PDA

Bekijk Volledige Versie : Behoefte aan kant en klaar 27mc pakket?

Communicator
23-06-13, 15:17
Hoi allemaal,

In het kader van een opbouw van een prepper netwerk wil ik jullie allemaal het volgende vragen;
Is er behoefte aan een kant en klare 27mc systeem?

Ik heb een idee in mijn hoofd om complete sets samen te gaan stellen. Denk hierbij aan een makkelijke kist/koffer waarin alle materialen zitten waarmee je direct toegang hebt tot de standaard 27mc kanalen of eventueel uitgebreidere opties.

Het apparatuur zal van degelijke kwaliteit zijn. De antenne oprolbaar en makkelijk te vervoeren. En de stroomvoorziening zal geschieden via een Solarkoffer (http://preppers.nl/forum/threads/6158-Besteld-Solarkoffer-27V-45W-met-12V-laadregelaar). met daartussen een accu.

Eventueel is deze koffer dan uit te breiden met een 12v sigarettenplug zodat je de accu en zonnepaneel ook voor andere doeleinden kunt gebruiken.

Als je deze set dus aan zou schaffen, heb je alles compleet om te kunnen communiceren via de 27mc met krachtige en degelijke apparaten!

Ik schat!!! dat de prijs zal varieren tussen de €300 (basisset) en de €450.

Dan komt de montage van deze onderdelen wel voor eigen rekening.
Als je het dan gemonteerd wilt hebben komen daar extra kosten bij... ik schat ongeveer 50 euro...

Dit is nog puur een idee hé!

Als ik dit verder zou uitwerken, is daar dan oprecht interesse in?

Vul de pol in, en geef je reacties graag!

Keyser Suze
23-06-13, 15:25
En bijvoorbeeld een kleine set (portofoon model met solar) en een grote set (voor thuis of in de auto, met optioneel het solar en accu verhaal). Dan heb je twee verschillende prijzen, uiteraard hebben beiden hun voor- en nadelen. Via de prepshop? Dan wil ik wel een kleine set als de prijs leuk is.

Bunkerprepper
23-06-13, 15:28
Hoi allemaal,

In het kader van een opbouw van een prepper netwerk wil ik jullie allemaal het volgende vragen;
Is er behoefte aan een kant en klare 27mc systeem?

Ik heb een idee in mijn hoofd om complete sets samen te gaan stellen. Denk hierbij aan een makkelijke kist/koffer waarin alle materialen zitten waarmee je direct toegang hebt tot de standaard 27mc kanalen of eventueel uitgebreidere opties.

Het apparatuur zal van degelijke kwaliteit zijn. De antenne oprolbaar en makkelijk te vervoeren. En de stroomvoorziening zal geschieden via een Solarkoffer (http://preppers.nl/forum/threads/6158-Besteld-Solarkoffer-27V-45W-met-12V-laadregelaar). met daartussen een accu.

Eventueel is deze koffer dan uit te breiden met een 12v sigarettenplug zodat je de accu en zonnepaneel ook voor andere doeleinden kunt gebruiken.

Als je deze set dus aan zou schaffen, heb je alles compleet om te kunnen communiceren via de 27mc met krachtige en degelijke apparaten!

Ik schat!!! dat de prijs zal varieren tussen de €300 (basisset) en de €450.

Dan komt de montage van deze onderdelen wel voor eigen rekening.
Als je het dan gemonteerd wilt hebben komen daar extra kosten bij... ik schat ongeveer 50 euro...

Dit is nog puur een idee hé!

Als ik dit verder zou uitwerken, is daar dan oprecht interesse in?

Vul de pol in, en geef je reacties graag!

Als de kist EMP proof wordt doe ik mee!

Bunkerprepper

AWOL
23-06-13, 15:29
Als complete leek op dit gebied zou ik denk ik ook eerder een kleinere set up prefereren, dus inderdaad portofoon/solar geselecteerd door iemand die er verstand van heeft.
Uitbreiden kan dan altijd nog.

Kungfufox
23-06-13, 15:32
Als de kist EMP proof wordt doe ik mee!

Bunkerprepper

Je woont toch al praktisch in een EMP-proof betonnen kist? :p haha

Maar voor een leuk prijsje doe ik ook mee Communicator. Wellicht is het wel een idee om een klein vs. groot pakket te maken? Ik bedoel je hebt mensen die gaan voor een Bug-in die kunnen best een grote koffer kwijt maar mensen die gaan voor een Bug-out hebben denk ik meer belang bij een klein pakket ivm gewicht?

Maar het idee klinkt super :).

Raycoupe
23-06-13, 15:32
Gezien het belang van communicatie, een top plan! :)

Voor mij persoonlijk een flinke investering, die het dit jaar zeker niet gaat worden. Zit zelf wel te denken aan een portofoon.

Simurgh
23-06-13, 15:40
Als complete leek op dit gebied zou ik denk ik ook eerder een kleinere set up prefereren, dus inderdaad portofoon/solar geselecteerd door iemand die er verstand van heeft.
Uitbreiden kan dan altijd nog.

Ja precies, en midland 42 op aa en dan zonnepaneel die dat kan opladen...

Groter een midland 48 met draad antenne bijvoorbeeld, accu en een dijk van een zonnepaneel. Maar dat word lastig draagbaar... lopende bugout word lastig

jobs
23-06-13, 15:54
Klinkt interessant...!

nvd72
23-06-13, 16:31
ik ben al voorzien, maar vind het een goed idee.

Mr. Gold
23-06-13, 16:33
Zeer geïnteresseerd maar snap zelf weinig van dit soort zaken. Een portofoon is alleen om te ontvangen 27mc pakket kan je ook mee zenden klopt dat? Bij genoeg interesse kan er wat groter ingekocht worden en kunnen we het via de shop laten lopen? (zonder winst oogmerk)

Anvil
23-06-13, 17:02
Top idee!...
Ver buiten mijn budget voor dit jaar ook, maar zeker interresse! Heb nou alleen losse onderdelen liggen die nog nie met elkaar willen samenwerken...
Kant en klare set zou prima zijn!

Charlie
23-06-13, 17:09
Communicator

Ook ik heb wel interesse, in eerste instantie voor een kleine set, afhankelijk van het verschil in bereik. Een grote set, waarbij het totaal in 1 kist vervoerd kan worden, vind ik toch ook wel interessant.

Communicator
23-06-13, 17:20
Mr. Gold

een porto kan je ook mee zenden hoor. Ik denk dat je in de war zit met een scanner. Die kan alleen ontvangen.

@De rest ...
Leuk om te horen dat er interesse is.

De opzet die ik momenteel voor ogen heb is NIET EMP PROOF. Maar dat valt natuurlijk ook te bekijken.

Meerdere opstellingen aanbieden is de beste manier. Zeker voor ieders budget. Ik ga hier mee aan de slag om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Als je hieraan wilt meewerken, laat het mij dan weten via PM;

Lijst van taken;

Uitzoeken EMP-Proof Case / Zelfbouw / kant-en-klaar
Perfectioneren Balun Antenne voor 27Mc MARC
beste prijs-kwaliteits verhouding 12v accu met minimaal 20Amp (liefst cycle-proof)

Om dit via de prepshop aan te bieden is natuurlijk the way to go.Ik kan dit ook via mijn eigen onderneming laten lopen. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dit het best kan aanpakken, ivm leveranciers, evt. bouw uren en dergelijke...

Ik heb hiernaast nog een geweldig plan klaar liggen.
Maar daar over later meer. Ik ben de haalbaarheid hiervan nog aan het analyseren.

Gr,
C

prepass
23-06-13, 17:21
Ik heb zo'n soort setup zelf al enige tijd. Intek 520, Conrad batterijlader, 2 setjes Eneloops en Conrad zonnepaneel koffersetje (13watt) met een kleine 7ah accu. Werkt goed. Enige is dat in de winter maanden het zeker 4 dgen duurt voordat de accu volledig vol is. (Korte dagen met doms extreem weinig zon)

Johnny BravoNL
23-06-13, 17:29
Ik heb interesse! Ik heb weinig verstand van dit soort zaken, dus een "ready to go" oplossing is wel iets voor mij!

dR3
23-06-13, 17:37
Bij genoeg interesse kan er wat groter ingekocht worden en kunnen we het via de shop laten lopen? (zonder winst oogmerk)

Goed plan!

Nature
23-06-13, 17:39
klinkt goed maar te duur voor mij.

CrossbowClan
23-06-13, 17:43
Ik heb ook zeker interesse, maar wel in een handzame en zo licht mogelijke koffer. Ik ga ervan uit dat we bij een bug out moeten lopen... off road.

Gr. en suc6, Martin.

morningglory
23-06-13, 17:48
Ik heb intresse, mochten de plannen concreter worden dan hoor ik het graag. Wel graag met MET gebruiksaanwijzing vd set ;-)

Wonderland
23-06-13, 17:48
Zeer strak plan, ikzelf ben wel voorzien. maar voor andere preppers zeer effectief.

Kans
23-06-13, 17:54
Je kunt Communicator ook aan een NIMH accupack denken, neem 10 D cellen en je hebt 12 volt en 9 ah, kost je wel even 150 euri...
Maar goed het heeft weer voordelen tov een loodaccu.
Ook dan is natuurlijk weer een goede lader nodig....

Prep ze,
K a n s

Pathfinder
23-06-13, 19:29
Goed initiatief Communicator en ik heb zeker interesse. Gezien de prijs is het voor mij echter een lange termijn project. Het 'kleine pakket' dat al vaker genoemd is zou een uitkomst zijn.

Geert
23-06-13, 19:43
Ik vind dit zeer interessant . Want ik stel het steeds weer uit om zo een bak te kopen . Al is de prijs ook voor mij aan de hoge kant .

Geert

De baron
23-06-13, 19:58
Ik vind het een goed idee maar beetje duur en wat krijg je voor je geld terug?

proppert
23-06-13, 20:30
wat is het bereik van zon 'groot' of 'klein' pakket? anders heb ik wel interesse in een 5 pakketten.... mits et een beetje bereik heeft. kheb wat vrienden die niet op deze site zitten en wel preppen.

backschless
23-06-13, 21:17
Heb er zelf nog geen verstand van maar in de kleine set zou k wel interesse hebben mocht de prijs haalbaar zijn.

Communicator
23-06-13, 21:18
ik ben er in de 'grote' setup uit gegaan van het volgende:

k40 Case
crt SS 6900n (bakkie)
Accu, 12V 18Ah (lood)
Balun + isolatoren + touw
koperdraad (om antenne van te maken)
20m RG58 + connectoren (antennekabel)
Solarpanel

ik heb bewust voor de RG58 kabel gekozen omdat deze het meest flexibel is. Maar niet de beste kwaliteit. Die is veel minder buigzaam dus niet relevant.

crt ss6900n heeft standaard een vermogen van 40watt.
Accu is een prijstechnische keus en heeft voldoende capaciteit om een zendsessie op vol vermogen te doen van de zendbak. Maar dat is natuurlijk beperkt in tijd.

Een kleinere setup zou dan voornamelijk een andere zendbak betekenen. Bijvoorbeeld een standaard 40kanalen 4Watt zendbak. waardoor het bereik beduidend minder wordt, en de mogelijkheid vervalt om lange afstanden te werken (SSB*). ssb wordt gebruikt om lange afstanden te overbruggen via weerkaatsing tegen de ionosfeer...

dat zou 150 euro kunnen schelen.
als je dan alle, op maat geleverde materialen zelf in bouwt kan je het voor ±€300,= euro net redden.

Een porto met een op maat geleverde oprolbare antenne is ook misschien een mogelijkheid. Geleverd in een EMP bekisting bijvoorbeeld. Maar let wel. Hoe goedkoper je de complete set wilt, hoe meer je inlevert aan bereik!
Uiteraard zou er dan uitvoerige documentatie bij geleverd worden. Hoe je de antenne moet hangen. Hoe de bijgeleverde bak werkt... de 'te volgen' protocollen.
Maar zoals eerder gezegd. Ik heb nog een plan op stapel liggen, die hier goed op kan aansluiten.

Dat vergt echter wel enige voorbereiding en uitzoekwerk voordat ik hiermee naar buiten treedt.

Communicator
23-06-13, 21:22
wat is het bereik van zon 'groot' of 'klein' pakket? anders heb ik wel interesse in een 5 pakketten.... mits et een beetje bereik heeft. kheb wat vrienden die niet op deze site zitten en wel preppen.

Bereik is een moeilijk punt om te definiëren. Sterk afhankelijk van de gekozen omgeving en van de weersomstandigheden.

Met deze balun-inverted V antenne heb je een groot luisterbereik mits hij goed hangt, vrij in de lucht, en zo hoog als mogelijk.

Mijn huidige testopstelling in de achtertuin hangt erg laag (3meter) en daarmee heb ik al een luisterend bereik van +30Km. Zenden gaat iets minder omdat hij laag hangt en tussen de woningen.

Als je dus een ideale opstelling hebt. De antenne hangt goed, en geeft goede SWR waardes aan, dan kan het bereik zomaar vergroot worden naar 60-70Km.
Houdt echter rekening met minder ideale omstandigheden en hou ongeveer 40-50Km aan.

Toverlevingsdrang
23-06-13, 21:27
Zeker interesse, valt alleen nog heel wat te leren voor me, ik ben vooral geinteresseerd in een goed compact porto zend ontvang systeem, liefst USB laadbaar met bijv mijn Waka for on the go, voor stationair gebruik, via groter zonnepaneel prima, een comsysteem dat niet van de sattelieten afhankelijk is zou wel eens heel belangrijk kunnen blijken te zijn, kunnen we iig nog communiceren zolang we een atmosfeer hebben.

Prijs moet natuurlijk ook redelijk zijn, ben benieuwd of dit van de grond zal komen.

Goed idee

Toverlevingsdrang
23-06-13, 21:30

k40 Case
crt SS 6900n (bakkie)
Accu, 12V 18Ah (lood)
Solarpanel

ik heb bewust voor de RG58 kabel gekozen omdat deze het meest flexibel is. Maar niet de beste kwaliteit. Die is veel minder buigzaam dus niet relevant.

Accu is een prijstechnische keus en heeft voldoende capaciteit om een zendsessie op vol vermogen te doen van de zendbak. Maar dat is natuurlijk beperkt in tijd.

Een kleinere setup zou dan voornamelijk een andere zendbak betekenen. Bijvoorbeeld een standaard 40kanalen 4Watt zendbak. waardoor het bereik beduidend minder wordt, en de mogelijkheid vervalt om lange afstanden te werken (SSB*). ssb wordt gebruikt om lange afstanden te overbruggen via weerkaatsing tegen de ionosfeer...

dat zou 150 euro kunnen schelen.
als je dan alle, op maat geleverde materialen zelf in bouwt kan je het voor ±€300,= euro net redden.

Een porto met een op maat geleverde oprolbare antenne is ook misschien een mogelijkheid. Geleverd in een EMP bekisting bijvoorbeeld. Maar let wel. Hoe goedkoper je de complete set wilt, hoe meer je inlevert aan bereik!
Uiteraard zou er dan uitvoerige documentatie bij geleverd worden. Hoe je de antenne moet hangen. Hoe de bijgeleverde bak werkt... de 'te volgen' protocollen.
Maar zoals eerder gezegd. Ik heb nog een plan op stapel liggen, die hier goed op kan aansluiten.

Dat vergt echter wel enige voorbereiding en uitzoekwerk voordat ik hiermee naar buiten treedt.

Alvast bij voorbaat dank voor je tijdsinvestering mbt uitzoekwerk, ik zou zelf namelijk niet weten waar ik zou moeten beginnen

wiskers
23-06-13, 21:32
Communicator, prima initiatief!
Als er weer eens condities zijn, eens proberen of ik je kan bereiken (rechtstreeks). even PM dan..

grts Wisks.

Communicator
23-06-13, 21:36
Ik besef heel goed dat de prijs best even slikken is. Zeker omdat je alles in 1 keer aanschaft.
Maar als je inziet hoe belangrijk het is om te kunnen blijven communiceren in een shtf situatie. is hij het dubbel en dwars waard lijkt mij!

Het is natuurlijk ook een manier om informatie te verzamelen zonder de deur uit te hoeven. Enkel het luisteren kan al waardevolle informatie bevatten voor jou en je gezin. dat is vaak zelfs een betere keuze dan jezelf hoorbaar te maken.

caroline
23-06-13, 23:36
Een fantastisch idee Communicator ik doe graag mee, reserveer het geld hier direct voor!
Komt daar dan wel een duidelijke handleiding voor leken bij? Want ik heb hier totaal geen benul van.
Hou me op de hoogte please:D :D

666Viper666
23-06-13, 23:37
Vind het persoonlijk wat aan de dure kant

Een draad antenne 49 euro
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/antennes-en-masten/a1002550918-smd-antenna-hf-monoband-dipool-antenne-vanaf-49.html?c=c3c3a3fd9c3e4c9081be58a8ffe91384&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLLJOBxMr9HFrXawzFLe_TE sRGL9MMudHKnqbWi6LG6F-7rQm-GfFT8DiFUs_BZ3Tv4DEfz0T16cz0EiXA65SpTxpSHMxNaoG7s0 ba2TAawfp
Bakkie 74,95 euro
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/a1002046348-nieuw-27-mc-fm-zender-cobra-aanbieding.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLKKElW2zAFj2pSgGmSFe14 7GyvelDE8WGB8DhUDwFTZXKN82iD_Xqxa3yV4viULIDyiPd9pU cpyX3dUeHN5bOBKtMZtuKeXj5h2Wy3GHrunG

Set voor de kleine beurs: 79,95 euro
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/a1000915274-27mc-intek-m-100-vakantie-set-inclusief-antenne-plug-play.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLOvXEIKZB3FOJ0p4aCrShB oBZJpcWK0ZC-m613dxq-b384STBn1RyA9XMuFPjiDcE_GApfZP3zcmDxFWGykMeVUElHbA RHcdy1jgnheyt_5G

Communicator
24-06-13, 00:37
Vind het persoonlijk wat aan de dure kant

Een draad antenne 49 euro
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/antennes-en-masten/a1002550918-smd-antenna-hf-monoband-dipool-antenne-vanaf-49.html?c=c3c3a3fd9c3e4c9081be58a8ffe91384&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLLJOBxMr9HFrXawzFLe_TE sRGL9MMudHKnqbWi6LG6F-7rQm-GfFT8DiFUs_BZ3Tv4DEfz0T16cz0EiXA65SpTxpSHMxNaoG7s0 ba2TAawfp
Bakkie 74,95 euro
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/a1002046348-nieuw-27-mc-fm-zender-cobra-aanbieding.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLKKElW2zAFj2pSgGmSFe14 7GyvelDE8WGB8DhUDwFTZXKN82iD_Xqxa3yV4viULIDyiPd9pU cpyX3dUeHN5bOBKtMZtuKeXj5h2Wy3GHrunG

Set voor de kleine beurs: 79,95 euro
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/a1000915274-27mc-intek-m-100-vakantie-set-inclusief-antenne-plug-play.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9XHPx2AUOqLOvXEIKZB3FOJ0p4aCrShB oBZJpcWK0ZC-m613dxq-b384STBn1RyA9XMuFPjiDcE_GApfZP3zcmDxFWGykMeVUElHbA RHcdy1jgnheyt_5G

Bedankt voor die post betreft draadantennes!

Voor de rest wat je daar laat zien... troep. Zeker dat setje voor de kleine beurs... weggegooid geld!
ik hoop dat je mijn openings post goed hebt gelezen. de specificaties van de betreffende bak liggen toch wel een stuk hoger.

Ik wil nu niet zeggen dat goedkopere oplossingen qua zendbak niet mogelijk zijn hoor!

Alles wat ik hier in de OP heb staan, is afgewerkt in een handzame kist. inclusief een accu en zonnepaneel.

Het kan duurder, en het kan nog goedkoper. Maar ik probeer de kwaliteit wel enigszins hoog in het vaandel te houden.

666Viper666
24-06-13, 01:00
Bedankt voor die post betreft draadantennes!

Voor de rest wat je daar laat zien... troep. Zeker dat setje voor de kleine beurs... weggegooid geld!
ik hoop dat je mijn openings post goed hebt gelezen. de specificaties van de betreffende bak liggen toch wel een stuk hoger.

Ik wil nu niet zeggen dat goedkopere oplossingen qua zendbak niet mogelijk zijn hoor!

Alles wat ik hier in de OP heb staan, is afgewerkt in een handzame kist. inclusief een accu en zonnepaneel.

Het kan duurder, en het kan nog goedkoper. Maar ik probeer de kwaliteit wel enigszins hoog in het vaandel te houden.

Hou er wel rekening mee dat de meeste mensen verticaal zitten en een horizontale antenne op een verticale slecht te horen is.(weinig S punten)
Een draad antenne is meer voor de DX

Communicator
24-06-13, 01:10
Dat verklaard een hoop!
dit wist ik niet.

dank voor deze informatie. Ik ga zeker op zoek naar alternatieven.

Communicator
24-06-13, 01:13
ter aanvulling;

een inverted V zou volgens mijn gegevens ook rondstraal capaciteiten moeten hebben. Doordat de draden in een hoek van ±45graden komen te hangen, lost dat het probleem dan niet op?

Dakhaas
24-06-13, 10:59
Dat ik een leek ben op dit gebied is me al lang duidelijk ook al heb ik wel enige ervaring met pmr en lpd kanalen.
Ik denk dan ook dat dit een geweldig initiatief is! (Vooral voor ons leken.. :p)
De prijs vind ik wel aan de hoge kant en daarmee bedoel ik dus niet dat het spul het niet waard is( ook al kan ik dat zelf niet goed beoordelen maar daarin vertrouw ik op de kunde en eerlijkheid van Communicator) maar dat het gewoon veel geld is. Daarom dacht ik dat het misschien een idee is om het zonnepaneel niet standaard bij de set in te doen maar als optie te verkopen. Er zijn wellicht ook mensen die al mogelijkheden hebben om een 12v accu op te laden.

Als de mogelijkheid er is zal ik zeker een set kopen!

Mvg Dakhaas

12gauge
24-06-13, 15:53
Hou er wel rekening mee dat de meeste mensen verticaal zitten en een horizontale antenne op een verticale slecht te horen is.(weinig S punten)
Een draad antenne is meer voor de DX

van horizontaal naar vertikaal heeft Henry van HPSD eens een goed stukje geschreven als ik me niet vergis
schijnt weinig uit te maken van het een naar t ander zenden ;)

dR3
24-06-13, 16:03
Ik besef heel goed dat de prijs best even slikken is.

Dit topic was toch alleen om interesse te peilen? Prijzen/configuraties komen indien er voldoende interesse is lijkt me...

666Viper666
24-06-13, 16:17
van horizontaal naar vertikaal heeft Henry van HPSD eens een goed stukje geschreven als ik me niet vergis
schijnt weinig uit te maken van het een naar t ander zenden ;)
De praktijk zegt wat anders helaas.

jobs
26-06-13, 05:02
Ik denk dat het een uitdaging wordt om het paneel de accu vlot genoeg te laten laden danwel de accu voldoende stroom (!) te laten leveren voor een beetje vermogen op de bak.
(dit met de berichten over het laden van de wakawaka en de beperkingen van een 12V 7A accu)
Wie kan wat rekensommen neerzetten om er wat context aan te geven?
Dus laadtijd en zend-tijd bij normale omstandigheden...

vdwalle
26-06-13, 08:05
waarom niet kiezen voor 2 meter? Dares heeft al een aantal prima noodvoorzieningen achter de hand. bv repeaters waardoor je met een 2 meter proto grote afstanden kan overbruggen.
Voor 27mc blijft het verhaal qua berijk te beperkt. Ik doe dus niet mee met 27mc

hoe om te gaan met rampen en communicatie
http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=68

en prima standaard veld setjes
http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=66

Simurgh
26-06-13, 09:17
waarom niet kiezen voor 2 meter? Dares heeft al een aantal prima noodvoorzieningen achter de hand. bv repeaters waardoor je met een 2 meter proto grote afstanden kan overbruggen.
Voor 27mc blijft het verhaal qua berijk te beperkt. Ik doe dus niet mee met 27mc

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=68

http://dares.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=66
jobs wat heeft de wakawaka hier mee te maken, daar begrijp ik niet? Of heb ik iets gemist en moet het bakkie gevoed door de wakawaka, dat zal zeker nooit lukken inderdaad! Communicator had echter een veel krachtiger set in gedachten en zover ik begrijp gaat hij het eerst ook zelf testen.
vdwalle 2 meter is zeker beter, maar is ook een licentie voor vereist toch?

vdwalle
26-06-13, 11:56
Klopt voor 2 meter heb je ten minste een N licentie nodig (zolang er centraal gezag is).
Dat is te doen en is niet erg kostbaar.
Je mag de apparatuur wel bezitten zonder licentie maar niet gebruiksklaar hebben liggen.
In de praktijk, geen voeding en mic aangesloten is voldoende om aan deze eis te voldoen.

voor iets meer dan 100 euro ben je in de lucht
bij http://www.baco-army-goods.nl/kenwood-motorola-radio-s.html alleen nog een antenne en voeding
BTW, geen belang bij deze winkel
Dit zijn professionele apparaten die gebruikt worden aangeboden.

jobs
26-06-13, 15:19
jobs wat heeft de wakawaka hier mee te maken, daar begrijp ik niet?
Wakawaka is het voorbeeld. Dat laadt doorgaans traag in NL.

Communicator
26-06-13, 15:22
Klopt voor 2 meter heb je ten minste een N licentie nodig (zolang er centraal gezag is).
Dat is te doen en is niet erg kostbaar.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb wel eens zo'n examen gedaan. en ben enigszins technisch onderlegd. Maar ik haakte af. Je moet veel weten over diode's, elco's printplaatjes en dergelijke....
Dat is ook de reden dat ik kies voor de 27Mc. Maar dat wil niet zeggen dat het beperkt blijft tot de 27mc.

Zoals gezegd ben ik ergens mee bezig waar ik binnenkort mee naar buiten treed.

Tevens ben ik momenteel bezig om zo'n kist samen te stellen. Ik kom momenteel op een prijs van ongeveer €250,-. Dat is zonder zonnepaneel en accu.
een goed bakkie 40/4 AM/FM met een foolproof antenne.

Voor de stroom toevoer zal dan zelf gezorgd moeten worden Alle bekabeling zit er al wel bij.

Ik probeer zo verschillende set-ups uit. En hoop zo voor iedereen een haalbaar en interessante set te kunnen aanbieden.
Maar alle informatie van jullie uit is van harte welkom!.. zo kunnen we de ideale set samen stellen ;)

Communicator
26-06-13, 15:30

Dit zijn overigens geen standaard veldsetjes, maar zelf geknutselde constructies. Waar overigens niets mis mee is. Maar standaard zijn ze niet ;)

12gauge
27-06-13, 10:53

werken de repeaters altijd? er zijn er die zelfvoorzienend zijn maar het bereik in de 2 meter zonder repeater is echt om te janken

Communicator
27-06-13, 12:26
ik heb mijn eerste set-up klaar!

op een 12v 7A accu. Ik ga straks het veld in om er foto's en een review van te maken.

dR3
27-06-13, 12:46
Dit zijn overigens geen standaard veldsetjes, maar zelf geknutselde constructies. Waar overigens niets mis mee is. Maar standaard zijn ze niet ;)

De hele set in een stevige koffer (pelican mmmm) is wel een goed idee natuurlijk.

666Viper666
27-06-13, 12:49
werken de repeaters altijd? er zijn er die zelfvoorzienend zijn maar het bereik in de 2 meter zonder repeater is echt om te janken

Nee repeaters zijn van zend amateurs en werken op 220 volt.
Ze kunnen natuurlijk wel op 12 volt draaien maar door het vermogen wat ze uitzenden (25 watt) zal dat feest snel voorbij zijn op een accu.
Dus tijdens SHTF is de 2 meter of 70 cm alleen te bereiken via een directe verbinding.

Raycoupe
27-06-13, 13:03
Ze kunnen natuurlijk wel op 12 volt draaien maar door het vermogen wat ze uitzenden (25 watt) zal dat feest snel voorbij zijn op een accu.
Dus tijdens SHTF is de 2 meter of 70 cm alleen te bereiken via een directe verbinding.

Ik had begrepen dat veel van die DARES lui een generator hebben.

666Viper666
27-06-13, 13:08
Ik had begrepen dat veel van die DARES lui een generator hebben.

Dat klopt maar tijden SHTF zal menig zend amateur met andere dingen bezig zijn dan een repeater in de lucht houden.
Ik zelf heb bij dares een oefening meegemaakt waar nog geen 30km overbrugd kon worden zonder repeater.
Dus ik zou daar mijn leven niet op inzetten als ik jouw was.

Raycoupe
27-06-13, 13:19
Dat klopt maar tijden SHTF zal menig zend amateur met andere dingen bezig zijn dan een repeater in de lucht houden.
Ik zelf heb bij dares een oefening meegemaakt waar nog geen 30km overbrugd kon worden zonder repeater.
Dus ik zou daar mijn leven niet op inzetten als ik jouw was.

Bij een allesomvattende SHTF zal iedereen voor zijn eigen overlevingskansen kiezen, maar de doelstelling van DARES is nu juist om de communicatie in stand te kunnen houden igv calamiteiten waar bv door stroomuitval de reguliere communicatiekanalen uitvallen.

666Viper666
27-06-13, 13:25
Bij een allesomvattende SHTF zal iedereen voor zijn eigen overlevingskansen kiezen, maar de doelstelling van DARES is nu juist om de communicatie in stand te kunnen houden igv calamiteiten waar bv door stroomuitval de reguliere communicatiekanalen uitvallen.

Repeaters zijn geen eigendom van dares.
dares heeft wel eigen frequentie's inderdaad.
Maar op de 2 meter maken ze nog steeds gebruik van de reapaters van anderen als de afstand te groot is en die hebben dus geen noodstroom voorziening .
Aangezien ze nu een semi overheids instantie zijn houd dat meestal in dat ze naar een gemeentehuis rijden om daar de communicatie voor de burgemeester en de nooddiensten te verzorgen.

Raycoupe
27-06-13, 13:32
Repeaters zijn geen eigendom van dares.
dares heeft wel eigen frequentie's inderdaad.
Maar op de 2 meter maken ze nog steeds gebruik van de reapaters van anderen als de afstand te groot is en die hebben dus geen noodstroom voorziening .
Aangezien ze nu een semi overheids instantie zijn houd dat meestal in dat ze naar een gemeentehuis rijden om daar de communicatie voor de burgemeester en de nooddiensten te verzorgen.

Dan hebben ze dat slecht geregeld! Valt me weer tegen, maar ik begrijp nu dat de rol van DARES in de loop der jaren veranderd is?

Erg jammer dat ik geen geld heb voor zo'n set van Communicator. Mijn wereldontvangertje (FM/AM/LW/KW) zal weinig meer ontvangen als de boel ploft.

Ik ben benieuwd of in de toekomst en met de uitrol van alle setjes er een dekkend landelijk netwerk opgezet kan worden.

666Viper666
27-06-13, 13:51
Dan hebben ze dat slecht geregeld! Valt me weer tegen, maar ik begrijp nu dat de rol van DARES in de loop der jaren veranderd is?

Erg jammer dat ik geen geld heb voor zo'n set van Communicator. Mijn wereldontvangertje (FM/AM/LW/KW) zal weinig meer ontvangen als de boel ploft.

Ik ben benieuwd of in de toekomst en met de uitrol van alle setjes er een dekkend landelijk netwerk opgezet kan worden.

Ik ben natuurlijk niet voor niets geen lid meer van deze vereniging.

Communicator
27-06-13, 18:45
Ik heb vanmiddag samen met wat andere preppers de laatste had gelegd aan de huidige set, en wat leuk filmmateriaal gemaakt. Ik ga hier zsm mee aan de slag op de pc om er een leuk geheel van te maken.

Enki
27-06-13, 20:11
Even kort tussendoor voor de mensen die nog in de war raken van de verschillende termen:

27Mc : Mc staat voor MegaCycles, een andere naam voor MHz (MegaHertz). 11m band.
2m: HAM band, licentie nodig. 144-148 MHz
70cm: HAM band, licentie nodig. 420-450 MHz

Omrekenen van MHz naar band: 300 / x MHz = y meter ; voorbeeldjes: 300 / 27 MHz = 11.11m ; 300 / 144 MHz = 2m
Antenne lengte voor een hele simpele open dipool antenne: 2x 1/4e van de lengte zoals hierboven uitgerekend. Dus voor de 27 MHz / 11m heb je 2 stukken van 2.75m (samen dus 5.5m).

Porto / Portofoon : Een radio zender/ontvanger die op een accu (of batterijen) werkt en die je gewoon in je hand kunt houden; een walkie-talkie zegmaar.
Mobilofoon : Een radio zender/ontvanger voor vaste inbouw in een voertuig (zoals dus bijv. in politie/brandweer wagens, maar ook taxi's en veel zendamateurs hebben een mobilofoon in de auto ingebouwd).
Basisstation : Een radio zender/ontvanger die normaal gesproken op 230V werkt en dus gewoon in 't stopcontact zit; wordt vooral thuis/op het buro (of dus eigenlijk, op "de basis") gebruikt.

* Bovenstaande geldt voor 27MHz maar ook voor zendamateurs (HAMs) en ook voor professioneel gebruik zoals politie.

Scanner : Een radio ontvanger die een zeer groot frequentiebereik heeft en heel snel vele frequenties kan afzoeken naar signalen. Kan nooit zenden. In Nederland en Zweden legaal; in sommige andere landen beperkt toegestaan (Duitsland), verboden om te gebruiken (maar bezit wel toegestaan) of zelfs geheel verboden met boetes of zelfs gevangenisstraf als je er mee gepakt wordt! Let dus op waar je je scanner mee naartoe neemt!

backschless
27-06-13, 20:54
Ik heb vanmiddag samen met wat andere preppers de laatste had gelegd aan de huidige set, en wat leuk filmmateriaal gemaakt. Ik ga hier zsm mee aan de slag op de pc om er een leuk geheel van te maken.

Ben benieuwd, wel even sparen voor een setje:D

666Viper666
27-06-13, 21:52
Wij willen foto's wij willen foto's wij willen foto's
Hahahahaha

200m²
28-06-13, 14:42
Wa foto's?
wij willen FILMPJES ! ;)

vdwalle
07-07-13, 18:42
een paar misvattingen

repeaters staan allemaal zeer hoog geplaatst. Ze zenden het signaal dorgaan door met 2 tot 5 watt. Niet meer, dat zou te veel storen.
met een 12v accu te voeden. ik prik vanuit woudenberg de repeater van zaandam aan en klets met iemand uit friesland...

Berijk van 27mc zonder repeater met legaal vermogen haalt het nooit bij 2 meter setje. Zonder repeater is het altijd zeer afhankelijk van het terrein. Het is immers een "zicht" verbinding

dares gaat bij uival van reguliere communicatie voorzieningen treffen om 2 meter en 70 cm communicatie dekkend te krijgen. Daar zijn veel mensen hobbiematig mee bezig. daar heb ik meer vertrouwen in dan een 27 mc netje opzetten. dan loop je een paar jaar ontwikkeling achter. dus waarom het wiel opnieuw uitvinden. Die jongens hebben aardig wat generators, zonnepanelen een accuś.

2 meter en 70 cm spullen zijn in mijn ogen superieur aan 27 mc qua kwaliteit. zowel technisch als dat het sterker gemaakt is. Deze spullen zijn namelijk gericht op de profesionle markt.

ja je hebt een licentie nodig velen vinden dat te veel moeite of te moeilijk, prima, maar niet van 2 meter spulletjes zeggen dat het minder is dan 27 MC dat is pertinent niet waar

maar alles werkt alleen als je goede kabels, connectoren en antennes gebruikt. Bezuinig daar niet op. En een juist SW!
verhalen dat dares testen niet verder komen dan een paar km, kan best gebeurd zijn. Die jongen testen wat af en hebben ook wel eens mindere ideeen.
Ik heb vertouwen in die club als het mis gaat.

12gauge
09-07-13, 08:39
een paar misvattingen

repeaters staan allemaal zeer hoog geplaatst. Ze zenden het signaal dorgaan door met 2 tot 5 watt. Niet meer, dat zou te veel storen.
met een 12v accu te voeden. ik prik vanuit woudenberg de repeater van zaandam aan en klets met iemand uit friesland...

Berijk van 27mc zonder repeater met legaal vermogen haalt het nooit bij 2 meter setje. Zonder repeater is het altijd zeer afhankelijk van het terrein. Het is immers een "zicht" verbinding

dares gaat bij uival van reguliere communicatie voorzieningen treffen om 2 meter en 70 cm communicatie dekkend te krijgen. Daar zijn veel mensen hobbiematig mee bezig. daar heb ik meer vertrouwen in dan een 27 mc netje opzetten. dan loop je een paar jaar ontwikkeling achter. dus waarom het wiel opnieuw uitvinden. Die jongens hebben aardig wat generators, zonnepanelen een accuś.

2 meter en 70 cm spullen zijn in mijn ogen superieur aan 27 mc qua kwaliteit. zowel technisch als dat het sterker gemaakt is. Deze spullen zijn namelijk gericht op de profesionle markt.

ja je hebt een licentie nodig velen vinden dat te veel moeite of te moeilijk, prima, maar niet van 2 meter spulletjes zeggen dat het minder is dan 27 MC dat is pertinent niet waar

maar alles werkt alleen als je goede kabels, connectoren en antennes gebruikt. Bezuinig daar niet op. En een juist SW!
verhalen dat dares testen niet verder komen dan een paar km, kan best gebeurd zijn. Die jongen testen wat af en hebben ook wel eens mindere ideeen.
Ik heb vertouwen in die club als het mis gaat.

ik ook alleen niet in de roverheid ;)

Communicator
09-07-13, 08:55
Wij doelen ook niet alleen op een 27mc 'netje'.
Het is ook de bedoeling dat op andere banden gewerkt gaat worden.

Maar hoe lacherig en neerkijkend je ook doet over 27mc. Het aantal mensen dat een 27mc bakkie heeft, is vele.. VELE malen groter dan de zendamateurs met apparatuur voor de 2 meter en dergelijke.
en onderschat de zend-hobbyist niet!

Zonder repeaters dondert het bereik ook ineens in elkaar. en repeaters werken zolang ze stroom hebben. Dit vragen ze wel 24/7 momenteel. Ik zou daar ook niet op bouwen.

en ik vindt het wiel niet opnieuw uit, ik maak hem enkel bereikbaar voor 'normale' mensen.

gebruikersnaam
14-07-13, 14:55

Wellicht al een kleine vooruitblik middels een getypt review? ;) Een 27MC communicatieapparaat (porto of mobiele set) staat nml nu bovenaan op mijn lijstje en ik wil toch jouw set zien voor ik mijn aankoop doe.

hakin9
05-08-13, 11:51
Mijn setup:
80Ah batterij (voor mobiel zou ik 40Ah nemen)
geschikte link naar accu heb ik nog niet gevonden.

Aansluiting naar accu / solar lader:
MC4 stekkers, is een must als je niet de stekkers eraf wilt knippen (en dat wil ik niet omdat ik niet alles tegelijk kan oppakken)
http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=2-stuks-multicontact-mc4-stekkers-_1x-plus_-en-1x-min--_&action=article&group_id=15&aid=83&lang=NL

deze laatste is een must

2x 100 Watt solar, 1x 70 Watt (voor mobiel zou ik 1x 100W nemen)
http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=100-watt-monokristal-zonnepaneel&action=article&group_id=10&aid=39&lang=NL

1x Arduino zelfbouw regelaar met 5x 20A meter, 5x Voltmeter (voor mobiel zou ik een 10a kleine laadregelaar en een VOLTMETER!!!!!! meenemen)
http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=12v_24v-10a-zonnepaneel-laadregelaar&action=article&group_id=13&aid=29&lang=NL

meeste zaken zijn hier te krijgen:
http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=portable-mobiele-zonnepanelen&action=page&group_id=12&lang=NL

Mocht er iets stuk zijn dan is de voltmeter nodig om:
1: huidige lading te schatten
2: te laden zonder regelaar (gewoon zonnepaneel afkoppelen bij ~15V systeemspanning

als bak:
heb ik: Intek HR 5500 (of als ik geld over had een Yaesu FT817ND of FT857ND met modificatie voor 11 meter)

Als antenne:
10 Meter 75Ohm Coax, kroonsteentje, 10CM 40mm PVC pijp, ~6 meter 1.5mm2 electra draad, 2 stukjes plastic (tyleenslang voor mij, stukje uit iets anders kan ook.)
google op inverted V. wertke hier prima
mobiel, toch ook de inverted V maar dan moet je wel stilstaan en m ff in een boom hangen.
Anders Little Will of Wilson 1000 (heb ik ook beide).

extra:
SWR meter
voltmeter
setje schroevendraaiers
12V->220V omvormer a 150Watt
soldeerbout 30W, tin, paar stukjes bewaard draad,
12V -> USB plug,
3weg 12V plug stekkerbakje,
krokodillebekjes om vanalles aan elkaar te klemmen,
accu bak of ikea bak om radio/ accu droog te kunnen opslaan.
10 meter 6mm2 draad zodat je niet NAAST je zonnepaneel hoeft te zitten, dan zit je namelijk altijd in de zon terwijl je inverted V in de boom moet hangen,
scheerlijnen om inverted V af te steken,
spinnen (waar je vroeger je schooltas mee op de fiets knoopte) om het zonnepaneel vast te zetten. (je wilt niet dat die stuk waait), ik gebruik er hier heeeeel veel, om deuren open te zetten voor de toch, om de windmolen stil te zetten, zonnepanelen vast te zetten etc etc.

voor een 2e paneel 2x MC4 Y connectoren (male EN female kopen)

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=mc4-parallel-connector-2x-_min--_-mc4-y-splitter&action=article&group_id=15&aid=80&lang=NL
en
http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=mc4-parallel-connector-2x-_plus-__-mc4-y-splitter&action=article&group_id=15&aid=79&lang=NL

hakin9
05-08-13, 11:52
Maar hoe lacherig en neerkijkend je ook doet over 27mc. Het aantal mensen dat een 27mc bakkie heeft, is vele.. VELE malen groter dan de zendamateurs met apparatuur voor de 2 meter en dergelijke.
en onderschat de zend-hobbyist niet!

Zonder repeaters dondert het bereik ook ineens in elkaar. en repeaters werken zolang ze stroom hebben. Dit vragen ze wel 24/7 momenteel. Ik zou daar ook niet op bouwen

De 20,40 en 60 meter banden zijn echter wel weer interessant :)

Ik overwoog dan ook een N licentie te halen maar in Frankrijk is die niet geldig en daar zit ik meestal te klooien.

Wiener68
12-10-13, 10:18
Ik heb ook wel interesse in zo'n setje, maar in mijn geval moet het draagbaar zijn, ik heb geen auto dus moet ik het op de fiets met aanhangertje of lopend.

gerbewoner
23-10-13, 07:55

Je kan ook als niet amateur een repeater in gebruik nemen. Welliswaar geen volwaardige maar een parrot repeater kan hele goede diensten bewijzen.

Je sluit een PMR446 portofoon aan op de repeater. De repeater neemt het ontvangen signaal op en zend dit via de portofoon weer uit als er geen signaal meer wordt ontvangen. Op die manier kun je effectief het bereik van de porto verdubbelen. Ik ben nu bezig met een dergelijke setup in een behuizing ingebouwd met een 7ah accu erbij. Die set moet een week of twee/drie autonoom kunnen draaien. Als je er een amateurporto aan zou hangen met 4 watt vermogen kun je helemaal mooie afstanden overbruggen als je de repeater hoog kan plaatsen.

Nickx
25-03-14, 20:28
Is hier nog een vervolg op gekomen ergens.... is het filmpje ergens te zien of is het project gestopt?

Communicator
25-03-14, 22:04
Project is ten einde.

Enkel een adviserende rol speel ik nog. Elk mens heeft zijn eigen wens. het was onmogelijk om aan alle wensen te voldoen.
Er zo'n groot aanbod aan zend apparatuur, dat je voor jezelf eerst maar eens na moet gaan wat je er precies mee wilt doen, of wat je er van verlangt. Aan de hand van die gegevens kun je dan een gerichte vraag stellen, en kunnen wij een gericht advies geven.

Ik denk dat dit het beste werkt.

Nickx
25-03-14, 22:57
Communicator ok duidelijk verhaal. Bedankt voor het antwoorden.

mivida
31-03-14, 20:16
Is de Alan 42 nog steeds aan te raden of gaan we al over op de boafeng's ed?

Communicator
31-03-14, 21:55
De baofeng / Wouxun. Portos. Dienen een ander doel.
Ik prefereer beide:)

mivida
31-03-14, 21:57
Ok, nu komt de leek in mij naar boven. :rolleyes:
Welk doel dient de baofeng dan?

Ik ben al in bezit van 2 Midland G6's. Vanwege de babyfoon functie ;)
Maar volgens mij kan ik beter een alan 42 hebben dan de G6. (Even los vd babyfoon functie) Of vergis ik mij nu?

Ik kan trouwens nergens vinden welke er STANDAARD beter bereik heeft. De G6 of de 42?

En heb je ook een SWR nodig bij de 42?

Communicator
31-03-14, 22:09
Moeilijk te zeggen welke het beste bereik heeft. Ik zou dan zeggen de 42 omdat je daar makkelijker een betere antenne op aan kunt sluiten om je bereik te vergroten.
De pmr Portos zijn weer handiger in gebruik tijdens survival uitjes en beveiliging etc.
Ik gebruik 27mc voor grotere afstanden

mivida
31-03-14, 22:17
Ok. De 42 is alleen uitgebreider qua kanalen en voorbereid op andere landen. Heeft ook het "emergency" kanaal (9) en is makkelijker vanwege meerdere accu packs, aansluiten op auto etc en andere antenne....

Aan de ene kant lees ik dat ik een aankoop niet per se hoef uit te voeren. Maar aan de ander kant lees ik dat de 42 geschikter is.... Arghhh...

En de SWR? Is die "nodig" voor de 42?

Communicator
01-04-14, 15:09
De Alan 42 is niet standaard uitgebreider qua kanalen. En mijninsziens ook een nutteloze toevoeging. Het is niet handig om door 400 kanalen te bladeren met enkel drukknopjes. Ervaring wijst uit dat je deze optie nooit gaat gebruiken. Wil je echt zoveel 27mc kanalen gaan gebruiken kan je beter een basis/mobiele bak kopen (voor in de auto).

Een SWR meter voor de 42 is niet nodig als je de standaard antenne gebruikt, of de extra lange aanschaft. Als je een andere antenne wilt aansluiten (bijvoorbeeld een basis antenne, of een zelfgemaakte antenne, dan heb je die SWR meter wel nodig.

Zoals al eerder aangegeven; Wat is jouw achterliggende gedachte bij de aanschaf van communicatie apparatuur? onder welke situatie, hoeveel personen, etc...
Dat is een handiger startpunt om tot een conclusie te komen, dan dit...
Ik adviseer dan ook om hier een nieuw bericht over op te starten. je wensen duidelijk te maken, en wachten op advies van ... één van de communicatie 'specialisten' :) (weet ff geen ander passend woord :D)

mivida
01-04-14, 15:10
Top. Thanks!

Wilbert
08-04-14, 12:54
Websites voor zendamateurs:
http://zendamateurs.startkabel.nl/
http://zendamateurs.startpagina.nl/prikbord/

Website van DARES
DARES is een groep vrijwillige hulpverleners die ingezet kan worden, wanneer de telecommunicatie van reguliere hulpdiensten niet toereikend is.
http://www.dares.nl/

Communicator
08-04-14, 13:03
en niet te vergeten www.noodnetwerk.nl ... een soortgelijk initiatief als DARES, maar dan meer gericht op de amateurs zonder licenties.

Archie Bunker
08-04-14, 13:42

k40 Case
crt SS 6900n (bakkie)
Accu, 12V 18Ah (lood)
Solarpanel

Mag ik u het advies geven GEEN RG58 te gebruiken, maar in plaats daarvan Aircell7 oid.
De verliezen die ontstaan door de RG58 wegen niet op tegen de kosten van een stukje kwaliteit kabel zoals bv Aircell7.
Ook een bijkomstig voordeel van Aircell7 is het feit dat het een beetje zijn vorm behoud waardoor het weghangen van de kabel als makkelijk handelbaar word ervaren.

Communicator
08-04-14, 14:15
Mag ik u het advies geven GEEN RG58 te gebruiken, maar in plaats daarvan Aircell7 oid.
Zeg maar JIJ tegen mij hoor, want aan U heb ik een hekel :D

De verliezen die ontstaan door de RG58 wegen niet op tegen de kosten van een stukje kwaliteit kabel zoals bv Aircell7.
Ook een bijkomstig voordeel van Aircell7 is het feit dat het een beetje zijn vorm behoud waardoor het weghangen van de kabel als makkelijk handelbaar word ervaren.
Dat was destijds juist het argument om te kiezen voor rg58. Omdat deze kabel niet zo flexibel is, is deze moeilijker mee te nemen in, bijvoorbeeld een rugtas of koffer.

je redenering is verder helemaal juist ...

Wilbert
08-04-14, 19:20
Vragen over vergunningen voor radiocommunicatie kun je stellen op forums voor zendamamateurs.

www.radiohobby.nl/

phtvs
08-04-14, 19:23
Vragen over vergunningen voor radiocommunicatie kun je stellen op forums voor zendamamateurs.

www.radiohobby.nl/
Helemaal niet nodig, wij hebben onze eigen communicatie specialist ( Communicator ) hier op t forum ;-)

Stuudje
08-04-14, 19:29
Helemaal niet nodig, wij hebben onze eigen communicatie specialist ( Communicator ) hier op t forum ;-)En zo is het. En we zijn trots op hem!

Communicator
08-04-14, 21:37
Wilbert Je hebt vast de beste bedoelingen, maar ik kan niet helemaal volgen wat jouw bijdrages aan dit topic, te maken hebben met het oorspronkelijke onderwerp?

Wilbert
08-04-14, 21:42
Wilbert Je hebt vast de beste bedoelingen, maar ik kan niet helemaal volgen wat jouw bijdrages aan dit topic, te maken hebben met het oorspronkelijke onderwerp?Mijn laatste bericht in deze discussie heb ik verwijderd. Heb je ook bezwaar tegen mijn andere berichten in dit topic?

Communicator
08-04-14, 21:49
Bezwaar is een groot woord, ik zie enkel de relevantie niet.

De berichten zelf voegen natuurlijk wel wat toe, maar niet in dit topic. ;)

Wilbert
08-04-14, 22:17
De berichten zelf voegen natuurlijk wel wat toe, maar niet in dit topic. ;)Dan zal ik proberen om me in dit topic meer te beperken tot 27-MC. 27-MC-apparatuur en radioscanners worden nu tweedehands heel goedkoop aangeboden via internet. Want er zijn tegenwoordig veel minder gebruikers daarvan in Nederland dan vroeger.

Vladimir
08-04-14, 22:59
Dan zal ik proberen om me in dit topic meer te beperken tot 27-MC. 27-MC-apparatuur en radioscanners worden nu tweedehands heel goedkoop aangeboden via internet. Want er zijn tegenwoordig veel minder gebruikers daarvan in Nederland dan vroeger.

Linkje? .

Communicator
08-04-14, 23:00
Linkje? .
Whahahaha ;)