PDA

Bekijk Volledige Versie : De dijk, onze dijk....

Kans
26-03-13, 22:03
Al lang zoek ik naar een goede manier om de situatie uit te leggen.
Ik wil niet roepen; dit is het moment, alles gaat naar de klote, en net zo min dat er niks aan de hand is of dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.

En toen kwam ineens de metafoor van de dijk in me op.
Lekker herkenbaar, wie heeft er niet in zijn jeugd met zand en water gespeeld ?
In een stroompje of zo'n een mooi ford op het strand.

En we weten allemaal dus wel hoe dat werkt.
Een stroompje kun je met een schop en wat werk best tegenhouden, voor even.
Je begint met aan de zijkanten een dam te maken, terwijl je in het midden wat diepte maakt zodat het water voor de dam niet stijgt.
En dan op het laatst met wat takken en stenen dicht je snel het gat zodat het nauwelijks meer stroomt en dan als een malloot dat middenstuk met zand aanvullen voordat het water zich een weg door de spleetjes weet te vinden en de dam ondermijnd.

Soms gaat het fout, en soms kun je zo op een half dagje een leuke dam bouwen.
Als je dat met een paar vrienden deed dat kun je een dam maken die wel 50 cm waterhoogte boven het normale niveau kon tegenhouden. En dat was machtig mooi om te zien. Na een paar uur was dat kleine stroompje ineens twee keer zo breed en vier keer zo hoog geworden, gaaf.
En het mooiste was als uiteindelijk de dijk op knappen stond.
Her en der zag je het zand doorweekt raken en begon er water doorheen te komen.
Je kon dan de doorbraak nog even uitstellen door stenen en zand op de zwakke plekken te gooien, maar uiteindelijk zou een van die zwakke plekken een klein gaatje worden. Eerst een paar druppels, het verzakte wat, dan een klein stroompje maar altijd eindigde het in een doorbraak en hoe hoger de dam des te spectakulairder de doorbraak. Geweldig om de kracht van 50 cm water te zien op zo'n berg zand, in no time spoelde alles weg, en een dag werk wordt in enkele minuten compleet weggespoeld.

De mooiste doorbraken waren die waarbij niet de bovenkant maar de onderkant uitbreekt.
Man, dan spoelde die dijk binnen 30 seconde helemaal weg, en kon je de golf honderden meters stroom afwaards volgen, geweldig!

Waar ik nu naartoe wil?
Nou ik zie in het vertrouwen dat we hebben in het systeem als precies het zelfde effect.
Al decenia lang zijn we vertrouwen aan het opbouwen, en tegenover dat vertrouwen staat het handelen van de banken en overheden.
Hoe langer dat vertrouwen opgebouwd kan worden des te meer misbruik, wanbeleid, enz. de dijk van vertrouwen kan weerstaan.
En nu zien we dus duidelijk dat deze dijk van vertrouwen zwakke plekken en doorweekte gaten heeft gekregen.

En de banken en overheden zijn uit volle macht bezig de zwakke plekken te versterken, en de doorweekte gaten van een vers laagje zand te voorzien.
En zoals bij elke dijk is de vraag gaat die dijk het houden?

Als het zoals bij het stroompje om een bijna onbeperkte toevoer van water gaat dan is het ofwel de dijk die zal breken, ofwel het land stroomopwaards van de dijk zal onder water komen te staan..
Een laatste optie zou een gecontroleerde doorvoer kunnen zijn die ervoor zorgt dat het overtollige water afgevoerd wordt, het water niveau zakt en zo kan de dijk stand kan houden.

En dat zijn dus ook de opties die we nu hebben, de dijk wordt bedreigt door onbeperkt geld bijdrukken, en een ongekende schulden berg die maar blijft groeien., banken die omvallen, spaartegoeden die geroofd worden enz.
De dijk wordt versterkt door bankgaranties, stijgende aandelen ( dan moet het toch goed gaan met de economie?) een overheid die roept dat alles onder controle is enz.

Maar de vraag blijft: breekt de dijk, loopt het land onder, of gaan we een overdruk ventiel opengooien?

En dan zul je dus weer zelf moeten inschatten wat het wordt.
Het is weer net als met je eigen dijkje, durf je als het water langzaam erdoor komt nog van achter de dijk zand erop te gooien, of ga je maar even aan de zijkant van de dijk staan en van daar af de dijk verstevigen, of zie je de bui hangen en ga je van de onvermijdelijke doorbraak staan te genieten?

Het enge is dat er nu iets meer dan een dagje graven op het spel staat, de middellange of langetermijn zou er wel eens enorm door bepaald kunnen worden.
En als die dijk dan van onderuit gaat doorbreken, dan zal de golf van welvaards venietiging enorm zijn.
Dan is het toch niet onverstandig om alvast wat maatregelen te nemen?
Valt het allemaal mee dan kun je er om lachen.
Maar als het fout gaat dan ga je wellicht door die maatregelen niet kopje onder.

Ik zie geen noodventiel, het water zie ik niet stoppen met stromen, en de dijkversterkingen........?

Prep ze,
Kans

hobbyboerin
26-03-13, 23:29
Kans

Twee jaar geleden had ik opeens het gevoel en ook besef

We draaien in cirkels maar door

Oliecrisis 1976 onze huishouding verzuipt nu 2013 in olie via plastic
Mode wat in 1970 in was ,dit jaar is bloemen weer in *op broeken*
Verloren generatie 1980 heeft altijd werk gehad
Muziek 1980 was duivels nu 2013 zijn het spelletjes of films
Opzetten tegen groepen in maatschappij
Inlevering om het land te redden 0.25 kok
Crisis ik ben 46 jaar oud en dit is mijn vierde ?
Energie in jaren 80 was Holland een voorloper *van zon/wind* en nu ?
Muziek jawel CD en nu is Elpee weer in
Onze voedsel reist levend en wel de wereld rond
De opleiding ook basisschool is ziek *pest gedrag*

ik ga nu naar bed maar in mijn ogen geschiedenis herhaalt zich en de vraag die je moet stellen is heel simpel

wat beperkt mij en wat voegt toe aan mijn vrijheid en elke 40 plus ziet de beperking en moet het voelen aan het klopt niet

Mecanical Dog
27-03-13, 09:51
geen woorden aan toe te voegen. dit is heel mooi en simpel uit gelegd zodat iedereen het snapt, dit is echt wat er nu met onze "welvaart dam" is aan het gebeuren.

+ van mij
mvg mt

Dreutel
27-03-13, 12:51
Kans: met andere woorden: Vertrouwen komt te voet, en vertrekt te paard.