PDA

Bekijk Volledige Versie : Cyprus is gered, alles ok,......... Natuurlijk ( niet) !

Kans
25-03-13, 21:01
Zo Cyprus is gered, met een leuk bedrag is alles weer ok...?
Dat bedrag zal natuurlijk niet de enige of laatste steun zijn die cyprus nodig zal hebben.
Maar of veel mensen dat nu door hebben, beseffen of domweg ook maar iets intereseert?

Ik kan me zo voostellen dat veel mensen pas doorkrijgen hoe erg eea is als we bodybags moeten sturen omdat er zoveel zelfmoorden zijn ipv alleen wat nummers met veel nullen......

Want naast deze steun, waar komt dat geld ook alweer vandaan?, wat is er nu opgelost?
Juist niks, het probleem is teveel schulden.
En deze reddingsactie heeft enkel als resultaat dat er weer wat schuld op de grote hoop erbij komt en dat we het blikje weer verder voor ons uitschoppen.

We leven met zijn alle van een schuldberg, persoonlijk, wie is schuldvrij (huis afbetaald, auto enz ?), maar helemaal onze overheden.
Wereldwijd hebben we nu zo'n 200.000.000.000.000 (200 met twaalf nullen)euro schuld (kan ook dollar zijn).
Daar staat tegenover een totale economische productie per jaar van maar 70.000.000.000.000 ( 70 met twaalf nullen)
Deze schuld is alleen af te lossen met een enorme groei, en juist die groei lijkt nu wel definitief de grenzen van het haalbare te hebben bereikt.
En toch zal op de een of andere manier die schuld afgelost moeten worden...

Gelukkig heeft de financiele wereld dit ook al heel lang door en om het systeem toch door te laten draaien hebben ze iets verzonnen: DERIVATEN.
En dat is mooi spul, moet je voor fiat geld nog een systeem hebben waar banken overheid enz bij betrokken zijn, op de een of andere manier blijkt dat als die betrokken zijn mensen vertrouwen hebben in een stukje papier waar een bedrag op staat gedrukt, en dat briefje kunnen we dan allemaal gebruiken om goederen en arbeid mee te verhandelen....?

Ja een stukje papier met een getal erop, dat krijg je voor een dag harde arbeid, en daarvan hebben we afgesproken dat je daar goederen voor kunt kopen of andere diensten die dan gelijkwaardig moeten zijn aan die dag arbeid...
Een stukje palier met een getal erop ( en dan durf ik af en toe tegen mijn kinderen te zeggen dat ze naief zijn als ze zomaar alles geloven, ja kinderen en papa is nog veel naiever....)

Maar goed DERIVATEN, dat is nog mooier, derivaten is een soort afgeleide van dat geld van fysieke goederen enz.
Dat is een stukje papier dat eigenlijk door iedereen kan worden uitgegeven en waarvan we afspreken dat het iets vertegenwoordigt.
Dat kan een grondstof zijn maar eigenlijk alles, en dat is handig, dan kun je namelijk handelen met dat papiertje ipv met die fysieke goederen te slepen, Jaaaa dat is fijn..

Maar ja is er bij fiat geld nog iets van een overheid, banken die pretenderen garant te staan voor die waarde, en we komen er nu langzaam achter wat die garantie ongeveer inhoud, bij derivaten is het niet veel meer de de 'belofte' van een bedrijf dat er ook fysiek wat achter dat papiertje zit. Bij de banken weten we dat ze voor elke euro die binnen komt er minstens tien weer uitgeleend wordt.
Maar bij derivaten? Daar weet eigenlijk niemand wat er achter zit, ja we weten het wel maar we willen het niet weten....

Er is namelijk nogal wat 'geld' dat in Derivaten omgaat en volgens de laatste inzichten is dat minimaal:1.000.000.000.000.000 (1 met 15 nullen).
En als je dat verglijkt met de schulden dan zijn deze derivaten nog iets meer in 'waarde'.
Dit is gewoon gebakken lucht, als iedereen de fysieke goederen zou opeisen dan is het net zo snel afgelopen als dat we nu allemaal onze spaarcentjes bij de bank gaan ophalen.... ( nou ja iets eerder dan..)

En zo zijn we met zijn alle bezig om onze schuldenberg te vergroten, we weten dat het fout moet gaan maar het is zo eng aan het worden dat niemand het meer fout durft te laten gaan..
En dus zal als het fout gaat ook ze enorm fout gaan.

Fysiek goederen zal het enige zijn dat zijn waarde zal behouden, de rest is gebakken lucht.

Prep ze,
Kans

Gemini
25-03-13, 21:37
Gebakken lucht doet het prima dezer dagen ..hahaha

Complimenten voor het verhelderende stuk ,dat lijkt mij inderdaad de rest van de ontzichtbare ijsberg ,de derivaten..

Er is nog nooit zoveel winst gemaakt als juist nu door banken/handelaars in deze producten.

Laten we constructief denken en met z'n allen prep-derivaten verkopen aan banken..

Zodat ze zich kunnen redden, met door voorbereidings-experts samengestelde ( allleen te openen in geval van nood) pakketten.

Ideeen welkom!

driehart
25-03-13, 22:53
De grap is dat Cyprus ten prooi gevallen is en IJsland het zo mooi heeft voorgedaan.
Niet bang zijn. Bevolking laten beslissen.
Schulden kwijtschelden en Bankiers vervolgen (nu op Nu.nl)

Driehart

Yin en yang
25-03-13, 23:08
Garantie, niet goed, geld weg!!!!! Let maar op zo gaat het gebeuren, die nemen straks een nieuwe munt, vaarwel euro en schulden.

Richa
26-03-13, 07:54
De grap is dat Cyprus ten prooi gevallen is en IJsland het zo mooi heeft voorgedaan.
Niet bang zijn. Bevolking laten beslissen.
Schulden kwijtschelden en Bankiers vervolgen (nu op Nu.nl)

Driehart

Ja inderdaad! Met IJsland gaat het goed en dat hoor je niet in het nieuws. Ze hebben het volk min of meer regeringsbesluiten laten nemen en ze zijn er uit gekomen. Dan is er toch niets om bang voor te zijn neem ik aan? Dit is een mooi voorbeeld, als het volk mag regeren ipv de banken, dan redden ze het.
De enorme angst die er is, is misschien wel voornamelijk de angst van de banken (ik heb er geen verstand van, ik mijmer maar wat)

Richa
26-03-13, 08:10
En ik lees dat IJsland zijn bankiers gaat vervolgen: http://www.nu.nl/economie/3379735/ijsland-vervolgt-bankiers-landsbanki.html

Wat nu als het domino effect van omvallende banken verzonnen is om hun eigen (banken)hachie te redden? Het volk moet nog meer bloeden om zoveel mogelijk banken overeind te houden, terwijl het dus ook anders kan, zoals in IJsland gebeurt.

mr T
26-03-13, 08:18
Gister het laatste deel van tegenlicht gekeken. Een franse dame zette de situatie in cyprus uiteen en kwam tot de conclusie dat met het reddingsplan van cyprus, de belastingbetaler de russische maffia steunt.
Twintig minuten later op nieuwsuur een gedupeerde weduwe in cyprus, die voelde zich gestraft omdat ze gespaard had.
over perceptie gesproken...

Richa
26-03-13, 08:26
" Niets en niemand controleert de eurocratische elites, zij gaan hun gang alsof Europa hun persoonlijke eigendom is. Dat is niet zo en eens zullen zij daar, tot schade en schande van henzelf, maar ook tot die van de bevolkingen van de lidstaten, achter komen. Dan kan het puinruimen beginnen".

Dit is een uitspraak van Pim Fortuyn in 1997, lees verder op: http://freedombytes.info/2013/?p=1421

"Ze gaan hun gang alsof Europa hun persoonlijk eigendom is", dat zijn gewoon maffia praktijken en de gewone spaarder kan het puinruimen.

wodan
26-03-13, 08:50
Het erge van Cyprus is dat het daar valt omdat ze Griekenland Geld hebben geleend terwijl iedereen kon aanvoelen dat men dat nooit ging terugkrijgen....
Cyprus is dus eigenlijk de tweede domino steen.

Greener
26-03-13, 09:15
Wie is het volgende steentje?

Greener

Mr. Gold
26-03-13, 09:24
Wie is het volgende steentje?

Greener

Het bankroet van Cyprus is amper afgewend of er dreigt al weer een nieuw EU-land onderuit te gaan. Nu gaat het om SloveniŽ, ooit onderdeel van JoegoslaviŽ en sinds 2007 lid van de eurozone. Net als Cyprus worstelt ook de door corruptieschandalen geplaagde regering van SloveniŽ met een doodzieke bankensector, oplopende rente voor staatsobligaties en een knellend Europees bezuinigingsjuk.

De Sloveense alarmbellen begonnen gisteren in alle hevigheid te rinkelen toen het vertrek van minister Igor Maher (Infrastructuur) werd bekendgemaakt, meldt persbureau Reuters. Maher moest al na vijf dagen zijn functie neerleggen na aanhoudende berichten in plaatselijke media over gesjoemel met een bouwvergunning van zijn nieuwe woning.
De Sloveense bankensector heeft volgens Reuters ruim €7 miljard aan ’slechte leningen’ op de balans staan. Dat staat gelijk aan een vijfde van het bruto nationaal product (bnp) van de twee miljoen zielen tellende voormalige Joegoslavische republiek.

Bron: telegraaf

TyrionLannister
26-03-13, 10:30
Ik kan me zo voostellen dat veel mensen pas doorkrijgen hoe erg eea is als we bodybags moeten sturen omdat er zoveel zelfmoorden zijn ipv alleen wat nummers met veel nullen......

Veel mensen in Nederland zijn zo ingeslapen dat ze het pas doorkrijgen als het hen persoonlijk overkomt.

Het zijn van die types die wanneer je zegt dat de misdaad is toegenomen in hun straat en er bij de ene na de andere buurman is ingebroken zeggen "ach bij mij is nooit ingebroken dus het valt wel mee."

En als er wel wordt ingebroken beginnen ze te brullen "waarom heeft nooit iemand mij verteld dat het hier zo onveilig is?". :rolleyes:

Harkonen
26-03-13, 10:39
Als Kroatie lid wordt van de EU (zou per 1-7-2013 kunnen), kunnen ze volgens Europees recht de oude vorderingen verhalen op SloveniŽ; gaat over miljarden waarmee SloveniŽ direct de sjaak is.
Dus idd @Mr Gold; SloveniŽ is Europe's next faalhaas!

driehart
26-03-13, 15:19
Volgende steentje?
Ik denk Italie wellicht Spanje....
Voor mij ligt de nadruk weer even te veel op Europa. Je kan er donder op zeggen dat in Amerika ook weer wat broeit. Ze zullen dan wel weer het onzin verhaal ophangen dat ze meegetrokken worden door de malaise in de EU.

We gaan het zien. Het gaat nu wel erg snel en de zogenaamde oplossingen worden steeds extremer. Kenmerkend als de climax dichtbij is.

Driehart

techie
26-03-13, 15:30
Het gaat nu wel erg snel en de zogenaamde oplossingen worden steeds extremer. Kenmerkend als de climax dichtbij is.

Driehart

Over extreme oplossingen gesproken. http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4858110/School-bans-dangerous-triangular-flapjacks-after-pupil-is-hit-in-face-by-one.html

jobs
26-03-13, 15:33
Zie http://www.nu.nl/economie/3380806/eerste-geld-cyprus-waarschijnlijk-begin-mei.html en twijfel over het akkoord.

driehart
26-03-13, 17:37
techie

Helemaal koekoek.:p

Driehart

techie
26-03-13, 17:40
Absurde symptoombestrijding i.p.v. oorzaak aanpakken.

jobs
26-03-13, 17:53
Nouja...
Er ontbreekt nu 2.5 tot 3 miljard van het Cypriotische banktegoed: de rijke Russen (enzo) hebben hun geld er toch afgehaald.
De bailout wordt dus groter, nog voordat ze definitief rond is.
De haircut voor de rekeninghouders van de Bank of Cyprus wordt hierdoor groter.

netuyas
26-03-13, 18:00
Nouja...
Er ontbreekt nu 2.5 tot 3 miljard van het Cypriotische banktegoed: de rijke Russen (enzo) hebben hun geld er toch afgehaald.
De bailout wordt dus groter, nog voordat ze definitief rond is.
De haircut voor de rekeninghouders van de Bank of Cyprus wordt hierdoor groter.

Heb je een bron voor dit gegeven? want dat zou betekenen dat er blijkbaar een achterdeurtje open stond

jobs
26-03-13, 18:01
Zerohedge. http://www.zerohedge.com/news/2013-03-26/russian-withdrawals-quantified-cyprus-central-bank-set-expand-emergency-credit-%E2%82%AC3-bi