Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beginnen van een overlevings tuintje in de stad


dante30

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

ik zou zeggen, dingen die dicht op elkaar kunnen en vrij lang houdbaar zijn.

 

wortelen / aardappels / bieten.. radijsjes.. wat handig is is een oude uitzetraam kozijn, dan kan je een heel eind richting de winter ook nog sla ed kweken.

 

vraag je dit voor een zaadpakket te preppen, of wil je ook aan de slag?? dat raad ik wel aan, gewoon proberen allemaal.

 

voor het raam in de zomer misschien tomaatjes, maar die zijn niet zo lang houdbaar.. (ik weet niet of je ze kan drogen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeggen, dingen die dicht op elkaar kunnen en vrij lang houdbaar zijn.

 

wortelen / aardappels / bieten.. radijsjes.. wat handig is is een oude uitzetraam kozijn, dan kan je een heel eind richting de winter ook nog sla ed kweken.

 

vraag je dit voor een zaadpakket te preppen, of wil je ook aan de slag?? dat raad ik wel aan, gewoon proberen allemaal.

 

voor het raam in de zomer misschien tomaatjes, maar die zijn niet zo lang houdbaar.. (ik weet niet of je ze kan drogen?)

hoeft niet binnen heb een stukje grond gevonden maar weet niet welke groente lang houdbaar zijn en of ze ook winterse omstandigheden kunnen overleven
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
thx heksenboot mooie site vind er heel wat tips op

 

Graag gedaan. Succes!

 

Trouwens een erg leuke methode, als je gras hebt, dat weg moet.

Dat heb ik nu ook gedaan, bedden gemaakt. Kranten erin, dan gaat het gras dood en wordt compost. Compost erop. Laagje houtsnippers, tegen onkruid en om vocht vast te houden. Klein beetje paardenmest (van meer dan 1 jaar oud), voor extra voedingsstoffen. Als je niet spit, blijft de bio-cultuur van de grond behouden.

Dit is een onderdeel van Permacultuur.

 

http://www.permacultuurnederland.org/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
moet de tuin in de zon of schaduw of maakt het niet uit

 

Meeste planten zijn gek op zon. Ik kreeg laatst een tip om met spiegels te werken. Leuk om een donker hoekje uit te lichten.

Boerenkool doet het 's winters ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi ik heb een klein vraagje welke groente en of fruit kan je het beste gebruiken in een overlevings tuintje in de grote stad

 

Leuk dat je probeert een tuintje op een zoals ik lees kleine plek te maken.

Voor de stad krijg je tijdens SHTF met verdekte groenten te maken, heel verhaal en niet wat

je wilt weten denk ik. Maar om te beginnen heb je de volgende soorten met gemaksgraad:

 

Aardappels - Wel warmte nodig om allereerst het plantje boven de grond te krijgen, daarna gaat het altijd goed, als ze eerst maar opkomen.

Gebruik hiervoor gewoon aardappels van de aardappelboer met aarde erop tegen anti-kiemmiddel (wat ze er in de supermarkt op doen)

Pastinaak - Winterhard, planten in augustus, en overwinteren, in maart bij beetje warmte knallen ze erop los en kan je de hele lente/zomer oogsten.

Wortelen en bosui en knoflook - Ook makkelijk te kweken in emmers of grote potten, bv een plank hoger op muurtje, dan heb je extra kweekruimte.

Vooral knoflook is winterhard, na de normale oogst teentjes planten, en laten overwinteren, vanaf midden zomer oogsten.

Alle koolsoorten - Kool is een koudkiemer, maar vraagt veel voeding. Kan overwinteren met noppenfolie of beetje dekking. Lukt zelfs in bevroren

grond met sterke planten.

Rabarber - Winterhard. Altijd oogst, met beetje geluk kan je 3 keer per jaar 4 kilo per keer oogsten van vroege lente tot late zomer/begin herfst.

Alle tuinkruiden voor je keuken, in kleine potjes, de makkelijke als peterselie etc dan haal je ze binnen bij vorst of einde herfst.

Alle bladgroente zoals spinazie, sla, rucola, ijsbergsla etc..Ook redelijke koukiemers.

 

Nou dit zijn wel de makkelijkste die weinig mis kunnen gaan, beetje voeding en beetje zon en je zit goed.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel groenten kan je gewoon in grote bloempotten kweken(containers).

Het is niet nodig om heel je gazon te ploegen dus :-)

Sla,spinaze, kool,....

Kleine tip. Als je wortelen zaaid in een grote pot +\- 40l en zet deze op een tafel, is de kans zeer klein dat je wortelvlieg krijgt.

Ze vliegen max 50 cm hoog en krijgen dus niet de kans om eitjes te leggen. De larven maken die kleine gaten in je wortel.

Het nadeel van veel planten op

Een kleine oppervlakte is dat je meer waakzaam moet zijn voor insecten en soms kleinere oogst of omvang hebt. Maar is zeker te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommige groenten zoals prei en bos/lente ui hoef je ook maar één keer te kopen.

Ik heb bijv in mijn keuken een glazen pot staan met een klein laagje water en lente-ui hierin. Wanneer ik het nodig heb knip ik het groen eraf en de rest groeit vanzelf weer aan :).

Dit kan je ook met prei in je tuin doen!

Mijn laatste creatie is een oude schoenenzak, gevuld met aarde en daarin alle kruiden die in de vensterbanken stonden, neemt minder ruimte in en op de vensterbanken weer plek voor nieuwe dingen.

Buiten op het balkon hier (ik heb er 3) staan druiven, braam, appel, sla, ui, nog meer kruiden. Binnen groeit verder op het moment aardappels, zoete aardappels, avocado (weet nog niet of dat wat gaat worden!) etc etc.

Genoeg mogelijk dus :)

 

http://www.backyard-gardening-fun.com/strawberry-tower.html

Deze vond ik wel leuk, maar schijnt op lange termijn niet zo effectief te zijn.

 

http://pandawhale.com/post/3695/15-foods-you-can-regrow-from-scraps

En deze moet je ook echt een keer gelezen hebben! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja het is zo ver ook ik heb wat kruiden en bloemkool en tomaatje alleen nog ff planten. Ik had het wel eens er over met me vrouwtje maar die verklaarde me voor gek.Nu wil het toeval dat je bij de Mac bij een Happy meal een kweekbakje met zaadjes krijg. Met me dochter in elkaar gezet wat water erbij en in het raamkozijn.Plots zei me vrouwtje wrm zet je ook niet wat in de tuin, ik dacht KASSA!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is zo ver ook ik heb wat kruiden en bloemkool en tomaatje alleen nog ff planten. Ik had het wel eens er over met me vrouwtje maar die verklaarde me voor gek.Nu wil het toeval dat je bij de Mac bij een Happy meal een kweekbakje met zaadjes krijg. Met me dochter in elkaar gezet wat water erbij en in het raamkozijn.Plots zei me vrouwtje wrm zet je ook niet wat in de tuin, ik dacht KASSA!!!!

 

Hahaha, leuk, nu meteen de kans grijpen, 't rozenperk omspitten en volplempen die siertuin van je! :rolleyes: ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...