PDA

Bekijk Volledige Versie : [Poll] Moet DNB het Nederlandse goud uit het buitenland terughalen?

Dr.Prepper
11-02-12, 11:35
President Klaas Knot van de Nederlandsche Bank gaf onlangs aan dat 90% van al het Nederlandse goud in het buitenland ligt, met name Amerika. (Zie http://preppers.nl/achtergronden/goud/ voor link naar interview met Knot). In Nederland laait de discussie op of het daar moet blijven liggen, of dat het in tijden van crisis zoals nu, terug moet worden verscheept. Wat vind jij?

Jester
11-02-12, 11:58
Absoluut terughalen! Ik hoorde laatst dat Amerikaanse juristen zeggen "posession is 90% of owning" oftewel als de pleuris uitbreekt kunnen we echt fluiten naar het Nederlandse goud! Gewoon tegen Amerika zeggen: "Even goeie vrienden, maar ons volk eist dat ons goud op ons eigen grondgebied ligt". Per slot van rekening heeft Amerika dat zelf ook, evenals China, Rusland, India en vele anderen. ASAP terughalen aub :-)

mr bruin
11-02-12, 13:00
in het verleden, na de 2e wereld oorlog zijn er waarschijnlijk allerlei afspraken gemaakt (bretton woods ?) waarbij nederland er niet zo goed voor stond als nu, marschall plan ? dus de keuze om het toen in amerika en engeland op te slaan was waarschijnlijk niet zo gek maar nu is er geen enkele controle op het goud in Amerika (staan geen audits toe) en bovendien als het er allemaal ligt dan krijg je het nooit terug als ze het niet vrijwillig geven. En met geweld ophalen is natuurlijk kansloos. Ik vind dat wij het moeten ophalen nu het nog kan. De politici moeten hiernaar luisteren want het goud is tenslotte van de Nederlandse bevolking. desnoods een reverendum ! Zoals Jester al zei fysiek bezitten is eigenlijk hebben

Mr. Gold
11-02-12, 14:37
Ik heb gestemd voor de eerste optie. Zal ongetwijfeld wel gevoelig liggen maar vindt dat dit gewoon in Nederland hoort te liggen. Stel we kopen nu nog goud bij zouden we het dan ook nog naar Amerika versturen om het daar op te laten slaan? Ben het ook helemaal met Jester zijn post eens.

Dr.Prepper
15-03-12, 21:19
Vandaag op KingWorldNews de vraag of de interventies in de goudmarkt worden gepleegd door de Fed met het goud van andere landen (zoals uiteraard ook Nederlands goud):

Is the Fed Selling Europe’s Gold During Interventions?

Jim Sinclair had predicted many European countries would want their gold back, which is being stored by the Fed in the US. This movement is beginning to take hold in Switzerland and Germany as well as other countries. When asked about his prediction beginning to take place, Sinclair responded, “It had to happen because we all ask ourselves the question, ‘Where does the gold come from on these attempts at intervention?’ Because it’s not simply paper gold, it’s also in the cash market. There is a concern that the gold that’s being used to intervene might not be our (US) gold.

Basically they (Germany, Switzerland and other countries) are now asking the question, where is the gold coming from? There are two possibilities, Fort Knox or the Federal Reserve seller, in the cash sense. Fort Knox, nobody knows what’s there.

Everybody knows what’s at the Fed, other people’s gold. The trend that we discussed a long time ago which is really turning into a modest torrent, is to take back gold. I mean the truth is what do the Germans need the Fed to store their gold for? Are they afraid France will invade? It doesn’t make any sense.”

Bron: http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2012/3/15_Sinclair_-_Is_the_Fed_Selling_Europes_Gold_During_Interventi ons.html

Mr. Gold
15-03-12, 23:02
Bijzondere tijden met goud. Goud vandaag al weer de 1666$ aangetikt en staat nu op 1656$. Ben ontzettend benieuwd waar de koers heen gaan de aankomende maanden.

Dr.Prepper
16-06-12, 09:26
Ik breng deze week eens onder de aandacht, want er is al veel te lang niet over dit punt gesproken ... Veel nieuwe prepper leden, dus ik vis even naar nieuwe poll stemmingen!

Kans
16-06-12, 09:41
Goud had nooit Ned. Mogen verlaten, dat beantwoord je vraag neem ik aan?

Goud is een van de speeltjes van de grote partijen, overheden en andere instellingen en groeperingen die de macht nu hebben.
Vandaar dat de goudkoers van belang is om te analyseren.
Probleem is dat er op zo'n grote schaal gemanipuleerd wordt en dat de belangen en stategieen zo complex zijn dat het bijna niet meer te snappen is.
Ik richt me dus oa. iets meer op de rijken, als ik hoor dat Bush een lapje grond in the middle of nothing in zuid America koopt dat groot genoeg is voor een klein landje te stichten dan is dat voor mij een redelijk duidelijk signaal, is dus al gebeurt! Zodra er bosjes rijken met hun privee jet richting het zuidelijkhalfrond vertrekken dan moet je jezelf ook even achter je oren krabelen, nog niet voor zover ik weet!. Zo zijn er tegenwoordig betere signalen dan de goud prijs. Grote lijn is goud nog steeds een duidelijk signaal.

Teotwawki
16-06-12, 09:56
Volstrekt naief om te denken dat we dat goud ooit terugkrijgen...volgens mij verdien je ook niet meer, wanneer je zo oliekoekendom bent om je goud in een ander land te parkeren....de naiviteit/domheid hier kent werkelijk al tijden geen ondergrens meer....van de bakken met ontwikkelingsgeld waar hier politieke vriendjes zich rond vreten en in Afrika oorlogen mee gefinancierd worden, tot de gigantische import van miljoenen gelukszoekers waar onze leiders van denken dat ze zich allemaal als zoete lieve hardwerkende gerritjes gaan gedragen....

Teotwawki
16-06-12, 09:59
Goud/zilver biedt overigens ook alleen maar schijnzekerheid...wordt toch geconfiskeerd , met hele hoge straffen als je het achterhoudt...

JohnRambo
16-06-12, 10:05
Duitsland heeft ook het grootste deel van hun goud in Amerika liggen.
(De Amerikanen hebben het meegenomen in de oorlog omdat het bij hun veiliger zou zijn.)
Enige tijd terug hebben ze het teruggevraagd.
Amerika weigerde. Logische conclusie: ze hebben het al lang niet meer.

Ik las laatst een artikel waarin iemand zei dat we nu geen goud meer nodig hebben omdat we nu in Ä vertrouwen :rolleyes:

Kans
16-06-12, 10:06
, tot de gigantische import van miljoenen gelukszoekers waar onze leiders van denken dat ze zich allemaal als zoete lieve hardwerkende gerritjes gaan gedragen....

Ik heb geen probleem met meningen, maar uitspraken die en groepen kunnen beledigen/ generaliseren dan ook nog eens weinig toevoegen aan het prepper gebeuren zie ik liever niet. Ik sluit niet uit dat iemand die je nu benoemd jou straks het leven red, nee niet iedereen is een lievertje en de verdeling is wellicht per groepering ook nog anders. Wel graag iets meer nuanceren of liever weglaten.
We communiceren in een open forum je kunt onbedoeld mensen een verkeerde indruk geven mail is bijzonder ongenuanceerd en zonder dat we zien hoe de reactie is moeilijk te herstellen.
Ook ik zal best wel eens die fout maken, hoop dat ik er dan ook even op gewezen wordt

Teotwawki
16-06-12, 12:36
Never underestimate the power of denial....

Teotwawki
16-06-12, 12:43
In mijn posting zat niets generaliserend of beledigend...by the way, politieke correctheid is een van de redenen waarom we ons nu op het randje van de afgrond bevinden...problemen niet durven benoemen om vooral maar de werkelijkheid niet onder ogen te hoeven zien....

Kans
16-06-12, 12:56
In mijn posting zat niets generaliserend of beledigend...by the way, politieke correctheid is een van de redenen waarom we ons nu op het randje van de afgrond bevinden...problemen niet durven benoemen om vooral maar de werkelijkheid niet onder ogen te hoeven zien....
A) ik vroeg het alleen:)
B) je hebt gelijk over de politieke correctheid
C) jij kunt helaas niet bepalen of iets beledigend of generaliserend is dat kunnen alleen je toehoorders

Ik denk dat een groep die zin zo kan oppakken en wilde je daar, voorzichtig hoop ik, op wijzen.
Verder niks....

dR3
16-06-12, 13:00
En weer terug ontopic: terughalen dat goud!

12gauge
16-06-12, 13:01
JA, maar niet gehaast, want dit ligt diplomatiek gezien best gevoelig;

waarom? het zelf fysiek hebben is beter
maar buitenland politiek is ook belangrijk
andere landen moet je ook te vriend houden, je hebt altijd een soort van alliantie nodig zeker in onzekere tijden

Kans
16-06-12, 13:11
JA, maar niet gehaast, want dit ligt diplomatiek gezien best gevoelig;

waarom? het zelf fysiek hebben is beter
maar buitenland politiek is ook belangrijk
andere landen moet je ook te vriend houden, je hebt altijd een soort van alliantie nodig zeker in onzekere tijden

Als je denkt dat je iemand te vriend moet/kunt houden door er goud naar toe te brengen, nou laat ik het zo zeggen ik wil vanaf nu jou grootste vriend zijn:cool:

12gauge
16-06-12, 13:26
ik zeg rustig aan terug halen
niet alles ergens anders stallen ;)

Teotwawki
16-06-12, 13:38
Fair enough, Kans.....het heeft overigens best wel veel met preppen te maken...ik kom ivm mijn werk bijna elke dag in een van de grootste achterstandswijken in Nederland....de sfeer is daar zienderogen achteruit aan het gaan....de agressie en criminaliteit loopt finaal uit de hand en is veel groter dan erkend wordt.... die wijken hebben inmiddels veel kenmerken van ghetto's ....dergelijke wijken (....en het worden er steeds meer, en ze breiden in razend tempo uit in de grote steden...)zijn bij uitstek de plekken waar TSHTF-momenten uitermate riskant worden....vergelijk bijvoorbeeld met de LA-riot na de Rodney King-vrijspraak......je kunt er maar beter niet in de buurt wonen....

Johnny BravoNL
16-06-12, 13:56
Nederlander: "Okay, geef me mijn goud nu maar weer terug, bedankt voor het bewaren", Amerikanen: "Sorry, maareh, we hebben het tijdelijk "geleend", iets met oorlog enzo, viel allemaal wat duurder uit... Accepteren jullie ook Dollars in plaats van goud? Daar hebben we genoeg van, we drukken ze dagelijks bij!".

Teotwawki
17-06-12, 16:05
Fair enough, Kans.....het heeft overigens best wel veel met preppen te maken...ik kom ivm mijn werk bijna elke dag in een van de grootste achterstandswijken in Nederland....de sfeer is daar zienderogen achteruit aan het gaan....de agressie en criminaliteit loopt finaal uit de hand en is veel groter dan erkend wordt.... die wijken hebben inmiddels veel kenmerken van ghetto's ....dergelijke wijken (....en het worden er steeds meer, en ze breiden in razend tempo uit in de grote steden...)zijn bij uitstek de plekken waar TSHTF-momenten uitermate riskant worden....vergelijk bijvoorbeeld met de LA-riot na de Rodney King-vrijspraak......je kunt er maar beter niet in de buurt wonen....

Toeval bestaat....of niet.....de goede man, Rodney King, is vandaag op de bodem van z'n zwembad gevonden.....

dR3
17-06-12, 16:28
Toeval bestaat....of niet.....de goede man, Rodney King, is vandaag op de bodem van z'n zwembad gevonden.....

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/341586/Rodney-King-op-47jarige-leeftijd-overleden.htm

Ik dacht dat die beste man er allang niet meer was dus heb dit gegoogled om mezelf te overtuigen...

zwellever
17-06-12, 16:28
A,de vraag is hoeveel goud we eigenlijk nog precies hebben,daar wordt nogal geheimzinnig over gedaan en het schijnt dat Zalm er destijds nogal wat tonnen voor een habbekrats verkocht heeft.
B ligt het nog wel in de US of hebben die het allang verpatst?
C als het er ligt,is het nog maar de vraag of we dat zomaar terug krijgen,de Yankey's zullen niet staan te springen dat allerlei landen hun goud op komen halen omdat ze het niet meer zo vertrouwen,nog afgezien wat voor invloed een dergelijk verhaal op de binnenlandse markt en het vertrouwen in de $ zal hebben.
Ik heb zo'n vermoedde dat collega lid "Gold" ons hierover meer kan vertellen.

Teotwawki
17-06-12, 16:39
Gezien het brave hondjes gedrag dat we de laatste jaren hebben laten zien tov de US, vermoed ik dat we het a. niet durven te vragen,b. als we hetwel vragen bij de eerste de beste geruststelling dat alles veilig in Fort Knox ligt, zeggen...ok, dan is het goed....

Teotwawki
17-06-12, 16:41
Eerste exit-polls Souvlakistan om 18.00u.....de hokjes zijn al 3 kwartier dicht....

Dr.Prepper
18-06-12, 09:21
A,de vraag is hoeveel goud we eigenlijk nog precies hebben,daar wordt nogal geheimzinnig over gedaan en het schijnt dat Zalm er destijds nogal wat tonnen voor een habbekrats verkocht heeft.
B ligt het nog wel in de US of hebben die het allang verpatst?

A is vrij eenvoudig te beantwoorden: Zo'n 600 ton. Zie http://nieuwsuur.nl/video/328681-nederlands-goud-vooral-in-buitenland.html op zich wordt daar inmiddels niet meer geheimzinnig over gedaan. En in januari jl is voor het eerst door DNB bekend gemaakt dat daarvan 90% in het buitenland ligt.

B is absoluut een groot vraagteken, wat natuurlijk te belachelijk is voor woorden. Laat een Nederlandse afgezant toch gewoon maandelijks controleren dat het er daadwerkelijk ligt. Althans, zolang het nog niet terug verscheept is naar ons eigen land.

High Five
20-06-12, 23:09
Ik ga ervan uit dat de amerikanen ook geen goud meer hebben en dat fort knox leeg is. Het is al zo lang niet meer geaudit. Ik ga ervan uit dat het meeste goud op geheime niet officiŽle locaties ligt en toegeŽigend is door enkele elite families.