Ga naar inhoud
GENEGEERD

Experimenten met groente en fruitzaden uit ons eten.


Gast IsaBo

Aanbevolen berichten

Begin vorig jaar gooide ik een tomaat in mijn bloemenborder waarna ik het vergat. Eigenlijk gooide ik meerdere tomaten naar mijn cavia's maar deze kwam per ongeluk naast hun tuingedeelte tussen de bloemen terecht. Pitten van deze tomaat groeiden uit tot grote planten met veel tomaten.

Eureka, het kopen van tomatenzaadjes is dus niet nodig. Je kunt ook gebruik maken van de groente die je in de koelkast hebt liggen.

 

Met dit in gedachten besloot ik afgelopen december te experimenteren met meerdere groenten. Ik begon met tomaten, prei en bosui.

 

De tomatenzaadjes die over waren nadat dochterlief het grootste deel van een tomaat op haar broodje gezond deed zaaide ik in bakjes van de chinees waar ik eerst een nat stuk keukenrol in gelegd had. Daarna de deksel erop. Idem met een ander bakje zonder deksel.

Beide bakjes kregen een standplaats op de warme vensterbank. Na ong. 4 dagen kregen de zaadjes in het gesloten bakje wortels en binnen twee weken waren de meeste zaadjes uitgegroeid tot kleine plantjes van ong. 3 à 4 cm hoog. De zaadjes in het open bakje deden er een stuk langer over en al snel droogden ze uit. Alle plantjes groeiden niet verder. Ik vermoed omdat het december/januari was.

 

[ATTACH=CONFIG]3427[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]3431[/ATTACH]

 

De bosuien heb ik gebruikt in ons eten en daarna de stompjes in een bakje met een klein laagje water gezet. Binnen een dag vormden zich wortels en heb ik ze in een bakje met aarde gezet. Ze groeiden heel erg goed. Idem met de prei.

 

Eind januari heb ik de zaadjes uit een paprika gehaald en net zo gezaaid als met de tomaten. Ook deze groeiden in het gesloten bakje heel erg goed en snel. (Die in het open bakje eigenlijk helemaal niet.) Deze keer had ik ze snel overgeplant in andere gesloten bakjes met bakaarde om de wortelvorming te stimuleren. Nu na twee maanden heb ik een aantal plantjes met een goed wortelgestel. Ik denk dat, als ik dit in de zomer gedaan had ze nu al veel groter zouden zijn. Conclusie: het broeien op de vensterbank en met vocht is erg belangrijk voor een snelle ontkieming. Een aantal plantjes had ik overgeplant in een grote open bak en op een plaats gezet waar veel langer licht kwam maar deze deden het niet zo goed. Ze gaan niet dood maar dat is tot nu toe alles.

 

[ATTACH=CONFIG]3426[/ATTACH]

 

Knoflook Groeit heel goed in de vensterbank. Ui ook. Donker en kou hebben ze weinig last van.

[ATTACH=CONFIG]3428[/ATTACH]

 

 

 

einde deel 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Aardpeer

 

Drie dagen laten weken in een gesloten bakje. Het rook naar peer (!) toen ik het openmaakte. Op de foto is te zien hoe het uit het water kwam.

 

[ATTACH=CONFIG]3429[/ATTACH]

 

 

Pepertjes

Zaadjes uit lijsten gehaald. Buitenkant in de wokpan en de zaadjes afgespoeld en net zo gezaaid als bij de paprika en tomaten. Binnen een dag (!) kregen ze wortels en nu zijn ze zo groot. Mega snel.

 

[ATTACH=CONFIG]3430[/ATTACH]

 

Appel

 

Als tiener heb ik al eens geprobeerd appelpitten te zaaien maar het lukte maar niet.

Op youtube stond dat je het zwarte schilletje van de pit moet afkrabben. Zo gedaan en kijk hoe groot de Fuji en Golden Delicious boompjes nu zijn (na ong.6 weken). Eén in gesloten bakje en één in open bakje. Die in het open bakje groeit sneller.

 

[ATTACH=CONFIG]3433[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]3434[/ATTACH]

 

Avocado

Precies hetzelfde gedaan als bij de appel. Rijpe vrucht gebruiken en schil eraf krabben.. Groeit heel erg langzaam. Dit is na drie maanden.

 

[ATTACH=CONFIG]3432[/ATTACH]

 

 

 

Pruim

De pit een maand in water gehad maar niets. Daarna toch maar de harde pit gekraakt met een notenkraker. Tot nu toe nog niets.

 

Gember

Gaat rotten als je het lang in water legt. Nu, gewoon los op de vensterbank komt er beweging in.

 

 

 

Wat heb ik hiervoor gebruikt? Afgewassen bakjes kwark en zonnatura fruit en de plastic bakje van de chinees en AH salades. Met deksel of folie erover heen en een klein beetje water erin..

Een warme lichte vensterbank.

 

IJsbergsla, veldsla, wortel, aardappel. Allemaal mislukt. Ik denk te vroeg in het voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo: Leuke experimenten! Ook bv Chinese kool wil nog wel een stukje doorgroeien op een schoteltje water. Knoflook, maar ook aardappels.

 

Je tomaten worden lastig. Die uit een kast zijn vaak van een soort die je moet geleiden en ze blijven maar doorgroeien. In de kas worden ze langzaamaan opgerolt, zeg maar en steeds de rijpe tomaten geoogst. 1 zo'n plant kan wel een tiental meters lang worden. Als je echter begint met een zakje zaad van een soort en type wat je lekker/nuttig/handig lijkt, kun je idd makkelijk je eigen zaad oogsten.

 

Veel zaad heeft na het oogsten en drogen, een rustperiode nodig, soms gepaard gaande met kou. Over je eigen zaad oogsten, drogen en bewaren, zou nog een apart topic moeten komen.

 

Leuk dat je het aansnijdt, vanuit dit perspectief.

 

Je bijlage's werken bij mij trouwens niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel zaad heeft na het oogsten en drogen, een rustperiode nodig, soms gepaard gaande met kou. Over je eigen zaad oogsten, drogen en bewaren, zou nog een apart topic moeten komen.

 

 

 

Je bijlage's werken bij mij trouwens niet.

 

Het verraste mij heel erg dat het zo goed lukte. Ik heb ook altijd gedacht dat je sommige zaden moest drogen en koud bewaren om zo de winter na te bootsen maar dat heb ik dus nu juist niet gedaan. Alles is uit de vrucht gehaald, afgespoeld en meteen gezaaid. Niets is gedroogd of in de koelkast gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten dat de meeste gewone groentes en fruit gewoon vruchtbaar zijn en kiemen.

Van pepers heb ik nog zaad, maar van tomaten zal ik de zaadjes ook eens proberen.

Heb je de slazaadjes wel op de aarde gelegd? Sla kiemt niet in het donker, in de aarde.

Avocado is een boom die langzaam groeit, en uit een streek komt die erg warm en zonnig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo: Dat het appelzaadje ontkiemt is idd een verrassing voor mij. Die zou ik drie maanden in de vriezer hebben gelegd. ;)

Ja precies.

 

Doen alle bijlagen het bij jou niet? Bij mij wel namelijk. Misschien heb je een programmaatje niet wat ik wel heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten dat de meeste gewone groentes en fruit gewoon vruchtbaar zijn en kiemen.

Van pepers heb ik nog zaad, maar van tomaten zal ik de zaadjes ook eens proberen.

Heb je de slazaadjes wel op de aarde gelegd? Sla kiemt niet in het donker, in de aarde.

 

Gewoon op de natte aarde en daarna wat aarde er bovenop gestrooid. Hoe moet het dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn best wat zaden die een bepaalde manier van kiemen hebben. Zoals winter simuleren. Dat doe ik ook bij bepaalde zaden.

Zaden (vaak van besjes/noten) met een harde extra schil moeten idd de schil kwijtraken. Die moet je eraf krabben/breken. In de natuur gebeurt dit doordat ze eerst door dieren gegeten worden.

Ik zou zelf van bepaalde zaden ook op moeten zoeken of ze nog een speciale manier van kiemen nodig hebben.

 

Deze site vond ik net: http://tomclothier.hort.net/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik tomaten heb staan , moet ik altijd spuiten tegen phytophthora , als ik ze niet in een kas heb staan, en dan doe ik ze al dieven , dus dat wil zeggen dat ik alle uitlopers die ontstaan tussen het blad en de stengel afknijp. op die manier stopt de plant al zijn groei energie in het ontwikkelen van zo snel mogelijk de eerste tomaten , alle bloempjes die er aanzitten als er al groene vruchtjes aanzitten knijp ik dan af . zodat aan 1 plant net een aantal tomaten rijp worden.

Een ventilator op de tomaten planten zetten helpt ook goed , als ze nat geregend zijn. met tomaten is het altijd een gevecht tegen schimmel.

 

Experimenteren met pinda's kweken is ook een goed plan , in pinda's zit veel energie , 11 % koolhydraten ,bijna 30 %eiwit , veel redelijk wat goeie en ook veel hele goeie vetten ,voedingsvezels en dan nog vit, E , B1.B3 fosfor biotine en magnesium. ook zit in pinda's veel antioxidanten

pinda plantjes hebben veel warmte nodig. en zijn gevoelig voor schimmel. de pinda's groeien onder de grond en zijn eigenlijk een soort knolletjes.

sommige mensen zijn alergies voor pinda's.

Voor preppers die spiertjes willen kweken , is pinda's een goeie bron van amino's als gegeten in combinatie met kwark. Dus in de morgen opstaan met kwark met een schepje gehakte pinda's, dus na de hydro isolaat wehy shake bij het opstaan , en voor het slapen gaan weer kwark met een schepje gehakte pinda's. ( uurtje voor het slapen gaan ) klein beetje whey poeder erdoor mengen , alleen voor de smaak.

Pinda's is in mijn ogen een superfood voor preppers.

http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4357/2

Alleen jammer dat het zolang duurt voordat ze rijp zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Geslaagd experiment @IsaBo. :)

Leuk van die bos-ui, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik kon wel een verhaal van iemand, die prei uit de supermarkt in de grond had gezet. Daar haalde hij 2 jaar lang steeds het groen vanaf, om op te eten.

Dat zal dan ook wel met bos-ui kunnen.

Ik heb een tijdje lang paprika- en pepertjes-zaad verzameld, maar ik wacht nog even op de zon.... (en wachten en wachten....) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo jongens en meisjes, even een snel berichtje, om teleurstelling te voorkomen.

 

tomaten, paprika's etc. is een heel goed idee. er zijn alleen sommige soorten zaad die inderdaad een winter nodig hebben en dus een tijdje (2 weken) in de koelkast moeten liggen. Er zijn ook soorten zaden die eerst verteerd moeten worden door een vogel ofzo om te kunnen kiemen. die info is vast ergens te vinden, maar over het algemeen lukt het heel goed om direct te planten.

 

appels daarintegen is een ander verhaal. appels zijn niet zaadvast. dit betekent dat als je bijvoorbeeld een golden delicious pitje of een pink lady pitje ofzo plant, dat er maar een heel kleine kans bestaat dat er ook diezelfde soort boom uitgroeit. Er komt zeker een boompje uit, maar daar kunnen net zo goed oneetbare appels aan groeien, of een heel andere soort. dit merk je helaas pas jaren laten, als het eerste appeltje aan je boompje groeit. ook moet je die boompjes enten. dit is niet echt moeilijk. maar meer moeite dan het waard is. een beter idee is gewoon een paar boompjes kopen bij een tuincentrum en die planten. die boompje zijn namelijk al geënt en daarvan is zeker dat er ook aan zal groeien wat jij wil dat eraan groeit. bomen worden heeeeel oud, dus dit is een eenmalige investering, waar je de rest van je leven (en dat van je kinderen, en vaak ook nog kleinkinderen) profijt van hebt.

 

het geldt trouwens ook voor aardappels, die zijn ook niet zaadvast. daarom gebruikt men ook in de professionele teelt niet de zaden, maar pootaardappels.

 

ik hoop dat ik jullie hiermee wat teleurstelling heb bespaard.

 

groetjes, niki

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@cafard,

 

Als je altijd last hebt van phyto kun je twee dingen doen:

 

Ziektebestendige rassen aanschaffen, er zijn ook oudere hierlooms die resistent zijn.

 

Ze uit de wind zetten

 

Zit je in de buurt van aardappelvelden dan spuit men altijd tegen phyto en is dus tevens de kans groter dat jij het wel krijgt.

Heb ik zelf ook last van maar bovenstaande helpt altijd een hoop.

 

Greener (die momenteel 15 soorten tomaat boven de grond heeft staan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat bepaalde groentes/fruit niet groeien/kiemen is omdat sommige genetisch gemanipuleerd zijn. Zodat anderen niet hetzelfde kunnen kweken.

 

Ja, je moet voor de meeste aardappels de pootaardappels hebben.

Appels, hebben van nature een hoge genetische diversiteit, en om de consistentie te behouden, worden ze geënt.

Enten is trouwens niet zo lastig. Stekken ook niet. Ik heb zelf al peper en cannabis gestekt.

 

Zaden direct uit de natuur, geven die problemen vaak niet, op sommige na, zoals de appel. Die hebben in de natuur ook geen hoge kiemsterkte, of hebben een hoge genetische diversiteit. Vaak redelijk op te vangen door meer te zaaien, en daarna uit te kiezen op kenmerken. Daarna worden die vaak gestekt/geënt, in de teelt.

Ik ben ook van plan om ooit een mooie moederplant uit te kiezen.

 

Mijn basisschool leraar kweekte zelf fuchsia's, en vertelde daar ook wel eens wat over. Zodoende heb ik dat ook vroeg geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gember

Gaat rotten als je het lang in water legt. Nu, gewoon los op de vensterbank komt er beweging in.

@IsaBo Ik heb gember gewoon in een potje met pootaarde gestopt. Na een weekje kwamen er sprieten uit, na een paar weken had ik een mooie grasachtige plant. Hij is niet blijven leven, omdat het niet in het juiste seizoen was en ik niet verder wist hoe te verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje lang paprika- en pepertjes-zaad verzameld, maar ik wacht nog even op de zon.... (en wachten en wachten....) :)

 

Te laat voor de pepers. Ten laatste februari binnen zaaien wil je tijdens de zomer kunnen oogsten. Als je later zaait moet je de hele plant met onrijpe vruchten naar binnen sleuren en op een warme plaats met veel licht zetten. Het gebrek aan zon geeft dan wel minder smaak.

Ik zaai bijvoorbeeld Cayenne in februari en Fatalii Red begin januari. Fatalii heeft een langere rijpingstijd nodig dan Cayenne.

Heb nu alleen Cayenne gezaaid. Vorig jaar een beetje overdreven met de Chilli's :D

Ik heb geen ervaring met paprika's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Te laat voor de pepers. Ten laatste februari binnen zaaien wil je tijdens de zomer kunnen oogsten. Als je later zaait moet je de hele plant met onrijpe vruchten naar binnen sleuren en op een warme plaats met veel licht zetten. Het gebrek aan zon geeft dan wel minder smaak.

Ik zaai bijvoorbeeld Cayenne in februari en Fatalii Red begin januari. Fatalii heeft een langere rijpingstijd nodig dan Cayenne.

Heb nu alleen Cayenne gezaaid. Vorig jaar een beetje overdreven met de Chilli's :D

Ik heb geen ervaring met paprika's.

 

Voor mijn gevoel is het nog december. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...