PDA

Bekijk Volledige Versie : Ingeslagen weg onhoudbaar...

Kans
09-03-13, 19:44
De ingeslagen weg die we bewandelen is onhoudbaar en de eerste scheuren zijn zichtbaar.
De globalisering, schaalvergroting en consumtiedrang lijkt niet houdbaar..

We zien een groeiend tekort aan:
Energie
Grondstoffen
Gerechtigheid

Voor mij is de laatste de meest onzichtbare maar mischien wel het belangrijkste signaal.

Energie en grondstoffen zijn volgens mij op te lossen, nee niet makkelijk maar met minderen, minder verkwisting en gezond verstand moeten we er kunnen komen, desnoods door langzaam de populatie door natuurlijk verloop te verminderen en wat aan gezinsplanning te doen. Al denk ik dat het niet fijn is te horen dat je niet zelf mag bepalen hoeveel nageslacht je mag verwekken als het nodig is voor behoud van de planeet?

Maar het tekort aan gerechtigheid dat nu toch wel echt zichtbaar begint te worden doordat financieele instellingen gewoon 'deels' crimineel blijken te zijn en er nauwelijks gevangenisstraffen uit voorkomen. En de signalen dat de tobigtofail banken niet aangepakt kunnen worden omdat het effect op de wereld economie te groot zou zijn... Ja dat zijn kantelpunten... En dus worden ze tobigtojail..

We zien nu op wereld monetair niveau een nieuw spel met een onbekende uitkomst.
Ze proberen de eigen munt goedkoop te maken door geldverruiming.
Helaas is nu iedereen aan het meedoen en tja dan blijkt het niet echt te werken.

Wat wordt meer of minder waard en ten opzichte van wat?

"Normaal" als een land, land A, geld bijdrukt dan zal die munteenheid devalueeren tov van de andere muntsoorten.
Producten van land A worden voor de andere landen goedkoper en dus zal export kunnen groeien en de economie kunnen aanzwengelen. De negatieve kant is dat producten uit de andere landen voor inwoners van land A duurder worden en moeilijk betaalbaar blijven. Zolang land A maar genoeg grondstoffen zelf heeft en bv zelf in zijn voedsel voorziening kan voldoen is dit een effectieve manier om de boel draaiende te houden. Japan doet dit al heel lang.....
Een groot risico bij extreme geldtoename is dat het vertrouwen in de munt soort wegebt en inflatie of erger ontstaat..

Maar wat als alle landen mee doen met het bijdrukfeest?
Tja welk land kan dat het snelst of welke munt blijft het langste vertrouwen krijgen....

Als het maar extreem genoeg wordt dan gaat het ergens fout, en natuurlijk zal de bevolking uiteindelijk de rekening betalen...
Doordat er maar meer geld bij komt maar de correctie dmv devaluatie tov bv een andere muntsoort uitblijft...
Dan kan het moeilijk anders dan dat er extreme en onverwachte reacties ontstaan.

Zo zien we nu veel van dat geld naar de beurzen vloeien en die stijgen dan zonder dat die stijging op een gezonde basis is.
Zodra er ergens een knop om gaat en het vertrouwen weg gaat dan zal al dat geld een veiligere haven dan beurzen opzoeken.
Zijn er dan nog betrouwbare valuta's over?
En wat als zo'n valuta ineens wereldwijde overbelangstelling krijgt en ineens enorm in waarde stijgt?
Wat als al dat geld ineens naar goud en zilver gaat, er is domweg niet genoeg pm om tegen de huidige koersen zelfs maar een fractie van dat geld te kunnen omzetten in pm.

Hoe dan ook de bewegingen zullen extreem zijn en onverwacht snel.
De bekende geldstromen, handelsverkeer enz zullen domweg moeten omschakelen en dat zal tijd kosten,.... veel tijd,........te veel tijd.....

prep ze,
Kans

joost5
09-03-13, 19:53
Mooie post Kans,

En maar al te waar,hoe lang zal het nog duren voor het zover is...maanden ,eerder jaren....we zullen zien

humble
10-03-13, 10:01
gisteren een item op het NOS journaal over het ene na het andere record van de dow jones en verklaren die simpel weg door te stellen dat amerikaanse bedrijven goed bezig zijn door meer te produceren met minder mensen en lagere lonen. Voor een deel zal dit waar zijn maar er valt geen woord over de geldmassa die door de fed in het bankensysteem terecht komt en voor grote en snelle winsten meteen naar de beurs gaat. En verder ,wie koopt al die geproduceerde goederen? De net ontslagen middeklasse die in trailerparks woont? Oh man, propaganda van de bovenste plank denk ik dan.

Bartje
10-03-13, 11:23
gisteren een item op het NOS journaal over het ene na het andere record van de dow jones en verklaren die simpel weg door te stellen dat amerikaanse bedrijven goed bezig zijn door meer te produceren met minder mensen en lagere lonen. Voor een deel zal dit waar zijn maar er valt geen woord over de geldmassa die door de fed in het bankensysteem terecht komt en voor grote en snelle winsten meteen naar de beurs gaat. En verder ,wie koopt al die geproduceerde goederen? De net ontslagen middeklasse die in trailerparks woont? Oh man, propaganda van de bovenste plank denk ik dan.
De beurzen wereldwijd worden gemanipuleerd door onder andere centrale banken. Het nieuws dat je van onafhankelijke bloggers op internet leest is totaal anders dan wat de kranten en het journaal brengen. Hoezo totalitair systeem?

humble
10-03-13, 14:31
Het is bijna misdadig te noemen dat men de bevolking niet informeert over de risico's van dit systeem en de nieuw ontstaande bubbel ( Celente noemt dit de stimulerings- bubbel ).

Riesie
10-03-13, 15:01
Kans wat ik zie is angst.
Landen zijn bang voor wat komen gaat, regeringen zweten om het volk rustig te houden, volkeren vechten om te overleven.
Geld kan van de een-op-de-andere dag zo maar veranderen in stof, en zekerheid is een woord geworden met dubbele betekenis.
Waar het heen gaat? Weten we geen van allen. We vangen positieve als ook negatieve signalen op. Waar het gelijk ligt?
Zal echt wel ergens in het midden zijn.

Vooralsnog deel ik je zorg volledig, maar het geeft een ding duidelijk aan.
En jij sluit er altijd mee af.

Prep ze...allemaal.

Ries.

Harkonen
11-03-13, 10:27
Ik ben met SimCity bezig en ook daar gaat het fout; mijn hele stad vol met poep, vervuiling, te weinig banen voor al mijn mensen, criminaliteit niet meer te bestrijden; een grote teringzooi... toen ik nog maar 30.000 inwoners had was het een waar paradijs, maar iedereen kwam naar mijn mooie stad juist omdát het zo geweldig was... nu maken die extra mensen alles stuk en wordt ik gedwongen om vuile energie centrales te bouwen omdat mijn fijne wind- en zonnecentrales het niet af kunnen... :'(

Bunkerprepper
11-03-13, 18:37
Ik ben met SimCity bezig en ook daar gaat het fout; mijn hele stad vol met poep, vervuiling, te weinig banen voor al mijn mensen, criminaliteit niet meer te bestrijden; een grote teringzooi... toen ik nog maar 30.000 inwoners had was het een waar paradijs, maar iedereen kwam naar mijn mooie stad juist omdát het zo geweldig was... nu maken die extra mensen alles stuk en wordt ik gedwongen om vuile energie centrales te bouwen omdat mijn fijne wind- en zonnecentrales het niet af kunnen... :'(

Oplossing in Simcity = cheatmode of Godmode.
Probleem in real life is dat die cheatmode er niet is. :-)

Bunkerprepper

Harkonen
12-03-13, 07:38
Centrale bankiers hebben wel een cheat:

~:TYPE momoneylessproblems (add's 100 bilion dollars)

Gemini
13-03-13, 23:52
Ook vrij onhoudbaar en onzichtbaar vooralsnog :

https://www.linkedin.com/today/post/article/20130307190433-33551920-beware-of-a-new-banking-bubble?trk=mp-details-rc

ook de commentaren zijn verhelderend want ik ben geen econoom maarreh hoe lang nog, een jaartje of wat nog wel ,gok ik zo...