Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bloeddrukmeter


Aanbevolen berichten

Altijd handig als er geen dokter in de buurt is en je met behulp van een medisch handboek een diagnose probeert te stellen: een bloeddrukmeter. Fijn, maar als ik op internet ga zoeken vind ik er honderden en ik heb geen idee welke goed en welke niet goed zijn.

 

Wat is jullie ervaring met die dingen? Heeft iemand een advies voor me: degelijk apparaatje, te bedienen door een leek en prijs tot €50?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

We hebben er eentje staan van het merk Topcom type 2501. Dat ding voldoet prima en is eenvoudig in gebruik. We gebruiken oplaadbare batterijtjes. De batterijtjes zelf kan ik laden met een zelf geknutselde combinatie van een zonnepaneeltje uit een parasolichtje en een klassiek batterijopladertje. Dus ook bij shtf hebben wij een werkende bloeddrukmeter. Een fatsoenlijk model kost tussen 25 en 50€. Je kan een modelletje kiezen bij http://www.bloeddrukmeterstore.be, een webshop die ik je overigens kan aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloeddrukmeters ?, Hoever gaat je medische opleiding ? Weet je wat je meet, ?, weet je hoe je foutmetingen kan voorkomen, weet je wat afwijkende waarden zijn voor die persoon, en weet je dan wat je moet doen, bij afwijkende waarden ?

In acute situaties, heb je geen bloeddrukmeter nodig, tekenen van shock, gestuwde halsvenen, een zachte weke pols, of een snelle pols.. heb je geen bloeddrukmeter nodig, maar infuusmateriaal..

 

Maar goed , wil je analoog meten, doet het altijd, mits je de training hebt..

verpleegkundige%20bloeddrukmeter.jpg 3495eef5fa55fa5ebab170ce6c808dc6.jpg

 

Een digitale consumentenversie, die betrouwbare metingen geven, moet je zeker geen pols model nemen, maar een bovenarm model.

 

http://www.bloeddrukmetersshop.nl/product/medisana-bovenarm-bloeddrukmeter-mtc/24221/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloeddrukmeters ?, Hoever gaat je medische opleiding ? Weet je wat je meet, ?, weet je hoe je foutmetingen kan voorkomen, weet je wat afwijkende waarden zijn voor die persoon, en weet je dan wat je moet doen, bij afwijkende waarden ?

In acute situaties, heb je geen bloeddrukmeter nodig, tekenen van shock, gestuwde halsvenen, een zachte weke pols, of een snelle pols.. heb je geen bloeddrukmeter nodig, maar infuusmateriaal..

 

Maar goed , wil je analoog meten, doet het altijd, mits je de training hebt..

verpleegkundige%20bloeddrukmeter.jpg 3495eef5fa55fa5ebab170ce6c808dc6.jpg

 

Een digitale consumentenversie, die betrouwbare metingen geven, moet je zeker geen pols model nemen, maar een bovenarm model.

 

http://www.bloeddrukmetersshop.nl/product/medisana-bovenarm-bloeddrukmeter-mtc/24221/

 

Erg veel training hebben we niet. Ooit, lang geleden bij een training met een analoge meter moeten oefenen, dat was geen succes. Waarom moet je geen polsmodel nemen? Zijn die niet betrouwbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons huist-tuin-en-keukenmetertje is bijzonder eenvoudig, geeft een betrouwbaar resultaat al wijkt het wel een beetje af van het resultaat van de huisarts. Grosso modo zit het wel juist met een afwijking van enkele procenten, dat lijkt me aanvaardbaar. Als zelfs ik 'm kan bedienen, dan betekent dat wat naar gebruiksvriendelijkheid toe. Je kan ook gaan voor een professioneel model, neem er dan misschien gelijk een afbetalingsplan bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal voor de info en @Keyser Suze het advies. Er komt een enigszins betaalbare bloeddrukmeter van het merk Omron in huis. Waarschijnlijk deze http://www.evac.nl/shop/Omron-bloeddrukmeter-M300-volautomatisch--p-1712.html?gclid=CLGq2ZOspLkCFUJc3god8EIAZw.

Ik heb dezelfde in mijn artsen tas, ligt meestal achterin mijn kofferbak en wordt flink heen en weer gesmeten al drie of vier jaar. Ik ben er heel tevreden over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van preppers, en inhoud van een medische tas. Deze heb ik in een peli 1060 case zitten, daarbij blijft hij beschermt tegen stoten in een trauma tas.

Deze is een stuk compacter dan het eerder getoonde omron model.

 

omron-mit-elite-plus-bovenarm-bloeddrukmeter.jpg

 

http://www.bloeddrukmetersshop.nl/product/omron-mit-elite-plus-bovenarm-bloeddrukmeter/29738/

 

Dat kan maar hij is ook zo'n €40 duurder dan die van mij. Mijn budget was rond de €50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met een paar varianten van omron modellen goede ervaringen voor thuis gebruik of op medische posten. De manchetten van Omron, nemen wel snel vuil op, wat ze iets minder geschikt maakt voor het werken buiten.

 

Als de patient vuil of zweterig gebruiken we vaak wat transparante huishoudfolie, om de bovenarm.

 

Lees bij digitale meters in ieder geval goed de de gebruiksaanwijzing en oefen er mee. Bij digitale metingen zijn fout-metingen zo gemaakt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best leuk spul en best handig om erbij te hebben... Niet zozeer voor jezelf (als je geen arts ben dan) maar zodat je een medisch professional een set cruciale gegevens kan meegeven over een slagtoffer...

Echter, zoals @rescue al aangeeft zeggen deze waarden niet altijd even veel voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker... Hoop factoren die meespelen, met als meest voor de handliggende dat je vaak geen "basis waarde" weet van je slachtoffer/patient... In zo'n geval kan het raadzaam zijn om de "trend" te meten, mocht de situatie zich hiervoor lenen... Neem in dat geval meerdere metingen over een periode van 10 min tot een half uur (als je toch op hulp wacht) hiermee weet je in ieder geval of het stijgt of daald... En ook dat is info die een hulpverlener op prijs stelt!

 

Wij gebruiken naast de bloeddrukmeter ook vaak de "saturatiemeter" in combinatie... Ook de thermometer is een graag geziene gast en ademfrequentie wordt ook vaak onderschat of vergeten....

 

Wat je als leek aan al deze info hebt in een SHTF is nog maar te bezien (maar iets is beter dan niets)

 

Buiten crisistijd stelt dit gereedschap je in elk geval in staat om op voorhand vast een schat aan informatie te verzamelen voor de hulpverlener die je helpen komt. Onder andere (voor zover je slachtoffer zelf nog info kan bijdragen zie ?) :

-geslacht

-leeftijd?

-aard van het letsel

-ongevals mechaniek/oorzaak?

-bloeddruk

-harslag

-saturatie

-temperatuur

-ademfrequentie

-medicijngebruik/allergien?

 

HEEL BELANGRIJK!! :

Mocht je al deze fancy spulletjes nou in je tas hebben en/of weten te gebruiken... Wacht dan niet met je melding (aan 112) tot je deze prachtige lijst met gegevens hebt... Maar bel DIRECT!

 

Het is geen enkel probleem om de meldkamer terug te bellen met aanvullende informatie!... Of dit aan de ter plaatse gekomen hulpverleners over te dragen... :-)

 

Op je gezondeheid!

 

Anvil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...