'n vreselijke hoeveel suiker door om het te conserveren. En ik ben niet zo'n zoetekauw. Ben bang dat als ik minder suiker gebruik, het ook minder lang goed blijft, wat denk jij @gerbewoner ?

Volgens mij doe ik altijd netjes wat het recept voorschrijft alleen dan ruwe rietsuiker. Ik heb eigenlijk niet geprobeerd om met minder suiker te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...