PDA

Bekijk Volledige Versie : Blij zijn met hyperinflatie ?

Kans
27-02-13, 20:42
Het klinkt raar maar waarschijnlijk moeten we blij zijn met hyperinflatie...
WAT???

Ja, het andere alternatief is namelijk nog veel desastreuzer de monetaire ondergang van het systeem..
Is hyperinflatie alleminst leuk we zullen het overleven, als het monetaire systeem instort dan is dat nog zeer de vraag..

http://www.silverbearcafe.com/private/02.13/hyperinflation.html

Prep ze,
Kans

Haha probeer die titel maar eens uit te spreken...
Die eerste zin "het klinkt wat raar" is echt toeval.
Sorrie typo die ik te laat zag...

Raycoupe
27-02-13, 20:54
Ik ben dolblij met hyperinflatie. Mijn niks wordt nog ietsje minder waard. Het vermogen van de rijken verdampt.

De ideale nivelleerder. Of klinkt dat weer te links. ;)

Keyser Suze
27-02-13, 21:06
Ik ga gewoon een doos eieren of een makreel vragen aan mijn klanten in plaats van euro's als die niets waard zijn.

Bunkerprepper
27-02-13, 21:27
Ik ga gewoon een doos eieren of een makreel vragen aan mijn klanten in plaats van euro's als die niets waard zijn.

1 makreel per consult of 1 makreel per minuut? :-)

Bunkerprepper

Rothbard
27-02-13, 21:57
Ja, het andere alternatief is namelijk nog veel desastreuzer de monetaire ondergang van het systeem..
Is hyperinflatie alleminst leuk we zullen het overleven, als het monetaire systeem instort dan is dat nog zeer de vraag..
Met hyperinflatie zal uiteindelijk ook het monetaire systeem instorten, alleen niet voordat al het spaargeld van iedereen weg is, en de maatschappij volledig ontwricht is.

Ik ben dolblij met hyperinflatie. Mijn niks wordt nog ietsje minder waard. Het vermogen van de rijken verdampt.
De ideale nivelleerder. Of klinkt dat weer te links. ;)
De meeste rijken hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd, en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden. En dan ben jij blij als alle vruchten van die moeite voor hun ogen verdampt? Zum kotzen. En wellicht moet je ook eens even onderzoeken wat er bij hyperinflatie gebeurt met mensen die al arm waren voordat je maar wat gaat zeggen. Wat denk je dat rijken doorgaans doen met hun vermogen? Stil laten liggen in een sok onder het matras, of toch productief investeren of het op een bank zetten die het voor hen investeert? Is het nou echt teveel gevraagd om ge´nformeerd te zijn voordat je een mening gaat vormen?

JohnVonSchutz
27-02-13, 21:59
Ja dan krijg je dat weer, werk jij voor 1 ei per minuut of voor 2?:D

frank1964
27-02-13, 22:03

Hoeraaaaaa... ik heb kippen :D

Simurgh
27-02-13, 22:07
1 ei is geen ei, 2 ei,.... gelukkig leggen ze hier om braaf, meer dan ik op kan

boynextdoor
27-02-13, 22:07
ja het gaat erom wie zijn bezittingen blijven het best hun waarde behouden. Kippen zijn goed. social contakten en groepsvorming zijn ook waardevast....
off topic (sorrry) zullen we nog eens initiatief nemen voor een Utrecht meeting?

gr. BnD

Keyser Suze
27-02-13, 23:09
Hoeraaaaaa... ik heb kippen :D

Mooi, ik niet. Ik jou beter maak, jij mij ei geven.

Keyser Suze
27-02-13, 23:14
Met hyperinflatie zal uiteindelijk ook het monetaire systeem instorten, alleen niet voordat al het spaargeld van iedereen weg is, en de maatschappij volledig ontwricht is.

De meeste rijken hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd, en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden. En dan ben jij blij als alle vruchten van die moeite voor hun ogen verdampt? Zum kotzen. En wellicht moet je ook eens even onderzoeken wat er bij hyperinflatie gebeurt met mensen die al arm waren voordat je maar wat gaat zeggen. Is het nou echt teveel gevraagd om ge´nformeerd te zijn voordat je een mening gaat vormen?

Ik ken rijke mensen die er hard voor hebben gewerkt. Ik ken er ook zat die er werkelijk geen reet voor hebben uitgevoerd. Zo ken ik ook arme mensen die zich helemaal de pleuris hebben gewerkt en luie donders zonder geld.

Bijenman
27-02-13, 23:22
Wij leven in een westerse wereld waar kapitalisme 'regeert.' Dus als er een hyperinflatie komt dan zijn we met z'n allen de klos. Ik denk persoonlijk dat 'we' dan een alternatief gaan bedenken als valuta. Misschien zijn onze regeringen daar al mee bezig voor als de euro plotseling valt. Of denken jullie dar anders over???

Maar het zou inderdaad minder erg zijn al een nucleaire ramp of zonnestorm waardoor de stoom 4-10 jaar plat ligt.

ET phone home
28-02-13, 04:45
Wij leven in een westerse wereld waar kapitalisme 'regeert.' Dus als er een hyperinflatie komt dan zijn we met z'n allen de klos. Ik denk persoonlijk dat 'we' dan een alternatief gaan bedenken als valuta. Misschien zijn onze regeringen daar al mee bezig voor als de euro plotseling valt. Of denken jullie dar anders over???

Maar het zou inderdaad minder erg zijn al een nucleaire ramp of zonnestorm waardoor de stoom 4-10 jaar plat ligt.

Dat is dan weer grappig, een bijenman met beroepsdeformatie!, ok on topic, met hyperinflatie is iedereen de klos, behalve de paar "perfect timers" die op het juiste moment in of uit de juiste assets gaan. Roeptoeteren dat het de rijken harder raakt is als in een lek bootje zitten met iemand die je niet mag en gaan lachen dat hij of zij nat gaat worden.

Richa
28-02-13, 08:21
Dat is dan weer grappig, een bijenman met beroepsdeformatie!, ok on topic, met hyperinflatie is iedereen de klos, behalve de paar "perfect timers" die op het juiste moment in of uit de juiste assets gaan. Roeptoeteren dat het de rijken harder raakt is als in een lek bootje zitten met iemand die je niet mag en gaan lachen dat hij of zij nat gaat worden.

Precies, ik heb niets tegen de "rijken", ik heb wel wat tegen groepen die zich "verrijken" ten koste van een grote groep harde werkers.

Raycoupe
28-02-13, 09:46

De meeste rijken hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd, en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden. En dan ben jij blij als alle vruchten van die moeite voor hun ogen verdampt? Zum kotzen. En wellicht moet je ook eens even onderzoeken wat er bij hyperinflatie gebeurt met mensen die al arm waren voordat je maar wat gaat zeggen. Wat denk je dat rijken doorgaans doen met hun vermogen? Stil laten liggen in een sok onder het matras, of toch productief investeren of het op een bank zetten die het voor hen investeert? Is het nou echt teveel gevraagd om ge´nformeerd te zijn voordat je een mening gaat vormen?

Wel eens van humor gehoord?

Kungfufox
28-02-13, 10:18
1 ei is geen ei, 2 ei,.... gelukkig leggen ze hier om braaf, meer dan ik op kan

Tja hyperinflatie, kunnen we net als tijdens WW2 met de kruiwagen naar de winkel voor een 1 brood :p.

Offtopic Simurgh :
Ik ben zo gek op paaseieren, weet je toevallig waar je een goede paashaas kan kopen die eieren legt? :rolleyes:

Nonkel Jones
28-02-13, 10:20
Tja hyperinflatie, kunnen we net als tijdens WW2 met de kruiwagen naar de winkel voor een 1 brood :p.

QuŔ ?

Sofie
28-02-13, 10:21
Wel eens van humor gehoord?

Moest ook even lachen met Rothbard's tekst maar hij noemt "De meeste rijken" => "hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd" , daar ben ik het wel mee eens.

Met het "en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden" niet zo zeer, deze quote gaat alleen op als welvaart als welzijn beschouwd wordt, welvaart breekt imo echter vaak ook een gedeelte welzijn af.

Raycoupe
28-02-13, 10:33
Sofie: Geld rolt tegen de berg op. Als je eenmaal een kaptiaal hebt, of je dit nu zelf hebt opgebouwd, danwel van je pappa hebt meegekregen, is het instant houden daarvan en vergroten van dit kapitaal minder moeilijk dan het van de grond af opbouwen. Self-made miljonairs, zijn er, krijgen ook veel aandacht en worden altijd als voorbeeld erbij gesleept om te laten zien dat het kapitalistische systeem geweldig is, maar het is maar een geringe minderheid van het totaal van de groot geldbezitters in de wereld.

En inderdaad, als de rijken de hele samenleving zouden verrijken, dan zouden de inkomens verschillen tussen arm en rijk kleiner moeten worden, ipv groter, zoals we niet alleen hier in NL zien de afgelopen 30 jaar, maar helemaal is ons "grote economische voorbeeld" Amerika.

Ronin Kogaratsu
28-02-13, 11:01
zou de hyperinflatie kunnen betekenen dat je ineens je hele hypotheek kan aflossen met een 4 geslachte varkens? als het geld minder waard wordt heb je ook automatisch minder schuld? ik ben nooit goed in economie of wiskunde geweest helaas

Dick Berts
28-02-13, 11:11
zou de hyperinflatie kunnen betekenen dat je ineens je hele hypotheek kan aflossen met een 4 geslachte varkens? als het geld minder waard wordt heb je ook automatisch minder schuld? ik ben nooit goed in economie of wiskunde geweest helaas

Als ik zo om me heen kijk -vooral in de politiek- dan is niemand erg goed in economie Chulodogo. Wat een puinhoop. En die gaat nog 1000x groter worden. Puinhopen zijn per definitie nogal onvoorspelbaar. Op een ding na, de banken zullen altijd buiten schot gehouden worden. Meestal eindigt hyperinflatie in een nieuwe muntsoort. Er komt dan een omrekeningswet. Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van. Ik moet een week in mijn archief graven om dat nader te onderbouwen, maar daar kom ik nu even niet aan toe.

mr T
28-02-13, 11:18

Klinkt wel logisch wat je zegt (en ik hoop ook dat het klopt).
Hyperinflatie zal in elk geval rare dingen doen in onze samenleving.
Er zijn gemeenschappen waar ze van lokale valuta gebruik maken, het zou best kunnen dat er daar meer van gaan ontstaan als de Euro keldert..

Ronin Kogaratsu
28-02-13, 11:23
Als ik zo om me heen kijk -vooral in de politiek- dan is niemand erg goed in economie Chulodogo. Wat een puinhoop. En die gaat nog 1000x groter worden. Puinhopen zijn per definitie nogal onvoorspelbaar. Op een ding na, de banken zullen altijd buiten schot gehouden worden. Meestal eindigt hyperinflatie in een nieuwe muntsoort. Er komt dan een omrekeningswet. Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van. Ik moet een week in mijn archief graven om dat nader te onderbouwen, maar daar kom ik nu even niet aan toe.

Ok ja zoiets had ik ook al wel verwacht, de heren zullen wel goed voor elkaar zorgen. idd een nieuwe wereld munt, of chip in je hand of voorhoofd. heb ik wel eens ergens in een theorie gehoord. tja ik zit vast aan mijn hypotheek, in 2010 huis gekocht, nu al 30000 minder waard..

Nonkel Jones
28-02-13, 11:35
Het is maar goed dat er op dit forum geweldige economen rondlopen. Dat geeft ons als preppers toch maar mooi een hele voorsprong!

Dick Berts
28-02-13, 11:42
Het is maar goed dat er op dit forum geweldige economen rondlopen. Dat geeft ons als preppers toch maar mooi een hele voorsprong!

Nog geweldiger is het feit, dat er op dit forum mensen rondlopen, die in alle takken van wetenschap zo uitblinken, dat ze iedere prepper op deze site altijd kunnen beoordelen en hun mede-preppers daarom naar believen met 'knul' kunnen aanspreken.

Nonkel Jones
28-02-13, 11:49
Omdat deze koosnaam je kennelijk zo stoort, en uit waardering voor de waarschuwing dat we in Nederland binnenkort Zimbabwaanse toestanden kunnen verwachten, heb ik deze goedbedoelde koosnaam voor je weggehaald.

leidseprepper
28-02-13, 11:57
Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van.

Ah, Dick, is dat idd zo? Of kunnen onze andere economisch experts hier iets over roepen?

Ik lees hier ook vaak over de mensen die voorspellen dat ze hun hele hypotheek tzt met 1 gouden munt gaan aflossen.

Wel een relevante kwestie als je nu (nog) spaargeld Ún een hypotheek hebt. Worden ze allebei niks meer waard of verdampt alleen de spaarrekening? In het laatste geval is het wel degelijk lonend om maximaal af te lossen. In het 'gouden munt' geval kun je nu beter andere leuke dingen met je geld gaan doen (als je een gouden munt hebt, tenminste).

TyrionLannister
28-02-13, 12:14

Je hoeft echt niet bang te zijn dat de rijken hun vermogen kwijt raken door hyperinflatie. Zij hebben doorgaans toegang tot inside information en stoppen hun geld in harde assets als land, goud, zilver, wijn en kunst. En verkopen hun aandelen en obligaties aan de gewone man, die straks de klappen mag opvangen. Zo'n Buffet loopt bijvoorbeeld iedereen te vertellen dat ze in de Dow moeten investeren terwijl hij zelf z'n aandelen verkoopt en goud ervoor koopt.

Het is vooral de middenklasse die hun vermogen zullen kwijtraken. Er zullen na de hyperinflatie alleen nog maar superrijken en straatarmen zijn.

De middenklasse wordt compleet weggevaagd en voordat de hyperinflatie toeslaat raken ze hun assets kwijt in een deflationary spike pit waardoor hun schulden ondraagbaar worden en ze alles moeten verkopen om de rente te betalen. En daarna raken ze hun de spaargelden kwijt (mochten ze die nog over hebben).

Nee, zo'n hyperinflatie is alleen maar in het voordeel van de rijke klasse met goede politiek connecties. Natuurlijk zullen er miljonairs zijn die ook hun geld kwijtraken, (denk maar aan voetballers, acteurs, die vaak niet zo'n verstand van geld hebben en zich niet in de machtige kringen ophouden).

Kijk maar naar Zimbabwe, Mugabe en zijn vriendjes zijn de afgelopen jaren nog veel rijker geworden als ze waren terwijl zijn bevolking niet weet hoe ze elke dag moeten zien te overleven en geen enkele reserves meer hebben behalve een waardeloze stapel papieren bankbiljetten die ze hooguit kunnen gebruiken als behang of om de haard mee aan te maken.

TyrionLannister
28-02-13, 12:42
Sofie: Geld rolt tegen de berg op. Als je eenmaal een kaptiaal hebt, of je dit nu zelf hebt opgebouwd, danwel van je pappa hebt meegekregen, is het instant houden daarvan en vergroten van dit kapitaal minder moeilijk dan het van de grond af opbouwen. Self-made miljonairs, zijn er, krijgen ook veel aandacht en worden altijd als voorbeeld erbij gesleept om te laten zien dat het kapitalistische systeem geweldig is, maar het is maar een geringe minderheid van het totaal van de groot geldbezitters in de wereld.

En inderdaad, als de rijken de hele samenleving zouden verrijken, dan zouden de inkomens verschillen tussen arm en rijk kleiner moeten worden, ipv groter, zoals we niet alleen hier in NL zien de afgelopen 30 jaar, maar helemaal is ons "grote economische voorbeeld" Amerika.

Geld maakt geld. Het geld van veel rijke families is in de loop van decennia of soms wel eeuwen opgebouwd.

Gewone mensen kunnen geen groot vermogen opbouwen en het schaarse wat ze in een leven gespaard hebben wordt door de erfbelasting teniet gedaan zodat het grootste deel verdampt en hun kinderen opnieuw vanuit het niets een vermogen moeten zien op te bouwen.

Een telg van de Rothschilds, Philipsen en Fenteners van Vlissingen begint zijn leven met een groot vermogen. Het is geen kunst om dit in stand te houden. Doordat deze families veel invloed hebben op de politiek zijn de wetten voor hen aangepast zodat hun vermogens niet te lijden hebben onder de erfbelasting. Bijv. kapitaal in kunst wordt niet belast, gewone mensen hebben hier geen geld voor, de rijke families kunnen zich dit wel veroorloven. Ook door het opzetten van allerlei trustfondsen en lege BV'tjes kan geld buiten het bereik van de fiscus worden gehouden. Daarom is geen sprake van een level playing field.

En inderdaad als er sprake was van 'trickle-down economics" dan zouden de inkomstenverschillen toch op z'n minst gelijk moeten blijven ipv met elke generatie te vergroten. Vroeger verdiende een topman van een grote onderneming zo'n 10x zoveel als de laagstbetaalde werknemer in zijn bedrijf nu is dat vaker wel dan niet meer dan 1000x zoveel.

Dick Berts
28-02-13, 13:11
leidseprepper. Weet je waar ik nou mee zit.... Ik schuim nu al jaren het internet af om antwoord te krijgen op mijn (economische) vragen. Voor zover er midden in deze mega onzekerheid antwoorden te vinden zijn, heb ik ze voor mezelf wel gevonden. Maar alleen voor mezelf. Zoals je weet, heb ik een flink media verleden. Conclusie daaruit; de boel zit volkomen vast. Vergeet het maar met afwijkende publicaties die niet het belang van de heersende kliek dienen. Ja op een obscure internet site, maar dat zet ook niet veel zoden aan de dijk. Een boek schrijven heeft ook niet al te veel zin. Je moest eens weten hoeveel moeite het me heeft gekost om "Hoe overleef ik een crisis" uitgegeven te krijgen. Het verkoopt nog steeds heel matig. Dus heb ik besloten om alleen voor mezelf onderzoek te doen. Heerlijk! Ik hoef niemand iets uit te leggen, niks te verantwoorden en geen aantekeningen te maken mbt bronnen etc. Maar ja, nu stel je mij een vraag. En die wil ik graag beantwoorden. Pffff lang verhaal, maar dat levert een flink dilemma op. Roepen zo is het en geloof mij nou maar, vind ik onaanvaardbaar. Maar tegelijkertijd onthoud ik echt alleen maar de conclusies van mijn onderzoek en zou het me weken werk kosten om ze te onderbouwen.

Gisteren nog las ik ergens een stuk van een vent die bij mij een heel goede reputatie heeft (ik heb ook nog eens een shit geheugen, maar mijn hersens doen het op zich nog wel een beetje). Nou die vent werd dus gevraagd of hij een crash voor mogelijk hield. "Dit IS de crash", riep hij. Het gaat in het begin alleen heel langzaam. Zo goed!

Ok dan toch maar zonder bronnen onderbouwing een antwoord op je vraag. Als je nog geld hebt wat moet je daarmee doen:

- Zet jezelf tot aan je nek in de bruikbare spullen en leg mega (voedsel) voorraden aan.

- Heb je dan nog geld over. Helaas heb ik geen geld, anders stopte ik het volledig in fysiek goud en zilver. Uiteraard niet bij een bank opslaan, dan zit je feitelijk weer in papieren beloftes te investeren die niet nagekomen gaan worden. Namelijk de papieren belofte dat je altijd toegang hebt tot je kluis....

Dat zijn de enige twee goede opties. Nu het grijze gebied; Het beste kun je nu naar een huurwoning vertrekken, maar veel huizen zijn onverkoopbaar. In dat geval is het vele malen beter om je hypotheek af te lossen met je spaargeld, dan het op de bank te laten staan. Het deposito garantiestelsel is een nominale garantie, die je NIET beschermt tegen hyperinflatie die er nu onvermijdelijk aankomt. Na hyperinflatie komt er een omrekeningswet naar een nieuwe munteenheid. Die wet zal altijd de banken beschermen. Dat betekent dat spaartegoeden relatief ongunstiger omgerekend zullen worden dan hypotheekschulden. Zie hier de reden om te adviseren je hypotheek af te lossen. Maar nogmaals investeren in fysiek goud is veel beter! Je moet daar nu wel stalen zenuwen voor hebben, gezien alle mega drukkingen op de goudprijs. GEEN DONDER VAN AANTREKKEN! Het toont alleen maar aan, hoe doodsbang het huidige totaal corrupte systeem is, voor de goudprijsexplosie die er onvermijdelijk aankomt!

Na de Tweede Wereldoorlog kocht je voor een troy ounce goud een compleet huizenblok in het centrum van Berlijn. Om de D-mark gedekt op poten te zetten, kregen alle Duitsers met onroerend goed een dwanghypotheek op hun huis gevestigd. Begrijp je nu mijn advies eerst goud en dan pas aflossen? Hoe meer je afgelost hebt, hoe kwetsbaarder je bent voor dwanghypotheken en mega onroerend goed belastingen. Investeren in onroerend goed is nu echt taboe. Het is een kredietmarkt (iedereen koopt og met krediet!) die TOTAAL zal instorten als er vanwege de crisis nergens meer krediet te krijgen is. Bovendien vergrijpt de overheid zich straks aan onroerend goed bezitters, die hun bezit immers niet voor de overheid verborgen kunnen houden. Met goud en zilver lukt dat een stuk beter. Niets is perfect op deze wereld, maar edelmetalen zijn nu echt de enige oplossing!

Rest mij nog een paar korte opmerkingen over aandelen en obligaties. Obligaties zijn alleen nog maar wat waard, omdat meneer Draghi ze achter de schermen opkoopt met eindeloos bijgedrukt geld dat hij uit dunne lucht schept. Obligaties crashen straks totaal, samen met de euro. Formeel zijn aandelen iets minder riskant. Van de waarde van bedrijven blijft meestal wel iets over. MAAR!!! Aandelen geef je bij een bank in bewaring. Formeel worden ze niet meegezogen in het faillissement van een bank, maar in de praktijk 100% zeker wel. In de VS zijn daar al diverse voorbeelden van. Voordat de banken maffia toegeeft dat ze op de fles zijn, hebben ze jouw aandelen allang verpatst, ook al is dat illegaal.

Er is echt maar een optie, nadat je jezelf tot je kruin in de spullen hebt gezet....

Ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht, schiet dus gerust op mijn verhaal. Ik heb alleen even niet zo'n zin in ellenlange discussies. Vergeef me dus als ik misschien niet reageer.

Bijenman
28-02-13, 13:21
Puinhopen zijn per definitie nogal onvoorspelbaar. Op een ding na, de banken zullen altijd buiten schot gehouden worden. Meestal eindigt hyperinflatie in een nieuwe muntsoort. Er komt dan een omrekeningswet. Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van.

Hier doelde ik dus ook op.

TyrionLannister
28-02-13, 14:17
Met goud en zilver lukt dat een stuk beter. Niets is perfect op deze wereld, maar edelmetalen zijn nu echt de enige oplossing!

Dit heeft alleen zin als je een aanzienlijk kapitaal te beschermen hebt. Met een enkel gouden tientje begin je niks. Je kan dan beter 20 scheppen en 20 hakbijlen bij de bouwmarkt kopen om als ruilmiddel te gebruiken. Eerst natuurlijk zorgen dat je voedsel, water, energie, medicijnen, etc. in huis hebt zodat je daarvoor niet de hoofdprijs hoeft te betalen wanneer er een ruilhandel komt. Deze bestaat nu al in Griekenland, waarbij steeds meer de euro omzeilt voor lokale ruilvaluta als de TEM. Gaan we hier ook krijgen. Ruil liever een hamer voor een kip dan een 100 gram goudbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/TEM_%28currency%29

Dick Berts
28-02-13, 14:21
Dit heeft alleen zin als je een aanzienlijk kapitaal te beschermen hebt. Met een enkel gouden tientje begin je niks. Je kan dan beter 20 scheppen en 20 hakbijlen bij de bouwmarkt kopen om als ruilmiddel te gebruiken. Eerst natuurlijk zorgen dat je voedsel, water, energie, medicijnen, etc. in huis hebt zodat je daarvoor niet de hoofdprijs hoeft te betalen wanneer er een ruilhandel komt. Deze bestaat nu al in Griekenland, waarbij steeds meer de euro omzeilt voor lokale ruilvaluta als de TEM. Gaan we hier ook krijgen. Ruil liever een hamer voor een kip dan een 100 gram goudbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/TEM_%28currency%29

Als je mijn verhaal goed leest, dan zeggen we exact hetzelfde. Ik begin met het advies; zet jezelf tot aan je nek, je kruin, in de spullen. Maar ja, je moet nog wel je huis/appartement in kunnen....

TyrionLannister
28-02-13, 14:25
Als je mijn verhaal goed leest, dan zeggen we exact hetzelfde. Ik begin met het advies; zet jezelf tot aan je nek, je kruin, in de spullen. Maar ja, je moet nog wel je huis/appartement in kunnen....

Sja dat probleem hebben we allemaal. Tenzij je in een kasteel woont. ;)

leidseprepper
28-02-13, 15:25
Het beste kun je nu naar een huurwoning vertrekken, maar veel huizen zijn onverkoopbaar. In dat geval is het vele malen beter om je hypotheek af te lossen met je spaargeld, dan het op de bank te laten staan.

Na de Tweede Wereldoorlog kocht je voor een troy ounce goud een compleet huizenblok in het centrum van Berlijn. Om de D-mark gedekt op poten te zetten, kregen alle Duitsers met onroerend goed een dwanghypotheek op hun huis gevestigd. Hoe meer je afgelost hebt, hoe kwetsbaarder je bent voor dwanghypotheken en mega onroerend goed belastingen. [..] vergrijpt de overheid zich straks aan onroerend goed bezitters, die hun bezit immers niet voor de overheid verborgen kunnen houden.

Dank, dank, dank voor je uitgebreide verhaal. Het legt er weer wat puzzelstukjes bij.

De afweging tussen huren en hebben vind ik wel interessant. Ik snap jouw punt over het belasten van bezit. Maar er is ook een andere kant. Qua hypotheken enzo zijn er veel boeken/adviezen in de categorie 'verlaag je uitgavenpatroon zodat je je schulden volledig kunt aflossen' Stel (stel...) dat je er in slaagt om je huis volledig af te lossen. Als je dan door totale ineenstorting van het systeem geen cent meer te makken hebt, heb je nog wel dat dak boven je hoofd. Misschien geen stroom etc, maar dat dak is in elk geval volledig van jou. Terwijl je als huurder gewoon op straat gegooid kan worden, als je de huur niet meer betaalt.

TyrionLannister
28-02-13, 15:32
Dank, dank, dank voor je uitgebreide verhaal. Het legt er weer wat puzzelstukjes bij.

De afweging tussen huren en hebben vind ik wel interessant. Ik snap jouw punt over het belasten van bezit. Maar er is ook een andere kant. Qua hypotheken enzo zijn er veel boeken/adviezen in de categorie 'verlaag je uitgavenpatroon zodat je je schulden volledig kunt aflossen' Stel (stel...) dat je er in slaagt om je huis volledig af te lossen. Als je dan door totale ineenstorting van het systeem geen cent meer te makken hebt, heb je nog wel dat dak boven je hoofd. Misschien geen stroom etc, maar dat dak is in elk geval volledig van jou. Terwijl je als huurder gewoon op straat gegooid kan worden, als je de huur niet meer betaalt.

Als koper kan je ook op straat gelazerd worden door de bank als je een paar aflossingen niet kan betalen. Kijk maar hoeveel huizen er "foreclosed" zijn in de VS en Spanje. Dat gaat hier ook steeds meer gebeuren, De huizenmarkt in Nederland is een enorme bubbel.

Ik ben blij dat ik huur, als ik op straat kom te staan dan zit ik ieg niet met een restschuld van een ton of meer opgezadeld en heb ik een urgentie bij de huur van een nieuw huis. Kopers laten geen huurhuis achter als ze gaan verhuizen en moeten dus als starter achteraan aansluiten. In veel gemeenten is de wachtlijst al langer dan 8 jaar, soms wel 15 jaar. Dus dan ben je mooi in de aap gelogeerd.

Dick Berts
28-02-13, 15:32

Niks is zeker en vooral niet in de chaos die nu met rasse schreden op ons afkomt. Niet omdat ik gelijk denk te hebben, maar alleen om het probleem van alle kanten te belichten, ga ik nog even tegen je verhaal in. Een afgeloste hypotheek betekent een hoge 'huur' in de vorm van de overheid die je kaal gaat vreten. In een crisis zullen steeds meer mensen uit pure economische noodzaak bij elkaar intrekken. Huizen zullen gewoon nauwelijks meer te verhuren zijn, waardoor je ze voor een appel en een ei (KS gaat al alleen voor een ei werken) kunt huren!

Rothbard
28-02-13, 15:36
Met het "en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden" niet zo zeer, deze quote gaat alleen op als welvaart als welzijn beschouwd wordt, welvaart breekt imo echter vaak ook een gedeelte welzijn af.

Dus als jij zaken gaat doen met een bedrijf die een dienst levert die jij graag wilt, of een hartoperatie krijgt, denk jij niet dat dit je welzijn verhoogt? De chirurg een dik salaris, jij een kloppend hart. Beide partijen beter af. Chirurg wordt rijk, andere mensen hieven niet meer bang te zijn meteen een pijnlijke dood sterven als er iets fout gaat in hun lichaam.

Nog beter is dat zelfs die miljonairs die niet self-made zijn, doorgaans hun kapitaal investeren en daarmee de hele samenleving verrijken. Of ze investeren verkeerd, waardoor de samenleving er niet beter van wordt, maar zij ook hun kapitaal verliezen.

Nee, 'verrijken' gaat om veel meer dan financiŰle welvaart. Geld is slechts een middel om jezelf te verrijken. Als jij bij de bakker een brood koopt is tegelijkertijd het financiŰle vermogen van de bakker groter geworden, en dat van jou kleiner, maar toch zijn jullie beiden beter af. De bakker vangt geld, maar verrijkt in het proces zijn klanten.

Nonkel Jones
28-02-13, 15:36
Huizen zullen gewoon nauwelijks meer te verhuren zijn, waardoor je ze voor een appel en een ei (KS gaat al alleen voor een ei werken) kunt huren!

Dat begrijp ik niet helemaal.

TyrionLannister
28-02-13, 15:45
Rijken investeren dit kapitaal doorgaans. Zonder investering zouden we nog in berenvelletjes achter gazellen aanzitten.

Zonder "repressed technology" zouden we niet enorme bedragen hoeven te betalen voor energie. Je wordt rijk door het creeren van schaarste niet door door het ter beschikking stellen van mogelijkheden aan de gewone burger. Tesla werd kapot gemaakt door Edison omdat diens uitvindingen een bedreiging waren voor de technologie van Edison en Bill Gates schakelde elke concurrent uit die een beter product had dan Microsoft. In eerste instantie slaagde hij er ook in om Apple te onderdrukken en kocht het bedrijf voor slechts 100 miljoen dollar in de jaren '90. Maar uiteindelijk wist Steve Jobs zich te onttrekken aan het Microsoft-juk. Veel andere innovators werden echter kapotgemaakt door de Microsoftdominantie.

Dick Berts
28-02-13, 15:46
Dat begrijp ik niet helemaal.

Ik heb even geen zin om in de statistieken te duiken. Maar als je kijkt hoeveel mensen er in de crisisjaren gemiddeld in een woning zaten en je vergelijkt dat met 2013, dan sla je steil achterover. Ik heb nu een driekamer flat, maar niet zo lang geleden woonde ik in mijn uppie in een eengezinswoning. In de halve straat zaten 1 a 2 personen in een kast van een huis. Hier zit nog zoveel rek in, richting veel meer mensen in een huis. Weer even een voorbeeld op micro niveau. Een heel goede vriendin van me heeft het ook niet al te breed, ik heb het er al een paar keer met haar over gehad, om bij haar in te trekken als de crisis nog harder toeslaat. Zo wie zo gezellig. Een tijdje geleden circuleerde er in politiek Den Haag plannen om de huren fiks te verhogen, om op die manier extra vraag in de koopsector te genereren. Hoor je niet zo veel meer van. Ik denk dat zelfs Den Haag is gaan beseffen, dat huurders niet gevangen zitten en uiterst flexibel zijn. Als ze bij elkaar intrekken, waar letterlijk alle ruimte voor is, dan stort via een vloedgolf aan verlaten huizen, de complete huurmarkt in en vervolgens natuurlijk ook de koopmarkt.

leidseprepper
28-02-13, 16:07
Niet omdat ik gelijk denk te hebben, maar alleen om het probleem van alle kanten te belichten, ga ik nog even tegen je verhaal in. Een afgeloste hypotheek betekent een hoge 'huur' in de vorm van de overheid die je kaal gaat vreten. In een crisis zullen steeds meer mensen uit pure economische noodzaak bij elkaar intrekken. Huizen zullen gewoon nauwelijks meer te verhuren zijn, waardoor je ze voor een appel en een ei (KS gaat al alleen voor een ei werken) kunt huren!

Gaat niet om al dan niet gelijk, maar zoals je zegt om het van alle kanten in beeld brengen. Dat is ook mijn doel in dit gesprek. Dus ben blij met elk nieuw mogelijk gezichtspunt dat je aandraagt.

Een tijdje geleden circuleerde er in politiek Den Haag plannen om de huren fiks te verhogen, om op die manier extra vraag in de koopsector te genereren. Hoor je niet zo veel meer van. Ik denk dat zelfs Den Haag is gaan beseffen, dat huurders niet gevangen zitten en uiterst flexibel zijn. Als ze bij elkaar intrekken, waar letterlijk alle ruimte voor is, dan stort via een vloedgolf aan verlaten huizen, de complete huurmarkt in en vervolgens natuurlijk ook de koopmarkt.

Behalve dat die doortrapte lieden eea inmiddels zo georganiseerd hebben dat het bij elkaar in trekken voor huurders ook allerlei fiscale consequenties met zich meebrengt. Dat je opeens als samenwonend wordt aangemerkt omdat je hetzelfde adres hebt (of is het nog niet zo erg?). Geldt in elk geval voor uitkeringen etc.

Zodat het kaalvreten door de overheid wat jij noemt mbt huizenbezit in feite ook gebeurt bij huurders.

Dick Berts
28-02-13, 16:11
Behalve dat die doortrapte lieden eea inmiddels zo georganiseerd hebben dat het bij elkaar in trekken voor huurders ook allerlei fiscale consequenties met zich meebrengt. Dat je opeens als samenwonend wordt aangemerkt omdat je hetzelfde adres hebt (of is het nog niet zo erg?). Geldt in elk geval voor uitkeringen etc.

Leuke discussie LP. Daar heb je een reuze goed punt! Maar als je kijkt wat het huren en verwarmen van een huis kost....en je kunt dat door twee delen.....
Bovendien zijn er binnenkort geen uitkeringen meer. Mijn God wat zal er dan een kettingreactie op gang komen......

leidseprepper
28-02-13, 16:18
Bovendien zijn er binnenkort geen uitkeringen meer. Mijn God wat zal er dan een kettingreactie op gang komen......

Ja, dat punt heb jij weer binnen! ;-)

In hoeverre het halveren van vaste lasten een groter voordeel is dan fiscaal/uitkeringsnadeel, dat is in elk geval handig tzt na te rekenen voor je verhuist. Mocht je dat willen gaan doen voordat het hele systeem is omgevallen en er niet meer gerekend hoeft te worden.

Maar je hebt helemaal gelijk, als ik denk over een met veel bezuinigingspijn en -moeite volledig afgelost eigen huis, dan krijg ik vervolgens direct visioenen van situaties waarin je gedwongen dat huis achter te laten. Waarna je complete kapitaal vervolgens verzuipt in een overstroming of wordt afgeragd en platgefikt door wilde hordes - of whatever. Huuu!

popeye
28-02-13, 16:32
Wat ik mij afvraag, zou er al een nieuwe muntsoort gedrukt en geslagen zijn en ergens in een geheim depot opgeslagen?
Wat mij ook opgevallen is, dat er bijna geen Hollandse biljetten in omloop zijn ( P voor het serienummer )

Keyser Suze
28-02-13, 17:03
Wat ik mij afvraag, zou er al een nieuwe muntsoort gedrukt en geslagen zijn en ergens in een geheim depot opgeslagen?
Wat mij ook opgevallen is, dat er bijna geen Hollandse biljetten in omloop zijn ( P voor het serienummer )
ja, dat zijn zilveren en gouden muntjes, flessen whiskey, condooms, sexboekjes, kaarsen, batterijen, flessen petroleum en benzine, wc-papier.....en de NWO is inderdaad bezig een nieuwe munt / financieel systeem te bedenken, wees maar gerust.

Sofie
28-02-13, 17:31
Dus als jij zaken gaat doen met een bedrijf die een dienst levert die jij graag wilt, of een hartoperatie krijgt, denk jij niet dat dit je welzijn verhoogt? De chirurg een dik salaris, jij een kloppend hart. Beide partijen beter af. Chirurg wordt rijk, andere mensen hieven niet meer bang te zijn meteen een pijnlijke dood sterven als er iets fout gaat in hun lichaam.

Juist hier gaat het mijn inziens fout, de chirurg krijgt een dik salaris voor een ingreep waaraan je alleen kunt twijfelen doordat de mogelijkheid tot twijfelen mogelijk is gemaakt. Bestond de mogelijkheid niet was er geen morele discussie mogelijk.
Het tweede " hoeven niet meer bang te zijn meteen een pijnlijke dood sterven als er iets fout gaat in hun lichaam" betwijfel ik ook ten zeerste, juist nu mensen ouder worden lijkt hun lijdensweg zowel groter als ook langer te worden.
(een bewijs hiervoor zijn o.a de depressie statistieken)

Ouderen zitten er niet te wachten om langer te mogen leven in een maatschappij waar bankdirecteuren zichzelf verrijken, een Matthijs van Nieuwkerk het "nieuws brengt", basisschooldocenten met stopwatches naast kleuters zitten, en 90% van de bevolking "hoogbegaafd" is getest.
Het is een grote poppenkast, waarvan ondanks de aantoonbaarheid van de aanwezigheid van de poppenkast het riedeltje gewoon doorloopt.

TyrionLannister
28-02-13, 18:06

Het is eerder, de chirurg en de farmaceutische multinational een dikke cheque, jij wat pillen die er voor zorgen dat je hart het niet begeeft maar waardoor je wel afhankelijk blijft van die pillen. De "health care industry" is niet gericht op genezing maar op behandeling. Behandeling die hen van een vaste inkomstenbron voorzien.

Zie: http://theeconomiccollapseblog.com/archives/50-signs-that-the-u-s-health-care-system-is-a-gigantic-money-making-scam-that-is-about-to-collapse

Stel je eens voor dat je een hartaanval tijdens een vakantie in Cuba zou krijgen. De behandelende arts zou je daar wel eens kunnen genezen ipv je pillen voor te schrijven die de pijn een tijdjelang verlichten waarna je terug mag keren voor meer. Daarmee niet gezegd hebbend dat Cuba zo'n geweldig systeem heeft. Maar de gezondheidszorg is daar ieg niet gericht op hebzucht en inhaligheid.

Kungfufox
28-02-13, 21:59

QuŔ ?

The hyperinflation in the Weimar Republic was a three-year period of hyperinflation in Germany (the Weimar Republic) between June 1921 and January 1924. My bad!!

Het zal de Vodka zijn geweest haha. Ik zat er niet ver naast in elk geval..

3141

Of zoals in Zimbabwe:

3140

Keyser Suze
28-02-13, 23:01
Juist hier gaat het mijn inziens fout, de chirurg krijgt een dik salaris voor een ingreep waaraan je alleen kunt twijfelen doordat de mogelijkheid tot twijfelen mogelijk is gemaakt. Bestond de mogelijkheid niet was er geen morele discussie mogelijk.
Het tweede " hoeven niet meer bang te zijn meteen een pijnlijke dood sterven als er iets fout gaat in hun lichaam" betwijfel ik ook ten zeerste, juist nu mensen ouder worden lijkt hun lijdensweg zowel groter als ook langer te worden. (een bewijs hiervoor zijn o.a de depressie statistieken)

Ouderen zitten er niet te wachten om langer te mogen leven in een maatschappij waar bankdirecteuren zichzelf verrijken, een Matthijs van Nieuwkerk het "nieuws brengt", basisschooldocenten met stopwatches naast kleuters zitten, en 90% van de bevolking "hoogbegaafd" is getest. Het is een grote poppenkast, waarvan ondanks de aantoonbaarheid van de aanwezigheid van de poppenkast het riedeltje gewoon doorloopt.

Beste Sofie, dat we meer depressieve mensen hebben, heeft niet duidelijk te maken met ouderdom. Je legt verbanden die er niet zijn. En je redenatie tav de hartchirurg is wat kinderlijk.

Ook wel interessant is dat jij ineens deskundig bent op het gebied van wat ouderen willen. En echt waar hoor meid, de juf zit niet naast de kleters met een stopwatch. Laten we het charcheren nou maar over aan professionals zoals ikzelf, Bravo of Riesie en Heksenboot en gaarne statistiek niet verwarren met verbanden leggen. Heb je overigens zelf wel eens een akelige ziekte gehad? Ik was echt wel blij met die professor in rug tumoren en ik denk dat Dick Berts ook erg blij was met de cardioloog toen hij een hartinfarct had. Mocht je tijdens SHTF lelijk je poot breken en je hebt een dokter nodig, wees gerust, ik zal die breuk tegen die tijd gratis voor je op zijn plaats zetten. Het gips kost je slechts een krat Dimple 18 year old. Blue Label Johnny W mag ook.

Keyser Suze
28-02-13, 23:02
Het is eerder, de chirurg en de farmaceutische multinational een dikke cheque, jij wat pillen die er voor zorgen dat je hart het niet begeeft maar waardoor je wel afhankelijk blijft van die pillen. De "health care industry" is niet gericht op genezing maar op behandeling. Behandeling die hen van een vaste inkomstenbron voorzien.

Zie: http://theeconomiccollapseblog.com/archives/50-signs-that-the-u-s-health-care-system-is-a-gigantic-money-making-scam-that-is-about-to-collapse

Stel je eens voor dat je een hartaanval tijdens een vakantie in Cuba zou krijgen. De behandelende arts zou je daar wel eens kunnen genezen ipv je pillen voor te schrijven die de pijn een tijdjelang verlichten waarna je terug mag keren voor meer. Daarmee niet gezegd hebbend dat Cuba zo'n geweldig systeem heeft. Maar de gezondheidszorg is daar ieg niet gericht op hebzucht en inhaligheid.

Bla Bla Bla....je hebt van veel zaken verstand maar dit is je reinste kabouter kolder.

Dick Berts
28-02-13, 23:15
Ik was echt wel blij met die professor in rug tumoren en ik denk dat Dick Berts ook erg blij was met de cardioloog toen hij een hartinfarct had. Reken maar! Noodgedwongen in kaboutertaal: Mijn cardioloog schroefde direct zijn ballpoint uit elkaar en frommelde het ballpoint veertje in mijn verstopte kransslagader. "Zo repareer je pennenlikkers", riep hij nog en toen was ik klaar. Dr. Castro heet de man.

Keyser Suze
28-02-13, 23:35
Reken maar! Noodgedwongen in kaboutertaal: Mijn cardioloog schroefde direct zijn ballpoint uit elkaar en frommelde het ballpoint veertje in mijn verstopte kransslagader. "Zo repareer je pennenlikkers riep hij nog" en toen was ik klaar. Dr. Castro heet de man.
Dank voor de lachbui! Zullen we het nu maar weer hebben over Hyperinflatie Sofie :p en TyrionLannister :Dmoeten jullie wel je best doen geen prietpraat te verkopen:o, nogmaals, das meer iets voor infantiele figuren als ik. ;)

Sofie
01-03-13, 08:55
Beste Sofie, . En echt waar hoor meid, de juf zit niet naast de kleters met een stopwatch. .

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1806207/2010/12/01/Juf-zit-er-met-de-stopwatch-naast.dhtml

En dit is nog maar de eerste link die ik aanklik..

mr T
01-03-13, 10:07
Meestal eindigt hyperinflatie in een nieuwe muntsoort. Er komt dan een omrekeningswet. Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van. Ik moet een week in mijn archief graven om dat nader te onderbouwen, maar daar kom ik nu even niet aan toe.
Dus timing is essentieel, niet te lang wachten als de euro in waarde daalt....Ach, dit is na´ef van mij, banken weten er vast op de een of andere manier wel onderuit te komen...