PDA

Bekijk Volledige Versie : Scheurbuik voorkomen in een SHFT

Tom
02-02-13, 22:54
Als een SHTF scenario optreedt en de voedsel keten ontregeld raakt zal er na verloop van tijd vitamine gebrek optreden bij de mens met ernstige gevolgen voor de gezondheid en zelfs levensbedreigend bij langdurig vitamine gebrek
.
Met name de oude en berucht ziekte SCHEURBUIK (http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheurbuik)

Scheurbuik treedt op wanneer het lichaam geen vitamine C krijgt gedurende lange tijd. Wanneer het lichaam geen vitamine C meer heeft, een exact tijdschema voor de ziekte hangt af van hoeveel vitamine C die lichaam heeft opgeslagen.

De symptomen van scheurbuik omvatten een aantal aandoeningen in het lichaam. Patienten voelen zich extreem vermoeid en misselijk. Ze kunnen ook last hebben van een algemeen gevoel van ongemak en pijn die optreden in de spieren en gewrichten van het lichaam.

Als de patiŽnt sneden of wonden heeft, zal het erg lange duren om goed te genezen. In de mond kunnen tanden los gaan zitten, en er kunnen zwellingen optreden. Het haar en de huid wordt droog.

Een ander belangrijk symptoom van scheurbuik is bloeden in spieren en gewrichten, zoals in de knieŽn en armen. Dit symptoom is uiterst pijnlijk. Als scheurbuik optreedt bij een kind, kan het gevolgen hebben voor de natuurlijke groei van het kind. Dun huidweefsel dat de beenderen van het kind omhult zal beginnen te bloeden, pijn en groei problemen.

Resumerend

Scheurbuik (scorbuut)

Aandoening als gevolg van een langdurig gebrek aan vitamine C. Scheurbuik komt voor bij slecht en onregelmatig etende alleenstaanden, studenten, bejaarden, (zee)reizigers en alcoholisten.

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Gezwollen tandvlees, bloedingen (o.a. van slijmvliezen, huid, spieren), bleekheid, bloedarmoede (= anemie) en slap gevoel

Mogelijke oorzaken (o.a.)
Eťnzijdige voeding met weinig of geen aardappels, verse groenten en vruchten

Mogelijke behandelingen (o.a.)
- verrijking van het dieet met vitamine C-rijk voedsel
- aanvulling van het dieet met vitamine C-suppletiemiddelen, zoals o.a. Ascorbinezuur Tabletten

Overigens heeft scheurbuik echt niets met je buik te maken maar met buikvorming in de slagaders. Typische vormen van scheurbuik is een hersenberoerte, knappen van de liesaders, de aorta en de ziekte van Marfan.

Vitamine C of ascorbinezuur is de bekendste vitamine. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is.

De chemische naam voor de natuurlijke vorm van vitamine C in eten en drinken is L-ascorbinezuur. Op het etiket van voedingsmiddelen kan vitamine C ook vermeld staan als E-300 of E-301 (natriumascorbaat) wanneer het als additief is toegevoegd voor de conservering (antioxidant).

Kijk op deze link voor de benodigde hoeveelheid vitamine C (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx)

Maar nu de oplossing om zelf Vitamine C te maken tijdens een SHTF

http://www.youtube.com/watch?v=1cBp879mfgI

Momenteel wordt er een interessante discussie gevoerd op GLP over deze materie (http://www.godlikeproductions.com/forum1/message2092737/pg1)

Een zeer interessante theorie is dat vitamine C gebrek de oorzaak is van hart en vaatziekten
Lees verder voor deze zeer plausibele theorie (http://www.internetwks.com/owen/HeartCure.htm)

http://www.paulingtherapy.com/

Deze laatste links zijn als study/discussie topics vermeld, de theorie is niet bewezen, maar ter info. Bovendien ben ik geen arts of deskundige en heb deze bijgevoegd voor zelfstudy en mogelijk voorbereiden voor een SHTF scenario

Alle vermelde info is gemakkelijk te vinden op www en door iedereen te traceren.

Keyser Suze
03-02-13, 04:12
Tsja, en dan te bedenken dat Eskimo's vis, zeehond en walvis eten en nooit scheur buik hebben.

Tom
03-02-13, 08:01
Tsja, en dan te bedenken dat Eskimo's vis, zeehond en walvis eten en nooit scheur buik hebben.

Aangezien planten niet of heel schaars groeien in de streken waar de eskimo's wonen, eten zij haast geen plantaardige vezels. De planten die ze wel eten zijn : grassen, wortels van struiken, bessen en zeewier (kuanniq), dit volgens het seizoen.

Zij haalden vitamine C uit het rauwe vlees van zeehonden (nl. de lever) en uit de huid van de walvis. In de tijd dat Stefansson dit publiceerde, kreeg hij heel wat kritiek, maar in recente studies is gebleken dat hij wel degelijk gelijk had en de eskimo's ook.

VOEDSEL KETEN VAN DE ESKIMO'SLEES MEER OVER DE (http://goednieuwskrant.skynetblogs.be/archive/2010/02/01/eskimo-s-eten-vette-vis-en-zeewier-lekker-gezond.html)

Nonkel Jones
03-02-13, 08:03
Met een flinke pot ascorbinezuur kom je een aardig end.

Keyser Suze
03-02-13, 08:19
Bedankt Tom ik heb altijd al zeehond willen eten maar ik wacht wel tot de normen en waarden verandert zijn post-shtf want nu zeehond eten betekent een boete.

Nonkel Jones
03-02-13, 08:28
En je krijgt Lenie 't Hart tot het einde der tijden achter je aan...

driehart
03-02-13, 09:19
het verbaast me dat roken niet in het rijtje staat.
1 sigaret is voldoende om alle benodigde vitamine c in je lichaam teniet te doen...

Driehart

Geert
03-02-13, 09:22
Ik heb in mijn BOB een potje met vitamine c tabletten . Gekocht in het kruitvat .
Die neem ik zo ook al geregend omdat ik geen grote fruit eter ben .
De eskimos eten ook de inhoud van de maag van een hert soort dat zij bejagen op
( kan even op de naam niet komen )
Daar halen ook vitaminen uit . Ik zie het mezelf nog niet doen .

Geert

frank1964
03-02-13, 09:47
( kan even op de naam niet komen ) Geert

Dat zijn kariboe's ;)

12gauge
03-02-13, 09:50
Ik heb in mijn BOB een potje met vitamine c tabletten . Gekocht in het kruitvat .
Die neem ik zo ook al geregend omdat ik geen grote fruit eter ben .
De eskimos eten ook de inhoud van de maag van een hert soort dat zij bejagen op
( kan even op de naam niet komen )
Daar halen ook vitaminen uit . Ik zie het mezelf nog niet doen .

Geert

veel van die beesten hebben we hier ook niet, misschien een paar in de dierentuin ;)

Jager
03-02-13, 10:04
veel van die beesten hebben we hier ook niet, misschien een paar in de dierentuin ;)

Laat Hans je maar niet horen :p

Vitamine C, standaard drie potjes in huis hier. Ik heb een fruitallergie.waardoor ik geen fruit kan eten. Vitamine c tabletjes zijn bij ons dus altijd aanwezig.

Geert
03-02-13, 10:13
Geert

Dat zijn kariboe's ;)

Ja dat zijn ze .

Geert
03-02-13, 10:16

Ja klopt maar je kan het ook proberen met de inhoud van een geitemaag
Smakelijk

Geert

Raycoupe
03-02-13, 12:18
@Tom: Vitamine C hoeft in het voorjaar/zomer/herfst geen probleem te zijn. Leer over wilde kruiden en alles wat je in de natuur kunt vinden. Bv. die rozenbottels in stadsperkjes, prima bron van vit C en nog lekker ook! (zonder de zaadjes dan). In de winter kun je thee zetten van dennenaalden, om nog wat vit C binnen te krijgen. Scheurbuik treedt pas op wanneer er gedurdende maanden nagenoeg geen vit C binnenkomt. Eenvoudig te vermijden middels een beetje plantenkennis.

Adrie
03-02-13, 12:35
I rest my case.

Dreutel
03-02-13, 12:52
De overwinteraars op Spitsbergen overleefden dankzij de vitamine c uit lepelblad, maar zover hoef je niet weg, want hier groeit het ook; http://nl.wikipedia.org/wiki/Lepelblad

xinix
03-02-13, 13:25
Als je langs de kust/duinen woont hoef je nooit scheurbuik te krijgen. Daar groeien "wonderbesjes" oftewel duindoorns. Zitten vol met vitamine C en zijn redelijk lang houdbaar.

Trek wel een paar handschoenen aan als je gaat plukken want de struiken zitten vol met venijnige punten. (ook lekker door de zelfgemaakte bramenjam)

Amazing Dree
03-02-13, 13:53
De overwinteraars op Spitsbergen overleefden dankzij de vitamine c uit lepelblad, maar zover hoef je niet weg, want hier groeit het ook; http://nl.wikipedia.org/wiki/Lepelblad

Kun je dat ook drogen ?

Raycoupe
03-02-13, 13:57
Kun je dat ook drogen ?

Rozenbottels kun je drogen... ontpitten, velletje eraf halen en tot pasta verwerken. Out in de bush kun je dan een steen warm maken en daar de rozenbottelpasta op smeren om te drogen. De gedroogde plakken pasta zijn een winter lang houdbaar/eetbaar en leveren suiker en vit C.

Dreutel
03-02-13, 19:08
Kun je dat ook drogen ?

Hoi Dree,
Ongetwijfeld kun je dit plantje drogen, maar ik heb dat zelf nog nooit gedaan. Ik vraag me echter wel af of het vitamine c gehalte dan behouden blijft. Wellicht heeft iemand anders daar kennis van? Misschien vheeswijk, chemicus?

Riesie
03-02-13, 19:20
@Tom: Vitamine C hoeft in het voorjaar/zomer/herfst geen probleem te zijn. Leer over wilde kruiden en alles wat je in de natuur kunt vinden. Bv. die rozenbottels in stadsperkjes, prima bron van vit C en nog lekker ook! (zonder de zaadjes dan). In de winter kun je thee zetten van dennenaalden, om nog wat vit C binnen te krijgen. Scheurbuik treedt pas op wanneer er gedurdende maanden nagenoeg geen vit C binnenkomt. Eenvoudig te vermijden middels een beetje plantenkennis.

Niet helemaal Ray, verminderde weerstand en ziekte vragen al snel je voorraadje eigen C op, en binnen een week kun je verschijnselen van tekort krijgen.
Waar jij op doelt is een gezond mens, maar in een SHTF situatie zijn we zo allemaal wat "under the weather".

Raycoupe
03-02-13, 19:31
Niet helemaal Ray, verminderde weerstand en ziekte vragen al snel je voorraadje eigen C op, en binnen een week kun je verschijnselen van tekort krijgen.
Waar jij op doelt is een gezond mens, maar in een SHTF situatie zijn we zo allemaal wat "under the weather".

Klopt, 't geldt niet als je de griep krijgt, of lekker je geprepte sigaretten smoked en de wijnvoorraad soldaat maakt.

'k Zoek me trouwens te barsten naar informatie over vitamine C in dennenaalden. Verder dan dennenaalden thee bevat veel vit. C kom ik niet. Niet in m'n boeken niet met google, zelf Roger Phillips geeft geen getallen. :(

Riesie
03-02-13, 19:46
Klopt, 't geldt niet als je de griep krijgt, of lekker je geprepte sigaretten smoked en de wijnvoorraad soldaat maakt.

'k Zoek me trouwens te barsten naar informatie over vitamine C in dennenaalden. Verder dan dennenaalden thee bevat veel vit. C kom ik niet. Niet in m'n boeken niet met google, zelf Roger Phillips geeft geen getallen. :(

Hoeveelheden zijn best moeilijk ja, maar alles is beter dan niets.
Daarbij zijn er nog legio planten waar een ruime hoeveelheid Vit-C in zit hoor Ray.
Zo noem ik Alfalfa, toorts, kliswortel, vogelmuur, ogentroost, venkel, fenegriek, hop, paardestaart, kelp, pepermunt, brandnetel, haver, cayennepeper, paprikapoeder, peterselie, dennennaalden, duizendblad, weegbree, framboos blad , rode klaver, rozenbottels, schedel-cap, violet bladeren en zuring.

Dus moeder natuur heeft alles wat we nodig hebben......ook C

Raycoupe
03-02-13, 19:49
Riesie: 's Winters is alleen een moeilijke periode, zie eerdere posts. Vogelmuur vind je trouwens verrassend vaak in goede staat onder de sneeuw. Dennenaalden zijn er dan ook. En hopelijk is er nog wat verschrompeld fruit te vinden, rozebottels, bramen, etc.

Je moet altijd een beetje als een geit rondkijken en 't liefst van alles wat gebruiken.

Riesie
03-02-13, 19:59
Riesie: 's Winters is alleen een moeilijke periode, zie eerdere posts. Vogelmuur vind je trouwens verrassend vaak in goede staat onder de sneeuw. Dennenaalden zijn er dan ook. En hopelijk is er nog wat verschrompeld fruit te vinden, rozebottels, bramen, etc.

Je moet altijd een beetje als een geit rondkijken en 't liefst van alles wat gebruiken.

Helemaal mee eens Ray, wat ik bedoel is dat niet iedereen zich bewust is dat alles wat we nodig hebben langs de kant van de weg in de berm groeit.
Maak wel eens de grap dat in een oorlog heel Rotterdam dood gaat naast een aardappelveld. Gewoon omdat ze niet weten dat aardappels onder de grond groeien.

No pun intended.

Raycoupe
03-02-13, 20:01
Helemaal mee eens Ray, wat ik bedoel is dat niet iedereen zich bewust is dat alles wat we nodig hebben langs de kant van de weg in de berm groeit.
Maak wel eens de grap dat in een oorlog heel Rotterdam dood gaat naast een aardappelveld. Gewoon omdat ze niet weten dat aardappels onder de grond groeien.

No pun intended.

Sinds ik gezien heb, dat iemand niet wist, wat voor zwart wit groot beest daar in de wei liep, verbaas ik me nergens meer over! ;)

Amazing Dree
03-02-13, 21:03
Dreutel en @ Raycoupe,

Bedankt voor de antwoorden !

Ik zal zelf veel meer moeten uitzoeken over kruiden enz.

Wat betreft die rozebottels, kun je dan alleen die bottels pakken van die zeg maar wat enkelbladige bloemen bij rozen (die struiken), of kun je alle bottels van rozen gebruiken ?

Groetjes Dree

Raycoupe
03-02-13, 21:12
Dreutel en @ Raycoupe,

Bedankt voor de antwoorden !

Ik zal zelf veel meer moeten uitzoeken over kruiden enz.

Wat betreft die rozebottels, kun je dan alleen die bottels pakken van die zeg maar wat enkelbladige bloemen bij rozen (die struiken), of kun je alle bottels van rozen gebruiken ?

Groetjes Dree

Goeie vraag, uiteraard is een plantenboekje handig hierbij, hoewel ik geen giftige bottels ken. Normaal kom ik twee soorten tegen, kleine ovale, vrij harde bottles en dikke, vlezige, meer pompoenachtige vormige bottles. Daar zit tenminste vruchtvlees aan. Die zaadjes gebruikten we vroeger als kind wel als jeukpoeder. Een paar van die bottles openbreken, zaadjes eruit halen en een handvol achterin iemands hemd gooien. :o

vheeswijk
03-02-13, 22:23
Hoi Dree,
Ongetwijfeld kun je dit plantje drogen, maar ik heb dat zelf nog nooit gedaan. Ik vraag me echter wel af of het vitamine c gehalte dan behouden blijft. Wellicht heeft iemand anders daar kennis van? Misschien @vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473), chemicus?

Als je dat plantje goed kunt drogen dan moet je dat bovendien bij een zťťr lage luchtvochtigheid bewaren (http://preppers.nl/forum/threads/575-noten-en-peulvruchten?p=18714#post18714). Dit kun je doen door het toevoegen van een linnen- of theezakje half gevuld met wat Bizon Vochtvreter (watervrij calciumchloride, CaCl2) in een goed sluitend potje of zip-lock bag. Zie link (http://preppers.nl/forum/threads/575-noten-en-peulvruchten?p=18714#post18714). Vitamine C blijft dan behouden.
Het is mij bovendien bekend , door schade en schande :(, dat zelfs puur vitamine C kan schimmelen bij een hogere luchtvochtigheid.

Wolf (chemicus)

prepper053
03-02-13, 23:27
eventjes een beetje wijsheid delen en dan ga ik weer. Dennennaalden zijn ook een bron van vitamine C, simpelweg wat water koken en vers geplukte dennennaalden meekoken. erg lekker en wat vitamine C erbij. voordeel, dennenbomen blijven groen in de winter dus ook in de winter vers te vinden.

Piroska
04-02-13, 01:02
Dreutel en @ Raycoupe,

Groetjes Dree

Je kunt in principe alle bottels gebruiken, alleen die van de gecultiveerde roos hebben nauwelijks waarde, er is te veel doorgekweekt op bloem en struikvorm. Er zit vrijwel geen vit C meer in.

Je moet de wilde variŽteiten hebben, o.a. duinroos en hondsroos en rimpelroos.. deze 3 hebben inderdaad die enkelbladige bloemen die je noemt.

Vempain
04-02-13, 04:33
Planten kunnen redelijk makkelijk onderzocht worden of er vitamine C in zit.
Maak er een papje van met wat water en voeg wat zetmeel en jodium toe.
Wanneer deze blauw wordt weet je dat er vitamine C aanwezig is.
Hoe meer jodium, hoe meer vitamine C erin zou moeten zitten.

Vandaag zal ik even kijken of er een mooie berekening gemaakt kan worden om ook het gehalte vitamine C in mg te Vinden.
Was hier vrijdag aan begonnen om een paar scholieren warm te laten draaien voor de chemie.

Redhotchiliprepper
04-02-13, 05:25
Hoe meer jodium, hoe meer vitamine C erin zou .

Bedankt voor deze tip! Dar ga ik zeker uitproberen. Ik zat me namelijk, naar aanleiding van dit topic, af te vragen hoeveel vitamine c er in gedroogde citrusschil zit. Ik kwam namelijk dit recept tegen voor citroenpoeder:http://www.inmaak.nl/Uitleg_werkwijze/Drogen_van_voedsel/Citroenpoeder_maken/citroenpoeder_maken.html
Als het werkt zou je er zelfs capsules mee kunnen vullen om het makkelijk in te nemen.... Ga ik eens proberen als ik wat meer tijd heb:rolleyes:

Amazing Dree
04-02-13, 09:05
Je kunt in principe alle bottels gebruiken, alleen die van de gecultiveerde roos hebben nauwelijks waarde, er is te veel doorgekweekt op bloem en struikvorm. Er zit vrijwel geen vit C meer in.

Je moet de wilde variŽteiten hebben, o.a. duinroos en hondsroos en rimpelroos.. deze 3 hebben inderdaad die enkelbladige bloemen die je noemt.

Bedankt voor je antwoord Piroska !

Geert
04-02-13, 09:31
Een tante van mij maakte jam van rozenbottel . Maar altijd zonder de zaden want die zijn giftig .
Kan haar het recept niet meer vragen want ze is er niet meer .

Geert

vheeswijk
04-02-13, 11:23
Hoe meer jodium, hoe meer vitamine C erin zou moeten zitten.

Vandaag zal ik even kijken of er een mooie berekening gemaakt kan worden om ook het gehalte vitamine C in mg te Vinden.
Was hier vrijdag aan begonnen om een paar scholieren warm te laten draaien voor de chemie.

Gegroet Collega,

De proef is mij bekend als een terugtitratie. Ik ken hem van de bepaling van Vit. C in tabletten. Is inderdaad uit te voeren op practica door leerlingen. De planten kunnen wisselende hoeveelheden water bevatten, waardoor het gehalte hoogstens in 2 significante cijfers kan worden berekend.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Wolf vheeswijk (chemicus)

Bandoeng
04-02-13, 15:21
Toegevoegde votamine in producten

Heb je bij Dextro energy, multivruchten snoep in blik bij de Lidl, Limonade poeders. Soms vraag ik me af of daar wel vitamine C in zitten. Zou je dat ook met jodium kunnen testen?:confused: :o Nog belangrijker is of het wel in zitten. Vooral bij producten in blikken, gedroog, ingemaakte vruchten en of groenten???

Vempain
04-02-13, 21:47
Gegroet Collega,

De proef is mij bekend als een terugtitratie. Ik ken hem van de bepaling van Vit. C in tabletten. Is inderdaad uit te voeren op practica door leerlingen. De planten kunnen wisselende hoeveelheden water bevatten, waardoor het gehalte hoogstens in 2 significante cijfers kan worden berekend.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Wolf @vheeswijk (http://preppers.nl/forum/member.php?u=473) (chemicus)

Helaas is het niet gelukt om de interesse van de scholieren te wekken voor de chemie. Maar door het even uit te zoeken leer je zelf ook altijd weer een beetje bij. ( ik werk ook niet op een school maar bij een bedrijf)

Ook ik was tot vrijdag overtuigd dat dit alleen via terugtitratie mogelijk was.
Zo is het mij ook tenslotte geleerd.
was dan ook zeer verbaast dat in de regelgeving van voedingsmiddelen deze analyse aanwezig was. ( FCC editie 4 ; ascorbinezuur)
het voordeel hierbij is dat zetmeel en jodium makkelijk aan te komen is.
Natriumthiosulfaat is echter wat lastiger aan te komen en vind je niet direct bij iemand in huis.

Beschrijving vitamine C ( ascorbinezuur)
wit of gelig kristal dat makkelijk oplost in water. Vitamine C wordt geleidelijk donkerder van kleur onder invloed van licht. In lucht is droge vitamine C stabiel maar neemt snel in gehalte af wanneer deze vochtig wordt. Je kunt deze dus beter bewaren in een donkere dichte pot zodat er geen licht of vocht bij kan komen.

Vandaag even met wat ascorbinezuur uitgeprobeerd en het werkt uit de kunst.
betadine heeft bijvoorbeeld 100 mg/ml jodium.
Vitamine C reageert 1:1 met jodium
Vervolgens heb ik 118 mg ingewogen en kwam op ongeveer 1,2 gram jodium uit.
Even voor het gemak uitgaande dat 1 ml betadine een gram weegt. Is dat 1,2 ml wat overeen komt met 120 mg.
het gehalte is dan volgens berekening 101%
Het lijkt dus redelijk overeen te komen maar het blijft een indicatieve waarde.
Om deze een beter resultaat te geven ben je al snel verplicht om met droog materiaal te werken en de molmassa's en titer bij te betrekken.

kijk eventueel ook op nl.wikipedia.org/wiki/ascorbinezuur
een andere tip is om via Google de bepaling van vitamine C op te zoeken, vaak gevonden op scheikundepracticum van scholen

Riesie
04-02-13, 21:52
Een tante van mij maakte jam van rozenbottel . Maar altijd zonder de zaden want die zijn giftig .
Kan haar het recept niet meer vragen want ze is er niet meer .

Geert

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/rozenbottels-schoonmaken-voordat-jam-siroop.210956

vheeswijk
04-02-13, 22:04
Helaas is het niet gelukt om de interesse van de scholieren te wekken voor de chemie. Maar door het even uit te zoeken leer je zelf ook altijd weer een beetje bij. ( ik werk ook niet op een school maar bij een bedrijf)

Ook ik was tot vrijdag overtuigd dat dit alleen via terugtitratie mogelijk was.
Zo is het mij ook tenslotte geleerd.
was dan ook zeer verbaast dat in de regelgeving van voedingsmiddelen deze analyse aanwezig was. ( FCC editie 4 ; ascorbinezuur)
het voordeel hierbij is dat zetmeel en jodium makkelijk aan te komen is.
Natriumthiosulfaat is echter wat lastiger aan te komen en vind je niet direct bij iemand in huis.

Beschrijving vitamine C ( ascorbinezuur)
wit of gelig kristal dat makkelijk oplost in water. Vitamine C wordt geleidelijk donkerder van kleur onder invloed van licht. In lucht is droge vitamine C stabiel maar neemt snel in gehalte af wanneer deze vochtig wordt. Je kunt deze dus beter bewaren in een donkere dichte pot zodat er geen licht of vocht bij kan komen.

Vandaag even met wat ascorbinezuur uitgeprobeerd en het werkt uit de kunst.
betadine heeft bijvoorbeeld 100 mg/ml jodium.
Vitamine C reageert 1:1 met jodium
Vervolgens heb ik 118 mg ingewogen en kwam op ongeveer 1,2 gram jodium uit.
Even voor het gemak uitgaande dat 1 ml betadine een gram weegt. Is dat 1,2 ml wat overeen komt met 120 mg.
het gehalte is dan volgens berekening 101%
Het lijkt dus redelijk overeen te komen maar het blijft een indicatieve waarde.
Om deze een beter resultaat te geven ben je al snel verplicht om met droog materiaal te werken en de molmassa's en titer bij te betrekken.

kijk eventueel ook op nl.wikipedia.org/wiki/ascorbinezuur
een andere tip is om via Google de bepaling van vitamine C op te zoeken, vaak gevonden op scheikundepracticum van scholen

Mijn dank voor de info. Overigens was het voor mij ook heel moeilijk om scholieren enthousiast te krijgen voor de chemie. Alleen als het ontploft vinden ze het leuk :(. Het is een politiek foute studie (milieulobby, ed.) en dat is het sinds de 80er jaren.

Wolf

Vempain
04-02-13, 22:08
Toegevoegde votamine in producten

Heb je bij Dextro energy, multivruchten snoep in blik bij de Lidl, Limonade poeders. Soms vraag ik me af of daar wel vitamine C in zitten. Zou je dat ook met jodium kunnen testen?:confused: :o Nog belangrijker is of het wel in zitten. Vooral bij producten in blikken, gedroog, ingemaakte vruchten en of groenten???

Deze producten kun je ook allemaal op dezelfde manier testen

Bandoeng
04-02-13, 22:33
Deze producten kun je ook allemaal op dezelfde manier testen

Interessant, dank je wel.

driehart
04-02-13, 23:40
ik rook af en toe een sigaartje. Dan weten jullie dat....
Ik steek hand in eigen boezem en ben niet anti roken natuurlijk, maar heb er wel mijn mening over kunnen vormen.

Weten jullie dat de meeste rokers eigenlijk in meer en mindere mate aan scheurbuik leiden vandaag de dag. Het heet nu alleen anders, het krijgt de meest uiteenlopende medische benamingen die met hart en vaatziekten te maken hebben.
Als je rookt (over je longen iig) dan verpruts je al je vitamine C in je lichaam. En ja dan heb je hetzelfde scenario als de scheepvaarders in de gouden eeuw.

Driehart

bigbeast
07-04-13, 03:00
Ik heb al vrij jong geleerd dat herderstasje vrij veel vitamine bevat, voordeel is dat het gewoon overal in Nederland groeit, zelfs midden in de stad ;)

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/108580-de-geneeskracht-van-herderstasje.html

Miss Jade
07-04-13, 09:07
Ik ben ergens verbaast dat ik in dit topic het antwoord 'zuurkool' nog niet voorbij het zien komen. Dat is namelijk hoe zeevaarders vroeger op zee hun scheurbuik tegen hebben weten te gaan. Het is niet eenszo moeilijk te maken (http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?3410) met witte of spitskool (die wijn zou ik er persoonlijk uitlaten) en blijft met gemak maanden goed - je zult dan alleen wel al in de zomer moeten klaar maken voor de winter, dus misschien is het aan te raden wat zuurkool al op voorraad te hebben.

De tips over de kruiden/wilde planten met veel vitamine C zijn ook heel erg handig, bedankt voor het delen iedereen!

Raycoupe
07-04-13, 11:28
Miss Jade: Zuurkool is ook goed houdbaar. Je kunt het in blik inslaan en in pot. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar kan ik alleen in Duitsland kopen.

vheeswijk
07-04-13, 23:17
Met een flinke pot ascorbinezuur kom je een aardig end.

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing en eenvoudigste oplossing. En ook goedkoop als u het op het internet koopt als poeder (zuiver ascorbinezuur).
1 schroevendraaier-puntje per dag is ruim voldoende. Koop nooit bruistabletten of pillen. Afzetterij!

hippo
08-04-13, 00:03
Dit is de meest voor de hand liggende oplossing en eenvoudigste oplossing. En ook goedkoop als u het op het internet koopt als poeder (zuiver ascorbinezuur).
1 schroevendraaier-puntje per dag is ruim voldoende. Koop nooit bruistabletten of pillen. Afzetterij!

En koop je dat ook bij de Hekserij dan? Gezien hun waarschuwingen dat het niet voor inwendig gebruik is vanwege mogelijke onzuiverheid etc

vheeswijk
08-04-13, 00:15
En koop je dat ook bij de Hekserij dan? Gezien hun waarschuwingen dat het niet voor inwendig gebruik is vanwege mogelijke onzuiverheid etc

Ja die waarschuwingen zie je altijd! Zelfs bij zeer zuivere producten. Het is een melding van de verkoper om zich juridisch in te dekken als een idioot een paar gram in ťťn keer inneemt. Je moet dit zien als een juridische clausule, niet meer. Ik ga zelf dit spul slikken als dat opportuun is. Wolf.

nanna
08-04-13, 09:43
Miss Jade: Zuurkool is ook goed houdbaar. Je kunt het in blik inslaan en in pot. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar kan ik alleen in Duitsland kopen.
Raycoupe je kan het wel in 'n pot kopen maar zitten dan aardappels bij.
Zo kan je er meteen 'n stamppotje van maken.

Raycoupe
08-04-13, 10:29
nanna: Ik koop de aardappelen apart in pot. Ook boerenkool heb je in pot, dus kan ik kiezen wat voor stamppotje ik wil. :)

nanna
08-04-13, 10:49
nanna: Ik koop de aardappelen apart in pot. Ook boerenkool heb je in pot, dus kan ik kiezen wat voor stamppotje ik wil. :)

Ja.......maar dan heb je nog steeds geen zuurkool.....;)

Raycoupe
08-04-13, 10:49
nanna: ? Zuurkool heb ik ook staan, zonder aardappelen, in glas.

Heksenboot
08-04-13, 11:14
nanna: ? Zuurkool heb ik ook staan, zonder aardappelen, in glas.

Hahaha, leuke discussie met nanna, Ray. :D

Misschien weet nanna nog niet, dat je spullen in Duitsland koopt. Daar heb je dus zowel aardappelen in pot, als zuurkool in pot, nanna.

Raycoupe
08-04-13, 11:20
Heksenboot: Dat zal het zijn. ;) Is zuurkool helemaal niet los te krijgen in NL dan? Ja, ok in kwetsbare zakjes wel, maar niet in blik/pot?

Maar inderdaad, die Duitser gooien alles in pot en blik. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Toch wel handig, zo dicht bij de grens wonen. :p

nanna
08-04-13, 11:24
Hahaha, leuke discussie met nanna, Ray. :D

Misschien weet nanna nog niet, dat je spullen in Duitsland koopt. Daar heb je dus zowel aardappelen in pot, als zuurkool in pot, nanna.

Bedacht me later dat ik zoiets had gelezen Heksenboot....was het dus even kwijt of te snel met reageren...:rolleyes:
Moet m'n terrein dus gaan verleggen qua boodschappen maar ja Duitsland....is niet echt om de hoek....maar wie weet......

Heksenboot
08-04-13, 11:28
Bedacht me later dat ik zoiets had gelezen Heksenboot....was het dus even kwijt of te snel met reageren...:rolleyes:
Moet m'n terrein dus gaan verleggen qua boodschappen maar ja Duitsland....is niet echt om de hoek....maar wie weet......
Raycoupe kent daar de weg. Ze hebben b.v. ook 5 liter-flessen water voor 1 euro, toch Ray?
Ik ga een keer mee met Ray (dat klinkt leuk als dagje uit van de Prepper Stichting: "Mee met Ray" ;)).
Welke buurt woon je nanna? We kunnen eventueel samen gaan, of wat voor je meenemen?

edit:
pm me maar even, want we dwalen van het topic af, ook al willen we voorkomen dat we scheurbuik krijgen...

Archie Bunker
08-04-13, 11:30
@ Tom Bedankt voor je info, ik ben weer wat wijzer geworden

nanna
08-04-13, 17:26
Heksenboot.... ik heb nieuws.....

Ging naar AH voor o.a. de tonijn....die was er alleen nog in olie en dat zie ik niet zitten.
Maar wat hadden ze daar....jawelllll...(roffel ;)).......zuurkool in pot! En ook nog andere dingen in pot die ik doorgaans bij de Deka of de Vomar niet zie. Kom niet zo vaak bij AH ivm parkeren...lastig dus.

Dus Raycoupe je hoeft er niet voor naar Duitsland. Maar misschien is Duitsland dichterbij dan de AH voor jou....dat kan natuurlijk ook. Het zijn potten van Hak dus ergens waar ze ook dat merk verkopen staat het mss ook wel.
Voor dezelfde prijs kan je wel bij de Lidl of zo 4 pakken kopen.....maar dan heb je nog steeds geen zuurkool in pot...:D

En zo zijn we weer terug bij de scheurbuik.

Raycoupe
08-04-13, 17:37
nanna: Gelukkig krijg je hier in NL ook steeds meer in pot, ipv blik.
'k Blijf echter wel in Duitsland shoppen, maar dat is naast het assortiment, uiteraard ook voor de prijs. 'k Vind een euro voor 650 gram uitgelekt al duur genoeg voor zoiets als zuurkool. :)

DutchSurvival101
08-04-13, 17:42
De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn groente, fruit en aardappels.

Natuurlijke bronnen / % ADH (volwassen man en vrouw)

Spruitjes (gekookt, 200 gram) /377
Kiwi (1 stuk) / 113
Sinaasappel (1 stuk) / 109
Broccoli (gekookt, 200 gram) / 109
Aardappelen (gekookt, 50 gram) / 6

Vitamine C in voedsel is gevoelig voor hitte. Het gehalte vitamine C loopt terug als gevolg van (langdurig) koken en tijdens het bewaren bij een relatief hoge temperatuur. Na het openen van een fles of pak sap neemt het vitamine C-gehalte af. Voor zure sappen (zoals sinaasappelsap) blijft de teruggang beperkt tot ongeveer twee procent per dag. Door te schudden kan er ook meer vitamine C verloren gaan.

nanna
08-04-13, 18:42
nanna: Gelukkig krijg je hier in NL ook steeds meer in pot, ipv blik.
'k Blijf echter wel in Duitsland shoppen, maar dat is naast het assortiment, uiteraard ook voor de prijs. 'k Vind een euro voor 650 gram uitgelekt al duur genoeg voor zoiets als zuurkool. :)

Ja....want zo'n pot kost hier 1.76........*kon ff spieken want had zomaar de bon bewaard*....:)
Maar wat is nu beter ...pot of blik? Blik natuurlijk ook niet goed v.w. bende in blik....voordeel schok bestendig....maar in glazen potten zal ook wel iets zitten om het lang goed te houden. Denk niet dat ze het wekken zoals onze oma's deden.....dus ook bende.
Ik weet het niet meer hoor:(......maar heb wel zuurkool in pot voor als de nood (scheurbuik) aan de man komt....en beter duur dan niet te koop.....
En anders begin ik 'n winkel....*zei zij terwijl zij naar haar voorraad keek*..:)

Raycoupe
08-04-13, 19:00
nanna: Potten worden wel "geweckt". Hoeft dus niets extra in te zitten om het goed te houden. Daarom gaan die deksel er altijd zo klote af. 't Is vacuum, net als een weckpot.
In het deksel zit nog wel datzelfde plastic als in blik, maar er zit dus een stuk minder bisphenol A in.

nanna
08-04-13, 19:27
nanna: Potten worden wel "geweckt". Hoeft dus niets extra in te zitten om het goed te houden. Daarom gaan die deksel er altijd zo klote af. 't Is vacuum, net als een weckpot.
In de deksel zit nog wel datzelfde plastic als in blik, maar er zit dus een stuk minder bisphenol A in.
Raycoupe
De zuurkool die ik nu heb gekocht zit in 'n zogenaamde (wat op de pot staat)1-2-3..... en open is de pot. Ga het nu niet proberen want ga nu echt niet meer koken. Je zal ervan horen.....:)

ancestral-viking
12-05-13, 21:15
hier een link om Tang te verkrijgen het bekende poeder om vitmine drank te krijgen om geen scheurbuik op te lopen en om je gekookte survival water een smaakje te geven :
http://www.tsjechshop.nl/tang-limonade-sportdrank