Ga naar inhoud
GENEGEERD

In bad


Aanbevolen berichten

Tiscali zaterdag avond gaone kik in bad want er groeien al champignonnen in mijn gat .........

Die is een stukje tekst uit een Vlaams liedjes in een of ander dialect .

 

Ik ga dagelijks onder de douche meestal 's morgens .

Op zaterdag avond durf ik wel eens lang uit in bad gaan liggen met veel schuim , je weet wel .

Nu vraag ik me af hoe jullie dat gaan doen als shtf en er geen water uit de kraan komt .

Of wanneer je huis moet verlaten en naar een BOL moet trekken.

Leg het mij eens uit

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Elke dag lekker douchen is fijn, maar elke dag met zeep aan de gang is eigenlijk slecht voor je huid omdat je huid ook van het wassen moet herstellen.

Daarnaast maakt te schoon je meer vatbaar voor zaken waar je normaal resistent tegen zou zijn..

 

Maar goed nu mischien iets te veel en te vaak zal minder rampzalig zijn als straks veel weinig en zeker niet vaak genoeg....

Dus probeer je watervoorziening zonder dat die waterleiding het doet op orde te krijgen.

 

Douchen en een bad is domme luxe, heel fijn maar als het er niet is doe je het zonder.

Met een teil water een washandje en wat zeep hebben hele familie's zich weten schoon te maken, decenia lang, dus dat moeten wij ook kunnen?

 

Het is alleen even schakelen en minder luxe...

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij douchen 1, hooguit 2x in de week. Voor de rest lekker water uit de put of regenton op een houtvuurtje en met een washandje wassen in de tuin (in de winter bij de houtkachel)

In de zomer komt er warm water uit de uitgerolde tuinslang (aangesloten op de waterput) dan kan je wel 10x per dag (kort) warm douchen :D

 

We hebben ook een badkuip in de tuin dus in bad kan ook op deze manier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb me ook jaren met een washandje aan de wastafel gewassen. Lekker makkelijk en goedkoper dan iedere dag douchen. Hier op de camping is dat niet zo makkelijk omdat er geen afgesloten hokjes zijn waar je lekker kan poedelen en in de yurt wil ik dat niet doen vanwege het vocht. Maar het gaat prima. In de zomer gebruikte ik gewoon lauw water, in de winter warm.

Koud water kun je zoals @Piroska al zei opwarmen door de tuinslang in de tuin uit te rollen. Of je neemt een zwarte plastic zak. Je hebt ze ook compleet met doucheslang eraan. Bij de Decathlon zag ik zelfs een douchezak met pomp om hem op druk te zetten. Dat lijkt me ook lekker douchen en misschien is dat nog wel iets voor van de zomer hier.

 

http://www.decathlon.fr/douche-portable-id_8207864.html

 

En zelfs een fimpje met een mooie blonde dame die de douche demonstreert.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

LOL, wat een pracht stelling. En ja wat doe je.

Ooit eens wat weken door Zweden gezworven dat de temperatuur een dip in de meren niet toe liet.

En het wondermiddel bij uitstek zijn.....natte doekjes.

Wonderlijk goede vinding, en ze branden nog goed ook (de alcohol uitvoeringen)

http://www.google.nl/search?q=natte+doekjes&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QKE7UfK_HY6O7AbO74HYCg&ved=0CFAQsAQ&biw=1280&bih=894

 

Voor de rest kun je heel veel zelf in een shtf situatie, emmer met gaatjes werkt al goed. Kwestie van water warm maken en storten.

Maar er zijn ook goede douche zakken te vinden die door een minimale zonneverwarming al de klus kunnen klaren.

Ooit een "solar shower" gezien in Schotland, en de gebruiker in kwestie was er zeer over te spreken. Merk wat hij had was van Coleman, maar er zijn er diverse. Betaalbaar, en zeer handig.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=solar+shower+bag&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43287494,d.d2k&biw=1280&bih=894&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=P6I7UazfJKj07Abix4DwDQ#q=solar+shower+bag&um=1&hl=nl&safe=off&tbm=isch&source=lnt&tbs=isz:l&sa=X&ei=RKI7Uc6rLIfD7Absw4DYDw&ved=0CBkQpwUoAQ&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43287494,d.ZGU&fp=791871dea3b9d06d&biw=1280&bih=894

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plassen, kanalen, en rivieren genoeg in NL. Waswater hoeft geen drinkwater te zijn. Vergeet niet dat de douche pas na de Tweede Wereldoorlog (don't mention the War :D) in onze huishoudens verscheen. Daarvoor maakte men gebruik van badhuizen, kuipen, teilen en lampetkannen. Stromend water was een lampetkan op z'n kant houden. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend tegenwoordig, maar onze soort heeft ons ook zonder deze luxes als douches tot hier gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Deze zwarte zakken heb ik in 2008 bij de Xenos gekocht, voor iets van 2 eu per stuk! Ik leg ze in de tuin in het gras en dan kan ik de afwas doen met 1zak, na een paar uur in de zon.. geniale dingen! (als douche werkten ze niet echt, een klein slangetje met een ministraaltje, dus die slangetjes worden nu gebruikt om drank na gisting over te hevelen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zwarte zakken heb ik in 2008 bij de Xenos gekocht, voor iets van 2 eu per stuk! Ik leg ze in de tuin in het gras en dan kan ik de afwas doen met 1zak, na een paar uur in de zon.. geniale dingen! (als douche werkten ze niet echt, een klein slangetje met een ministraaltje, dus die slangetjes worden nu gebruikt om drank na gisting over te hevelen)

 

Geen idee hoe warm dat ze worden @Piroska is het een beetje op temperatuur als ze in de zon hebben gelegen?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus vandaar mijn vraag.

Ze lijken me handig. En opgerold kunnen ze volgens mij zo mee in mijn rugzak.

 

Riesie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie

 

Ze worden in de zomer behoorlijk heet, er staat ook een waarschuwing op dat de temperatuur tot 80 gr ofzo kan oplopen. Je legt ze met de zwarte kant naar beneden en de doorschijnende kant naar boven. Goed opletten dat ze in de zon blijven, dus af en toe verplaatsen. en tja.. je moet wel zon hebben dus he anders schiet het niet op.

 

Ik heb er 2 al 4 jaar en ze gaan ook maar niet stuk dus echt wel het proberen waard! Anders kan je ze nog plakken met solutie denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie

 

Ze worden in de zomer behoorlijk heet, er staat ook een waarschuwing op dat de temperatuur tot 80 gr ofzo kan oplopen. Je legt ze met de zwarte kant naar beneden en de doorschijnende kant naar boven. Goed opletten dat ze in de zon blijven, dus af en toe verplaatsen. en tja.. je moet wel zon hebben dus he anders schiet het niet op.

 

Ik heb er 2 al 4 jaar en ze gaan ook maar niet stuk dus echt wel het proberen waard! Anders kan je ze nog plakken met solutie denk ik.

 

Zal volgende week eens gaan shoppen naar ze. Ben in de buurt van het outdoorcentre en kom langs Bever. Dus moet lukken.

 

80 graden, zo warm?

Dat is dus best wel een goede investering, kun je bijna koffie mee zetten.

 

Bedankt voor de terugkoppeling Piroska.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plassen, kanalen, en rivieren genoeg in NL. Waswater hoeft geen drinkwater te zijn. Vergeet niet dat de douche pas na de Tweede Wereldoorlog (don't mention the War :D) in onze huishoudens verscheen. Daarvoor maakte men gebruik van badhuizen, kuipen, teilen en lampetkannen. Stromend water was een lampetkan op z'n kant houden. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend tegenwoordig, maar onze soort heeft ons ook zonder deze luxes als douches tot hier gebracht.

 

Heb jij nog zo een porseleinen Tijl met kan op uw slaap kamer staan .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen water is en je wilt je wel kunnen wassen heb je van die metalen gepolijst/brushed/RVS schijven waarmee je je ook schoon kunt maken zonder zeep en zonder water. http://www.miniinthebox.com/nl/magische-rvs-zeep_p215547.html

 

Zal wel niet werken op kleding denk ik (nooit uitgeprobeerd trouwens, stel dat dat er ook goed op werkt...sla je twee vliegen in één klap!)

 

Kun je je drinkwater ook echt gebruiken om te drinken en om eventueel voedsel voor te bereiden. Vraag me af of je dan na het koken, dat water ook door de katadyn waterfilter kunt halen om weer opnieuw drinkbaar water te verkrijgen... Als ik rijst heb gekookt, filter ik dat water door een zeef en daarna kun je het nog steeds gewoon drinken, hoef dat niet zo perse nog es door de waterfilter te halen...

 

Jaja, water is kostbaar.

 

Heb één zo'n RVS zeepje gekocht, gewoon om te weten wat het is en of het uberhaupt werkt. Nou het werkt hoor! Vooral met nare geurtjes op je handen, bijvoorbeeld als je uien hebt gesneden of knoflook heb bewerkt. Wanneer het NIET werkt is als je handen vies zijn van olie. Nee, dat werkt totaal niet. Logisch ook. RVS zeepje voor droog wassen. Olie is toch een vorm van "nat"...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst heel leuk topic dit. Er was er al eentje lang geleden over hygiëne maar ik kan hem zo snel niet vinden.

 

Verder @gerbewoner dank voor je tip over douchezak met pomp. Wij hebben hem nog zonder.

 

@Fantazzy dank voor je tip over RVS zeepjes. Geweldig zeg!

 

En verder doen wij het hier zoals Piroska hieronder zegt:

 

Wij douchen 1, hooguit 2x in de week. Voor de rest lekker water uit de put of regenton op een houtvuurtje en met een washandje wassen in de tuin (in de winter bij de houtkachel)

In de zomer komt er warm water uit de uitgerolde tuinslang (aangesloten op de waterput) dan kan je wel 10x per dag (kort) warm douchen :D

 

We hebben ook een badkuip in de tuin dus in bad kan ook op deze manier!

 

Wij douchen vast 2x pw. Meer is echt niet nodig. je kunt je aan de wastafel ook goed wassen en dat scheelt megaveel water. Komt omdat wij alleen van regenwater leven (alleen voor nood bij lange droogte of hevige vorst schakelen we de gemeente in) Je leert dan heel bewust met water omgaan. Niets verspillen we. Bijv water van groenten afgieten, gooien wij niet weg, dat gaat in een emmer voor de honden.

Koken van eieren dat water idem.

 

Met afwaswater kun je je toilet doorspoelen als je wilt (klein beetje schoon achterhouden om erachteraan te gooien. Stukjes paprika in je wc staat zo raar)

 

En ook afmeten wat je gebruikt aan water. Dus niet je waterketel voltanken, maar afmeten hoeveel bekers je nodig gaat hebben. Scheelt opwarm energie. Thee op maat zeg maar ;)

 

Afijn zo zijn er heel veel dingen om te besparen op water. Je kunt water heel vaak hergebruiken.

 

Wat dat betreft heb je je wel eens gerealiseerd dat al het water dat je gebruikt al vele malen gerecycled is en al net zo lang als er water op deze planeet is bestaat? Dus dat glaasje water wat je drinkt is van miljarden jaren oud gerecycled water.

 

Dus qua hoe we douchen is het hier al een shtf hahaha en als er een echte shtf is zullen we het weinig anders doen vermoed ik. Mogelijk dat we dan de douchezak in de tuin installeren, die zit nu in de BOV. (we hebben nog een douchezak zonder pomp)

 

En ja tuinslangen worden heerlijk heet, een dergelijk systeem verwarmt nu ons douchewater. Erg efficiënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig Als alles op regenwater draait hoeveel heb je er dan in stok ?

Bij ons werkt ook veel op regen water zoals toiletten , douches voor personeel de wastafels voor personeel , de wasmachine , alle buitenkraantjes .

Eigenlijk nog nooit zonder gevallen heb een grote voorraad .

 

Geert

 

We hebben 3000 (5x) gefilterd op voorraad. Verder een vijver van ca 75.000 liter ongefilterd voor echte nood. Die 3000 liter bevriest helaas in de ergste vorst, moet nog ingebouwd worden en met droogte langer dan een paar weken gaat die 3000 liter op. We hebben veel dieren (ook paarden) die dat ook drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...