PDA

Bekijk Volledige Versie : Iene miene matie, de- of in- flatie

Kans
25-05-13, 19:23
Veel mensen denken dat we door de grote wedstrijd " wie kan het snelste geld bijdrukken" automatisch tot (hyper)inflatie moet leiden.

Ik denk dat die kans groot is maar zeker niet absoluut is.

De logische gedachtegang: meer geld dat zonder tegenwaarde erbij komt dat moet de bestaande geld hoeveelheid ontwaarden.
En inderdaad dat zal ook onvermijdelijk gaan gebeuren.

Maar er zijn nog meer factoren die mee spelen.

Als eerste de vraag waar gaat dat extra geld naar toe?
Als dit bij de gewone man zou komen dan zouden we met de huidige geldverruiming al lang de inflatie hebben zien toenemen.
Maar dat gebeurt, nog, niet dus wat is er aan de hand?

Op de eerste plaats komt dat geld bij de banken, en de bedoeling is dat de banken het bij de consument en bedrijven laat komen.
Maar de praktijk?
Recentelijk nog een hypotheek geprobeerd te krijgen?
Ben je ondernemer of ken je er een, moet je eens vragen af het makkelijker is geworden om geld te lenen?

Nee dus, de banken zijn niet happig om dat geld weer uit te lenen.
Op de eerste plaats zien ze dat onderliggende waardes van bv hypotheken door de dalende huizenmarkten afneemt.
En een paar jaar kunnen ze de boel wel voor de gek houden maar als het zoals nu doorzet moet het in de boeken komen.
En omdat het zolang mogelijk uit de boeken is gehouden, maximale bonussen !, moet er dan ineens wel heel veel afgeschreven worden.
En banken kunnen en mogen er dan wel een puinhoop van maken er zijn regels en daar moeten ze zich uit kunnen lullen, of bedriegen, of aan voldoen. En nu gebruiken ze dus al dat nieuwe geld om hun balansen weer op orde te krijgen.

De tweede uitgang is..., nee nog niet de mensen of bedrijven, het overige gratis geld daar gokken ze liever mee.
Dat gaat allemaal naar de beurzen, met de wetenschap dat zolang de kraan open bljft staan het bijna 100% zeker winst is..

Maar zo zijn we nu dus al weer een tijdlang de nieuwe bubble aan het blazen en bubbles..., klappen...

Maar goed het nieuwe geld verdwijnt dus gewoon op balanzen en stroomt naar de beurs.
En het is dus niet echt een geldverruiming waar de economie iets van merkt, wel iets natuurlijk maar veel minder dan mogelijk is.
En het leuke als die beurs crash er komt, en die komt, dan is dat geld nog sneller verdwenen dan dat het gecreeerd werd, met een probleem de bijbehorende schuld is natuurlijk niet weg...

Dus is er wel echt geld verruiming?

Een tweede aspect is de omloopsnelheid van geld.
Om inflatie te krijgen en te houden is de omloop snelheid van belang.
Als ik 10 euro krijg dan kan ik die een jaar lang in een la leggen en is de omloopsnelheid nul.
Als ik dat tientje dezelfde dag uitgeef, en de ontvanger hetzelfde doet enz enz dan is de omloopsnelheid hoog.

En een grote omloop snelheid is effectiever dan hoeveel geld bijdrukken dan ook, helemaal als dat nieuwe geld helemaal niet in de economie komt zoals beschreven.

Maar wat Zien we nu, de omloopsnelheid wordt alleen maar kleiner:
3850

En dat is een teken van afnemende economische activiteiten en dus recessie of erger.
En dat betekent dat inflatie moeilijk in stand te houden zal zijn.

Nog een ander gevaar is een bankvakantie, stel dat de banken omvallen of zoals in cyprus vinden dat de klant zijn geld mar mowt beschikbaar stellen, dus gewoon diefstal, om de bamk te reddden..
Dan is er ineens van de ene dag op de andere dag een enorm tekort aan geld.
Iedereen wil het hebben en niemand heeft het.
Je koopkracht van het weinige geld dat er is zal, kort stondig, veel groter zijn.

Dus dan hebben we het over deflatie.

Als het vertrouwen in de munt, uiteindelijk, compleet weg valt, dan wil geen mens dat nog hebben, en komt er ruilhandel of komt er een alternatief geld.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er zolang zoveel geld blijft bijkomen dat de markt overspoeld wordt en er natuurlijk wel direct inlatie de kop opsteekt en het vertrouwen afbrokkeld en we hyperinflatie gaan krijgen.

Ik hoop met dit stukje wat krachten die spelen te hebben uitgelegt en dat je begrijpt dat inflatie goed mogenlijk is maar dat tijdelijk deflatie ook heel goed mogenlijk is.

Hou er rekening mee en als je voorbereid bent op beide scenarios en daar snel op kunt schakelen dan kun je er je voordeel mee doen en loop je weer een stukje verder voor op de massa die geen idee heeft wat hem overkomt!

Prep ze,
Kans

Jacob
25-05-13, 20:32
Westerse overheden beogen inflatie. Ondanks de negatieve bij effecten is het ook een uitweg omdat de schulden weg inflateren.

Ben een tijd lang bedacht op inflatie geweest nu voorzie ik echter eerst een lange tijd een deflatoir toneel.

Charlie
25-05-13, 20:54
Weer een mooi stukje Kans.

Las vanmiddag een stukje van Micheal Sneijder. Hij beweert dat het een het ander niet uitsluit. Ik geloof dat hij verwcht dat er eerst een deflatie optreedt en dat door tegenmaatregelen van de overheid dat kan opslaan naar een (hyper)inflatie.
Het is natuurlijk wel een Amerikaans verhaal, maar toch interessant. Zie Will it be inflation or deflation?. (http://theeconomiccollapseblog.com/archives/will-it-be-inflation-or-delfation-the-answer-may-surprise-you)

En wat te denken van het virtuele karakter van ons geld. Het meeste geld zijn alleen maar digits op een harde schijf. Stel dat een EMP (natuurlijk of kunstmatig) alle computers frituurt? Is er dan nog geld? Of is er dan alleen het kleine beetje cash wat er nog circuleert?

Kans
25-05-13, 20:57
Westerse overheden beogen inflatie. Ondanks de negatieve bij effecten is het ook een uitweg omdat de schulden weg inflateren.

Ben een tijd lang bedacht op inflatie geweest nu voorzie ik echter eerst een lange tijd een deflatoir toneel.

Ik denk dat die druk er is en zal komen.
Maar zal de boel laten imploderen als het doorzet: we zijn een schuld maatschappij geworden.
Deflatie is geld tekort en dus vaak hogere rentes.
Als die rente weer naar een normaal niveau van 5-7 %gaan dan bezwijken we al allemaal en de overheden helemaal.
Als de rente naar een piek van 7-15% gaat dan hebben we instantaan shtf...

Grt
Kans

Jacob
25-05-13, 21:03
Maar zal de boel laten imploderen als het doorzet: we zijn een schuld maatschappij geworden.
Als die rente weer naar een normaal niveau van 5-7 %gaan dan bezwijken we al allemaal en de overheden helemaal.

Grt
Kans

Uiteindelijk zal er wel inflatie komen MAAR ik denk dat dat nog jaren duurt en dan kan het best straffe inflatie zij (waardes van 7 of 8 procent) maar hyperinflatie vrees ik niet.

Zolang er nog geen inflatie is blijft de rente laag. Nee inflatie vrees ik (nog) niet

Kans
25-05-13, 21:10
Uiteindelijk zal er wel inflatie komen MAAR ik denk dat dat nog jaren duurt en dan kan het best straffe inflatie zij (waardes van 7 of 8 procent) maar hyperinflatie vrees ik niet.

Zolang er nog geen inflatie is blijft de rente laag. Nee inflatie vrees ik (nog) niet

Je moet nergens voor vrezen :cool:
Zorg dat je weet wat je het beste kunt doen in de diverse situaties en snel handelen.
Dan ben je de mute weer wat voor, ik denk dat dat al heel veel waard is..

Grt,
Kans

Bartje
26-05-13, 08:14
"Dus is er wel echt geld verruiming?"

Volgens mij kun je zoals je zegt onderscheid maken tussen de echte economie en de beurzen (aandelen, derivaten etc).

In de echte economie (US en EU) zijn er vele faillissementen http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/11/cbs-veel-faillissementen-in-februari-hoogste-aantal-ooit-in-een-maand/en hoge werkeloosheid. De mensen hebben geen geld of houden de hand op de knip (de consumenteneconomie stagneert) en bedrijven investeren minder omdat de vraag minder wordt en/of ze kunnen geen leningen krijgen bij de bank.

Daarentegen stijgen de beurzen doordat banken met het gratis beschikbaar gestelde geld van de centrale banken aandelen kopen van bedrijven op de beurs.
De geldverruiming is er wel echt maar komt alleen in een specifieke sector terecht.

De situatie is IMO dat zolang de gratis geldvoorziening van de centrale banken er is, dat de beurzen het goed blijven doen en de echte economie steeds verder stagneert.
Het is moeilijk om te voorspellen hoe het inflatie/deflatie scenario zich gaat voltrekken omdat het afhankelijk is van de centrale banken en of die geld blijven pompen naar de banken om de beurzen op peil te houden, en het afhankelijk is of er voldoende vraag naar goederen en diensten blijft bestaan om de echte economie op peil te houden.

Sofie
26-05-13, 08:46
Waarde van het geld wordt bepaald door de emotionele waarde die men eraan koppelt.
Nog los van de reeds eerder genoemde timelag is geld grotendeels digitaal,
Henk en Ingrid zegt al die enorme bedragen en kwantitatieve verruimingen niets, dus draait alles
Gewoon nog lekker een tijdje door.

(Het is ons collectieve geloof in geld dat het overeind houd)

Pas wanneer de paniek zo hoog is dat beleggers massaal op de "uitbetalen knop" drukken zien
Henk en Ingrid in dat ze in verhouding haast niets bezitten.

Kans
26-05-13, 08:52
Waarde van het geld wordt bepaald door de emotionele waarde die men eraan koppelt.
Nog los van de reeds eerder genoemde timelag is geld grotendeels digitaal,
Henk en Ingrid zegt al die enorme bedragen en kwantitatieve verruimingen niets, dus draait alles
Gewoon nog lekker een tijdje door.

(Het is ons collectieve geloof in geld dat het overeind houd)

Pas wanneer de paniek zo hoog is dat beleggers massaal op de "uitbetalen knop" drukken zien
Henk en Ingrid in dat ze in verhouding haast niets bezitten.

Absoluut accoord, maar Henk en Ingrid gaan dan zien dat ze niks anders dan schuld bezitten en nauwelijks de skills en kennis en spullen om te overleven...

Ik roep PREPPERS.NL

Prep ze,
Kans

Jacob
26-05-13, 08:52
Veel geld (ook reeds beschikbaar geld van instituten en particulieren) vlucht in aandelen bij gebrek aan een goed alternatief; OG:nee, obligaties:nee, spaargeld:nee, zelfs PM is niet perfect en pas aan het eind van de rit kun je zien of het beschermend heeft gewerkt. Het alternatief is aandelen met stijgende beurzen tot gevolg.

Kans
26-05-13, 09:18

Grt
Kans

Dit kan dus ook best een reden zijn van de acties van de FED, ze zijn bang voor deflatie, dus geldpersen aan....

Grt
Kans

Jacob
26-05-13, 09:22
Dit kan dus ook best een reden zijn van de acties van de FED, ze zijn bang voor deflatie, dus geldpersen aan....

Grt
Kans

Geschiedenis speelt ook hier een grote rol. Amerikanen zijn bang voor deflatie en Duitsers voor inflatie.

Bartje
26-05-13, 09:53
The history of the last century shows, as we shall see later, that the advice given to governments by bankers, like the advice they gave to industrialists, was consistently good for bankers, but was often disastrous for governments, businessmen, and the people generally. Carroll Quigleyhttps://en.wikipedia.org/wiki/Carroll_Quigley