PDA

Bekijk Volledige Versie : Strooipoeder voor wonden

Amber
11-07-13, 21:24
Je ziet het in de series en de films, de soldaten strooien poeder over een wond.
Vandaag gevraagd bij de apotheek, naam weer vergeten, maar mag niet meer verkocht worden.

Weet iemand hier meer van ? ik wil graag weten hoe het zit. En wat dan de alternatieven zijn.

12gauge
11-07-13, 21:28
rondje google leverder (in het engels) sulfa powder op

http://boards.straightdope.com/sdmb/archive/index.php/t-288540.html

Vempain
11-07-13, 21:30
Bedoelde je soms Dermatol poeder?
Deze kan eventueel bij onderstaande link nog besteld worden.
http://www.bik-bik.nl/product/1240/

Amber
11-07-13, 21:48
Dankje Vempain !
Precies wat ik zocht, helemaal super.

rescue
11-07-13, 22:00
Waarom zou je dat willen ?

Keyser Suze
11-07-13, 22:09
Je ziet het in de series en de films, de soldaten strooien poeder over een wond.
Vandaag gevraagd bij de apotheek, naam weer vergeten, maar mag niet meer verkocht worden.

Weet iemand hier meer van ? ik wil graag weten hoe het zit. En wat dan de alternatieven zijn.
In de films over WW2 strooiden ze sulfa, later ook jodium. De nieuwe middelen zijn van een heel andere orde van grootte en stoppen het bloeden. Eerst waren dat korreltjes, nu stukken verbandachtig spul (sponsjes). Bolo ?

martin
11-07-13, 22:19
Dankje Vempain !
Precies wat ik zocht, helemaal super.

Lees dit nog even door, voordat je het ga bestellen.

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/alternatief/19995-wondverzorging-wat-is-goed-en-wat-is-fout.html

Keyser Suze
Wat is jou advies in deze?

edit:
oeps, je heb al gepost
maar volgens mij wordt het toch niet meer toegepast omdat men het uitdrogen van een wond als onverstandig beschouwd?

Keyser Suze
11-07-13, 22:58
Lees dit nog even door, voordat je het ga bestellen.

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/alternatief/19995-wondverzorging-wat-is-goed-en-wat-is-fout.html

Keyser Suze
Wat is jou advies in deze?

edit:
oeps, je heb al gepost
maar volgens mij wordt het toch niet meer toegepast omdat men het uitdrogen van een wond als onverstandig beschouwd?

Tsja, je hebt wonden en wonden en wonden. Snijwonden, groot en klein, diep en oppervlakkig, schaafwonden, barstwonden, wonden met botten eruit, wonden met slagaderlijke bloedingen, wonden door chemische middelen, wonden door bevriezing of hitte, wonden die vies zijn, wonden die schoon zijn, wonden met necrose, drukwonden, splijt wonden, wonden door inwerking van hoge drukmateriaal, wond in je voetzool, wond in je oog, wond met achterblijven van corpora alienum........ik lijk wel die neger uit Forrest Gump (http://www.youtube.com/watch?v=4rT5fYMfEUc) over wat je allemaal met garnalen kan doen.

Heksenboot
11-07-13, 23:04
Spannend.
Wat zou het antwoord nou zijn?

f150
11-07-13, 23:41
Nat verband, tea tree olie en fucidin. Kun je 8 van de 10 wonden uit post #8 mee behandelen. Het klassieke natte verband is m.i. het meest onderschatte probate middel voor veel (oppervlakkige) wonden. Maar ik luister graag naar anderen, ik ben geen medic.

Adriana
11-07-13, 23:46
Je hebt veel verschillende wonden en deze hebben verschillende behandelingen nodig.In het artikel van martin staat al het een en ander.
Die zeewierverbanden heten alginaatverbanden en zijn bv nodig bij een zwarte wond als er afstervend weefsel is.
Ik kan me dat gele poeder nog herinneren van vroeger, ben de naam vergeten. Maar dat wordt niet meer gebruikt naar mijn weten.
Een oppervlakkige schaafwond mag je schoonspoelen met water en droog deppen met een gaasje.Eventueel ontsmetten met Betadine en afdekken met een vetgaasje (om plakken aan de wond te voorkomen) en verbinden met een border of absoberend verbandje.
Grotere wonden kunnen beter een vochtig wondklimaat hebben om zodoende granulatieweefsel (= nieuw kwetsbaar weefsel ) te vormen. Er is een enorme keus aan wondmateriaal in Nederland en er komen ieder jaar nieuwe bij.
Het lijkt me wel handig om een lijstje te maken met welke behandeling welke wond behandeld dient te worden.
Zo heb je gele ,rode en zwarte wonden die allen een andere behandeling nodig hebben.
Een rode wond is het meest gunstig, maar bij verkeerde behandeling kan het een gele wond worden!(infectie,pus)en in het ergste geval wordt het een zwarte wond.(necrose).
Bij een kind en jong volwassene zou een schaafwondje ook gewoon aan de zon kunnen drogen na schoonmaken.Dan vormt zich een korstje en dat is een natuurlijk e pleister.

heliport
12-07-13, 08:34
Ik weet niet of het klopt , maar heb ook gehoord van zout in de wond gooien , zout hebben we toch allemaal wel?

Adriana
12-07-13, 09:42
Ehh.... zou ik niet doen hoor.
Zout in wonden strooien is een gezegde en betekent het leed groter maken.

heliport
12-07-13, 10:06
Bedankt lieve blonde Adriana Groetjes van de clown van Preppers.nl

Adriana
12-07-13, 10:37
Hahaha:p
I love clows! makes live a lot lighter.

Wafels
12-07-13, 11:31
Adriana dat gele wondpoeder wat je bedoelt lijkt mij Dermatol wondpoeder en volgens mij is het nog steeds gewoon verkrijgbaar .
werd en wordt gebruikt op schaafwondjes ed .
gr will

12gauge
12-07-13, 12:45
Adriana dat gele wondpoeder wat je bedoelt lijkt mij Dermatol wondpoeder en volgens mij is het nog steeds gewoon verkrijgbaar .
werd en wordt gebruikt op schaafwondjes ed .
gr will

ik kan met redelijke zekerheid wel zeggen dat dermatol in huidige samenvatting niet toen al gebruikt werd

wat ik me trouwens ook afvraag

zulke middelen op een slagveld is iets anders dan een middeltje tegen een sneetje
waarom zou je dat willen hebben?
stel je gooit zoiets op een .308 schotwond het bloeden houd op en dan? wij hebben geen peloton hospikken bij ons
met een beetje geluk heb je een huisarts of verpleegster in je team zitten maar ik vermoed dat die zonder de huidige medische techniek ook lang niet alles kunnen doen

rescue
12-07-13, 19:12
Welke type wonden zou je hiermee willen behandelen en wat is dan je doel ? Bloeding stoppen of ontsmetten ?

Misschien moet je het wel niet willen gebruiken.. Het is ouderwets, het werkt vaak averechts. En misschien zijn er wel heel veel modernere middelen die beter werken.

En blijkbaar is het ook nodig om de gebruiksaanwijzingen even te lezen.. Sommige middelen kan je in de wond gebruiken en sommige middelen absoluut niet..
En doe eens een goede training of een goede cursus, in kennis investeren, nemen ze nooit meer af...

wodan
12-07-13, 19:51
Vandaag ergens gehoord: Witte peper erin strooien...

Van (bloem)suiker weet ik dat het kan.

rescue
12-07-13, 19:54
Ja, je kan er ook wat cement en water bij mengen..;)

Dreutel
12-07-13, 20:34
gewoon dicht schroeien kan ook! :-)

Amber
12-07-13, 20:38
Mooie ! Dreutel

ancestral-viking
12-07-13, 21:34
http://www.happynews.nl/2009/03/02/de-genezende-kracht-van-cayennepeper/

hier een stukje over cayennepeper bloeddruk herstellend , bloedstollend en andere eigenschappen .

is zeker het lezen waard .

groetjes A-V

All D. Survivalist
14-07-13, 14:51
Het poeder dat je in oudere films ziet is ontsmettingspoeder. Meer recent zijn er hemostatische poeders en verbanden (QuikClot, Celox, mRDH, WoundStat, Combat gauze, HemCon, dry fibrin) op de markt gekomen. In een varkensmodel van een liesletsel was er 100% overleving in de QuikClot groep in vergelijking met slechts 60% wanneer enkel verband werd gebruikt en 0-16% wanneer er niets werd gedaan (Alam et al., 2004). Celox is volgens sommige studies meer efficient dan QuikClot (Kheirabadi, 2011). Meer geavanceerde hemostatische middelen zoals mRDH (gebaseerd op chitine) maar dit verband kost 1000 USD per stuk! Droog fibrine (dat is het bloedstollingseiwit) gemaakt van menselijk bloed is in onderzoek (maar ik denk nog niet op de markt). Twee goede reviews om te lezen zijn (Neuffer et al., 2004; Kheirabadi, 2011).

Alam HB, Chen Z, Jaskille A, Querol RI, Koustova E, Inocencio R, et al. (2004). Application of a zeolite hemostatic agent achieves 100% survival in a lethal model of complex groin injury in swine. J Trauma 56: 974-983.

Kheirabadi B (2011). Evaluation of topical hemostatic agents for combat wound treatment. US Army Med Dep J Apr-Jun: 25-37.

Neuffer MC, McDivitt J, Rose D et al. (2004). Hemostatic dressings for the first responder: a review. Mil Med 169(9): 716-720.

Anvil
14-07-13, 16:21
Goed!... Vuistregel!... Alle wonden die je als leek behandeld, die later nog door een medicus bekeken moeten worden (dus alles wat hechtingen vereist of de ehbo-doos geen permanente oplossing voor bied)... Doen we NIETS op!

Geen jodium, betadine, dermatol, quickcloth of zelfs sterilon!...

Dit omdat al deze dingen het uiterlijk van de wond veranderen/beinvloeden (kleur, uitdroging, enz.) waardoor het voor de medicus die de wond moet behandelen, slecht in te schatten is wattie nou voor z'n neus heeft...

Lekker uitspoelen met water...

Het gebruik van zaken als quickcloth door niet medisch geschoold personeel is per definitie een slecht idee. Omdat je met je goeie bedoelingen en al, heel eenvoudig bijvoorbeeld de bloeding van een prachtige buikwond stelpt, maar evengoed de inwendige bloeding mist en de best man alsnog dood bloed... Zelfs al lever je'm af bij een professional

Hij heeft tenslotte maar een liter of 5 en er past met gemak 8 liter in de buikholte/bekkenbodem, en 't is voorbij voor je d'r erg in hebt...

Goed pad, zonnig spoor...

Anvil

Simurgh
14-07-13, 20:22
Er zijn al veel goede antwoorden en laat als paal boven water staan dat een professional altijd geprept moet worden;)

Als het dan toch wilt kopen, is celox ook in de prepshop te vinden onder trauma kit. Gewoon ter info.:rolleyes:

rescue
14-07-13, 20:55
Stop er dan ook Hibicet in.. en knikker alle andere desinfectanten weg..

All D. Survivalist
15-07-13, 13:19
Goed!... Vuistregel!... Alle wonden die je als leek behandeld, die later nog door een medicus bekeken moeten worden (dus alles wat hechtingen vereist of de ehbo-doos geen permanente oplossing voor bied)... Doen we NIETS op!

Geen jodium, betadine, dermatol, quickcloth of zelfs sterilon!...

Dit omdat al deze dingen het uiterlijk van de wond veranderen/beinvloeden (kleur, uitdroging, enz.) waardoor het voor de medicus die de wond moet behandelen, slecht in te schatten is wattie nou voor z'n neus heeft...

Lekker uitspoelen met water...

Het gebruik van zaken als quickcloth door niet medisch geschoold personeel is per definitie een slecht idee. Omdat je met je goeie bedoelingen en al, heel eenvoudig bijvoorbeeld de bloeding van een prachtige buikwond stelpt, maar evengoed de inwendige bloeding mist en de best man alsnog dood bloed... Zelfs al lever je'm af bij een professional

Hij heeft tenslotte maar een liter of 5 en er past met gemak 8 liter in de buikholte/bekkenbodem, en 't is voorbij voor je d'r erg in hebt...

Goed pad, zonnig spoor...

Anvil

Dit forum gaat over situaties waarin het onmogelijk is om professionele medische hulp te krijgen ;)

Amber
15-07-13, 16:25
:)
Mijn eerste vraag is al beantwoord:

Weet iemand hier meer van ?

De tweede vraag:

En wat dan de alternatieven zijn.
Daar komen nog steeds meer bij. Helemaal fijn.

Ik zit er wel over na te denken een soort samenvatting in de openingspost te maken, wat er allemaal kan naast dat strooipoeder, maar het topic loopt nog steeds, dus sowieso nog niet.

larik
15-07-13, 17:24
Onze ervaring: Liever geen van zo een "poeder" gebruiken, moet operatief verwijderd worden. Met als resultaat dat het weer opnieuw bloed.
Hemcon is wel een goede, alleen mijn voorkeur gaat toch altijd wel uit naar eerst een wonddrukverband en dan verder kijken.

CrossbowClan
15-07-13, 18:47
http://www.happynews.nl/2009/03/02/de-genezende-kracht-van-cayennepeper/

hier een stukje over cayennepeper bloeddruk herstellend , bloedstollend en andere eigenschappen .

is zeker het lezen waard .

groetjes A-V

Mooie info hoor.
Niet alleen de moeite waard om te lezen, maar zeker ook aanschaffen en leren te gebruiken.
Eens kijken waar ik onbestraalde cayennepeper kan kopen :o

Gr. en suc6, Martin.

200m≤
15-07-13, 20:17
Onbestraalde cayennepoeder koop je als zaadjes en kweek je op in potten van 10 liter :p
Helaas moet ik erbij vermelden dat mensen met PDS er best afblijven of ... vloeibare hogedruklekkage met bijhorende flauwvalkrampen. Allť afblijven is veel gezegd. Er niet mee overdrijven is beter.
Maar, strooi het in een wonde en het venijn brand eruit :cool:
In hoeverre dat wetenschappelijk bevestigd is weet ik niet en ik probeer het ook niet.

All D. Survivalist
15-07-13, 21:38
In hoeverre dat wetenschappelijk bevestigd is weet ik niet en ik probeer het ook niet.

Ik heb de literatuur eens doorgezocht en niets gevonden over cayenne peper voor bloedstolling... Dat wilt niet zeggen dat het niet werkt maar gezien het gebrek aan bewijs zou ik toch andere hemostatische middelen (QuickClot, Celox, IsraŽlisch drukverband,...) preppen en enkel cayenne proberen als er echt geen andere optie is (met andere woorden als je moet kiezen tussen doodbloeden of dit te proberen).

hamster
15-07-13, 22:34
Tsja, je hebt wonden en wonden en wonden. Snijwonden, groot en klein, diep en oppervlakkig, schaafwonden, barstwonden, wonden met botten eruit, wonden met slagaderlijke bloedingen, wonden door chemische middelen, wonden door bevriezing of hitte, wonden die vies zijn, wonden die schoon zijn, wonden met necrose, drukwonden, splijt wonden, wonden door inwerking van hoge drukmateriaal, wond in je voetzool, wond in je oog, wond met achterblijven van corpora alienum........ik lijk wel die neger uit Forrest Gump (http://www.youtube.com/watch?v=4rT5fYMfEUc) over wat je allemaal met garnalen kan doen.
hahaha ik pis zowat in me broek door die opmerking hahahaha

larik
15-07-13, 22:35
Als er geen ziekenhuis is (bij een shtf) geen quicklot!

hamster
15-07-13, 22:42
ik kan met redelijke zekerheid wel zeggen dat dermatol in huidige samenvatting niet toen al gebruikt werd

wat ik me trouwens ook afvraag

zulke middelen op een slagveld is iets anders dan een middeltje tegen een sneetje
waarom zou je dat willen hebben?
stel je gooit zoiets op een .308 schotwond het bloeden houd op en dan? wij hebben geen peloton hospikken bij ons
met een beetje geluk heb je een huisarts of verpleegster in je team zitten maar ik vermoed dat die zonder de huidige medische techniek ook lang niet alles kunnen doen

geloof mij bij een schotwond helpt dat poedertje niet hoor het beste daarbij is een drukverband aanleggen en als een idioot een arts zoeken. en wat je in films zit het dichtschroeien is ook niet een goed optie de medische reden schiet me nu niet te binnen maar misschien dat Keyser Suze of martin het weten

hamster

larik
15-07-13, 22:54
Omdat je het moet wegsnijden en dan begint de ellende opnieuw.

Keyser Suze
15-07-13, 23:19
geloof mij bij een schotwond helpt dat poedertje niet hoor het beste daarbij is een drukverband aanleggen en als een idioot een arts zoeken. en wat je in films zit het dichtschroeien is ook niet een goed optie de medische reden schiet me nu niet te binnen maar misschien dat Keyser Suze of martin het weten

hamster

Schotwonden zijn drama's om te behandelen, zeker in de borstkas en buik....of in het hoofd...

larik
15-07-13, 23:29
Bovenbeen.
Borst proberen spanning voorkomen.

CrossbowClan
17-07-13, 19:46
All D. Survivalist, Keyser Suze, larik, hamster... Dank jullie voor de aanvullende, en kritische info. Bedenkingen heb ik ook want ik zie niet hoe ik zo snel een kopje thee moet zetten als iemand een hartaanval heeft :confused:. Ik zou het ook niet zo snel op een open wond gooien maar er wordt gezegd dat je de bloeding ook stopt wanneer je het drinkt (wederom hete thee).

Ik vind dat jullie wel een beetje veel focussen op de bloedstollende werking van cayennepeper.

Ik heb nog niets gelezen over het gebruik als voeding voor de hartspier, en de verlaging van de kans op een hart-aanval.

Iemand die daar iets redelijks over zeggen kan :confused:

Gr. en suc6, Martin :cool:

All D. Survivalist
17-07-13, 21:10
[MENTION=2139]Ik heb nog niets gelezen over het gebruik als voeding voor de hartspier, en de verlaging van de kans op een hart-aanval.

Ik vrees dat we hier een beetje teveel offtopic gaan. Misschien een andere thread aanmaken hierover?

rescue
19-07-13, 12:24
All D. Survivalist, Keyser Suze, larik, hamster... Dank jullie voor de aanvullende, en kritische info. Bedenkingen heb ik ook want ik zie niet hoe ik zo snel een kopje thee moet zetten als iemand een hartaanval heeft :confused:. Ik zou het ook niet zo snel op een open wond gooien maar er wordt gezegd dat je de bloeding ook stopt wanneer je het drinkt (wederom hete thee).

Ik vind dat jullie wel een beetje veel focussen op de bloedstollende werking van cayennepeper.

Ik heb nog niets gelezen over het gebruik als voeding voor de hartspier, en de verlaging van de kans op een hart-aanval.

Bijzondere oplossingen verzint met toch..

>Inwendige bloedingen kan je niet stoppen.. (Daarvoor moet de huid toch even geopend worden, en dat kan een gemiddelde prepper niet)
>Grote Buikverwondingen, Grote borstverwondingen en Ernstige Hoofdwonden vergen deskundige hulp, en daar helpen geen huis tuin en keukenmiddeltje aan.. en ook QuickClot, Celox, IsraŽlisch trauma-zwachtels niet.
>Een actieve bloeding stop je alleen met directe druk op de wond, En het normale stollingsmechanisme het werk laten doen... En daar werkt gewoon een schone (of nog mooier steriele) doek, op de wond houden. Al dan niet met proppen of drukverbanden.
>Desinfectie van wonden, moet je onderscheiden naar het reinigen van de wondranden, en iets wat je in de wond kan schoonmaken.. Voor grote actieve bloedende wonden, kom je hier niet eens aan.. Voor de kleine wonden, kan je misschien in een later stadium, de wondranden schoonmaken, (de meeste desinfectanten mag je alleen om de wondranden gebruik maken en niet in de wond
Het enige product wat je in de wond wilt hebben om deze schoon te spoelen, is Water of NACL en misschien HIBICET.
Jodium\Betadine\Sterilon gaat in principe rond de wond en niet in de wond !!!
Grote schaafwonden, dek je bij voorkeur af met vette gazen..

Het is ook in SHTF, niet echt nodig om wonden dicht te branden, of welke andere vele ouderwetse technieken dan ook... Het kan soms handig te zijn om te leren improviseren, als je geen FAK hebt.. Dus je kan met sommige bladeren, en berkenbast misschien wel een wond behandelen.. Maar dat is juist heel vaak niet effectiever dan een goed zwachtel. Een ouderwets middeltje als Sulfaat Poeder, wat alleen bedoeld om de wond te desinfecteren.. En daar zijn betere middelen voor..

Ernstige Brandwonden, wil je in SHTF het mooist behandelen met Waterjel. , Gewoon drinkwater is misschien wel te schaars, de kraan doet het niet... en Water desinfecteert niet..

Gezien dat sommige opmerkingen, vaak als grap zijn bedoeld, is verduidelijking misschien op z'n plaats..

Thee drinken, Cayenepeper, niet.. tandpasta niet, cement en beton niet..

ancestral-viking
19-07-13, 13:05
heerlijk zo,n zuigende borstwond :)

All D. Survivalist
19-07-13, 17:48
>Desinfectie van wonden, moet je onderscheiden naar het reinigen van de wondranden, en iets wat je in de wond kan schoonmaken.. Voor grote actieve bloedende wonden, kom je hier niet eens aan.. Voor de kleine wonden, kan je misschien in een later stadium, de wondranden schoonmaken, (de meeste desinfectanten mag je alleen om de wondranden gebruik maken en niet in de wond
Het enige product wat je in de wond wilt hebben om deze schoon te spoelen, is Water of NACL en misschien HIBICET.
Jodium\Betadine\Sterilon gaat in principe rond de wond en niet in de wond !!!

Ik veronderstel dat dit is omdat het ontsmettingsmiddel de wondheling zou kunnen vertragen. Maar volgens deze review (Vermeulen et al., 2010) vertraagt betadine de wondheling NIET.

Vermeulen et al. (2010). Benefit and harm of iodine in wound care: a systematic review. J Hosp Infect 76(3): 191-199.

rescue
19-07-13, 20:09
Ik veronderstel dat dit is omdat het ontsmettingsmiddel de wondheling zou kunnen vertragen. Maar volgens deze review (Vermeulen et al., 2010) vertraagt betadine de wondheling NIET.

Vermeulen et al. (2010). Benefit and harm of iodine in wound care: a systematic review. J Hosp Infect 76(3): 191-199.

Er zijn diverse redenen waarom je betadine niet in de wond gebruikt..

1. Omdat het in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant staat..
2. Omdat het de wond verkleurt, en daardoor de wond niet of nauwelijks meer te beoordelen is door deskundigen.
3. Er zijn inmiddels betere producten die de nadelen niet hebben.. (Hibicet)

Ik ken inmiddels de pubmed publicaties, Echter ik zou nog niet eigenwijzer zijn dan de fabrikant..

All D. Survivalist
20-07-13, 15:27
Er zijn diverse redenen waarom je betadine niet in de wond gebruikt..

1. Omdat het in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant staat..
2. Omdat het de wond verkleurt, en daardoor de wond niet of nauwelijks meer te beoordelen is door deskundigen.
3. Er zijn inmiddels betere producten die de nadelen niet hebben.. (Hibicet)

Ik ken inmiddels de pubmed publicaties, Echter ik zou nog niet eigenwijzer zijn dan de fabrikant..

En wat is de kans dat je zo'n professionele hulp vind tijdens een SHTF? Als ik moet kiezen tussen de wond te verkleuren of het risico op gangreen dan kies ik voor het verkleuren.

rescue
21-07-13, 18:43
En wat is de kans dat je zo'n professionele hulp vind tijdens een SHTF? Als ik moet kiezen tussen de wond te verkleuren of het risico op gangreen dan kies ik voor het verkleuren.

Waarom zou preppen met ouderwetse producten, als er betere producten zijn, met minder kans op gebruikersfouten, die net zo duur zijn en nog effectiever ?

Amber
28-07-13, 18:23
Vinden jullie dit een goeie samenvatting van het topic zo ?
Graag jullie hulp.

Samenvatting Topic 28 juli 2013

antwoord: Dermatol

samenvatting alternatieven en "Nee !! niet doen !! dingen":
-sulfa
-jodium
-nat verband
-tea tree olie
-alginaatverbanden
-zout
-witte peper
-cement + water
-dichtschroeien
-cayennepoeder
-hemostatische poeders en verbanden
-celox
-hibicet
-drukverband

Waarschuwing ! In dit topic is duidelijk geworden dat wonden die strooipoeder of alternatieven
vereisen NOOIT zonder kennis van zaken toegepast mogen worden.

Raycoupe
28-07-13, 18:41
Amber: Volgens mij was cement een grapje van rescue.....

Amber
28-07-13, 18:44
Ja, die valt wel onder de Nee !! niet doen !! dingen.

Lig je daar gewond te wezen, hoor je ineens gepiep, dikke cementwagen die naar je toe rolt......

:)

lewieke
28-07-13, 19:08
Of brandweerwagen over je.http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/article/detail/1668323/2013/07/13/Derde-slachtoffer-vliegtuigcrash-overleden.dhtml Amber

Raycoupe
28-07-13, 19:11
Amber: 'k Twijfel ook sterk over de witte peper en cayennepeper. Als het m'n ogen uit m'n kop brandt, hoef ik het niet in m'n wond. Dichtschroeien mag je mij ook alvast voor afmelden. :o

Ga ik wel aanklooien met m'n weegbreetjes, perzikkruid en dennehars......Als de dermatol, hibicet en jodium op is. ;)
Steriele vloeistof om de wond mee uit te spoelen produceer ik dagelijks zelf meerdere keren. (urine is steriel)

Amber
28-07-13, 19:14
Daarom ook de waarschuwing erbij, niet zonder kennis van zaken doen.

(En geen domme adviezen geven ;) )

Hoor net dat we de strooipepernoten zijn vergeten. :o

Raycoupe
28-07-13, 19:16
Amber: Vergeet C4 niet. :p

There's no problem in the world that can't be solved by the proper use of high explosives....

Amber
28-07-13, 19:22
Amber: Vergeet C4 niet. :p

There's no problem in the world that can't be solved by the proper use of high explosives....

hahahaha

Ik las eerst: There's no problem in the world that can't be solved by the prepper use of high explosives....

Raycoupe
28-07-13, 19:25
hahahaha

Ik las eerst: There's no problem in the world that can't be solved by the prepper use of high explosives....

Vind ik een uitstekende verbetering van de uitdrukking! ;)

rescue
28-07-13, 20:38
Dat lijstje maar even aanpassen.. want het geeft niet weer wat er in de topic staat..

Het gaat over wonden, die gedesinfecteerd moeten worden, en niet over grote acute wonden.

-Dermatol (er zijn betere alternatieven)
-sulfa (NOOIT gebruiken)
-jodium (er zijn betere alternatieven)
-nat verband (er zijn betere alternatieven)
-tea tree olie (niet gebruiken)
-alginaatverbanden (niet gebruiken)
-zout (NOOIT gebruiken)
-witte peper (NOOIT gebruiken)
-cement + water (NOOIT gebruiken)
-dichtschroeien (NOOIT gebruiken)
-Honing (NOOIT gebruiken)
-cayennepoeder (NOOIT gebruiken)
-hemostatische poeders en verbanden (Alleen als je weet wat je doet, en er zijn in acute situaties betere alternatieven)
-celox (Alleen als je weet wat je doet, en er zijn in acute situaties betere alternatieven)
-hibicet Prima te gebruiken, kans op gebruikers fouten is klein
-Waterjel Prima te gebruiken, kans op gebruikers fouten is klein, Specifiek voor brandwonden
-drukverband Prima te gebruiken, kans op gebruikers fouten is klein Er zijn hier meerdere wegen naar rome..

Amber
29-07-13, 10:22
Dat gele is totaal onleesbaar rescue

Mijn lijstje geeft prima weer wat er in het topic staat. Dat mensen mijn topicvragen niet goed lezen en allemaal onzinantwoorden aandragen.....tsja...

Het gaat dus over dat strooipoeder en de alternatieven en niet over: "over wonden, die gedesinfecteerd moeten worden, en niet over grote acute wonden"
Dat zijn aannames die je zelf gemaakt hebt. Ik heb de intentie van het topic zelfs halverwege nog herhaald....tsja

Voor de andere wegen naar Rome zelf even een topic aanmaken ?

Heksenboot
29-07-13, 11:11
Mooie samenvatting rescue.

Hoe zit het met honing?

Laats was ik aan het lassen, in de tuin, in het gras.
Ik had een stukje las-elektrode weggegooid. Roodgloeiend. Bij het verzitten, ging ik er vol met mijn knie op. Lekkere brandwond, dwars door broek heen. :p
Gelijk honing opgedaan. Geen last meer van gehad, Amber.

Amber
29-07-13, 12:58
Zetten we honing er nog bij in de lijst, Heksenboot.

Zonder bijen hoop ik ? :)

Heksenboot
29-07-13, 13:54
Zetten we honing er nog bij in de lijst, Heksenboot.

Zonder bijen hoop ik ? :)

Bijen zijn lief.
Ze zingen zachtjes zoemend, zorgzame liedjezzzz.

;)

XytraS
29-07-13, 16:19
Over poeder en wonden, gisteren was er op Natgeo of Discovery (vergeet steeds weer welke zender het is, ze staan achter elkaar) een prog over nieuwe uitvindingen.
Daar kwam oa een kerel wiens vingertopje tot na de nagel was afgesneden door de schroef van zijn rc heli. De kerel had een broer die wetenschapper was en bezig was met regeneratie van dieren te bestuderen (salamander).
Zijn broer had voorgesteld om een nieuwe techniek te proberen (vingertopje was ook niet meer gevonden) en hij moest er een soort wit poeder opstrooien.
Een paar weken nadien had hij een volledig nieuwe vingertop met nagel en al en was er geen litteken te bespeuren, ook was het toegepast op een soldaat die een groot stuk van zijn been was verloren bij een bermbom, kerel had nieuw been!
Blijkbaar is elk dier in staat tot regeneratie, alleen zijn sommige van die genen uitgeschakeld, het middeltje (op basis van salamander zal ik maar zeggen) bestond er uit van cellen die dit proces in gang zetten op je wonde te brengen en dan maakt je lichaam geen litteken aan, maar begint het het lichaamsdeel opnieuw te laten groeien.
Had er nog niet van gehoord, maar de aflevering was zeker geen hoax, te gek eigenlijk...

Raycoupe
29-07-13, 17:36
Over poeder en wonden, gisteren was er op Natgeo of Discovery (vergeet steeds weer welke zender het is, ze staan achter elkaar) een prog over nieuwe uitvindingen.
Daar kwam oa een kerel wiens vingertopje tot na de nagel was afgesneden door de schroef van zijn rc heli. De kerel had een broer die wetenschapper was en bezig was met regeneratie van dieren te bestuderen (salamander).
Zijn broer had voorgesteld om een nieuwe techniek te proberen (vingertopje was ook niet meer gevonden) en hij moest er een soort wit poeder opstrooien.
Een paar weken nadien had hij een volledig nieuwe vingertop met nagel en al en was er geen litteken te bespeuren, ook was het toegepast op een soldaat die een groot stuk van zijn been was verloren bij een bermbom, kerel had nieuw been!
Blijkbaar is elk dier in staat tot regeneratie, alleen zijn sommige van die genen uitgeschakeld, het middeltje (op basis van salamander zal ik maar zeggen) bestond er uit van cellen die dit proces in gang zetten op je wonde te brengen en dan maakt je lichaam geen litteken aan, maar begint het het lichaamsdeel opnieuw te laten groeien.
Had er nog niet van gehoord, maar de aflevering was zeker geen hoax, te gek eigenlijk...

Is zeker geen hoax! Werkt door gebruik te maken van de 'extracellular matrix'. Het poeder wordt gewonnen uit simpele varkensblazen.

http://science.howstuffworks.com/life/human-biology/extracellular-matrix.htm

CrossbowClan
30-07-13, 08:36
Mooie samenvatting rescue.

Hoe zit het met honing?

Laats was ik aan het lassen, in de tuin, in het gras.
Ik had een stukje las-elektrode weggegooid. Roodgloeiend. Bij het verzitten, ging ik er vol met mijn knie op. Lekkere brandwond, dwars door broek heen. :p
Gelijk honing opgedaan. Geen last meer van gehad, Amber.

Tip Heksenboot,

Zet de volgende keer een (soep)blik bij je laswerk en dump daar de reststukjes elctrode in... geen brandgevaar en geen rotzooi :rolleyes:
Op mijn werk is dat verplicht.

Gr. en suc6, Martin.

Heksenboot
30-07-13, 10:12
Tip Heksenboot,

Zet de volgende keer een (soep)blik bij je laswerk en dump daar de reststukjes elctrode in... geen brandgevaar en geen rotzooi :rolleyes:
Op mijn werk is dat verplicht.

Gr. en suc6, Martin.

Jeh, daar zat ik ook al aan te denken. Door schade en schande. :o
Geen brandgevaar hoor in mijn grasveld, maar wel beter inderdaad.
Ach ja, mijn eerst las-apparaatje met elektroden....

rescue
30-07-13, 18:53
Is zeker geen hoax! Werkt door gebruik te maken van de 'extracellular matrix'. Het poeder wordt gewonnen uit simpele varkensblazen.

http://science.howstuffworks.com/life/human-biology/extracellular-matrix.htm

Helaas is deze technieken, nog in zeer experimentele fasen, en niet geschikt voor de acute fase van een letsel. Er is op het gebied van reconstructie chirurgie nog veel ontwikkelingen gaande, die mogelijk ook in de komende 10-20 jaar, tot nieuwe vinden leiden, die ook acute letsels, kunnen helpen.

Ik heb Honing in het lijstje gezet. Niet geschikt voor de acute letsels, zeker niet voor grotere wonden. In het genezingproces, (dus ruim na de acute fase), zou diverse materialen en verzorging mogelijk een snellere genezing kunnen zorgen..

rescue
30-07-13, 19:00
Dat gele is totaal onleesbaar rescue

Mijn lijstje geeft prima weer wat er in het topic staat. Dat mensen mijn topicvragen niet goed lezen en allemaal onzinantwoorden aandragen.....tsja...

Het gaat dus over dat strooipoeder en de alternatieven en niet over: "over wonden, die gedesinfecteerd moeten worden, en niet over grote acute wonden"
Dat zijn aannames die je zelf gemaakt hebt. Ik heb de intentie van het topic zelfs halverwege nog herhaald....tsja

Voor de andere wegen naar Rome zelf even een topic aanmaken ?

Misschien begrijp jij wat je schrijft, Ik had behoefte, en blijkbaar anderen, om dat nog even te verduidelijken.
Juist omdat je intentie beschrijft en er nu weer naar verwijst val ik in herhaling. Dus ook dermatol is een klote product..

Misschien was het nog niet duidelijk. Er zijn geen strooipoeders die naar de huidige standaards je op wonden strooit, niet in de acute fase, niet in de genezingsfase..
Het is een extreem ouderwetse methode, die schadelijk is voor de verzorging.
De ouderwetse strooipoeders zijn alleen bedoeld voor desinfectie, en niet voor stolling van de bloeding en daar zijn veel betere alternatieven voor.

Amber
31-07-13, 16:56
Ok, prima, ik ben overtuigd.

Als laatste post jouw samenvatting (geel veranderen) nog een keer doen ? Extra groot mag wel.

Ik kan het niet zomaar in de openingspost knallen. Of dat zou ik dan de modjes moeten vragen ?
Eigenlijk vind ik dat wel de beste plek ervoor.

rescue
31-07-13, 20:23
Lijstje geupdated !!

Het gaat over wonden, die gedesinfecteerd moeten worden, en niet over grote acute wonden.

-Dermatol (er zijn betere alternatieven)
-sulfa (NOOIT gebruiken)
-jodium (er zijn betere alternatieven)
-nat verband (er zijn betere alternatieven)
-tea tree olie (niet gebruiken)
-alginaatverbanden (niet gebruiken)
-zout (NOOIT gebruiken)
-witte peper (NOOIT gebruiken)
-cement + water (NOOIT gebruiken)
-dichtschroeien (NOOIT gebruiken)
-Honing (NOOIT gebruiken)
-cayennepoeder (NOOIT gebruiken)
-hemostatische poeders en verbanden (Alleen als je weet wat je doet, en er zijn in acute situaties betere alternatieven)
-celox (Alleen als je weet wat je doet, en er zijn in acute situaties betere alternatieven)
-hibicet Prima te gebruiken, kans op gebruikers fouten is klein
-Waterjel Prima te gebruiken, kans op gebruikers fouten is klein, Specifiek voor brandwonden
-drukverband Prima te gebruiken, kans op gebruikers fouten is klein Er zijn hier meerdere wegen naar rome..