PDA

Bekijk Volledige Versie : Griekenland komt zonder medicijnen te zitten!

Dick Berts
28-02-13, 14:41
Een drama, Griekenland komt zonder medicijnen te zitten!

http://www.guardian.co.uk/world/2013/feb/27/greece-blames-drug-companies-shortages

http://www.zerohedge.com/news/2013-02-28/greeks-panic-drug-firms-slash-supplies-90-bad-debts

TyrionLannister
28-02-13, 14:54
Ach het valt toch allemaal mee. Er is een record aan kijkers voor Sterren springen van de schans. En het gaat goed met de baby van Barbie. Dus wat klagen we nou? :rolleyes:

Nonkel Jones
28-02-13, 15:16
Dat is, helaas, al veel langer aan de hand:

31 mei 2010
Ook Griekse diabetespatiŽnten betalen de tol voor de bezuinigingen van de Griekse overheid. Maandag kondigde Novo Nordisk, ís werelds grootste insulinefabrikant, aan niet akkoord te gaan met de prijsverlaging van 25 procent die de Griekse overheid de farmaceutische industrie heeft opgelegd.
Binnen enkele weken is de nieuwste generatie anti-diabetesmedicijnen, waaronder de gebruiksvriendelijke insulinepen, niet langer verkrijgbaar in de Griekse apotheken. Deze medicijnen worden door naar schatting 50 duizend patiŽnten gebruikt.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/994452/2010/05/31/Fabrikant-anti-diabetesmedicijn-staakt-levering-Grieken.dhtml

7 juni 2012
De artsen trekken aan de alarmbel: 'PatiŽnten die sterven omdat we de middelen niet meer hebben om hen te helpen, dat gebeurt haast dagelijks'.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3267354/2012/06/07/Dagelijks-doden-door-nijpend-tekort-in-Griekse-klinieken.dhtml

15 juni 2012
Ziekenhuizen kunnen de rekeningen aan farmaceutische bedrijven niet meer betalen. Die bedrijven weigeren op hun beurt nog om medicijnen te leveren aan ziekenhuizen.
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/384253-zorg-in-griekenland-steeds-slechter.html

5 november 2012
Het Duitse farmaceutische concern Merck is gestopt met het leveren van kankermedicijnen aan Griekse ziekenhuizen omdat deze door de crisis hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Dat liet een woordvoerder van het bedrijf zaterdag weten.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3342707/2012/11/05/Merck-onthoudt-Grieken-kankermedicijn.dhtml

Nog zoín exces:

29 mei 2012
Amidst the deepening financial crisis, the state budget for many prisons has decreased to a minimum for some months now resulting in hundreds of detainees being malnourished and literally surviving on the charity of local communities, a Proto Thema article reveals - See more at: http://greece.greekreporter.com/2012/05/29/food-shortage-in-peloponnesian-prisons-due-to-state-budget-cuts/#sthash.p2oduV7M.dpuf
http://greece.greekreporter.com/2012/05/29/food-shortage-in-peloponnesian-prisons-due-to-state-budget-cuts/

jobs
28-02-13, 15:29
Als het leed zover komt is de volksoproer dichtbij. (me dunkt)
Dan zal blijken of de blackwater/academi/xe verhalen kloppen en of ze `effectief` zijn.

Hier wil men ook dat je gaat shoppen als je zorg nodig hebt. (hoe absurd)

Bunkerprepper
28-02-13, 17:28
Dat is, helaas, al veel langer aan de hand:

31 mei 2010
Ook Griekse diabetespatiŽnten betalen de tol voor de bezuinigingen van de Griekse overheid. Maandag kondigde Novo Nordisk, ’s werelds grootste insulinefabrikant, aan niet akkoord te gaan met de prijsverlaging van 25 procent die de Griekse overheid de farmaceutische industrie heeft opgelegd.
Binnen enkele weken is de nieuwste generatie anti-diabetesmedicijnen, waaronder de gebruiksvriendelijke insulinepen, niet langer verkrijgbaar in de Griekse apotheken. Deze medicijnen worden door naar schatting 50 duizend patiŽnten gebruikt.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/994452/2010/05/31/Fabrikant-anti-diabetesmedicijn-staakt-levering-Grieken.dhtml

7 juni 2012
De artsen trekken aan de alarmbel: 'PatiŽnten die sterven omdat we de middelen niet meer hebben om hen te helpen, dat gebeurt haast dagelijks'.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3267354/2012/06/07/Dagelijks-doden-door-nijpend-tekort-in-Griekse-klinieken.dhtml

15 juni 2012
Ziekenhuizen kunnen de rekeningen aan farmaceutische bedrijven niet meer betalen. Die bedrijven weigeren op hun beurt nog om medicijnen te leveren aan ziekenhuizen.

5 november 2012
Het Duitse farmaceutische concern Merck is gestopt met het leveren van kankermedicijnen aan Griekse ziekenhuizen omdat deze door de crisis hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Dat liet een woordvoerder van het bedrijf zaterdag weten.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3342707/2012/11/05/Merck-onthoudt-Grieken-kankermedicijn.dhtml

Nog zo’n exces:

29 mei 2012
Amidst the deepening financial crisis, the state budget for many prisons has decreased to a minimum for some months now resulting in hundreds of detainees being malnourished and literally surviving on the charity of local communities, a Proto Thema article reveals - See more at: http://greece.greekreporter.com/2012/05/29/food-shortage-in-peloponnesian-prisons-due-to-state-budget-cuts/#sthash.p2oduV7M.dpuf
http://greece.greekreporter.com/2012/05/29/food-shortage-in-peloponnesian-prisons-due-to-state-budget-cuts/

Dit is dus precies waarom je er verstandig aan doet om - als je afhankelijk bent van bepaalde medicijnen - te zorgen dat je ook wat dat betreft voorbereid bent op een crisissituatie.

Bunkerprepper
28-02-13, 17:28
Een drama, Griekenland komt zonder medicijnen te zitten!

http://www.guardian.co.uk/world/2013/feb/27/greece-blames-drug-companies-shortages

http://www.zerohedge.com/news/2013-02-28/greeks-panic-drug-firms-slash-supplies-90-bad-debts

Erg dramatisch inderdaad...

Wish
28-02-13, 18:47
Meeste medicijnen krijg je op recept, dus krijg je voor ťťn week medicijnen, dus kan je niet echt preppen.

Raycoupe
28-02-13, 19:07
Wish: Medicijnen die je op herhaling krijgt, daar kun je wel iets mee. Namelijk steeds net iets te vroeg de herhaling aanvragen. 'k Weet niet waar de grens ligt, maar ik bestel omeprazole als deze tweederde op is. Kennelijk valt dat niet op, of vind de apotheker de extra inkomsten erg aantrekkelijk.

Amazing Dree
28-02-13, 19:14
Waar is het sociaal gevoel van de rest van Europa gebleven ?
Als je de financiŽle kwesties even opzij zet, zien we een land in nood, en wat doet onze Europese unie en de landen daarin ?
Geld verdienen aan een noodlijdend land, we verdienen zelfs aan onze uitleningen, als ik het goed begrepen heb.

Dat farmaceutische industrieŽn, die vast wel Europese subsidies krijgen, weigeren om kankermedicijnen te leveren aan Griekenland, is ronduit schoftig,
en zij zijn de benaming mens in mijn ogen niet meer waardig !

Dat het volk in Europa gepiepeld word, ja, dat is duidelijk, hoe lang nog voordat er burgeroorlogen uitbreken, en dan heeft het volk het weer gedaan natuurlijk.
Dit typ ik, terwijl ik in een verwarmd huis zit, volgegeten buikje, ga zo koffie drinken, op de achtergrond draait mijn droger, ff een verwende kat buiten laten, enz.........................
Het is makkelijk praten aan de zijlijn, terwijl het zo verschrikkelijk is voor de mensen daar, die maken het in realiteit mee !

Nu op het nieuws, goed nieuws, recessie is volgend jaar voorbij, het slechte nieuws, dit jaar krimpen we 0,5%, ja sure, het zal wel, ze noemen het zelfs voorspellingen van de toekomst, ahummmmmm
Zouden ze nu ook glazen bollen gebruiken in Den Haag, of op het CPB ?

Terugkomend op het nieuws uit Griekenland, ik schaam me wederom dat ik een Europeaan ben, met zo'n waardeloos parlement in Brussel, en ik kan hier niets aan veranderen,
niet op mijn eentje, en als ik stem, veranderd mijn stem niets in het hele kapittel want ze beloven een boel, maar ze pakken de problemen niet aan.

Bah, dit nieuws over de mensen in Griekenland is verschrikkelijk, is dat ook onze toekomst ?

Dick Berts
28-02-13, 19:17
Zelden ben ik het zo met iemand eens geweest!! VAL ZELF MORSDOOD EUROPESE FUCKUNIE!!!!

Langzamerhand word ik echt razend! Wat moet je een doortrapte smerige bedrieger zijn als politicus als je ons nog in Europa en de euro wilt laten geloven, terwijl we geen fucking moer doen, als der Europeanen doodvallen omdat ze geen medicijnen meer kunnen krijgen!

EN HET HAALT ONZE MEDIA NIET EENS WANT DAT KOMT DEZE FASCISTEN *) NIET GOED UIT!!!:mad:

*) Ik gebruik dat beladen woord nooit, maar nu is het toch echt zover. In volle overtuiging! Ik ben echt woest!

Nonkel Jones
28-02-13, 19:23
De farmaceutische industrieŽn moeten hun medicijnen gratis weggeven.

Raycoupe
28-02-13, 19:27
Waar is het sociaal gevoel van de rest van Europa gebleven ?
Als je de financiŽle kwesties even opzij zet, zien we een land in nood, en wat doet onze Europese unie en de landen daarin ?
Geld verdienen aan een noodlijdend land, we verdienen zelfs aan onze uitleningen, als ik het goed begrepen heb.

Dat farmaceutische industrieŽn, die vast wel Europese subsidies krijgen, weigeren om kankermedicijnen te leveren aan Griekenland, is ronduit schoftig,
en zij zijn de benaming mens in mijn ogen niet meer waardig !

Terugkomend op het nieuws uit Griekenland, ik schaam me wederom dat ik een Europeaan ben, met zo'n waardeloos parlement in Brussel, en ik kan hier niets aan veranderen,
niet op mijn eentje, en als ik stem, veranderd mijn stem niets in het hele kapittel want ze beloven een boel, maar ze pakken de problemen niet aan.

Bah, dit nieuws over de mensen in Griekenland is verschrikkelijk, is dat ook onze toekomst ?

Ontzettend goed verwoord! Europa zou solidair moeten zijn, dat was het hele uitgangspunt, samen sterk. Uiteindelijk gaat het dus alleen weer om de centen, in dit geval ten koste van mensenlevens. :mad:

PS,
Dank je Dick voor deze, zij het trieste, info.

Dick Berts
28-02-13, 19:28

Als jij ook maar de kleinste kans ziet om iemand te sarren, dan zul je die met beide handen aangrijpen. Natuurlijk moeten de farmaceutische industrieen hun medicijnen niet gratis weggeven. Europa moet het belastinggeld van haar burgers niet gratis weggeven aan de banken, maar zorgen dat Europese burgers niet nodeloos sterven door een gebrek aan medicijnen.

Enki
28-02-13, 19:36
Ugh, wat een verrassing, big pharma die niet levert als er niet betaald wordt.

Ik roep al jaren lang dat die luit totaal geen interesse hebben in 't maken van geneesmiddellen; ze maken alleen maar zooi die er voor zorgt dat je blijft leven, maar die je wel continue moet blijven innemen. Alles om de laatste cent uit je te zuigen. Er is niets menselijks meer aan. Maar ja, als je dat zegt dan ben je een pessimistische aansteller...

Bah, wat zal de waarheid straks als gruwelijk harde klap aankomen bij de meeste mensen. De hele bende die we beschaving noemen staat op 't punt om in elkaar te donderen, iedereen weet het diep in zijn/haar hart, maar de meeste ontkennen het en hebben nog steeds het waanbeeld dat de overheid ze wel zal redden...

Kans
28-02-13, 19:53
Tja wat te zeggen?

Het meeste nieuws bereikt ons niet, we moeten het zoeken.
En als je het vind is het makkelijker om even de ogen dicht te doen, het is ver weg, Nederland is Griekenland niet, 'Ze' zullen het hier toch niet laten ontploffen, en ga maar door...

Mensen Griekenland is om de hoek het is een deel van ons Europa, we zien maar een klein deel van de problemen.
Spanje, Italie, Frankrijk staan allemaal op het punt om ook om te vallen, en dan kan het niet meer op eenzelfde manier als Griekenland omhoog gehouden worden. Duitsland heeft daar gewoon het geld niet voor en als ze het hadden zouden ze het nooit in de bodemloze put gooien...

De banken zitten stuk voor stuk zwaar in de problemen, als hier de huizemarkt nog verder gaat dalen, en daar ziet het gewoon naar uit, dan zullen ook hier nog grote afschrijvingen gaan plaats vinden. Dan trekt de economie zeker niet aan, gaan de pensioenfondsen verder snijden en wel zover dat de huidige kortingen apenootjes zullen blijken te zijn, enz, enz..

En dan heb ik het nog niet over de dreigingen van buiten af, de dollar en de yen die een waarde oorlog uitvechten waar ook Europa in mee zal moeten gaan.

En als klap op de vuurpijl staan ze her en der te trappelen om nog eens een lekkere oorlog te starten, ja ver weg todat ineens Amerika en Europa volop betrokken zijn.....

Hoop ik op al die ellende? Absoluut niet.
Denk ik dat het fout zal gaan ? Absoluut wel...

De enige vragen zijn: waneer, waar en hoe erg....

Prep ze,
Kans

Nonkel Jones
28-02-13, 20:01
Als jij ook maar de kleinste kans ziet om iemand te sarren, dan zul je die met beide handen aangrijpen. Natuurlijk moeten de farmaceutische industrieen hun medicijnen niet gratis weggeven. Europa moet het belastinggeld van haar burgers niet gratis weggeven aan de banken, maar zorgen dat Europese burgers niet nodeloos sterven door een gebrek aan medicijnen.

Ik sar niet. Ik constateer een probleem. Heb jij een oplossing? Dus Europa moet de farmaceutische industrieŽn betalen?

Dick Berts
28-02-13, 20:07
Ik sar niet. Ik constateer een probleem. Heb jij een oplossing? Dus Europa moet de farmaceutische industrieŽn betalen?

En weer slaag je er met cynisme in, om afbreuk te doen aan onze menselijkheid. Ik heb helemaal geen zin om mee te betalen aan het overeind houden van Griekse banken. Maar als we ons Europeaan durven te noemen met een Europese Commissie, een Europarlement en noem de rotzooi maar op, dan zijn we de meest harteloze wezens uit het universum, als we niet van mij part de laatste goudstaaf van de Nederlandse Bank verkopen om er voor te zorgen, dat er geen Europeanen sterven omdat ze hun medicijnen niet meer kunnen betalen.

Raycoupe
28-02-13, 20:09

Volgens mij is het best mogelijk dat de EU voorwaarden aan de financieele hulp oplegt. Dat doen ze al, alleen niet de juiste. Van al die miljarden, hoeveel zou er nodig zijn om kritische medicijnen te bekostigen?! 50 Miljoen?
Geven ze maar een spatje minder aan de griekse schatkist en de banken.

Woest ben ik!

Nonkel Jones
28-02-13, 20:16
En weer slaag je er met cynisme in, om afbreuk te doen aan onze menselijkheid.

Wat nou cynisme? Vergeet je niet een beetje hoe de realiteit in elkaar steekt?

Je verhaal klinkt heel leuk, op een prettige manier sentimenteel en je verontwaardiging toont heus je menselijkheid aan, net als het bericht van Dree, maar hoe wil je dat realiseren? En moet dat beperkt blijven tot Europa? Mogen in Afrika wel mensen sterven zoals sinds mensenheugenis gebruikelijk is? Of moeten we daar ook onze laatste goudstaaf voor verkopen?

Ondertussen heb je me wel van sarren en cynisme beschuldigd. Ga je lekker?

Nonkel Jones
28-02-13, 20:18
En wat moet de EU daarna in Griekenland weggeven? Brood?

Dick Berts
28-02-13, 20:21
Nonkel Ries ik ben helemaal klaar met je, maar we gaan beslist geen ruzie krijgen, want ik ga je verder negeren. Het ga je goed.

Amazing Dree
28-02-13, 20:46

Ik bedoelde dus, van in plaats van subsidies geven aan farmaceutische industrieŽn, die bedrijven pressen om wanneer ze subsidies ontvangen van de Europese mensen
(EN DIE BETALEN DE BELASTINGEN NOG STEEDS), om sociaal te zijn.

Dat zijn ze dus niet !!!!!!!! Met geld gegeven door het Europese volk, verrijken ze zich alleen maar, i.p.v. ziekenhuizen helpen, de mensen te helpen om te overleven.

Ik blijf liever menselijk, en verbaas me, dat dit soort beslissingen nog steeds stilzwijgend worden getolereerd door de EU, ik noem het wanbeleid, totaal geen controle over het uitgeven van subsidies, en controle daarop.
Dus, nee, EU moet zeker niet de farmaceutische industrieŽn steunen/betalen, die zijn al rijk genoeg. Als de vliegende weerlicht subsidies terugtrekken.

Eens een beetje tegengas geven, misschien ook wel eens nodig. Bedrijven gedragen zich tegenwoordig als dictatoriale mogendheden, baas over volk en regeringen, voor hoelang moeten we dat nog tolereren ?

puntmuts
28-02-13, 20:52
Vorig jaar heb ik een vriendin gevraagd, zij spreekt Grieks en ging op vakantie naar Griekenland, om wat apothekers en artsen te vragen of ze tekorten hadden aan medicatie. De bedoeling daarvan was om een hulplijntje op te zetten. Hier iedereen vragen om overtollige medicatie, die niet meer gebruikt wordt, maar nog goed is, in te leveren dan te verschepen. Druppel op een gloeiende plaat, maar misschien genoeg om een paar mensen te helpen. Maar toen was de tijd er nog niet rijp voor. De mensen die ze benaderd heeft zeiden dat ze voldoende voorraad hadden. Voelden zich zelfs een beetje beledigd. Als ze dit jaar weer gaat ga ik het nog een keer proberen.

Bunkerprepper
28-02-13, 21:03
Zelden ben ik het zo met iemand eens geweest!! VAL ZELF MORSDOOD EUROPESE FUCKUNIE!!!!

Langzamerhand word ik echt razend! Wat moet je een doortrapte smerige bedrieger zijn als politicus als je ons nog in Europa en de euro wilt laten geloven, terwijl we geen fucking moer doen, als der Europeanen doodvallen omdat ze geen medicijnen meer kunnen krijgen!

EN HET HAALT ONZE MEDIA NIET EENS WANT DAT KOMT DEZE FASCISTEN *) NIET GOED UIT!!!:mad:

*) Ik gebruik dat beladen woord nooit, maar nu is het toch echt zover. In volle overtuiging! Ik ben echt woest!

Ok.. even tot 10 tellen! :-)

Bunkerprepper

Johnny BravoNL
28-02-13, 21:16
Nou, nou, wat een emotie weer!

Okay, allemaal weer even terug naar de realiteit en de emotie even aan de kant. First and foremost; De problemen van Griekenland zijn grotendeels gecreŽerd door, u raadt het al, de Grieken.

Omdat het hier om gezondheid gaat, lopen de emoties al snel hoog op. Zou het hier gaan om, ik noem maar wat, bedrijven die nog langer weigeren om dildo's te leveren aan Griekenland omdat die geile Grieken ze niet meer kunnen betalen, dan hadden we het nergens over. Feit 1: Het product is hier in leidend.

Feit 2: Het Griekse gezondheidssysteem is geheel in handen van, u raadt het al, de overheid! Jeuh! Wat een capabele club! In de eerste plaats lopen de "Sirtaki Ambtenaren" enorm veel geld mis omdat Grieken aan een nog vervelendere afwijking lijden dan aan herpes of zakratten, namelijk, een allergie voor belasting betalen. Wij hebben die ook hoor, maar een lichtere variant. De totale belastinginkomsten van Griekenland zijn met 31,3 procent van het laagst van alle EU-landen. Daar begint een deel van de problemen. Daarnaast is de corruptie in Griekenland (bij de overheid) de hoogste van heel Europa en vergelijkbaar met landen zoals China, Rusland en Colombia. Dat kan dus niet erg lang goed gaan...

Het feit dat bedrijven op moeten draaien voor het complete wanbeleid van -komkommer met yoghurt vretende Zorba's-, is natuurlijk volstrekt belachelijk. Dat de rest van Europa daar voor zou moeten betalen is zo mogelijker nog gekker.

Mijn mening is dat wanneer er verdere hulp gaat naar Griekenland, dat land volledig onder curatele gesteld dient te worden (ja, bijna gelijk aan een "bezetting") en er slechts dan enige vorm van hulp heen kan.

Maar we hebben het over medicijnen... Lastig, lastig. Natuurlijk kunnen er onder het mom van hulp medicijnen vanuit andere landen naar Griekenland. Dat noemen we ontwikkelingshulp. Dat zijn we verplicht. Maar geef die Grieken AUB geen geld (meer), want daar kopen ze geen medicijnen voor. Ontwikkelingshulp dus.

Wat ik duidelijk tracht te maken, is dat men hier NIET de bedrijven moet aanvallen, maar de OVERHEID. De roep om de bedrijven te dwingen om dan maar gratis alles weg te geven staat gelijk aan het nationaliseren van particuliere ondernemingen. Goed idee! Laten we die miskleunende overheden vooral NOG meer macht geven! Pffff...

Geen medicijnen meer in Griekenland. Niet de schuld van de bedrijven, wel de schuld van de overheid maar helaas het probleem van de bevolking.

Mijn oplossing heb ik reeds gegeven, dat hele land onder curatele, de bezem er door. Oh, en die leningen? Daar verdienen we geen cent aan. En dat krijgen we noooooooooooooooit meer terug.

Αντίο και καλή νύχτα

JB

TyrionLannister
28-02-13, 21:26
Je vergeet de belangrijkste kwestie: hoe gaat het met Honey Boo Boo? :rolleyes:

Dick Berts
28-02-13, 21:32
Toen de halve Nederlandse bevolking in april 1945 dreigde te verhongeren, kwam er een uitgebreide solidariteitsactie op gang. Poolse, Australische, Amerikaanse en Britse vliegtuigen dropten voedsel voor een hongerende bevolking. Godzijdank vroegen zij zich niet af wiens schuld de honger was. De onze natuurlijk omdat we onze defensie totaal verwaarloosd hadden. En Godzijdank vroeg niemand zich af, wat voor regering er aan de macht was in ons land. Dat was toen nog steeds de moordenaarsbende van Seyss Inquart. Er is weinig verschil tussen de allernoodzakelijkste medicijnen en voedsel. Ik word gelukkig nog buitengewoon emotioneel van het feit dat we onze mede-Europeanen in Griekenland dood laten vallen. Zo morsdood, dat hun diepste ellende ons nieuws niet eens meer haalt. Het lijkt er op, dat een van de grootste nazi's uit de geschiedenis -Seyss Inquart die de voedseldroppings toeliet- nog menselijke was dan wij nu zijn.

Raycoupe
28-02-13, 21:33
Morgen ga ik een stukje tikken, waarbij gebruikmakend van o.a. links uit dit draadje met die vele nuttige links. Dit gaat dan naar diverse redacties. Zembla moet er maar eens een uitzending aan wijden en kamervragen wil ik. Dit gezicht van het falende Europa moet gezien worden. Wel de banken redden daar, maar dit schijntje geld voor medicijnen(vergeleken met de totale steun) is niet op te brengen???!

Johnny BravoNL: quote: "De problemen van Griekenland zijn grotendeels gecreŽerd door, u raadt het al, de Grieken."

Mis, door een klein gedeelte van de Grieken, de eikels met macht. Of denk je dat jan lul in de straat daar, het de afgelopen 30 jaar de goede kant op vond gaan? Erg gemakkelijk te roepen, eigen schuld, dikke bult.
Dat dat land onder curatele gesteld zou moeten worden, daar ben ik het dan wel weer volledig mee eens. :)

Amazing Dree
28-02-13, 21:41
Johnny BravoNL,

Zoals jij t ziet, die denkwijze begrijp ik ook wel.

Maar emotie en de realiteit zijn voor mij toch wel verbonden.

Jou argument van: ze hebben het er zelf naar gemaakt, die stelling kan ik wel begrijpen. maar dat was denk ik niet de meerderheid van het volk, maar weer een zichzelf verrijkend elite-clubje.
Dan zeggen, hadden ze er maar iets aan moeten doen, kom zeg, als je hier ergens op stemt, binnengehaald met lokkertjes, doen ze precies het tegenovergestelde, dus dat zal daar zeker ook zo zijn.

Je stelling , geen geld, maar wel ontwikkelingshulp vind ik wel een goeie, ipv. weer geld te sturen, medicijnen en voedsel sturen dan hopen dat het wel op de goede plaatsen terecht komt.

Je hebt het over bedrijven, ik specifiek over farmaceutische bedrijven, ze hoeven het niet gratis weg te geven, maar enige terughoudendheid van sancties, geen geld geen leveringen, siert die bedrijven helemaal niet, ze hebben er in het verleden tenslotte ook genoeg verdiend.
Maar goed, zo denk ik erover, en niet iedereen denkt er hetzelfde over, dat is ook goed, en stemt tot nadenken hierover :)

Johnny BravoNL
28-02-13, 21:45
Johnny BravoNL: quote: "De problemen van Griekenland zijn grotendeels gecreŽerd door, u raadt het al, de Grieken."

Mis, door een klein gedeelte van de Grieken, de eikels met macht. Of denk je dat jan lul in de straat daar, het de afgelopen 30 jaar de goede kant op vond gaan?

Jan Lul in de straat verrekte het wel mooi om belasting te betalen ;)

Overigens moet je mijn stukje niet opvatten als een "eigen schuld, dikke bult" verhaal, zo is het niet bedoeld.

Grtn.,

JB

Nonkel Jones
28-02-13, 21:46
Ik deel de zorgen van Dick Berts, Amazing Dree en anderen, maar de verontwaardiging jegens de pillenindustrie niet. Daarom ga ik mee in de gedachtengang van Johnny BravoNL , met dien verstande dat het me niet interesseert wie de ellende heeft veroorzaakt. Het kan niet zo zijn dat farmaceutische bedrijven die subsidie krijgen (veelal voor onderzoek naar zeldzame ziektes) hun producten gratis moeten gaan uitdelen.

In Nederland hebben we, en het is een schande, voedselbanken die niet aan voldoende voedsel kunnen komen, in Griekenland sterven mensen van de honger. Moeten we daarvoor - bijvoorbeeld - de Franse boeren, enorme subsidiezwelgers, verantwoordelijk stellen en hen verplichten gratis groente en fruit aan de Grieken te leveren?

Dick Berts
28-02-13, 21:50
Als een Europese bankier zijn bonus dreigt te missen, dan vertrekken er zonder dat er ook maar een vraag wordt gesteld tientallen helikopters om bakken met geld over hem uit te storten. Als de Grieken dood dreigen te gaan, dan staat deze site vol mitsen en maren.....

Johnny BravoNL
28-02-13, 21:52
Natuurlijk hebben de bedrijven wel een morele plicht om medicijnen te leveren, edoch, het grote probleem is dat wanneer er goedkope leveringen aan Griekenland plaats gaan vinden, deze veelal tegen woekerprijzen aan het buitenland worden doorverkocht door "handelaren" en overheden. Zonder reguleren wordt het een puinhoop.

Gerichte distributie is de enige oplossing, wanneer een product schaars wordt, of het nu medicijnen zijn of sigaretten, stijgen de prijzen op de zwarte markt en ontstaat er illegale handel.

Raycoupe
28-02-13, 21:52
Jan Lul in de straat verrekte het wel mooi om belasting te betalen ;)

Overigens moet je mijn stukje niet opvatten als een "eigen schuld, dikke bult" verhaal, zo is het niet bedoeld.

Grtn.,

JB

Ik erken het, ik druk het wel weer heel erg straf uit, je verhaal is net een tikkie genuaceerder dan dat.

't Probleem is, dat net als jij en ik in Nederland, het wel anders willen, maar de "gevestigde orde" ons lekker negeert. In Griekenland is dat niet anders, dus om alle Grieken de schuld te geven....

Bijvoorbeeld, Jan lul in de straat mocht ook, terwijl hij een ziektenkostenverzekering had, effe 1500 euro aftikken, zwart in 't handje van de specialist, anders kon 'ie opzouten. Dan zou jij ook niet zo happig meer zijn om netjes je belasting te betalen aan een overheid die geen fuck voor je doet. 't Is een verrot en corrupt land, alleen Jan Lul had niet de mogelijkheid om dat te veranderen.

Daarom en wederom, dat stukje laat je namelijk weg in je quote van mij, mag dat land inderdaad, zoals jij voorstelt, onder curatele.

Johnny BravoNL
28-02-13, 21:55
Ik erken het, ik druk het wel weer heel erg straf uit, je verhaal is net een tikkie genuaceerder dan dat.

't Probleem is, dat net als jij en ik in Nederland, het wel anders willen, maar de "gevestigde orde" ons lekker negeert. In Griekenland is dat niet anders, dus om alle Grieken de schuld te geven....

Bijvoorbeeld, Jan lul in de straat mocht ook, terwijl hij een ziektenkostenverzekering had, effe 1500 euro aftikken, zwart in 't handje van de specialist, anders kon 'ie opzouten. Dan zou jij ook niet zo happig meer zijn om netjes je belasting te betalen aan een overheid die geen fuck voor je doet. 't Is een verrot en corrupt land, alleen Jan Lul had niet de mogelijkheid om dat te veranderen.

Daarom en wederom, dat stukje laat je namelijk weg in je quote van mij, mag dat land inderdaad, zoals jij voorstelt, onder curatele.

Ja, daar heb je een goed punt. Als ik 1500 eurie contant en zwart moet aftikken bij de dokter dan zou ik ook minder zorgvuldig zijn bij het invullen van mijn belastingpapieren...

Enki
28-02-13, 22:00
Ik begreep dat er inmiddels al (stilgelegde) fabrieken "gekraakt" worden door groepen ontslagen ex-werknemers, die samen de fabriek weer opstarten en de productie hervatten. Op zich wel hoopgevend... als 't meezit kunnen ze zo toch weer wat gaan verdienen (en dus weer dingen als medicijnen kopen)...

Raycoupe
28-02-13, 22:01
De oplossing ligt ook niet door die farmaceutische bedrijven, ondanks dat ze tientallen jaren er zwaar aan verdient hebben, sorry Dree, het maar gratis te laten verstrekken.

Eigenlijk zou het humanitaire hulp vanuit de EU moeten zijn. 0% leningen voor ziekenhuis rekeningen, die we waarschijnlijk ook niet meer terug zien, maar daar kan ik beter mee leven dan dat het geld verdampt bij de griekse banken of hun falende overheid.

Nonkel Jones
28-02-13, 22:13
Eigenlijk zou het humanitaire hulp vanuit de EU moeten zijn.

Ja, zoiets. Er is vast wel een noemer voor te vinden. Want het blijft natuurlijk een schande dat er door tekorten mensen in Europa sterven.

Nonkel Jones
28-02-13, 22:14
Ik begreep dat er inmiddels al (stilgelegde) fabrieken "gekraakt" worden door groepen ontslagen ex-werknemers, die samen de fabriek weer opstarten en de productie hervatten. Op zich wel hoopgevend... als 't meezit kunnen ze zo toch weer wat gaan verdienen (en dus weer dingen als medicijnen kopen)...

Heb je daar een bron van, want dat zou een buitengewoon interessante ontwikkeling zijn.

Raycoupe
28-02-13, 22:23
Eigenlijk zijn we het allemaal niet zo oneens met elkaar. :)

En dat duurde maar wat, nog geen acht uur? Kunnen de politici in Europa nog wat van leren. ;)

Nonkel Jones
28-02-13, 22:28
De hele discussie gaat er alleen maar om wie de rekening moet betalen en hoe dat gebeuren moet. Over dat we het niet over onze kant moeten laten gaan bestaat consensus, lijkt me.

Enki
28-02-13, 22:35
Heb je daar een bron van, want dat zou een buitengewoon interessante ontwikkeling zijn.

Jazeker: https://www.indymedia.nl/node/13291

Nonkel Jones
28-02-13, 22:37
Het verband met de productie en levering van medicijnen ontgaat me. Verder een goed initiatief.

driehart
28-02-13, 22:44
Wacht en kijk. Griekenland is ons voorland.
De aandachtige observeerder ziet het verval duidelijk ontwikkelen.
De media bedekt het alleen nog met man en macht.

Dreihart

Enki
28-02-13, 22:48
Er is ook geen direct verband, maar als mensen zelf fabrieken weer opstarten, dan komt "het systeem" weer op gang; er zijn alleen wel een aantal (corrupte) lagen tussenuit; als dat meer gebeurt dan krijgt dat land nog een kans om er weer bovenop te komen. Ook kunnen bedrijven die op zo'n manier weer functioneren, besluiten om zelf medicijnen te gaan importeren met hun verdiende geld... indirect dus wel relevant! :)

Nonkel Jones
28-02-13, 23:58
De media bedekt het alleen nog met man en macht.

Dreihart

De media bedekken niets, maar maken keuzes uit wat nieuwswaardig is.

Keyser Suze
01-03-13, 00:40

Dat is natuurlijk flauwekul. Jij gaat ook niet gratis brood weggeven omdat mensen honger hebben als je bakker bent of wel soms. Dat de prijs beter kan, ja. Het probleem is niet de farmacie, het probleem is de overheid.

Keyser Suze
01-03-13, 00:49
Nonkel Ries ik ben helemaal klaar met je, maar we gaan beslist geen ruzie krijgen, want ik ga je verder negeren. Het ga je goed.

euh...ja Dick, maar Nonkel heeft wel degelijk een punt met zijn: ga je brood uitdelen als volgende stap en waarom mag Afrika wŤl verrekken? Tuurlijk, dat zijn negers, is minder erg uiteraard (cynisme) en tsja, die luie Grieken, wat ziniigs moeten we daar over zeggen, de laatste keer dat er iemand rende was bij Marathon. De oplossing? Laten we dan als eerste stap dat veel te dure Europarlementarische Waterhoofd opheffen, dat scheelt miljarden. Dan hebben de Griekjes vast wel genoeg geld om pillen te kopen.

Keyser Suze
01-03-13, 00:59

Dokters die dat soort praktijken uitvoeren moet je gewoon zonder verdoving castreren. Zijn ze nou helemaal toeter?!?!?!?!?

frank1964
01-03-13, 08:28
Jan Lul in de straat verrekte het wel mooi om belasting te betalen Johnny BravoNL en diezelfde Jan Lul verdiende als havenarbeider soms net zoveel als een arts hier en mocht op zn 50e met pensioen. Ware levensgenieters geweest die Grieken, vooral op de kosten van de rest van Europa. Wie had dat moeten constateren en wie had er in moeten grijpen? Natuurlijk, de overheden daar, maar die dreven op hetzelfde vlot mee. Griekenland, het land waar je ambtenaar kon worden omdat je iemand kende die je wel even aan een leuke baan wilde helpen. Waar commissies opgericht zijn voor niet bestaande projecten, waar belasting betalen iets was waar iedereen van wist dat het moest, maar ook bijna iedereen het ontdook. Het land waar mensen werkelijk zelfmoord pleegden toen ze daadwerkelijk belasting moesten gaan betalen. Stel je voor zeg, daarmee zouden ze op gelijke voet komen staan met die mafkezen in het noorden, die al jaren een veel te groot deel van hun zuur verdiende centen afstaan en wel tot hun 65e werken. En natuurlijk weet ik dat er nu mensen zijn die honger hebben en ik vind het ook absoluut verschrikkelijk dat mensen nu medicijnen onthouden worden. Ik ben voorstander van gelijk delen en daarmee tegenstander van het grote kapitaal, verdiend over de ruggen en gezondheid van anderen. Maar dat bomen niet tot de hemel reiken kon iedereen weten, ook de niet elitaire Grieken.
Ik vraag me af of er in Griekenland een forum bestaat, vergelijkbaar met dit hier. Want zeg nu zelf, iedereen zag deze shit daar aankomen, dus lijkt mij de Grieken ook. Zouden ze geprept hebben....ik denk het niet eerlijk gezegd.

driehart
01-03-13, 08:52
De media bedekken niets, maar maken keuzes uit wat nieuwswaardig is.

Keuze uit wat zij nieuwswaardig vinden.

Driehart

Wish
01-03-13, 09:07
Dat de grieken (ook de gewone man) het voor een groot gedeelte aan zichzelf te danken hebben, lijkt mij duidelijk.
Geen belasting betalen en dat een groot gedeelte van je economie zwart gebeurd, is natuurlijk vragen om problemen.
En of geen belasting betalen een gevolg was van het moeten omkopen van artsen/ambtenaren etc, ik weet het niet.
Kan best zijn doordat er geen belasting word betaalt, de overheid geen geld heet om artsen etc fatsoenlijk te betalen, en artsen
als het waren gedwongen worden geld zwart te vragen.

Big Farma zijn gewoon commerciŽle bedrijven, die willen ook gewoon winst maken, dus gratis medicijnen geven doen ze natuurlijk niet.
Maar als je nu van het geld dat de ECB aan Griekenland geven (ze zeggen wel lenen, maar we krijgen het toch niet terug) een gedeelte reserveert voor het kopen van medicijnen,
op voorwaarde dat farma geen woekerwinsten maakt, bijvoorbeeld kostprijs +5%. Farma bedrijven gegarandeerd van inkomsten en grieken blij.

Dick Berts
01-03-13, 10:20
euh...ja Dick, maar Nonkel heeft wel degelijk een punt met zijn: ga je brood uitdelen als volgende stap en waarom mag Afrika wŤl verrekken? Tuurlijk, dat zijn negers, is minder erg uiteraard (cynisme) en tsja, die luie Grieken, wat ziniigs moeten we daar over zeggen, de laatste keer dat er iemand rende was bij Marathon. De oplossing? Laten we dan als eerste stap dat veel te dure Europarlementarische Waterhoofd opheffen, dat scheelt miljarden. Dan hebben de Griekjes vast wel genoeg geld om pillen te kopen.

Op Nonkel Ries ga ik niet meer in, op jou natuurlijk wel KS. Wat is dat nou voor een meer dan afgrijselijke redenering? Je (Europese) familie waarmee je een economische eenheid zegt te vormen, help je als ze dood dreigen te gaan. Zoeken naar kut smoesjes zoals; ja misschien is je familie nog wel groter, dus doe ik niets, gaan er bij mij niet in. Als je iemand voor je ogen ziet verdrinken, die je zo kunt redden, ga jij dan roepen; laat maar, want op dit moment ligt er in Australie ook een vent te verzuipen en die kan ik ook niet redden? Wat zijn dit toch voor dramatische kronkels in ons brein om onder een volkomen normaal stukje menselijke solidariteit uit te kunnen komen???

Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt een reden.

Wish
01-03-13, 11:32
Ik denk dat de meerderheid in Europa zich ook geen Europeaan voelt, en zit er dus ook geen verschil in bijvoorbeeld een griek en een afrikaan.

En het is ook wel begrijpelijk als je je eigen land niet op orde hebt, en ieder jaar weer miljarden moet bezuinigen, dat je dan ook geen geld over hebt om andere te helpen.
Ja zolang er nog geld aan luxe uitgeven wordt zijn we nog niet failliet, en hebben we nog geld. Maar hoe reŽel is het om van mensen te verwachten dat ze hun
(minimale) luxe opgeven ten behoeven van vreemden?
Zo zit de mens gewoon niet in elkaar, voor familie en vrienden is het een ander verhaal natuurlijk.

Het is meer een taak van de Europese unie dan individuele landen / burgers om Griekenland te helpen.
Laat ze maar wat minder landbouwsubsidie of zo geven, dan hebben ze geld.

(en laat die grieken maar eens belasting betalen, en haal dat zwarte geld terug uit Zwitserland)

frank1964
01-03-13, 11:35
Dick, hoezeer ik het ook met je eens ben dat we een morele verplichting hebben om onze naasten te helpen, vind ik dat de realiteit anders is. Om te beginnen is het hele concept Europa al een mank begrip. Veel dichter bij huis, als puntje bij paaltje komt en er is shit, ben je vaak zelf degene die het op moet ruimen, op de overheid hoef je niet vaak te rekenen.
Hoe duidelijker het wordt dat het moeite gaat kosten om je broek op te houden, hoe minder je genegen bent je riem uit te lenen. Dus kwa moraal ben ik het met je eens, maar moraal is meer dan eens ingehaald door de harde realiteit, ook hier weer.

Dick Berts
01-03-13, 11:38
Dick, hoezeer ik het ook met je eens ben dat we een morele verplichting hebben om onze naasten te helpen, vind ik dat de realiteit anders is. Om te beginnen is het hele concept Europa al een mank begrip. Veel dichter bij huis, als puntje bij paaltje komt en er is shit, ben je vaak zelf degene die het op moet ruimen, op de overheid hoef je niet vaak te rekenen.
Hoe duidelijker het wordt dat het moeite gaat kosten om je broek op te houden, hoe minder je genegen bent je riem uit te lenen. Dus kwa moraal ben ik het met je eens, maar moraal is meer dan eens ingehaald door de harde realiteit, ook hier weer.

De Lijfspreuk van Frank zelf;

stoer doen van achter je pc is simpel!
eervol met anderen omgaan,
DAT is een uitdaging

12gauge
01-03-13, 11:39
De Lijfspreuk van Frank zelf;

stoer doen van achter je pc is simpel!
eervol met anderen omgaan,
DAT is een uitdaging

dat hoef je van de meesten hier al niet te verwachten

frank1964
01-03-13, 11:42
Ik leg de link even niet, kan natuurlijk komen omdat het nog vroeg is ;)

Dick Berts
01-03-13, 11:46
Ik leg de link even niet, kan natuurlijk komen omdat het nog vroeg is ;)

Ik neem aan dat je onder eervol met anderen omgaan ook verstaat, dat je ze niet laat omkomen omdat ze geen medicijnen meer hebben.

frank1964
01-03-13, 11:48
Oh zeker bedoel ik dat, maar daar gaat mijn antwoord helemaal niet over toch?

snotneus
01-03-13, 13:43
kwam me al bekent voor dit draadje en ook de ""emotie van sommigen""
http://preppers.nl/forum/threads/2477-Medicijnfirma-stopt-levering-in-Griekenland

Raycoupe
01-03-13, 18:30
Morgen ga ik een stukje tikken, waarbij gebruikmakend van o.a. links uit dit draadje met die vele nuttige links. Dit gaat dan naar diverse redacties. Zembla moet er maar eens een uitzending aan wijden en kamervragen wil ik. Dit gezicht van het falende Europa moet gezien worden. Wel de banken redden daar, maar dit schijntje geld voor medicijnen(vergeleken met de totale steun) is niet op te brengen???!

Nu eindelijk deze razenddrukke dag voorbij is (pa is ziek en vergt verzorging, post herpetische neuralgie voor de kenners), mij nog de afwas thuis staat te wachten, ga ik mijn belofte vandaag niet meer waarmaken. Zondag lijkt het nu te worden, mits er weer geen gekke dingen gebeuren.

Johnny BravoNL
01-03-13, 19:43
op voorwaarde dat farma geen woekerwinsten maakt, bijvoorbeeld kostprijs +5%. Farma bedrijven gegarandeerd van inkomsten en grieken blij.

Kostprijs +5%? Sorry hoor, maar dit staat in de top 5 van domme comments bij mij.

Een BRUTO marge van 5% staat gelijk aan directe zelfmoord voor een bedrijf. Dat houd je hooguit een paar maanden vol.

Een "gezond" bedrijf moet minimaal een NETTO winstpercentage van 5 tot 7% hebben wil het overleven, en jij hebt het over een brutomarge van 5 %? Dat wordt lekker investeren in onderzoek naar nieuwe medicijnen! (not!). Een QC controle op peil houden, de distributie kunnen verzorgen, of Łberhaupt je personeel betalen.

Ga eens gauw een economieboek kopen!

Hollander
01-03-13, 19:47
Laat er weer eens een aantal mooie uitspraken maken om wat mythes uit de wereld te helpen.

Een land dat geen democratie kent, veel corruptie, veel vriendjespolitiek onder bankiers en politici, een land dat gigantisch hoge belastingdruk kent en waar armoede op straat voelbaar is, is gedoemd om te falen.

Dit derde wereldland is niet te redden! Het moet juist falen om zichzelf te herstellen. Wij hebben met zijn allen onze politici niet gemotiveerd om het goede te doen, maar juist het tegenovergestelde. Door elke keer maar net genoeg te doen om het land niet failliet te laten gaan redden we vooral de bankiers en de politici in dat land en niet de gewone burger.

Griekenland had voor deze communistische ingrepen relatief weinig private schuld. Als onze intentie was om de bevolking te redden dan hadden we de rente gigantisch laten oplopen door de markt en was het land nu al bezig zich te herstellen. Door de lage private schuld samen met de dan gereduceerde staatsschuld was het land er wel weer overheen gekomen.

Helaas hebben we die boot gemist en wij via onze politici melken die Grieken tot het bot toe uit. De bankensector is eigenlijk niet bestaand (zombiebanken), de staat betaald ieder jaar meer aan de rente, dus wat er overblijft voor de bevolking wordt steeds minder. Dit alles heeft alleen maar tot gevolg dat de economie blijft krimpen tot dat de 2 pijnpunten worden aangepakt.

Iedereen die nu hier moord en brand schreeuwt over de bedrijven die niet meer leveren, heb ik een aantal vragen. Zou jij een verliesleidend bedrijf runnen incl. alle persoonlijke financiŽle gevolgen vandien? Zou je co tekenaar willen zijn van de hypotheek van de buurman? Of zelfs familie? Stel jezelf de volgende vraag, waarom wordt er constant door politici gepraat over het herverdelen van welvaart en niet over het creŽren van welvaart?

Wish
01-03-13, 20:02
Kostprijs +5%? Sorry hoor, maar dit staat in de top 5 van domme comments bij mij.

Een BRUTO marge van 5% staat gelijk aan directe zelfmoord voor een bedrijf. Dat houd je hooguit een paar maanden vol.

Een "gezond" bedrijf moet minimaal een NETTO winstpercentage van 5 tot 7% hebben wil het overleven, en jij hebt het over een brutomarge van 5 %? Dat wordt lekker investeren in onderzoek naar nieuwe medicijnen! (not!). Een QC controle op peil houden, de distributie kunnen verzorgen, of Łberhaupt je personeel betalen.

Ga eens gauw een economieboek kopen!

Ze hoeven natuurlijk alleen maar een lage prijs voor de grieken te rekenen, zo grote klant is Griekenland niet, misschien een paar % van de totale verkopen van big farma.
En bij kostprijs zitten alle kosten in, dus productie, distributie, R&D kosten voor het bestaande medicijn etc.
(al die kosten vallen onder kostprijs, staat ook zo in economie boeken)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kostprijs

Nogal logisch dat ik niet puur de grondstof kosten van de medicijnen bedoelde.

En investeren voor nieuwe medicijnen kunnen ze makkelijk betalen uit de verkoop van medicijnen aan anderen landen.
Reken er maar op dat het winstpercentage van big farma heel wat hoger is dan 7%

Charlie
01-03-13, 21:02
Iedereen die nu hier moord en brand schreeuwt over de bedrijven die niet meer leveren, heb ik een aantal vragen. Zou jij een verliesleidend bedrijf runnen incl. alle persoonlijke financiŽle gevolgen vandien? Zou je co tekenaar willen zijn van de hypotheek van de buurman? Of zelfs familie? Stel jezelf de volgende vraag, waarom wordt er constant door politici gepraat over het herverdelen van welvaart en niet over het creŽren van welvaart?

Mooi gezegd, Hollander. En nee, ik zou niet graag mede ondertekenaar zijn van de hypotheek van mijn buurman. Maar als je weet dat de buurman zijn baan verloren heeft en zijn laatste geld aan zijn hypotheek besteed, en je ziet dat hij en zijn familie in de kou zitten en honger hebben, zou jij dan niet af en toe een pan soep brengen? En een paar extra dekens?

En dat is waar het hier om gaat. Het gaat niet over schuld en onschuld, over winst of verlies. Het gaat over mededogen, menselijkheid. Er zijn al zoveel miljarden in Griekenland gepompt (welke direct weer weglekken naar de financiŽle instellingen die de rente betaalt willen zien), kunnen we dan niet nog een paar ton spenderen aan de meest basale genees- en verbandmiddelen?

Nonkel Jones
01-03-13, 21:21
Er zijn al zoveel miljarden in Griekenland gepompt (welke direct weer weglekken naar de financiŽle instellingen die de rente betaalt willen zien), kunnen we dan niet nog een paar ton spenderen aan de meest basale genees- en verbandmiddelen?

Het gaat helaas niet over een paar ton, Charlie. Zou je per Griek gemiddeld een tientje per maand spenderen, dan heb je het over meer dan een miljard op jaarbasis.

Hollander
05-03-13, 20:40
Mooi gezegd, Hollander. En nee, ik zou niet graag mede ondertekenaar zijn van de hypotheek van mijn buurman. Maar als je weet dat de buurman zijn baan verloren heeft en zijn laatste geld aan zijn hypotheek besteed, en je ziet dat hij en zijn familie in de kou zitten en honger hebben, zou jij dan niet af en toe een pan soep brengen? En een paar extra dekens?

En dat is waar het hier om gaat. Het gaat niet over schuld en onschuld, over winst of verlies. Het gaat over mededogen, menselijkheid. Er zijn al zoveel miljarden in Griekenland gepompt (welke direct weer weglekken naar de financiŽle instellingen die de rente betaalt willen zien), kunnen we dan niet nog een paar ton spenderen aan de meest basale genees- en verbandmiddelen?

Het probleem is elke keer onder het tapijt geschoven door onze politici. Als Griekenland in 2009 failliet was verklaard, dan waren de problemen groot, maar te overzien. Nu is Griekenland in een dodelijk spiraal beland waarbij de voorzieningen worden opgeheven simpelweg, omdat alles naar de rentelasten gaat. Griekenland zal nooit herstellen voordat dit schulden probleem wordt opgelost. Het heeft niets te maken met competitiviteit, zoals wordt beweerd door Brussel als alle inkomsten direct wegvloeit via rentelasten.

Als Griekenland failliet wordt verklaard, 75% van de schulden wordt kwijtgescholden, dan kunnen ze weer aan een economie denken. Echte economische groei zorgt er weer voor dat er welvaart wordt gecreŽerd en dan kunnen ze weer basis gezondheidszorg betalen, eerder niet.

Raycoupe
09-03-13, 18:50
Belofte maakt schuld Dick Berts, hierbij een email die ik naar de redacties van Zembla, Nieuwsuur, EenVandaag en Tegenlicht heb verstuurd:

L.S,

Jaren geleden zijn we met z'n allen in het bootje gestapt, dat Europese Unie heet. Samen sterk, was destijds het uitgangspunt. Nu het slechter gaat met de economie, wordt vanuit datzelfde Europa hemel en aarde bewogen om banken en overheden overeind te houden van landen die er een zooitje van gemaakt hebben, met name Griekenland. Hierbij gaat Europa volledig voorbij aan het menselijke aspect en lijkt zich te concentreren op de grootgeldbezitters en machthebbers. Kennelijk nog steeds met het idee, dat als deze 'gered' worden, het automatisch met de burgers goed zal gaan.

Het blijkt dat niets minder waar is. In Griekenland spelen zich menselijke drama's af, zoals we normaal alleen in derdewereldlanden zien. In de basis behoeften kan steeds moeilijker worden voorzien, met als tragisch dieptepunt het tekort aan medicijnen waardoor er inmiddels dagelijks mensen sterven.

Waar is het sociale gevoel van de rest van Europa gebleven? Waar is de verontwaardiging, waar is de aandacht in de media? Zijn we Griekenland moe geworden? En zal het lot dat Griekenland treft zich wellicht in Italie, Portugal en Spanje herhalen?

Wat betreft overleven is er weinig verschil tussen de noodzaak voorzien te zijn van de aller-noodzakelijkste medicijnen en van voedsel. Het is ronduit bizar dat we onze mede-Europeanen in Griekenland letterlijk dood laten vallen. Het lijkt zelfs dat ze doodgezwegen worden, hun ellende haalt ons nieuws niet eens.

Ik schaam me ervoor dat ik een Europeaan ben, en vind het Brusselse parlement waardeloos. Het ontbreekt me aan de invloed hier iets aan te veranderen.

Er wordt voor miljarden euro's steun aan Griekenland overgemaakt. Het moet toch mogelijk zijn een deel ervan te reserveren voor de medicijnen waar het noodlijdende Griekenland behoefte aan heeft?

Waar blijft de humanitaire hulp vanuit Europa? De EU beweert toch altijd dat ze er ook voor de burgers is?

Ik doe een dringend beroep op uw redactie dit probleem niet onopgemerkt te laten.

Hoogachtend,

Ray *******

Hieronder een aantal berichten van diverse media:

Een diepte punt voor de Europese Unie, Griekenland komt zonder medicijnen te zitten.

31 mei 2010
Ook Griekse diabetespatiŽnten betalen de tol voor de bezuinigingen van de Griekse overheid. Maandag kondigde Novo Nordisk, ’s werelds grootste insulinefabrikant, aan niet akkoord te gaan met de prijsverlaging van 25 procent die de Griekse overheid de farmaceutische industrie heeft opgelegd.

7 juni 2012

15 juni 2012

5 november 2012

Nog zo’n exces:
29 mei 2012
Amidst the deepening financial crisis, the state budget for many prisons has decreased to a minimum for some months now resulting in hundreds of detainees being malnourished and literally surviving on the charity of local communities, a Proto Thema article reveals - See more at:http://greece.greekreporter.com/2012/05/29/food-shortage-in-peloponnesian-prisons-due-to-state-budget-cuts/

Nonkel Jones
09-03-13, 19:04
Hulde! .

Riesie
09-03-13, 20:05
Net een heel topic door zitten spitten, en wat nieuwspagina's er op nageslagen.
Het maakt iedereen keihard duidelijk dat de geneesmiddelen leveranciers en industrie alleen maar kijkt naar bedrijfswinsten.

Daarbij wordt er geen onderscheid meer gemaakt of het nodig is of niet. En al helemaal wordt er niet gekeken naar het genezen zelf.
Een heel land wordt zo langzaam kapot gemaakt. En denk je eens in, dat je ouders/grootouders zou hebben. Afhankelijk van verplichte medicijnen, mensen die met razende spoed in ziekenhuizen liggen wachtend op hun medicatie....wat een wereld dit.
Het nieuws is er redelijk terughoudend over, maar het is te schandelijk voor woorden. Zijn we dat geworden in onze paar eeuwen beschaving? Is dat waar onze regeringen op uit zijn?
Het grote geld bepaald, desnoods ten koste van een compleet land.
Triest.

Respect voor wat je gedaan hebt Raycoupe, respect.

Raycoupe
10-03-13, 08:55
Riesie: Ik verwacht niet meteen volgende week vier docu's over dit onderwerp op TV. ;)

Wel erg benieuwd of er een inhoudelijk antwoord komt op de email.

200m≤
10-03-13, 09:24
Kleine anekdote uit BelgiŽ.
Was ziek moest medicijnen hebben. Een bepaald type peniciline.
Apotheek: Die zijn niet op voorraad, pas binnen een week of 3.
Terug naar de dokter, ander voorschrift, ander 'merk'
Apotheek: Vannamiddag.
Namiddag: Ze kunnen het niet leveren, er is een tekort, koop ze online in Nederland.
Nederland: Sorry, kunnen we onmogelijk leveren door een Europees tekort.
Dokter: Ik zal iets anders voorschrijven
Apotheek: Sorry maar dat type peniciline wordt niet meer gemaakt voor de Europese markt, enkel voor derdewereld landen.
Ik: Het is ok, ik moet niks meer.
Kan niet tegen antibiotica en peniciline is voor de negerkes in afrika want wordt hier niet veel meer gebruikt.

Wat later idem
December 2012 idem + de pillen tegen keelpijn die nergens meer te krijgen zijn in Europa.
Wij leveren aan enkele grote pharma bedrijven, heb daar m'n licht opgestoken, ze krijgen meer subsidies voor medicijnen in Afrika te leveren dan dat ze hier verdienen aan de verkoop. WANT! Onze regering heeft dokters verplicht witte producten voor te schrijven. Pharma wraakt zich denk ik.

En nu moeten we VERPLICHT EC merk aanschaffen. Helaas voor mij is het type peniciline dat ik dan wel voorgeschreven krijg (wat verkocht wordt) oninslikbaar. Dat zijn mastodonten van zeer bittere pillen.
Daarbij is het MIJN geld en wil ik geen EC wit product maar een degelijk merk dat niet in je keel blijft plakken omdat er geen gladde film rond zit.
Die pillen tegen keelpijn waren de enigen die hielpen.
En hoest siroop, ik kots voor het in mijn mond is dus kreeg ik pillen ipv siroop. Nu ook niet meer te krijgen, ik moet mijn plan trekken met bittere EC siroop.

Vriendin haar kind heeft epilepsie en MOET een bepaald type medicijn nemen. Ze mag er geen voorraad van aankopen, dat mag enkel per doos. HELAAS .... pas binnen een week of 2-3 terug op voorraad mevrouw. Ze moest terug naar de specialist om een ander type medicatie. Voor epilepsie? Ja hoor.
En dan heb je leuke dokters die je opnieuw een visite aanrekenen als je een ander voorschrift moet gaan vragen.

Bij mijn weten woon ik niet in Griekenland en bij mijn weten komt zoiets niet op tv. Zie dat de bevolking in opstand komt ...

Raycoupe
12-03-13, 07:45
Reactie van redactie van Nieuwsuur:

"Nieuwsuur heeft verscheidene reportage gewijd aan de situatie van de Grieken. Zoals deze: http://nieuwsuur.nl/video/384574-zorg-in-griekenland-steeds-slechter.html. Het heeft dus onze aandacht.

Vr. groet,

W. Fortuyn, redactie Nieuwsuur
"

Antwoord:
"Goedenmorgen,

Dank u voor uw snelle reactie.
Ik hoop dat dit onderwerp niet uw aandacht zal verliezen, sinds dit item van driekwart jaar geleden, zijn de zaken aanzienlijk verslechterd.

Een EU, die alleen de belangen van de grote bedrijven en banken behartigt, zal nooit de harten van de mensen veroveren.

Mvgr,
Ray ******"

Fakelaki = envelopje met geld om artsen om te kopen, komt in deze korte docu ter sprake.

Amazing Dree
12-03-13, 08:09
Nou, in ieder geval een reactie, dat is al heel wat !

RauweBonk
12-03-13, 16:46
Kleine anekdote uit BelgiŽ.
Was ziek moest medicijnen hebben. Een bepaald type peniciline.
Apotheek: Die zijn niet op voorraad, pas binnen een week of 3.
Terug naar de dokter, ander voorschrift, ander 'merk'
Apotheek: Vannamiddag.
Namiddag: Ze kunnen het niet leveren, er is een tekort, koop ze online in Nederland.
Nederland: Sorry, kunnen we onmogelijk leveren door een Europees tekort.
Dokter: Ik zal iets anders voorschrijven
Apotheek: Sorry maar dat type peniciline wordt niet meer gemaakt voor de Europese markt, enkel voor derdewereld landen.
Ik: Het is ok, ik moet niks meer.
Kan niet tegen antibiotica en peniciline is voor de negerkes in afrika want wordt hier niet veel meer gebruikt.

Wat later idem
December 2012 idem + de pillen tegen keelpijn die nergens meer te krijgen zijn in Europa.
Wij leveren aan enkele grote pharma bedrijven, heb daar m'n licht opgestoken, ze krijgen meer subsidies voor medicijnen in Afrika te leveren dan dat ze hier verdienen aan de verkoop. WANT! Onze regering heeft dokters verplicht witte producten voor te schrijven. Pharma wraakt zich denk ik.

En nu moeten we VERPLICHT EC merk aanschaffen. Helaas voor mij is het type peniciline dat ik dan wel voorgeschreven krijg (wat verkocht wordt) oninslikbaar. Dat zijn mastodonten van zeer bittere pillen.
Daarbij is het MIJN geld en wil ik geen EC wit product maar een degelijk merk dat niet in je keel blijft plakken omdat er geen gladde film rond zit.
Die pillen tegen keelpijn waren de enigen die hielpen.
En hoest siroop, ik kots voor het in mijn mond is dus kreeg ik pillen ipv siroop. Nu ook niet meer te krijgen, ik moet mijn plan trekken met bittere EC siroop.

Vriendin haar kind heeft epilepsie en MOET een bepaald type medicijn nemen. Ze mag er geen voorraad van aankopen, dat mag enkel per doos. HELAAS .... pas binnen een week of 2-3 terug op voorraad mevrouw. Ze moest terug naar de specialist om een ander type medicatie. Voor epilepsie? Ja hoor.
En dan heb je leuke dokters die je opnieuw een visite aanrekenen als je een ander voorschrift moet gaan vragen.

Bij mijn weten woon ik niet in Griekenland en bij mijn weten komt zoiets niet op tv. Zie dat de bevolking in opstand komt ...

Dit is dus echt schrijnend. Ik weet niet of dit vaker gebeurt in Belgie, maar ik hoop t niet.
Ik bezoek de dokter gelukkig zeer weinig, maar als dit mij zou gebeuren zou ik toch echt wel groen van ergernis worden!

200m≤
12-03-13, 19:30
Dit is dus echt schrijnend. Ik weet niet of dit vaker gebeurt in Belgie, maar ik hoop t niet.
Ik bezoek de dokter gelukkig zeer weinig, maar als dit mij zou gebeuren zou ik toch echt wel groen van ergernis worden!

Schrijnend? Zet er wraakroepend ook bij. Dit is nog maar het begin.
Ik kan het de pharma industrie niet eens kwalijk nemen, iedereen wil winst en MOET zelfs winst maken. Als onze regering dan oplegt om witte producten te verkopen en de merken aan banden te leggen om te besparen dan gaan zij niet veel produceren want ze verkopen toch niks.
Spelen met medicijnen is een zeer gevaarlijk spel. Zie wat je via het internet kan aankopen aan spotprijs ... als zelfs apotheken het al zo goed als niet meer kunnen zien of het namaak is dan weet je het wel.
Ik ben niet echt een doemdenker maar het is totaal fout aan het lopen. Beetje bij beetje. In sommige landen heel snel zelfs. Zoals Griekenland. Als je naar de Grieken kijkt en ziet wat besparen op gezondheidszorg veroorzaakt ... dan zie ik wel heel wat andere dingen waarop bespaart kan worden!
Europa? Weg ermee. En grote kuis houden in dat beurs gedoe. Pharma industrie hoort daar niet thuis.

200m≤
12-03-13, 19:30

Schrijnend? Zet er wraakroepend ook bij. Dit is nog maar het begin.
Ik kan het de pharma industrie niet eens kwalijk nemen, iedereen wil winst en MOET zelfs winst maken. Als onze regering dan oplegt om witte producten te verkopen en de merken aan banden te leggen om te besparen dan gaan zij niet veel produceren want ze verkopen toch niks.
Spelen met medicijnen is een zeer gevaarlijk spel. Zie wat je via het internet kan aankopen aan spotprijs ... als zelfs apotheken het al zo goed als niet meer kunnen zien of het namaak is dan weet je het wel.
Ik ben niet echt een doemdenker maar het is totaal fout aan het lopen. Beetje bij beetje. In sommige landen heel snel zelfs. Zoals Griekenland. Als je naar de Grieken kijkt en ziet wat besparen op gezondheidszorg veroorzaakt ... dan zie ik wel heel wat andere dingen waarop bespaart kan worden!
Europa? Weg ermee. En grote kuis houden in dat beurs gedoe. Pharma industrie hoort daar niet thuis.

Riesie
12-03-13, 19:35
Krijg de laatste tijd een smerige gedachte van het beleid dat er stiekem gevoerd wordt.
En ik hoop dat ik volledig ongelijk heb.

Wat zou je doen, als groot heerser in een land, wat overvol zit. En waar je de economie volledig op zijn reet hebt zitten (en niet spugen, maar ff meedenken)
Je zorgt dat de gezonde "werkers" overblijven, door de zieke en nood-lastigen uitvallen/wegvallen.
Ja het idee is te wazig om te openbaren op dit topic, maar stel je voor......gadver

Want wat je ziet is het kapot maken van de burgerbevolking, ongeacht wat de pers naar buiten brengt, het gaat zo kapot.
Mensen verhongeren, oude van dagen sterven vanwege gebrekkige zorg, mensen hebben geen voedsel of inkomen.
En de sterken blijven over.

De gedachte alleen maakt me niet lekker. Hoop zo dat het niet zo ziekelijk is en alleen bij een gedachte blijft.

joost5
12-03-13, 19:38
Riesie,

Je slaat de spijker op z'n kop! hoe ziekelijk het ook lijkt.

Riesie
12-03-13, 20:24
En Griekenland blijft voorlopig nog even snijden in de banen.
150.000 staan er op de wachtlijst.
Ik citeer: If Greece were to exit the European Union we would be much better off than we are today and would never have had to reach this point," he said, adding "that no country has ever managed to exit a crisis with a 'hard' currency. The euro is a hard and expensive currency."
http://www.zerohedge.com/news/2013-03-12/150000-greek-public-sector-job-cuts-pending-greece-launches-another-grexit-plan-b-mo

Kapot gaan?
Ja hoor, en keihard als je de berichten moet geloven. En de Grieken gaan nu op het pad van "Uit de EU, want we zijn beter af" afwachten waar het naar toe gaat.
Cijfers zien er nog slechter uit dan Spanje, en dat is al haast niet voor te stellen
http://dissidentvoice.org/2013/03/the-greek-catastrophe-three-generations-of-greek-workers/