Ga naar inhoud
GENEGEERD

Suzuki Jimny: klein maar handig


chrisprep

Aanbevolen berichten

sedert een jaar heb ik een suzuki jimny, en reed er sedert dien zo`n 25000 km mee, dus genoeg ervaring ermee.

De jimny is idd klein, dus ik vind het wel nodig de achterbank plat te leggen wil je ietwat laadruimte hebben.

Ben je dus met meer dan 2 personen, en je moet de achterbank gebruiken, vind ik hem niet echt geschikt, want dan is de kofferruimte echt wel heel klein.

De jimny voelt zich het best in zijn vel op binnenwegen, op de autosnelweg is de iedeale kruissnelheid tussen 100 en 110 km/u.

De motor is een 1,5 diesel van renault, met 86 pk.

Met een rustige rijstijl kom ik aan een verbruik van 6,2 l/100 km.

Ook wel een nadeel is de kleine tank, met 35 l, kom je toch maar goed een 500 km ver.

Zeker een pluspunt is de 4X4, vorige winter heb ik het genoeg ervaren, op besneeuwde wegen gedraagt de jimny zich als een grote jongen, hij laat je niet in de steek. De 4x4 is eenvoudig met een druk op de knop aan en uit te zetten.

De versie die ik heb is zelfs uitgerust met airco, niet levensnoodzakelijk, wel handig in deze hete dagen.

In het kleine compacte interieur vond ik juist een plaatsje om nog een CB te instaleren.

Toen ik een lekke band had bleek dat je de krik wel hoog moet opkrikken om de band los te krijgen, het zag er nogal onstabiel uit, en ik vreesde dat de auto van de krik ging tuimelen, sedert dien heb ik in de wagen een stukje balk liggen om onder de krik te leggen.

 

IMG_4.jpg.a99d31234d9a10bb62955c6e70dc9b77.jpg

 

IMG_1.jpg.422bc3d89469415fb840136aae4b36f8.jpg

 

IMG_2.jpg.b5b915d2e98a9481c92156c550917a0f.jpg

Ik ben nu aan het experimenteren om een tarp te spannen aan de jimny , om tijdens het kamperen een extra overdekte plaats te hebben, waar je bv bij regen kan onderzitten om te eten.

 

IMG_3.jpg.da1ebcb549eff5a4d22b82815c271886.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed bezig,

als je de achterbank niet nodig hebt zou ik em er uit schroeven, meer ruimte & minder gewicht.

Ik ben voor kleine auto's met klein verbruik, als ik meer ruimte nodig heb hang ik er tijdelijk wel een aanhanger achter. voor weinig koop je op marktplaas een oude alpenkeuzer of camplet.

Gelijk langs de stort om alles wat er in zit weg te gooien an voila een mooie afsluitbare bak de ook nog eens geremd is.

op ijsland rijden deze suzukies in de verhuur, dus ik denk dat ze stevig zijn en betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

@chrisprep en nu nog een paar echte terreinbandjes erop en laat de regen maar komen ;)

Ik heb zelf enkele types voorgangers van de Vitara en sta er nog vaak van versteld waar ik overal "doorheen" kom in ruig terrein, bos of modderpoelen. Ik hoef dan wel niet zo voorzichtig ter zijn dan jou en na de pret kan ik de meesten ook gewoon van binnen wassen ;)

 

Wellicht een idee om je tarp aan de achterzijde te maken en iets (plank oid) te fabriceren dat je languit achterin kunt liggen. Je benen/hoofd steken dan aan de achterzijde uit, maar je hoeft niet meer op de grond te liggen. De achterklep dient als dak en met de tarp maak je eventueel de zijkanten dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je de SJ410 of 413?

die heb ik ook gehad die lieve kleine dappere stuiterbakjes.

LARO killers waren dat. Maar in de stad met verkeersdrempels slecht voor je rug.

je kan er ook heel simpel een 1600cc in lepelen vooral in combinatie met de lange wielbasis versie is dat super.

maar LWB's zijn moeilijk te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 7 jaar een samurai gehad. Verhoogd en met all terrainbanden eronder.

In die 7 jaar 1 keer een lekke ventiel van de band gehad en een rechterachterlampje stuk.

Verder nooit iets aan gehad. In het terrein vrijwel onverslaanbaar, zeker in modderige omstandigheden.

Comfort, och, Honda CRX stoelen erin en rijden maar.

Op het laatst begon hij toch door te roesten.

Uiteindelijk verkocht aan een kennis die hem meenam naar Slovenie voor gebruik op zijn boerderij daar.

Nu, 6 jaar later rijdt hij nog steeds.....Met roest en al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Bedoel je de SJ410 of 413?

die heb ik ook gehad die lieve kleine dappere stuiterbakjes.

LARO killers waren dat. Maar in de stad met verkeersdrempels slecht voor je rug.

je kan er ook heel simpel een 1600cc in lepelen vooral in combinatie met de lange wielbasis versie is dat super.

maar LWB's zijn moeilijk te vinden

 

@vdwalle SJ410 + SJ413 + LJ80 + X90 en ook nog een laro ;) Tja, ik maak dus (zolang het nog duurt) gebruik van de MRB regeling oldtimers hahaha.

 

Ik heb dan geen 1600 in de 413, wel een verkorte tussenbak want snelheid is niet belangrijk. Dus het gemis aan PK's wordt door de "kortere" gearing ruimschoots opgelost. Maar ook zonder aanpassingen (op grover bandenprofiel na) laat ik menige patrolachtige 4x4 achter me in een 1000CC 410. Vaak zelfs lachen want dan wijzen op een slecht stuk "waar je nooit doorheen komt' en vervolgens hobbel je net daar met je 30PK sterke en > 25 jaar oude 'koekjesblik" doorheen alsof het slechts een beregend bospad betreft ipv een fikse modderpoel.

 

Voor het comfort wilde ik wel wat anders, maar die verbaasde blikken van de "stoere' 4x4 jongens compenseren steeds weer iedere vorm van gemis aan comfort ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep,

SJ's en jimny's zijn LARO, MB gelande, Patrol, Landcruizer (talibantank) killers.

 

maar veel eigenaren weten ook niet het credo "zo langzaam als kan, en zo snel als moet" dus idd pk's zijn niet zo belangrijk, als je maar koppel hebt. En een jimny met een diesel zal koppel zat hebben. zelfs een maatje groter qua banden zal i geen problemen mee hebben denk ik.

 

Of je e'm wil verhogen vraag ik me af. dat zou op de openbare weg met 100 k/h wel eens instabiel kunnen worden.

Dus geen SPOA (spring over axel) zoals bij de SJ veel gedaan werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo'n eentje wil ik er ook nog wel, voor d'r bij. Om lekker in de modder te spelen en als bov. Wat doet zo'n ding in het onderhoud?

 

Op bijvoorbeeld het modderpoel.nl forum wordt hij ook aangeprezen als goede prijs/kwaliteit verhouding. Alleen daar lijken allemaal klussers en automonteurs zo'n ding te hebben.

En stel dat ieder weekendje 'wild' doen meteen een kapotte as of iets dergelijks oplevert op zo'n 20 jaar oud beestje ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een idee om je tarp aan de achterzijde te maken en iets (plank oid) te fabriceren dat je languit achterin kunt liggen. Je benen/hoofd steken dan aan de achterzijde uit, maar je hoeft niet meer op de grond te liggen. De achterklep dient als dak en met de tarp maak je eventueel de zijkanten dicht.

 

mss een idee, maar ik slaap in een tentje, en de tarp moet dus enkel dienen als extra afdakje om onder te eten of zo, achterklep kan niet als dak gebruikt worden, gaat naar de zijkant open.

 

Leuke auto, heb ik altijd al gevonden. Hoe geschikt istie voor dagelijks gebruik? Hij is niet riant op de snelweg maar is het wel te doen? Wat zijn de ervaringen?

 

ik vind hem zeker geschikt voor dagelijks gebruik , zoals gezegd, ik heb er al 25000 km mee gedaan in een jaar, dat kan al tellen, had voordien een vitara 1,9 diesel, model 2000, de jimny is kleiner maar bevalt mij beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke auto, heb ik altijd al gevonden. Hoe geschikt istie voor dagelijks gebruik? Hij is niet riant op de snelweg maar is het wel te doen? Wat zijn de ervaringen?

 

Rijdt echt prima, ongeveer een jaar vooral offroad mee gereden, maar ook wel lange stukken over de snelweg. prima autotje. snelweg niet te vergelijken met een luxe auto natuurlijk. Maar wel prima te doen.

Veel beter dan met die vitara

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdje gereden in een Suzuki vitara.. dat ding was een drama. alles viel er onder uit tijdens off road.

 

Dan had je vast een maandagochtend model. de 3 vitara's die dor mijn familie en vrienden bereden worden houden het prima uit, zolang ze er niet mee gaan stuiteren op het terrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan had je vast een maandagochtend model. de 3 vitara's die dor mijn familie en vrienden bereden worden houden het prima uit, zolang ze er niet mee gaan stuiteren op het terrein.

 

Wel jammer dat je met zo'n offroad model dan weer niet offroad kan. ;)

 

'k Stond vier uur geleden nog met een handelaar te lullen over zo'n Grande Vitara en hij vertelde hetzelfde verhaal als jij. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Vaak zelfs lachen want dan wijzen op een slecht stuk "waar je nooit doorheen komt' en vervolgens hobbel je net daar met je 30PK sterke en > 25 jaar oude 'koekjesblik" doorheen alsof het slechts een beregend bospad betreft ipv een fikse modderpoel.

 

Toch ben ik in het terrein aan APK gekeurde wagens nog geen betere tegengekomen dan de Mercedes G. Oersterk, komt op zijn dooie gemakje door de zwaarste blubber heen. Geen Soes die daar tegen op komt. Maar die suzuki's winnen op het gebied van onderhoudskosten. Je kan er veel makkelijker zelf aan sleutelen en de onderdelen zijn veel goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel jammer dat je met zo'n offroad model dan weer niet offroad kan. ;)

 

'k Stond vier uur geleden nog met een handelaar te lullen over zo'n Grande Vitara en hij vertelde hetzelfde verhaal als jij. :)

 

met stuiteren bedoel ik écht stuiteren. Ze doen het juist prima off-road. maar als je rijdt alsof het een quad is vindt geen enkele auto dat leuk.

En een Grand Vitara is nogal wat anders dan een gewone Vitara.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n baggerding?

 

2769314977_1cd69faa0a.jpg.b10829482a252ac39e81df19fbd66204.jpg

 

Dat is een flink aangepaste Vitara, door iemand die weet wat 'ie doet.....

 

Dat is dus het probleem met elke 4x4 die jij bij de dealer koopt.

 

Geen van allen is direct geschikt om mee door het veld te gaan crossen. Als je serieus het terrein of zelfs maar 't veld in wilt, zal je de auto moeten aanpassen.

 

Ik heb ook een Jeep Cherokee V6 HP behoorlijk gemold (gezien de leeftijd total loss :() door ermee door het hoge gras te gaan crossen. M'n kameraad van wie de auto was, vond het ook prachtig, dat ik hem liet zien hoe een auto reageert en uitbreekt met 2wd en 4wd, maar toen er massa's rook onder de auto vandaan kwam was het gedaan met de pret. Het droge gras had zich helemaal om de cardan en aandrijfassen gewikkeld, had de keerringen van de diffs en transferboxen er nagenoeg uitgerukt en begon dus flink te smeulen. Einde van de trots van m'n kameraad, 'k heb toen maar een V8 versie terug gekocht ter vervanging. (over brandstof verspilling gesproken)

 

Blijkt dat je bodemplaten en andere aanpassingen nodig bent, alleen al om door hoog gras te rijden. Dat wist ik toen ook nog niet. :o

 

Terrein rijden en het materiaal is een vak apart.

Alleen een duur speeltje bij de dealer kopen werkt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...