Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vallen voor groot en klein wild


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen:)

 

Als een nieuw prepper ben ik nog niet erg bekend met het vallen zetten om toch vlees te eten post-SHTF.

Ik vroeg mij dus af en mensen misschien hier hun verhalen en ervaring zouden kunnen delen over hoe je een goede val in elkaar zou kunnen zetten voor klein wild (zoals muizen eekhoorns en misschien zelfs duiven?) maar ook voor wat groter wild zoals wilde zwijnen en herten.

 

Graag hoor ik van jullie om ook mijn skillset weer wat uit te breiden:)

 

Gr. Myronprps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste @MyronPrps voor muizen is een muizenval goed genoeg tevens werkt dit ook voor eekhoorns (maar dan zet je hem in een boom. of maak je een lus waar de eekhoorn zich in verstrengeld. voor Duifen is het beter om een visdraad van 2m te leggen waar je vaker Duifen heb zien eten. zet om de 20 a 30cm een stukje brood/besjes of noten vast aan het draadje en maak deze aan het einde vast aan een boompje of stok die in de grond staat. als de Duifen(of vogels algemeen) het opeten zitten ze vast doordat het draad vast zit in hun maag.

 

het verschil tussen een muis en een zwijn is HEEEEEEL groot. er zitten ook nog konijnen tussen, even als zwanen, eenden en dergelijke. een konijnen val zetten is best wel gemakkelijk om te doen.

 

Neem een stukje ijzerdraad van ong. 0,5mm maak een strop lus ter grote van je vuist steek een stok in de grond totdat deze goed vast staat bind de uiteinde vast aan deze stok en zorg er voor dat de lus ong. 4 vingers van de grond staat. (dit alles wel op een looppad van een konijn. dit moet je in het veld leren en kan ik je niet zo ff uitleggen) als je dat allemaal doet doe je dat nog 4x op verschillende plekken...

 

en een val voor groot wild is iets voor later... richt je eerst op het beheersen van de boven genoemde technieken en leer dan verder. want deze vallen kunnen jou ook DODEN"!!!! groot wild vallen nooit alleen leren en het is geen speelgoed!!!!.

 

hoop dat je het hulpvol vond.

gr @DutchSurvival101

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DutchSurvival101 een kleine opmerking het voedsel van duiven kippen fazanten enz. Gaat eerst in de krop waar het voor verteert wordt het blijft daar ongeveer 8 uur . Dus de haak van uw vis lijn kan nooit in de maag blijven steken . Tussen haakjes ik vind dit een zeer dier onvriendelijk méthode . En als je dat nu oefent . Ok maar het noemt dan nog altijd STROPEN .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert - hij vraag een om methodes hij krijgt ze... maar je heb niet helemaal gelijk ik had het nooit over haken op de lijk gehad maar over stukjes voedsel om de +-20 a 30cm op de lijn. ten 2de door de hoeveelheid lijn krijgen vogels dit niet meer uitgespuugd doordat het niet 1stuk is maar een warboel aan lijn (deze techniek in me aangeleerd in Fr)

 

ZONDER VERGUNNING IS JAGEN VERBODEN:

 

 

Artikel 314

 

 

1

 

Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

 

 

2

 

Indien tijdens het plegen van het misdrijf nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijk misdrijf onherroepelijk is geworden, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

 

Artikel 315Stroperij

 

1.Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°. stroperij gepleegd met behulp van vaartuigen, wagens, trek- of lastdieren;

2°. stroperij gepleegd onder een of meer der in artikel 311, eerste lid, onder 2°-5°, vermelde omstandigheden.

 

2.Ontzetting van de in artikel 28, eerste lid, onder 1°, 2° en 4°, vermelde rechten kan worden uitgesproken.

 

(Edit) in Nederland worden dieren gezien als goederen en goederen kun je niet van het leven beroven, door om vallen ze onder Artikel 310 WvSr

 

 

Artikel 310

 

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

 

gecombineerd met Art. 314 heeft men "Wildstroperij"

 

hoop dat die helpt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan in Vlaanderen boswachters die actief controleren, en onlangs zag ik - voor het eerst- een speciaal interventieteam van boswachters met een jeep, ... . Er is een actief wildbeheer om te vermijden dat het weinige beschikbare wild wordt gedood, en dit in de huidige situatie terwijl er nog maar heel weinig jagers zijn (dankzij de strenge voorwaarden om een vergunning te krijgen). Ik ken een paar stropers maar naar mijn gevoel is het risico te groot om voor een konijn of een fazant een flinke straf te krijgen. Als je zelf een groot eigen terrein hebt en op eigen terrein eens een duif of konijn schiet, dan is dat misschien haalbaar. Maar hoeveel mensen hebben nog een terrein dat groot genoeg is ? In een woonwijk is dat alvast uit veiligheidsoogpunt niet aan te raden (Misschien is een luchtdrukgeweer een optie ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan in Vlaanderen boswachters die actief controleren, en onlangs zag ik - voor het eerst- een speciaal interventieteam van boswachters met een jeep, ... . Er is een actief wildbeheer om te vermijden dat het weinige beschikbare wild wordt gedood, en dit in de huidige situatie terwijl er nog maar heel weinig jagers zijn (dankzij de strenge voorwaarden om een vergunning te krijgen). Ik ken een paar stropers maar naar mijn gevoel is het risico te groot om voor een konijn of een fazant een flinke straf te krijgen. Als je zelf een groot eigen terrein hebt en op eigen terrein eens een duif of konijn schiet, dan is dat misschien haalbaar. Maar hoeveel mensen hebben nog een terrein dat groot genoeg is ? In een woonwijk is dat alvast uit veiligheidsoogpunt niet aan te raden (Misschien is een luchtdrukgeweer een optie ?)

 

Zelf op eigen grond (privé grond) is het in Vlaanderen verboden om een duif neer te halen of een konijn te strikken als men niet in het bezit is van een jachtvergunning . Elk jaar zijn er tussen de 1000 en de 1200 kandidaat jagers en er slagen er maximum 300 . En in België zijn er nog altijd meer jagers als beschikbaar jacht terrein . Om in België te mogen jagen heb je niet alleen een jachtvergunning nodig maar ook een jacht revier van ( in Vlaanderen ) min. 40 ha. Met een min. Doorgang van 50 meter . Dit in een blok zonder dat er een autostrade spoorweg of bevaarbaar waterloop door geen gaat .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen bedankt voor de snelle reacties ik zal ze ook gaan uitproberen maar natuurlijk nog niet op echte dieren, ik zou alleen graag weten hoe ik deze vallen kan zetten zodat in een SHTF event ik nog steeds vlees zou kunnen regelen voor mijn familieleden.

 

ik wil het wel erg duidelijk maken dat ik dit nooit zou proberen als de wereld gewoon blijft werken zoals nu en ik dit alleen zou doen in een noodsituatie.

 

verder erg bedankt @DutchSurvival101 deze tips waren erg leerzaam en zal ze ook zeker op een veilige manier uitproberen

 

Gr. Myronprps

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps als je er meer over wilt weten (het hoe en wat ) dan zul je hoofdzakelijk in het engels moeten zoeken (in het nederlands zal je er niet echt veel over vinden omdat het hier onder stropen valt )

als je zoekt op homemadetraps and snares zul je er genoeg over vinden en ook bij youtube staan er filmpjes over het hoe en wat

klein voorbeeldje

http://pinterest.com/cartoonbabe44/traps-snares/

http://www.prepare-and-survive.nl/survivaltechnieken/voedsel/vallen_en_strikken.htm

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen:)

 

Als een nieuw prepper ben ik nog niet erg bekend met het vallen zetten om toch vlees te eten post-SHTF.

Ik vroeg mij dus af en mensen misschien hier hun verhalen en ervaring zouden kunnen delen over hoe je een goede val in elkaar zou kunnen zetten voor klein wild (zoals muizen eekhoorns en misschien zelfs duiven?) maar ook voor wat groter wild zoals wilde zwijnen en herten.

 

Graag hoor ik van jullie om ook mijn skillset weer wat uit te breiden:)

 

Gr. Myronprps

Wel je las het, zelfs al staat erbij POST - SHTF je krijgt een hele boel NOT DONE over je heen. Maar toch laat je me even iets duidelijk maken of uitleggen.

Stel we zitten in een post - shtf en alle reglementen en wetten staan op nihil ( Haha utopie) en je wil gaan vallen plaatsen. Als je geen kennis hebt van de omgeving of het te vangen dier zal dat redelijk pover zijn ( Buiten muizen en ratten) Het is gewoon moeilijk om je op no time in te leven in een omgeving en daar te jagen.. Vanuit mijn ervaring en ik weet echt niet alles , gaat aan een goede jacht of trapping een seizoen vooraf van observatie. Daar steek je eindeloos veel tijd in. Nu als je vraagt hoe je een zwijn of hert vangt door middel van een val hahaha Sorry daar waag ik mij echt niet aan. Die constructie is zo moeilijk.

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel je las het, zelfs al staat erbij POST - SHTF je krijgt een hele boel NOT DONE over je heen. Maar toch laat je me even iets duidelijk maken of uitleggen.

Stel we zitten in een post - shtf en alle reglementen en wetten staan op nihil ( Haha utopie) en je wil gaan vallen plaatsen. Als je geen kennis hebt van de omgeving of het te vangen dier zal dat redelijk pover zijn ( Buiten muizen en ratten) Het is gewoon moeilijk om je op no time in te leven in een omgeving en daar te jagen.. Vanuit mijn ervaring en ik weet echt niet alles , gaat aan een goede jacht of trapping een seizoen vooraf van observatie. Daar steek je eindeloos veel tijd in. Nu als je vraagt hoe je een zwijn of hert vangt door middel van een val hahaha Sorry daar waag ik mij echt niet aan. Die constructie is zo moeilijk.

 

Chin

 

Inderdaad het is iets van maanden observeren . Of ie moet het jacht revier uit uw hoofd kennen . Zelf ben ik jager en ook al is dit niet als levens behoefte toch ben je er heel het jaar mee bezig . Al is het maar om iets op uw tableau te krijgen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik krijg inderdaad een heleboel not done over mij heen maar zelf ben ik hartstikke gek op dieren en ik zal dieren absoluut niet onnodig laten lijden of voor mijn plezier als de wereld nog "normaal"is.

 

ik loop de laatste wel meer rond in het dichtsbijzijnde bos in mijn buurt om evt. sporen te herkennen om misschien op een dag Post-SHTF toch vallen te zetten, dus ik hoop nog op een boel tips haha.

ik zie nu idd in dat een zwijn of een hert toch te hoog gegrepen is hahaha maar wie niet waagt wie niet wint hoop ik dan maar:)

 

Toch erg bedankt voor de reactie

 

Myronprps

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps in west Europa lopen er drie soorten herten rond van klein naar groot . Reeën damhert edelhert . De middelste is zelf ingevoerd ,er is zelf nog een geit soort . De moeflon al is die al zeer zeldzaam in de lage landen maar hij staat nog steeds in de jacht wet met beperkte bejaging . Een wild zwijn of everzwijn is een dier om niet met blote handen aan te pakken . Een kijler (het mannetje ) kan met een hap uw arm arm af bijten . Al is de zeug (het vrouwtje) het gevaarlijks als je tussen haar en haar jongen (de frieslingen) komt . Een groep jongen (nest) noemt men een rotte . Zolang het legaal gaat mag je me vragen stellen . Ik weet er niet alles van maar toch veel .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Mocht het zo ver komen dat we zelf moeten gaan jagen voor vlees en huis voor kleding, dan heb ik hier een overzichtje van hoeveel dieren je nodig hebt voor 1 jas. Het is aan te raden veel (warme) kleding te preppen (in diverse maten misschien ook) want er zijn veel dieren nodig voor een jas en het is ook niet gemakkelijk te maken, afgezien van het feit dat het moeilijk is een dier te doden en te villen. Gelukkig hebben velen daar een weerzin tegen.

 

"De mate van beschaving kun je aflezen aan hoe men met dieren omgaat..."

 

Desalnietteplus, als het om overleven gaat...

In de onderstaande tabel kunt u zien hoeveel dieren er gedood moeten worden om een enkele bontjas te kunnen produceren.

 

Diersoort

Aantal dieren in een jas

Eekhoorn

200 - 400

 

Chinchilla

30 - 200

 

 

Sabeldier

60 - 70

 

Nerts

30 - 60

 

Lam

25 - 45

 

Konijn

30 - 40

 

Huiskat

20 - 30

 

Hond

15 - 20

 

Vos

10 - 20

 

Zeehond

6 - 10

 

Kalf

6 - 8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het zo ver komen dat we zelf moeten gaan jagen voor vlees en huis voor kleding, dan heb ik hier een overzichtje van hoeveel dieren je nodig hebt voor 1 jas. Het is aan te raden veel (warme) kleding te preppen (in diverse maten misschien ook) want er zijn veel dieren nodig voor een jas en het is ook niet gemakkelijk te maken, afgezien van het feit dat het moeilijk is een dier te doden en te villen. Gelukkig hebben velen daar een weerzin tegen.

 

"De mate van beschaving kun je aflezen aan hoe men met dieren omgaat..."

 

Desalnietteplus, als het om overleven gaat...

In de onderstaande tabel kunt u zien hoeveel dieren er gedood moeten worden om een enkele bontjas te kunnen produceren.

 

Diersoort

Aantal dieren in een jas

 

van een koe kun je beter een leren jas maken dan heb je dr geen 6 to 8 nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard kun je van slechts 1 groot dier een hele jas maken, bijv. 1 beer 1 jas. Helaas geen beren hier. :)

Maar een jas van een koe is denk ik minder soepel dan een jas van kalfsleer. Koeieleer wordt toch vooral voor schoeisel gebruikt.

Maarja, als je geen keuze hebt, dan ben je al blij met 1 koe! :)

 

Ik zou voor 30 konijnen gaan, konijnenbont is lekker zacht en soepel, konijnen planten zich snel voort en eten geven is ook geen probleem, overal te vinden. Ik heb er een aantal in de tuin rondlopen (vrij, maar wel in een ren), dus als het écht niet anders kan, dan zijn ze aan de beurt. :(

Nouja, behalve meneer Co Hein van Stoffelen dan hè, da's mijn lievelingetje. Daarom zeggen ze ook, je moet je gebruiksdieren geen naam geven!

Boehoehoe, waar praten we eigenlijk over! Hopelijk zal het nooit nodig zijn om eigen konijn, hond of kat op te eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...